- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України та встановлення перехідних положень щодо запровадження оновлених вимог до капіталу банків
Відповідно до
статей 7,
15,
55,
56,
58 Закону України "Про Національний банк України",
статей 4,
30,
35,
66,
67,
69,
73 Закону України "Про банки і банківську діяльність", пункту 10 розділу II Закону України від 30 червня 2021 року
№ 1587-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення питань організації корпоративного управління в банках та інших питань функціонування банківської системи", з метою імплементації положень Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС)
№ 575/2013 від 26 червня 2013 року про пруденційні вимоги до кредитних установ та про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 648/2012 (зі змінами) та Директиви Європейського Парламенту і Ради
№ 2013/36/ЄС від 26 червня 2013 року про доступ до діяльності кредитних установ і пруденційний нагляд за кредитними установами та інвестиційними фірмами, про внесення змін до Директиви № 2002/87/ЄС та про скасування директив № 2006/48/ЄС та № 2006/49/ЄС щодо розрахунку нормативів достатності капіталу та буферів капіталу, для забезпечення подальшої кредитної підтримки вітчизняної економіки Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Зміни до:
2. Банкам України, починаючи зі звітності станом на 06 серпня 2024 року, подавати дані щодо регулятивного капіталу (включаючи субординований борг) та пруденційних нормативів згідно з порядком формування показників статистичної звітності, розміщеним на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку України в розділі "Статистика/Організація статистичної звітності/Реєстр показників статистичної звітності", та з урахуванням інформації про подання таких даних, розміщеної на вебпорталі Національного банку України (далі - Національний банк).
3. Банки України під час застосування вимог Положення
№ 196 мають право:
1) до 31 грудня 2024 року (включно) уключати до складових основного капіталу 1 рівня (далі - ОК1) суму коштів, отриманих банком в оплату простих акцій/спрямованих на підвищення номінальної вартості простих акцій, які обліковуються за рахунком 5004 "Незареєстрований статутний капітал" станом на день набрання чинності цією постановою, якщо банк сформував судження про те, що немає підстав уважати, що державна реєстрація відповідних змін до статуту банку не відбудеться;
2) під час застосування вимог пункту 24 глави 5 розділу II Положення № 196:
уключати до ОК1 прибуток за перше півріччя, 9 місяців 2024 року (показник "Прибуток ПЗП ОК1 ") без погодження його включення Національним банком до капіталу банку;
визначати показник "Прибуток ПЗП " як суму прибутку за перше півріччя, 9 місяців 2024 року (після оподаткування), визначену на підставі даних файла А4Х "Дані про коригуючі обороти за результатами звітного періоду, року та залишки на рахунках" (далі - файл А4Х) за перше півріччя, 9 місяців 2024 року відповідно, без проведення огляду проміжної фінансової звітності банку аудитором за ці періоди.
Банк має право включати до ОК1 прибуток за перше півріччя, 9 місяців 2024 року (показник "Прибуток ПЗП ОК1 "), визначений з урахуванням вимог абзаців другого, третього підпункту 2 пункту 3 цієї постанови, з дня, наступного за днем подання до Національного банку файла А4Х, до дати, що настала раніше з двох:
дати включення до капіталу банку прибутку за 2024 рік відповідно до вимог пунктів 23 та 25 глави 5 розділу II Положення № 196;
дати прийняття загальними зборами акціонерів/єдиним акціонером банку рішення про затвердження прибутку за 2024 рік;
3) під час застосування вимог підпункту 1 пункту 60 глави 11 розділу II та підпункту 1 пункту 68 глави 12 розділу III Положення № 196 уключати інструменти з умовами списання/конверсії та субординовані борги, які включалися банком до розрахунку капіталу до 04 серпня 2024 року (включно), до додаткового капіталу 1 рівня та капіталу 2 рівня відповідно протягом строків розгляду Національним банком згідно з вимогами глави 19 розділу V Положення № 196 документів банку щодо погодження їх включення до капіталу, поданих до 01 вересня 2024 року (включно).
4. Національний банк не застосовує до банків заходів впливу за:
1) подання до Національного банку статистичної звітності щодо пруденційних нормативів зі звітними датами з 06 серпня до 01 вересня 2024 року (включно), у якій виявлено помилки, пов’язані з переходом на розрахунок розміру капіталу згідно з вимогами Положення
№ 196;
2) порушення в період з 05 серпня до 31 грудня 2024 року (включно) значень нормативів капіталу, кредитного ризику, інвестування (далі - пруденційні нормативи), установлених Інструкцією
№ 368, та лімітів відкритої валютної позиції, установлених у пункті 12-7 постанови Правління Національного банку України від 24 лютого 2022 року
№ 18 "Про роботу банківської системи в період запровадження воєнного стану" (зі змінами), що пов’язані із запровадженням вимог Положення
№ 196 та змін, унесених до Інструкції
№ 368 цією постановою, за умови, що банк упродовж 30 календарних днів із дня порушення подав до Національного банку програму капіталізації/план реструктуризації (далі - Програма) та забезпечує виконання Програми, погодженої Національним банком, у визначені в ній строки.
