1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
26.06.2006 N 97
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 липня 2006 р.
за N 849/12723
Про затвердження Правил ведення обліку та контролю ядерних матеріалів
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету ядерного регулювання N 14 від 08.02.2010 Наказом Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
Відповідно до Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 6 березня 2001 року за N 155/2001, та з метою приведення у відповідність до чинного законодавства
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила ведення обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - Правила), що додаються.
2. Начальнику Управління гарантій та безпеки перевезень Лопатіну С.Д. забезпечити подання цього наказу в п'ятиденний термін після затвердження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Директору Державного підприємства ДНТЦ ЯРБ Васильченку В.М. у місячний термін після державної реєстрації наказу забезпечити його тиражування.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної безпеки Дем'яненка А.І.
Голова О.А.Миколайчук
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
26.06.2006 N 97
(у редакції наказу
Державного комітету ядерного
регулювання України
08.02.2010 N 14)
( z0202-10 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 липня 2006 р.
за N 849/12723
ПРАВИЛА
ведення обліку та контролю ядерних матеріалів
( У тексті Правил слова "Держатомрегулювання", "облікова одиниця" у всіх відмінках та числах замінено відповідно словами "Держатомрегулювання України", "партія" у відповідних відмінках та числах згідно з Наказом Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
I. Загальні положення
1.1. Ці Правила розроблені відповідно до Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.96 N 1525 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 N 257) .
1.2. Правила встановлюють вимоги щодо ведення обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - ЯМ) і подання до Держатомрегулювання України інформації в рамках державної системи обліку та контролю ЯМ. Правила поширюються на суб'єктів державної системи обліку та контролю ЯМ.
1.3. Суб'єкти державної системи обліку та контролю ЯМ подають до Держатомрегулювання України інформацію згідно з порядком, визначеним міністерствами, іншими органами виконавчої влади, Національною академією наук України, або, у разі відсутності такого порядку, відповідно до цих Правил. Перелік інформації та строки її подання до Держатомрегулювання України зазначено у додатку 1 до цих Правил.
1.4. Держатомрегулювання України в межах наданих повноважень забезпечує виконання зобов'язань, прийнятих Україною відповідно до міжнародних договорів у галузі нерозповсюдження ядерної зброї, шляхом збору, перевірки і подання в МАГАТЕ відповідної інформації про ядерні та неядерні матеріали, обладнання та технології, які можуть бути використані для створення ядерної зброї, організації в установленому порядку інспекційних перевірок МАГАТЕ.
1.5. Ліцензіат, який провадить діяльність, пов'язану з використанням, виробництвом, зберіганням, придбанням і збутом ЯМ, забезпечує ведення системи обліку та контролю ЯМ відповідно до Правил, складовими частинами якої є:
персонал з обліку та контролю ЯМ;
процедури обліку та контролю ЯМ, включаючи процедури вимірювання ЯМ та контролю вимірювання;
облікова та звітна документація щодо ЯМ;
система ведення та обробки інформації з обліку ЯМ.
1.6. У Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
аномалія - це незвичайні обставини, які вказують прямо або викликають підозру, що:
відбувся несанкціонований доступ до ЯМ або їх втрата;
кількість ЯМ у зоні балансу ЯМ (далі - ЗБМ) не відповідає зареєстрованій кількості ЯМ;
вказана у документах відправника кількість ЯМ не відповідає кількості ЯМ, отриманій одержувачем;
високозбагачений уран - уран, який містить 20% або більше ізотопу урану-235, або урану-233, або їхньої суміші;
засоби збереження та спостереження - засоби, які забезпечують збереження та спостереження за ЯМ (засіб індикації втручання, відеокамера, пристрій радіаційного контролю тощо) і доповнюють заходи з обліку ЯМ, а також забезпечують їх збереженість;
засіб індикації втручання - технічний засіб або пристрій, призначений для виявлення несанкціонованого доступу до ЯМ та який має унікальний номер;
низькозбагачений уран - уран, який містить менше 20% ізотопу урану-235, або урану-233, або їхньої суміші;
початкові документи - документи, на даних яких базується первинна інформація про кожну партію ЯМ (супровідна та технічна документація, технічні паспорти, протоколи вимірювань, транспортні накладні).
