1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.01.2012 № 55
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2012 р.
за № 248/20561
Про затвердження Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів"
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства охорони здоров'я № 1614 від 03.08.2021 № 354 від 21.02.2023 )
Відповідно до статей 22 та 40 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", підпункту 7.1 підпункту 7 пункту 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого Указом Президента України від 13 квітня 2011 року № 467, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Державні санітарні норми та правила "Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів", що додаються.
2. Державній санітарно-епідеміологічній службі України:
2.1. Забезпечити подання в установленому порядку цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
2.2. Довести цей наказ до відома керівників міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, установ і закладів державної санітарно-епідеміологічної служби, державних наукових установ санітарно-епідеміологічного профілю для керівництва в роботі та забезпечення виконання в межах компетенції.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.

В.о. Міністра

Р.О. Моісеєнко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства охорони
здоров’я України
26.01.2012 № 55
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
20 лютого 2012 р.
за № 248/20561
ДЕРЖАВНІ САНІТАРНІ НОРМИ ТА ПРАВИЛА
"Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів"
І. Загальні положення
1.1. Державні санітарні норми та правила "Гігієнічні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів" (далі - Правила) встановлюють основні вимоги до розміщення, облаштування, обладнання та експлуатації перинатальних центрів - закладів охорони здоров’я, в яких передбачено надання медичної допомоги вагітним, роділлям, породіллям та новонародженим, а також жінкам з порушенням репродуктивної функції, що потребують високої інтенсивності лікування та догляду, на основі використання новітнього високотехнологічного медичного обладнання та впровадження сучасних профілактичних і лікувально-діагностичних технологій.
1.2. Ці Правила поширюються на перинатальні центри, що проектуються, будуються, реконструюються, переоснащуються та експлуатуються.
1.3. Заходи профілактики інфекцій та інфекційного контролю здійснюються відповідно до Порядку впровадження профілактики інфекцій та інфекційного контролю в закладах охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, Інструкції з впровадження покращення гігієни рук в закладах охорони здоров’я та установах/закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, Порядку профілактики інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, в закладах охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, Порядку здійснення епідеміологічного нагляду та ведення обліку інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, Інструкції з впровадження адміністрування антимікробних препаратів в закладах охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, Заходів та Засобів щодо попередження інфікування при проведенні догляду за пацієнтами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2020 року № 1777, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10 листопада 2020 року за № 1110/35393.
( Пункт 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 1614 від 03.08.2021 ) ( Пункт 1.4 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
ІІ. Гігієнічні вимоги до розміщення та утримання території
2.1. Перинатальні центри повинні розташовуватися в сельбищній, зеленій або приміській зоні відповідно до затвердженого генерального плану населеного пункту.
2.2. Ділянки будівництва перинатальних центрів не повинні безпосередньо прилягати до магістральних вулиць та промислово-складських зон і повинні бути віддалені від залізниць, аеропортів, швидкісних автомагістралей, інших потужних джерел впливу фізичних та інших чинників.
Забороняється розміщувати перинатальні центри в санітарно-захисних зонах промислових, сільськогосподарських та інших об'єктів, що є джерелами забруднення навколишнього середовища хімічними, фізичними та біологічними факторами.
2.3. При розміщенні перинатальних центрів у сельбищній зоні населеного пункту лікувальні корпуси необхідно розміщувати не ближче 30 метрів від червоної лінії забудови і 30 метрів від житлових будівель.
2.4. Територія ділянки перинатального центру повинна бути озеленена. Площа зелених насаджень і газонів повинна становити не менше 60% загальної площі ділянки, а площа садово-паркової зони - 25 м-2 на одне ліжко-місце в перинатальному центрі.
Ділянка перинатального центру, розташована на території житлової забудови населеного пункту, повинна мати по периметру смугу зелених насаджень шириною не менше 15 метрів дворядної посадки високостовбурних дерев і ряду кущів.
Дерева з широкою кроною повинні висаджуватися не ближче 10 метрів від стіни будівлі перинатального центру.
2.5. До території перинатального центру повинні бути влаштовані зручні під'їзні шляхи з твердим покриттям. Аналогічні тверді покриття повинні мати внутрішні проїзди і пішохідні доріжки.
Проїзд транспортних засобів по території перинатального центру не повинен перехрещуватися з шляхами хворих, які користуються садово-парковою зоною.
2.6. Відстань від патолого-анатомічного відділення з ритуальною зоною до корпусів перинатального центру та харчоблоку повинна бути не менше 30 метрів та виключати можливість потрапляння ритуальної зони в зону вікон лікувальних корпусів перинатального центру.
Ритуальна зона повинна мати ізольовані в‘їзд і виїзд.
