- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Розпорядження
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
Про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України у 2005 році
Розглянувши інформаційно-аналітичні матеріали про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України у 2005 році на виконання п. 1 окремого доручення Прем'єр-міністра України від 18 січня 2006 року N 1820/0/1-06 та заслухавши і обговоривши інформацію члена Комісії - директора департаменту державного регулювання та розвитку ринків фінансових послуг Русинського М.П., Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Інформаційно-аналітичні матеріали про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України у 2005 році та головні завдання на 2006 рік разом з пропозиціями до проекту рішення Уряду взяти до відома (додається).
2. Управлінню розвитку ринків фінансових послуг та європейської і євроатлантичної інтеграції (Коротка Т.А.) до 4 лютого 2006 року подати Міністерству економіки України та в копії Кабінетові Міністрів України зазначені інформаційно-аналітичні матеріали.
Протокол засідання Комісії від 2 лютого 2006 р. N 198 |
Додаток
ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНІ МАТЕРІАЛИ
про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ у небанківському фінансовому секторі України у 2005 році
I. Заходи, здійснені Держфінпослуг відповідно до визначених пріоритетів діяльності у 2005 році
1. Підвищення рівня доступу громадян до фінансових послуг, що надаються недержавними пенсійними фондами, кредитними спілками, лізинговими, факторинговими компаніями та іншими фінансовими інституціями.
Забезпечити можливість надання кредитів небанківськими фінансовими установами з метою створення альтернативи банківському кредитуванню та зниженню ставок за кредитами (створення належних законодавчих умов для розвитку кредитних спілок та інших видів кредитних кооперативів, забезпечення діяльності ломбардів заплановано прийняттям у 2005 році 4 нормативно-правових актів Держфінпослуг)
Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
Розпорядження від 16.05.2005
N 4039 "Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження діяльності кредитних спілок по залученню внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 02.12.2003 N 146". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 2 червня 2005 р. за N 606/10886.
Розпорядження від 03.06.2005
N 4122 "Про затвердження Вимог до програмного забезпечення та спеціального технічного обладнання кредитних спілок, пов'язаного з наданням фінансових послуг". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 липня 2005 р. за N 707/10987.
Розпорядження від 18.10.2005
N 4802 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження діяльності з надання фінансових кредитів за рахунок залучених коштів кредитними установами". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 6 грудня 2005 року за N 1459/11739.
Розпорядження "Про внесення змін до Положення про порядок надання фінансових послуг ломбардами". Схвалено для оприлюднення 20 грудня 2005 року.
Розпорядження від 17.06.2005
N 4185 "Про затвердження змін до Положення про порядок внесення інформації про ломбарди до Державного реєстру фінансових установ". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 червня 2005 року за N 690/10970.
Створити законодавчі умови більш широкого використання можливостей фінансового лізингу для фінансування малого та середнього бізнесу (внесення змін до нормативно-правових актів Держфінпослуг відповідно до плану роботи на 2005 рік)
Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
Розпорядження від 24.06.2005
N 4241 "Про внесення змін та доповнень до Положення про надання окремих фінансових послуг юридичними особами - суб'єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 22.01.2004 N 21". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2005 року за N 761/11041.
Розпорядження від 12.08.2005
N 4451 "Про внесення змін та доповнень до Порядку надання звітності фінансовими компаніями і юридичними особами - суб'єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг можливість надавати окремі види фінансових послуг". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1 вересня 2005 р. за N 972/11252.
Удосконалити законодавство щодо розвитку іпотечного кредитування та надання факторингових послуг небанківськими фінансовими установами (прийняття розпоряджень Держфінпослуг щодо затвердження положення про діяльність фінансових установ, які здійснюють емісію іпотечних цінних паперів та положення про видачу небанківській фінансовій установі дозволу на здійснення емісії іпотечних цінних паперів, підготовка проекту Закону України "Про приєднання України до Конвенції УНІДРУА про міжнародний факторинг")
Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
Розпорядження від 27.05.2005
N 4084 "Про затвердження Положення про видачу небанківській фінансовій установі дозволу на здійснення емісії іпотечних сертифікатів". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 червня 2005 за N 691/10971.
