1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Указ


У К А З
ПРЕЗИДЕНТА УКРАЇНИ
Про Програму заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі
З метою забезпечення вступу України до Світової організації торгівлі, координації дій органів виконавчої влади у цій сфері
постановляю:
1. Затвердити Програму заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі (додається).
2. Контроль за виконанням зазначеної Програми покласти на Кабінет Міністрів України.
Президент України Л.КУЧМА
м. Київ, 5 лютого 2002 року
N 104/2002
ЗАТВЕРДЖЕНО
Указом Президента України
від 5 лютого 2002 року N 104/2002
ПРОГРАМА
заходів щодо завершення вступу України до Світової організації торгівлі
На сьогодні Світова організація торгівлі (СОТ) визначає правила багатосторонньої системи торгівлі у світі. Її нормами та правилами регулюється понад 92 відсотки обсягів світової торгівлі. Членами СОТ є 144 держави, до її складу також входять як спостерігачі держави, що бажають приєднатися до СОТ, та міжнародні фінансово-економічні організації та угруповання.
Система багатосторонніх угод СОТ є надійною гарантією захисту інтересів підприємств-експортерів на ринках держав - членів Організації. В існуванні такої системи правил заінтересовані як уряди розвинутих держав, так і уряди держав, що розвиваються, які проводять політику ринкової орієнтації, відкривають власні ринки.
Україна розпочала процес приєднання до системи ГАТТ/СОТ у 1994 році.
За станом на кінець 2001 року відбулося вісім засідань Робочої групи з розгляду заявки України про вступ до Світової організації торгівлі (далі - Робоча група), останнє з яких - 13-14 червня 2001 року.
Україна перебуває в стані двосторонніх переговорів з доступу до ринку товарів та послуг, що є однією з основних складових процесу набуття членства у СОТ, з 24 державами - членами Робочої групи з розгляду заявки України про вступ до СОТ.
Підписано двосторонні протоколи з Мексиканськими Сполученими Штатами, Східною Республікою Уругвай та Новою Зеландією. Досягнуто принципових домовленостей з доступу до ринку товарів та послуг ще з низкою держав - членів Робочої групи.
Ключовими етапами завершення Україною процедури вступу до СОТ є:
укладення протоколів з доступу до ринку товарів та послуг з державами - членами Робочої групи;
взяття Україною зобов'язань щодо трансформації державної підтримки сільського господарства відповідно до норм СОТ;
гармонізація національного законодавства з нормами та вимогами СОТ.
Ця Програма визначає шляхи ефективного розв'язання завдання щодо найскорішого набуття Україною членства у СОТ. Реалізація заходів, передбачених її розділами, дозволить:
завершити двосторонні переговори в рамках Робочої групи з питань доступу до ринку товарів та послуг України і підписати двосторонні протоколи;
забезпечити гармонізацію національного законодавства з нормами та вимогами угод СОТ, визначення обсягу зобов'язань, які ввійдуть до проекту Протоколу про вступ України до СОТ;
підготувати та надати державам - членам Робочої групи проект Протоколу про вступ України до СОТ.
1. Економічні чинники вступу України до СОТ
Як свідчить економічний розвиток держав, у тому числі держав Центральної та Східної Європи, які останнім часом вступили до СОТ, з набуттям членства у СОТ Україна матиме такі економічні переваги:
поліпшення умов доступу українських виробників та експортерів на основні міжнародні ринки;
збільшення іноземних інвестицій в економіку держави;
лібералізація режиму торгівлі між Україною та ЄС, започаткування переговорного процесу з укладення Угоди про вільну торгівлю між Україною та ЄС;
зменшення тарифних і нетарифних обмежень на експорт до ЄС українських товарів - металургійної, текстильної та швейної продукції;
отримання можливості захисту національного товаровиробника в антидемпінгових, спеціальних розслідуваннях у рамках процедури розгляду торговельних спорів СОТ;
запобігання торговельно-економічній ізоляції України від держав Центральної та Західної Європи, а також від держав Східної Європи та Балтії;
створення ефективної системи захисту національного товаровиробника від недобросовісного імпорту.
2. Мета і завдання Програми
Метою цієї Програми є створення та реалізація умов для завершення відповідних переговорів та вступу України до СОТ.
Для досягнення зазначеної мети Програма передбачає вирішення таких завдань:
забезпечення координації заходів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, пов'язаних із завершенням процесу набуття Україною членства у СОТ, що полягає, передусім, у досягненні спільної узгодженої позиції щодо тарифної політики, лібералізації доступу іноземних підприємств до ринку послуг України, поступової трансформації державної підтримки сільського господарства відповідно до норм СОТ;
проведення комплексного аналізу законодавства та законопроектів на відповідність нормам і вимогам угод СОТ та гармонізація законодавства з вимогами системи угод СОТ;
підготовка прогнозу наслідків вступу України до СОТ, розроблення і реалізація заходів щодо підвищення конкурентоспроможності галузей економіки, які можуть зазнати негативного впливу у зв'язку зі вступом України до СОТ.
3. Законодавче забезпечення вступу України до СОТ
Однією з основних складових процесу вступу України до СОТ є гармонізація національного законодавства з нормами та вимогами угод СОТ.
Законодавче забезпечення цього процесу передбачає невідкладне прийняття законів України, спрямованих на приведення національного торговельного законодавства у відповідність із нормами та вимогами угод СОТ і виконання обов'язків, узятих на себе Українською Стороною перед державами - членами Робочої групи, зокрема:
Податкового кодексу України;
закону про внесення змін до Закону України "Про телебачення і радіомовлення" щодо збільшення розміру іноземних інвестицій, який допускається у статутному фонді телерадіоорганізацій України;
закону про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання імпорту сільськогосподарської продукції" щодо усунення кількісних обмежень на імпорт продукції тваринництва;
закону про внесення змін до Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини" щодо приведення національного законодавства у відповідність із міжнародними вимогами та стандартами, директивами ЄС у сфері регулювання якості та безпеки харчових продуктів і продовольчої сировини.
