1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
N 1/9-97 від 07.03.2001
Міністерству освіти
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської і
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про порядок проведення навчальних екскурсій та навчальної практики учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів запроваджуються з метою реалізації завдань загальної середньої освіти щодо посилення практичної спрямованості навчально-виховного процесу, професійно-орієнтаційної роботи з учнями, підготовки їх до активної трудової діяльності, залучення до суспільно корисної праці.
Навчальні екскурсії проводяться для учнів 1-3(4)-х класів з 27-28 по 31 травня протягом 4 днів тривалістю не більш як 3 години на день, навчальна практика проводиться для учнів 5-8-х і 10-х класів з 31 травня по 12 червня протягом 10 днів: у 5-6-х класах по 3 години на день, 7-8-х класах - по 4 години, 10-х класах - по 5 годин на день.
Зміст та форми організації навчальних екскурсій і навчальної практики визначає адміністрація навчального закладу залежно від місцевих умов, специфіки та профілю навчальних закладів, потреб виробництва та інших чинників.
Ці години можна використовувати для реалізації практичної частини навчальних програм предметів навчального плану, зокрема проведення навчальних екскурсій, у т.ч. комплексних, практикумів з фізики, хімії, інформатики, практичних занять на місцевості з геометрії та географії; занять у виробничих майстернях, на навчально-дослідних ділянках.
Під час навчально-виробничої практики учні можуть залучатись до різних видів суспільно корисної праці: самообслуговування, посильної участі у благоустрої навчального закладу, ремонті шкільного майна, меблів і обладнання, реставрації книг; виготовлення наочних посібників, охорони природи, пам'яток історії та культури тощо.
При організації навчальної практики враховується зміст навчальних програм, профільність навчання. У загальноосвітніх навчальних закладах з професійним навчанням, міжшкільних навчально-виробничих комбінатах години навчально-виробничої практики (повністю або частково) можна використовувати на практичні роботи з оволодіння професією (спеціальністю).
Форми організації навчальної практики можуть бути різними залежно від її змісту, постійного чи тимчасового характеру роботи, матеріальної оснащеності, віку і підготовки учнів, кліматичних та інших особливостей. Окремі види практичних занять (навчальні екскурсії) спостереження за природою, практичні роботи на місцевості, суспільно корисна праця тощо) можуть проводитись під час навчального року.
У загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості, що мають навчально-дослідні ділянки та підсобні господарства, за виробничої потреби дозволяється за погодженням з відповідним органом управління освітою перенесення навчальної практики учнів на літній період.
Графік проведення навчальної практики затверджує директор загальноосвітнього навчального закладу. Для її проведення залучаються педагогічні працівники в межах їх річної тарифікації з урахуванням змісту навчальних програм та характеру практики. Заняття облікуються у класних журналах. Навчальна праця учнів оцінюється за загальними критеріями оцінювання навчальних досягнень і враховується при виведенні підсумкових річних оцінок.
Необхідною умовою організації навчальної практики є дотримання санітарно-гігієнічних вимог та техніки безпеки.
Нижче наводяться рекомендації щодо приблизного розподілу часу та можливих видів навчальної практики учнів. Конкретний зміст навчальної практики визначається в навчальному закладі з урахуванням особливостей і умов його роботи, змісту навчальних програм тощо.
------------------------------------------------------------------
Клас|Навчальні предмети, тематика екскурсій та |Орієнтовна
|практичних занять, зміст навчальної практики |кількість
| |годин
----+--------------------------------------------------+----------
1 |Позакласне читання, математика |
|Екскурсія до бібліотеки (шкільної чи дитячої) | 3
|Навколишній світ, природознавство/довкілля |
|Екскурсія: "Спостереження за весняними явищами |
|природи. Правила поведінки в природі" | 3
|Трудове навчання |
|Суспільне корисна праця | 3
|Фізкультура |
|Розучування традиційних рухливих ігор, активний |
|відпочинок учнів | 3
----+--------------------------------------------------+----------
2 |Позакласне читання, математика |
|Екскурсія до бібліотеки (шкільної чи дитячої) | 3
|Навколишній світ, природознавство/довкілля |
|Екскурсія "Природа навколо нас" | 3
|Трудове навчання |
|Суспільно корисна праця | 3
|ОБЖ |
|Екскурсія по місту (селищу), пішохідні переходи з |
|повторенням правил дорожнього руху | 3
----+--------------------------------------------------+----------
3 |Читання і розвиток мовлення, природознавство |
|Екскурсія "Спостереження за природою і працею |
|людей своєї місцевості" | 3
|Трудове навчання |
|Робота на пришкільній ділянці, догляд за |
|кімнатними, городніми рослинами | 3
|Суспільно корисна праця | 3
|ОБЖ |
|Практичні заняття та ігри з Правил дорожнього руху|
|на спеціально розміченому майданчику або на вулиці| 3
----+--------------------------------------------------+----------
4 |Природознавство |
|Екскурсія "Спостереження за рослинами, тваринами, |
|погодними умовами свого краю, організація |
|посильної допомоги дорослим з питань охорони |
|природи своєї місцевості" | 3
|Екскурсія до краєзнавчого музею (на виставку) | 3
|Трудове навчання |
|Робота на пришкільній ділянці | 3
|ОБЖ |
|Ігри й змагання з Правил безпечної поведінки учнів|
|на вулицях і дорогах | 3
----+--------------------------------------------------+----------
5 |Мови та літератури |
|Екскурсії у світ казки | 3-4
|Екскурсії літературними стежками, до літературного|
|музею | 4
|Історія |
|Ранок "Ми діти твої, Україно" | 3
|Екскурсія "Моя Україно, ти рідная мати" | 4
|Природознавство, рідний край, мистецтво |
|Умови існування рослин і тварин нашого краю | 2-3
|Вода в природі, її види і значення | 2-3
|Екскурсія до краєзнавчого музею | 3
|Природа рідного краю (творча робота - живопис) | 3
|Фізична культура, трудове навчання, ОБЖ |
|Змагання між класами з різних видів спорту | 3-6
|Суспільно корисна праця | 3
|Екскурсія на підприємство | 3
|День безпеки | 3
|Музика |
|Вивчення і відтворення елементів обрядових свят |
|(пісень, хороводів, вертепів тощо) з урахуванням |
|регіональних особливостей, місцевих традицій | 4

................
Перейти до повного тексту