- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ
ТА ВУГІЛЬНОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 жовтня 2011 р.
за N 1147/19885
Про затвердження Вимог до визначення порядку дій персоналу підрозділу фізичного захисту, персоналу підрозділу обліку та контролю ядерних матеріалів в умовах надзвичайних і кризових ситуацій
1. Затвердити Вимоги до визначення порядку дій персоналу підрозділу фізичного захисту, персоналу підрозділу обліку та контролю ядерних матеріалів в умовах надзвичайних і кризових ситуацій, що додаються.
2. Департаменту промислової і економічної безпеки, охорони праці та цивільного захисту Міністерства енергетики та вугільної промисловості України (Онищенко О.М.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Міністра енергетики та вугільної промисловості України Бойка Ю.А. та Голову Державного агентства України з управління зоною відчуження Холошу В.І.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр енергетики та вугільної промисловості України Міністр надзвичайних ситуацій України ПОГОДЖЕНО: Заступник Голови Служби безпеки України Перший заступник Голови Державної інспекції ядерного регулювання України - Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України Т.в.о. Міністра внутрішніх справ України | Ю.Бойко В.Балога В.Породько М.Гашев С.Є.Попков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики та вугільної
промисловості України,
Міністерства надзвичайних
ситуацій України
15.09.2011 N 501/1001
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
6 жовтня 2011 р.
за N 1147/19885
ВИМОГИ
до визначення порядку дій персоналу підрозділу фізичного захисту, персоналу підрозділу обліку та контролю ядерних матеріалів в умовах надзвичайних і кризових ситуацій
I. Загальні положення
1.1. Ці Вимоги встановлюють порядок забезпечення експлуатуючими організаціями готовності персоналу підрозділів фізичного захисту ядерних установок, об'єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання, підрозділів ядерних установок, які здійснюють облік та контроль ядерних матеріалів, до дій в умовах надзвичайних і кризових ситуацій.
1.2. У цих Вимогах терміни вживаються у такому значенні:
готовність персоналу - спроможність персоналу виконувати свої обов'язки в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті;
кризова ситуація - ситуація, що склалася на об'єкті внаслідок вчинення протиправної дії щодо об'єкта, яка може призвести або призвела до вчинення диверсії, крадіжки, іншого неправомірного вилучення ядерних та інших радіоактивних матеріалів;
надзвичайна ситуація - порушення нормальної експлуатації об'єкта внаслідок події природного або техногенного характеру, яка може призвести або призвела до заподіяної здоров'ю шкоди, загибелі осіб, які перебувають у межах захищеної зони об'єкта, населення, значних матеріальних втрат, викиду в навколишнє середовище радіоактивних матеріалів в обсягах, що перевищують установлені законодавством допустимі рівні;
об'єкт - ядерна установка, об'єкт, призначений для поводження з радіоактивними відходами, іншими джерелами іонізуючого випромінювання;
подія - причина виникнення надзвичайної або кризової ситуації на об'єкті;
уражальний чинник події - складова частина події, яка характеризується перевищуючим нормативні показники фізичним, радіаційним, хімічним, біологічним, іншим впливом на здоров'я людини.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України
"Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку",
"Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", Порядку класифікації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру за їх рівнями, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 24.03.2004
N 368, Правилах фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 04.08.2006
N 116, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 21.09.2006 за N 1067/12941, Правилах ведення обліку та контролю ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 26.06.2006
N 97, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 17.07.2006 за N 849/12723 (у редакції наказу Державного комітету ядерного регулювання України від 08.02.2010
N 14) , Загальних вимогах до систем фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 28.08.2008
N 156, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 21.10.2008 за N 999/15690, Плані реагування на радіаційні аварії, затвердженому наказом Державного комітету ядерного регулювання України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 17.05.2004
N 87/211, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 10.06.2004 за N 720/9319, Вимогах до підрозділу фізичного захисту і персоналу підрозділу фізичного захисту, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, Національної академії наук України від 03.03.2009
N 128/146/58, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 13.05.2009 за N 426/16442.
