- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
охорони здоров’я України
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
11 жовтня 2021 р.
за № 1321/36943
ІНСТРУКЦІЯ
з впровадження покращення гігієни рук в закладах охорони здоров’я та установах/закладах надання соціальних послуг/ соціального захисту населення
І. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає порядок організації гігієни рук і спрямована на оптимізацію заходів щодо запобігання появи та поширення в закладах охорони здоров’я та серед фізичних осіб - підприємців, які зареєстровані в установленому законом порядку та одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики, закладах громадського здоров’я (далі - ЗОЗ), установах/закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення (далі - ЗСЗ) інфекційних хвороб, пов’язаних з наданням медичної допомоги, та мікроорганізмів із антимікробною резистентністю.
Ця Інструкція не застосовується для фармацевтичних (аптечних) закладів, центрів медичної статистики та автопідприємств санітарного транспорту.
2. Ця Інструкція є обов’язковою для ЗОЗ і ЗСЗ незалежно від форм власності та їх відомчого підпорядкування, крім зазначених у абзаці другому пункту 1 цієї Інструкції.
3. Відповідальними за виконання цієї Інструкції у ЗОЗ, ЗСЗ є його керівник, у структурних підрозділах ЗОЗ, ЗСЗ - відділ з інфекційного контролю (далі - ВІК) та керівники структурних підрозділів.
4. У цій Інструкції терміни та умовні скорочення вживаються у такому значенні:
антисептик для рук - спиртовмісний дезінфекційний засіб (рідина, гель або піна), що застосовується для нанесення на шкіру рук з метою знищення мікроорганізмів;
гігієнічна обробка рук - обробка рук шляхом втирання антисептика для рук в шкіру рук;
диспенсер - пристрій для контрольованої видачі речовини або рідини заданою кількістю, об’ємом або вагою;
зацікавлена сторона - людина, посадова особа, група осіб, організація або її структурний підрозділ, що зацікавлені у певному рішенні щодо впровадження профілактики інфекцій та інфекційного контролю, включаючи тих, на кого буде прямо чи опосередковано чинитися вплив;
зворотній зв’язок - повідомлення у будь-якій формі, які людина (працівник) або організація, її структурний підрозділ посилає у відповідь на повідомлення іншої людини (працівника) або організації, її структурного підрозділу;
культура безпеки - продукт індивідуальних та групових цінностей, відносин, уявлень, компетенцій і моделей поведінки, які визначають прихильність, стиль та майстерність управління організацією в області охорони здоров’я та безпеки. Організації із позитивною культурою безпеки характеризуються комунікаціями, що базуються на взаємній довірі, спільному сприйнятті важливості безпеки, а також впевненістю у ефективності превентивних заходів. Впровадження профілактики інфекцій та інфекційного контролю є складовою культури безпеки ЗОЗ;
лідер думки - людина, що володіє здатністю впливати на думки і поведінку інших;
чемпіон - людина, що активно підтримує нововведення і чий вплив є критичною рушійною силою для успіху впровадження;
АМР - антимікробна резистентність;
ІПНМД - інфекційні хвороби, пов’язані із наданням медичної допомоги;
ММС - мультимодальна стратегія;
ПІІК - профілактика інфекцій та інфекційний контроль.
5. ММС з покращення гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ є частиною комплексного підходу для зниження розповсюдженості ІПНМД та АМР. Її впровадження відіграє ключове значення для досягнення безпеки пацієнтів.
6. ММС з покращення гігієни рук складається із наступних основних компонентів:
1) зміни в системі:
забезпечення наявності інфраструктури, що дозволяє працівникам дотримуватися гігієни рук;
доступ до централізованого водопостачання, мила і одноразових паперових рушників;
доступ до антисептику для рук в точці догляду;
2) навчання і підготовка - забезпечення регулярних навчань і практичної підготовки з правил і практик гігієни рук відповідно до додатку 1 до цієї Інструкції, СОП, розробленої відповідно до додатку 2 до цієї Інструкції;
3) нагадування на робочому місці - нагадування працівникам ЗОЗ/ЗСЗ про важливість гігієни рук, показання і процедури для її виконання;
4) моніторинг, оцінка і зворотній зв’язок - моніторинг дотримання рекомендованих практик та наявної інфраструктури, а також зворотній зв’язок, який полягає в розповсюдженні отриманих результатів та їх обговорення;
5) культура дотримання гігієни рук - створення середовища і сприйняття в колективі, які сприятимуть підвищенню обізнаності щодо проблем безпеки пацієнтів і гарантуватимуть постійне поліпшення або підтримання на високому рівні гігієни рук, у тому числі:
активну участь як на рівні ЗОЗ/ЗСЗ, так і на індивідуальному рівні працівника;
усвідомлення індивідуальної (працівника) та інституційної спроможності ЗОЗ/ЗСЗ до змін і покращення;
партнерство з пацієнтами, їх організаціями.
Культура дотримання гігієни рук є складовою культури безпеки ЗОЗ/ЗСЗ.
7. Діяльність із впровадження гігієни рук, оцінки і зворотного зв’язку мають періодично переглядатися (із урахуванням новітніх даних), повторюватися (при відсутності позитивних зрушень або при поверненні до відправної точки) та стати частиною заходів із покращення якості надання медичної допомоги/соціальних послуг з догляду. Покращення в сфері гігієни рук не може бути обмеженим у часі, тому моніторинг, оцінка і зворотній зв’язок, навчання і підготовка, нагадування про необхідність дотримання практик повинні впроваджуватися в ЗОЗ/ЗСЗ постійно.
8. Розробка та впровадження заходів з покращення гігієни рук у ЗОЗ/ЗСЗ здійснюється ВІК відповідно цієї Інструкції. Штатні працівники ВІК виконують функції координатора з гігієни рук, його заступника(-ів), інструктора(-ів)/тренера(-ів) та спеціаліста зі збору та аналізу даних/статистика. Функції спостерігача(-ів)/дослідника(-ів) можуть виконувати працівники інших структурних підрозділів ЗОЗ/ЗСЗ та залучатися за потреби. Профіль та основні завдання працівників, які виконують зазначені функції наведено у додатку 3 до цієї Інструкції. Кількість працівників для впровадження заходів з покращення гігієни рук у ЗОЗ/ЗСЗ визначається в залежності від розміру ЗОЗ/ЗСЗ та функціонального навантаження працівників.
Для фізичних осіб-підприємців, які зареєстровані в установленому законом порядку та одержали ліцензію на право провадження господарської діяльності з медичної практики (далі - ФОП), створення ВІК або визначення працівників для виконання функцій координатора з гігієни рук, його заступника, інструктора/тренера та спеціаліста зі збору та аналізу даних/статистика є не обов’язковим, може здійснюватися на добровільних засадах з урахуванням розміру організованої ними медичної практики. ФОП зобов’язані виконувати правила і практики гігієни рук відповідно до додатку 1 до цієї Інструкції.
