1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
25.02.2022 № 23
Про деякі питання діяльності банків України та банківських груп
( Із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 40 від 07.03.2022 № 57 від 21.03.2022 № 67 від 31.03.2022 № 80 від 22.04.2022 № 85 від 29.04.2022 № 90 від 04.05.2022 № 112 від 02.06.2022 № 126 від 17.06.2022 № 136 від 30.06.2022 № 152 від 20.07.2022 № 194 від 29.08.2022 № 196 від 01.09.2022 № 201 від 08.09.2022 № 229 від 05.11.2022 № 239 від 05.12.2022 № 253 від 29.12.2022 № 5 від 31.01.2023 № 33 від 24.03.2023 № 36 від 28.03.2023 № 83 від 23.06.2023 № 101 від 16.08.2023 № 125 від 06.10.2023 № 164 від 16.12.2023 № 173 від 20.12.2023 № 44 від 12.04.2024 № 51 від 02.05.2024 № 52 від 02.05.2024 № 66 від 08.06.2024 № 96 від 03.08.2024 № 118 від 28.09.2024 ) ( У тексті Постанови слова "економічні нормативи" у всіх відмінках замінено відповідно словами "пруденційні нормативи" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 164 від 16.12.2023 )
Відповідно до статей 6, 7, 15, 55, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 66, 67, 73 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Закону України "Про правовий режим воєнного стану", Закону України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", з метою мінімізації негативного впливу наслідків військової агресії Російської Федерації проти України та сприяння стабільності банківської системи України Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Правила роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану (далі - Правила), що додаються.
2. Не здійснювати у 2022 та у 2024 роках щорічної оцінки стійкості банків, передбаченої Положенням про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2017 року № 141 (зі змінами).
( Пункт 2 в редакції Постанови Національного банку № 40 від 07.03.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 44 від 12.04.2024 )
2-1. Не застосовувати вимог:
1) розділу IX Положення про плани відновлення діяльності банків України та банківських груп, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 18 липня 2019 року № 95 (зі змінами) (далі - Положення № 95), до планів відновлення діяльності банків/банківських груп, розроблених у 2021 році, крім планів відновлення діяльності банків/банківських груп, оновлених починаючи з 2024 року;
2) абзацу другого пункту 28 розділу V Положення № 95 під час оновлення у 2024 році планів відновлення діяльності системно важливих банків.
( Постанову доповнено новим пунктом 2-1 згідно з Постановою Національного банку № 57 від 21.03.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 152 від 20.07.2022; в редакції Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023 )
2-2. Банкам, які мають провести зовнішню оцінку ефективності та якості роботи підрозділу внутрішнього аудиту в 2022 році з метою дотримання вимоги підпункту 1 пункту 32 розділу VII Положення про організацію внутрішнього аудиту в банках України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 10 травня 2016 року № 311 (зі змінами), провести таку оцінку в 2023 році.
( Постанову доповнено новим пунктом 2-2 згідно з Постановою Національного банку № 67 від 31.03.2022 )
3. Банкам не здійснювати:
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 173 від 20.12.2023 )
1) розподілу капіталу в будь-якій формі, крім спрямування прибутку на збільшення статутного капіталу, формування загальних резервів і фондів банку, які включаються до основного капіталу 1 рівня, покриття збитків минулих років;
( Підпункт 1 пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
2) виплати дивідендів акціонерам, крім:
виплати дивідендів за привілейованими акціями;
виплати дивідендів, що спрямовуються до Державного бюджету України.
( Підпункт 2 пункту 3 в редакції Постанови Національного банку № 173 від 20.12.2023 )
3-1. Банкам забезпечити зберігання частини коштів у національній валюті, примусово вилучених відповідно до Закону України "Про основні засади примусового вилучення в Україні об'єктів права власності Російської Федерації та її резидентів" (далі - Закон), а також коштів, отриманих від володіння об'єктами права власності, що вилучені відповідно до Закону (далі - Кошти), з дня їх примусового вилучення/отримання до дня їх перерахування у встановленому порядку для зарахування до Державного бюджету України, на кореспондентському рахунку в Національному банку України понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів згідно з вимогами нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку України, які регулюють питання формування та зберігання обов'язкових резервів банками України та філіями іноземних банків.
Частина Коштів, що підлягає зберіганню на кореспондентському рахунку в Національному банку України понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів, розраховується за такою формулою:
ЧКкр = К • (1 - Нор /100%),
де ЧКкр - частина Коштів, що підлягає зберіганню на кореспондентському рахунку в Національному банку України понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів;
К - Кошти;
Нор - норматив обов'язкового резервування у національній валюті, що застосовується для Коштів згідно з вимогами нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку України, які регулюють питання формування та зберігання обов'язкових резервів банками України та філіями іноземних банків.
( Постанову доповнено новим пунктом 3-1 згідно з Постановою Національного банку № 5 від 31.01.2023 )
3-2. Банкам забезпечити зберігання частини коштів у національній валюті в сумі, не меншій за суму коштів, заблокованих у зв'язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України "Про санкції" (далі - Закон про санкції), з дня, наступного за днем видання відповідного указу Президента України про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування санкцій, до дня закінчення строку дії санкцій/скасування санкцій/стягнення таких коштів у дохід держави на кореспондентському рахунку в Національному банку України понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів згідно з вимогами нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку України, які регулюють питання формування та зберігання обов'язкових резервів банками України та філіями іноземних банків.