1.3. Завданням персоналу є запобігання, виявлення та реагування на протиправні дії щодо об'єкта та/або ядерного матеріалу (також іншого радіоактивного матеріалу, джерел іонізуючого випромінювання) в умовах надзвичайної або кризової ситуації та пом'якшення наслідків цих дій.
1.4. Персонал діє в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті відповідно до зазначених у підпунктах 1.4.1, 1.4.2 цього пункту обов'язків та аварійного плану об'єкта.
1.4.1. Обов'язками персоналу підрозділу фізичного захисту в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті є:
а) забезпечення взаємодії з персоналом підрозділу з охорони, персоналом підрозділу, який здійснює облік та контроль ядерних матеріалів;
б) перевірка готовності резервного пульта фізичного захисту або спеціально обладнаного локального пульта фізичного захисту взяти на себе управління інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту та виконання інших передбачених проектом функцій центрального пульта фізичного захисту;
в) передавання у разі необхідності управління інженерно-технічними засобами системи фізичного захисту об'єкта резервному або спеціально обладнаному локальному пульту фізичного захисту;
г) забезпечення постійного двостороннього зв'язку між центральним (резервним) пультом фізичного захисту, адміністрацією, начальником зміни об'єкта, підрозділом з охорони, силами допомоги ззовні;
ґ) забезпечення реєстрації, збереження, відтворення в будь-який момент часу інформації, що надходить на центральний (резервний) пульт фізичного захисту та виходить з нього;
д) документування будь-яких власних дій, повідомлень, що надходять від персоналу підрозділу, який здійснює облік та контроль ядерних матеріалів, іншого персоналу об'єкта, персоналу підрозділу з охорони, сил допомоги ззовні;
е) здійснення спільно з персоналом підрозділу з охорони компенсувальних заходів у разі виходу з ладу окремих елементів системи фізичного захисту;
є) виявлення спроби вчинення або вчинення протиправних дій щодо об'єкта;
ж) оповіщення про тривогу начальника зміни об'єкта, керівників підрозділу фізичного захисту та підрозділу з охорони, інших учасників об'єктового плану взаємодії;
з) визначення кількості, озброєння та оснащення правопорушників, тактики дій правопорушників, їх маршрутів пересування та ймовірних намірів, надання інформації про це начальнику зміни об'єкта, адміністрації, підрозділу з охорони, силам допомоги ззовні;
и) забезпечення безперешкодної евакуації персоналу об'єкта, персоналу підрядників, відряджених, відвідувачів з окремих життєво важливих місць і зон обмеження доступу об'єкта, обліку кожної особи, яка залишила життєво важливе місце або зону обмеження доступу, доправлення евакуйованих у визначені для них місця для здійснення огляду їх особистих речей та поклажі щодо виявлення заборонених предметів і речовин, перевірки їх санкціонованого перебування в зонах обмеження доступу перед евакуацією та в разі необхідності отримання свідчень від евакуйованих правоохоронними органами;
і) забезпечення своєчасного проїзду та проходу через контрольно-пропускні пункти на межі зон обмеження доступу об'єкта персоналом підрозділів пошуково-рятувальних сил, аварійно-рятувальних служб центральних та місцевих органів виконавчої влади, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, транспортних засобів і персоналу сил допомоги ззовні;
ї) перевірка приміщень об'єкта, з яких відбулася евакуація, на наявність людей чи предметів і речовин, які можуть бути використані в диверсійних цілях;
й) участь у забезпеченні відповідно до аварійного плану об'єкта доступу до забруднених радіоактивними та іншими небезпечними речовинами або небезпечних щодо обвалу приміщень аварійного персоналу об'єкта та персоналом підрозділів пошуково-рятувальних сил, аварійно-рятувальних служб центральних та місцевих органів виконавчої влади, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, що прибули на об'єкт;
к) виконання правила двох осіб;
л) недопущення несанкціонованого виносу/вивозу за межі захищеної зони ядерних та інших радіоактивних матеріалів персоналом підрозділів пошуково-рятувальних сил, аварійно-рятувальних служб центральних та місцевих органів виконавчої влади, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, сил допомоги ззовні, який брав участь у ліквідації наслідків надзвичайної або кризової ситуації;
