- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Правил здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України в 2023 році
Відповідно до
статей 6,
7,
15,
55,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статей 66,
67 Закону України "Про банки і банківську діяльність", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"", враховуючи вимоги
Положення про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2017 року № 141 (зі змінами), з метою проведення в 2023 році в період дії воєнного стану в Україні оцінки стійкості банків і банківської системи України Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Правила здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України в 2023 році (далі - Правила), що додаються.
2. Здійснити в 2023 році оцінку стійкості банків і банківської системи України згідно з Правилами.
3. Здійснити оцінку стійкості банків, зазначених у додатку до цієї постанови, із застосуванням трьох етапів оцінки стійкості станом на 01 квітня 2023 року.
4. Банкам подати до Національного банку України (далі - Національний банк) реєстр активів, складений згідно з розділом II Правил, до 05 травня 2023 року.
4-1. Банк має право до 30 січня 2025 року за наявності обґрунтованих підстав ініціювати внесення змін до погодженої Національним банком програми капіталізації / реструктуризації банку, розробленої за результатами оцінки стійкості, проведеної у 2023 році.
Банк у разі ініціювання таких змін подає до Національного банку:
1) оновлену програму капіталізації / реструктуризації, складену банком згідно з вимогами до складання банком програми капіталізації / реструктуризації, визначеними в додатку до Правил;
2) обґрунтовану заяву щодо потреби внесення змін до погодженої Національним банком програми капіталізації / реструктуризації банку.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-2. Національний банк розглядає та погоджує подану банком оновлену програму капіталізації / реструктуризації протягом 30 календарних днів із дня її отримання за умови відповідності вимогам, визначеним у додатку до Правил.
Національний банк у разі невідповідності поданої банком оновленої програми капіталізації / реструктуризації встановленим вимогам має право вимагати від банку її доопрацювання з урахуванням наданих Національним банком обґрунтованих зауважень.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-2 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-3. Національний банк у разі недосягнення банком планових показників за розмірами та у строки, що визначені програмою капіталізації / реструктуризації банку, погодженою Національним банком, не складає документ щодо фіксації такого порушення та не застосовує до банку заходів впливу за умови подання банком до Національного банку оновленої програми капіталізації / реструктуризації згідно з пунктом 4-1 цієї постанови, крім порушень, які відповідають критеріям / підставам, зазначеним у пункті 1 частини першої
статті 75, пункті 2 частини першої
статті 76 Закону України "Про банки і банківську діяльність" та на які поширюються вимоги пункту 13-1 розділу VII цього
Закону .
( Постанову доповнено новим пунктом 4-3 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-4. Документи, зазначені в пункті 4-1 цієї постанови, подаються банком до Національного банку в один із таких способів:
1) на паперових носіях з одночасним поданням електронних копій цих документів без накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП);
2) у формі електронних документів, підписаних шляхом накладання КЕП, або електронних копій документів, засвідчених КЕП.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-4 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-5. Електронні документи та електронні копії документів надаються на цифрових носіях або надсилаються засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку, або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.
Електронні копії документів мають створюватися у формі файлів, які містять скановані з паперових носіїв зображення документів.
Сканування з паперових носіїв зображень документів здійснюється з урахуванням таких вимог:
1) документ сканується у файл формату pdf;
2) сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
3) файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа;
4) документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
5) роздільна здатність сканування має бути не нижче ніж 300 dpi.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-5 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-6. Національний банк має право за потреби запропонувати банку подати у визначений ним строк додаткову інформацію, необхідну для прийняття Національним банком рішення про погодження оновленої програми капіталізації / реструктуризації банку, шляхом направлення запиту з листом за підписом члена Правління Національного банку, який здійснює загальне керівництво та контролює діяльність структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить здійснення безвиїзного банківського нагляду, або керівника підрозділу банківського нагляду (далі уповноважена особа - Національного банку).
( Постанову доповнено новим пунктом 4-6 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-7. Національний банк здійснює адміністративне провадження щодо прийняття рішень, визначених цією постановою та Правилами, відповідно до
Закону України "Про адміністративну процедуру" з урахуванням особливостей, встановлених
Законом України "Про Національний банк України",
Законом України "Про банки і банківську діяльність".