9. Координацію заходів з покращення гігієни рук у адміністративно-територіальних одиницях здійснює регіональний координатор з гігієни рук, який є координатором з гігієни рук закладу громадського здоров’я у відповідній адміністративно-територіальній одиниці.
II. Зміни в системі
1. Дотримання гігієни рук можливе лише в тому випадку, якщо ЗОЗ/ЗСЗ забезпечує необхідну інфраструктуру і постійну наявність витратних матеріалів для гігієни рук. Тому для надійного та постійного дотримання працівниками гігієни рук, керівництво ЗОЗ/ЗСЗ має забезпечити:
1) раковини для миття рук із доступом до проточної води в кожному приміщенні, де проводяться догляд за хворими, інструментальні дослідження та інвазивні процедури;
2) рідке мило;
3) одноразові паперові рушники;
4) антисептик для рук.
2. Антисептик для рук повинен відповідати Державним стандартам України, які затверджуються національним органом стандартизації, добре переноситися працівниками та підбиратися з урахуванням його вартості таким чином, щоб забезпечити достатню його кількість.
3. Диспенсери мають бути встановлені поблизу точок догляду, бути справними, надійними і заповненими милом/антисептиком для рук. Слід обов’язково дотримуватися рекомендацій щодо безпечного повторного використання дозатору, які зазначені в інструкції до виробу.
4. Кишенькові ємності з антисептиком для рук можуть використовуватися лише у випадках або у підрозділах, де існує потенційний ризик вживання антисептика для рук пацієнтами як алкогольного напою.
5. Для забезпечення зміни в системі у ЗОЗ/ЗСЗ проводяться наступні оцінки:
1) інфраструктури і ресурсів для гігієни рук у ЗОЗ/ЗСЗ відповідно до протоколу, наведеного у додатку 4 до цієї Інструкції;
2) потреби у антисептику для рук та витрат на нього відповідно до протоколу, наведеного у додатку 5 до цієї Інструкції;
3) використання засобів для гігієни рук у ЗОЗ/ЗСЗ відповідно до протоколу, наведеного у додатку 6 до цієї Інструкції;
4) переносимості і прийнятності антисептику для рук, що використовується або планується до використання у ЗОЗ/ЗСЗ відповідно до протоколу, наведеного у додатку 7 до цієї Інструкції.
Зазначені оцінки можуть проводитись:
на початку впровадження заходів із покращення гігієни рук;
для вдосконалення впроваджених заходів з гігієни рук;
після змін в інфраструктурі ЗОЗ/ЗСЗ (наприклад, після ремонту або переобладнання приміщень, добудови нового корпусу).
Оцінки проводяться із залученням спостерігачів/дослідників, які проводять збір даних відповідно до затверджених форм протоколів оцінок.
6. У випадку, коли ЗОЗ/ЗСЗ має серйозні недоліки в інфраструктурі для змін в системі (відсутні або наявні в недостатній кількості раковини для миття рук, відсутня проточна вода, відсутнє або наявне в недостатній кількості рідке мило та/або одноразові паперові рушники) необхідно провести оцінку наявної інфраструктури і ресурсів відповідно до протоколу, наведеного у додатку 4 до цієї Інструкції, та обговорення її результатів із керівником ЗОЗ/ЗСЗ, визначити необхідність дотримання рекомендацій щодо співвідношення раковини / кількість ліжок для пацієнтів 1 до 10 та постійного забезпечення проточною водою, рідким милом і одноразовими паперовими рушниками.
У разі недоступності у ЗОЗ/ЗСЗ антисептику для рук:
провести оцінку потреби у антисептику для рук та витрат на нього відповідно до протоколу, наведеного у додатку 5 до цієї Інструкції;
перевірити переносимість і прийнятність антисептиків для рук, використовуючи метод 1 протоколу оцінки переносимості і прийнятності антисептику для рук, що використовується або планується до використання у ЗОЗ/ЗСЗ, наведеного у додатку 7 до цієї Інструкції.
Для прийняття рішення щодо закупівлі антисептику для рук в ЗОЗ/ЗСЗ враховуються такі критерії як доступність на ринку, переносимість шкірою рук та вартість.
7. У випадку, коли ЗОЗ/ЗСЗ почав реалізовувати заходи з гігієни рук, але показники успіху відповідно до пункту 11 розділу V цієї Інструкції не були досягнуті необхідно:
1) визначити як засіб переноситься працівниками відповідно до додатку 7 до цієї Інструкції;
2) розглянути питання вибору іншого продукту;
3) використовуючи протокол оцінки інфраструктури і ресурсів (додаток 4 до цієї Інструкції), визначити як і в яких умовах використовуються засоби для гігієни рук (на постійній основі чи лише в окремих ситуаціях), чи розміщені засоби для гігієни рук в усіх точках догляду;
4) забезпечити наявність засобів для гігієни рук в усіх точках догляду (наприклад, диспенсери знаходяться біля кожного ліжка хворого, а не біля входу до палати; наявні дозатори різних видів - настінні, кишенькові, прикріплені до меблів; співвідношення раковина/ліжко для пацієнта більше або дорівнює 1: 10);
5) сприяти забезпеченню достатнього річного бюджету для закупівлі засобів для гігієни рук, із розрахунку, що засоби для гігієни рук мають бути доступні в кожному підрозділі та цілодобово.
8. У випадку, коли в ЗОЗ/ЗСЗ досягли успіхів у впровадженні гігієни рук для підтримки зміни в системі необхідно:
1) сфокусувати основну увагу на продовженні і вдосконаленні досягнутого (формування культури гігієни рук);
2) проводити оцінки наявної інфраструктури і ресурсів, переносимості і прийнятності антисептиків для рук (додатки 4, 7 до цієї Інструкції) відповідно до затверджених планів-графіків (додаток 8, 9 до цієї Інструкції) з метою виявлення на постійній основі недоліків;
3) виділяти відповідний річний бюджет для забезпечення ресурсами для гігієни рук всіх підрозділів у будь-який час.
III. Навчання і підготовка
1. Для впровадження покращення гігієни рук всі працівники ЗОЗ/ЗСЗ мають пройти курс з навчання і підготовки щодо правил і практик гігієни рук (додаток 1 до цієї Інструкції), який розробляється ВІК (координатором з гігієни рук).
2. Навчання і підготовка повинні проводитись ВІК (координатором з гігієни рук, інструкторами/тренерами з гігієни рук, координатором з навчання і підготовки з ПІІК) регулярно (включно із обов’язковим навчанням для нових працівників), включати перевірку знань і практик, спонукати до поведінкових і культурних змін, а також гарантувати, що компетентність глибоко укорінилася і підтримується всіма працівниками ЗОЗ/ЗСЗ у відношенні гігієни рук.