На земельних ділянках перинатальних центрів не допускається розміщення функціонально не пов'язаних з ними будинків і споруд.
2.7. Поводження з медичними відходами проводиться відповідно до Державних санітарно-протиепідемічних правил і норм щодо поводження з медичними відходами, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 08 червня 2015 року № 325, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 07 серпня 2015 року за № 959/27404 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров’я України від 06 вересня 2022 року № 1602).
( Пункт 2.7 розділу II в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 2.8 розділу II виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
2.8. Перинатальний центр проводить щоденне прибирання території закладу, очищення, мийку та дезінфекцію збірників урн, контейнерів та майданчиків для їх розміщення.
2.9. Для відведення поверхневих стічних вод з території перинатального центру повинна бути передбачена мережа дощової каналізації.
ІІІ. Гігієнічні вимоги до планувальних рішень будівель, споруд і окремих приміщень
3.1. Планувальні рішення будівель, споруд і окремих приміщень перинатального центру повинні забезпечувати оптимальні санітарно-гігієнічні та протиепідемічні режими і комфортні умови перебування пацієнтів, праці та відпочинку обслуговуючого персоналу.
У перинатальних центрах повинні бути створені умови для зручного доступу і комфортного перебування маломобільних груп населення.
3.2. Структура перинатального центру і планування його приміщень повинні унеможливлювати перехрещення або зіткнення "чистих" і "брудних" потоків.
( Пункт 3.3 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.3. Відділення трансфузіології, дистанційний консультативно-діагностичний центр з телемедичними технологіями, лабораторний та діагностичний блоки, адміністративно-господарський блок та інші можуть входити до складу закладу охорони здоров'я, у складі якого перебуває перинатальний центр.
3.4. Не допускається розміщення під вікнами палат пацієнтів, приміщень відпочинку працівників і входів у приймальне відділення завантажувальних, експедиційних та інших приміщень, до яких є під’їзд автомобілів.
( Пункт 3.4 розділу III в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.5. Стаціонарне устаткування, що є джерелами шуму і вібрації (насоси, кондиціонери, компресори, ліфти, трансформатори тощо), не допускається розміщувати поряд з палатами, лікувальними і процедурними кабінетами, а також над і під ними.
3.6. Розміщення рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур здійснюються відповідно до вимог Державних санітарних правил і норм "Гігієнічні вимоги до влаштування та експлуатації рентгенівських кабінетів і проведення рентгенологічних процедур", затверджених наказом МОЗ України від 04.06.2007 № 294, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.11.2007 за № 1256/14523.
( Пункт 3.7 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.8 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.9 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.7. Пологове відділення стаціонару повинно бути відокремлено від інших відділень перинатального центру.
3.8. Пологи приймаються в індивідуальних пологових залах, які облаштовуються шлюзом, універсальним санітарно-гігієнічним приміщенням із зоною для душу та оснащуються ліжком-трансформером для приймання пологів та перебування на ньому породіллі під час усього періоду пологів, засобами для ведення пологів, відкритою реанімаційною системою або столиком з підігрівом, обладнанням для первинної реанімації новонародженого.
Після пологів в індивідуальних пологових залах мати та дитина переводяться у післяпологову палату сумісного перебування матері та дитини. У стінах зазначених палат потрібно передбачити скляні прорізи для можливості нагляду за дітьми. Нижня висота прорізів повинна розміщуватись на висоті 1,1 метра від підлоги. Палати повинні бути захищені від шуму та прямого сонячного випромінювання. На вікнах південної та південно-західної орієнтації повинні бути жалюзі або інші сонцезахисні пристрої.
Пологова зала і післяпологова палата сумісного перебування матері та дитини після кожних пологів чи виписки (відповідно) підлягають генеральному прибиранню та дезінфекції.
( Пункт 3.8 розділу III в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.9 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.9. Відділення патології вагітності та екстрагенітальної патології повинно мати вихід до паркової зони та умови для транспортування вагітних із відділення патології вагітності та екстрагенітальної патології до пологового відділення.
3.10. У палатних відділеннях для дотримання протиепідемічного режиму палатна секція повинна бути непрохідною для пацієнтів, персоналу та відвідувачів інших відділень стаціонару.
( Пункт 3.10 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.11. Планувальне рішення секції повинно забезпечувати найбільш короткий зв’язок палат з постом чергової акушерки.
( Пункт 3.12 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.13 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.14 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.15 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.16 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.12. Відділення інтенсивної терапії з методами еферентної терапії стаціонарного відділення повинні бути непрохідними та відокремленими від інших підрозділів системою шлюзів і санпропускників.
( Пункт 3.12 розділу III в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.13. Постінтенсивний догляд та виходжування недоношених новонароджених проводиться у післяпологових палатах сумісного перебування матері та дитини.