Розпорядження від 09.06.2005
N 4132 "Про затвердження Положення про провадження діяльності фінансових установ, які здійснюють емісію іпотечних сертифікатів". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 липня 2005 р. за N 788/11068.
Розроблено проект Закону України "Про приєднання України до Конвенції УНІДРУА про міжнародний факторинг (Оттава, 28 травня 1988 року)" та погоджено його розпорядженням від 15.02.2005 N 3571. На пленарному засіданні Верховної Ради України 11.01.2006 року законопроект прийнято в цілому та копію Закону направлено на підпис Президенту України.
2. Сприяння розвитку надійного та прозорого ринку небанківських фінансових послуг та підвищення довіри споживачів фінансових послуг як головних інвесторів небанківської системи.
Держфінпослуг докладала всі зусилля для сприяння прийняттю Закону України "Про довірче управління окремими видами майна". Законопроект було погоджено без зауважень Державною комісією з цінних паперів та фондового ринку, Фондом державного майна та Держпідприємництвом. Мінекономіки та Мінфіном були надані зауваження, і протягом року велась активна робота щодо їх узгодження. На даний час законопроект направлений на проведення правового висновку до Мін'юсту.
Також проводилась робота щодо сприяння прийняттю проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" (щодо страхових компаній), спрямованого на забезпечення дієвого державного регулювання та нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ, в тому числі і страхових компаній. Згаданий законопроект 20 січня 2006 року було зареєстровано у Верховній Раді України за реєстраційним номером 8754.
Сприяти поширенню об'єктивної інформації серед споживачів фінансових послуг (прийняття нормативно-правових актів Держфінпослуг щодо внесення інформації про страховиків та фінансових установ - юридичних осіб публічного права до Державного реєстру фінансових установ, внесення змін та доповнень до порядку надання звітності фінансовими установами).
Держфінпослуг було прийнято такі нормативно-правові акти:
Розпорядження від 15.09.2005
N 4619 "Про внесення змін та доповнень до Порядку складання звітних даних страховиків". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 жовтня 2005 р. за N 1153/11443.
Розпорядження від 04.08.2005
N 4421 "Про затвердження Порядку складання та подання звітності страхових та/або перестрахових брокерів". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 серпня 2005 р. за N 955/11235.
Розпорядження від 22.11.2005
N 4934 "Про затвердження Положення про внесення інформації про юридичних осіб, які мають намір набути статусу страховиків (перестраховиків), до Державного реєстру фінансових установ". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 грудня 2005 р. за N 1506/11786.
Розпорядження від 07.07.2005
N 4300 "Про затвердження Положення про порядок унесення інформації про фінансові установи - юридичні особи публічного права до Державного реєстру фінансових установ та внесення змін до розпорядження від 05.12.2003 N 152". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 26 липня 2005 р. за N 796/11076.
Зміцнення інституційної та фінансової незалежності Держфінпослуг (підготовка проекту Закону України щодо впровадження платежів нагляду).
Розпорядження про погодження проекту Закону України "Про внесення змін та доповнень до деяких законів України" (щодо визначення додаткових джерел фінансування органів, що здійснюють державне регулювання ринків фінансових послуг). Законопроект схвалено для оприлюднення на засіданні Комісії 22.12.2005. Зазначений законопроект направлено до Держпідприємництва, Мінфіну, Національного банку України, Мінекономіки, Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Міністерства юстиції України та Головдержслужби для погодження.
3. Підвищення фінансової стійкості ринків фінансових послуг за рахунок ефективного державного регулювання та нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ.
Створити законодавчі умови для запобігання використанню страхування як інструменту оптимізації оподаткування та виведення коштів за кордон (підготовка змін до Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств", сприяння прийняттю проекту Закону України "Про страхування" (реєстраційний номер 5296-2).