3. Викладач (координатор навчання і підготовки з ПІІК, координатор з гігієни рук, тренер/інструктор) має користуватися чіткими формулюваннями, що закриті для особистої інтерпретації, з орієнтованим на працівника стандартизованим підходом.
4. За результатами навчання кожен працівник ЗОЗ/ЗСЗ повинен мати щонайменше базовий рівень знань із гігієни рук для формування безпечного середовища в ЗОЗ/ЗСЗ.
5. Навчання і підготовку мають пройти інструктори/тренери, спостерігачі або дослідники та працівники. Для їх навчання необхідно використовувати низхідний підхід, при якому координатор з гігієни рук разом із зацікавленими сторонами визначають осіб, що стануть інструкторами (тренерами) і спостерігачами.
6. Навчання і підготовка тренера має бути проведена координатором з гігієни рук (при наявності підготовки і досвіду) або спеціалізованим закладом (заклад освіти або тренінговий центр). Аналогічно, спостерігачі або дослідники повинні пройти курс навчання, однак, особлива увага при їхній підготовці має приділятися правильному використанню протоколів для оцінки (додатки 4, 5, 6, 7, 10, 11, 12 до цієї Інструкції).
7. Плани навчання і підготовки працівників з гігієни рук розробляються і затверджуються на етапі першого кроку відповідно до розділу VII цієї Інструкції та включають інформацію про кількість виділеного часу, конкретні клінічні/практичні умови, в яких вони будуть проводитися, та пріоритетні напрями (наприклад, профілактика катетер-асоційованих інфекцій кровотоку).
8. Базові навчальні програми для інструкторів, спостерігачів і працівників мають включати:
1) основи інфекційної безпеки пацієнтів;
2) визначення, вплив та розповсюдженість ІПНМД;
3) основні патерни передавання патогенів, що пов’язані із наданням медичної допомоги, із акцентуацією уваги на контактному (через руки) шляху інфікування;
4) профілактика ІПНМД і роль гігієни рук в ній;
5) правила і практики з гігієни рук, наведені у додатку 1 до цієї Інструкції;
6) додаткові заняття мають бути присвячені спостерігачам (проведення тренінгів з протоколів для оцінки).
9. ЗОЗ/ЗСЗ необхідно запровадити систему перевірки компетентності всіх працівників після проведеного навчання. Це може мати форму щорічного навчального курсу або практичного демонстративного семінару з гігієни рук із наступним тестуванням або перевіркою практичних навичок.
10. Результат проведеного оцінювання з гігієни рук також може бути використаний як:
1) підстава для допуску/не допуску до виконання своїх функціональних обов’язків нових медичних працівників (при працевлаштуванні, після випробувального терміну);
2) показник відповідності займаній посаді або компетентності працівника.
11. В ЗОЗ/ЗСЗ, де навчання і підготовка з гігієни рук проводиться недостатньо або не проводиться взагалі, потрібно розробити відповідний план дій, який буде включати:
1) визначення особи, відповідальної за розробку або доопрацювання навчальних програм;
2) визначення процедур та критеріїв підбору майбутніх інструкторів/тренерів та спостерігачів;
3) пріоритетні групи працівників, які мають пройти навчання і підготовку;
4) строки початку і закінчення навчання інструкторів, спостерігачів та працівників;
5) затвердження графіків навчання і підготовки;
6) виділений бюджет на проведення навчання і підготовки.
12. В ЗОЗ/ЗСЗ, де проводиться базова підготовка працівників з часом виникає необхідність ввести нові заходи для поступового формування культури дотримання гігієни рук. В цьому випадку в ЗОЗ/ЗСЗ можуть проводитись такі додаткові дії:
1) постійне (безперервне) навчання всіх працівників в ЗОЗ/ЗСЗ із щорічною перевіркою їх компетентності;
2) підготовка нових тренерів та спостерігачів;
4) перегляд та оновлення відповідно до нових даних навчальних програм (не менше одного разу на рік);
5) обмін досвідом із іншими ЗОЗ/ЗСЗ та публікація досягнень;
6) регулярний перегляд і оновлення планів дій із урахуванням зворотного зв’язку.
IV. Нагадування на робочому місці
1. Нагадування на робочому місці - найліпший спосіб звернути увагу працівників на важливість гігієни рук. Нагадування мають містити відповідні вказівки та процедури для їх виконання. Вони також є засобом інформування пацієнтів та їх родичів щодо якості догляду, яку вони повинні отримати від працівників ЗОЗ/ЗСЗ.
2. Інформаційні плакати є найпоширенішим типом нагадування. Інші типи нагадувань - кишенькові листівки, наклейки, які розміщені поряд із точками догляду, та позначки/малюнки, слогани щодо важливості гігієни рук (наприклад, "Помий руки - збережи життя"). Також рекомендовано використовувати мобільні технології, програмні продукти та комп’ютерні технології для спонукання до дотримання гігієни рук.
3. Розробка та розміщення інформаційних матеріалів повинні бути включені в плани дій ЗОЗ/ЗСЗ з покращення гігієни рук.
4. Інформаційні матеріали із зазначенням етапів та показань до проведення гігієни рук розміщуються у всіх підрозділах ЗОЗ/ЗСЗ та можуть стосуватися працівників, пацієнтів та інших відвідувачів ЗОЗ/ЗСЗ.
5. ЗОЗ/ЗСЗ, які починають впровадження гігієни рук і мають обмежені ресурси, забезпечують виконання наступних дій:
1) оцінка наявних ресурсів, що можуть бути використані для фінансування заходів з нагадування працівникам;
2) розробка макетів і визначення строків їх виробництва;
3) визначення наступних фінансових затрат та затвердження бюджету.
6. В ЗОЗ/ЗСЗ, де здійснюється впровадження покращення гігієни рук, забезпечується виконання наступних дій:
1) розгляд можливості адаптації інформаційних матеріалів до місцевого контексту ЗОЗ/ЗСЗ (наприклад, заміна фотографій або рисунків);
2) регулярні перевірки стану інформаційних матеріалів та їх заміну за необхідності;
3) розгляд можливості втілення ідей працівників ЗОЗ/ЗСЗ на інформаційних плакатах (наприклад, запросити дизайнера або художника);
4) використання інших видів нагадувань (наприклад, листівки або відеоролики).
V. Моніторинг, оцінка і зворотній зв’язок
1. Моніторинг і оцінка є необхідним компонентом впровадження покращення гігієни рук. Безперервний моніторинг дозволяє визначити зміни, які набуті в процесі впровадження заходів з гігієни рук, та їх ефективність.