( Абзац перший пункту 3-2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
Частина коштів, що підлягає зберіганню на кореспондентському рахунку в Національному банку України відповідно до умов, визначених в абзаці першому пункту 3-2 цієї постанови, понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів, розраховується за такою формулою:
ЧКкр = К • (1 - Нор /100%),
де ЧКкр - частина коштів у національній валюті, заблокованих у зв'язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції, що підлягає зберіганню на кореспондентському рахунку в Національному банку України понад суму, що зараховується банками у формування обов'язкових резервів;
( Абзац третій пункту 3-2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
К - кошти в національній валюті, заблоковані у зв'язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції;
( Абзац четвертий пункту 3-2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
Нор - норматив обов'язкового резервування в національній валюті, що застосовується для коштів у національній валюті, заблокованих у зв'язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції, згідно з вимогами нормативно-правових і розпорядчих актів Національного банку України, які регулюють питання формування та зберігання обов'язкових резервів банками України та філіями іноземних банків.
( Абзац п'ятий пункту 3-2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 ) ( Постанову доповнено новим пунктом 3-2 згідно з Постановою Національного банку № 33 від 24.03.2023 )
3-3. Банкам забезпечити зберігання коштів в іноземній валюті в сумі, не меншій за суму коштів, заблокованих у зв’язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції, у повному обсязі на кореспондентському рахунку банку, відкритому в іншому банку у відповідній іноземній валюті, з дня, наступного за днем видання відповідного указу Президента України про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України щодо застосування санкцій, до дня закінчення строку дії санкцій/скасування санкцій/стягнення таких коштів у дохід держави.
( Абзац перший пункту 3-3 в редакції Постанови Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
Банкам, в яких зберігаються кошти санкційних осіб, у разі здійснення банком-нерезидентом в односторонньому порядку конвертації (обміну) російських рублів на іншу іноземну валюту у випадках, визначених у пункті 18 розділу VII Закону України "Про банки і банківську діяльність" , забезпечити на постійній основі зберігання на кореспондентському рахунку банку коштів в іноземній валюті, отриманій в результаті такої конвертації (обміну), у сумі, не меншій, ніж сума коштів, заблокованих у зв’язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції.
( Пункт 3-3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
Банк визначає еквівалент суми заблокованих коштів у російських рублях у відповідній іноземній валюті, яка зберігається на кореспондентському рахунку банку, за крос-курсом російських рублів до долара США та такої іноземної валюти до долара США.
( Пункт 3-3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
Банк визначає крос-курс на основі котирування BFIX такої іноземної валюти до долара США та котирування BFIX російських рублів до долара США, розрахованих станом на 15.00 за київським часом попереднього робочого дня та оприлюднених торговельно-інформаційною системою BLOOMBERG (далі - TIC BLOOMBERG).
( Пункт 3-3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
Під котируванням BFIX для цілей цієї постанови слід уважати значення середньозважених курсових/цінових котирувань BGN (Bloomberg Generic Price) іноземних валют/банківських металів на ринку спот до долара США (або долара США до іноземних валют/банківських металів), які щоденно розраховуються TIC BLOOMBERG.
( Пункт 3-3 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
Банк надає Національному банку України інформацію про розмір залишків коштів в іноземній валюті із зазначенням суми заблокованих коштів на кореспондентському рахунку банку, відкритому в іншому банку, визначених в абзаці першому пункту 3-3 цієї постанови, за його запитом.
( Постанову доповнено новим пунктом 3-3 згідно з Постановою Національного банку № 33 від 24.03.2023 )
3-4. Банкам забезпечити зберігання коштів у сумі, не меншій за суму коштів, заблокованих до 23 червня 2023 року у зв’язку із застосуванням спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону про санкції, на кореспондентському рахунку в Національному банку України в національній валюті, кореспондентських рахунках банку, відкритих в інших банках у відповідній іноземній валюті.
Розрахунок суми коштів, що підлягає зберіганню на кореспондентському рахунку в Національному банку України в національній валюті відповідно до абзацу першого пункту 3-4 цієї постанови, здійснюється згідно з пунктом 3-2 цієї постанови.
( Постанову доповнено новим пунктом 3-4 згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
3-5. Банк у разі неможливості забезпечити в повному обсязі виконання вимог, встановлених у пунктах 3-2-3-4 цієї постанови, зобов’язаний протягом трьох робочих днів подати до Національного банку України обґрунтований план-графік формування необхідної суми коштів на кореспондентському рахунку в Національному банку України в національній валюті, кореспондентських рахунках банку, відкритих в інших банках в іноземній валюті, та забезпечити його виконання.
Визначений банком у плані-графіку строк формування необхідної суми коштів на кореспондентському рахунку в Національному банку України в національній валюті, кореспондентських рахунках банку, відкритих в інших банках в іноземній валюті, має ґрунтуватися на строках і обсягах активів та зобов’язань банку (обсягах надходжень та повернення грошових коштів) та не може перевищувати 90 календарних днів.
