- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 березня 2004 р.
за № 353/8952
Про затвердження Правил контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства
1. Затвердити Правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства (додаються).
2. Державному департаменту морського і річкового транспорту (Скворцов Г.П.) забезпечити подання вказаних Правил на державну реєстрацію.
3. Наказ Міністерства транспорту України від 11.02.2002 № 77 "Про затвердження Правил контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства" вважати таким, що не набрав чинності.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Кроля С.С.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
17.07.2003 № 545
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
23 березня 2004 р.
за № 353/8952
ПРАВИЛА
контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства
( У тексті Правил та додатках 2, 3 до них слова "Держфлотінспекція України" у всіх відмінках замінено словом "Укрморрічінспекція" у відповідному відмінку; у тексті Правил та додатку 6 до них слова "Головна державна інспекція України з безпеки судноплавства" у всіх відмінках замінено словами "Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 487 від 01.11.2011 )
( У тексті Правил та додатках до них абревіатуру "ІДПН" замінено абревіатурою "СКМП", слово "Держрибфлотінспекція" у всіх відмінках замінено словами "Держрибагентство України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
( У тексті Правил та додатках 2, 3 до Правил слово "Укрморрічінспекція" у всіх відмінках замінено словом "Укртрансбезпека" у відповідному відмінку згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 278 від 16.08.2016 )
( У тексті Правил та додатках 6, 12 до Правил слова "Державна інспекція України з безпеки на морському та річковому транспорті" у всіх відмінках замінено словами "Державна служба України з безпеки на транспорті" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 278 від 16.08.2016 )
( У тексті та додатках 2, 3, 6, 12 до Правил слова "Державна служба України з безпеки на транспорті", "Укртрансбезпека" у всіх відмінках замінено відповідно словами "Державна служба морського та річкового транспорту України", "Морська адміністрація" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 354 від 06.08.2018 )
( У тексті Правил слова "Держрибагентство України", "(Держрибагентство України)" у всіх відмінках виключено згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
( У тексті Правил та додатках 2, 3, 6, 12 до них слова "Державна служба морського та річкового транспорту України", "Морська адміністрація" у всіх відмінках замінено словами "Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України", "Адміністрація судноплавства" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
1. Загальні положення
1.1. Правила контролю суден з метою забезпечення безпеки мореплавства (далі - Правила) розроблені для встановлення порядку державного контролю в портах за дотриманням на суднах вимог Міжнародних конвенцій,
Кодексу торговельного мореплавства України, законодавчих актів України з безпеки мореплавства та запобігання забрудненню довкілля.
1.2. Правила поширюються на морські судна та річкові судна, які мають право прямувати морськими шляхами, незалежно від прапора і форми власності, що перебувають у портах і на внутрішніх водних шляхах України, Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України, капітанів морських портів та служби капітанів морських портів (далі - СКМП).
Ці Правила не поширюються на:
- маломірні (малі) судна;
- річкові судна, які не перебувають на внутрішніх морських шляхах;
- військові кораблі та судна;
- кораблі та судна Державної прикордонної служби України;
( Абзац шостий пункту 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
- риболовні судна, що не підлягають нагляду класифікаційного товариства.
