1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
11.11.2015 № 2268/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 листопада 2015 р.
за № 1419/27864
Про впорядкування відносин з проставлення апостиля та підготовки документів для їх консульської легалізації
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 1582/5 від 02.06.2016 № 1657/5 від 10.06.2016 № 908/5 від 20.03.2017 № 3007/5 від 25.09.2017 № 1180/5 від 16.04.2018 № 2880/5 від 06.09.2018 № 1827/5 від 12.06.2018 № 2145/5 від 15.07.2019 № 702/5 від 27.02.2020 № 2382/5 від 27.06.2023 № 2995/5 від 18.08.2023 )
Відповідно до підпунктів 73 та 74 пункту 4, пункту 10 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року № 228, та з метою забезпечення запровадження електронного сервісу проставлення апостиля на офіційних документах, що видаються органами юстиції та судами, а також на документах, що оформляються нотаріусами України, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі, що додаються:
1) Порядок проставлення Міністерством юстиції України апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав;
( Підпункт 1 пункту 1 в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
2) Порядок підготовки нотаріально оформлених документів для їх консульської легалізації.
2. Установити, що проставлення апостиля на документах, поданих до Міністерства юстиції України, до набрання чинності цим наказом, здійснюється відповідно до законодавства, що діяло на дату їх подання.
3. Затвердити Зміни до деяких нормативно-правових актів Міністерства юстиції України, що додаються.
4. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства юстиції України від 25 вересня 2012 року № 1418/5 "Про затвердження Порядку проставлення апостиля в Міністерстві юстиції України на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав, та підготовки Міністерством юстиції України нотаріально оформлених документів для подальшої консульської легалізації", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2012 року за № 1651/21963.
5. Департаменту державної реєстрації (Бенедисюк С.В.), Департаменту з питань нотаріату (Зусік Т.В.), начальникам головних територіальних управлінь юстиції в областях та місті Києві забезпечити належне виконання цього наказу.
6. Адміністратору Електронного реєстру апостилів вжити відповідних заходів, необхідних для реалізації цього наказу.
( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1582/5 від 02.06.2016 )
7. Департаменту цивільного, фінансового законодавства та законодавства з питань земельних відносин (Ференс О.М.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
8. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
9. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Міністра Севостьянову Н.І.