( Постанову доповнено новим пунктом 3-5 згідно з Постановою Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
4. Банкам заборонити:
1) здійснення активних операцій із пов’язаними з банком особами в частині укладання нових кредитних договорів та договорів, наслідком яких є виникнення фінансових зобов’язань банку (зобов’язання з кредитування, гарантії, поручительства, акредитиви, акцепти та авалі, активи до отримання), укладання договорів про внесення змін до договорів щодо:
( Абзац перший підпункту 1 пункту 4 в редакції Постанови Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
збільшення сум кредитів та фінансових зобов'язань;
збільшення строків користування кредитами (крім договорів, що передбачають стандартні умови, доступні для широкого загалу позичальників);
( Підпункт 1 пункту 4 в редакції Постанови Національного банку № 57 від 21.03.2022 )
2) дострокове повернення вкладів (депозитів) пов’язаним з банком особам, крім спрямування достроково повернених коштів на збільшення капіталу банку.
3) здійснення активних операцій з фізичними особами, предметом забезпечення за якими є товари подвійного використання, включені до Єдиного списку товарів подвійного використання, що є додатком до Порядку здійснення державного контролю за міжнародними передачами товарів подвійного використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 січня 2004 року № 86 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2018 року № 974) (зі змінами).
( Пункт 4 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 51 від 02.05.2024 )
4-1. Заборони, визначені в підпункті 1 пункту 4 цієї постанови, не поширюються на:
1) операції банку з іноземними фінансовими установами, що входять до складу однієї з банком міжнародної банківської групи:
з обміну іноземної валюти у межах 1-ї групи Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04 лютого 1998 року № 34 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 19 квітня 2016 року № 269) (зі змінами) (далі - Класифікатор);
з купівлі/продажу облігацій внутрішніх державних позик України, боргових цінних паперів іноземних емітентів за дотримання вимог, установлених у постанові Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року № 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (зі змінами) (далі - Постанова № 18) та Положенні про заходи захисту та визначення порядку здійснення окремих операцій в іноземній валюті, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 02 січня 2019 року № 5 (зі змінами);
( Підпункт 1 пункту 4-1 в редакції Постанови Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
2) надання банком забезпечених (покритих) гарантій та акредитивів пов'язаним з банком особам за:
операціями з імпорту товарів [продукції, послуг, робіт, прав інтелектуальної власності та інших немайнових прав, призначених для продажу (оплатної передачі)], зазначених у постанові Кабінету Міністрів України від 24 лютого 2022 року № 153 "Про окремі питання щодо забезпечення здійснення імпорту" (зі змінами)";
( Абзац другий підпункту 2 пункту 4-1 в редакції Постанови Національного банку № 152 від 20.07.2022 )
операціями резидентів та нерезидентів для проведення мобілізаційних та інших заходів (потреб), визначених законами України, що регулюють відносини у сферах забезпечення національної безпеки та оборони;
операціями на внутрішньому ринку України.
( Абзац четвертий підпункту 2 пункту 4-1 в редакції Постанови Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
Забезпечення (покриття) за гарантією/акредитивом має відповідати одночасно таким умовам:
розмір грошового забезпечення (покриття) є не менший, ніж розмір наданого банком зобов'язання за гарантією/акредитивом;
банк має безперечний контроль та доступ до грошового забезпечення (покриття);
банк має право здійснити договірне списання коштів з рахунку, на якому обліковується грошове забезпечення (покриття), у разі невиконання контрагентом зобов'язань перед банком;
грошове забезпечення (покриття) розміщене на строк, не менший, ніж строк цих зобов'язань (без права дострокового вилучення), у валюті фінансового зобов'язання або в іноземній валюті 1-ї групи Класифікатора;
3) надання банком на користь бенефіціарів-резидентів:
підтвердження акредитивів/резервних акредитивів, відкритих іноземними фінансовими установами, що входять до складу однієї з банком міжнародної банківської групи;
гарантій на підставі отриманих контргарантій іноземних фінансових установ, що входять до складу однієї з банком міжнародної банківської групи;
( Підпункт 3 пункту 4-1 в редакції Постанови Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
4) надання банком споживчих кредитів на стандартних умовах, доступних для широкого загалу позичальників.
( Пункт 4-1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 229 від 05.11.2022 )
Банк має право здійснювати операції, зазначені в пункті 4-1 цієї постанови, якщо такі операції не призведуть до виникнення порушення нормативу максимального розміру кредитного ризику за операціями з пов'язаними з банком особами (далі - норматив Н9) або до збільшення розміру порушення нормативу Н9, у тому числі спричиненого негативним впливом наслідків військової агресії Російської Федерації проти України.
( Пункт 4-1 доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 229 від 05.11.2022 ) ( Постанову доповнено новим пунктом 4-1 згідно з Постановою Національного банку № 80 від 22.04.2022; в редакції Постанови Національного банку України № 126 від 17.06.2022 )
5) надання банком кредитів фінансовим компаніям, які на підставі відповідної ліцензії мають право надавати послугу фінансового лізингу та входять до складу однієї з банком банківської групи.