2. Шляхом проведення системного оцінювання відповідно до протоколу системної самооцінки гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ (додаток 12 до цієї Інструкції) визначається рівень гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ та області, що заслуговують більш значних зусиль. Ця інформація використовується для корегування плану дій ЗОЗ/ЗСЗ з покращення гігієни рук.
3. В ЗОЗ/ЗСЗ необхідно проводити моніторинг наступних показників:
1) дотримання правил гігієни рук шляхом безпосереднього спостереження;
2) наявні інфраструктура і ресурси;
3) знання працівників щодо ІПНМД та гігієни рук;
4) сприйняття працівниками гігієни рук та проблеми ІПНМД;
5) використання засобів для гігієни рук.
4. Проведення початкової/базової оцінки важливе на кожному з етапів впровадження ММС покращення гігієни рук, але особливо у ЗОЗ/ЗСЗ, де системні заходи з гігієни рук реалізуються вперше. Така оцінка здійснюється для збору даних, які реально відображають ситуацію щодо поточного дотримання гігієни рук, знань, сприйняття та інфраструктури.
5. Після реалізації ЗОЗ/ЗСЗ плану дій (наприклад, річного) з метою відслідковування прогресу і підтвердження того, що впровадження ініціатив з покращення гігієни рук призвело до зниження розповсюдженості ІПНМД, проводиться повторна оцінка. Повторні оцінки забезпечать послідовність, порівняння результатів та вимірювання прогресу.
6. Збір та аналіз даних - важлива частина оцінки. У разі відсутності в ЗОЗ/ЗСЗ статистичного підрозділу, визначається працівник(-ки) для збору та аналізу даних відповідно до профілю у додатку 3 до цієї Інструкції.
7. Збір, аналіз даних та ведення звітності з впровадження компонентів ММС потребує забезпечення комп’ютерною технікою. Для збору даних можуть використовуватись паперові або електронні копії відповідних форм та електронні інструменти (програмне забезпечення).
8. Дані із анкет/опитувальників, які використовуються для проведення оцінки, вносяться до електронного інструменту (програмного забезпечення), який використовується ЗОЗ/ЗСЗ з метою збереження і аналізу даних. Після введення даних друковані або електронні копії зберігаються у координатора з гігієни рук протягом одного року.
9. Зворотній зв’язок після проведеного оцінювання є обов’язковим етапом і робить таке оцінювання значимим. Результати проведеного оцінювання мають отримати всі зацікавлені сторони (у вигляді письмового чи електронного звіту, презентації під час навчання, під час робочої зустрічі тощо). Існують також інші способи зворотного зв’язку, тому в кожному із ЗОЗ/ЗСЗ обирається найбільш прийнятний спосіб.
10. Після проведеної базової оцінки в ЗОЗ/ЗСЗ, де системні заходи з покращення гігієни рук проводяться вперше, отримані дані будуть вказувати на проблеми у практиці гігієни рук, що застосовується, прогалини в знаннях або на погане сприйняття працівниками проблеми. В таких випадках результати оцінювання презентуються працівникам і використовуються для підвищення їх обізнаності та переконання у необхідності змін. Наступне оцінювання, що буде проведене після реалізації плану дій з покращення гігієни рук, має продемонструвати покращення і підтримати мотивацію до використання впроваджених практик. Ці дані також є важливими для визначення проблемних областей, в яких необхідні подальші зміни.
11. Ключовими показниками успіху ЗОЗ/ЗСЗ у впровадженні покращення гігієни рук є:
1) підвищення показника дотримання правил гігієни рук;
2) покращення інфраструктури гігієни рук;
3) збільшення використання засобів для гігієни рук;
4) покращення сприйняття гігієни рук працівниками;
5) покращення знань з гігієни рук;
6) покращення рівня ПІІК (для ЗОЗ).
VI. Культура дотримання гігієни рук
1. Створення культури безпеки в ЗОЗ/ЗСЗ є пріоритетом для всіх дій, спрямованих на підтримку гігієни рук, незалежно від рівня прогресу в ЗОЗ/ЗСЗ із впровадження заходів з гігієни рук.
2. На початковому етапі створюється мотивація дотримання гігієни рук. Керівники ЗОЗ/ЗСЗ і лідери думки залучаються до процесу планування заходів з гігієни рук на найбільш ранній стадії та беруть участь у подальшому процесі впровадження та після реалізації відповідного плану дій.
3. Для безперервного прогресу одночасно або в подальшому оцінюються і покращуються інші області безпеки пацієнтів, а культура безпеки має глибоко укорінитися в інституціональних традиціях і підходах ЗОЗ/ЗСЗ. Це потребує постійного прогресу в розробці систем для виявлення небажаних явищ і оцінки якості, при цьому гігієна рук залишається ключовим показником.
4. Пацієнти залучаються до формування інституційного середовища безпеки ЗОЗ/ЗСЗ. Обізнаність і сприйняття необхідності гігієни рук пацієнтами є важливими аспектами, що враховуються при розробці плану дій ММС з покращення гігієни рук. Мотивація працівників пацієнтами до виконання СОП сприятиме прискоренню реалізації зазначеного плану дій. Дотримання правил гігієни рук сприяє формуванню довірчих відносин між пацієнтами і працівниками та робить перебування в ЗОЗ/ЗСЗ більш безпечним для пацієнтів і працівників.
5. У випадку, коли ЗОЗ/ЗСЗ починає впроваджувати покращення гігієни рук, необхідно:
1) визначити координатора з гігієни рук і, за необхідності, його команду;
2) координатору з гігієни рук:
підготувати ініціативи з покращення гігієни рук у ЗОЗ/ЗСЗ;
визначити зацікавлені сторони в ЗОЗ/ЗСЗ та заручитися їхньою підтримкою (наприклад, отримати фінансування і кадрові ресурси, підтримку в організації навчальних заходів);
разом із керівником підрозділу, в якому впроваджується покращення гігієни рук, визначити щонайменше одного працівника (для кожного підрозділу), які пройдуть навчання і підготовку та стануть інструкторами (тренерами) і спостерігачем(ами) (перевага надається працівникам, які вже пройшли навчання з основних засад ПІІК);
провести навчання і підготовку інструкторів і спостерігача(ів);
співпрацювати з громадськими об’єднаннями, що проводять діяльність у напрямку гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ;
3) почати із розміщення інформаційних стендів або плакатів для підвищення обізнаності працівників та відвідувачів ЗОЗ/ЗСЗ.