( Пункт 1.2 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
1.3. Правила розроблені відповідно до:
Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року;
Міжнародного кодексу з управління безпекою (МКУБ), прийнятого Резолюцією Міжнародної морської організації (надалі - IMO) А.741(18), із поправками;
( Абзац десятий пункту 1.3 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
Процедур контролю суден державою порту, прийнятих Резолюцією ІМО А.1052(27);
( Абзац одинадцятий пункту 1.3 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
Переглянутого Керівництвом із впровадження Міжнародного кодексу з управління безпекою (МКУБ) Адміністраціями, прийнятого резолюцією ІМО А.1118(30);
Кодексу з імплементації інструментів ІМО, затвердженого Резолюцією А.1070(28);
( Абзац тринадцятий пункту 1.3 глави 1 в редакції Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
Меморандуму про порозуміння щодо контролю суден державою порту в Чорноморському регіоні (далі - Чорноморський меморандум);
( Абзац шістнадцятий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 278 від 16.08.2016 )
( Пункт 1.3 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
Постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002
№ 733 "Про затвердження Порядку і правил проведення обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів перевезення небезпечних вантажів на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів";
( Абзац пункту 1.3 глави 1 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014, Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
( Абзац двадцять четвертий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
( Абзац двадцять п'ятий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
( Абзац двадцять другий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 952 від 20.12.2022 )
( Абзац двадцять п'ятий пункту 1.3 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
1.4. У Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
|
Державний інспектор |
- |
посадова особа Адміністрації судноплавства, або служби капітана морського порту України, яка має відповідну кваліфікацію і уповноважена в установленому законодавством порядку здійснювати контроль за дотриманням на суднах, що заходять у морські порти України, правил мореплавства та вимог міжнародних договорів України з безпеки судноплавства та визначення готовності суден до виходу в море. Державними інспекторами є: інспектор контролю державою порту (далі - ІКДП); інспектор служби капітана морського порту (далі - ІСКМП); інспектор держави прапора (далі - ІДП). |
|
Інспектор контролю державою порту (ІКДП) |
- |
посадова особа Адміністрації судноплавства, яку атестовано в установленому порядку для здійснення контролю за дотриманням на іноземних суднах міжнародних конвенцій України |
( Абзац третій пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури № 952 від 20.12.2022 ) |
|
Інспектор держави прапора (ІДП) |
- |
посадова особа Адміністрації судноплавства, яка має відповідну кваліфікацію і якого атестовано в установленому порядку для здійснення контролю за дотриманням на українських суднах законодавчих актів і міжнародних конвенцій України |
( Абзац четвертий пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури № 952 від 20.12.2022 ) |
|
Перевірка |
- |
відвідання судна для перевірки дійсності відповідних свідоцтв та інших документів, а також загального стану судна, його устаткування і екіпажу |
|
Явні підстави |
- |
докази того, що стан судна чи його обладнання в значній мірі не відповідають відомостям, що містяться у суднових свідоцтвах, чи того, що капітан чи екіпаж не знайомі з важливішими судновими процедурами |
|
Більш детальна перевірка |
- |
перевірка, що виконується, якщо судно не має діючих свідоцтв, або коли є явні підстави вважати, що стан судна чи його обладнання в значній мірі не відповідають відомостям, що містяться у суднових свідоцтвах, чи того, що капітан чи екіпаж не знайомі з найважливішими судновими процедурами |
|
Судно, яке не виконує вимог (далі - субстандартне судно) |
- |
судно, у якого корпус, механізми, обладнання і постачання або експлуатаційна безпека суттєво нижче стандартів, які вимагаються відповідною конвенцією, або екіпаж якого не відповідає документу про безпечний склад екіпажу |
|
Затримання |
- |
заборона виходу судна з порту, яка здійснюється капітаном порту згідно з законодавством, коли стан судна або його екіпаж в істотній мірі не відповідають чинним вимогам |
|
Міжнародний рейс |
- |
рейс з порту України до порту за межами України |
|
Адміністрація |
- |
уряд держави, під прапором якої плаває держави прапора судно, або уповноважений урядовий орган |
( Пункт 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
1.5. З метою забезпечення безпеки мореплавства та запобігання забрудненню із суден усі судна, що перебувають у морських портах України, підлягають обов'язковому контролю ІСКМП і вибірковому контролю ІКДП.
1.6. Для виконання державними інспекторами обов'язків щодо контролю держав прапора та контролю державою порту морські порти забезпечують їх приміщеннями і створюють для них нормальні умови для роботи.
1.7. Здійснюючи перевірки суден, державні інспектори повинні керуватись чинним законодавством України та міжнародними договорами з безпеки судноплавства, стороною яких є Україна.
Державний інспектор зобов'язаний поінформувати капітана судна про право капітана судна, судновласника або власника судна на оскарження результатів перевірки.
( Пункт 1.7 глави 1 доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
Дії державних інспекторів не повинні заважати нормальній роботі суден, що перевіряються або перебувають поряд, та не наражати їх своїми діями на небезпеку.
У разі виявлення порушень установлених вимог з безпеки судноплавства з боку судна і судновласника капітан порту, посадові особи Адміністрації судноплавства, та СКМП повинні вжити усіх заходів, передбачених чинним законодавством.
1.8. Під час перевірок суден державні інспектори Адміністрації судноплавства повинні бути одягнутими у формений одяг, мати при собі та пред'являти капітанам суден, що перевіряються, посвідчення інспектора контролю державою порту, зразок та опис якого наведено в додатку 12 до цих Правил.