( Пункт 4-1 доповнено новим підпунктом 5 згідно з Постановою Національного банку № 66 від 08.06.2024 )
5. Не застосовувати до банків заходів впливу за порушення:
1) нормативів капіталу, ліквідності, кредитного ризику, інвестування, установлених Інструкцією про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2001 року за № 841/6032 (зі змінами) (далі - Інструкція № 368);
( Підпункт 1 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 40 від 07.03.2022, № 96 від 03.08.2024 )
2) лімітів відкритої валютної позиції, установлених у пункті 12-7 Постанови № 18;
( Підпункт 2 пункту 5 в редакції Постанови Національного банку № 90 від 04.05.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 96 від 03.08.2024 )
3) строків подання статистичної звітності, встановлених Правилами організації статистичної звітності, що подається до Національного банку України в умовах особливого періоду, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 18 грудня 2018 року № 140 (зі змінами);
( Підпункт 3 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022; в редакції Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023 )
4) вимог пункту 24 розділу III Положення № 95 , крім вимоги стосовно інформування Національного банку України про прийняття рішення щодо реалізації варіантів відновлення (у разі активації плану відновлення діяльності банку/банківської групи), - до дати затвердження радою банку оновленого у 2024 році плану відновлення діяльності банку/банківської групи;
( Пункт 5 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 152 від 20.07.2022; в редакції Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023 )
5) вимог підпункту 1 пункту 48 розділу IV Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2016 року № 351 (зі змінами), якщо таке порушення виникло починаючи з 24 лютого 2022 року внаслідок реалізації заходів, спрямованих на захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023 )
Заходи впливу не застосовуються, якщо порушення, зазначені в підпунктах 1-4 пункту 5 цієї постанови, виникли починаючи з 24 лютого 2022 року та спричинені негативним впливом військової агресії Російської Федерації проти України.
( Абзац пункту 5 в редакції Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023з )
5-1. Не застосовувати до банків заходів впливу за порушення термінів опублікування інформації, визначених постановою Правління Національного банку України від 15 лютого 2018 року № 11 "Про встановлення переліку інформації, що підлягає обов’язковому опублікуванню банками України" (зі змінами).
( Постанову доповнено новим пунктом 5-1 згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022 ) ( Пункт 5-2 виключено на підставі Постанови Національного банку № 112 від 02.06.2022 )
6. Не застосовувати до відповідальної особи банківської групи заходів впливу за порушення вимог Положення про порядок регулювання діяльності банківських груп, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 20 червня 2012 року № 254, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 липня 2012 року за № 1178/21490 (зі змінами), в частині:
1) дотримання банківською групою вимог щодо достатності регулятивного капіталу, пруденційних нормативів ліквідності, кредитного ризику, інвестування, якщо такі порушення виникли починаючи з 24 лютого 2022 року та спричинені негативним впливом військової агресії Російської Федерації проти України;
2) строків подання та оприлюднення річної консолідованої фінансової звітності банківської групи разом з аудиторським звітом, подання проміжної консолідованої звітності банківської групи та проміжної субконсолідованої звітності підгруп банківської групи.
( Пункт 6 в редакції Постанови Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
7. Банку/відповідальній особі банківської групи надавати Національному банку України інформацію про дотримання пруденційних нормативів та іншу інформацію за формою та в строки, установлені Національним банком України.
( Пункт 7 в редакції Постанови Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
8. Банк, на який поширюється дія підпункту 1 пункту 5, підпункту 1 пункту 6 цієї постанови, зобов’язаний дотримуватись обмежень, а саме не здійснювати:
( Абзац перший пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 40 від 07.03.2022, № 67 від 31.03.2022 )
1) заміну забезпечення за активними операціями, якщо така заміна призводить до збільшення розміру кредитного ризику;
2) викуп та/або дострокове погашення боргових цінних паперів власної емісії;
3) викуп акцій власної емісії, за винятком випадків, передбачених законодавством України щодо обов’язкового викупу банком акцій власної емісії;
4) виплати бонусів, премій та інших додаткових матеріальних винагород керівникам та впливовим особам банку, крім виплат, які є фіксованими складовими винагороди;
5) придбання недержавних цінних паперів від свого імені (крім цінних паперів, розміщення яких здійснюється під гарантію Кабінету Міністрів України, надану відповідно до закону про Державний бюджет України на відповідний рік; облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації"; цінних паперів, емітентом яких є Національний банк України; боргових цінних паперів емітентів, цінні папери яких допущені до торгів на регульованому фондовому ринку, понад суму заборгованості, що склалася на дату набрання чинності цією постановою за кожним емітентом; облігацій внутрішніх місцевих позик, емітентами яких є міські ради адміністративних центрів областей України та міста Києва);
( Підпункт 5 пункту 8 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
6) збільшення обсягів капітальних інвестицій за основними засобами та нематеріальними активами, що не беруть участі в проведенні банківських операцій, крім нерухомого майна, що перейшло у власність банку на підставі реалізації прав заставодержателя відповідно до умов договору застави, та/або нерухомого майна, набутого банком з метою запобігання збиткам;
7) укладання договорів із залучення коштів, що передбачають авансову виплату процентів.