( Абзац десятий пункту 1.6 розділу I в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених в Угоді між Україною та Міжнародним агентством з атомної енергії про застосування гарантій у зв'язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї, Законі України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", Положенні про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.96 N 1525 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 N 257) .
II. Вимоги до обліку ядерних матеріалів
2.1. Облік здійснюється за вагою ЯМ: для урану, плутонію - у грамах, для торію - у кілограмах.
Державному обліку підлягають ЯМ у будь-якому фізичному стані або хімічних сполуках, крім:
ЯМ, що містяться в руді під час її видобутку або обробки;
плутонію з концентрацією ізотопу плутонію-238, яка перевищує 80%;
джерела іонізуючого випромінювання, що містять плутоній-239 і звільнені від регулюючого контролю за активністю;
виробів, на які у початкових документах відсутні дані про кількість ЯМ, а вагові значення, отримані за довідковими даними чи за результатами розрахунків, є значно меншими за 1 грам і округлюються до нуля за правилами математичного округлення;
виробів, вага ЯМ у яких за даними початкових документів менша за 1 грам і округлюється до нуля за правилами математичного округлення.
Взяття на облік ЯМ здійснюється за даними початкових документів за його фактичним місцезнаходженням та за фактом його надходження на територію ліцензіата незалежно від бухгалтерського обліку; у разі, якщо початкові документи відсутні - відразу після визначення складу та кількості ЯМ за результатами його аналізу та складання відповідних документів.
( Пункт 2.1 розділу II в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
2.2. За погодженням з Держатомрегулюванням України від державного обліку звільняються ЯМ, витрачені або розчинені таким чином, що стали непридатними для будь-якої діяльності, що представляє інтерес з точки зору гарантій, або стали такими, що практично не регенеруються.
( Пункт 2.2 розділу II в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
2.3. Вимоги до процедур обліку ЯМ встановлюються залежно від їх категорій, які визначаються згідно з додатком 2 до Правил.
2.4. Облік ЯМ ведеться шляхом безперервного документування всіх операцій з ЯМ із використанням єдиної системи класифікації та кодифікації облікових даних відповідно до Додаткових положень до Угоди між Україною та МАГАТЕ про застосування гарантій у зв'язку з Договором про нерозповсюдження ядерної зброї. Перелік і вимоги до ведення обліково-звітної документації визначаються Держатомрегулюванням України.
2.5. Облік ЯМ здійснюється за масою їх ізотопів у кожній партії, що знаходиться в даній ЗБМ.
2.6. Усі записи в облікових документах стосовно конкретної партії ЯМ містять її ідентифікатор, нанесений безпосередньо на поверхню предмета (або ємності, у якій міститься ЯМ), або на прикріплений ярлик. Ідентифікатор визначається візуально або за допомогою технічних засобів. Якщо за даними державної системи обліку та контролю ЯМ виявилось, що ідентифікатор не є унікальним у даній ЗБМ, за рішенням Держатомрегулювання України ідентифікатор має бути змінено й надалі облік ведеться з використанням цього зміненого ідентифікатора.
( Пункт 2.6 розділу II в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
2.7. При взятті на державний облік дані про кількість ЯМ базуються на: даних технічних паспортів партій; результатах вимірювань ЯМ у даній ЗБМ або результатах попередніх вимірювань кількості ЯМ в іншій ЗБМ, якщо збереженість ЯМ підтверджується засобами збереження та спостереження; застосуванні розрахункових методів у випадку неможливості проведення вимірювань; довідкових даних для ЯМ IV категорії, за погодженням з Держатомрегулюванням України.
2.8. Облік ведеться відповідно до розробленої ліцензіатом інструкції з обліку та контролю ЯМ, яка визначає:
персонал, який здійснює ведення системи обліку та контролю ЯМ;
порядок надання інформації до Держатомрегулювання України;
опис і порядок заповнення облікових і звітних документів;
процедуру одержання та відправлення ЯМ;
процедуру визначення фактично наявної кількості ЯМ під час проведення фізичної інвентаризації;
систему ведення та обробки інформації з обліку ЯМ;
порядок розслідування аномалій.
