1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
охорони здоров’я України
21 лютого 2023 року № 354
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
05 квітня 2023 р.
за № 563/39619
ЗМІНИ
до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України
1. У Інструкції з впровадження покращення гігієни рук в закладах охорони здоров’я та установах/закладах надання соціальних послуг / соціального захисту населення, затвердженій наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, зареєстрованій в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2021 року за № 1321/36943:
1) розділ III додатку 1 викласти в такій редакції:
"III. Основні практики гігієнічної обробки рук в амбулаторно-поліклінічних ЗОЗ та ЗСЗ
1. Ключові аспекти, що необхідно враховувати для визначення необхідності проведення практики гігієни рук в амбулаторних умовах:
1) потенційний ризик передавання інфекційного агенту в залежності від процедури/маніпуляції;
2) потенційний ризик виникнення інфекційного захворювання для працівника і пацієнта;
3) відомий або підозрюваний статус колонізації мікроорганізмами;
4) можливість виконати практику гігієни рук в певній ситуації із врахуванням необхідної частоти її виконання.
2. Послідовність дій при проведенні щеплень:
1) пацієнт входить до кімнати і сідає на стілець, в той час як попередній пацієнт виходить;
2) працівник просить пацієнта назвати прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності) і адресу;
3) працівник вносить необхідні дані у відповідну документацію;
4) працівник просить пацієнта оголити передбачувану для проведення щеплення ділянку тіла;
5) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
6) працівник готує все необхідне для щеплення - спиртові серветки, флакон з імунобіологічним лікарським засобом, шприц, голку та лейкопластир;
7) працівник протирає шкіру в місці ін’єкції спиртовою серветкою і викидає її в ємність для медичних відходів категорії А;
8) працівник бере попередньо підготований шприц із вакциною;
9) працівник проводить ін’єкцію, відповідно до рекомендацій виробника імунобіологічного лікарського засобу після висихання антисептика на шкірі пацієнта;
10) працівник викидає шприц з голкою або шприц-тюбик в контейнер для небезпечно гострих медичних відходів категорії В, який знаходиться на столі;
11) працівник накладає адгезивну пов’язку на місце ін’єкції (за необхідності);
12) працівник робить відмітку про виконану процедуру;
13) пацієнт встає і покидає кабінет (в той же час в кабінет входить наступний пацієнт);
14) працівник виконує гігієнічну обробку рук.
У випадках, коли процедура відбувається за вищенаведеним сценарієм, практика гігієнічної обробки рук, що має бути проведена після контакту із пацієнтом, проводиться одночасно із практикою гігієнічної обробки рук, яка має бути проведена перед контактом із пацієнтом.
В разі використання оглядових медичних рукавичок, після кожної ін’єкції їх необхідно зняти, викинути та провести гігієнічну обробку рук. Багаторазове використання медичних рукавичок (для проведення вакцинації двом і більше пацієнтам) заборонене. Обробка рук, одягнених в медичні рукавички, антисептиком для рук або іншим дезінфекційним засобом заборонена.
3. Послідовність дій під час здійснення забору крові в лабораторії:
1) пацієнт входить до кімнати і сідає на стілець (в той час як попередній пацієнт виходить);
2) працівник просить пацієнта назвати прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), адресу і уточнює перелік необхідних аналізів згідно із направленням лікаря;
3) працівник вносить необхідні дані у відповідну документацію;
4) працівник вибирає та маркує пробірки для відбору зразків;
5) працівник просить пацієнта закатати рукав (за необхідності) аби звільнити передпліччя;
6) працівник готує все необхідне для проколу - одноразовий набір для забору крові, антисептик для рук, спиртові серветки, джгут, лейкопластир;
7) працівник накладає джгут;
8) працівник проводить гігієнічну обробку рук;
9) працівник надягає оглядові/нестерильні медичні рукавички;
10) працівник локалізує вену шляхом пальпації двома пальцями;
11) працівник обробляє місце майбутнього проколу спиртовою серветкою і викидає її у ємність для медичних відходів категорії А;
12) працівник проколює вену і забирає кров, після висихання антисептика на шкірі пацієнта;
13) працівник розпускає джгут;
14) працівник витягує голку та викидає її в контейнер для небезпечно гострих предметів медичних відходів категорії В і одночасно просить пацієнта натиснути на спиртову серветку в місці проколу;
15) працівник поміщає пробірки в стійку і викидає використаний матеріал, що залишився у ємності для медичних відходів відповідно до категорій;
16) працівник фіксує місце проколу лейкопластиром;
17) працівник знімає і викидає медичні рукавички;
18) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
19) працівник оформлює необхідну документацію, в той час як виходить даний пацієнт і заходить наступний.