Міністр

П. Петренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
11.11.2015 № 2268/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 листопада 2015 р.
за № 1419/27864
Порядок
проставлення Міністерством юстиції України апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав
( Заголовок в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
І. Загальні положення
1. Цей Порядок визначає процедуру проставлення Міністерством юстиції України апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав (далі - проставлення апостиля), з метою реалізації Правил проставлення апостиля на офіційних документах, призначених для використання на території інших держав, затверджених наказом Міністерства закордонних справ України, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства фінансів України, Міністерства юстиції України від 17 березня 2023 року № 125/209/293/139/999/5, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21 березня 2023 року за № 478/39534 (далі - Правила).
( Пункт 1 розділу I в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:
заявник - особа, яка подає документ для проставлення на ньому апостиля або заявляє клопотання про витребування (отримання) документа та проставлення на ньому апостиля;
територіальні органи Міністерства юстиції України - відділи державної реєстрації актів цивільного стану територіальних органів Міністерства юстиції України.
( Пункт 2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 2145/5 від 15.07.2019; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
3. Проставлення апостиля здійснюється за допомогою програмних засобів ведення Електронного реєстру апостилів (далі - Реєстр) в такому порядку:
1) прийняття документів, формування та реєстрація заяви;
2) розгляд документів, поданих для проставлення апостиля;
3) проставлення апостиля, відмова у його проставленні;
4) видача документів за результатом розгляду заяви.
4. Проставлення апостиля, відмова у його проставленні здійснюються державною мовою, крім випадку, передбаченого пунктом 6 розділу ІІІ цього Порядку.
5. Проставлення апостиля, відмова в його проставленні здійснюються у строк до 2 робочих днів.
У разі необхідності отримання зразка підпису, відбитка печатки та/або штампа, а також здійснення перевірки документів про державну реєстрацію актів цивільного стану у випадках відсутності відомостей про них у Державному реєстрі актів цивільного стану громадян та/або виникнення сумніву щодо їх достовірності строк розгляду документів на проставлення апостиля може бути продовжено до 20 робочих днів.
6. За надання послуг з проставлення апостиля справляється плата у розмірах, визначених законодавством.
ІІ. Прийняття документів
1. Проставлення апостиля здійснюється за зверненням заявника до територіального органу Міністерства юстиції України або нотаріуса (крім випадку витребування (отримання) документів про державну реєстрацію актів цивільного стану та проставлення на такому документі апостиля), а у випадку витребування (отримання) архівного документа, виданого архівною установою (далі - архівний документ) та/або проставлення на такому документі апостиля,- до Державної архівної служби України.
Для отримання виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр) та подальшого проставлення на ній апостиля заявник відповідно до законодавства звертається до державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, який після формування виписки з Єдиного державного реєстру забезпечує її передачу до територіального органу Міністерства юстиції України для проставлення апостиля.
У разі перебування заявника за кордоном проставлення апостиля може здійснюватися за його зверненням, направленим поштовим зв’язком до Міністерства юстиції України або територіального органу Міністерства юстиції України, а щодо архівного документа - до Державної архівної служби України. Відповідне звернення, яке надійшло до Міністерства юстиції України, надсилається територіальному органу для подальшого його прийняття відповідно до цього Порядку.
( Пункт 1 розділу II в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
2. У разі особистого звернення заявника посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріус чи посадова особа Державної архівної служби України за допомогою програмних засобів ведення Реєстру формує заяву про проставлення апостиля, яка підписується заявником.
Заява, підписана заявником, реєструється в Реєстрі із зазначенням дати і часу реєстрації.
Якщо у випадку, передбаченому абзацом третім пункту 1 цього розділу, звернення заявника надіслано поштовим зв’язком, посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України чи Державної архівної служби України за допомогою програмних засобів ведення Реєстру формує заяву про проставлення апостиля та реєструє її в Реєстрі із зазначенням дати і часу реєстрації та без проставлення підпису заявником.
Якщо у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 1 цього розділу, для проставлення апостиля державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передається виписка з Єдиного державного реєстру, посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України за допомогою програмних засобів ведення Реєстру формує заяву про проставлення апостиля та реєструє її в Реєстрі із зазначенням дати і часу реєстрації та без проставлення підпису заявником.
( Пункт 2 розділу II в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
3. Для проставлення апостиля заявник пред’являє посадовій особі територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріусу чи посадовій особі Державної архівної служби України документ, що посвідчує його особу (у разі особистого звернення), та подає:
( Абзац перший пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 1657/5 від 10.06.2016, № 702/5 від 27.02.2020; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
оригінал документа, на якому проставляється апостиль, або його копію, засвідчену в установленому порядку;
документ про оплату послуги з проставлення апостиля.
У разі звернення заявника з клопотанням про витребування (отримання) документа та проставлення на ньому апостиля, оригінал документа, на якому проставляється апостиль, або його копія, засвідчена в установленому порядку, не подається.
( Пункт 3 розділу II доповнено абзацом четвертим згідно з Наказом Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
У разі коли заявник звільнений від оплати послуг з проставлення апостиля, документ про таку оплату не подається. У разі особистого звернення такий заявник пред’являє посадовій особі територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріусу чи посадовій особі Державної архівної служби України документ, що підтверджує право на звільнення від оплати послуг з проставлення апостиля, з якого відповідною посадовою особою, нотаріусом виготовляється копія та долучається до поданої заяви про проставлення апостиля. Якщо у випадку, передбаченому абзацом третім пункту 1 цього розділу, звернення заявника надіслано поштовим зв’язком, копія документа, що підтверджує право на звільнення від оплати послуг з проставлення апостиля, повинна бути засвідчена в установленому порядку.
( Абзац пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 702/5 від 27.02.2020; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
Якщо у випадку, передбаченому абзацом другим пункту 1 цього розділу, для проставлення апостиля передається виписка з Єдиного державного реєстру та заявник звільнений від оплати послуг з проставлення апостиля, копія документа, що підтверджує таке звільнення, виготовляється та передається державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, яким сформовано відповідну виписку.
( Пункт 3 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства юстиції № 1657/5 від 10.06.2016; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
Заява формується та реєструється виключно за наявності документа про оплату послуги з проставлення апостиля, крім випадку, передбаченого абзацом п’ятим цього пункту.
( Абзац сьомий пункту 3 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
4. Для проставлення апостиля подаються окремі заяви для кожного виду документів (документи, видані органами юстиції; документи, видані судами; документи оформлені нотаріусами України; архівні документи; інші документи, на яких апостиль проставляється Міністерством юстиції України). Кількість документів, на яких проставляється апостиль, що можуть бути подані разом із однією заявою, не обмежується.
( Абзац перший пункту 4 розділу II в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
У такому разі оплата послуги з проставлення апостиля здійснюється відповідно до кількості поданих разом із заявою документів.
5. Після реєстрації заяви посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріус чи посадова особа Державної архівної служби України виготовляє скановані копії документів та розміщує їх у Реєстрі за допомогою програмних засобів його ведення.
Скановані копії документів мають бути придатні для сприйняття їх змісту. За відповідність сканованих копій документів документам у паперовій формі відповідає посадова особа територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріус чи посадова особа Державної архівної служби України, що їх виготовила.
( Пункт 5 розділу II в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
6. За результатом реєстрації заяви про проставлення апостиля, заявнику в разі його особистого звернення до територіального органу Міністерства юстиції України, нотаріуса чи Державної архівної служби України видається відривна частина заяви, що містить відомості про номер заяви, дату її реєстрації, кількість поданих документів, прізвище, ім’я та по батькові заявника і суму сплачених коштів за надання послуг з проставлення апостиля.
( Пункт 6 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 702/5 від 27.02.2020, № 2382/5 від 27.06.2023 )
7. Заява про проставлення апостиля, документи, подані для проставлення апостиля, на час їх розгляду відповідно до цього Порядку залишаються у територіальному органі Міністерства юстиції України, нотаріуса чи Державній архівній службі України.
( Пункт 7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства юстиції № 1657/5 від 10.06.2016, № 702/5 від 27.02.2020; в редакції Наказу Міністерства юстиції № 2382/5 від 27.06.2023 )
ІІІ. Розгляд документів

................
Перейти до повного тексту