Держфінпослуг брала участь у підготовці змін до Закону України
"Про оподаткування прибутку підприємств". Позиція Держфінпослуг полягає в тому, що лише перехід на оподаткування страховиків податком на прибуток на загальних засадах дозволить вирішити проблему використання страхового сектору у схемах ухилення від оподаткування підприємствами реального сектору.
Листом Держфінпослуг від 6 червня 2005 року N 609/15-2 до Кабінету Міністрів України направлені пропозиції щодо розробки проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" разом з економічним обґрунтуванням, в якому виписана позиція Держфінпослуг щодо оподаткування страхової діяльності, згідно з якою пропонується запровадити систему оподаткування страховиків, за якою сумою податку від страхової діяльності визнається найбільша з двох сум, яка розрахована за існуючою системою (3% від чистих премій) або як 25% прибутку від страхової діяльності.
Розпорядженням Держфінпослуг від 14 грудня 2005 N 5118 було погоджено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (щодо оподаткування страховиків) та листом від 14 грудня 2005 року N 10651/07-5 зазначений проект було направлено до Міністерства юстиції України.
Протягом 2005 року представники Держфінпослуг брали участь у обговоренні зазначеного питання на нарадах з Мінфіном, ДПА та представниками страхового ринку.
Держфінпослуг сприяла прийняттю проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (щодо повноважень у сфері регулювання ринків фінансових послуг) (реєстр. N 5296-2 від 12.08.2004 року, 21.12.2004 прийнято за основу) шляхом співпраці з профільним комітетом Верховної Ради України. Також питання щодо необхідності прийняття зазначеного законопроекту було озвучене Головою Держфінпослуг В.І.Сусловим під час виступу у Верховній Раді України 8 листопада 2005 року на "Дні Уряду України", присвяченому сучасному стану та перспективам розвитку ринку страхових послуг в Україні. Але на сьогодні зазначений законопроект ще не прийнято.
Держфінпослуг також надавала пропозиції щодо включення до проекту порядку денного дев'ятої сесії Верховної Ради України четвертого скликання даного законопроекту та пропонувала включити його до переліку законопроектів, які будуть запропоновані Президентові України для визначення їх невідкладних для позачергового розгляду (лист до Кабінету Міністрів України від 26.12.2005 N 1494/15-2).
Сприяти створенню електронної системи збору і обробки даних фінансової та спеціальної звітності фінансових установ
Важливим етапом у реалізації в Держфінпослуг Державної програми інформатизації є поетапне впровадження інформаційно-аналітичних комплексів "Державний реєстр фінансових установ" та "Звітність фінансових установ". Державна програма інформатизації створюється з метою захисту інтересів споживачів фінансових послуг та державного регулювання ринків фінансових послуг, а також для оприлюднення інформації про фінансові установи, включені до Державного реєстру фінансових установ.
У подальшому Держфінпослуг планує створити потужну корпоративну інформаційно-аналітичну систему, яка б дозволяла автоматизувати процес здійснення детального моніторингу фінансових операцій учасників ринків фінансових послуг з метою запобігання легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
Держфінпослуг проводяться роботи щодо розбудови функцій та опцій відомчого веб-сайта з метою більш прозорого висвітлення діяльності Держфінпослуг.
Розроблено інформаційне забезпечення для прийому та обробки звітності страхових компаній.
У рамках проекту Світового банку "Розширення доступу до ринків фінансових послуг" розроблено проекти специфікацій для придбання комп'ютерного та телекомунікаційного обладнання і програмного забезпечення, необхідного для створення потужної корпоративної інформаційно-аналітичної системи Держфінпослуг.
Створити умови для запровадження пруденційного нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ відповідно до кращих світових стандартів (заплановано прийняття у 2005 році 8 нормативно-правових актів Держфінпослуг з питань пруденційного нагляду за страховиками та іншими фінансовими установами).