У випадках, коли процедура відбувається за вищенаведеним сценарієм, практика гігієнічної обробки рук, що має бути проведена перед контактом із пацієнтом, проводиться одночасно із практикою гігієнічної обробки рук, яка проводиться після контакту із пацієнтом.
4. Послідовність дій під час огляду лікарем загальної практики - сімейним лікарем:
1) пацієнт входить в кабінет і сідає на стілець чи кушетку;
2) пацієнт і лікар спілкуються один з одним, поки лікар переглядає записи щодо пацієнта;
3) лікар просить пацієнта лягти на кушетку;
4) лікар проводить гігієнічну обробку рук;
5) лікар виконує фізикальне обстеження;
6) після закінчення огляду лікар допомагає пацієнту встати;
7) лікар проводить гігієнічну обробку рук;
8) лікар сідає за стіл та проводить відповідні записи;
9) лікар пояснює пацієнту його стан та надає рекомендації;
10) даний пацієнт виходить, в той час до кімнати входить наступний.
В даній послідовності не враховані соціальні контакти, такі як рукостискання між пацієнтом і лікарем під час вітання та прощання. У випадку, якщо рукостискання відбуваються, після кожного з них необхідно додатково провести гігієнічну обробку рук.
Якщо під час огляду відбувається контакт із слизовими оболонками або шкірою, виникає необхідність асептичної або будь-якої іншої додаткової процедури, практику гігієни рук необхідно проводити за показаннями, які наведені у розділі І цього додатку.
5. Послідовність дій під час огляду новонародженого сестрою медичною (братом медичним) або лікарем:
1) мати/батько / законний представник дитини входять з нею до оглядової кімнати;
2) працівник запитує необхідну інформацію та записує її;
3) мати/батько / законний представник дитини роздягає її;
4) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
5) працівник забирає дитину у матері/батька / законного представника та кладе її на стіл;
6) працівник оцінює фізичний розвиток дитини (здійснює вимірювання розмірів окружностей дитини та зважує її);
7) якщо у дитини під час зважування відбувся акт сечопускання, працівник одягає оглядові медичні рукавички, витирає випорожнення із використанням відповідних матеріалів і засобів, викидає рукавички у ємність для медичних відходів категорії В та проводить гігієнічну обробку рук;
8) працівник оглядає спину дитини, пальпує живіт, оглядає пупок і перевіряє неонатальні рефлекси;
9) працівник проводить аускультацію серця і легень;
10) працівник проводить гігієнічну обробку рук;
11) працівник оглядає очі дитини, злегка потягнувши повіки (дитина починає кричати);
12) працівник перевіряє зір шляхом водіння пальця перед очима (дитина продовжує кричати і плакати без сліз);
13) працівник оглядає ротову порожнину дитини під час плачу із використання медичного ліхтарика підтримуючи дитину за голову;
14) працівник перевіряє слух дитини, хлопаючи в долоні по бокам голови;
15) працівник перевіряє ніс та вуха дитини використовуючи отоскоп та викидає одноразову воронку у ємність для медичних відходів категорії В;
16) працівник пальпує шию дитини;
17) працівник проводить гігієнічну обробку рук;
18) мати/батько/законний представник дитини одягає її;
19) працівник записує дані і коротко спілкується із матір’ю/батьком / законним представником дитини;
20) мати/батько/законний представник із дитиною покидають оглядовий кабінет.
В даній послідовності не враховані соціальні контакти, такі як рукостискання між матір’ю/батьком / законним представником дитини і працівником під час вітання та прощання. У випадку, якщо рукостискання відбуваються, після кожного з них необхідно додатково провести гігієнічну обробку рук.
