1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
24.04.2024 № 84
Про затвердження Стандартів діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування
З метою забезпечення ефективної організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням кримінальних проваджень стосовно суб'єктів інвестиційної діяльності, а також щодо протиправного втручання в господарську та інвестиційну діяльність, відповідно до статті 9 Закону України "Про прокуратуру" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Стандарти діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування, що додаються.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Генерального прокурора від 26.01.2022 № 10 "Про затвердження Стандартів діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування".
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою та покладаю на першого заступника і заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних, окружних і спеціалізованих (на правах обласних та окружних) прокуратур.

Генеральний прокурор

А. Костін
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального прокурора
24 квітня 2024 року № 84
СТАНДАРТИ
діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування
1. Стандарти діяльності прокурорів у сфері захисту інвестицій під час досудового розслідування (далі - Стандарти) є комплексом основних характеристик і моделлю реалізації повноважень прокурора у кримінальному провадженні, розробленою на підставі загальної кримінальної процесуальної форми, передбаченої кримінальним процесуальним законодавством України, чинних міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, рішень Європейського суду з прав людини, правових позицій Конституційного Суду України та Верховного Суду (Верховного Суду України та Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних та кримінальних справ).
2. Стандарти ґрунтуються на засадах діяльності прокуратури, встановлених ст. 3 Закону України "Про прокуратуру", загальних засадах кримінального провадження, визначених ст. 7 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК України).
3. Метою розроблення і впровадження Стандартів є:
- забезпечення однакового застосування норм законодавства України під час реалізації повноважень прокурора у кримінальному провадженні;
- забезпечення ефективної організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням при виконанні завдань і дотримання загальних засад кримінального провадження;
- визначення найбільш ефективного механізму реалізації прокурорами повноважень щодо організації і процесуального керівництва досудовим розслідуванням;
- недопущення незаконного втручання прокуратури та органів досудового розслідування у господарську та інвестиційну діяльність;
- підвищення професійного рівня прокурорів, які реалізують свої повноваження у кримінальному провадженні;
- оцінювання якості діяльності прокурорів щодо організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях стосовно суб'єктів інвестиційної діяльності, а також щодо протиправного втручання в господарську та інвестиційну діяльність.
4. Поняття, ознаки та кримінально-правова характеристика кримінальних правопорушень у сфері господарської та інвестиційної діяльності, кримінальних проваджень стосовно суб'єктів інвестиційної діяльності, а також щодо протиправного втручання в господарську та інвестиційну діяльність:
- кримінальні правопорушення у сфері інвестиційної діяльності-1 - передбачені нормами Особливої частини Кримінального кодексу України суспільно небезпечні винні діяння (дія або бездіяльність), спрямовані на протиправне втручання в інвестиційну діяльність-2, вчинені суб'єктом кримінального правопорушення;
__________
-1 Поняття інвестиційної діяльності визначено у ст. 2 Закону України "Про інвестиційну діяльність" від 18.09.91 № 47
-2 Поняття господарської діяльності визначено у ст. 3 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV
- кримінальне провадження стосовно суб'єктів інвестиційної діяльності-3 - досудове розслідування і судове провадження, процесуальні дії за фактами вчинення суб'єктами інвестиційної діяльності (їхніми посадовими та службовими особами) діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність;
__________
-3 Поняття суб'єктів інвестиційної діяльності визначено у ст. 5 Закону України "Про інвестиційну діяльність" від 18.09.91 № 47
- кримінальне провадження щодо протиправного втручання в господарську та інвестиційну діяльність - досудове розслідування і судове провадження, процесуальні дії у зв'язку із вчиненням діяння, передбаченого законом України про кримінальну відповідальність, щодо посягання на порядок інвестиційної та господарської діяльності, права і законні інтереси суб'єктів інвестиційної та господарської діяльності-4, та/або у яких вони залучені як потерпілі або є особами, права та інтереси яких порушені чи можуть бути порушені внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
__________
-4 Поняття суб'єктів господарської діяльності, визначено у ст. 55 Господарського кодексу України від 16.01.2003 № 436-IV
5. Під час організації та здійснення процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях зазначеної категорії прокурори дотримуються положень Стандартів.
6. Індивідуальне оцінювання якості роботи прокурорів щодо організації та процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальних провадженнях стосовно суб'єктів інвестиційної діяльності та щодо протиправного втручання в господарську та інвестиційну діяльність здійснюється з урахуванням цих Стандартів.
СТАНДАРТИ
1. Забезпечення законності початку досудового розслідування
2. Забезпечення проведення досудового розслідування у розумні строки
3. Особисте проведення прокурором слідчих (розшукових) та процесуальних дій
4. Забезпечення додержання прав потерпілого
5. Недопущення безпідставного кримінального переслідування
6. Забезпечення обґрунтованості проведення обшуку
7. Забезпечення законності проведення обшуку
8. Забезпечення законності накладення арешту на майно
9. Забезпечення зберігання речових доказів
10. Застосування заходів забезпечення кримінального провадження
11. Забезпечення законності проведення негласних слідчих (розшукових) дій
12. Забезпечення права на свободу та особисту недоторканність
13. Забезпечення права на захист
14. Забезпечення законності здійснення спеціального досудового розслідування
15. Забезпечення законності закриття кримінального провадження
Стандарт Основні джерела, на яких ґрунтується стандарт Основні джерела перевірки дотримання стандарту
1 Забезпечення законності початку досудового розслідування
Підставою для початку досудового розслідування є заяви та повідомлення, в яких зазначені обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення. Такі обставини можуть вказувати на подію кримінального правопорушення, вчинення особою суспільно небезпечного діяння.
Під час здійснення нагляду за додержанням законів на початку та при проведенні досудового розслідування перевіряється об'єктивність (відповідність інформації матеріалам кримінального провадження) відображення в Єдиному реєстрі досудових розслідувань інформації щодо обставин кримінальних правопорушень, осіб, які їх вчинили, та прийнятих під час досудового розслідування процесуальних рішень.
У разі виявлення необ'єктивного відображення даних у Єдиному реєстрі досудових розслідувань прокурор вживає заходів відповідно до кримінального процесуального законодавства.
Прокурор визначає підслідність кримінальних правопорушень відповідно до вимог ст. 216 КПК України. Не допускається доручення проведення досудового розслідування органу досудового розслідування, якщо розслідування кримінального правопорушення віднесено до підслідності інших органів досудового розслідування.
