1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 15 січня 2021 року № 12
Про скаргу Чередниченка Ю.А., Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Печеніна А.А., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 12 січня 2021 року за № 21-36/1-400
До Центральної виборчої комісії 12 січня 2021 року надійшла скарга Чередниченка Юрія Анатолійовича, Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Печеніна Анатолія Андрійовича (далі - суб’єкти звернення зі скаргою), суб’єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб’єкти звернення просять визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в невідкритті спеціального (депозитного) рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова), нерозміщенні його реквізитів у визначений Виборчим кодексом України (далі - Кодекс) спосіб та непередачі їх до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному вебсайті; неорганізації та незабезпеченні в установленому Кодексом порядку прийому документів для реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови на повторних виборах депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року, а також прийняти рішення про неможливість проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, призначених на неділю, 7 лютого 2021 року.
Свої вимоги суб’єкти звернення зі скаргою обґрунтовують тим, що Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія постановою від 9 грудня 2020 року № 273 "Про призначення повторних виборів" на 7 лютого 2021 року призначила повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови та з 19 грудня 2020 року оголосила про початок виборчого процесу вказаних виборів.
Як указано в скарзі, відповідно до положень Кодексу та постанов Центральної виборчої комісії від 30 грудня 2020 року № 588 та від 3 січня 2021 року № 1 Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію було зобов’язано відкрити спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, розмістити його реквізити у визначений Кодексом спосіб та передати їх до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному вебсайті, організувати та забезпечити в установленому Кодексом порядку прийом документів для реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови на повторних виборах депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року.
Натомість Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією вимог Кодексу та вказаних постанов Центральної виборчої комісії не виконано, і станом на12 січня 2021 року неможливо забезпечити підготовку та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах №1 - 5, 7, а також повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, призначених на неділю, 7 лютого 2021 року, що, на думку суб’єктів звернення зі скаргою, є підставою для прийняття Центральною виборчою комісією рішення про неможливість проведення зазначених виборів.
На виконання частини п’ятої статті 70 Кодексу та пункту 8.6 Порядку розгляду скарг виборчими комісіями з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 192 (далі - Порядок), копію скарги надіслано суб’єкту оскарження, якого повідомлено про можливість подання письмових пояснень по суті скарги.
Однак на момент розгляду скарги на засіданні Комісії пояснення від Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії не надійшло.
Згідно з частиною четвертою статті 14, частиною четвертою статті 15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" (далі - Закон) скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI Кодексу та Порядком.
Розглянувши скаргу та беручи до уваги інші наявні документи та інформацію, Центральна виборча комісія зазначає.
За змістом частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими колегіальними органами, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Відповідно до частини третьої статті 32 Кодексу територіальні виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені Конституцією України, Кодексом та законами України.
Зокрема, до повноважень територіальних виборчих комісій згідно з пунктом 19 частини другої статті 206 Кодексу належить організація проведення повторних місцевих виборів.
Згідно з частиною першою статті 20 Кодексу виборчий процес - це здійснення протягом установленого Кодексом періоду часу суб’єктами, визначеними статтею 22 Кодексу, виборчих процедур, пов’язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів. Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Належне здійснення виборчих процедур і механізмів, передбачених Кодексом, гарантується частиною другою статті 19 Кодексу.
Виборчий процес місцевих виборів включає визначені частинами першою, другою статті 196 Кодексу етапи, зокрема висування та реєстрацію кандидатів.
Частиною першою статті 216 Кодексу передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
За змістом статей 223, 224 Кодексу відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч осіб), кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутих організацією політичної партії або шляхом самовисування, за умови отримання нею визначених Кодексом документів.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації відповідних кандидатів закінчується за тридцять днів до дня голосування, а рішення про реєстрацію кандидатів або про відмову в їх реєстрації територіальна виборча комісія приймає не пізніш як на п’ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів (заяви про самовисування) та доданих до неї необхідних документів (частини друга, шоста статті 228, частини друга, сьома статті 229 Кодексу).
Однією з умов реєстрації кандидатів у депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидатів на посаду сільського голови є подання до сільської виборчої комісії документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Кодексу.
Частиною третьою статті 225 Кодексу та пунктом 6 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193, передбачено, що територіальна виборча комісія, яка здійснює організацію підготовки та проведення місцевих виборів, відкриває в органах Державної казначейської служби України в установленому законодавством порядку спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави та не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщує його реквізити на своєму офіційному вебсайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів, а також передає зазначені реквізити до Центральної виборчої комісії для розміщення на офіційному вебсайті Комісії.
Таким чином, на повторних виборах депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборах Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року рахунок для внесення грошової застави мав бути відкритий Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не пізніше 21 грудня 2020 року. Строк висування відповідних кандидатів та подання документів для їх реєстрації до вказаної виборчої комісії завершився 7 січня 2021 року.
Досліджуючи питання організації підготовки та проведення вказаних повторних виборів, Комісія встановила, що Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією виборчий процес зазначених повторних виборів не розпочато внаслідок відсутності фінансування і не вчинено передбачених Кодексом дій щодо відкриття спеціального (депозитного) рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, не розміщено його реквізитів у визначений Кодексом спосіб та не передано їх до Центральної виборчої комісії для розміщення на її офіційному вебсайті, а також не організовано та не забезпечено в установленому Кодексом порядку прийому документів для реєстрації кандидатів у депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатів на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови на повторних виборах депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови на вказаних виборах.
