- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Лист
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій,
Ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти,
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації в загальноосвітніх навчальних закладах у 2003-2004 навчальному році
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що порядок закінчення 2003/2004 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені Типовими навчальними планами початкової школи з українською мовою навчання та мовами навчання національних меншин (наказ Міністерства освіти і науки України від 28.02.2001 р.
N 96), Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 р.
N 342), Типовими навчальними планами для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.05.2003 р. за
N 306), Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р.
N 588) та Інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р.
N 44), відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів навчальні заняття мають завершитися: у 1-4-х класах - до 25 травня, 5-11(12)-х класах - до 29 травня, після яких у 1-4-х класах проводяться навчальні екскурсії та навчальна практика у 5-8-х класах.
Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р.
N 1/9-97 орієнтовно в такі терміни:
- з 26 по 29 травня (4 дні) - для учнів 1-4-х класів (не більше 3-х годин на день);
- з 01 по 14 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до термінів організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання та термінів надолуження виконання державних програм у зв'язку з вимушеним призупиненням навчальних занять, спричинених захворюваністю учнів на грип та гострі респіраторні інфекції.
При цьому залишається незмінною загальна кількість навчального часу, що обумовлюється виконанням навчальних програм (у загальноосвітніх навчальних закладах I ступеня - 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів).
Після завершення навчальних занять у загальноосвітніх навчальних закладах проводиться свято "Останнього дзвоника".
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені і затверджені білети і збірники завдань відповідно до діючих навчальних програм, а також розроблені завдання для зовнішнього тестування.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводиться 3 червня, для випускників 11-х класів 4 червня.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочинається о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 8.00, для другої групи - о 14.00. Інший час початку проведення державної підсумкової атестації має бути погоджений з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації доцільно передбачити, щоб для підготовки до кожної з атестацій учні мали не менше двох-трьох днів.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р.
N 558) встановлено особливий порядок державної підсумкової атестації учнів початкових класів, враховуючи основні завдання початкової освіти, вікові та психофізичні особливості молодших школярів, принцип гуманізації навчально-виховного процесу.
Відповідно до п.3 цього
положення державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів 4 класу з української мови, українського читання та математики у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовою національної меншини за рішенням Міністерства освіти автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій додатково можуть підлягати атестації результати навчальної діяльності з мови навчання (мови й читання).
Бали за державну підсумкову атестацію виставляються на основі річного оцінювання, яке проводиться за результатами семестрового оцінювання. Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється відповідно до Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 р. N 1/11-2927, К., "Початкова школа", 2002).
Проведення додаткових робіт в усній та письмовій формах, окремих видів контролю навчальних досягнень з метою виставлення балів за державну підсумкову атестацію молодших школярів не допускається.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься із посібника "Українська мова. Державна підсумкова атестація, 9 клас" (автор Тихоша В.І. К., "КІМО", 2004 р.).
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з мовами навчання національних меншин проводиться відповідно до вимог листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводитиметься з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (за ред. Слєпкань З.І., Харків, "Гімназія", 2004 р.).
Варіанти завдань за вказаним посібником визначатимуть Міністерство освіти Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або усно за білетами, або письмово за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я., Харків, "Гімназія", 2002 р., 2003 р., 2004 р.).
Білети містять по три завдання. Перше завдання охоплює навчальний матеріал курсу "Географія України" (8 клас), друге - навчальний матеріал 9-го класу, третє має практичну спрямованість та передбачає стислу характеристику географічних об'єктів і явищ з обов'язковим використанням тематичних карт.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після написання вчителем завдання на дошці.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О., К, "Генеза", 2002 р., 2004 р. ).
Білети з біології складено за змістом чинної навчальної програми для учнів 6-9-х класів. Білети містять по три завдання: перші два передбачають перевірку теоретичних знань школярів про будову та функції живих організмів, а третє має практичний зміст, спонукає учнів до виявлення уміння застосувати набуті знання у практичній діяльності.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови орієнтовані насамперед на виявлення здатності учнів спілкуватись та розуміти співрозмовника. Білети складаються із двох завдань, що відображають ситуації із реального життя: перше - бесіда за поданими ситуаціями, друге - читання, переказ тексту. Перше завдання має на меті перевірити рівень сформованості мовних навичок та мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, рівень сформованості комунікативної компетенції; друге - перевірку ступеню розуміння незнайомого тексту, оперування лексичним матеріалом.
Учням під час підготовки до відповіді дозволяється користуватися двомовними словниками.
Навчальні заклади, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України, проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на перевірку основних знань і вмінь учнів. Особливу увагу приділено періоду кінця XVIII початку XX століть.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють період XVI-XIX століть. Особливу увагу приділено питанням розвитку культури.
Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, атласами.
Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. При підготовці до атестації вчителям та учням необхідно врахувати, що з 1 січня 2003 року введений новий
Сімейний кодекс України і внести корективи до підготовки питань, пов'язаних із шлюбно-сімейним законодавством. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником: "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бикова К.І. та ін.). Харків, "Торсінг", 2004 р.
На проведення атестації відводиться 1 година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами навчання білети розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 20 травня до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
У випускних 11-х класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (XX ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України в день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника "Українська мова. Збірник текстів для переказів з творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас" (автори Урсуленко Л.І., Тихоша В.І.) К., "Кімо", 2004 р.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу починається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з історії України (XX ст.) містять по два завдання і будуть сформовані у двох варіантах: для класів, де історія вивчається на рівні стандарту та для класів історичного профілю. Значне місце в них відведено проблемам суспільно-політичного, економічного, культурного та духовного життя України й світу, впливові загальносвітових тенденцій на Україну та її місцю і ролі у світовій історії.
Відповіді на запитання передбачають знання учнями основних понять, уміння аналізувати історичні події, формулювати й аргументувати власну думку щодо них, висловлювати ставлення до історичних подій, явищ та осіб. Особливу увагу приділено боротьбі українського народу за незалежність та розбудові України як суверенної держави - члена міжнародної спільноти. Завдання зі всесвітньої історії охоплюють основні події світової історії XX століття. При цьому перевагу надано аналізу історичних процесів у європейських державах. Учні під час підготовки до відповіді можуть користуватися настінними картами, атласами.
Державна підсумкова атестація з курсів українською, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Білети з української літератури розроблені Міністерством освіти і науки України.
Білети з інтегрованого курсу літератури, літератур національних меншин для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.
Враховуючи варіативність навчальних програм з курсів літератур, вчителі можуть вносити до завдань зміни і доповнення, попередньо обговоривши їх на засіданнях методичних об'єднань та погодивши з директором (заступником директора) навчального закладу.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі переказу з творчим завданням.
Завдання:
- з мов національних меншин (польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської) визначаються Міністерством освіти Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України;
- з російської мови проводиться за посібником "Російська мова. Збірник текстів переказів для державної підсумкової атестації" (авт. Бикова К.І. та ін.). Харків, "Торсінг", 2003 р., 2004 р.
На виконання завдання з мови навчання відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу починається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з основ філософії ("Людина і суспільство", "Людина і світ") містять відповідно два і три завдання й передбачають виявлення знань учнів про людину і суспільство.
Державна підсумкова атестація з основ економіки може відбуватися в усній (за білетами) або у письмовій формі за навчальним посібником "Збірник різнорівневих завдань для державної підсумкової атестації з економіки" (за ред. Тимченко І.Є.). Кам'янець-Подільський, "Абетка-Нова", 2003 р.
................Перейти до повного тексту