Держфінпослуг було прийнято такі нормативно-правові акти, що створюють умови для запровадження пруденційного нагляду за діяльністю небанківських фінансових установ:
Розпорядження від 15.09.2005
N 4619 "Про внесення змін та доповнень до Порядку складання звітних даних страховиків". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 жовтня 2005 р. за N 1153/11443.
Розпорядження від 04.08.2005
N 4421 "Про затвердження Порядку складання та подання звітності страхових та/або перестрахових брокерів". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 серпня 2005 р. за N 955/11235.
Розпорядження від 03.06.2005
N 4123 "Про затвердження Порядку погодження в Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України договорів перестрахування з перестраховиками-нерезидентами для перерахування (купівлі) іноземної валюти страховиками-резидентами та страховими (перестраховими) брокерами-резидентами". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 червня 2005 р. за N 694/10974.
Розпорядження від 03.06.2005
N 4122 "Про затвердження Вимог до програмного забезпечення та спеціального технічного обладнання кредитних спілок, пов'язаного з наданням фінансових послуг". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 4 липня 2005 р. за N 707/10987.
Розпорядження від 08.02.2005
N 3519 "Про затвердження Кваліфікаційних вимог до осіб, які можуть займатися актуарними розрахунками". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 24 лютого 2005 р. за N 265/10545.
Розпорядження від 17.03.2005
N 3755 "Про затвердження Рекомендацій щодо аналізу діяльності страховиків".
Розпорядження від 29.12.2005 N 5223 "Про затвердження Змін до Правил розміщення страхових резервів із страхування життя". Направлено до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
Розпорядження від 14.12.2005
N 5117 "Про затвердження Змін до Правил формування, обліку та розміщення страхових резервів за видами страхування, іншими, ніж страхування життя". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 грудня 2005 р. за N 1541/11821.
На виконання пункту 4 статті
28 Закону України
"Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" Держфінпослуг було розроблено проект Положення про нормативи достатності капіталу та ліквідності активів страховиків, в якому враховано вимоги Директив Європейського Союзу та принципів достатності капіталу і платоспроможності Міжнародної асоціації органів нагляду у сфері страхування. У 2005 році проект даного положення було схвалено на засіданні Комісії для оприлюднення, проект пройшов погодження у Державному комітеті України з питань регуляторної політики та підприємництва.
4. Запровадження страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.
Ліцензування та нагляд за діяльністю страховиків, які здійснюють страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Продовження створення нормативної бази та удосконалення нормативно-правових актів Держфінпослуг, передбачених законом відповідно до плану роботи на 2005 рік (Положення про єдину централізовану базу даних щодо укладених та достроково припинених договорів обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності)
Держфінпослуг прийняті такі нормативно-правові акти:
Розпорядження від 22.03.2005
N 3790 "Про затвердження Положення про єдину централізовану базу даних щодо обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".
Розпорядження від 17.03.2005
N 3752 "Про погодження проекту Закону України "Про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" (щодо порядку реалізації і контролю наявності полісів та розрахунку зносу транспортних засобів, пов'язаних з пошкодженням транспортного засобу).
Розпорядження "Про погодження проекту постанови Кабінету Міністрів України "Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 31.12.2004 N 1776 "Про затвердження Порядку проведення розрахунку розміру страхового відшкодування утриманцям у зв'язку із смертю годувальника внаслідок дорожньо-транспортної пригоди". Схвалено для оприлюднення 27.12.2005.
5. Сприяння розвитку системи недержавного пенсійного забезпечення
Удосконалення нормативно-правових актів щодо розвитку в Україні системи недержавного пенсійного забезпечення відповідно до плану роботи Держфінпослуг на 2005 рік (підготовка проектів законів України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування", "Про податок на додану вартість"). Впровадження соціальної реклами в системі недержавного пенсійного забезпечення
Розпорядження від 29.12.2005
N 5226 "Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів".