Таким чином, має місце протиправна бездіяльність зазначеної виборчої комісії, а отже, скарга в цій частині підлягає задоволенню.
Стосовно прийняття рішення про неможливість проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови, призначених на неділю, 7 лютого 2021 року, Комісія зазначає таке.
Відповідно до статті 1 Закону Центральна виборча комісія є колегіальним державним органом, наділеним повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів та референдумів у порядку та в межах, установлених законами України.
Комісія відповідно до своїх повноважень забезпечує дотримання передбачених Конституцією України та законами України принципів і засад виборчого і референдумного процесів, реалізацію виборчих прав громадян України та права на участь у референдумі, однакове застосування законодавства України про вибори і референдуми на всій території України і будує свою діяльність на принципах верховенства права, законності, незалежності, об’єктивності, компетентності, професійності, колегіальності розгляду і вирішення питань, обґрунтованості прийнятих рішень, відкритості і публічності (стаття 2 Закону).
При цьому Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України (частина друга статті 3 Закону).
Пунктом 7 частини першої статті 205 Кодексу визначено, що Центральна виборча комісія в разі встановлення неможливості забезпечити підготовку та проведення місцевих виборів відповідно до положень Кодексу на окремих територіях приймає рішення про неможливість проведення виборів до відповідних органів місцевого самоврядування.
Водночас Комісія зауважує, що вказана норма не є такою, що реалізується нею самостійно. Прийняття Центральною виборчою комісією відповідного рішення пов’язано зі здійсненням повноважень інших органів, які за певних обставин установлюють неможливість забезпечення підготовки та проведення місцевих виборів згідно з положеннями Кодексу на окремих територіях.
Так, пунктом 1 частини третьої статті 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" передбачено, що районні, обласні військово-цивільні адміністрації здійснюють повноваження із надання висновків Центральній виборчій комісії щодо можливості організації та підготовки відповідно до закону проведення відповідних виборів на окремих територіях.
Проте у скарзі не вказано про встановлення жодним уповноваженим органом неможливості забезпечити підготовку та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року відповідно до положень Кодексу на території Кароліно-Бугазької сільської територіальної громади Білгород-Дністровського району Одеської області.
Документів компетентних органів, у яких ішлося б про неможливість забезпечити підготовку та проведення зазначених виборів, до Комісії також не надходило.
За таких обставин Комісія не вбачає підстав для реалізації нею повноважень, передбачених пунктом 7 частини першої статті 205 Кодексу, а тому відповідна вимога скарги не підлягає задоволенню.
Водночас, зважаючи на ситуацію, що склалась у зв’язку з організацією підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та повторних виборів Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року, Центральна виборча комісія зазначає, що нею неодноразово визнавалась протиправною бездіяльність цієї виборчої комісії щодо організації та проведення вказаних виборів.
Так, постановою Комісії від 3 січня 2021 року № 1 було визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії щодо невідкриття спеціального (депозитного) рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради і кандидатами на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови, нерозміщення його реквізитів у визначений Кодексом спосіб, а також неорганізації прийому документів для реєстрації кандидатів у депутати вказаної сільської ради та кандидатів на посаду відповідного сільського голови, у зв’язку з чим зобов’язано вчинити такі дії.
Водночас указаної постанови Центральної виборчої комісії Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія не виконала, відповідних дій не вчинила.
Також Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не виконано й попередні постанови Комісії - від 24 грудня 2020 року № 577 та від 30 грудня 2020 року № 588, якими цю виборчу комісію було зобов’язано передати до Центральної виборчої комісії з метою розміщення на її офіційному вебсайті відомості про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та на посаду Кароліно-Бугазького сільського голови.
Згідно з частиною першою статті 13 Закону, частиною третьою статті 202 Кодексу рішення Центральної виборчої комісії, прийняті в межах її повноважень, є обов’язковими для виконання всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі територіальними, дільничними виборчими комісіями, а також органами виконавчої влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, громадськими об’єднаннями, підприємствами, установами, організаціями.
Невиконання, неналежне, несвоєчасне виконання рішень Комісії тягне за собою відповідальність, установлену законом (частина шоста статті 13 Закону).
Викладені обставини дають підстави для висновку Комісії щодо систематичного вчинення Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією протиправної бездіяльності, порушення нею вимог Кодексу щодо організації підготовки та проведення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови 7 лютого 2021 року, зокрема відкриття рахунку для внесення грошової застави, організації приймання документів для реєстрації кандидатів на цих виборах, невиконання постанов Комісії.
Указані порушення призвели до неможливості реалізації виборчих прав суб’єктів звернення зі скаргою, інших виборців.
Згідно з частиною третьою статті 208 Кодексу в разі одноразового грубого чи систематичного порушення комісією Конституції України, Кодексу та законів України, невиконання рішень виборчої комісії вищого рівня повноваження всього складу територіальної виборчої комісії можуть бути достроково припинені в установленому законом порядку виборчою комісією, яка сформувала (утворила) відповідну територіальну виборчу комісію, рішенням виборчої комісії вищого рівня з відповідних місцевих виборів або рішенням суду.
Частиною другою статті 33, частиною першою статті 202 Кодексу передбачено, що Центральна виборча комісія є виборчою комісією вищого рівня для всіх виборчих комісій з усіх місцевих виборів.
З огляду на зазначені обставини Комісія вбачає підстави для дострокового припинення повноважень усього складу Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії у зв’язку з систематичним порушенням нею вимог Конституції України, Кодексу та законів України, невиконанням рішень виборчої комісії вищого рівня.

................
Перейти до повного тексту