Програма має включати перелік заходів з капіталізації/реструктуризації, які забезпечуватимуть дотримання банком пруденційних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції, що визначені банком з урахуванням його стратегії та бізнес-плану, обґрунтовані строки виконання кожного заходу та розрахунки економічного ефекту від їх упровадження, а також документальне підтвердження можливості реалізації запланованих заходів.
Банк у разі отримання зауважень від Національного банку до Програми згідно з підпунктом 1 пункту 6 цієї постанови ураховує надані зауваження та подає доопрацьовану Програму до Національного банку протягом 30 календарних днів із дня отримання таких зауважень.
6. Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайту платіжної інфраструктури (далі - Комітет з питань нагляду):
1) протягом 30 календарних днів із дня отримання Національним банком Програми розглядає її та:
подає Правлінню Національного банку пропозицію про погодження Програми за умови, що немає обґрунтованих зауважень;
приймає рішення про невідповідність поданої банком Програми вимогам, установленим в абзацах першому, другому пункту 5 цієї постанови, та про надання банку обґрунтованих зауважень;
2) протягом 30 календарних днів із дня отримання Національним банком доопрацьованої Програми розглядає її та:
подає Правлінню Національного банку пропозицію про погодження доопрацьованої Програми, якщо немає обґрунтованих зауважень до Програми;
подає Правлінню Національного банку пропозицію про невідповідність доопрацьованої банком Програми вимогам, установленим у пункті 5 цієї постанови, та про застосування до банку заходу впливу.
7. Правління Національного банку за пропозицією Комітету з питань нагляду, наданою згідно з пунктом 6 цієї постанови:
1) погоджує Програму/доопрацьовану Програму в разі її відповідності вимогам, установленим у пункті 5 цієї постанови;
2) приймає рішення про невідповідність доопрацьованої банком Програми вимогам, установленим у пункті 5 цієї постанови.
8. Національний банк здійснює контроль за виконанням банком Програми, погодженої Національним банком, згідно з розділом IV додатка до Правил
№ 56.
9. Банк, який здійснює свою діяльність згідно з програмою капіталізації/планом реструктуризації, складеною/складеним за результатами оцінки стійкості, планом фінансового оздоровлення/планом заходів, письмовою угодою, укладеною з Національним банком (далі - План), що передбачає заходи стосовно капіталізації/реструктуризації та на який:
1) поширюються вимоги підпункту 2 пункту 4 цієї постанови, забезпечує виконання умов, установлених у підпункті 2 пункту 4 цієї постанови щодо подання та забезпечення виконання Програми, шляхом оновлення діючого Плану, крім Плану, складеного за результатами проведеної у 2021 році оцінки стійкості.
Банк здійснює оновлення Плану з урахуванням заходів, необхідних для забезпечення дотримання банком пруденційних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції, вимог Положення
№ 196 та змін, унесених до нормативно-правових актів Національного банку, включаючи зміни, унесені цією постановою (далі - нормативно-правові акти Національного банку з питань регулювання діяльності банків).
Банк подає оновлений План до Національного банку на розгляд упродовж 30 календарних днів із дня порушення пруденційних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції;
2) не поширюються вимоги підпункту 2 пункту 4 цієї постанови, оновлює за потреби діючий План з урахуванням вимог нормативно-правових актів Національного банку з питань регулювання діяльності банків та подає оновлений План до Національного банку на розгляд до 05 серпня 2024 року.
10. Банк, який здійснює свою діяльність згідно з Планом, складеним за результатами проведеної у 2021 році оцінки стійкості:
1) оновлює План з урахуванням вимог нормативно-правових актів Національного банку з питань регулювання діяльності банків та подає його на розгляд Національного банку протягом 30 календарних днів після припинення чи скасування воєнного стану;
2) складає Програму згідно з пунктом 5 цієї постанови та подає її на розгляд до Національного банку у строки, визначені в підпункті 2 пункту 4 цієї постанови, у разі порушення пруденційних нормативів та лімітів відкритої валютної позиції в період з 05 серпня до 31 грудня 2024 року (включно), що пов’язані із запровадженням вимог Положення
№ 196 та змін, унесених до Інструкції
№ 368 цією постановою.
11. Національний банк здійснює розгляд та погодження оновленого Плану згідно з пунктами 9, 10 цієї постанови в порядку та у строки, визначені в пунктах 6 та 7 цієї постанови, а також здійснює контроль за виконанням цього Плану згідно з розділом IV додатка до Правил
№ 56.
12. Банк, який здійснює свою діяльність згідно з Планом, складеним за результатами проведеної у 2023 році оцінки стійкості, та для якого необхідний рівень нормативу достатності регулятивного капіталу був визначений на рівні нормативного значення, встановленого Інструкцією
№ 368, має право забезпечувати дотримання необхідного рівня нормативу достатності регулятивного капіталу згідно з пунктом 35 розділу IV Правил
№ 56 виходячи з мінімального значення цього нормативу, встановленого в пункті 1.7 глави 1 розділу IV Інструкції
№ 368, зі змінами, унесеними цією постановою.
13. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Оксана Присяженко) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
14. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, крім пункту 1, який набирає чинності з 05 серпня 2024 року.
Інд. 22
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
07 червня 2024 року № 65
Зміни до Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні
1. У розділі I:
1) в абзаці третьому слова "установлює порядок визначення регулятивного капіталу банку та такі пруденційні нормативи" замінити словами "визначає порядок розрахунку пруденційних нормативів";
2) абзаци шостий, сьомий замінити трьома новими абзацами шостим - восьмим такого змісту:
"достатності регулятивного капіталу (НРК );
достатності капіталу 1 рівня (НК1 );
достатності основного капіталу 1 рівня (НОК1 );".
У зв’язку з цим абзаци восьмий - двадцять четвертий уважати відповідно абзацами дев’ятим - двадцять п’ятим;
3) абзац двадцять другий замінити двома новими абзацами двадцять другим, двадцять третім такого змісту:
"Банк не включає до розрахунку пруденційних нормативів, однією зі складових яких є регулятивний капітал або його складові, активи або їх частини, що включені до вирахувань з капіталу банку відповідно до
Положення про порядок визначення банками України розміру регулятивного капіталу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28 грудня 2023 року № 196 (зі змінами) (далі - Положення № 196).
Банк під час розрахунку сукупного розміру активів, зважених за ступенем кредитного ризику відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу IV цієї Інструкції, не враховує активів, які утримуються в торговій книзі та включені банком до розрахунку мінімального розміру ринкового ризику згідно з вимогами
Положення про порядок визначення банками України мінімального розміру ринкового ризику, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 30 грудня 2021 року № 162 (зі змінами) (далі - Положення № 162).".
2. Розділи II, III викласти в такій редакції:
"II. Вимоги до розміру капіталу
1. Банк відповідно до Положення
№ 196 розраховує розмір:
1) регулятивного капіталу;
2) капіталу 1 рівня;
3) основного капіталу 1 рівня;
4) капіталу 2 рівня.
2. Мінімальний розмір регулятивного капіталу (Н1) становить 200 млн грн.
3. Мінімальний розмір регулятивного капіталу (Н1) банку, що втратив статус перехідного банку з підстав, визначених частиною сімнадцятою статті 42 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", має відповідати вимогам пункту 2 розділу II цієї Інструкції.
III. Вимоги до достатності капіталу банку
1. Банк зобов’язаний на постійній основі підтримувати рівень капіталу, достатній для одночасного дотримання:
1) мінімальних значень нормативів достатності капіталу, установлених у главах 1, 2 розділу IV цієї Інструкції;
2) підвищених значень нормативів достатності капіталу, встановлених за результатами оцінки банку, проведеної під час банківського нагляду;
3) розміру комбінованого буфера капіталу згідно з главою 3 розділу IV цієї Інструкції;
2. Банку забороняється виплачувати дивіденди, розподіляти прибуток у будь-якій формі, якщо така виплата чи розподіл призведуть до недотримання рівня капіталу, необхідного для забезпечення виконання вимог, установлених у пункті 1 розділу III цієї Інструкції.
3. Нормативи достатності капіталу [норматив достатності регулятивного капіталу (НРК ), норматив достатності капіталу 1 рівня (НК1 ) та норматив достатності основного капіталу 1 рівня (НОК1 )] є найважливішими показниками діяльності банку, що визначають фактичний рівень забезпечення покриття наслідків ризиків, які банк бере на себе в процесі своєї діяльності.".
3. У розділі IV:
1) заголовок розділу викласти в такій редакції:
"IV. Нормативи достатності капіталу ";
2) у главі 1:
заголовок глави, пункти 1.1, 1.2 викласти в такій редакції:
"Глава 1. Норматив достатності регулятивного капіталу (Н РК )
1.1. Норматив достатності регулятивного капіталу (НРК ) розраховується як відношення розміру регулятивного капіталу до сукупної експозиції під ризиком.
1.2. Банк визначає сукупну експозицію під ризиком за такою формулою:
СЕ = КР + ОP * 10 + РР * 10 + Рі - НКР,
де СЕ - сукупна експозиція під ризиком;
КР - сукупний розмір активів, зважених за ступенем кредитного ризику, який розраховується як сумарна балансова вартість активів і позабалансових зобов’язань, зважених за ступенем кредитного ризику відповідно до пунктів 1.3-1.6 глави 1 розділу IV цієї Інструкції, після їх зменшення на суму забезпечення, визначеного в пункті 2.5 глави 2, пункті 5 глави 4 розділу VI цієї Інструкції, з урахуванням вимог пункту 29 глави 1, глави 5 розділу VI цієї Інструкції;
................Перейти до повного тексту