Прокурор вживає заходів щодо передачі матеріалів кримінального провадження до відповідного органу досудового розслідування після внесення ним відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а також у разі зміни підслідності, доручення проведення досудового розслідування іншому органу досудового розслідування, виділення матеріалів досудового розслідування з дотриманням строків, визначених законом
Ч. 1 ст. 2 КК України
ст. ст. 60, 110, 214, 216, 217, 218, 284, 615 КПК України
ст. 8 Закону України "Про прокуратуру"
рішення Європейського суду з прав людини у справі "Кобцев проти України" від 04.04.2006 (загальні положення досудового розслідування)
накази Генерального прокурора:
- від 30.06.2020 № 298 "Про затвердження Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення";
- від 06.08.2020 № 363 "Про організацію роботи органів прокуратури з особистого прийому, розгляду звернень і запитів та забезпечення доступу до публічної інформації";
- від 30.09.2021 № 309 "Про організацію діяльності прокурора у кримінальному провадженні";
- від 03.09.2020 № 409 "Про порядок підготовки, направлення та опрацювання спеціальних повідомлень про кримінальні правопорушення та події, які набули суспільного резонансу"
постанови Верховного Суду у справах:
- від 12.12.2023 № 991/7639/21 (щодо зміни правової кваліфікації у формі уточнення фактичних даних);
- від 08.11.2023 № 178/752/21 (щодо визначення особи, яка вносить відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань);
- від 02.11.2023 № 199/4275/19 (щодо збирання доказів за кримінальними правопорушеннями без внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань);
- від 17.05.2023 № 607/20877/19 (щодо внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань на початковому етапі розслідування та в подальшому);
- від 19.12.2023 № 428/323/18 (щодо допустимості доказів, отриманих у період до передачі належному органу досудового розслідування);
- від 30.09.2021 № 556/450/18 (щодо підстав початку досудового розслідування);
- від 23.06.2021 № 497/1260/18 (щодо наслідків невнесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань)
Рапорт про внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань
постанова про початок досудового розслідування, винесена на підставі п. 1 ч. 1 ст. 615 КПК України
ухвала слідчого судді про зобов'язання внести відомості про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань
відповідь заявнику за результатами розгляду заяви, повідомлення про кримінальне правопорушення
ухвала слідчого судді, якою відмовлено у задоволенні скарги на рішення, дії чи бездіяльність органів досудового розслідування чи прокурора щодо невнесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань
2 Забезпечення проведення досудового розслідування у розумні строки
Прокурор забезпечує проведення досудового розслідування у розумні строки (окрім розгляду питань, віднесених до компетенції слідчого судді).
З метою забезпечення дотримання розумних строків досудового розслідування прокурор доручає слідчому, керівнику органу досудового розслідування проведення у встановлений прокурором строк слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій або дає вказівки щодо їх проведення.
Своєчасність виконання вказівок та доручень прокурор контролює особисто.
Керівники органу прокуратури відповідного рівня, їх перші заступники та заступники перевіряють законність та обґрунтованість клопотань про продовження строку досудового розслідування, виходячи із можливості досягнення мети досудового розслідування та враховуючи:
- наявність/відсутність підстав для зупинення або закриття кримінального провадження;
- складність кримінального провадження;
- поведінку учасників кримінального провадження;
- спосіб здійснення слідчим, прокурором своїх повноважень та ефективність досудового розслідування;
- об'єктивні обставини, які впливають на перебіг досудового розслідування.
Під час перевірки підстав для продовження строку досудового розслідування прокурор перевіряє наявність обставин, що свідчать про необхідність додаткового строку для отримання доказів, які можуть бути використані під час судового розгляду, або для проведення чи завершення проведення експертизи, за умови, що ці дії не могли бути здійснені чи завершені раніше з об'єктивних причин.
При встановленні фактів неефективного досудового розслідування прокурор ініціює перед керівником органу досудового розслідування питання про відсторонення слідчого від проведення досудового розслідування та призначення іншого слідчого.
У виняткових випадках повноваження прокурора можуть бути покладені керівником органу прокуратури на іншого прокурора цього органу прокуратури через неефективне здійснення прокурором своїх повноважень.
Ефективність досудового розслідування та/або здійснення прокурором повноважень у кримінальному провадженні оцінюється з урахуванням обставин конкретного кримінального провадження та об'єктивних обставин, які впливають на його перебіг, у тому числі з огляду на:
- додержання розумних строків досудового розслідування, а також проведення окремих процесуальних дій;
- встановлення фактів порушень вимог кримінального процесуального законодавства слідчим або прокурором;
- встановлення фактів проведення процесуальних дій, які не відповідали завданню досудового розслідування;
- наявність обґрунтованих скарг учасників кримінального провадження на рішення, дії чи бездіяльність слідчого або прокурора.
У разі систематичного невиконання законних вказівок та доручень прокурора, а також інших порушень вимог кримінального процесуального законодавства прокурор, за необхідності, ініціює призначення службового розслідування стосовно слідчого або керівника органу досудового розслідування згідно з положеннями ст. 14 Закону України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України", ст. 19 Закону України "Про Національну поліцію", ст. ст. 14, 25 Закону України "Про Державне бюро розслідувань", ст. 36 Закону України "Про Бюро економічної безпеки України".
Під час досудового розслідування прокурор оцінює можливість досягнення мети досудового розслідування та приймає відповідні процесуальні рішення.
Обвинувальний акт повинен бути складений, затверджений, вручений та безпосередньо направлений до суду в межах строку досудового розслідування
Ст. ст. 28, 36, 40, 55, 56, 58, 113, 114, 116, 219, 220, 283, 284, 308 КПК України
ст. ст. 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Меріт проти України" від 30.03.2004, §§ 71 - 76 (визначено, що при оцінці розумності строку беруться до уваги поведінка заявника та органів влади);
- "Вітрук проти України" від 16.09.2010, §§ 98 - 103 (порушення розумних строків досудового розслідування);
- "Юртаєв проти України" від 31.01.2006, §§ 34, 37- 42 (порушення розумних строків досудового розслідування);
- "Петухов проти України" від 21.10.2010, §§ 139 - 141 (загальні принципи дотримання розумних строків, приклад відсутності порушення з огляду на те, що провадження тривало 3 роки 11 місяців);
- "Кобцев проти України" від 04.04.2006 (загальні положення досудового розслідування);
- "Антоненков та інші проти України" від 22.11.2005, §§ 41 - 47 (загальні принципи дотримання розумних строків);
- "Вергельський проти України" від 12.03.2009, §§ 116 - 121 (загальні принципи щодо дотримання розумних строків)
постанови Верховного Суду у справах:
- від 07.09.2023 № 694/721/22 (щодо повноважень слідчого судді встановлювати процесуальні строки);
- від 01.11.2022 № 711/262/20 (щодо наслідків направлення прокурором обвинувального акта до суду після закінчення строків досудового розслідування);
- від 15.06.2022 № 734/1656/19 (щодо наслідків недотримання процесуальних строків);
- від 24.05.2021 № 640/5023/19 (щодо оцінки досудового розслідування як неефективного)
Методичні рекомендації "Процесуальні повноваження керівника органу прокуратури під час кримінального провадження", затвердженні Генеральним прокурором 16.11.2021
Постанова прокурора, якою відмовлено у погодженні клопотання слідчого про продовження строків досудового розслідування
постанова прокурора вищого рівня про скасування постанови прокурора про продовження строків досудового розслідування
листи прокурора про ініціювання перед керівником органу досудового розслідування питання про відсторонення слідчого від проведення досудового розслідування та призначення іншого слідчого
клопотання осіб, визначених ч. 6 ст. 28 КПК України, про здійснення кримінального провадження (окремих процесуальних дій) у більш короткі строки, ніж ті, що передбачені цим Кодексом
доручення та вказівки прокурора
вказівки прокурора в порядку ст. 308 КПК України
постанова прокурора, ухвала слідчого судді, суду про встановлення процесуальних строків
постанова слідчого (прокурора) про закриття кримінального провадження
постанова прокурора про доручення здійснення досудового розслідування іншому органу досудового розслідування
лист про проведення службового розслідування
3 Особисте проведення прокурором слідчих (розшукових) та процесуальних дій
Прокурор у необхідних випадках особисто проводить слідчі (розшукові) та інші процесуальні дії в порядку, визначеному КПК України.
