- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ ТА ЗВ'ЯЗКУ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 грудня 2004 р.
за N 1584/10183
Про затвердження Інструкції про порядок здійснення контролю за виконанням судноплавними компаніями України нормативних актів з питань безпеки судноплавства
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами
Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011
N 278 від 16.08.2016
N 354 від 06.08.2018 )
Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 04.03.97
N 204 "Про затвердження Порядку здійснення нагляду за забезпеченням безпеки руху на транспорті", від 30.12.98
N 2098 "Питання безпеки судноплавства України", із змінами, з метою удосконалення порядку контролю безпеки судноплавства та екологічної безпеки в судноплавних компаніях України і на суднах, що плавають під державним прапором України,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок здійснення контролю за виконанням судноплавними компаніями України нормативних актів з питань безпеки судноплавства (далі - Інструкція), що додається.
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Работньов В.Г.) забезпечити подання наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Головній державній інспекції України з безпеки судноплавства (Щипцов О.А.) довести Інструкцію до відома судноплавних компаній і забезпечити її безумовне виконання.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Касапчука В.А.
Міністр ПОГОДЖЕНО: Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва | Г.Кірпа Ю.А.Авксентьєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту та зв'язку
України
26.11.2004 N 1048
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 грудня 2004 р.
за N 1584/10183
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок здійснення контролю за виконанням судноплавними компаніями України нормативних актів з питань безпеки судноплавства
( У тексті Інструкції слова "Держфлотінспекція України" та "Держфлотінспекція" у всіх відмінках замінено словом "Укрморрічінспекція" у відповідному відмінку; У тексті Інструкції слово "Укрморрічфлот" у всіх відмінках замінено словом "Укрморрічінспекція" у відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
( У тексті та додатку 1 до Інструкції слово "Укрморрічінспекція" у всіх відмінках замінено словом "Укртрансбезпека" у відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 278 від 16.08.2016 )
( У тексті та додатку 1 до Інструкції слово "Укртрансбезпека" у всіх відмінках замінено словами "Морська адміністрація" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 354 від 06.08.2018 )
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція розроблена відповідно до Положення про Державну службу морського та річкового транспорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 вересня 2017 року
N 1095, Положення про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженого наказом Міністерства транспорту України від 20.11.2003
N 904, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за N 1193/8514, із змінами.
( Пункт 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства інфраструктури
N 278 від 16.08.2016,
N 354 від 06.08.2018 )
1.2. Інструкція встановлює порядок здійснення Морською адміністрацією контролю за виконанням судноплавними компаніями України незалежно від форм власності вимог чинного законодавства України та міжнародних конвенцій, стороною яких є Україна, пов'язаних із безпекою судноплавства.
1.3. Контроль за виконанням судноплавними компаніями України нормативних актів з питань безпеки судноплавства здійснюється з метою перевірки забезпечення ними безпечних умов перевезень для судна, вантажу, пасажирів, екіпажу судна, екологічної безпеки.
1.4 Загальні вимоги до судноплавних компаній, пов'язані із безпекою судноплавства, установлені
Міжнародним кодексом з управління безпекою (для компаній, які відповідають за експлуатацію як мінімум одного судна, до якого застосовується Глава IX
Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 р.), Положенням про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 20.11.2003
N 904, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19.12.2003 за N 1193/8514, із змінами (для всіх інших компаній), та іншими актами законодавства.
1.5. Нормативні посилання
При розробці Положення використовувалися такі нормативні акти:
( Абзац третій пункту 1.5 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
Положення про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затверджене наказом Мінтрансу України від 20.11.2003
N 904, зареєстроване в Мін'юсті України 19.12.2003 за N 1193/8514, із змінами;
Правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства, затверджені наказом Мінтрансу України від 17.07.2003
N 545 і зареєстровані в Мін'юсті України 23.03.2004 за N 353/8952;
"Международный кодекс по охране судов и портовых сооружений", прийнятий 12.12.2002 Резолюцією 2 Дипломатичної конференції ІМО, а також інші нормативні акти, наведені в Положенні про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженому наказом Мінтрансу України від 20.11.2003
N 904, зареєстрованому в Мін'юсті України 19.12.2003 за N 1193/8514, із змінами.