6. ЗОЗ/ЗСЗ, які реалізували п’ять поспіль річних планів дій із впровадження гігієни рук, необхідно:
1) підготувати довгостроковий план дій із зазначенням ключових завдань, що дозволять підтримувати культуру безпеки в ЗОЗ/ЗСЗ (із врахуванням гігієни рук);
2) включити оцінювання гігієни рук до інструментів визначення якості надання медичної допомоги;
3) встановити рівень самооцінки з гігієни рук, яких планується досягти в наступні декілька років, із урахуванням місцевого контексту;
4) розробити та затвердити систему заохочень та винагород для якнайкращого дотримання практики гігієни рук;
5) в співпраці із громадськими об’єднаннями розробити та запровадити програму інформування та популяризації гігієни рук на рівні ЗОЗ/ЗСЗ і регіональному/національному рівнях, яка може включати в себе наступне:
опитування пацієнтів для визначення їхнього відношення до гігієни рук та думок щодо можливого їх залучення до популяризації практик гігієни рук;
ініціацію до пропаганди гігієни рук (наприклад, інформаційні стенди на вході у ЗОЗ/ЗСЗ);
навчання пацієнтів визначенню моментів, коли є необхідність працівнику провести гігієну рук.
VII. Етапи впровадження
1. Покроковий підхід допомагає розробити і спланувати покращення гігієни рук в хронологічному порядку та з раціональною послідовністю дій.
На початку ЗОЗ/ЗСЗ необхідно зосередитися на реалізації невеликих цілей із наступним поступовим розширенням. Мінімальні критерії, що необхідні для реалізації ММС з покращення гігієни рук, наведені в додатку 13 до цієї Інструкції.
2. Підготовчий етап (крок 1) забезпечує готовність ЗОЗ/ЗСЗ до початку впровадження покращення гігієни рук.
Цей крок включає:
1) отримання необхідних ресурсів (фінансових і кадрових), визначення та затвердження кандидатур координатора з гігієни рук та його помічників (інструкторів/тренерів і дослідників/спостерігачів, спеціаліста зі збору та аналізу даних), визначення індивідуальних завдань та очікуваних результатів;
2) планування із визначенням стратегії дій (примірний план дій з покращення гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ наведено у додатку 14 до цієї Інструкції):
складання плану реалізації кожного або лише декількох із основних компонентів ММС із покращення гігієни рук, із врахуванням місцевого контексту;
прийняття рішення про масштаби і ступінь реалізації (зосередитися на реалізації програми на рівні одного або декількох підрозділів, чи на рівні всього ЗОЗ/ЗСЗ);
3) узгодження заходів і дій з наявними людськими та фінансовими ресурсами. У випадках нестачі фінансових ресурсів проводиться економічний аналіз з метою визначення найбільш ефективного та економічно обґрунтованого шляху реалізації заходів;
4) навчання і підготовка тренерів та спостерігачів для проведення заходів, які пов’язані з навчанням і підготовкою, моніторингом і оцінкою;
5) ознайомлення з усіма протоколами для проведення оцінювання та зворотного зв’язку, розробка і затвердження плану проведення опитувань та оцінювань.
3. Для виконання підготовчого етапу (крок 1) залучаються:
1) керівник ВІК, фахівці/спеціалісти ВІК (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу);
2) координатор з гігієни рук та його заступник (за наявності);
3) інструктори/тренери з гігієни рук;
4) спостерігач(і)/дослідник(и) з гігієни рук;
5) спеціаліст зі збору та аналізу даних/статистик;
6) керівництво ЗОЗ/ЗСЗ (керівник і його заступник, заступник з медичних питань ЗОЗ / медичний директор);
7) керівники підрозділів та старші сестри медичні ЗОЗ, провідні спеціалісти;
8) структурний підрозділ із закупівель;
9) фармацевтичний/аптечний підрозділ (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу).
4. Тривалість підготовчого етапу (крок 1) може складати близько двох місяців (може бути зменшена, якщо в ЗОЗ/ЗСЗ вже впроваджувались системні заходи з гігієни рук, або збільшена, наприклад, в разі необхідності проведення навчання для координатора з гігієни рук).
5. Показниками виконання підготовчого етапу (кроку 1) є:
1) визначений координатор з гігієни рук, інструктори/тренери та спостерігачі, спеціаліст зі збору та аналізу даних;
2) визначені зацікавлені сторони для реалізації заходів із гігієни рук;
3) проведено аналіз ризиків реалізації ММС;
4) проведено аналіз бюджету;
5) план дій узгоджений із всіма зацікавленими сторонами та затверджений керівництвом ЗОЗ/ЗСЗ;
6) інструктори/тренери і спостерігач(і)/дослідник(и) пройшли необхідні навчання і підготовку;
7) визначений постачальник засобів для гігієни рук, з ним укладений договір, в бюджеті ЗОЗ/ЗСЗ виділені кошти для виконання цього договору;
8) закуплені та наявні в достатній кількості витратні матеріали для гігієни рук, в тому числі антисептик для рук;
засоби для гігієни рук наявні у всіх точках догляду ЗОЗ/ЗСЗ.
6. На етапі базової оцінки (крок 2) проводиться оцінка практики гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ, сприйняття працівниками необхідності гігієни рук, знань працівників та наявних інфраструктури і ресурсів.
Цей крок включає:
1) оцінки наявної інфраструктури і ресурсів, сприйняття керівництвом ЗОЗ/ЗСЗ і працівниками гігієни рук, дотримання правил гігієни рук працівниками, використання засобів для гігієни рук, переносимості і прийнятності антисептику для рук (додатки 4, 6, 7, 10, 11, до цієї Інструкції);
2) аналіз отриманих даних одразу після проведеного оцінювання;
3) оцінка результатів та перевірка їх достовірності;
4) формування звіту та його розповсюдження серед ключових зацікавлених сторін із впровадження гігієни рук;
5) планування та визначення дій, що будуть виконані на етапі реалізації, із врахуванням проведеного аналізу (наприклад, затвердження плану лекцій та практичних занять, визначення конкретних дій щодо покращення інфраструктури);
6) оцінка розповсюдженості ІПНМД за останні шість або дванадцять місяців в ЗОЗ/ЗСЗ в цілому або у окремо взятому підрозділі;
7) завершення навчання інструкторів/тренерів;
8) перегляд навчальних матеріалів і підготовка додаткових навчальних матеріалів із включенням даних звіту за результатами оцінювання;
9) підготовка інформаційних матеріалів (стенди, плакати, листівки тощо), які будуть використані на етапі реалізації;
10) завершення закупівель антисептиків для рук;
11) підготовка до змін в практиці надання медичної допомоги (наприклад, встановлення раковин, диспенсерів для рідкого мила і антисептику для рук, закритих диспенсерів для одноразових паперових рушників).
7. Для виконання етапу базової оцінки залучаються наступні фахівці:
1) координатор з гігієни рук та його заступники (при наявності);
2) інструктори/тренери з гігієни рук;
3) спостерігачі з гігієни рук;
4) фармацевт аптечного підрозділу (для ЗОЗ);
5) фахівці підрозділу закупівель ЗОЗ/ЗСЗ;
6) працівники підрозділу статистики / спеціаліст зі збору та аналізу даних;
7) епідеміолог ВІК (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу).
