- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 9 лютого 2021 року № 51 |
Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 6 лютого 2021 року за № 21-36/1-2005
До Центральної виборчої комісії 6 лютого 2021 року надійшла скарга Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича (далі - суб’єкти звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкти звернення просять визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в неприйнятті рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) та про оголошення про початок виборчого процесу вказаних виборів; прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу відповідних виборів.
Також суб’єкти звернення у скарзі просять установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог
Конституції України,
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня, а саме постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року
№ 12 та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження всього складу зазначеної виборчої комісії.
Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують, зокрема, тим, що пунктом 7 постанови Центральної виборчої комісії від 15 січня 2021 року
№ 12 Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію зобов’язано не пізніше ніж на п’ятий день після сформування нового складу прийняти рішення про визнання повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року такими, що не відбулися, а пунктом 8 цієї постанови Комісії - не пізніше ніж на десятий день з дня прийняття рішень, передбачених пунктом 7 цієї постанови, прийняти рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, а також про оголошення про початок виборчого процесу таких повторних виборів.
Постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 25 січня 2021 року № 276 "Щодо розгляду Постанови Центральної виборчої комісії
№ 12 від 15 січня 2021 року" визнано такими, що не відбулися, повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, а також повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року.
Проте, як стверджують суб’єкти звернення зі скаргою, рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не прийнято, а отже, на їх думку, вказаною виборчою комісією допущено протиправну бездіяльність, яка дає підстави для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про призначення відповідних повторних виборів та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів, що забезпечить можливість відновлення порушених виборчих прав суб’єктів звернення зі скаргою на виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20.
Крім того, суб’єкти звернення зі скаргою вважають, що така бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії свідчить про наявність правових підстав для дострокового припинення повноважень усього складу зазначеної виборчої комісії.
До Центральної виборчої комісії надійшла копія постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 "Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року", якою ця комісія встановила неможливість призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови на виконання пункту 8 цієї постанови Комісії.
На обґрунтування такого рішення в постанові Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 міститься посилання на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2020 року у справі № 420/14069/20 та постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду від 29 січня 2021 року в цій самій справі, якими встановлено факт неможливості призначення повторних виборів без припинення повноважень депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, які набули своїх повноважень за результатами місцевих виборів 25 жовтня 2020 року.
Також до Комісії надійшли пояснення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, аналогічні за змістом мотивувальній частині вказаної постанови від 4 лютого 2021 року № 277.
Згідно з частиною четвертою статті
14, частиною четвертою статті
15 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та
Порядком.
При цьому, беручи до уваги предмет оскарження, визначений у скарзі, Центральна виборча комісія зауважує, що відповідно до частини четвертої статті
69 Кодексу, підпункту 3 пункту 8.8
Порядку скарга, що стосується відповідних виборів, однак надійшла до виборчої комісії поза межами виборчого процесу таких виборів, розглядається виборчою комісією протягом тридцяти днів з дня отримання скарги.
Проаналізувавши скаргу та наявні в Комісії матеріали, Центральна виборча комісія зазначає.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб’єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги); чи дотримано суб’єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Під час вирішення питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень виборчої комісії, необхідно враховувати не лише зазначені у скарзі предмет і суб’єкт оскарження, а й проаналізувати сформульовані суб’єктом звернення зі скаргою вимоги та суть рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії (пункт 10.5
Порядку).
Досліджуючи питання, чи належить розгляд поданої скарги до повноважень Центральної виборчої комісії (належний суб’єкт розгляду скарги), Комісія звертає увагу, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Водночас, як вбачається з постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 4 лютого 2021 року № 277 "Щодо виконання Постанови Центральної виборчої комісії № 12 від 15 січня 2021 року", питання призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови на виконання пункту 8 зазначеної постанови Комісії було предметом розгляду Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, за результатами якого вказана комісія встановила неможливість призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови.
З огляду на викладене Комісія зауважує, що суб’єкти звернення зі скаргою по суті оскаржують ухвалене Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією рішення (постанову від 4 лютого 2021 року № 277) про неможливість призначення повторних виборів.
Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб’єктом розгляду скарги в указаній частині.
Виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона, зокрема, подана до неналежного суб’єкта розгляду скарги (частина третя статті
72 Кодексу та пункт 10.6
Порядку).
Разом з тим вимоги скарги щодо прийняття рішення про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу відповідних виборів, встановлення факту одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог
Конституції України,
Кодексу та законів України, невиконання рішення виборчої комісії вищого рівня та дострокового припинення повноважень усього її складу ґрунтуються на доводах щодо наявності протиправної бездіяльності суб’єкта оскарження, а отже, є похідними від указаної, що також обумовлює залишення їх без розгляду.