При використанні повноваження щодо особистого проведення процесуальних дій прокурор враховує, що до функцій органів прокуратури не належить здійснення досудового розслідування, а також не допускає підміни та дублювання функцій органів досудового розслідування.
Необхідність особистого проведення прокурором слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій визначається з урахуванням обставин конкретного кримінального провадження та об'єктивних обставин, які впливають на його перебіг, у тому числі з огляду на:
- неналежне виконанням слідчим обов'язків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством, що впливає на виконання завдань кримінального провадження;
- додержання розумних строків проведення відповідних дій;
- гарантування прав учасників кримінального провадження;
- забезпечення повноти і об'єктивності результатів відповідної дії;
- ефективність досягнення мети відповідної дії.
Прокурор є самостійним у визначенні порядку та способу особистого проведення слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій на підставі та в межах вимог КПК України.
Особисте проведення прокурором слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій не виключає можливості залучення до їх проведення слідчого, співробітників оперативних підрозділів, спеціаліста та/або інших учасників кримінального провадження на підставах та в порядку, передбачених КПК України
Ст. 131-1 Конституції України
ст. 2 Закону України "Про прокуратуру"
ст. 9, ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 36 КПК України
Протокол про проведення прокурором слідчих дій
постанова прокурора,
ухвала слідчого судді про надання права на проведення слідчих та інших процесуальних дій
постанова прокурора про скасування незаконних та необґрунтованих постанов прокурорів нижчого рівня
ухвала слідчого судді про скасування рішення слідчого чи прокурора
4 Забезпечення додержання прав потерпілого
У разі, якщо особа, якій завдано шкоди, не подавала заяву про вчинення щодо неї кримінального правопорушення або заяву про залучення її до провадження як потерпілого, прокурор вживає заходів до залучення такої особи як потерпілого за її письмовою згодою, а також перевіряє виконання відповідних обов'язків слідчим.
За наявності очевидних та достатніх підстав вважати, що особі, яка подала заяву, повідомлення про кримінальне правопорушення або заяву про залучення до провадження як потерпілого, не спричинено шкоду, прокурор виносить вмотивовану постанову про відмову у визнанні такої особи потерпілим.
При здійсненні повноважень щодо нагляду за додержанням законів під час проведення досудового розслідування прокурор звертає увагу на законність та обґрунтованість постанови слідчого про відмову у визнанні фізичної або юридичної особи потерпілим у кримінальному провадженні і у разі невідповідності цим вимогам скасовує її своєю постановою.
Також прокурор звертає увагу на своєчасність і повноту розгляду слідчим клопотань потерпілого та його представника (законного представника) про виконання будь-яких процесуальних дій і законність прийнятих рішень за результатами розгляду. У разі встановлення обставин, які вказують на порушення прав потерпілих, прокурор вживає заходів щодо їх поновлення та забезпечення їх реалізації під час подальшого розслідування.
Прокурор у межах своїх повноважень вживає необхідних заходів щодо виявлення та розшуку майна, на яке може бути накладено арешт у кримінальному провадженні, з метою забезпечення відшкодування потерпілому завданої кримінальним правопорушенням шкоди
Ст. ст. 36, 40, 55, 56, 58, 220 КПК України
Загальна декларація прав людини 1948 року
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року
Міжнародний пакт про громадянські та політичні права 1966 року
постанова Великої Палати Верховного суду від 16.01.2019 у справі № 439/397/17 (щодо поняття "потерпілий" у матеріальному кримінальному праві та у кримінальному процесі, а також права потерпілого на примирення)
Постанова прокурора, слідчого про визнання потерпілим у кримінальному провадженні
постанова про повну або часткову відмову у задоволенні клопотання потерпілого у кримінальному провадженні
постанова прокурора, слідчого про відмову у визнанні потерпілим у кримінальному провадженні
постанова прокурора про скасування постанови слідчого про відмову у визнанні фізичної або юридичної особи потерпілим у кримінальному провадженні
письмова згода фізичної або юридичної особи про визнання потерпілим у кримінальному провадженні
5 Недопущення безпідставного кримінального переслідування
Під час здійснення нагляду за додержанням законів у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні прокурор повинен забезпечувати виконання завдань кримінального провадження з дотриманням його загальних засад, принципу законності, тобто неухильне додержання вимог Конституції України, КПК України, вимог інших актів законодавства.
При погодженні клопотань слідчого до слідчого судді про проведення слідчих (розшукових) дій, негласних слідчих (розшукових) дій, інших процесуальних дій у випадках, передбачених КПК України, а також розгляді скарг учасників кримінального провадження та інших осіб, щодо яких здійснювалось кримінальне провадження, прокурор звертає увагу на можливі факти безпідставного внесення до фабули кримінального правопорушення відомостей, а саме на можливе створення хибного уявлення щодо фактів протиправності дій суб'єкта господарювання, законність дій яких не є предметом перевірки досудового розслідування.
У разі відсутності достатніх підстав вважати, що службові особи суб'єкта господарської діяльності причетні до події кримінального правопорушення, прокурор не допускає необґрунтованого кримінального переслідування вказаних осіб, реалізуючи при цьому повноваження, передбачені КПК України.
При виявленні фактів безпідставного використання слідчим повноважень щодо проведення слідчих (розшукових) та інших процесуальних дій стосовно суб'єктів господарської діяльності поза межами обставин кримінального провадження або в разі відсутності взаємозв'язку та значення для прийняття рішень у кримінальному провадженні прокурор ініціює проведення службового розслідування за відповідними фактами, а за наявності підстав - внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Прокурор дає слідчому вказівки або доручення про проведення відповідних процесуальних дій виключно у письмовій формі, вживає заходів щодо підтвердження їх одержання та долучення до матеріалів кримінального провадження.
Прокурор вживає вичерпних заходів реагування до осіб, винних у порушенні вимог КПК України, наслідком якого стало незаконне притягнення громадян до кримінальної відповідальності
Ст. ст. 9, 93, 94, 214, 223, 284, 291 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини у справі "Вергельський проти України" від 12.03.2009, § 116 (розумність тривалості провадження)
постанова Верховного Суду у справі № 750/9145/18 від 11.11.2020 (щодо штучного створення умов для проведення негласних слідчих (розшукових) дій)
Звернення (скарга) суб'єктів господарювання
інформація з державних органів щодо надходження запитів від правоохоронних органів стосовно діяльності суб'єктів господарювання
витяг із Єдиного реєстру досудових розслідувань щодо фабули кримінального провадження, про рух кримінального провадження
лист прокурора керівнику органу досудового розслідування щодо вжиття заходів (у порядку, передбаченому п. 4 ч. 2 ст. 39 КПК України) за результатами встановлення факту витребування (згідно зі ст. 93 КПК України) слідчим, оперативними підрозділами в суб'єкта господарювання, діяльність якого не пов'язана з предметом досудового розслідування, документів, інформації
лист прокурора керівнику органу досудового розслідування щодо вжиття заходів (у порядку, передбаченому п. 4 ч. 2 ст. 39 КПК України) за результатами встановлення факту виклику та допиту слідчим, оперативними підрозділами службових осіб, власників суб'єкта господарювання, діяльність якого не пов'язана з предметом досудового розслідування
лист прокурора керівнику органу досудового розслідування щодо вжиття заходів (у порядку, передбаченому п. 3 ч. 2 ст. 39 КПК України) за фактами надання слідчим доручення оперативним підрозділам щодо проведення слідчих та процесуальних дій стосовно суб'єктів господарювання, які не є фігурантами або учасниками кримінального провадження
постанова (лист) прокурора, якою відмовлено в погодженні клопотання слідчого про тимчасовий доступ до речей та документів суб'єкта господарювання, службової особи, власника (бенефіціара)
рапорт щодо ініціювання проведення службового розслідування стосовно прокурора
рапорт про внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань
клопотання про продовження строків досудового розслідування
клопотання про закриття кримінального провадження
постанова (лист) прокурора, яким відмовлено в погодженні повідомлення про підозру, складеного слідчим
постанова про закриття кримінального провадження
6 Забезпечення обґрунтованості проведення обшуку
Перед зверненням до слідчого судді з клопотанням про проведення обшуку прокурору необхідно забезпечити використання наданих кримінальним процесуальним законодавством повноважень зі збирання доказів шляхом проведення слідчих та інших процесуальних дій, які за своїм змістом та формою не обмежують конституційних прав та свобод людини або зводять таке втручання до мінімуму. При цьому прокурору необхідно враховувати ризики перешкоджання проведенню досудового розслідування, зокрема, шляхом знищення, приховування та спотворення будь-яких речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення.