( Пункт 3.13 розділу III в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
3.14. Сходи, ліфти та прийомники, що виходять до відділень, повинні облаштовуватись шлюзами.
3.15. В акушерському стаціонарі мають бути приміщення для зберігання вакцини БЦЖ.
( Пункт 3.15 розділу III в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.16 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 3.17 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
IV. Гігієнічні вимоги до внутрішнього оздоблення приміщень
4.1. Для внутрішнього оздоблення використовуються матеріали відповідно до функціонального призначення приміщень.
4.2. Поверхня стін, підлог і стель приміщень пологових залів та операційних повинна бути гладкою, без дефектів, легкодоступною для вологого прибирання і стійкою до обробки мийними та дезінфекційними засобами. При використанні панелей їх конструкція також повинна забезпечувати гладку поверхню.
4.3. Покриття підлоги повинно щільно прилягати до основи. Сполучення стін і підлоги повинно бути закруглене, стики - герметичними.
( Абзац другий пункту 4.3 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
Підлоги в операційних, наркозних, пологових та інших аналогічних приміщеннях повинні мати відповідну електропровідність для запобігання накопиченню статичних електричних зарядів.
4.4. У приміщеннях класів чистоти "особливо чисті" (ОЧ) і "чисті" (Ч) покриття стін на всю висоту приміщень і стелі повинно бути гладким, вологостійким, стійким до застосування мийних та дезінфекційних засобів.
4.5. У приміщеннях з вологим режимом (душових, ванних залах) та приміщеннях класу чистоти "брудні" (Б) оздоблення повинно забезпечувати вологостійкість на всю висоту приміщення. Для покриття підлоги слід застосовувати водонепроникні матеріали.
4.6. У місцях установки раковин та інших санітарних приладів, а також обладнання, експлуатація якого пов'язана з можливим зволоженням стін і перегородок, слід передбачати опорядження останніх вологостійкими матеріалами на висоту 1,6 метра від підлоги і на ширину не менше 20 сантиметрів від обладнання та приладів з кожного боку.
4.7. В приміщеннях перинатальних центрів дозволяється застосовувати підвісні, підшивні, стельові плити та інші види стель, які виготовлені з матеріалів, що визначені виробником для використання у медичних закладах. Конструкції і матеріали підвісної стелі повинні забезпечувати можливість проведення їх прибирання, очищення та дезінфекції, при цьому в приміщеннях класів чистоти "особливо чисті" (ОЧ) і "чисті" (Ч) вони повинні бути герметичні.
( Пункт 4.7 розділу IV в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
V. Гігієнічні вимоги до водопостачання і каналізації
5.1. Перинатальні центри повинні бути обладнані водопроводом, каналізацією, централізованим гарячим водопостачанням. Перинатальний центр повинен бути забезпечений питною водою, що відповідає вимогам Державних санітарних норм та правил "Гігієнічні вимоги до води питної, призначеної для споживання людиною", затверджених наказом МОЗ України від 12.05.2010 № 400, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 01.07.2010 за № 452/17747.
5.2. Очищення і знезараження стічних вод перинатальних центрів повинно здійснюватися на загальноміських чи інших каналізаційних очисних спорудах, що гарантують ефективне очищення і знезараження стічних вод.
5.3. Для очищення виробничих стічних вод харчоблоку перинатального центру встановлюються жироуловлювачі.
5.4. Для перинатальних центрів, що будуються або реконструюються, на випадок виходу з ладу або проведення профілактичного ремонту системи гарячого водопостачання повинно бути передбачено централізоване резервне гаряче водопостачання. Для існуючих центрів як резервне джерело встановлюються водонагрівальні пристрої.
5.5. Оснащення для забезпечення дотримання правил і практик з гігієни рук встановлюється в усіх точках догляду, а також в приміщеннях, де проводиться приготування їжі, поводження з відходами і репроцесинг медичних виробів, побутових приміщеннях для працівників (наприклад, приміщення для переодягання), пральнях, аптечних підрозділах і лабораторіях.
Конфігурація раковини для миття рук, в тому числі поєднання її зі змішувачем, повинна запобігати розбризкуванню рідини. Під час встановлення і подальшої експлуатації раковини для миття рук слід забезпечити щільне її прилягання до стіни і/або стільниці, а стики необхідно герметично закрити (стики не повинні допускати витоку рідини). Встановлення настінних підвісних раковин для миття рук в приміщеннях надання медичної допомоги не допускається.