1.6. Скорочення
У цій Інструкції прийняті такі скорочення:
АП - аварійна подія;
БС - безпека судноплавства;
ВВШ - внутрішні водні шляхи;
ДМРКЦ - Державний морський рятувально-координаційний центр;
( Абзац сьомий пункту 1.7 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 278 від 16.08.2016 )
ІМО - Міжнародна морська організація;
МАРС - Морська аварійно-рятувальна служба Мінтрансзв'язку України;
МРТ - морський і річковий транспорт;
Регістр - Регістр судноплавства України;
СК - судноплавна компанія;
СУБ СК - система управління безпекою судноплавної компанії;
СУБС МРТ - система управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті.
1.7. Визначення
У цій Інструкції терміни вживаються у такому значенні:
власник судна - суб'єкт права власності або особа, яка здійснює відносно закріпленого за нею судна права, до яких застосовуються правила про право власності;
внутрішні водні шляхи (ВВШ) - річки, озера, водосховища, канали, інші водойми, придатні для судноплавства, а також внутрішні морські води та територіальне море;
державний інспектор - посадова особа Морської адміністрації, яка має відповідну кваліфікацію й атестована в установленому порядку для здійснення контролю і державного нагляду за дотриманням вимог з БС;
контроль СК - контроль за виконанням судноплавними компаніями України нормативних актів з питань безпеки судноплавства, який здійснюється Морською адміністрацією;
первинна перевірка СК - комплексна перевірка, яка здійснюється вперше і проводиться після реєстрації першого судна СК у Державному судновому реєстрі України за зверненням СК;
система управління безпекою судноплавної компанії (СУБ СК) - структурована і документована система, яка дає змогу персоналу СК ефективно проводити її політику в галузі забезпечення БС та захисту довкілля.
Інші визначення та терміни, що наведені в цій Інструкції, застосовуються в значенні, установленому в Положенні про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженому наказом Мінтрансу України від 20.11.2003
N 904, зареєстрованому в Мін'юсті України 19.12.2003 за N 1193/8514, із змінами.
2. Види і періодичність контролю СК
2.1. Основними видами контролю СК є здійснення Морською адміністрацією комплексних, цільових перевірок та оперативного контролю.
2.2. Комплексна перевірка СК - це всебічна ретельна перевірка стану забезпечення БС у СК, оцінка ефективності функціонування СУБ СК. Комплексні перевірки можуть бути первинними, плановими і позаплановими.
2.2.1. Первинна перевірка СК - комплексна перевірка, яка здійснюється вперше і проводиться після реєстрації першого судна СК у Державному судновому реєстрі України за зверненням СК.
У разі відсутності звернення СК Морська адміністрація повинна провести первинну перевірку СК не пізніше трьох місяців з дня реєстрації першого судна СК у Державному судновому реєстрі України.
( Абзац третій підпункту 2.2.1 пункту 2.2 глави 2 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
При проведенні первинної перевірки СК повинні бути також перевірені в установленому порядку її судна.
2.2.2. Планова перевірка СК - періодична комплексна перевірка, яка здійснюється з ініціативи Морської адміністрації. Планові перевірки СК провадяться щорічно. Під час планової перевірки СК здійснюється перевірка суден СК.
Річний план-графік планових перевірок СК розробляється і затверджується Морською адміністрацією не пізніше 15 грудня року, що передує плановому, про що письмово попереджаються СК.
( Абзац другий підпункту 2.2.2 пункту 2.2 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
Якщо перевірка суден СК під час планових перевірок СК є неможливою (наприклад, у разі відсутності суден СК у портах України, інших подібних обставин), вона проводиться в інші терміни, погоджені СК і Морською адміністрацією.
2.2.3. Позапланова перевірка СК - комплексна перевірка, яка здійснюється Морською адміністрацією у разі:
якщо із судном СК сталася аварія;
наявності достовірної інформації щодо грубого порушення вимог БС з боку СК або її суден;
невиконання СК у встановлений термін приписів Морської адміністрації;
затримання суден СК у портах через порушення ними вимог БС;
виявлення факту надання СК свідомо неправдивої інформації, пов'язаної із забезпеченням БС;
звернення СК.
Відшкодування витрат на проведення позапланової перевірки здійснюється на договірних підставах в установленому законодавством порядку.
2.3. Цільова перевірка СК - це перевірка конкретних питань організації роботи в СК із забезпечення БС, яка проводиться за рішенням Морської адміністрації.
( Абзац перший пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 487 від 01.11.2011 )
Цільова перевірка СК може бути проведена за зверненням СК з метою перевірки виконання приписів Морської адміністрації, усунення виявлених під час інших видів перевірок порушень вимог БС. Обсяг цільової перевірки СК обмежується конкретними питаннями, порушеними в приписах або актах перевірки.