8. Тривалість етапу базової оцінки (крок 2) може складати близько трьох місяців (може бути зменшена або подовжена в залежності від кількості підрозділів, в яких заплановане впровадження покращення гігієни рук). Примірний графік проведення базової оцінки наведено у додатку 8 до цієї Інструкції, вказані у ньому строки є орієнтовними і можуть бути скореговані в залежності від місцевого контексту.
9. Показниками виконання етапу базової оцінки (крок 2) є:
1) проведено базову оцінку інфраструктури і ресурсів;
2) проведено базову оцінку сприйняття гігієни рук серед керівництва та працівників ЗОЗ/ЗСЗ;
3) проведено базову оцінку використання засобів для гігієни рук;
4) проведено базову оцінку дотримання працівниками правил гігієни рук;
5) проведено базову оцінку знань працівників щодо гігієни рук;
6) отримані дані базових оцінок введені та проаналізовані, їх достовірність підтверджена;
7) забезпечена наявність антисептиків для рук в достатній кількості;
8) проведено оцінку переносимості і прийнятності антисептику для рук (метод 1 або 2);
9) інструктори/тренери з гігієни рук завершили навчання;
10) підготовлено інформаційні та навчальні матеріали з урахуванням результатів етапу базової оцінки (кроку 2).
10. Етап реалізації (крок 3) є ключовим етапом для досягнення покращення гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ і складається із дій, які були заплановані на підготовчому етапі (крок 1) та відкориговані після етапу базової оцінки (крок 2).
Цей етап включає наступне:
1) проведення офіційного заходу із залученням всіх співробітників ЗОЗ/ЗСЗ, для роз’яснення необхідності впровадження покращення гігієни рук і демонстрації прихильності керівництва ЗОЗ/ЗСЗ;
2) забезпечення доступності антисептиків для рук в усіх точках догляду у всіх підрозділах, де впроваджується покращення гігієни рук;
3) проведення оцінки переносимості і прийнятності антисептику для рук (додаток 7 до цієї Інструкції), якщо не була проведена на етапі базової оцінки;
4) розміщення інформаційних плакатів, бюлетенів і стендів, роздача листівок, розповсюдження інших інформаційних матеріалів щодо правил гігієни рук та необхідності їх дотримання;
5) організація навчальних занять для всіх працівників, які працюють в підрозділах та беруть участь у впровадженні покращення гігієни рук (проведення практичних занять, в тому числі біля ліжка хворого, лекцій, семінарів, тренінгів тощо);
6) оцінка знань працівників щодо гігієни рук, якщо не була проведена на етапі базової оцінки;
7) поточне оцінювання наявної інфраструктури і ресурсів, використання засобів для гігієни рук, дотримання правил гігієни рук (додатки 4, 6, 11 до цієї Інструкції) та знань працівників;
8) організація регулярних зустрічей для моніторингу реалізації заходів, обговорення поточної ситуації та корекції плану дій при необхідності.
11. Для успішного виконання етапу реалізації (крок 3) здійснюється координація дій наступних фахівців:
1) координатор з гігієни рук та його заступники (при наявності);
2) інструктори/тренери з гігієни рук;
3) спеціаліст зі збору та аналізу даних;
4) керівництво ЗОЗ/ЗСЗ;
5) керівники та старші сестри медичні підрозділів;
6) фахівці ВІК (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу);
7) керівник аптечного підрозділу (для ЗОЗ) і представник підрозділу закупівель;
8) представники громадських об’єднань (за згодою).
12. Тривалість етапу реалізації (крок 3) складає близько трьох місяців (може бути подовжена в залежності від кількості підрозділів, в яких заплановане впровадження покращення гігієни рук).
13. Показниками виконання етапу реалізації (кроку 3) є:
1) план дій, розроблений на етапі кроку 1 та скоригований на етапі кроку 2, використовується в процесі реалізації;
2) звіт (із обов’язковим зазначенням аналізу даних) за результатами базової оцінки направлений всім зацікавленим сторонам;
3) розміщені та розповсюджені інформаційні матеріали (плакати, стенди, бюлетені, листівки тощо);
4) розповсюджені навчальні матеріали (СОП, протоколи, відеоролики, статті тощо);
5) проведені навчання і підготовка;
6) проводяться щомісячні (в перший рік впровадження) або щоквартальні (в наступні роки) оцінки використання засобів для гігієни рук (додаток 6 до цієї Інструкції);
7) проведено оцінку переносимості і прийнятності антисептику для рук (додаток 7 до цієї Інструкції);
8) проводяться щомісячні (мінімум щорічні) оцінки дотримання працівниками правил гігієни рук (додаток 11 до цієї Інструкції);
9) проводяться регулярні ознайомчі зібрання з питань впровадження покращення гігієни рук із залученням всіх зацікавлених сторін.
14. На етапі оцінки впливу (крок 4) здійснюється моніторинг та аналіз прогресу і підтвердження того, що реалізація заходів призводить до покращення гігієни рук. Всі заходи, які були розпочаті на етапі реалізації (крок 3), продовжуються на етапі оцінки впливу (крок 4), особлива увага приділяється зворотному зв’язку, з метою продовження виконання плану дій та можливої його корекції.
Етап оцінки впливу включає наступне:
1) оцінка наявної інфраструктури і ресурсів, сприйняття керівництвом ЗОЗ/ЗСЗ і працівниками гігієни рук, дотримання правил гігієни рук працівниками, використання засобів для гігієни рук (додатки 4, 6, 10, 11 до цієї Інструкції);
2) аналіз отриманих даних одразу після проведених оцінок;
3) оцінювання результатів оцінок та перевірка їх достовірності;
4) проведення заходів, які направлені на покращення гігієни рук та розпочаті на етапі реалізації (крок 3), у відповідності до потреб ЗОЗ/ЗСЗ і затвердженого плану дій.
Оцінки, які були проведені на етапі базової оцінки (крок 2), повторюються на етапі оцінки впливу (крок 4) у визначені планом терміни (визначається термін, який є достатнім для реалізації запланованого заходу). Оскільки такий моніторинг проводиться одразу після реалізації заходів, він визначає лише безпосередній вплив. Для оцінки довгострокового впливу проводиться аналіз на основі оцінок, проведених протягом періоду не менше п’яти років.
15. Для виконання етапу оцінки впливу (крок 4) залучаються наступні фахівці:
1) координатор з гігієни рук та його заступники (при наявності);
2) спостерігачі/дослідники з гігієни рук;
3) спеціаліст зі збору та аналізу даних;
4) працівник підрозділу закупівель;
5) фахівці ВІК (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу).