8-1. Банкам з метою забезпечення безперервної діяльності банківської системи України в період дії воєнного стану:
1) забезпечити безперервну роботу об'єктів інфраструктури, інформаційних та телекомунікаційних систем, що забезпечують функціонування критичних бізнес-процесів банку шляхом, зокрема використання в центрах обробки даних та в приміщеннях, у яких працюють служби клієнтської підтримки банку (контактні центри), резервних джерел електроживлення, дизельних електростанцій та наявності ресурсів/палива для їх роботи не менше ніж сім діб із постійним поповненням запасів з надійних джерел.
Банк повинен забезпечити належне технічне обслуговування резервних джерел електроживлення, а в разі несправності таких засобів невідкладно (упродовж однієї доби) вжити заходів для відновлення їх роботи шляхом організації кваліфікованого ремонту або заміни;
2) забезпечити в разі використання сервісів українських операторів електронних комунікацій та надавачів послуг роботу своїх систем і каналів зв'язку з урахуванням вірогідного тимчасового обмеження постачання електроенергії строком не менше ніж сім діб;
3) забезпечити підключення виділеними каналами зв'язку до основного центру обробки даних Національного банку України мінімум через двох операторів зв'язку та до резервного центру обробки даних Національного банку України мінімум через одного оператора зв'язку;
4) забезпечити тестування всіх наявних виділених каналів зв'язку до центрів обробки даних Національного банку України та підтримувати їх у щоденному "гарячому" резерві з можливістю переключення між ними;
5) підтримувати в актуальному стані резервування інформаційних систем, що забезпечують функціонування критичних бізнес-процесів банку, і здійснювати їх оперативне переключення з основної локації на резервні локації, у тому числі з використанням надавачів хмарних послуг, та забезпечити створення, зберігання та можливість оперативного відновлення з резервних копій даних відповідних інформаційних систем;
6) забезпечити безпеку здійснення касових операцій та інкасації грошових коштів у банку та відокремлених підрозділах банку (філіях/відділеннях), зокрема шляхом:
визначення відповідальних осіб у центральних офісах банків, їх відокремлених підрозділах та налагодження їх постійного зв'язку із суб'єктами охорони для своєчасного обміну інформацією про протиправні посягання на банк/його відокремлені підрозділи;
оптимізації кількості працюючих банківських автоматів (далі - банкомат) та програмно-технічних комплексів самообслуговування (далі - ПТКС) в обласних та районних центрах;
надання пріоритету роботі банкоматів та ПТКС у приміщеннях банку, торговельних центрах та інших приміщеннях, забезпечених додатковими джерелами енергоживлення та охороною;
опрацювання можливості застосування дротових енергонезалежних засобів сигналізації для відокремлених підрозділів банків, банкоматів та ПТКС;
7) визначити в кожному регіоні, де банк здійснює свою діяльність, перелік відокремлених підрозділів банку (філій/відділень), але не менше 35% від загальної кількості відокремлених підрозділів банку, що забезпечуватимуть надання послуг клієнтам банку в разі тривалої відсутності енергопостачання (далі - чергові відділення), у тому числі з урахуванням можливості оперативного прибуття до таких відділень охорони;
8) забезпечити роботу чергових відділень резервними каналами зв'язку, резервними джерелами електроживлення (потужними електрогенераторами) із запасом ресурсів/палива для їх роботи не менше ніж три доби із постійним поповненням запасів з надійних джерел.
Банк для забезпечення чергових відділень резервними каналами зв'язку повинен визначити за першочерговий пріоритет упровадження та застосування технологій супутникового зв'язку;
9) забезпечити доступ клієнтів до інформації про чергові відділення банку (включаючи їх місцезнаходження, контактні номери телефонів та графік їх роботи), що працюють у разі тривалої відсутності енергопостачання, шляхом її розміщення щонайменше:
на головній сторінці офіційного вебсайту банку, у мобільному застосунку банку;
через служби клієнтської підтримки (контактні центри) банку та "гарячу лінію" (контактний центр) Національного банку України;
у загальнодоступних місцях (включаючи розміщення інформації на вхідних дверях) центрального офісу та відокремлених підрозділах банку.
Банк забезпечує актуальність і достовірність розміщеної інформації про чергові відділення банку та надсилає таку інформацію до Національного банку України (Управління захисту прав споживачів фінансових послуг) не пізніше наступного робочого дня після визначення/актуалізації інформації про чергові відділення банку;
10) забезпечити доступ персоналу до чергових відділень, визначити перелік резервних працівників, у тому числі з метою збільшення працівників з обслуговування клієнтів на час припинення роботи решти відокремлених підрозділів банку, забезпечити їх побутові потреби та завчасне ознайомлення працівників з інструкцією щодо дій у разі настання періоду тривалої відсутності енергопостачання/неможливості забезпечити їх побутові потреби;
11) забезпечити в чергових відділеннях банку:
підкріплення відділень готівкою;
перегляд лімітів залишків коштів у касах щодо їх збільшення та завчасно розмістити, за потреби, у таких відділеннях додаткові сейфи для зберігання готівки;
виконання платіжних операцій, уключаючи приймання готівки від клієнтів (включаючи клієнтів інших банків) для її подальшого зарахування на рахунки клієнтів;
12) забезпечити чергові відділення додатковою банківською технікою, включаючи платіжні пристрої (зокрема, банкомати, платіжні термінали, ПТКС), у тому числі шляхом тимчасового переміщення з інших відокремлених підрозділів банку. У разі неможливості додаткового забезпечення чергових відділень власною банківською технікою опрацювати питання про тимчасове розміщення у цих відділеннях техніки інших банків;
13) опрацювати питання щодо продовження строку дії платіжних карток, термін яких спливає в грудні 2022 року - лютому 2023 року, щонайменше на три місяці;
14) визначити у внутрішніх документах порядок дій банку та його відокремлених підрозділів для забезпечення виконання платіжних інструкцій клієнтів та міжбанківських операцій клієнтів у разі порушення роботи системи електронних платежів Національного банку України у штатному режимі.