м) надання штабу аварійного реагування наявної інформації про стан приміщень та обладнання об'єкта, місцезнаходження ядерних та інших радіоактивних матеріалів;
н) застосування засобів індивідуального захисту;
о) призупинення дій правопорушників за допомогою інженерно-технічних засобів системи фізичного захисту об'єкта;
п) проведення спеціально уповноваженою особою первинних переговорів з правопорушниками, які захопили заручників або життєво важливі місця об'єкта, до прибуття осіб, спеціально уповноважених на ведення переговорів з терористами керівником оперативного штабу, створеного для безпосереднього управління конкретною антитерористичною операцією;
р) надання допомоги силам реагування при здійсненні ними розгортання, переривання та нейтралізації правопорушників;
с) надання після нейтралізації правопорушників допомоги силам реагування у виявленні небезпечних у диверсійному відношенні предметів і речовин у приміщеннях і на території об'єкта, де знаходилися правопорушники;
т) забезпечення збереження речових доказів на місці вчинення протиправних дій;
у) сприяння правоохоронним органам у процесі розслідування ними подій, що призвели до виникнення надзвичайної або кризової ситуації, здійснення заходів з розшуку та повернення зниклих ядерних та інших радіоактивних матеріалів;
ф) забезпечення умов для надання медичної допомоги потерпілим у разі надзвичайної або кризової ситуації на об'єкті;
х) забезпечення спільно з підрозділом з охорони підтримання на об'єкті правопорядку, захисту інформації з обмеженим доступом, охорони окремих радіаційно забруднених ділянок на території об'єкта, межі яких відповідно позначені;
ц) виконання завдань з ліквідації наслідків аварії;
ч) переміщення без зниження рівня фізичного захисту об'єкта робочих місць персоналу з місць, у яких радіаційне забруднення перевищує допустимі норми, в місця, де радіаційне забруднення не перевищує допустимих норм.
1.4.2. Обов'язками персоналу підрозділу, який здійснює облік та контроль ядерних матеріалів, в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті є:
а) забезпечення взаємодії з персоналом підрозділу фізичного захисту, персоналом підрозділу з охорони;
б) збереження облікової та звітної документації;
в) здійснення відповідних заходів у разі виходу з ладу окремих елементів системи обліку та контролю ядерних матеріалів;
г) вжиття відповідних заходів у разі виникнення підозри, що відбувся несанкціонований доступ до ядерних матеріалів, встановлення факту крадіжки або здійснення інших протиправних дій щодо ядерних матеріалів;
ґ) забезпечення збереження речових доказів на місці вчинення протиправних дій щодо ядерних матеріалів;
д) проведення у разі виявлення аномалії в найкоротші строки спеціального розслідування;
е) сприяння правоохоронним органам у процесі розслідування ними подій, що призвели до зникнення ядерних матеріалів, а також під час заходів з розшуку та повернення зниклих матеріалів.
1.5. Експлуатуюча організація при визначенні порядку дій персоналу в умовах надзвичайних і кризових ситуацій суворо дотримується принципів державної політики у сфері використання ядерної енергії та радіаційного захисту, а саме:
пріоритету захисту людини та навколишнього природного середовища від впливу іонізуючого випромінювання;
дотримання дозових меж впливу на персонал і населення, встановлених нормами, правилами та стандартами з ядерної та радіаційної безпеки;
1.6. Керівник експлуатуючої організації забезпечує визначення порядку дій персоналу та його готовність до дій в умовах надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті.
II. Події, що можуть призвести до виникнення надзвичайної та кризової ситуацій
2.1. Характер протікання надзвичайних і кризових ситуацій на об'єкті залежить від подій, що їх викликали.
Причинами надзвичайних ситуацій можуть бути події природного та техногенного характеру. Причинами кризових ситуацій є події соціально-політичного характеру.
2.2. До подій природного характеру, що можуть призвести до виникнення надзвичайної ситуації, належать:
а) землетруси;
б) зсуви;
в) осідання (провалля) земної поверхні;
г) карстові провалля;
ґ) сильне налипання снігу (шар мокрого замерзлого снігу на проводах електромережі завтовшки 35 мм і більше);
д) дуже сильний мороз (температура повітря мінус 30-35 град.С і нижче);
................Перейти до повного тексту