- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 січня 2021 року № 1 |
Про скаргу Печеніна А. А. та Кучера І. Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 31 грудня 2020 року за № 21-36/1-32381
До Центральної виборчої комісії надійшла скарга Печеніна Анатолія Андрійовича та Кучера Ігоря Юрійовича, засвідчена кваліфікованим електронним підписом їх представника - адвоката Кравченка Ігоря Валентиновича (вх. № 21-36/1-32381 від 31 грудня 2020 року), суб'єктом оскарження в якій визначено Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія).
У скарзі суб'єкти звернення просять визнати протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії стосовно "невжиття заходів щодо належного проведення як попереднього виборчого процесу (в частині відкриття рахунку для внесення грошової застави кандидатами у депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови та розміщення його реквізитів у визначений законом спосіб), так і подальшого виборчого процесу (в частині відсутності організації прийняття та реєстрації заяв від осіб, які виявили бажання зареєструватися кандидатами у депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови)"; зобов'язати Кароліно-Бугазьку сільську територіальну виборчу комісію вчинити дії, необхідні для усунення вказаних порушень, зокрема, відкрити рахунок для внесення грошової застави кандидатами в депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови, розпочати прийняття та реєстрацію заяв громадян, які виявили бажання зареєструватися кандидатами в депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови; з урахуванням висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20, скасувати постанови Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року щодо визнання депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) обраними, що сприятиме проведенню "реальних" повторних виборів.
Свої вимоги суб'єкти звернення зі скаргою обґрунтовують тим, що Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія постановою від 9 грудня 2020 року № 273 "Про призначення повторних виборів" на 7 лютого 2021 року призначила повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови та з 19 грудня 2020 року оголосила про початок виборчого процесу вказаних виборів.
Як зазначено у скарзі, керуючись приписами частини третьої статті
225 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс), Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія повинна була до 21 грудня 2020 року розмістити у визначений законом спосіб інформацію про реквізити рахунку для внесення, зокрема, кандидатами в депутати сільської ради грошової застави. Проте всупереч указаному цього не зробила, що, на думку суб'єктів звернення зі скаргою, є протиправною бездіяльністю та порушенням початку виборчого процесу відповідних повторних виборів.
При цьому Печенін А. А. та Кучер І. Ю. повідомляють, що Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не виконано постанови Центральної виборчої комісії від 24 грудня 2020 року № 577 "Про скаргу Печеніна А. А. та Кучера І. Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 22 грудня 2020 року за № 21-36/1-31864", якою відповідну територіальну виборчу комісію було зобов'язано невідкладно надати Центральній виборчій комісії інформацію про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради з метою її розміщення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії, натомість рахунок для внесення грошової застави, що вказувався у поясненні Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, поданому Комісії у зв'язку із зазначеною скаргою, закрито, що вказує на надання Центральній виборчій комісії цією сільською територіальною виборчою комісією неправдивих відомостей та сфальсифікованих доказів на їх підтвердження. Тим самим, як вважають суб'єкти звернення зі скаргою, Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія продовжує вчиняти бездіяльність, яка полягає у нерозміщенні всупереч частині третій статті
225 Кодексу реквізитів рахунку для внесення кандидатами в депутати сільської ради грошової застави.
Як зазначають скаржники, така бездіяльність порушує виборчі права громадян, оскільки нерозміщення інформації про реквізити рахунку для сплати грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради та подальша її відсутність унеможливлює сплату такої застави, що, як наслідок, може призвести до відмови в реєстрації осіб, у тому числі суб'єктів звернення зі скаргою, кандидатами в депутати сільської ради на відповідних виборах. Водночас зазначена обставина впливає як на активне виборче право громадян (право обирати, тобто віддати свій голос за конкретну особу, що має намір балотуватись), так і на пасивне виборче право (право бути обраним).
Крім того, Печенін А. А. та Кучер І. Ю. вказують, що Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією не розпочато з 29 грудня 2020 року отримання та реєстрації заяв громадян, які виявили бажання балотуватися кандидатами в депутати сільської ради або на посаду сільського голови, що є порушенням частини першої статті
216 Кодексу.
На думку суб'єктів звернення зі скаргою, через невжиття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією заходів щодо прийняття та реєстрації заяв громадян, які виявили бажання балотуватися та стати кандидатами в депутати сільської ради або на посаду сільського голови, створюються перепони в реалізації громадянами, в тому числі скаржниками, виборчих прав у частині бути обраними, що також є протиправною бездіяльністю.
Також у скарзі вказано, що 28 грудня 2020 року на інформаційному стенді Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії розміщено повідомлення за підписом голови та секретаря цієї територіальної виборчої комісії від 23 грудня 2020 року під назвою "Щодо скасування Постанови про призначення повторних виборів" такого змісту: "Доводимо до Вашого відома, що виборчий процес 19 грудня 2020 року щодо проведення повторних виборів не розпочався у зв'язку з відсутністю фінансування відповідно до вимог Закону України "Про органи місцевого самоврядування".