( Постанову доповнено новим пунктом 4-7 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-8. Початком адміністративного провадження щодо прийняття Національним банком рішень, визначених цією постановою та Правилами, є день отримання заяви банку в письмовій формі та документів, визначених у цій постанові та Правилах.
Перебіг строку в адміністративному провадженні починається з наступного дня після дня отримання Національним банком заяви банку.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-8 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-9. Національний банк залишає заяву банку без руху в разі:
1) подання банком неповного пакета документів, визначеного в пункті 4-1 цієї постанови;
2) недотримання банком вимог щодо способу подання документів, визначеного в пунктах 4-4, 4-5 цієї постанови.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-9 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-10. Рішення про залишення заяви без руху приймає уповноважена особа Національного банку.
Національний банк надсилає банку лист про залишення поданої банком заяви без руху за підписом уповноваженої особи Національного банку протягом трьох робочих днів із дня отримання такої заяви.
Національний банк у листі про залишення заяви банку без руху зазначає:
1) виявлені недоліки з посиланням на порушені вимоги цієї постанови та Правил;
2) спосіб та строк усунення недоліків;
3) способи, порядок і строк оскарження рішення про залишення заяви без руху.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-10 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-11. Уповноважена особа Національного банку має право одноразово продовжити строк усунення виявлених недоліків за обґрунтованим клопотанням банку.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-11 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-12. Заява банку вважається поданою у день її первинного подання в разі усунення банком виявлених недоліків у строк, установлений Національним банком. Строк розгляду заяви продовжується на строк залишення заяви без руху.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-12 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-13. Національний банк має право одноразово продовжити строк прийняття рішення, визначеного в пункті 4-2 цієї постанови, але не більше ніж на 15 календарних днів.
Національний банк повідомляє банк у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку з відповідним обґрунтуванням прийнятого рішення про продовження строку прийняття рішення не менше ніж за три робочих дні до завершення граничного строку для його прийняття, визначеного цією постановою.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-13 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024з )
4-14. Національний банк надсилає банку у листі за підписом уповноваженої особи Національного банку рішення Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури / Правління Національного банку невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня, а за наявності обґрунтованих причин не пізніше третього робочого дня з дня його прийняття.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-14 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-15. Рішення Національного банку про невідповідність поданої банком оновленої програми капіталізації / реструктуризації або невідповідність доопрацьованої банком оновленої програми капіталізації / реструктуризації вимогам, установленим у додатку до Правил, прийняте під час здійснення адміністративного провадження, визначеного цією постановою та Правилами, щонайменше повинно містити:
1) дату подання заяви банку та її стислий зміст;
2) фактичні обставини справи;
3) зміст документів і відомості, враховані під час розгляду справи;
4) посилання на докази або інші матеріали справи, на яких ґрунтуються висновки;
5) правову оцінку обставин, виявлених Національним банком, і зазначення висновків, зроблених на підставі такої правової оцінки виявлених обставин;
6) інформацію про право банку оскаржити таке рішення;
7) інформацію про спосіб, порядок і строк оскарження рішення, включаючи інформацію про вид суду, до якого банк може подати позов;
8) інформацію, що оскарження рішення в судовому порядку не зупиняє його виконання, із зазначенням правових підстав для цього.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-15 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
4-16. Адміністративне провадження завершується у день прийняття Національним банком рішення про погодження поданої банком оновленої програми капіталізації / реструктуризації або про невідповідність доопрацьованої банком оновленої програми капіталізації / реструктуризації вимогам, установленим у додатку до Правил.
( Постанову доповнено новим пунктом 4-16 згідно з Постановою Національного банку
№ 179 від 27.12.2024 )
5. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Наталія Іваненко) після офіційного опублікування довести інформацію про прийняття цієї постанови до відома банків, зазначених у додатку до цієї постанови.
6. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування, і діє до 31 березня 2026 року.