( Постанову доповнено новим пунктом 8-1 згідно з Постановою Національного банку № 239 від 05.12.2022 )
9. Національний банк України має право прийняти рішення про застосування до банку/відповідальної особи банківської групи заходів впливу в разі невиконання банком/відповідальною особою банківської групи вимог цієї постанови та/або якщо надана банком/відповідальною особою банківської групи інформація не забезпечує доведення того, що порушення, зазначені в пункті 5, підпункті 1 пункту 6 цієї постанови, спричинені негативним впливом наслідків військової агресії Російської Федерації.
( Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
9-1. Cтроки подання/розгляду інформації та документів, визначені Положенням про ліцензування банків, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2018 року № 149 (зі змінами), Положенням про порядок подання відомостей про структуру власності банку, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 21 травня 2015 року № 328 (зі змінами), Положенням про порядок ідентифікації та визнання банківських груп, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 09 квітня 2012 року № 134, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за № 708/21021 (зі змінами), Положенням про особливості реорганізації банку за рішенням його власників, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 27 червня 2008 року № 189, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12 вересня 2008 року за № 845/15536 (зі змінами), Положенням про політику винагороди в банку, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 30 листопада 2020 року № 153 (зі змінами), Положенням про порядок попередньої кваліфікації осіб, які можуть брати участь у виведенні неплатоспроможних банків з ринку, та погодження набуття ними участі в банках, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2015 року № 942 (зі змінами), Положенням про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (зі змінами) (в частині подання інформації та документів щодо відповідального працівника за проведення фінансового моніторингу в банку), Інструкцією № 368, вважаються зупиненими з 24 лютого 2022 року та поновлюються після припинення чи скасування дії воєнного стану з урахуванням кількості календарних днів, що минули станом на 24 лютого 2022 року.
( Постанову доповнено новим пунктом 9-1 згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
9-2. Банки до 29 квітня 2024 року продовжують включати до розрахунку нормативів достатності капіталу мінімальний розмір операційного ризику, розрахований станом на 01 січня 2021 року на підставі даних річної фінансової звітності за 2020 рік, перевіреної та підтвердженої аудитором.
Банкам, починаючи зі звітності станом на 01 травня 2024 року, включати до розрахунку нормативів достатності капіталу мінімальний розмір операційного ризику, розрахований відповідно до вимог Положення про порядок визначення банками України мінімального розміру операційного ризику, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2019 року № 156 (зі змінами).
( Постанову доповнено новим пунктом 9-2 згідно з Постановою Національного банку № 80 від 22.04.2022; в редакції Постанови Національного банку № 173 від 20.12.2023 )
9-3. Банки протягом періоду дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення чи скасування мають право покладати на особу або різних осіб виконання обов'язків керівника банку, головного ризик-менеджера, головного комплаєнс-менеджера, керівника підрозділу внутрішнього аудиту, працівника банку, відповідального за проведення фінансового моніторингу в банку, які були призвані або прийняті на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Служби безпеки України або органів і підрозділів цивільного захисту та територіальної оборони, без урахування вимог підпункту 2 пункту 330 глави 39 розділу VI Положення про ліцензування банків, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2018 року № 149 (зі змінами), вимог підпункту 1 пункту 93 розділу V Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (зі змінами).
( Постанову доповнено новим пунктом 9-3 згідно з Постановою Національного банку № 196 від 01.09.2022 )
9-4. Наявність факту, визначеного в підпункті 6 пункту 85 розділу V Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 травня 2020 року № 65 (зі змінами), не враховується щодо фізичної особи, яка протягом періоду дії воєнного стану та трьох місяців після його припинення чи скасування виконує/виконувала обов'язки керівника банку, керівника підрозділу внутрішнього аудиту банку, які були призвані або прийняті на військову службу до Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, Служби безпеки України або органів і підрозділів цивільного захисту та територіальної оборони.
( Постанову доповнено новим пунктом 9-4 згідно з Постановою Національного банку № 196 від 01.09.2022 з )
9-5. Інші нормативно-правові акти Національного банку України діють у частині, що не суперечить цій постанові.
( Постанову доповнено новим пунктом 9-5 згідно з Постановою Національного банку № 196 від 01.09.2022 )
10. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Наталія Іваненко) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
11. Постанова набирає чинності з дня її прийняття та діє до її відміни.