2.9. Передача ЯМ від одного ліцензіата до іншого в межах України дозволяється за умови наявності в одержувача відповідної ліцензії та системи обліку і контролю ЯМ, що відповідає вимогам Правил.
III. Заходи щодо створення та ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів
3.1. Заявник, який має намір проваджувати діяльність, пов'язану з використанням, виробництвом, зберіганням, придбанням і збутом ЯМ, згідно із законодавством отримує відповідну ліцензію, що видається Держатомрегулюванням України за умови підтвердження заявником спроможності дотримуватися вимог законодавства щодо обліку та контролю ЯМ.
3.2. Ліцензіат для створення системи обліку та контролю ЯМ:
наказом призначає особу, відповідальну за ведення системи обліку та контролю ЯМ і надання інформації до Держатомрегулювання України відповідно до вимог Правил, за необхідності визначає структурний підрозділ, який здійснюватиме облік та контроль ЯМ (далі - персонал);
визначає вимоги до кваліфікації персоналу, який здійснює ведення обліку та контролю ЯМ, забезпечує навчання персоналу, перевірку знань та умінь персоналу, допуск до виконання своїх обов'язків відповідно до вимог законодавства;
забезпечує персонал приміщеннями, обладнанням, засобами зв'язку, іншими матеріально-технічними засобами в обсязі, необхідному для ефективного виконання персоналом своїх обов'язків;
розробляє та веде експлуатаційну та облікову документацію згідно з розділом V цих Правил;
( Абзац п'ятий пункту 3.2 розділу III в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
створює та веде систему вимірювань ЯМ відповідно до вимог Положення про систему вимірювань ядерних матеріалів, затвердженого наказом Держатомрегулювання України від 13.02.2006 N 24, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.2006 за N 213/12087. У разі наявності ЯМ тільки IV категорії у формі окремих предметів ліцензіат приймає рішення щодо доцільності створення системи вимірювань ЯМ і узгоджує його з Держатомрегулюванням України.
3.3. Ліцензіат забезпечує ведення системи обліку та контролю ЯМ шляхом:
підтримання та підвищення кваліфікації персоналу;
забезпечення умов для виконання своїх обов'язків особою, відповідальною за облік та контроль ЯМ;
дотримання вимог законодавства при здійсненні процедур обліку та контролю ЯМ;
забезпечення працездатності системи вимірювань ЯМ і виконання програм вимірювань ЯМ;
здійснення оцінки вразливості системи обліку та контролю ЯМ;
забезпечення функціонування системи ведення та обробки інформації з обліку ЯМ відповідно до Правил;
організації взаємодії системи обліку та контролю ЯМ з системою фізичного захисту;
забезпечення працездатності засобів збереження та спостереження, іншого обладнання системи обліку та контролю ЯМ;
аналізу причин порушень вимог Правил при здійсненні персоналом діяльності з обліку та контролю ЯМ та вжиття заходів за результатами аналізу.
IV. Процедури контролю ядерних матеріалів
4.1. Ліцензіат здійснює постійний контроль за наявністю та переміщенням ЯМ з метою своєчасного виявлення та запобігання їх втраті або несанкціонованому використанню за допомогою таких процедур:
застосування засобів збереження та спостереження;
за принципом, що ґрунтується на спостереженні однієї особи за діями іншої під час доступу до ЯМ (правила двох осіб);
контролю доступу до місцезнаходження ЯМ і даних про ЯМ;
проведення фізичної інвентаризації;
контролю вимірювань ЯМ, втрат, розходжень у даних відправника та одержувача ЯМ, виявлення аномалій.
4.2. Для ЯМ I, II категорій застосування засобів індикації втручання є обов'язковим. Засоби індикації втручання для ЯМ III, IV категорій застосовуються у разі, якщо це є доцільним для своєчасного виявлення та запобігання їх втраті або несанкціонованому використанню.
4.3. Фізична інвентаризація є найважливішою процедурою контролю ЯМ. Залежно від категорії ЯМ фізична інвентаризація в ЗБМ включає:
перевірку наявності всіх партій ЯМ та їх ідентифікаторів;
перевірку стану засобів індикації втручання (для ЯМ, що містяться в закритих об'ємах);
проведення вимірювань кількості та визначення складу ЯМ відповідно до програми вимірювань;
визначення фактично наявної кількості ЯМ;
зведення балансу ЯМ та закриття звітного періоду.