Додаток
до постанови Правління
Національного банку України
25.04.2023 № 56
ПЕРЕЛІК
банків України, щодо яких оцінка стійкості у 2023 році здійснюватиметься із застосуванням трьох етапів
№ з/п |
Найменування банку |
1 |
2 |
1 |
АТ КБ "ПриватБанк" |
2 |
АТ "Ощадбанк" |
3 |
АТ "Райффайзен Банк" |
4 |
АТ "СЕНС БАНК" |
5 |
АТ "УНІВЕРСАЛ БАНК" |
6 |
АТ "ПУМБ" |
7 |
АТ "Укрексімбанк" |
8 |
АБ "УКРГАЗБАНК" |
9 |
АТ "ОТП БАНК" |
10 |
АТ "УКРСИББАНК" |
11 |
АТ "КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК" |
12 |
АТ "КРЕДОБАНК" |
13 |
АТ "А-БАНК" |
14 |
АТ "ТАСКОМБАНК" |
15 |
АТ "ПроКредит Банк" |
16 |
Акціонерний банк "Південний" |
17 |
АТ "БАНК КРЕДИТ ДНІПРО" |
18 |
ПАТ "БАНК ВОСТОК" |
19 |
ПАТ "МТБ БАНК" |
20 |
АТ "ПРАВЕКС БАНК" |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
25.04.2023 № 56
ПРАВИЛА
здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України в 2023 році
( У тексті Правил слово "економічних" замінено словом "пруденційних" згідно з Постановою Національного банку
№ 164 від 16.12.2023 )
I. Загальні положення
2. Ці Правила ґрунтуються на
Положенні про здійснення оцінки стійкості банків і банківської системи України, затвердженому постановою Правління Національного банку України від 22 грудня 2017 року № 141 (зі змінами) (далі - Положення № 141), та встановлюють особливості здійснення Національним банком у період дії воєнного стану в Україні оцінки стійкості банків і банківської системи України у 2023 році.
Ці Правила визначають порядок здійснення Національним банком оцінки якості активних банківських операцій (далі - активи), прийнятності забезпечення за кредитними операціями, перевірки оцінки вартості майна, визначення достатності (адекватності) регулятивного капіталу, достатності основного капіталу (далі - достатність капіталу), необхідних рівнів нормативів достатності капіталу з метою сприяння фінансовій стабільності, уключаючи стабільність банківської системи України, шляхом оцінки стійкості банків і банківської системи України до несприятливих змін у макроекономічному середовищі в період дії воєнного стану в Україні.
3. Терміни та скорочення в цих Правилах вживаються в такому значенні:
1) верифікація звіту суб’єкта оціночної діяльності/внутрішньобанківського документа про оцінку майна - проведення Національним банком аналізу звіту суб’єкта оціночної діяльності/внутрішньобанківського документа про оцінку майна на підставі судження щодо забезпечення об’єктивної, якісної (достовірної) та професійної оцінки вартості майна, яке ґрунтується на вимогах законодавства України щодо оцінки майна, включаючи вимоги
Національного стандарту № 1 "Загальні засади оцінки майна і майнових прав", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 вересня 2003 року № 1440 (зі змінами) (далі - законодавство України щодо оцінки майна);
2) власник звіту суб’єкта оціночної діяльності - банк або юридична/фізична особа-заставодавець, на замовлення якого або якої суб’єктом оціночної діяльності здійснено оцінку вартості майна та складено звіт про оцінку майна відповідно до
законодавства України щодо оцінки майна;
3) внутрішньобанківський документ про оцінку майна - внутрішньобанківський документ про оцінку ринкової (справедливої) вартості майна, складений оцінювачем майна - працівником банку;
4) звіт суб’єкта оціночної діяльності - звіт суб’єкта оціночної діяльності про оцінку майна/звіт суб’єкта оціночної діяльності з експертної грошової оцінки земельної ділянки;
5) звітна дата - 01 квітня 2023 року;
8) майно - нерухоме та рухоме майно, отримане банком у заставу;
9) необхідні рівні нормативів достатності капіталу - необхідні рівні нормативу Н2 та необхідні рівні нормативу Н3, визначені Національним банком за результатами оцінки стійкості;
10) норматив Н2 - норматив достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2), установлений Інструкцією
№ 368;
11) норматив Н3 - норматив достатності основного капіталу (Н3), установлений Інструкцією
№ 368;
12) нормативи достатності капіталу - норматив достатності (адекватності) регулятивного капіталу (Н2) та норматив достатності основного капіталу (Н3), установлені Інструкцією
№ 368;
13) Положення № 276 -
Положення про організацію та проведення інспекційних перевірок, затверджене постановою Правління Національного банку України від 17 липня 2001 року № 276, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15 серпня 2001 року за № 703/5894 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 28 грудня 2017 року № 145) (зі змінами);
16) прогнозний період - трирічний період від звітної дати;
17) СОД - суб’єкт оціночної діяльності;
18) стрес-тестування банку - метод кількісної оцінки ймовірних змін якості балансових та позабалансових позицій банку внаслідок гіпотетичних, але ймовірних змін у визначених факторах (макроекономічних показниках) зовнішнього середовища;
19) ФДМУ - Фонд державного майна України.