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
1.9. Державні інспектори Адміністрації судноплавства, які виконують функції ІКДП, або кандидати на посаду такого інспектора повинні відповідати таким кваліфікаційним вимогам:
1) ІКДП повинен мати стаж роботи не менше ніж один рік як державний інспектор, який виконує функції ІКДП (у разі відсутності необхідного стажу роботи ІКДП зараховується також стаж роботи стажером ІКДП), а також:
повну вищу освіту та кваліфікацію судноводія, суднобудівника, механіка, електромеханіка, радіоінженера і стаж роботи за цією професією не менше ніж п'ять років та
диплом капітана чи старшого помічника капітана суден валовою місткістю 500 одиниць і більше та загальний стаж роботи на морських суднах на рівні управління не менше ніж п'ять років або
диплом старшого чи другого механіка суден з головною енергетичною установкою потужністю 750 кіловат і більше та загальний стаж роботи на морських суднах на рівні управління не менше ніж п'ять років;
2) ІКДП також вважається належним чином кваліфікованим, якщо він:
має еквівалентну кваліфікацію, пов'язану з експлуатацією морських суден або їх технічним обслуговуванням, стаж роботи за цією професією не менше ніж п'ять років;
пропрацював не менше ніж два роки як ІДП. У разі відсутності необхідного стажу роботи ІДП зараховується також стаж роботи стажером ІКДП;
3) ІКДП повинен володіти англійською мовою в межах, достатніх для взаємного розуміння з членами екіпажів суден, що перевіряються, та якісного складання актів перевірок суден та інших документів, пов'язаних з перевіркою;
4) ІКДП повинен знати вимоги відповідних міжнародних договорів України та інших нормативно-правових актів України, що стосуються безпеки судноплавства.
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
1.10. Повноваження на виконання функцій контролю державою порту надаються інспектору Адміністрацією судноплавства.
( Главу 1 доповнено новим пунктом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2. Типи контролю
2.1. Контроль суден службами капітанів морських портів
( Пункт 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2.1.1. Під час стоянки в порту для отримання дозволу капітана морського порту на вихід з порту усі судна підлягають огляду ІСКМП або ІКДП у випадках, передбачених пунктом 2.2 цієї глави.
( Абзац перший підпункту 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
При цьому перевіряються:
- суднові документи і свідоцтва та інші документи (в залежності від типу судна, призначення, району плавання і прапора) за переліком, наведеним у додатку 1;
- відповідність технічного стану суден вимогам міжнародних договорів України та національних актів законодавства з безпеки судноплавства;
( Абзац четвертий підпункту 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
( Абзац п'ятий підпункту 2.1.1 пункту 2.1 глави 2 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
- підготовленість екіпажу у відповідності до методів особистого виживання, протипожежної безпеки та боротьби з пожежею, а також компетентність у питаннях особистої безпеки та громадських обов'язків.
2.1.2. Під час перевірки суднових документів і свідоцтв інспектор СКМП зобов'язаний переконатися у тому, що:
- термін дії свідоцтв (додатків і переліків до них) не закінчився;
- журнали ведуться відповідно до встановлених правил;
- вантажні документи оформлені відповідно до встановлених правил.
2.1.3. Для встановлення морехідного стану судна і готовності до виходу його в море інспектор СКМП зобов'язаний перевірити:
- укомплектованість екіпажу відповідно до суднової ролі та свідоцтва про мінімальний склад екіпажу;
- знання екіпажем персональних обов'язків та процедур проведення суднових тривог;
( Абзац третій підпункту 2.1.3 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
( Абзац четвертий підпункту 2.1.3 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
- укомплектованість судна навігаційним устаткуванням і приладами;
- наявність на судні навігаційних керівництв і посібників на рейс, який має відбутися, відкоригованих на дату виходу;
- відповідність завантаження (розміщення, закріплення, сепарації вантажу) судна вимогам суднових документів і нормативних документів, що стосуються безпечного перевезення вантажів;
- наявність та правильність укладання відправниками, перевізниками, одержувачами договорів обов'язкового страхування відповідальності суб'єктів морського перевезення небезпечних вантажів у водах під юрисдикцією України на випадок настання негативних наслідків під час перевезення небезпечних вантажів;
- розрахунки остійності і, якщо це вимагається типом судна, розрахунки загальної міцності на час ведення вантажних операцій і на рейс;
- кріплення палубного, великовагового і великогабаритного вантажу відповідно до Порадника з кріплення генеральних вантажів на морських суднах;
- відповідність кількості рятувальних засобів на судні кількості членів екіпажу та кількості пасажирів згідно з пасажирським свідоцтвом;
( Абзац одинадцятий підпункту 2.1.3 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
- наявність документів, що підтверджують відповідність суднових засобів глобальної морської системи зв'язку для забезпечення безпеки мореплавства зв'язку вимогам глави IV Конвенції SOLAS 74;
( Абзац дванадцятий підпункту 2.1.3 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
- попередню прокладку, рейсовий план, маршрут переходу для українських суден обмеженого району плавання.