Цільові перевірки СК проводяться також після виникнення аварій, до яких причетні декілька підприємств, установ, організацій.
2.4. Оперативний контроль СК здійснюється державними інспекторами, як правило, протягом одного дня, у присутності керівника СК або призначеної ним особи.
Метою оперативного контролю є перевірка обставин АП, виконання СК приписів Морської адміністрації з терміном виконання до 7 днів, наявності й ефективності зв'язку СК з її суднами, інших найбільш важливих питань забезпечення БС в СК.
Проведення оперативного контролю не повинно призводити до виникнення обставин, які заважають установленому в СК виробничому процесу, до надмірного відвернення персоналу СК від здійснення ним його обов'язків.
3. Проведення контролю СК
3.1. Будь-яка перевірка СК здійснюються на підставі наказу Морської адміністрації, яким призначаються голова комісії і члени комісії та встановлюється термін роботи комісії.
Комплексна (первинна, планова або позапланова) перевірка здійснюється за Програмою комплексної перевірки СК (додаток 1). У разі цільової перевірки в наказі додатково визначається програма перевірки СК з конкретних питань організації роботи із забезпечення БС.
Наказ про проведення перевірки, крім позапланової, видається не пізніше ніж за 2 тижні до початку проведення перевірки і доводиться до відома СК протягом двох робочих днів після його видання.
Оперативний контроль здійснюється без видання окремого наказу і проводиться за рішенням начальника Морської адміністрації, його заступників або керівників структурних підрозділів Морської адміністрації.
3.2. До складу комісії як її члени включаються державні інспектори Морської адміністрації. Для розгляду складних питань за рішенням голови комісії до її роботи можуть як експерти залучатися кваліфіковані фахівці відповідного профілю інших організацій, підприємств і установ (за їх згодою).
3.3. Перед початком перевірки СК голова комісії представляє керівнику СК або вповноваженій ним особі членів та експертів комісії. На вимогу керівника СК або вповноваженої ним особи голова і члени комісії зобов'язані пред'явити службові посвідчення і завірену копію наказу про проведення перевірки СК.
Перевірка СК проводиться за обов'язкової присутності керівника СК або уповноваженої ним особи.
3.4. Починається перевірка СК з обговорення програми перевірки. Голова комісії розподіляє роботу з перевірки СК між членами комісії та її експертами. Керівник СК або вповноважена ним особа призначає при цьому працівників СК, відповідальних за надання відповідної інформації, ознайомлення комісії з документами, супроводження під час відвідування приміщень, території, суден СК тощо.
3.5. При проведенні перевірки СК державні інспектори керуються вимогами БС, а також цією Інструкцією. Вони зобов'язані додержуватися принципів об'єктивності, сумлінності, професійної етики і конфіденційності.
3.6. При проведенні перевірки СК державні інспектори мають право:
- безперешкодного доступу в приміщення, на територію і судна СК;
- одержання від працівників СК інформації, необхідної для своєчасного і якісного проведення перевірки.
Користування засобами транспорту і зв'язку СК, якщо це необхідно для проведення контролю, здійснюється державними інспекторами за згодою керівника СК або вповноваженої ним особи.
3.7. Працівники СК зобов'язані своєчасно надавати комісії всі наявні матеріали, що стосуються питань перевірки, подавати перевірки інспекторам всебічну допомогу, необхідну для здійснення перевірки, а при виявленні недоліків і порушень - надавати письмові пояснення щодо причин цих недоліків і порушень.
У разі потреби долучення до акта перевірки копій будь-яких документів СК повинна підготувати такі копії і подати їх у завіреному керівником СК або уповноваженої ним особи вигляді.
3.8. За результатами перевірок і оперативного контролю СК складається акт перевірки СК (додаток 2).
В описовій частині акта перевірки викладаються в стислому вигляді виявлені невідповідності і порушення вимог БС з посиланням на відповідні розділи нормативних актів з БС, а також на пояснення керівника і персоналу компанії (за необхідності).
У резолютивній частині акта викладається перелік заходів, що спрямовуються на усунення виявлених недоліків і порушень, зазначаються терміни їх виконання. Якщо це є необхідним, окремо вказуються посади та прізвища працівників СК, роботу яких із забезпечення БС комісія вважає незадовільною.
3.9. У залежності від ступеня впливу конкретних невідповідностей і порушень на стан забезпечення БС у СК та на її суднах комісія повинна запропонувати для прийняття в установленому порядку будь-які з таких заходів:
................Перейти до повного тексту