Голова

К. Шевченко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
25.02.2022 № 23
ПРАВИЛА
роботи банків у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану
1. Ці Правила встановлюють особливості застосування банками України (далі - банки) вимог окремих нормативно-правових актів Національного банку України в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
2. Банки України під час застосування вимог Положення про визначення банками України розміру кредитного ризику за активними банківськими операціями, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 червня 2016 року № 351 (зі змінами) (далі - Положення № 351), протягом періоду дії воєнного стану та 30 календарних днів після його припинення чи скасування:
( Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 40 від 07.03.2022 )
1) під час визначення класу боржників/контрагентів не застосовують вимог:
пункту 6 розділу I Положення № 351 в частині використання інформації, наявної в Кредитному реєстрі Національного банку України;
підпункту 7 пункту 22 розділу II, підпункту 6 пункту 59 розділу IV, підпункту 5 пункту 67-5 розділу IV-1, підпункту 5 пункту 79 розділу V, підпункту 4 пункту 96 розділу VII, підпункту 4 пункту 106 розділу IX, підпункту 4 пункту 132 розділу XI, підпункту 4 пункту 132-1 розділу XI-1, підпункту 6 пункту 156 розділу XVI Положення № 351;
2) зупиняють відлік часу для визначення:
періодичності для здійснення банком визначеної в підпункті 4 пункту 107 розділу X Положення № 351 перевірки наявності та стану майна, отриманого в заставу/забезпечення на підставі права довірчої власності/активу, переданого банком у фінансовий лізинг (оренду), що враховується як застава, яка/яке розташована(е) на території, зазначеній у Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004 (із змінами) (далі - Перелік), щодо якої в Переліку не визначена дата припинення можливості бойових дій/завершення бойових дій/завершення тимчасової окупації;
кількості календарних днів визнання активу як дефолтного під час визначення відсотка, який застосовується до вартості застави/забезпечення на підставі права довірчої власності/активу, переданого банком у фінансовий лізинг (оренду), під час розрахунку розміру кредитного ризику за дефолтними активами відповідно до пунктів 120, 121 розділу X Положення № 351. Банк продовжує відлік зазначених у пунктах 120, 121 розділу X Положення № 351 строків починаючи з 91 календарного дня від дня припинення чи скасування воєнного стану з урахуванням часу, що минув станом на 24 лютого 2022 року від дати визнання активу дефолтним;
( Абзац третій підпункту 2 пункту 2 в редакції Постанови Національного банку № 52 від 02.05.2024 ) ( Підпункт 2 пункту 2 в редакції Постанови Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
3) не застосовують ознак, визначених у підпунктах 2, 7, 18, 25 пункту 165, підпунктах 2, 3 пункту 166 розділу XVIII Положення № 351, під час визначення класу боржників/контрагентів (крім боржників/контрагентів, клас яких з урахуванням вимог пунктів 24-26 розділу II Положення № 351 визначений банком станом на 24 лютого 2022 року як 10, 2 та 5), до умов договорів з якими унесені зміни, пов’язані з реструктуризацією боргу (короткостроковою/довгостроковою), за одночасного дотримання таких умов:
( Абзац перший підпункту 3 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановами Національного банку № 57 від 21.03.2022, № 125 від 06.10.2023 )
необхідність реструктуризації боргу спричинена фінансовими труднощами боржника/контрагента внаслідок військової агресії Російської Федерації проти України;
банк здійснив реструктуризацію боргу в період дії воєнного стану;
банк на підставі судження довів доцільність здійснення довгострокової реструктуризації боргу, ґрунтуючись на оцінці спроможності боржника/контрагента подолати фінансові труднощі, відновити обслуговування заборгованості та забезпечити її погашення (у часовому горизонті, визначеному умовами реструктуризації);
( Абзац четвертий підпункту 3 пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 57 від 21.03.2022 ) ( Абзац п'ятий підпункту 3 пункту 2 виключено на підставі Постанови Національного банку № 125 від 06.10.2023 )
4) під час визначення класу банку-боржника на підставі оцінки його фінансового стану не застосовують вимог підпункту 1-1 пункту 82 та пункту 85 розділу VI Положення № 351 у частині дотримання банком-боржником пруденційних нормативів, установлених Національним банком України;
( Пункт 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 57 від 21.03.2022; із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 164 від 16.12.2023 ) ( Підпункт 5 пункту 2 виключено на підставі Постанови Національного банку № 126 від 17.06.2022 )
6) використовують під час розрахунку розміру кредитного ризику чинний станом на 24 лютого 2022 року кредитний рейтинг України за міжнародною шкалою, визначений рейтинговими агентствами "Standard&Poor's" або "Fitch Ratings", або "Moody's Investors Service;.
( Пункт 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 57 від 21.03.2022 )
7) не застосовують під час визначення класу боржників/контрагентів ознак високого кредитного ризику, встановлених у підпункті 4 пункту 162 розділу XVII Положення № 351, визначених на підставі фінансової звітності, складеної на звітні дати після 24 лютого 2022 року, за умови, що таких ознак не було згідно з фінансовою звітністю, складеною на останню звітну дату до 24 лютого 2022 року.