16. Тривалість етапу оцінки впливу складає близько двох місяців (може бути подовжена в залежності від кількості підрозділів, в яких відбувається впровадження покращення гігієни рук). У додатку 9 до цієї Інструкції наведено примірний план-графік проведення оцінки впливу впровадження покращення гігієни рук, вказані у ньому строки є орієнтовними і можуть корегуватися в залежності від місцевого контексту.
17. Показниками виконання етапу оцінки впливу (крок 4) є:
1) проведено оцінку наявної інфраструктури і ресурсів (додаток 4 до цієї Інструкції);
2) проведено оцінку сприйняття гігієни рук серед керівництва та працівників ЗОЗ/ЗСЗ (додаток 10 до цієї Інструкції);
3) оцінка використання засобів для гігієни рук проводиться щомісячно (на першому році впровадження) або щоквартально (у наступні роки) (додаток 6 до цієї Інструкції);
4) проведено оцінку дотримання працівниками правил гігієни рук (додаток 11 до цієї Інструкції);
5) проведено оцінку знань працівників щодо гігієни рук;
6) отримані дані оцінок введені та проаналізовані, їх достовірність підтверджена;
7) реалізація плану дій продовжується.
18. На етапі розробки довгострокового плану (крок 5) проводиться перегляд всіх проведених заходів з покращення гігієни рук, з метою розробки п’ятирічного плану дій для забезпечення подальшого прогресу і стійкого покращення гігієни рук. Довгостроковий план дій рекомендується розробляти не раніше, ніж через п’ять років від початку впровадження покращення гігієни рук. Розробка і наступна реалізація довгострокового плану дозволить забезпечити формування культури дотримання гігієни рук і, таким чином, культури безпеки в ЗОЗ/ЗСЗ.
19. Етап розробки довгострокового плану дій (крок 5) включає наступне:
1) аналіз результатів базової і наступних оцінок та оцінки впливу для досягнення ключових показників успіху, наведених в пункті 11 розділу V цієї Інструкції;
2) визначення областей, які потребують подальшого покращення;
3) підготовка звіту із детальним описом всього процесу впровадження, оцінкою впливу, зазначенням існуючих проблем та варіантів їх усунення;
4) визначення способу поширення результатів оцінки впливу (наприклад, направлення звіту в письмовій або електронній формі, організація зустрічі із запрошенням всіх зацікавлених сторін);
5) залучення керівництва ЗОЗ/ЗСЗ до розробки і реалізації довгострокового плану дій (заручення підтримкою для впровадження подальших заходів);
6) приведення у відповідність інфраструктури і ресурсів (в тому числі людських) до запланованих заходів із покращення гігієни рук;
7) підготовка, доопрацювання і затвердження довгострокового плану дій;
8) підготовка, доопрацювання і затвердження кошторису заходів;
9) зазначення в кошторисі заходів можливих непередбачуваних витрат із вказанням шляхів їх фінансування;
10) розробка та затвердження графіку проведення моніторингу, оцінки і зворотного зв’язку;
11) розробка системи оцінки даних з метою координації планів дій, що реалізуються відповідно до ММС ПІІК в ЗОЗ;
12) розробка та впровадження системи звітності у підрозділах, із зазначенням залучених співробітників, задач та протоколів моніторингу, графіку проведення оцінки та зворотного зв’язку;
13) створення або залучення зовнішньої моніторингової групи (громадські об’єднання, представники ВІК / координатор з гігієни рук іншого ЗОЗ/ЗСЗ тощо) для підтвердження достовірності даних оцінювання;
14) винайдення чемпіонів і лідерів думки та співпраця з ними;
15) розробка плану взаємодії із регіональними, національними та міжнародними організаціями, які займаються покращенням гігієни рук, з метою обміну досвідом і стимуляції розширення масштабів заходів, що реалізуються в ЗОЗ/ЗСЗ;
16) визначення способів комунікації та популяризації гігієни рук поза межами ЗОЗ/ЗСЗ (наприклад, засоби масової інформації).
20. Для розробки і реалізації довгострокового плану дій необхідна координація дій наступних фахівців:
1) координатор з гігієни рук та його заступники (при наявності);
2) інструктори/тренери з гігієни рук;
3) спостерігачі/дослідники з гігієни рук;
4) працівники підрозділу статистики / спеціаліст зі збору та аналізу даних;
5) керівники та старші сестри медичні підрозділів ЗОЗ / керівники підрозділів ЗСЗ;
6) керівництво ЗОЗ/ЗСЗ;
7) керівник, епідеміолог та спеціалісти ВІК (для ЗОЗ, що надають цілодобову стаціонарну допомогу);
8) представники громадських об’єднань (за згодою).
21. Довгостроковий план дій може включати наступні заходи:
1) щодо зміни в системі:
складання графіку оцінок наявної інфраструктури і ресурсів через регулярні, заздалегідь визначені періоди часу, надання отриманої за результатами оцінок інформації зацікавленим сторонам і внесення змін до плану дій при необхідності;
створення системи забезпечення постійної наявності і доступності засобів для гігієни рук, у тому числі антисептиків для рук, в усіх точках догляду ЗОЗ/ЗСЗ;
2) щодо навчання і підготовки:
розроблення плану дій для працівників з перевірки компетентності один одного після навчальних сесій (із обов’язковим зазначенням інструментів, які повинні використовуватися), впровадження, проведення періодичної оцінки правильності використання та ефективності такого плану дій;
створення системи пошуку нових інструкторів/тренерів та спостерігачів;
розроблення графіку регулярних зустрічей із працівниками ВІК та інструкторами/тренерами з гігієни рук задля перегляду та вдосконалення навчальних програм;
збір відгуків про способи подачі інформації, що використовуються, під час навчальних сесій для того щоб визначити найефективніші;
залучення зовнішніх консультантів задля проведення оцінки, вдосконалення та впровадження інноваційних методів до навчальної програми;
3) щодо нагадування на робочому місці:
збір пропозицій працівників ЗОЗ/ЗСЗ, громадських об’єднань щодо адаптації наявних та ідей для нових нагадувань на робочому місці і складання плану по їх розробці та виготовленню;
визначення працівників ЗОЗ/ЗСЗ, відповідальних за належний стан нагадувань на робочих місцях;
4) щодо моніторингу, оцінки і зворотного зв’язку:
підготовка плану щомісячного моніторингу наявної інфраструктури і ресурсів та дотримання правил гігієни рук працівниками в підрозділах ЗОЗ/ЗСЗ;
підготовка плану періодичної оцінки знань та сприйняття серед працівників щодо гігієни рук у відповідності до графіку проведення навчальних сесій;
регулярне звітування про результати проведених оцінок всім зацікавленим сторонам із обов’язковим зазначенням покращень, які були досягнуті;
проведення моніторингу розповсюдженості ІПНМД в ЗОЗ;
проведення щорічного аналізу динаміки показників розповсюдженості ІПНМД у тих підрозділах ЗОЗ, в яких впроваджено покращення гігієни рук;
створення системи безперервного обліку та звітності (щомісячне оцінювання) щодо використання засобів для гігієни рук, особливо антисептиків для рук, для розрахунку щорічних тенденцій;
5) щодо культури дотримання гігієни рук:
включення оцінки дотримання правил гігієни рук в список показників для визначення якості надання медичних послуг (наприклад, шляхом підготовки мотиваційного листа із довідковою інформацією щодо необхідності дотримання гігієни рук, планами заходів, результатами проведених оцінок і потенційних переваг наявності відповідних показників серед показників якості);
створення системи розробки, перегляду і затвердження щорічних планів дій ЗОЗ/ЗСЗ із врахуванням думки пацієнтів, їх громадських об’єднань, визначенням способів оприлюднення рекомендацій, пропозицій та затверджених планів;
затвердження графіку презентацій та/або відкритих нарад із участю громадських об’єднань, для їх сприяння формуванню культури безпеки в ЗОЗ/ЗСЗ;
створення системи мотивацій для працівників.