Перед зверненням до слідчого судді з клопотанням про проведення обшуку прокурору необхідно розглянути можливість витребування речей та документів у органів влади (контролюючих органів) шляхом проведення інших процесуальних (слідчих) дій у порядку, передбаченому ст. 93 КПК України.
При відмові виконати законний запит прокурору необхідно першочергово розглянути можливість звернення із клопотанням про тимчасовий доступ до речей та документів.
Ініціювання та проведення обшуку здійснюється лише після всебічного, повного й неупередженого дослідження всіх обставин кримінального провадження на певному етапі розслідування, оцінки сукупності зібраних доказів із точки зору достатності та взаємозв'язку для прийняття рішення щодо необхідності проведення обшуку.
Ініціювання обшуку за місцем проведення господарської діяльності здійснюється у виключних випадках з тим, щоб проведення такої слідчої дії не призвело до необґрунтованого втручання у господарську діяльність.
Прокурору необхідно забезпечити подання обґрунтованих клопотань про проведення обшуку, в яких мають міститися повні та достовірні дані щодо: підстав для обшуку житла, володіння особи або їх частини, де планується проведення обшуку; особи, якій належить житло чи володіння; індивідуальних або родових ознак речей, документів, іншого майна, яке відшукується, та їх розміщення; зв'язку відшуканих речей зі вчиненим кримінальним правопорушенням та їх доказового значення; обґрунтування неможливості доступу до речей, документів або відомостей під час реалізації повноважень, передбачених ст. ст. 93, 159 КПК України, або за допомогою інших слідчих дій, визначених цим Кодексом (за винятком випадків, установлених КПК України).
У разі відмови в задоволенні клопотання про дозвіл на обшук житла чи іншого володіння особи слідчий, прокурор не має права повторно звертатися до слідчого судді з клопотанням про дозвіл на обшук того самого житла чи іншого володіння особи, якщо у клопотанні не зазначені нові обставини, які не розглядалися слідчим суддею.
Під час погодження клопотання слідчого про невідкладний обшук відповідно до ч. 3 ст. 233 КПК України прокурор вживає заходів щодо встановлення та перевірки наявності достатніх підстав для такої слідчої дії, у тому числі неможливості отримання в порядку, передбаченому КПК України, відповідного дозволу слідчого судді
Ст. ст. 36, 84 - 86, 170, 173, 233, 234, 236 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Ратушна проти України" від 02.12.2010, §§ 80 - 82 (дотримання правоохоронними органами стандартів під час ініціювання обшуку);
- "Войкін та інші проти України" від 27.03.2018, § 159 (неточність та надмірна узагальненість формулювань у постановах про дозвіл на обшук);
- "Головань проти України" від 05.07.2012 (загальні засади обшуку);
- "Багієва проти України" від 28.04.2016, §§ 50 - 56 (загальні засади обшуку);
- "Геращенко проти України" від 07.11.2013, §§ 129 - 138 (загальні засади обшуку)
узагальнення судової практики щодо розгляду слідчим суддею клопотань про надання дозволу на проведення обшуку житла чи іншого володіння особи Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 21.05.2014
постанови Верховного Суду у справах:
- від 01.11.2023 № 462/3127/22 (щодо невідкладності проведення обшуку на підставі ч. 3 ст. 233 КПК України);
- від 05.04.2023 № 683/1200/18 (щодо невідкладності проведення обшуку на підставі ч. 3 ст. 233 КПК України)
Запит у порядку ст. 93 КПК України
лист про відмову в наданні речей та документів на запит (ненадання відповіді на запит)
клопотання про тимчасовий доступ до речей та документів
відмова в наданні доступу до речей та документів
клопотання про проведення обшуку
постанова (лист) прокурора, якою відмовлено у погодженні клопотання слідчого про обшук
ухвала слідчого судді за результатами оскарження бездіяльності слідчого, прокурора щодо неповернення тимчасово вилученого майна, а також нездійснення інших процесуальних дій, які він зобов'язаний вчинити у визначений КПК України строк
ухвала слідчого судді про надання дозволу на проведення обшуку
скарги суб'єктів господарювання, у яких проведено обшук, копії протоколів обшуку
7 Забезпечення законності проведення обшуку
Виконання ухвали про дозвіл на обшук здійснюється слідчим або прокурором.
Рішення про особисту участь під час проведення обшуку прокурор приймає у необхідних випадках з урахуванням завдань та загальних засад кримінального провадження.