При цьому стосовно вимог установити факт одноразового грубого порушення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією
Конституції України,
Кодексу та законів України та у зв’язку з цим достроково припинити повноваження її складу Комісія наголошує, що частиною третьою статті
208 Кодексу Центральній виборчій комісії надано право достроково припинити повноваження всього складу територіальної виборчої комісії в разі одноразового грубого порушення чи систематичного порушення такою територіальною виборчою комісією Конституції України та законів України. Указане положення не покладає на Комісію імперативного обов’язку достроково припиняти повноваження територіальної виборчої комісії за наявності викладених підстав. Право Центральної виборчої комісії на дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є дискреційним. Тобто дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії є організаційним заходом, який за необхідності може вживатися Центральною виборчою комісією, однак не може вважатися способом поновлення порушеного права.
Зважаючи на викладене, а також визначені Кодексом вимоги, які суб’єкт звернення може заявляти у скарзі (частина восьма статті
67 Кодексу), та рішення, які виборча комісія може ухвалювати за результатом розгляду скарги (частина десята статті
72 Кодексу), і загалом на зміст поняття "скарга" (пункт 2 частини третьої статті
14 Закону), прохання про дострокове припинення повноважень територіальної виборчої комісії не може становити змісту вимоги у скарзі.
Таким чином, скарга кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А. підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас частиною другою статті
1, частиною першою статті
2, пунктами 1 - 3 частини першої статті
17, пунктами 1, 2 частини першої статті
21 Закону на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, дотримання передбачених
Конституцією та законами України принципів і засад виборчого процесу, а також контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, та за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України.
Центральна виборча комісія, приймаючи рішення про залишення скарги без розгляду по суті, може з власної ініціативи взяти до розгляду факти, викладені у скарзі (частина четверта статті
72 Кодексу, пункт 10.7
Порядку).
За змістом частини другої статті
16 Закону Комісія за результатами узагальнення практики застосування законодавства України про вибори і референдуми та практики проведення виборів і референдумів в Україні, а також у разі необхідності може за власною ініціативою розглянути та прийняти в установленому Законом порядку рішення стосовно підготовки пропозицій щодо вдосконалення законодавства України про вибори і референдуми, інших питань, які належать до повноважень Комісії.
З огляду на викладене Комісія зазначає.
Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією на виконання постанов Центральної виборчої комісії від 18 листопада 2020 року
№ 495 та від 1 грудня 2020 року
№ 535 ухвалено постанову від 9 грудня 2020 року № 273 "Щодо призначення повторних виборів", якою визнано вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, а також визнано вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови. Початок виборчого процесу цих виборів оголошено з 19 грудня 2020 року.
Центральна виборча комісія неодноразово визнавала протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення зазначених повторних виборів.
Так, постановою Комісії від 3 січня 2021 року
№ 1 було визнано протиправною бездіяльність цієї виборчої комісії щодо невідкриття спеціального (депозитного) рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, нерозміщення його реквізитів у визначений
Кодексом спосіб, а також неорганізації приймання документів для реєстрації кандидатів у депутати зазначеної сільської ради та кандидатів на посаду відповідного сільського голови, у зв’язку з чим зобов’язано вчинити відповідні дії.
Проте вказаної постанови Центральної виборчої комісії Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія не виконала, відповідних дій не вчинила.
Також Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не було виконано попередніх постанов Комісії: від 24 грудня 2020 року
№ 577 та від 30 грудня 2020 року
№ 588, якими її було зобов’язано передати до Центральної виборчої комісії з метою розміщення на її офіційному вебсайті відомостей про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови.
Зазначені обставини дали підстави для висновку Комісії щодо систематичного вчинення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією протиправної бездіяльності, порушення нею вимог
Кодексу щодо організації підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року, зокрема щодо відкриття рахунку для внесення грошової застави, організації приймання документів для реєстрації кандидатів на цих виборах, невиконання постанов Комісії, що призвело до неможливості реалізації виборчих прав громадян, у зв’язку з чим Комісія постановою від 15 січня 2021 року
№ 12 зобов’язала Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію в установлений строк прийняти рішення про визнання цих виборів такими, що не відбулись, а також не пізніше ніж на десятий день з дня прийняття цих рішень прийняти рішення про призначення нових повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів.
На виконання вказаної постанови Комісії Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія 25 січня 2021 року прийняла постанову № 276, якою визнала такими, що не відбулись, повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради 7 лютого 2021 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року.
Відповідно до частини четвертої статті
194 Кодексу повторні місцеві вибори призначаються територіальною виборчою комісією в разі визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися, в порядку, встановленому Кодексом.
Повторні місцеві вибори призначаються на останню неділю шістдесятиденного строку з дня прийняття рішення про їх призначення, а виборчий процес розпочинається за п’ятдесят днів до дня повторних місцевих виборів. Рішення про призначення повторних місцевих виборів приймається відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня настання обставин, передбачених Кодексом, для призначення таких виборів або з дня припинення обставин, що стали підставою для припинення виборчого процесу відповідних місцевих виборів (частина друга статті
195 Кодексу).
Таким чином, рішення про призначення нових повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови та про оголошення про початок виборчого процесу цих повторних виборів Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія повинна була прийняти не пізніше 4 лютого 2021 року.
................Перейти до повного тексту