На підтвердження викладеного до скарги додано копії виданої адвокату Мацко В. В. довідки від 28 грудня 2020 року за підписом голови та секретаря Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії про те, що банківський рахунок цієї комісії закрито, новий рахунок не відкривався, а також повідомлення за підписом тих самих осіб від 23 грудня 2020 року, в якому йдеться, що виборчий процес повторних виборів 19 грудня 2020 року не розпочався у зв'язку з відсутністю фінансування.
В установлений Центральною виборчою комісією строк пояснення по суті скарги від Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії до Комісії не надійшло, а надійшло поза межами вказаного строку.
Згідно з частиною четвертою статті
14, частиною четвертою статті
15 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" скарги, що стосуються виборів чи референдумів, подаються до Комісії та розглядаються нею в порядку та строки, встановлені законом про вибори чи законом про референдуми.
Порядок і строки подання та розгляду скарг, що стосуються місцевих виборів, а також вимоги до їх форми і змісту визначено розділом XI
Кодексу та Порядком.
Частиною другою статті
72 Кодексу, пунктом 10.3
Порядку передбачено, що перед розглядом скарги по суті виборча комісія вивчає скаргу для встановлення, чи подано її належним суб'єктом звернення зі скаргою, визначеним Кодексом; чи віднесено Кодексом розгляд скарги до повноважень виборчої комісії (належний суб'єкт розгляду скарги); чи дотримано суб'єктом звернення зі скаргою строки оскарження, встановлені Кодексом.
Так, у скарзі Печенін А. А. та Кучер І. Ю. заявляють вимогу про скасування постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року щодо визнання депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 та Кароліно-Бугазького сільського голови обраними.
У зв'язку з цим Комісія зазначає, що згідно з пунктом 2 частини третьої статті
65 Кодексу та підпунктом 1 пункту 3.1
Порядку до Центральної виборчої комісії може бути оскаржено лише бездіяльність територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів.
Водночас рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім установлених Кодексом випадків (а саме випадку оскарження до територіальної виборчої комісії, яка встановлює результати відповідних місцевих виборів, рішень чи дій територіальної виборчої комісії нижчого рівня, яка встановлює підсумки голосування з відповідних місцевих виборів), оскаржуються виключно до суду в порядку, встановленому
Кодексом адміністративного судочинства України, шляхом подання позовної заяви (пункт 1 -1 частини другої статті
64, частина четверта статті
65 Кодексу, підпункт 3 пункту 3.1, підпункт 5 пункту 3.4
Порядку).
Крім того, згідно з частинами першою, шостою статті
66 Кодексу, пунктом 4.1, підпунктом 4 пункту 4.3
Порядку скарга до виборчої комісії може бути подана суб'єктом звернення зі скаргою протягом двох днів після прийняття рішення, вчинення дії чи бездіяльності суб'єктом оскарження, за винятком випадків, зазначених у частинах другій і третій статті
66 Кодексу. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає, крім випадку повторного подання скарги після усунення її недоліків не пізніше наступного дня після дня її повернення суб'єктом розгляду скарги без розгляду відповідно до частини першої статті
68 Кодексу.
Отже, Центральна виборча комісія констатує, що є неналежним суб'єктом розгляду скарги Печеніна А. А. та Кучера І. Ю. у частині зазначеної вимоги, а скаргу з цього приводу подано з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
Відповідно до частини третьої статті
72 Кодексу та пункту 10.6
Порядку виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб'єктом звернення зі скаргою чи до неналежного суб'єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених Кодексом.
З огляду на викладене скарга Печеніна А. А. та Кучера І. Ю. у частині вказаної вимоги підлягає залишенню без розгляду по суті.
Водночас Комісія вважає за необхідне звернути увагу, що розгляд Центральною виборчою комісією питань за власною ініціативою є її правом, яке реалізується відповідно до законодавства та з урахуванням дискреційних повноважень Комісії. Заявлення у скарзі вимог про визнання Комісією з власної ініціативи рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта оскарження такими, що не відповідають вимогам законодавства (є протиправними), суперечить законодавчим засадам оскарження та підміняє визначений Кодексом розподіл предмета оскарження до виборчої комісії та суду, тим більше у ситуації, коли акти індивідуальної дії, які просить скасувати суб'єкт звернення зі скаргою, були реалізовані та викликали певні правові наслідки (суб'єктивні права та обов'язки) для інших осіб.