При надані оцінки законності діям слідчого, вчиненим під час уже проведеного обшуку, прокурор звертає увагу на:
- необхідність участі в обшуку осіб, які володіють спеціальними знанням;
- вжиття належних заходів для забезпечення присутності під час проведення обшуку осіб, чиї права та законні інтереси можуть бути обмежені або порушені;
- допуск на місце проведення обшуку захисника чи адвоката незалежно від стадії слідчої дії;
- залучення об'єктивно необхідної кількості співробітників оперативних підрозділів правоохоронних органів, яка дає змогу досягти мети здійснення цієї слідчої дії, її проведення у розумний строк;
- дотримання заборони проведення обшуку іншими учасниками слідчої дії, а також поза межами відеофіксації чи поля зору залучених понятих або уповноважених осіб, які проводять обшук;
- забезпечення схоронності майна в житлі чи іншому володінні особи та неможливості доступу до нього сторонніх осіб;
- обґрунтованість демонтажу, пошкодження конструкції житла або іншого володіння особи, транспортних засобів, застосування заходів фізичного примусу;
- забезпечення поваги до людської гідності, прав і свобод кожної особи, заборони під час кримінального провадження піддавати особу катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує її гідність, поводженню чи покаранню, вдаватися до погроз застосування такого поводження, утримувати особу у принизливих умовах, примушувати до дій, що принижують її гідність, а також запобігання розголошенню інформації про приватне життя, яке стало відомо внаслідок проведення слідчої дії;
- можливі факти необґрунтованого втручання у виробничі, технологічні або інші процеси діяльності суб'єкта господарювання;
- наявність підстав для залучення співробітників силових спецпідрозділів з урахуванням інформації щодо наявності небезпеки для учасників слідчої дії, загрози для їх життя і здоров'я (наявність озброєної охорони, зброї, активного супротиву із застосування зброї тощо)
Ст. ст. 11, 15, 36, 233, 234, 236 КПК України
постанови Верховного Суду у справах:
- від 26.09.2023 № 404/2409/20 (щодо присутності під час проведення обшуку захисника);
- від 25.04.2023 № 753/130/19 (щодо фіксації учасників слідчої дії);
- від 06.02.2023 № 161/6126/19 (щодо розмежування обшуку та огляду);
- від 24.09.2020 № 306/2629/17 (щодо ідентифікаційних ознаки вилучених речей);
- від 23.05.2018 № 159/451/16-к (щодо порушення правил проведення обшуку);
- від 29.01.2019 № 466/896/17 (щодо виконання ухвали про дозвіл на обшук)
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Ратушна проти України" від 02.12.2010, §§ 80 - 82 (дотримання правоохоронними органами стандартів під час ініціювання обшуку);
- "Войкін та інші проти України" від 27.03.2018, § 159 (нечітке та надмірне узагальнення формулювань у постановах про дозвіл на обшук);
- "Багієва проти України" від 28.07.2016, §§ 52 - 54 (невжиття заходів щодо повідомлення особи, у якої проводився обшук, про нього, а також втручання, непропорційне меті: невстановлення меж обшуку та пошкодження майна під час обшуку);
- "Геращенко проти України" від 07.11.2013 §§ 129 - 138 (загальні засади обшуку)
Клопотання про проведення обшуку
протокол обшуку
письмові вказівки та доручення прокурора
постанова прокурора про скасування незаконних постанов слідчого
ухвала слідчого судді про надання дозволу на проведення обшуку
скарги суб'єктів господарювання, у яких проведено обшук
8 Забезпечення законності накладення арешту на майно
При ініціюванні перед слідчим суддею питання про арешт майна прокурору необхідно враховувати розумність та співмірність обмеження права власності завданням кримінального провадження, а також наслідки такого арешту.
При ініціюванні арешту майна суб'єкта господарювання прокурор має виходити з того, щоб застосування такого заходу не призвело до надмірного втручання у здійснення господарської діяльності.
Прокурор перед погодженням клопотання про арешт майна, а також при його поданні прокурором у встановленому порядку перевіряє наявність правових підстав для прийняття такого процесуального рішення, у тому числі відповідність наведених у клопотанні даних вимогам законів, матеріалам і фактичним обставинам кримінального провадження.
Прокурор здійснює нагляд за дотриманням законів слідчим під час виконання постанови прокурора та ухвали слідчого судді про відмову в задоволенні або про часткове задоволення клопотання про арешт тимчасово вилученого майна, судового рішення про повне або часткове скасування арешту тимчасово вилученого майна та повідомлення слідчого суддю про її виконання.
При недотриманні розумних строків вчинення процесуальних дій щодо повернення майна прокурор дає слідчому (керівнику органу досудового розслідування) письмові вказівки або доручення про проведення відповідних процесуальних дій із зазначенням строків їх виконання.
Визнання речей та документів речовими доказами у кримінальному провадженні не є підставою для невиконання вимог кримінального процесуального законодавства щодо повернення вилученого майна.
Прокурор перевіряє обґрунтованість ініціювання питання про накладення арешту на майно з метою спеціальної конфіскації, наявність достатніх підстав вважати, що воно підлягатиме спеціальній конфіскації у випадках, передбачених КК України.
Прокурор у випадку отримання судового рішення про відмову в задоволенні або про часткове задоволення клопотання про арешт тимчасово вилученого майна, судового рішення про повне або часткове скасування арешту тимчасово вилученого майна повинен негайно вжити заходів щодо виконання судового рішення в установленому законом порядку.
Прокурор має враховувати, що арешт, накладений у межах кримінального провадження, є заходом забезпечення саме в цьому провадженні й не може бути заходом забезпечення позовів, поданих у межах інших видів судочинства.
Прокурор одночасно з винесенням постанови про закриття кримінального провадження скасовує арешт майна, якщо воно не підлягає спеціальній конфіскації
Ст. ст. 84 - 86, 96-2, 132, 167 - 171, 173, 174, 177, 235, 236, 532, 535 КПК України
ст. 1 Протоколу № 1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифікований 17.07.97)
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Уелч проти Сполученого Королівства" від 09.02.95 (загальні положення щодо справедливої рівноваги між вимогами загального інтересу і захисту фундаментальних прав осіб при вирішенні питання про конфіскацію майна);
- "Садоча проти України" від 11.07.2019, §§ 31 - 33 (непропорційне вилучення незадекларованих готівкових коштів)
постанови Верховного Суду у справах:
- від 28.02.2019 № 154/2906/15 (щодо проведення обшуку неуповноваженою особою, залучення понятого, який брав участь у попередніх слідчих діях);
- від 29.01.2019 № 466/896/17 (щодо виконання ухвали про обшук);
- від 26.02.2019 № 266/4000/14-к (щодо порядку проведення огляду);
- від 19.03.2019 № 380/157/14-к (щодо проведення обшуку під виглядом огляду місця події);
- від 01.03.2018 № 398/5735/14-к (щодо порушення порядку оформлення вилучених предметів під час проведення обшуку);
- від 10.09.2019 № 630/515/17 (щодо згоди на проведення огляду житла та іншого приміщення);
- від 21.05.2019 № 753/24114/16-к (щодо отримання дозволу слідчого судді після проведення огляду житла чи іншого володіння);
- від 14.06.2018 № 366/1872/17 (щодо справедливої рівноваги між вимогами загального інтересу і захисту фундаментальних прав осіб при вирішенні питання про конфіскацію майна)
Протокол обшуку
клопотання про накладення арешту на майно
апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді про накладення арешту на майно
ухвала апеляційного суду;
вказівки прокурора слідчому про повернення тимчасово вилученого майна його власнику
постанова прокурора про повернення тимчасово вилученого майна
постанова про скасування постанови про визнання речовими доказами
ухвала слідчого судді, якою відмовлено прокурору, слідчому в задоволенні клопотання про накладення арешту на тимчасово вилучене майно
ухвала слідчого судді, якою скасовано арешт на майно
ухвала слідчого судді про накладення арешту на майно (тимчасово вилучене майно)
постанова прокурора вищого рівня про скасування постанови прокурора про визнання речовими доказами
клопотання прокурора про застосування спеціальної конфіскації майна суб'єктів господарювання
9 Забезпечення зберігання речових доказів
Збереження речових доказів, схоронність вилученого та арештованого майна і документів, запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, знищення, перетворення, відчуження забезпечується шляхом негайного виконання ухвали про арешт майна, а також організації щоквартальних перевірок стану та умов зберігання керівником слідчого підрозділу.
Сторона кримінального провадження, якій наданий речовий доказ або документ, зобов'язана зберігати їх у стані, придатному для використання у кримінальному провадженні. Зберігання речових доказів стороною обвинувачення здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
За клопотанням володільця документа слідчий, прокурор можуть видати копії цього документа, за необхідності - його оригінал, долучивши замість них до кримінального провадження засвідчені копії.
Відповідальним за зберігання речових доказів, що зберігаються разом з матеріалами кримінального провадження, є слідчий, який здійснює таке провадження.
