- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу
Міністерства освіти і науки
N 162 від 01.03.2004 )
Про Типові навчальні плани початкової школи з українською мовою та мовами навчання національних меншин
На виконання Законів України
"Про освіту" (ст. 12, п. 1),
"Про загальну середню освіту" (ст. 16) з метою впровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2000
N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання",
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Пояснювальну записку до Типових навчальних планів початкової школи з українською мовою та мовами навчання національних меншин (додаток N 1).
2. Затвердити Типовий навчальний план початкової школи з українською мовою навчання (додаток N 2).
3. Затвердити Типовий навчальний план початкової школи з мовами навчання національних меншин (додаток N 3).
4. Департаменту розвитку загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти (Романенко В.П.) спільно з відповідними підрозділами АПН України забезпечити своєчасну розробку навчальних програм.
5. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам загальноосвітніх навчальних закладів забезпечити необхідні умови щодо реалізації Типових навчальних планів початкової школи з українською мовою та мовами навчання національних меншин.
6. Опублікувати Типові навчальні плани початкової школи з українською мовою та мовами навчання національних меншин і Пояснювальну записку до них в інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України.
7. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Огнев'юка В.О.
Додаток N 1
Затверджено
Наказ Міністерства освіти і
науки України
від 28 лютого 2001 р. N 96
Пояснювальна записка до Типових навчальних планів початкової школи з українською мовою та мовами навчання національних меншин
Типові навчальні плани розроблено на виконання Закону України
"Про загальну середню освіту", постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 р.
N 1717 "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання" відповідно до вимог Державного стандарту початкової загальної освіти.
Відповідність вимогам Державного стандарту початкової загальної освіти є обов'язковою умовою реалізації змісту освіти.
Типові навчальні плани, як і Базовий, складаються з інваріантної складової, сформованої на державному рівні, обов'язкової для всіх загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від їх підпорядкування і форм власності, та варіативної, у якій передбачено додаткові години на предмети інваріантної частини, предмети за вибором, індивідуальні та групові заняття.
На основі Типових навчальних планів загальноосвітній навчальний заклад складає робочий навчальний план з конкретизацією варіативної частини, враховуючи особливості регіону та індивідуальні освітні потреби учнів.
Навчальний рік розпочинається 1 вересня і закінчується проведенням навчальних екскурсій, підсумкового оцінювання і державної підсумкової атестації учнів.
Структура навчального року визначається загальноосвітнім навчальним закладом відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України.
Типові навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової шкали за 5-денним навчальним тижнем.
Освітні галузі Базового навчального плану у Типових навчальних планах представлені предметами та курсами.
Галузь "Мови і література" у школах з українською мовою навчання реалізується предметами "Українська мова" (у робочому навчальному плані - українська мова і читання), іноземна мова або мова національної меншини. Введення другої мови (іноземної або іншої мови національної меншини) здійснюється за рішенням ради навчального закладу відповідно до бажань учнів та їхніх батьків. Для шкіл з навчанням мовами національних меншин ця галузь представлена предметами "Мова навчання" (мова і читання), "Українська мова" (як державна).
У шкалах з навчанням мовами національних меншин іноземна мова вводиться за рахунок варіативної складової навчального плану.
Спеціалізовані школи з поглибленим вивченням іноземної мови, предметів естетичного циклу з першого класу працюють за спеціальними варіантами навчальних планів, розробленими і затвердженими Міністерством освіти і науки України.
Галузь "Математика" у Типовому навчальному плані представлена навчальним предметом з відповідною назвою.
Пропедевтичний курс з інформатики, за умови належного технічного забезпечення, може викладатися на окремих уроках за рахунок годин варіативної складової плану, або інтегруватися з навчальним предметом "Математика".
Галузь "Основа здоров'я і фізична культура" реалізується інтегрованим курсом "Основи здоров'я і фізична культура", а також змістом окремих предметів і передбачає прищеплення учням навичок здорового способу життя та фізичної культури. Формування знань та навичок з основ безпеки життєдіяльності здійснюється у рамках інтегрованого курсу "Основи життя і фізична культура".
Галузь "Мистецтво" реалізується у навчальних предметах "Образотворче мистецтво" і "Музика", або інтегрованого курсу "Мистецтво".
Галузь "Людина і світ" з урахуванням вікових особливостей учнів у Типових навчальних планах реалізується через навчальний курс "Я і Україна". Курс має на меті особистісний розвиток школяра, формування в нього почуття патріотизму, належності до Української держави, набуття відповідного громадянського досвіду, ознайомлення школярів з природою та навчання їх гармонійним відносинам з нею. Він сприятиме розвитку в учнів навичок толерантної взаємодії з іншими людьми, набуттю ними елементів знань про навколишній світ і місце людини в ньому, певні способи діяльності, досвід особистісного ставлення до системи цінностей українського суспільства, у тому числі етнічних, загальнонаціональних, загальнолюдських. Курс "Я і Україна" може реалізовуватися варіативно: наскрізним інтегрованим курсом або окремими предметами.
Важливою умовою реалізації вимог Державного стандарту початкової загальної освіти при вивченні курсу "Я і Україна" є створення необхідних методологічних умов, за яких учень пізнаватиме інших людей через усвідомлення власної та інших людей неповторності, а зарубіжний світ - насамперед через пізнання України.
У перехідний період вивчення цього курсу може здійснюватися через предмети "Ознайомлення з навколишнім" (1 - 2 класи) і "Природознавство" (3 - 4 класи), або "Довкілля".
Галузь "Технології" представлена предметом "Трудове навчання", викладання якого може проводитися за програмами "Трудового навчання" або "Художня праця".
У робочому навчальному плані можливі інші варіанти інтегрування окремих предметів (відповідно до програм) за умови збереження загальної кількості годин інваріантної частини та з дотриманням гранично допустимого навантаження учнів відповідно до вимог Державного стандарту освіти.
Начальник Головного управління змісту освіти | П.Б.Полянський |
Додаток N 2
Затверджено
Наказ Міністерства освіти і
науки України
від 28 лютого 2001 р. N 96
Типовий навчальний план початкової школи з українською мовою навчання
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
Разом |
I |
II |
III |
IV |
|
Інваріантна складова |
|
Українська мова |
8 |
7 |
7 |
7 |
29 |
Іноземна мова, мова національної меншини |
- |
1 |
2 |
2 |
5 |
Математика |
3 |
4 |
4 |
4 |
15 |
Основи здоров'я і фізична культура |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Музика |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Образотворче мистецтво |
1 |
1 |
1 |
1 |
4 |
Я і Україна |
1 |
1 |
2 |
2 |
6 |
Трудове навчання |
2 |
1 |
1 |
1 |
5 |
Разом |
19 |
19 |
21 |
21 |
80 |
Варіативна складова |
Додаткові години на предмети інваріантної складової, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття |
2 |
2 |
3 |
3 |
10 |
Сумарна кількість годин інваріан- тної і варіати- вної складових |
21 |
21 |
24 |
24 |
90 |
Гранично допусти- ме тижневе наван- таження на учня |
20 |
20 |
22,5 |
22,5 |
85 |
Усього фінансу- ється з бюджету (годин на рік) |
735 |
735 |
840 |
840 |
3150 |
Додаткові освітні послуги |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Граничний обсяг домашнього завдання |
- |
45 хв. |
70 хв. |
90 хв. |
|
................Перейти до повного тексту