6. Послідовність дій при супроводі осіб, які потребують постійного догляду під час прийняття ванни:
1) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
2) працівник готує рушник, одяг та інші необхідні предмети;
3) працівник одягає фартух захисний від інфекційних агентів (наприклад, целофановий) і допомагає пацієнту дійти або садить його в крісло колісне і супроводжує пацієнта до ванної кімнати;
4) в разі якщо крісло колісне індивідуальне (наприклад, допомога на дому), працівник не проводить практику гігієни рук; в інший випадках (наприклад, догляд в ЗСЗ) - перед повторним контактом із пацієнтом слід провести гігієнічну обробку рук;
5) працівник допомагає пацієнту роздягнутися, прийняти душ, витертися рушником, одягнутися, під час чищення зубів тощо;
6) поки пацієнт сидить на стільці або у кріслі колісному, працівник знімає фартух захисний від інфекційних агентів і змінює постільну білизну (в разі якщо крісло колісне не індивідуальне, після транспортування пацієнта до кімнати працівник проводить гігієнічну обробку рук);
7) працівник допомагає пацієнту лягти в ліжко;
8) працівник проводить гігієнічну обробку рук та прощається із пацієнтом.
7. Послідовність дій під час перев’язки хронічної трофічної виразки:
1) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
2) працівник розкриває попередню пов’язку (знімає фіксувальний матеріал);
3) в разі проведення перев’язки на дому або в ЗСЗ, працівник проводить очищення і дезінфекцію приліжкового столика або тумби пацієнта і наступну практику гігієнічної обробки рук; працівник дістає стерильний запакований перев’язувальний матеріал та викладає його на приліжковий столик або тумбу;
4) працівник проводить гігієнічну обробку рук;
5) працівник готує стерильний перев’язочний набір і одягає оглядові медичні рукавички;
6) працівник знімає пов’язки і оглядає рану;
7) працівник викидає забруднені пов’язки у сміттєве відро (при догляді на дому або в ЗСЗ) або у ємність для медичних відходів категорії В (при догляді в амбулаторно-поліклінічному ЗОЗ);
8) працівник знімає та викидає оглядові медичні рукавички у сміттєве відро або у ємність для медичних відходів категорії В відповідно до підпункту 7 цього пункту;
9) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
10) використовуючи відповідні інструменти, працівник декілька разів наносить антисептик, видаляє трохи фібрину ножицями (у разі необхідності) і знову наносить антисептик;
11) працівник викидає всі відходи у сміттєве відро або у ємність для медичних відходів категорії В відповідно до підпункту 7 пункту цього пункту, а інструменти складає;
12) використовуючи відповідні інструменти, працівник кладе мазь (у разі необхідності) на рану та накриває її марлевими серветками, фіксує клейкою пов’язкою;
13) після того як перев’язка завершена, працівник викидає всі відходи, які залишилися на столі у сміттєве відро або у ємність для медичних відходів категорії В відповідно до підпункту 7 цього пункту, інструментарій складає у пластиковий пакет і проводить дезінфекцію стола (якщо на поверхні стола наявні видимі залишки біологічних рідин, перед дезінфекцією слід провести очищення);
14) працівник проводить гігієнічну обробку рук;
15) працівник робить записи щодо стану рани та процедури;
16) працівник проводить гігієнічну обробку рук.
8. Послідовність дій під час проведення рентгенологічного обстеження:
1) пацієнт входить в кімнату, знімає та кладе свій одяг на стілець і підходить до рентген-лаборанта для отримання інструкцій;
2) рентген-лаборант проводить гігієнічну обробку рук;
3) рентген-лаборант допомагає пацієнту одягнути захисний свинцевий фартух і правильно розташуватися;
4) рентген-лаборант йде в апаратну кімнату і натискає кнопку з метою проведення знімку;
5) рентген-лаборант допомагає пацієнту зняти захисний свинцевий фартух та одягнутися (в разі необхідності);
6) рентген-лаборант виконує гігієнічну обробку рук;
7) рентген-лаборант записує необхідні дані.