У визначених законодавством випадках вживаються невідкладні заходи щодо передання активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
У випадку встановлення фактів неналежного зберігання речових доказів, що призвело до їх втрати, знищення, реалізації, технологічної переробки чи пошкодження, незбереження їх істотних ознак і властивостей, а також привласнення чи розтрати прокурор ініціює притягнення винних осіб до відповідальності в установленому законом порядку
Ст. ст. 84 - 86, 100, 170, 173 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини у справі "East/West Alliance Limited проти України" від 02.06.2014, §§ 215 - 218 (свавільне втручання податкових органів у право власності заявника)
ст. ст. 15, 19, 20, 21 Закону України "Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів"
Порядок зберігання речових доказів стороною обвинувачення, їх реалізації, технологічної переробки, знищення, здійснення витрат, пов'язаних з їх зберіганням і пересиланням, схоронності тимчасово вилученого майна під час кримінального провадження, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19.11.2012 № 1104
наказ Генерального прокурора від 30.09.2021 № 309 "Про організацію діяльності прокурора у кримінальному провадженні"
Постанова про визнання речовим доказом
клопотання про арешт майна
ухвала про арешт майна
постанова прокурора про скасування постанови слідчого про визнання речовими доказами
постанова прокурора вищого рівня про скасування постанови прокурора про визнання речовими доказами
вказівки прокурора слідчому про повернення майна
постанова прокурора про повернення тимчасово вилученого майна
доручення прокурора
рапорт на внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом незаконного відчуження арештованого майна, реалізації його за заниженою вартістю
10 Застосування заходів забезпечення кримінального провадження
При ініціюванні перед слідчим суддею питання про застосування, зміну заходу забезпечення кримінального провадження прокурор перевіряє, чи виправдовує такий ступінь втручання у права і свободи особи потреби досудового розслідування.
При ініціюванні застосування заходу забезпечення кримінального провадження щодо суб'єкта господарювання прокурор має виходити з того, щоб застосування таких заходів не призвело до надмірного втручання у здійснення господарської діяльності.
Прокурор не має права ініціювати застосування запобіжного заходу без наявності для цього підстав, передбачених КПК України (наявність обґрунтованої підозри у вчиненні особою кримінального правопорушення, а також наявність ризиків, які дають достатні підстави слідчому судді вважати, що підозрюваний може здійснити дії, передбачені ч. 1 ст. 177 КПК України)
Ст. ст. 132, 148, 150, 155, 177 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Зеленчук і Цицюра проти України" від 22.08.2018, § 101 (справедлива рівновага між вимогами загального інтересу і захисту фундаментальних прав осіб при вирішенні питання про конфіскацію майна);
- "East/West Alliance Limited проти України" від 02.06.2014, §§ 168, 204 (вилучення, конфіскація майна та відповідність принципу співмірності та справедливої рівноваги між вимогами загального інтересу і захисту фундаментальних прав осіб при вирішенні питання про конфіскацію майна (загальні положення щодо пропорційності втручання)
Клопотання про застосування заходу забезпечення кримінального провадження
постанова (лист) про відмову в погодженні клопотання про застосування заходу забезпечення кримінального провадження
ухвала слідчого судді про застосування (відмову в застосуванні) заходу забезпечення кримінального провадження
апеляційна скарга на ухвалу слідчого судді про застосування (відмову в застосуванні) заходу забезпечення кримінального провадження
ухвала апеляційного суду за наслідками розгляду апеляційної скарги на ухвалу слідчого судді про застосування (відмову в застосуванні) заходу забезпечення кримінального провадження
11 Забезпечення законності проведення негласних слідчих (розшукових) дій
Під час перевірки наявності законних підстав для звернення до слідчого судді з клопотанням про надання дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій прокурором встановлюються обставини, що свідчать про неможливість отримання відомостей про кримінальне правопорушення та особу, яка його вчинила, в інший спосіб.
Єдиною метою проведення негласних слідчих (розшукових) дій є можливість одержання під час їх проведення доказів, які самостійно або в сукупності з іншими доказами можуть мати суттєве значення для з'ясування обставин кримінального правопорушення або встановлення осіб, які його вчинили.
Якщо в результаті проведення негласної слідчої (розшукової) дії виявлено ознаки кримінального правопорушення, яке не розслідується у відповідному кримінальному провадженні, то отримана інформація може бути використана в іншому кримінальному провадженні тільки на підставі ухвали слідчого судді, яка виноситься за клопотанням прокурора.
У клопотанні зазначаються обставини, що свідчать про законність отримання інформації та наявність достатніх підстав вважати, що виявлено ознаки кримінального правопорушення.
Під час перевірки наявності законних підстав для звернення до слідчого судді з клопотанням про надання дозволу на проведення негласних слідчих (розшукових) дій прокурор перевіряє, чи не існують ризики безпідставного (штучного) внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей про кримінальне правопорушення з кваліфікацією тяжкого, особливо тяжкого злочину.
Прокурор зобов'язаний прийняти рішення про припинення подальшого проведення негласної слідчої (розшукової) дії, якщо в цьому відпала необхідність.
Особи, конституційні права яких були тимчасово обмежені під час проведення негласних слідчих (розшукових) дій, а також підозрюваний, його захисник мають бути письмово повідомлені прокурором або за його дорученням слідчим про таке обмеження.
Конкретний час повідомлення визначається з урахуванням наявності чи відсутності загроз для досягнення мети досудового розслідування, суспільної безпеки, життя або здоров'я осіб, які причетні до проведення негласних слідчих (розшукових) дій. Відповідне повідомлення про факт і результати негласної слідчої (розшукової) дії повинне бути здійснене протягом дванадцяти місяців з дня припинення таких дій, але не пізніше від звернення до суду з обвинувальним актом.
Під час підготовки та проведення заходів із контролю за вчиненням злочину забороняється провокувати (підбурювати) особу на вчинення цього злочину з метою його подальшого викриття, допомагаючи особі вчинити злочин, який вона би не вчинила, якби слідчий цьому не сприяв, або з цією самою метою впливати на її поведінку насильством, погрозами, шантажем. Здобуті в такий спосіб речі і документи не можуть бути використані у кримінальному провадженні.