Щодо вимог про визнання протиправною бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії стосовно "невжиття заходів щодо належного проведення як попереднього виборчого процесу (в частині відкриття рахунку для внесення грошової застави кандидатами у депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови та розміщення його реквізитів у визначений законом спосіб), так і подальшого виборчого процесу (в частині відсутності організації прийняття та реєстрації заяв від осіб, які виявили бажання зареєструватися кандидатами у депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови)"; зобов'язання Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії вчинити дії, необхідні для усунення вказаних порушень, зокрема, відкрити рахунок для внесення грошової застави кандидатами в депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови, розпочати прийняття та реєстрацію заяв громадян, які виявили бажання зареєструватися кандидатами в депутати сільської ради та кандидатами на посаду сільського голови, Центральна виборча комісія зазначає, що враховуючи положення пункту 4 частини першої, частини другої, пункту 2 частини третьої статті
65, частини першої статті
66 Кодексу, пунктів 2.1, 2.2, підпункт 1 пункту 3.1, пункту 4.1
Порядку скаргу в цій частині подано належним суб'єктом звернення зі скаргою до належного суб'єкта її розгляду.
Під час вирішення питання дотримання суб'єктами звернення зі скаргою встановлених Кодексом строків оскарження Комісія взяла до уваги той факт, що вперше суб'єкти звернення зі скаргою стосовно бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії щодо відкриття рахунку для внесення грошової застави, зокрема, кандидатами в депутати сільської ради, та розміщення його реквізитів у визначений законом спосіб звернулися до Комісії 22 грудня 2020 року (постанова Комісії від 24 грудня 2020 року № 577). Звернення з аналогічними вимогами вдруге зумовлено продовженням бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, а також повідомленням зазначеною комісією неправдивих відомостей та сфальсифікованих доказів на їх підтвердження під час розгляду вперше поданої скарги.
Розглянувши скаргу Печеніна А. А. та Кучера І. Ю. у відповідній частині, беручи до уваги інші наявні документи, Центральна виборча комісія зазначає.
Постановою Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 9 грудня 2020 року № 273 "Про призначення повторних виборів" призначено повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 і Кароліно-Бугазького сільського голови на 7 лютого 2021 року та оголошено про початок виборчого процесу вказаних виборів з 19 грудня 2020 року.
Пунктом 20 частини першої статті
92 Конституції України встановлено, що організація і порядок проведення виборів визначаються виключно законами України. Організацію підготовки та проведення місцевих виборів, у тому числі повторних, урегульовано Кодексом.
За змістом статей
223,
224 Кодексу однією з умов реєстрації кандидатів у депутати сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), кандидатів на посаду сільського голови є подання до сільської виборчої комісії документа про внесення грошової застави відповідно до статті
225 Кодексу.
Частиною третьою статті
225 Кодексу та пунктом 6 Порядку внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого
постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193, передбачено, що територіальна виборча комісія, яка здійснює організацію підготовки та проведення місцевих виборів, відкриває в органах Державної казначейської служби України в установленому законодавством порядку спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави та не пізніш як на другий день після початку виборчого процесу розміщує його реквізити на своєму офіційному вебсайті (за наявності) та/або на стенді офіційних матеріалів, а також передає зазначені реквізити до Центральної виборчої комісії для розміщення на офіційному вебсайті Комісії.
Отже, не пізніше 21 грудня 2020 року Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія повинна була відкрити спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави на вказаних виборах, розмістити його реквізити у визначений Кодексом спосіб та передати їх до Комісії для розміщення на її офіційному вебсайті.
Постановою Центральної виборчої комісії від 24 грудня 2020 року
№ 577 "Про скаргу Печеніна А. А. та Кучера І. Ю., зареєстровану в Центральній виборчій комісії 22 грудня 2020 року за № 21-36/1-31864" визнано протиправною бездіяльність Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії, яка полягає в невиконанні нею вимог частини третьої статті
225 Кодексу щодо передачі до Центральної виборчої комісії реквізитів рахунку для внесення грошової застави, та зобов'язано вказану територіальну виборчу комісію невідкладно надати Комісії інформацію про реквізити рахунку для внесення грошової застави кандидатами в депутати Кароліно-Бугазької сільської ради з метою її розміщення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
При цьому в частині задоволення вимоги зазначеної скарги Печеніна А. А. та Кучера І. Ю. про визнання протиправною бездіяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії щодо невиконання нею приписів частини третьої статті
225 Кодексу в частині розміщення виборчою комісією у визначений Кодексом спосіб інформації про реквізити рахунку для внесення грошової застави було відмовлено, оскільки надіслане у зв'язку з розглядом відповідної скарги пояснення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії та додані до нього документи спростовували твердження суб'єктів звернення зі скаргою та свідчили, що реквізити відповідного рахунку виборчої комісії розміщено Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією на стенді офіційних матеріалів.
................Перейти до повного тексту