Інші терміни, які вживаються в цих Правилах, використовуються в значеннях, визначених законами України, Положенням
№ 141, нормативно-правовими актами Національного банку з питань регулювання діяльності банків.
II. Порядок складення банком реєстру активів
4. Банк складає та подає до Національного банку реєстр активів, який охоплює кредити, надані юридичним особам (далі - ЮО) та фізичним особам (далі - ФО), а також усі інші активні операції (балансові та позабалансові) щодо таких суб’єктів (далі - активи).
5. Банк складає реєстр активів станом на звітну дату в розрізі видів боржників/контрагентів - ЮО та ФО, який містить відповідні поля інформації щодо:
1) ідентифікації боржників/контрагентів, включаючи таку інформацію:
пов’язані/не пов’язані з банком особи;
належність боржника/контрагента до групи ЮО під спільним контролем/групи пов’язаних контрагентів;
2) кредитів, наданих ЮО, що були реструктуризовані з дотриманням умов, зазначених у підпункті 3 пункту 2 Правил № 23, за період з 25 лютого 2022 року до 31 березня 2023 року;
3) інших активів ЮО та ФО (балансових та позабалансових) за винятком тих, до яких застосовується коефіцієнт кредитної конверсії (CCF) або коефіцієнт імовірності дефолту (PD), що дорівнюють нулю відповідно до вимог Положення
№ 351;
4) методу оцінки кредитного ризику (на індивідуальній основі/груповій основі/за спрощеним підходом);
5) майна, отриманого в заставу/забезпечення на підставі права довірчої власності/активу, переданого банком у фінансовий лізинг (оренду), що враховується банком під час розрахунку кредитного ризику відповідно до Положення
№ 351;
6) судження банку згідно з пунктом 2-3 Правил № 23 щодо відповідності стану майна, отриманого в заставу/забезпечення на підставі права довірчої власності/активу, переданого банком у фінансовий лізинг (оренду), що враховується як застава, критеріям та принципам прийнятності забезпечення, визначеним Положенням
№ 351, сформоване на підставі всієї наявної інформації, включаючи публічну та/або отриману від боржника/заставодавця інформацію щодо майна, яке розташоване на територіях, що зазнали/зазнають наслідків військової агресії.
До територій, що зазнали/зазнають наслідків військової агресії, належать території можливих бойовий дій, щодо яких не зазначена дата припинення можливості бойових дій, території активних бойових дій, щодо яких не зазначена дата завершення бойових дій, тимчасово окуповані російською федерацією території України, щодо яких не зазначена дата завершення тимчасової окупації, визначені в
Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004 (зі змінами).
6. Банк на підставі реєстру активів формує та систематизує кредити, що надані ЮО та ФО, розподіляючи їх на сегменти за такими характеристиками і в такому порядку:
1) тип боржника: ЮО, ФО;
2) клас боржника: для боржників - ЮО групування здійснюється за класами: від 1 до 4 класу, від 5 до 9 класу та 10 клас (для кредитів під інвестиційний проєкт та за спеціалізованими кредитами групування здійснюється за класами: 1 клас, від 2 до 4 класу, 5 клас);
для боржників - ФО групування здійснюється за класами: 1 клас, від 2 до 4 класу, 5 клас;
3) вид валюти для боржників ЮО: національна, іноземна;
4) переважний вид застави за кредитами, що надані ФО, заставою за якими є:
нерухоме майно та/або транспортні засоби;
інші види застави або застави немає.