Прокурор, якому надано доступ до інформації про приватне життя, зобов'язаний запобігати розголошенню такої інформації, а також перевіряти виконання цього обов'язку слідчим
Ст. ст. 15, 246, 249, 253, 255, 256, 257, 271 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини:
- "Волохи проти України" від 02.11.2006 (загальні положення щодо "пропорційності втручання у приватне життя, його винятковий та тимчасовий характер);
- "Michaud проти Франції" від 06.12.2012, §§ 118, 119 (професійна таємниця адвокатів);
- "Раманаускас проти Литви" від 05.02.2008, §§ 49 - 74 (принцип недопустимості провокації злочинів)
постанови Верховного Суду у справах:
- від 16.02.2022 № 758/5719/16 (щодо підстав проведення негласних слідчих (розшукових) дій);
- від 21.03.2018 № 751/7177/14 (щодо допустимості доказів);
- від 11.11.2020 № 750/9145/18 (щодо штучного створення умов для проведення негласних слідчих (розшукових) дій);
- від 01.04.2020 № 607/15414/17 (щодо допустимості доказів, отриманих у результаті проведення негласних слідчих (розшукових) дій)
Клопотання про отримання дозволу на приведення негласних слідчих (розшукових) дій
доручення на проведення негласних слідчих (розшукових) дій
постанова про проведення негласних слідчих (розшукових) дій
клопотання про надання дозволу на використання доказів, зібраних у результаті негласних слідчих (розшукових) дій в іншому кримінальному провадженні
ухвала слідчого судді апеляційного суду про надання дозволу на використання доказів, зібраних у результаті негласних слідчих (розшукових) дій в іншому кримінальному провадженні
постанова (лист) прокурора про відмову у погодженні клопотання слідчого про проведення негласних слідчих (розшукових) дій
постанова (лист) прокурора про заборону проведення або припинення подальшого проведення негласних слідчих (розшукових) дій
постанова (лист) прокурора про відмову в погодженні клопотання слідчого про негласне отримання зразків, необхідних для порівняльного дослідження
постанова (лист) прокурора про відмову слідчому в погодженні клопотання про продовження строку проведення негласних слідчих (розшукових) дій
постанова (лист) прокурора про відмову слідчому в погодженні клопотання про проведення негласних слідчих (розшукових) дій до постановлення ухвали слідчого судді
постанова прокурора вищого рівня, якою скасовано постанову прокурора про контроль за вчиненням злочину
12 Забезпечення права на свободу та особисту недоторканність
Прокурор перевіряє законність затримання або іншого обмеження особистої свободи та недоторканності особи, зокрема:
- наявність підстав для затримання, іншого обмеження особистої свободи особи;
- наявність в особи, яка здійснила затримання, відповідних повноважень;
- додержання встановленого законом порядку затримання особи;
- додержання визначених законом строків затримання особи;
- роз'яснення затриманій особі її прав та їх додержання уповноваженою службовою особою.
Прокурор з'ясовує наявність протоколу про затримання особи, його повноту та своєчасність складання.
Прокурор перевіряє виконання уповноваженою службовою особою обов'язків щодо доставлення затриманої особи до найближчого підрозділу органу досудового розслідування, повідомлення інших осіб про затримання, забезпечення права на захист та інших прав затриманої особи.
Прокурор зобов'язаний не пізніше шістдесяти годин з моменту затримання особи вирішити питання щодо ініціювання перед слідчим суддею застосування щодо затриманого запобіжного заходу або прийняти рішення про негайне його звільнення.
Прокурор у випадку затримання особи, тимчасового вилучення документів, які посвідчують користування спеціальним правом, зобов'язаний скласти відповідний протокол у порядку, визначеному КПК України. Після складення протоколу про тимчасове вилучення документів, які посвідчують користування спеціальним правом, прокурор зобов'язаний передати тимчасово вилучені документи на зберігання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України
Ст. ст. 12, 149, 208, 210, 211, 213 КПК України
Рішення Конституційного Суду України:
- від 29.06.2010 № 1-25/2010 у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) абзацу восьмого п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про міліцію";
- від 26.06.2003 № 12-рп/2003 у справі за конституційним поданням 56 народних депутатів України про офіційне тлумачення положень ч. ч. 1, 3, ст. 80 Конституції України, ч. 1 ст. 26, ч. ч. 1 - 3 ст. 27 Закону України "Про статус народного депутата України" та за конституційним поданням Міністерства внутрішніх справ України про офіційне тлумачення положення ч. 3 ст. 80 Конституції України стосовно затримання народного депутата України (справа про гарантії депутатської недоторканності);
- від 11.10.2011 № 1-28/2011 у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремих положень ст. 263 Кодексу України про адміністративні правопорушення та п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України "Про міліцію" (справа про строки адміністративного затримання);
- від 23.11.2017 № 1-28/2017 у справі за конституційним поданням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини щодо відповідності Конституції України (конституційності) положення третього речення ч. 3 ст. 315 КПК України
висновок Конституційного Суду України від 30.10.2003 № 1-40/2003 у справі про надання висновку щодо відповідності проекту Закону України "Про внесення змін до Конституції України", направленого Головою Верховної Ради України, вимогам ст. ст. 157 і 158 Конституції України (справа про внесення змін до ст. ст. 29, 59, 78 та інших Конституції України);
узагальнення Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 07.02.2014 № 4 "Про узагальнення судової практики розгляду слідчим суддею клопотань про застосування заходів забезпечення кримінального провадження";
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Ель-Масрі проти колишньої Югославської Республіки Македонія" від 13.12.2012, § 230 (гарантії індивідуальної свободи);
- "Василева проти Данії" від 25.09.2003, § 33 (гарантії проти свавільного позбавлення свободи);
- "Бєлоусов проти України" від 07.11.2014, §§ 79 - 82, 85, 87, 88 (законність, недопущення свавільного позбавлення свободи);
- "Акопян проти України" від 05.06.2014, §§ 67 - 69 (елементи поняття позбавлення свободи)
лист Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 04.04.2013 № 511-550/0/4-13 "Про деякі питання порядку застосування запобіжних заходів під час досудового розслідування та судового провадження відповідно до Кримінального процесуального кодексу України"
постанови Верховного Суду у справах:
- від 19.12.2022 № 331/4277/17 (щодо складання протоколу затримання особи);
- від 20.10.2022 № 565/1354/19 (щодо складання протоколу затримання особи);
- від 14.06.2022 № 463/5551/15 (щодо відсутності захисника під час затримання особи)
Клопотання про дозвіл на затримання
ухвала слідчого судді про дозвіл на затримання
ухвала слідчого судді про відмову в задоволенні клопотання про дозвіл на затримання
протокол про затримання особи
відомості про реєстрацію дати та часу доставлення затриманого до підрозділу досудового розслідування (Інформаційний портал Національної поліції України, журнал Єдиного обліку)
клопотання про обрання запобіжного заходу
ухвала слідчого судді про відмову в задоволенні клопотання про обрання запобіжного заходу
ухвала слідчого судді щодо тимчасового обмеження у користуванні спеціальним правом
письмове повідомлення про підозру
обвинувальний акт
скарги про незаконне позбавлення свободи
апеляційні скарги
судові рішення суду апеляційної інстанції
13 Забезпечення права на захист
Під час здійснення нагляду за додержанням законів щодо забезпечення права на захист прокурор звертає увагу на:
- роз'яснення підозрюваному його прав (права на кваліфіковану правову допомогу з боку обраного ним або призначеного захисника);
- надання затриманій особі чи особі, яка тримається під вартою, допомоги у встановленні зв'язку із захисником або особами, які можуть запросити захисника, а також надання можливості використати засоби зв'язку для запрошення захисника;
- дотримання вимог щодо обов'язкової участі захисника під час слідчих дій, які проводяться за участю підозрюваного.
Прокурор зобов'язаний утримуватися від надання рекомендацій щодо залучення конкретного захисника.
При складанні (погодженні) письмового повідомлення про підозру (про нову підозру, зміну раніше повідомленої підозри), складанні (затвердженні) обвинувального акта прокурором оцінюється належність, допустимість, достовірність доказів з точки зору достатності та взаємозв'язку для прийняття відповідного процесуального рішення, відповідність наведених у згаданих процесуальних документах даних вимогам законів, матеріалам і фактичним обставинам кримінального провадження.