( Пункт 5.5 розділу V в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
5.6. Раковини для миття рук встановлюються із врахуванням такого:
1) в клінічних структурних підрозділах необхідна кількість раковин для миття рук визначається із розрахунку одна раковина для миття рук на кожну палату для пацієнтів;
2) стіна/поверхня, до якої кріпиться раковина для миття рук, оздоблюється водонепроникним покриттям на висоту не менше 31 сантиметрів над її бортиком;
3) точка виходу/зливу води зі змішувача повинна знаходитися на висоті не менше 26 сантиметрів від дна раковини для миття рук;
4) площа чаші раковини для миття рук повинна бути не менше 0,1 м-2, причому мінімальний її розмір повинен становити не менше 23 сантиметрів;
5) диспенсер з рідким милом встановлюються таким чином, аби під час виходу з нього мило потрапляло в/на раковину для миття рук, а не на підлогу;
6) диспенсер для одноразових паперових рушників встановлюється таким чином, аби під час взяття паперових рушників вода з рук потрапляла в/на раковину, а не на підлогу. Встановлювати сушарки для рук замість диспенсерів для одноразових паперових рушників заборонено;
7) біля кожної раковини для миття рук встановлюється ємність для використаних паперових рушників (наприклад, відро з педаллю або тримач для одноразових мішків для відходів);
8) дзеркала біля рукомийників для миття рук заборонено встановлювати у приміщеннях, в яких догляд за шкірою лиця чи волоссям несе ризики щодо інфікування (наприклад, приміщення для приготування/вживання їжі і виконання медичних маніпуляцій, палати пацієнтів);
9) заборонено встановлювати рукомийники для миття рук у приміщеннях, в яких зберігаються стерильні медичні вироби, та у приміщеннях, які вимагають стерильності повітря (наприклад, приміщення стерильної зони структурного підрозділу з репроцесингу медичних виробів, приміщення, в якому безпосередньо проводяться оперативні втручання);
10) з метою уникнення перехресної контамінації внаслідок потрапляння бризок рідини, раковини для миття рук в передопераційних і приміщеннях структурного підрозділу з репроцесингу розміщуються мінімум на відстані 125 сантиметрів від чистих і стерильних зон;
11) змішувачі встановлюються на стіну або вмонтовуються у раковину для миття рук та повинні вмикатися без участі рук (функція "вільні руки" - активація ліктем, зап’ястям, ногою або дистанційно (сенсорно). В передопераційних раковини для миття рук обладнуються виключно змішувачами, які вмикаються ногою або активуються дистанційно (сенсорні);
12) раковини для миття рук повинні надійно закріплюватися, щоб витримувати вертикальне навантаження не менше 115 кілограмів в будь-якій точці.
( Пункт 5.6 розділу V в редакції Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 ) ( Пункт 5.7 розділу V виключено на підставі Наказу Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
5.7. Санітарні кімнати палатних відділень мають бути обладнані засобами малої механізації для обробки і сушки суден, клейонки тощо.
5.8. Системи холодного і гарячого водопостачання повинні виключати застійні зони і бути обладнані пристроями для боротьби з розмноженням збудника хвороби легіонерів.
VI. Гігієнічні вимоги до опалення, вентиляції та кондиціонування повітряного середовища приміщень
6.1. Системи опалення, вентиляції та кондиціонування повітря повинні забезпечувати оптимальні умови мікроклімату і повітряного середовища приміщень перинатального центру.
6.2. Розрахункова температура та кратність повітрообміну приміщень перинатального центру наведена у додатку 1 до цих Правил.
Температура повітря в приміщеннях перинатального центру, де передбачено перебування новонародженого, повинна бути не нижче ніж 25°С.
( Пункт 6.2 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства охорони здоров'я № 354 від 21.02.2023 )
6.3. Теплоносієм у системах центрального опалення повинна бути вода з граничною температурою в нагрівальних приладах 85°С. Використання інших рідин і розчинів (антифризу тощо) як теплоносія в системах опалення перинатального центру не допускається.
6.4. Нагрівальні опалювальні прилади повинні розміщуватися біля зовнішніх стін під вікнами та мати гладку поверхню, стійку до щоденного впливу мийних і дезінфекційних розчинів. Розташування нагрівальних приладів у палатах біля внутрішніх стін не допускається.
6.5. Приміщення перинатального центру повинні бути обладнані системами припливно-витяжної вентиляції з механічним спонуканням і природною витяжкою без механічного спонукання.
6.6. Експлуатація (обслуговування) механічної припливно-витяжної вентиляції та кондиціонування здійснюються відповідальною особою перинатального центру або іншою спеціалізованою організацією. Не рідше одного разу на рік проводяться перевірка ефективності роботи, поточні ремонти (за потреби), а також очищення й дезінфекція систем механічної припливно-витяжної вентиляції та кондиціонування.

................
Перейти до повного тексту