Проекти цих законів підготовлено з урахуванням основних вимог угод Уругвайського раунду багатосторонніх переговорів - Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, Угоди про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності, Угоди про пов'язані з торгівлею інвестиційні заходи, Угоди про застосування статті VII Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року, Угоди про застосування санітарних та фітосанітарних заходів, Угоди про сільське господарство, Генеральної угоди про торгівлю послугами. Кабінет Міністрів України, міністерства, інші центральні органи виконавчої влади мають уживати заходів до прискорення прийняття цих законів.
Кабінету Міністрів України необхідно також забезпечити усунення невідповідності інших актів законодавства нормам та вимогам угод СОТ, для чого:
а) вирішити питання щодо скасування вимоги про необхідність шестимісячної перерви після закінчення чотирирічного періоду постійного перебування іноземців в Україні для поновлення їх професійної діяльності;
Строк - I квартал 2002 року
б) розробити та внести в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України такі законопроекти:
- про внесення змін до законів України щодо запровадження стосовно товарів, які імпортуються в Україну, порядку підтвердження відповідності згідно з вимогами Угоди про технічні бар'єри в торгівлі;
- про внесення змін до законів України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини", "Про захист населення від інфекційних хвороб", "Про пестициди і агрохімікати", "Про бджільництво", "Про карантин рослин", "Про рослинний світ", "Про насіння" щодо їх приведення у відповідність із міжнародними стандартами в санітарній та фітосанітарній сфері;
Строк - I квартал 2002 року
- про внесення змін до Закону України "Про інформаційні агентства" стосовно скасування обмежень для іноземних громадян та юридичних осіб іноземних держав щодо заснування інформаційних агентств, обмежень обсягу іноземних інвестицій у статутному фонді таких агентств;
- про внесення змін до Закону України "Про банки і банківську діяльність" щодо надання іноземним банкам права відкриття філій на території України;
- про внесення змін до Закону України "Про стимулювання розвитку сільського господарства на період 2001-2004 років" стосовно скасування вимоги щодо обов'язкового використання підприємствами - виробниками тютюнової продукції вирощеної і ферментованої в Україні тютюнової сировини;
Строк - II квартал 2002 року
- про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" щодо скасування пріоритету вітчизняних виробників при проведенні тендерів для оснащення об'єктів електроенергетики;
- про внесення змін до Закону України "Про адвокатуру" щодо скасування вимоги про належність до громадянства України для зайняття адвокатською діяльністю;
- про внесення змін до Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" щодо визначення процедури ліцензування імпорту, передбачивши застосування механізмів автоматичного і неавтоматичного ліцензування, граничні строки розгляду заявок про видачу ліцензій, механізм інформування іноземних держав щодо процедури ліцензування;
Строк - III квартал 2002 року
забезпечувати супроводження зазначених у цьому пункті законопроектів під час опрацювання у парламенті;
Постійно, до прийняття
відповідних законів
в) забезпечити супроводження під час опрацювання у парламенті проекту закону про внесення змін до Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо скасування вимоги про належність до громадянства України для зайняття аудиторською діяльністю.
Постійно, до прийняття
відповідного закону
Міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади має бути здійснено комплексний аналіз законодавства у сферах, що регулюються угодами СОТ, підготовку таблиць відповідності законодавства України нормам та вимогам угод СОТ:
у сфері захисту прав інтелектуальної власності - Міністерством освіти і науки України, Міністерством юстиції України;
Строк - I квартал 2002 року
у митній сфері - Державною митною службою України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України;
у сфері нетарифного регулювання - Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством аграрної політики України, Міністерством охорони здоров'я України, Міністерством промислової політики України, Міністерством фінансів України, Державною митною службою України, Міністерством юстиції України, Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва, Міністерством закордонних справ України за участю Національного банку України;
в інвестиційній сфері - Міністерством промислової політики України, Міністерством юстиції України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Антимонопольним комітетом України, Міністерством палива та енергетики України, Міністерством транспорту України, Міністерством аграрної політики України;
у сфері сільського господарства - Міністерством аграрної політики України, Міністерством охорони здоров'я України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України;
Строк - II квартал 2002 року
у податковій сфері - Міністерством фінансів України, Державною податковою адміністрацією України;
у сфері санітарних та фітосанітарних заходів - Міністерством аграрної політики України, Міністерством охорони здоров'я України, Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України;
у сфері торгівлі послугами - Міністерством фінансів України, Державним комітетом інформаційної політики, телебачення і радіомовлення України, Міністерством транспорту України, Державним комітетом зв'язку та інформатизації України, Міністерством охорони здоров'я України за участю Національного банку України;
у сфері технічних бар'єрів торгівлі - Державним комітетом стандартизації, метрології та сертифікації України, Міністерством аграрної політики України, Міністерством охорони здоров'я України, Міністерством промислової політики України, Міністерством транспорту України.
Строк - III квартал 2002 року
На базі підготовлених порівняльних таблиць відповідності законодавства України нормам та вимогам угод СОТ Кабінетом Міністрів України має бути забезпечено підготовку проектів та прийняття в установленому порядку відповідних нормативно-правових актів, внесення в установленому порядку на розгляд Верховної Ради України законопроектів щодо остаточного усунення невідповідності законів України нормам та вимогам СОТ:

................
Перейти до повного тексту