У разі відмови в погодженні повідомлення про підозру прокурор повинен вичерпно викласти в постанові (листі) обставини, які послугували підставами для прийняття такого рішення
Ст. ст. 20, 48, 92, 284, 291 КПК України
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Вергельський проти України" від 12.03.2009, §§ 116 - 121 (загальні принципи дотримання розумних строків);
- "Нечипорук і Йонкало проти України" від 21.04.2011, §§ 279 - 280 (допустимість доказів)
постанови Верховного Суду у справах:
- від 01.08.2022 № 161/7088/20 (щодо відсутності захисника при врученні особі повідомлення про підозру);
- від 15.04.2021 № 227/641/18 (щодо участі захисника у проведенні слідчих (розшукових) дій;
- від 09.09.2021 № 639/645/19 (щодо права підозрюваного відмовитися від захисника)
Постанова (лист) прокурора, якою (яким) відмовлено у погодженні повідомлення про підозру, складеного слідчим
постанова прокурора про закриття кримінального провадження щодо підозрюваного
новий обвинувальний акт, складений прокурором
клопотання прокурора у підготовчому засіданні про повернення обвинувального акта прокурору
обвинувальний акт
постанова про закриття кримінального провадження
ухвали суду про закриття кримінального провадження
14 Забезпечення законності здійснення спеціального досудового розслідування
Зміст та форма кримінального провадження за відсутності підозрюваного (in absentia) повинні відповідати загальним засадам кримінального провадження з урахуванням особливостей, встановлених законом.
Сторона обвинувачення зобов'язана використати всі передбачені законом можливості для дотримання прав підозрюваного (зокрема, прав на захист, на доступ до правосуддя, таємницю спілкування, невтручання у приватне життя) у разі здійснення кримінального провадження за відсутності підозрюваного (in absentia).
При ініціюванні перед слідчим суддею питання про спеціальне досудове розслідування прокурор перевіряє наявність у матеріалах досудового розслідування відомостей про те, що підозрюваний переховується від органів слідства та суду на тимчасово окупованій території України, на території держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, з метою ухилення від кримінальної відповідальності та/або оголошений у міжнародний розшук.
Повістки про виклик підозрюваного у разі здійснення спеціального досудового розслідування надсилаються за останнім відомим місцем його проживання чи перебування та обов'язково публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора.
Підозрюваний має бути поінформований про встановлення спеціального порядку досудового розслідування, копії процесуальних документів, що підлягають врученню підозрюваному, направляються захиснику.
Відомості щодо підозрюваних, стосовно яких слідчим суддею постановлено ухвалу про здійснення спеціального досудового розслідування, невідкладно, але не пізніше 24 годин після постановлення ухвали, вносяться до Єдиного реєстру досудових розслідувань і публікуються в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора.
Прокурором вживаються всі можливі заходи щодо інформування підозрюваного про здійснення кримінального провадження (in absentia)
Ст. ст. 7, 297-1, 297-4, 297-5 КПК України
ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод
рішення Європейського суду з прав людини у справах:
- "Сейдовіч проти Італії" (Sejdovic v. Italy) від 01.03.2006, §§ 81 - 95 (загальні принципи відправлення правосуддя in absentia);
- "Да Лус Домінгеш Ферейра проти Бельгії" (Da Luz Domingues Ferreira v. Belgique) від 24.05.2007, §§ 46 - 59 (загальні принципи відправлення правосуддя in absentia);
- "Меденіца проти Швейцарії" (Medenica v. Switzerland) від 14.06.2001, §§ 53 - 60 (загальні принципи відправлення правосуддя in absentia);
- "Колоцца проти Італії" (Colozza v. Italy) від 12.02.85, §§ 27 - 33 (загальні принципи відправлення правосуддя in absentia) (англ.)
резолюція Комітету Міністрів Ради Європи (75)11 від 19.01.73 "Про критерії, які регламентують розгляд, що проводиться у відсутність обвинуваченого"
наказ Генерального прокурора від 30.05.2023 № 141 "Про затвердження Порядку організації публікації в засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження та на офіційному вебсайті Офісу Генерального прокурора повісток про виклик, повідомлень про підозру та відомостей щодо підозрюваних, стосовно яких надано дозвіл на здійснення спеціального досудового розслідування"
постанови Верховного Суду у справах:
- від 25.01.2023 № 225/1957/21 (щодо порядку здійснення виклику особи під час досудового розслідування та судового розгляду за процедурою in absentia);
- від 26.10.2023 № 757/46325/17 (щодо здійснення спеціального досудового розслідування стосовно підозрюваного, який перебуває на тимчасово окупованій території)
Повідомлення про підозру
клопотання про здійснення спеціального досудового розслідування
лист прокурора про відмову у погодженні клопотання слідчого про здійснення спеціального розслідування
ухвала слідчого судді про здійснення спеціального досудового розслідування
відомості з Єдиного реєстру досудових розслідувань
15 Забезпечення законності закриття кримінального провадження
Прокурор зобов'язаний у найкоротший строк після повідомлення особі про підозру закрити кримінальне провадження у разі встановлення для цього підстав, передбачених ч. 1 ст. 284 КПК України.
Прокурор за наявності підстав, передбачених ч. 1 ст. 284 КПК України, уповноважений закрити кримінальне провадження у випадку, коли жодній особі у кримінальному провадженні не було повідомлено про підозру, та повинен використовувати це повноваження, зважаючи на необхідність економії ресурсів органів досудового розслідування, прокуратури, а також керуюсь принципами своєчасності, законності, обґрунтованості при винесенні відповідного рішення.
У разі відсутності події або складу кримінального правопорушення в діях підозрюваного, а також коли не встановлені достатні докази для доведення винуватості особи в суді і вичерпані можливості їх отримати, прокурор до закінчення строку досудового розслідування приймає рішення про закриття кримінального провадження і в межах своїх повноважень вживає заходів до реабілітації особи.
У разі невстановлення особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, та закінчення строків давності притягнення до кримінальної відповідальності, крім випадків, передбачених КПК України, прокурор звертається до слідчого судді з клопотанням про закриття кримінального провадження.
Прокурор перевіряє постанови слідчого про закриття кримінального провадження на предмет їх законності та обґрунтованості, зокрема, щодо:
- наявності підстави для закриття кримінального провадження, передбаченої ч. 1 ст. 284 КПК України;
- наявності повноважень слідчого на закриття кримінального провадження з відповідної підстави;
- повноти і вмотивованості викладення рішення про закриття кримінального провадження у постанові слідчого.
При скасуванні прокурором постанови про закриття кримінального провадження необхідно суворо дотримуватися строків, установлених ч. 6 ст. 284 КПК України
Ст. ст. 36, 40, 91, 284 КПК України
постанови Верховного Суду у справах:
- від 03.04.2023 № 367/1335/21 (щодо обчислення строків досудового розслідування у разі скасування постанови про закриття кримінального провадження);
- від 17.08.2022 № 274/4366/18 (щодо заперечення особи проти закриття кримінального провадження у зв'язку зі звільненням від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України);
- від 01.03.2021 № 266/3090/18 (щодо закриття кримінального провадження на підставі п. 4 ч. 1 ст. 284 КПК України)
Постанова про закриття кримінального провадження
постанова прокурора про скасування постанови про закриття кримінального провадження
клопотання прокурора про закриття кримінального провадження
скарга заявника, потерпілого на постанову слідчого про закриття кримінального провадження
скарга заявника, потерпілого, підозрюваного, інших осіб на рішення прокурора про закриття кримінального провадження
ухвала слідчого судді за результатами розгляду скарги на рішення про закриття кримінального провадження

................
Перейти до повного тексту