9. Послідовність дій під час надання стоматологічної допомоги:
1) пацієнт входить в кімнату і сідає в стоматологічне крісло;
2) лікар-стоматолог одягає медичну (хірургічну) маску і захисні окуляри/щиток, налагоджує своє крісло та вмикає лампу;
3) лікар-стоматолог виконує гігієнічну обробку рук;
4) лікар-стоматолог одягає оглядові/нестерильні медичні рукавички;
5) лікар-стоматолог оглядає зуби пацієнта дзеркалом із лотка, що був підготований помічником (лоток, окрім дзеркала, містить всі матеріали і вироби, що необхідні для надання стоматологічної допомоги);
6) лікар-стоматолог проводить місцеву анестезію, знімає та викидає медичні рукавички в ємність для медичних відходів категорії В;
7) лікар-стоматолог виконує гігієнічну обробку рук;
8) лікар-стоматолог одягає оглядові медичні рукавички та виконує процедури;
9) по закінченню втручання, лікар-стоматолог знімає медичні рукавички, викидає їх у ємність для медичних відходів категорії В та виконує гігієнічну обробку рук;
10) помічник лікаря-стоматолога проводить гігієнічну обробку рук, одягає оглядові медичні рукавички, проводить очищення і дезінфекційну обробку стоматологічного крісла (включно із оточуючим середовищем, що потенційно було забруднене під час стоматологічної процедури);
11) помічник лікаря-стоматолога знімає і викидає медичні рукавички у ємність для медичних відходів категорії В та виконує гігієнічну обробку рук, готує лоток для проведення наступної процедури.
10. Вимірювання тиску та рівня глюкози крові у прикутого до ліжка пацієнта на дому або в будинку для людей похилого віку:
1) працівник виконує гігієнічну обробку рук та пояснює пацієнту ціль свого візиту;
2) працівник допомагає пацієнту зручно сісти, звільняє руку від одягу та вимірює артеріальний тиск;
3) працівник протирає палець пацієнта спиртовою серветкою та викидає її;
4) працівник одягає оглядові медичні рукавички;
5) працівник робить прокол пальця скарифікатором, після висихання антисептика на шкірі пацієнта;
6) працівник поміщає скарифікатор в ємність для небезпечно гострих предметів медичних відходів категорії В;
7) працівник вставляє тест-смужку в глюкометр та набирає необхідну кількість крові;
8) працівник прикладає спиртову серветку на місце проколу (до зупинки виділення крові в разі необхідності);
9) працівник знімає і викидає медичні рукавички в ємність для медичних відходів категорії В;
10) працівник виконує гігієнічну обробку рук;
11) працівник записує отримані результати.
11. Послідовність дій під час зміни підгузка у прикутого до ліжка пацієнта:
1) працівник виконує гігієнічну обробку рук та пояснює пацієнту свою ціль;
2) працівник одягає оглядові медичні рукавички;
3) працівник підкладає під пацієнта пелюшку;
4) працівник розкриває пацієнта, знімає і складує використаний підгузок і кладе його у пакет для підгузків або ємність для медичних відходів категорії В;
5) працівник очищає пацієнта, за допомогою мильної піни та паперових рушників, перед одяганням чистого підгузка;
6) працівник викидає використані паперові рушники у пакет для підгузків або ємність для відходів категорії В;
7) працівник знімає медичні рукавички, викидає їх у пакет для підгузків або ємність для медичних відходів категорії В та виконує гігієнічну обробку рук;
8) працівник укладає пацієнта у зручну позу, накриває його та проводить гігієнічну обробку рук.";
2) у пункті 3 примітки до таблиці 2 "Розрахунок місячної потреби антисептику для рук" додатку 5 цифру "0,03" замінити цифрою "0,003".
2. У додатку 8 до Інструкції з впровадження адміністрування антимікробних препаратів в закладах охорони здоров’я, які надають медичну допомогу в стаціонарних умовах, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 03 серпня 2021 року № 1614, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2021 року за № 1322/36944, пункт 1 примітки до форми моніторингу споживання антимікробних препаратів викласти в такій редакції:
"1. В графу "Антимікробний препарат" вписується один з наступних АМП:
1) азтреонам;
2) цефтаролін фосаміл;
3) цефтазидим-авібактам;
4) цефтобіпрол медокаріл;
5) цефтолозан-тазобактам;
6) колістин;
7) далбаванцин;
8) далфопрістин-квінупрістин;
9) даптоміцин;
10) еравациклін;
11) фаропенем;
12) фосфоміцин;
13) лінезолід;
14) меропенем-ваборбактам;
15) міноциклін;
16) омадациклін;
17) орітаванцин;
18) плазоміцин;

................
Перейти до повного тексту