Банк у межах кожного сегмента систематизує боржників у порядку зменшення суми боргу.
7. Банк здійснює перевірку достовірності (відповідності) та повноти інформації, що міститься в реєстрі активів. Така перевірка включає:
1) вивіряння даних на відповідність (тобто вивіряння банківських автоматизованих перевірок, що підтверджують відповідність інформації в реєстрі кредитів первинним джерелам інформації);
2) специфічні перевірки полів (виявлення помилок, пропущених та/або невідповідних значень, форматів, повторюваних значень);
3) перехресні перевірки полів (перевірка на невідповідність між полями, кредит прострочений понад 90 днів, але не позначений у полі "непрацюючий актив");
4) перехресні перевірки на адекватність часовим обмеженням (кредит, виданий у липні 2022 року, не може бути прострочений понад 90 днів у серпні 2022 року);
5) перевірку даних на відповідність даним статистичної звітності (співставлення загальних обсягів кредитної заборгованості, її складових та кредитного ризику, наданих у реєстрі активів, з відповідними даними показників файлів статистичної звітності на звітну дату).
8. Реєстр активів має бути підписаний керівником банку з використанням кваліфікованого електронного підпису, який має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис відповідно до
Закону України "Про електронні довірчі послуги", і поданий банком в електронному вигляді із супровідним листом на адресу Департаменту інспектування Національного банку засобами АРМ-НБУ-інформаційний (Задача Т) учаснику інформаційної мережі Національного банку 3HS. Підписаний файл повинен мати розширення "p7s" та в перших трьох позиціях назви файла містити NKB банку.
III. Етапи оцінки стійкості банку
9. Національний банк розпорядчим актом установлює процедуру проведення оцінки стійкості банків і банківської системи України в 2023 році (далі - Технічне завдання) та доводить зміст цього рішення до відома банків.
10. Оцінка стійкості банку складається з трьох етапів:
1) перший етап включає:
оцінку якості активів та прийнятності забезпечення за кредитними операціями;
перевірку оцінки вартості майна (здійснення заходу/заходів, зазначених у підпунктах 1-4 пункту 14 розділу III цих Правил);
розрахунок розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів достатності капіталу (з урахуванням оцінки якості активів та прийнятності забезпечення за кредитними операціями, без урахування результатів перевірки оцінки вартості майна).
Національний банк здійснює оцінку якості активів та прийнятності забезпечення за кредитними операціями згідно з вимогами Положення
№ 351 з урахуванням Правил
№ 23 і Технічного завдання;
2) другий етап включає:
екстраполяцію результатів оцінки якості кредитів та прийнятності забезпечення за кредитними операціями на інші кредитні операції банку (за потреби) (без урахування наявних результатів перевірки оцінки вартості майна) у порядку, визначеному в Технічному завданні (далі - екстраполяція);
перевірку оцінки вартості майна (здійснення заходу/заходів, зазначених у підпунктах 1-4 пункту 14 розділу III цих Правил, які не були здійснені під час першого етапу);
розрахунок розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів достатності капіталу (з урахуванням екстраполяції та наявних результатів перевірки оцінки вартості майна);
3) третій етап включає:
здійснення стрес-тестування за базовим макроекономічним сценарієм;
перевірку оцінки вартості майна (здійснення заходу, зазначеного в підпункті 4 пункту 14 розділу III цих Правил);
розрахунок розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів достатності капіталу (з урахуванням екстраполяції, наявних результатів перевірки оцінки вартості майна, стрес-тестування);
визначення згідно з Технічним завданням необхідних рівнів нормативів достатності капіталу банку.
11. Національний банк здійснює перший, другий та третій етапи оцінки стійкості.
Перший етап оцінки стійкості банків здійснюється шляхом проведення позапланової інспекційної перевірки згідно з Положенням
№ 276 з урахуванням особливостей, визначених цими Правилами та Технічним завданням.