Розпорядження від 30.09.2005
N 4700 "Про затвердження Інструкції щодо складання адміністратором недержавного пенсійного фонду спеціальної звітності з недержавного пенсійного забезпечення".
Розпорядження від 03.02.2005
N 3499 "Про затвердження Форми подання інформації щодо методології розрахунку пенсійних виплат для учасників установ недержавного пенсійного забезпечення, які були створені до набрання чинності Законом України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та прийняли рішення про реорганізацію в пенсійні фонди, створені відповідно до вимог цього Закону";
Розпорядження від 22.02.2005
N 3617 "Про затвердження Положення про внесення до Державного реєстру фінансових установ інформації про адміністраторів пенсійних фондів". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28 березня 2005 р. за N 336/10616;
Розпорядження від 12.05.2005 N 4010 "Про затвердження Програми перевірок адміністраторів недержавних пенсійних фондів щодо діяльності з адміністрування та діяльності недержавних пенсійних фондів";
Розпорядження від 30.09.2005
N 4700 "Про затвердження Інструкції щодо складання адміністратором недержавного пенсійного фонду спеціальної звітності з недержавного пенсійного забезпечення";
Розробка змін до Кваліфікаційних вимог до членів рад недержавних пенсійних фондів та фахівців з питань адміністрування недержавних пенсійних фондів, затверджених розпорядженням Держфінпослуг від 27.11.2003 р.
N 137. Схвалено для оприлюднення 29.12.2005;
Розробка змін до Положення про порядок оприлюднення інформації про діяльність недержавного пенсійного фонду, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 16.12.2004
N 3100. Затверджено розпорядженням
N 5228 від 29.12.2005.
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих актів України" (
N 2505-IV) звільнено від оподаткування податком на додану вартість надання послуг із загальнообов'язкового соціального та пенсійного страхування, недержавного пенсійного забезпечення, залучення та обслуговування пенсійних вкладів.
Держфінпослуг було розроблено проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про страхування" (щодо приведення його у відповідність до Закону України
"Про недержавне пенсійне забезпечення") та листом від 12.08.2005 N 902/07-2 його було направлено до Кабінету Міністрів України.
II. Стан справ у небанківському фінансовому секторі України у 2005 році(1)
---------------
(1) Узагальнені звітні дані небанківських фінансових установ наводяться на останню звітну дату (за 9 місяців 2005 року).
Станом на 01.01.2006 до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію про 1605 установ.
Фінансові установи, внесені до Державного реєстру фінансових установ станом на 01.01.2006 ( va317486-06 )
I. Страхування
Страховий ринок на сьогодні є найрозвиненішим сектором ринку небанківських фінансових послуг України, який забезпечує більше 80% загального обсягу цих послуг (
рис. 1.). Крім того, ринок страхування є одним з найдинамічніших ринків сучасної України.
Станом на 1 жовтня 2005 року на страховому ринку України працювало 399 страхових компаній. З них 51 страхова компанія здійснювала страхування життя, 348 страхових компаній займались видами страхування іншими, ніж страхування життя. На кінець 2005 року у Державному реєстрі фінансових установ містилась інформація про 398 страховиків, з них 50 компаній, що здійснюють страхування життя.
Динаміка показників діяльності страховиків свідчить про стрімкий розвиток ринку страхових послуг в Україні. Протягом 2003-2004 років обсяги валових страхових платежів щорічно збільшувались удвічі.
На ринку страхування у 2005 році яскраво проявились такі тенденції:
- розвиток "класичного" майнового страхування, що зумовлено реальними потребами підприємств та фізичних осіб у захисті своїх майнових інтересів від наслідків непередбачуваних обставин;
- розвиток особистих видів страхування внаслідок зростання платоспроможності населення, відновлення довіри до фінансових інституцій та усвідомлення більшою частиною населення необхідності захисту свого життя та здоров'я від наслідків непередбачуваних обставин, а також забезпечення додаткового доходу після виходу на пенсію;
- зменшення обсягів "схемних" операцій на страховому ринку України внаслідок продовження роботи щодо унеможливлення ухилення від оподаткування та виведення коштів за кордон підприємствами реального сектору економіки з використанням фіктивних страхових операцій;
- подальший розвиток обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів.