2.1.4. Перевірку судна слід проводити у присутності капітана і старшого механіка або осіб, що їх заміщують, чи осіб, визначених капітаном або старшим механіком, таким чином, щоб не заважати нормальній роботі судна й екіпажу.
2.1.5. Якщо перевіркою встановлені наявність необхідних суднових документів і належний порядок їх ведення, відсутні повідомлення про вчинені судном заборонені скидання, а загальне враження про судно та екіпаж є позитивним, то перевірка на цьому повинна бути закінчена.
( Підпункт 2.1.5 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2.1.6. Якщо перевіркою судна встановлено, що:
- є повідомлення про забруднення судном довкілля;
- судно має ознаки субстандартного;
- є інші явні підстави для висновку про невідповідність судна встановленим вимогам, то повинні бути поінформовані ІКДП або ІДП для проведення більш детальної перевірки.
( Абзац четвертий підпункту 2.1.6 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2.1.7. Більш детальна перевірка судна повинна бути проведена також за таких обставин:
- якщо є докази, що вантажні операції проводяться з порушеннями технології розміщення, сепарації або кріплення вантажів на судні;
- якщо в результаті спостережень за проведенням навчальної пожежної тривоги і навчальної тривоги для залишення судна виявлено, що члени екіпажу не знайомі з процедурами дій у надзвичайних ситуаціях;
- якщо виявлено, що розклад з тривог не відповідає чинним вимогам;
- якщо є докази, що особи командного складу не в змозі повноцінно спілкуватися один з одним або з іншими членами екіпажу.
2.1.8. За результатами перевірок, передбачених підпунктами 2.1.1-2.1.7 цього пункту складаються акти перевірки за формою А (додаток 2) та формою В (додаток 3) українською або англійською мовами (форма В складається у разі необхідності).
( Підпункт 2.1.8 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2.1.9. Більш детальна перевірка українських суден здійснюється державними інспекторами Адміністрації судноплавства і, якщо це потрібно, із залученням фахівців класифікаційного товариства, наукових і проектно-конструкторських організацій морського транспорту тощо.
( Абзац перший підпункту 2.1.9 пункту 2.1 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
Більш детальна перевірка іноземних суден здійснюється відповідно до підрозділу 2.2. цих Правил.
2.1.10. Якщо в результаті перевірки судна виявлені і занесені у форму В дані про серйозну невідповідність судна вимогам чинного законодавства, правил мореплавства та міжнародних конвенцій України, капітан порту повинен у встановленому порядку відмовити у видачі дозволу на вихід судна в море до усунення виявлених недоліків.
Явні недоліки, перелічені в акті перевірки за формою B, що стосуються корпусу судна, його механізмів, обладнання або пристроїв, фіксуються за допомогою фото- або відеозасобів. Фото- та/або відеоматеріали в паперовому та/або електронному вигляді зберігаються у справах перевірок суден у відповідних територіальних органах Адміністрації судноплавства за місцем складання та на запит можуть надаватися судновласнику, власнику судна, уповноваженим ними особам або заінтересованим органам.
( Абзац другий підпункту 2.1.10 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 250 від 12.06.2014 )
2.2. Контроль державою порту (контроль іноземних суден)
2.2.1. З метою уникнення додаткового навантаження на судновий персонал та запобігання можливим претензіям та/або непорозумінням з боку капітана судна, власника судна та судновласника необхідно уникати перевірок одного судна ІСКМП та ІКДП в різний час та за можливості проводити спільні перевірки. Для цього капітан морського порту надає інформацію у відповідний територіальний орган Адміністрації судноплавства для ІКДП про захід суден у порт у найкоротший строк після отримання повідомлення про захід судна в порт, але не менше ніж за три дні до заходу судна в порт.
ІКДП після перевірки інформації про судно в інформаційній системі, передбаченій
Чорноморським меморандумом, у строк не менше ніж за 24 години до заходу судна в порт надає інформацію капітану морського порту стосовно того, буде судно перевірятися ІКДП чи ні. У разі необхідності перевірки судна ІКДП та ІСКМП узгоджуються час та місце проведення спільної перевірки.
................Перейти до повного тексту