22. Тривалість етапу розробки довгострокового плану (крок 5) складає близько двох місяців (може бути подовжена в залежності від місцевого контексту).
23. Показниками виконання етапу розробки довгострокового плану (крок 5) є:
1) проведений аналіз оцінок та оцінки впливу;
2) затверджено графік проведення зустрічей із всіма зацікавленими сторонами для обговорення поточної ситуації щодо гігієни рук в ЗОЗ/ЗСЗ;
3) області, що потребують подальшого вдосконалення, визначені, а методи усунення проблем затверджені (в тому числі заплановано фінансування);
4) визначені та використовуються на постійній основі методи зворотного зв’язку із всіма зацікавленими сторонами;
5) розроблений та затверджений довгостроковий план дій (або плани дій, у разі впровадження в окремих підрозділах) із зазначенням графіку проведення оцінювання і наступного можливого перегляду;
6) кошторис запланованих заходів затверджений і в ньому зазначені шляхи фінансування в разі появи неочікуваних витрат;
7) дати проведення зустрічей в наступному році заплановані та доведені до відома всіх зацікавлених сторін.
24. Популяризація і моніторинг гігієни рук не повинні завершуватися після реалізації заходів відповідно до планів дій - після виконання плану дій на відповідний період має виконуватись план дій на наступний період.
25. Стратегія покращення гігієни рук не може залишатися незмінною, її потрібно оновлювати через певні проміжки часу або після отримання нових наукових (доказових) даних. При внесенні змін, відповідно до довгострокового плану дій, весь цикл заходів необхідно повторювати протягом мінімум п’яти років із використанням покрокового підходу відповідно до цього розділу.
Генеральний директор Директорату громадського здоров’я та профілактики захворюваності |
І. Руденко |
Додаток 1
до Інструкції з впровадження
покращення гігієни рук в закладах
охорони здоров’я та установах/закладах
надання соціальних послуг/ соціального
захисту населення
(пункт 2 розділу І, підпункт 2 пункту 6
розділу І, пункт 8 розділу І,
пункт 1 розділу III, підпункт 5
пункту 8 розділу III)
ПРАВИЛА І ПРАКТИКИ ГІГІЄНИ РУК
Додаток 2
до Інструкції з впровадження
покращення гігієни рук в закладах
охорони здоров’я та установах/закладах
надання соціальних послуг/ соціального
захисту населення
(підпункт 2 пункту 6 розділу І)
ПРИМІРНА СТАНДАРТНА ОПЕРАЦІЙНА ПРОЦЕДУРА:
"Гігієна рук"*
"___" _____________________ ______ р.
|
Посада |
Прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) |
Підпис |
Розроблено |
|
|
|
Підписано |
Керівник ВІК |
|
|
Затверджено |
Керівник ЗОЗ/ЗСЗ |
|
|
Алгоритм проведення гігієни рук медичного персоналу
№ п/п |
Умови і способи обробки рук |
Алгоритм |
Нормативний документ** |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Умови, при яких проводиться миття рук з милом і водою та гігієнічна обробка рук |
1. коротко підстрижені нігті; 2. відсутність лаку на нігтях; 3. відсутність каблучок, кілець або інших ювелірних прикрас, годинників тощо; 4. для висушування рук використовувати паперові рушники одноразового використання. |
|
2. |
Способи гігієни рук |
1. миття рук з милом і водою для видалення бруду і транзиторної флори; 2. гігієнічна обробка рук для знищення транзиторної флори; 3. хірургічна обробка рук для знищення транзиторної флори. |
|
3. |
Випадки в яких слід проводити гігієнічну обробку рук |
1. перед безпосереднім контактом із пацієнтом; 2. після контакту із непошкодженою шкірою пацієнта; 3. після потенційного контакту із секретами і екскретами організму; 4. після контакту із слизовими оболонками і пов’язками; 5. перед виконанням маніпуляцій по догляду за пацієнтом; 6. після контакту з медичним обладнанням та іншими об’єктами, що знаходяться в безпосередній близькості із пацієнтом; 7. після кожного контакту із потенційно забрудненими поверхнями і обладнанням; 8. після контакту із собою (одягненими маскою, респіратором, халатом тощо). |
|
4. |
Етапи гігієни рук |
1. етапи миття рук з милом і водою та гігієнічної обробки рук додаються***; 2. кількість мила на одну процедуру миття має складати не менше 1 мл; 3. тривалість миття рук - 40-60 секунд; 4. кількість антисептика для рук має складати не менше 3 мл; 5. тривалість гігієнічної обробки рук - 30 секунд. |
|
6. |
Етапи хірургічної обробки рук |
1. етапи хірургічної обробки рук додаються***; 2. перший етап: вимити руки з милом і водою протягом двох хвилин (із залученням передпліччя та зап’ястків); висушити одноразовим паперовим рушником; 3. другий етап: кількість антисептику, яка необхідна для обробки, кратність обробки і її тривалість визначаються рекомендаціями, що викладені в інструкції по використанню конкретного засобу; необхідною умовою ефективної обробки рук є підтримання їх вологими протягом рекомендованого часу обробки; стерильні медичні рукавички надягають одразу після повного висихання антисептику на шкірі рук; використання медичних рукавичок, що оброблені тальком, категорично заборонено; при порушенні цілісності або сильного забруднення рукавичок біологічними виділеннями, їх потрібно негайно замінити. |
Рекомендації ВООЗ |
................Перейти до повного тексту