Національний банк повідомляє банк про проведення позапланової інспекційної перевірки не пізніше ніж за п’ять днів до її початку. Національний банк одночасно з повідомленням надсилає банку запит на отримання документів, інформації із зазначенням термінів, форми, структури та вигляду їх надання (паперова, електронна форми, копії/скановані копії, витяги з них).
За результатами першого етапу оцінки стійкості складається звіт про інспекційну перевірку банку за форматом, установленим Технічним завданням (далі - Звіт про результати першого етапу оцінки стійкості банку).
12. Національний банк під час третього етапу оцінки стійкості банку:
1) проводить стрес-тестування банку за базовим макроекономічним сценарієм згідно з Технічним завданням. Стрес-тестування банку здійснюється на підставі даних бухгалтерського обліку, фінансової (за наявності) та статистичної звітності банку та інших даних банку з урахуванням коригувань, здійснених за результатами першого та другого етапів оцінки стійкості банку, базового макроекономічного сценарію Національного банку з використанням розробленої Національним банком моделі;
2) визначає прогнозні показники фінансової звітності банку [Звіту про фінансовий стан (Баланс) та Звіту про прибутки і збитки та інший сукупний дохід (Звіт про фінансові результати)] протягом прогнозного періоду за базовим макроекономічним сценарієм, ґрунтуючись на припущенні про статичний баланс банку;
3) визначає прогнозний рівень кредитного ризику за активними банківськими операціями та прогнозну величину непокритого кредитного ризику;
4) здійснює розрахунок розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів Н2 та Н3 протягом прогнозного періоду за базовим макроекономічним сценарієм з урахуванням результатів першого та другого етапів оцінки стійкості банку, наявних результатів перевірки оцінки вартості майна, прогнозу показників фінансової звітності банку, визначених на кінець кожного року прогнозного періоду за результатами стрес-тестування;
5) визначає необхідні рівні нормативів Н2 та Н3 на звітну дату згідно з Технічним завданням.
13. Національний банк під час першого, другого та третього етапів здійснює розрахунок розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів Н2 і Н3 відповідно до вимог Інструкції
№ 368, інших актів Національного банку, що визначають методику розрахунку пруденційних нормативів регулювання діяльності банків, з урахуванням коригувань фінансової звітності за звітний місяць, здійснених згідно з вимогами Інструкції
№ 373, та особливостей, визначених у пункті 10 розділу III цих Правил.
14. Національний банк здійснює перевірку оцінки вартості майна із застосуванням таких заходів у такій послідовності:
1) отримання документів та інформації від банку для здійснення перевірки оцінки вартості майна;
2) верифікація звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна;
3) направлення звіту СОД (крім звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки) на рецензування до ФДМУ у випадках, визначних у пункті 20 розділу III цих Правил;
4) урахування результату рецензування ФДМУ звіту СОД (крім звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки).
Урахування результату рецензування ФДМУ звіту СОД (крім звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки) під час здійснення оцінки стійкості банку, складання банком програми капіталізації/реструктуризації, розгляду Національним банком програми капіталізації/реструктуризації банків, контролю за її виконанням здійснюється залежно від того, коли такий результат надійшов до Національного банку/банку.
15. Національний банк здійснює перевірку оцінки вартості майна, наданого в забезпечення за кредитами, наданими боржникам - ЮО, у випадках, визначених у Технічному завданні.
16. Банк надає для здійснення перевірки оцінки вартості майна такі документи та інформацію:
1) у разі здійснення оцінки майна суб’єктом оціночної діяльності:
звіт СОД з усіма додатками;
дозвіл (згода) власника звіту СОД (крім звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки) на передавання звіту СОД на рецензування до ФДМУ (за форматами, установленими в Технічному завданні);
2) у разі здійснення оцінки майна оцінювачем майна - працівником банку - внутрішньобанківський документ про оцінку майна, інші документи щодо оцінки майна, складені відповідно до вимог
законодавства України щодо оцінки майна, та інші документи/інформацію, що підтверджують ринкову (справедливу) вартість застави, включаючи:
опис об’єкта оцінки, який дає змогу його ідентифікувати (включаючи фотоматеріали, за наявності);
виклад змісту застосованих методичних підходів, методів та оціночних процедур, а також відповідних розрахунків (включаючи електронні таблиці, що містять розрахунки, за наявності), за допомогою яких підготовлено висновок про вартість майна;
копії (скановані копії) кваліфікаційних свідоцтв, дані про підвищення кваліфікації оцінювача майна - працівника банку.