( Пункт 2 доповнено новим підпунктом згідно з Постановою Національного банку № 126 від 17.06.2022 )
2-1. Банки під час застосування вимог підпункту 1 пункту 132-1 розділу XI-1 Положення № 351 протягом періоду дії воєнного стану та 180 календарних днів після його припинення чи скасування мають право визначати розмір кредитного ризику із застосуванням спрощеного підходу за умови, що:
1) загальна сума експозиції під ризиком (EAD) за всіма фінансовими активами та фінансовими зобов’язаннями боржників/контрагентів, що виникли на підставі договору(ів), укладеного(их) до 09 жовтня 2023 року (включно), до якого(их) після 09 жовтня 2023 року не вносилися будь-які зміни, та/або з боржниками/контрагентами, за якими після 09 жовтня 2023 року не укладалися договори, на підставі яких виникали інші активи/зобов’язання, не перевищує розміру, що є більшим із трьох:
0,2% розміру основного капіталу банку, визначеного станом на 24 лютого 2022 року згідно з вимогами Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2001 року за № 841/6032 (зі змінами) (далі - Інструкція № 368), або
0,2% розміру основного капіталу банку, визначеного станом на 05 серпня 2024 року згідно з вимогами Інструкції № 368, або
0,2% розміру капіталу 1 рівня банку, визначеного станом на дату оцінки кредитного ризику згідно з вимогами Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами) (далі - Положення № 196);
2) загальна сума експозиції під ризиком (EAD) за всіма фінансовими активами та фінансовими зобов’язаннями боржників/контрагентів, що виникли на підставі договору(ів), укладеного(их) до 09 жовтня 2023 року (включно), до якого(их) протягом періоду з 09 жовтня 2023 року до 04 серпня 2024 року (включно) були внесені будь-які зміни, та/або з боржниками/контрагентами протягом періоду з 09 жовтня 2023 року до 04 серпня 2024 року (включно) укладалися договори, на підставі яких виникали інші активи/зобов’язання, не перевищує розміру, що є більшим із двох:
0,2% розміру основного капіталу банку, визначеного станом на 05 серпня 2024 року згідно з вимогами Інструкції № 368, або
0,2% розміру капіталу 1 рівня банку, визначеного станом на дату оцінки кредитного ризику згідно з вимогами Положення № 196;
3) загальна сума експозиції під ризиком (EAD) за всіма фінансовими активами та фінансовими зобов’язаннями боржників/контрагентів, що виникли на підставі договору(ів), укладеного(их) до 09 жовтня 2023 року (включно), до якого(их) після 04 серпня 2024 року були внесені будь-які зміни, та/або з такими боржниками/контрагентами після 04 серпня 2024 року укладалися договори, на підставі яких виникали інші активи/зобов’язання, не перевищує 0,2% розміру капіталу 1 рівня банку, визначеного станом на дату оцінки кредитного ризику згідно з вимогами Положення № 196.
( Правила доповнено новим пунктом 2-1 згідно з Постановою Національного банку № 80 від 22.04.2022; в редакції Постанов Національного банку № 125 від 06.10.2023, № 96 від 03.08.2024 )
2-2. Банки під час застосування вимог Положення № 351 для визначення кількості календарних днів прострочення погашення боргу відповідно до пункту 36 розділу II, пункту 145 розділу XIII Положення № 351 та кількості календарних днів визнання дебіторської заборгованості за господарською діяльністю відповідно до пункту 146 розділу XIII Положення № 351 (далі - кількість календарних днів прострочення погашення боргу/визнання дебіторської заборгованості) з 30 червня 2022 року відновлюють відлік кількості календарних днів прострочення погашення боргу/визнання дебіторської заборгованості, що був зупинений починаючи з 24 лютого 2022 року, з урахуванням кількості календарних днів прострочення погашення боргу/визнання дебіторської заборгованості, що були станом на 24 лютого 2022 року, та факту погашення простроченого боргу/припинення визнання дебіторської заборгованості після 24 лютого 2022 року.
( Правила доповнено новим пунктом 2-2 згідно з Постановою Національного банку № 126 від 17.06.2022 )
2-3. Банки під час застосування вимог Положення № 351 застосовують судження щодо відповідності стану майна, отриманого в заставу/забезпечення на підставі права довірчої власності/активу, переданого банком у фінансовий лізинг (оренду), що враховується як застава, критеріям та принципам прийнятності забезпечення, визначеним Положенням № 351, сформоване на підставі всієї наявної інформації, включаючи публічну та/або отриману від боржника/заставодавця інформацію щодо майна, яке розташоване на території, зазначеній у Переліку, щодо якої в Переліку не визначена дата припинення можливості бойових дій/завершення бойових дій/завершення тимчасової окупації.
( Правила доповнено новим пунктом 2-3 згідно з Постановою Національного банку № 126 від 17.06.2022; в редакції Постанови Національного банку № 83 від 23.06.2023 )
2-4. Банки мають право до 30 вересня 2022 року (включно) не застосовувати вимог підпункту 2 пункту 132 розділу XI, підпункту 2пункту 132-1 розділу XI-1 Положення № 351 .

................
Перейти до повного тексту