У 2005 році на страховому ринку спостерігалися значні якісні зміни, що свідчать про поступове його очищення від "схемних" операцій. Так, за 9 міс. 2005 року обсяги валових страхових платежів, зібраних страховиками України, скоротились порівняно з відповідним періодом 2004 року на 4132,1 млн.грн. (на 29,4%) та становлять 9909,1 млн.грн. Таке скорочення відбулося за рахунок зменшення обсягів валових премій зі страхування фінансових ризиків (-3489,7 млн.грн.) та добровільного страхування відповідальності (-800,2 млн.грн.).
Позитивні зміни на ринку страхування відображає динаміка структури зібраних страховиками платежів за видами страхування. Динаміка та зрушення у структурі отриманих страхових платежів за видами страхування за 9 місяців 2005 року порівняно з аналогічним періодом 2004 року наведено у табл. 1.
За результатами діяльності страхового ринку за 9 місяців 2005 року зросла питома вага соціально значущих видів страхування, таких як добровільне особисте страхування (на 1,94 в.п.) та страхування життя (1,41 в.п.), що свідчить про поступове відновлення довіри до страхових організацій.
Таблиця 1
Структурні зрушення у динаміці валових страхових премій
Вид страхування |
Структура валових (2) страхових премій, % |
Структурні зрушення, в.п. |
9 міс. 2004 |
9 міс. 2005 |
Добровільне майнове страхування, крім фін. ризиків |
36,16 |
47,93 |
+11,77 |
Добровільне особисте страхування |
2,11 |
4,05 |
+1,94 |
Страхування життя |
0,87 |
2,28 |
+1,41 |
Державне обов'язкове страхування |
0,48 |
0,46 |
-0,02 |
Недержавне обов'язкове страхування |
3,07 |
7,38 |
+4,31 |
Добровільне страхування відповідальності |
8,25 |
3,61 |
-4,64 |
Страхування фінансових ризиків |
50,0 |
34,29 |
-15,71 |
--------------
(2) Валові страхові премії включають премії від страхування та перестрахування ризиків.
В той же час значно знизилась (на 15,71 в.п.) частка страхування фінансових ризиків, що в 2004 році становили основу схем ухилення від оподаткування та виведення коштів за кордон підприємствами реального сектора економіки з використанням фіктивних страхових операцій. Таким чином, зменшення обсягів фіктивного страхування фінансових ризиків збільшить доходну частину державного бюджету шляхом збільшення величини оподатковуваного прибутку підприємств.
Разом з тим, зростає частка страхових платежів, отриманих від страхувальників-громадян. Сума страхових премій, отриманих від страхувальників - фізичних осіб за 9 міс. 2005 року, становить 1226,7 млн.грн., що більше відповідного періоду минулого року на 474,1 млн.грн. (на 63%) та свідчить про зростання класичного страхового ринку.
Динаміка страхових платежів, отриманих від страхувальників - громадян, та їх частка в обсязі чистих страхових премій (валові премії за вирахуванням внутрішнього перестрахування) наведена на
рис. 2.
Загальна (валова) сума страхових виплат, здійснених страховиками за 9 місяців 2005 року за договорами страхування та перестрахування, становила 1252,6 млн.грн., у тому числі страхувальникам - фізичним особам було виплачено 382,5 млн.грн. (30,5%) та перестрахувальникам-резидентам 131,1 млн.грн. (10,5%). У порівнянні з аналогічним періодом 2004 року сума валових страхових виплат зросла на 319,1 млн.грн. (у 1,3 рази), а виплат страхувальникам - фізичним особам на 38,5 млн.грн. (у 1,1 рази).
................Перейти до повного тексту