Документи та інформація, що подаються банком для перевірки оцінки вартості майна, мають відповідати даним бухгалтерського обліку станом на звітну дату.
17. Національний банк за результатами верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна робить висновок:
1) позитивний - якщо не виявлено недоліків або виявлені недоліки не вплинули на достовірність оцінки вартості майна (розбіжність між визначеною вартістю і середньою ринковою вартістю на дату складання звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна не перевищує 10%);
2) негативний - якщо виявлені недоліки суттєво вплинули на достовірність оцінки вартості майна (визначена вартість перевищує середню ринкову вартість на дату складання звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна на 10% і більше).
18. Національний банк у разі негативного висновку за результатами верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна повідомляє про це банк.
19. Банк у разі отримання від Національного банку інформації про негативний висновок за результатами верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна має право протягом 30 календарних днів з дати отримання такої інформації, але не пізніше, ніж до 15 листопада 2023 року, здійснити оцінку вартості майна станом на звітну дату або на іншу дату, наступну за звітною датою (далі - нова оцінка майна), та надати Національному банку на верифікацію звіт СОД/внутрішньобанківський документ про нову оцінку майна разом з інформацією та документами, зазначеними в пункті 16 розділу ІІІ цих Правил.
( Абзац перший пункту 19 розділу III в редакції Постанови Національного банку
№ 100 від 16.08.2023 - діє до 31 березня 2026 року )
Таким правом банк може скористатися одноразово.
Національний банк у разі негативного висновку за результатами верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про нову оцінку майна повідомляє про це банк.
( Абзац третій пункту 19 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 100 від 16.08.2023 - діє до 31 березня 2026 року )
20. Національний банк направляє на рецензування до ФДМУ звіт СОД (крім звіту про експертну грошову оцінку земельних ділянок):
1) за результатами верифікації якого Національний банк повідомив банк про негативний висновок і банк не скористався правом, передбаченим у пункті 19 розділу III цих Правил;
2) про нову оцінку майна, наданий банком Національному банку на верифікацію згідно з пунктом 19 розділу III цих Правил, за результатами якої Національний банк зробив негативний висновок.
( Підпункт 2 пункту 20 із змінами, внесеними Постановою Національного банку
№ 100 від 16.08.2023 - діє до 31 березня 2026 року )
Національний банк направляє звіт СОД на рецензування до ФДМУ за наявності письмового дозволу (згоди) власника звіту СОД на рецензування ФДМУ.
21. Національний банк повідомляє банк про результати рецензування ФДМУ звіту СОД (крім звіту про експертну грошову оцінку земельних ділянок).
22. Національний банк за результатами перевірки оцінки вартості майна не враховує вартість майна під час розрахунку кредитного ризику, непокритого кредитного ризику, розміру регулятивного капіталу, основного капіталу, значень нормативів Н2 і Н3 у разі настання однієї або кількох із нижчезазначених умов:
1) банк не надав/надав у недостатньому обсязі документи/інформацію для здійснення верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна;
2) за результатами верифікації звіту СОД/внутрішньобанківського документа про оцінку майна/нову оцінку майна зроблено негативний висновок;
( Підпункт 2 пункту 22 із змінами, внесеними Постановою Національного банку
№ 100 від 16.08.2023 - діє до 31 березня 2026 року )
3) за результатами рецензування ФДМУ встановлено, що звіт СОД (крім звіту про експертну грошову оцінку земельних ділянок):
не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки, але може використовуватися з метою, визначеною у звіті СОД, після виправлення зазначених недоліків;
не відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, є неякісним та/або непрофесійним і не може бути використаний.
23. Національний банк враховує результати рецензування ФДМУ звіту СОД (крім звіту про експертну грошову оцінку земельних ділянок), якщо звіт повністю відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна або звіт у цілому відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки.
................Перейти до повного тексту