4.4. Ліцензіат проводить фізичну інвентаризацію за планом з періодичністю відповідно до Правил або за приписом Держатомрегулювання України у разі виникнення аномалії згідно з процедурою, що затверджується ліцензіатом. На період проведення фізичної інвентаризації переміщення ЯМ не допускається.
4.5. Фізична інвентаризація ЯМ I, II категорій проводиться раз на півроку, ЯМ III категорії - раз на рік, у разі тривалості паливної кампанії реакторної установки більше року її періодичність визначається зупинками для перевантаження реактора. Термін проведення щорічної фізичної інвентаризації у ЗБМ, в яких знаходиться ЯМ тільки IV категорії, встановлюється Держатомрегулюванням України у відповідній ліцензії.
4.6. У разі виявлення аномалії під час фізичної інвентаризації або при виконанні облікових процедур ліцензіат діє згідно з розділом VIII цих Правил.
4.7. З метою забезпечення державного контролю та виконання вимог міжнародних договорів ліцензіат створює умови для здійснення інспекційних перевірок державними інспекторами Держатомрегулювання України та інспекторами МАГАТЕ відповідно до законодавства.
V. Ведення системи обліку ядерних матеріалів
( Назва розділу V в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
5.1. Ліцензіат забезпечує функціонування системи обліку ЯМ відповідно до розділу III цих Правил.
( Пункт 5.1 розділу V в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
5.2. При веденні системи обліку ЯМ для ЗБМ використовуються експлуатаційні та облікові документи, що містять інформацію про кількість, категорію, форму і склад ЯМ, їх місцезнаходження та дані про зміну їх інвентарної кількості.
5.2.1. До експлуатаційних документів залежно від діяльності ліцензіата належать такі документи:
експлуатаційні дані, які дозволяють визначити зміни кількості та складу ядерних матеріалів;
перелік ЯМ та їх місцезнаходження;
дані вимірювань ЯМ, включаючи процедури забезпечення якості проведення вимірювань ЯМ, оцінену випадкову і систематичну похибки;
опис процедури ведення обліку та контролю ЯМ.
5.2.2. В облікових документах зазначаються:
усі зміни інвентарної кількості ЯМ, які дозволять визначити наявну інвентарну кількість ЯМ у будь-який час;
результати проведення фізичної інвентаризації ЯМ.
Облікові документи, що стосуються змін інвентарної кількості та фізичної інвентаризації, містять ідентифікатори, вихідні та поточні дані для кожної партії ЯМ. Записи щодо урану, плутонію та торію ведуться окремо. Для кожної зміни інвентарної кількості зазначаються її дата, у випадку одержання або відправлення ЯМ - ЗБМ відправника або одержувача (країна - у разі міжнародних передач).
( Пункт 5.2 розділу V в редакції Наказу Державної інспекції ядерного регулювання N 117 від 21.10.2013 )
5.3. Ліцензіат подає до Держатомрегулювання України на паперовому та електронному носіях інформацію, яка подається до Держатомрегулювання України для обробки та наступного подання до МАГАТЕ відповідно до вимог міжнародних угод, включаючи звітні документи про кількість ЯМ:
5.3.1. Звіт про зміни інвентарної кількості ЯМ, який складається згідно з додатками 3, 4 до Правил у разі:
одержання або відправлення ЯМ між окремими ЗБМ у межах країни;
імпорту або експорту ЯМ;
збільшення/зменшення кількості ЯМ в партії;
незворотної втрати ЯМ;
випадкового виявлення ЯМ;
виявлення розбіжності між даними відправника й одержувача ЯМ;
коригування даних у попередніх звітах;
інших випадків, що стосуються змін інвентарної кількості ЯМ.
У звітах про зміни інвентарної кількості відображаються зміни інвентарної кількості ЯМ окремо для урану, плутонію, торію. У разі відправлення ЯМ іншому ліцензіату один примірник звіту про інвентарні зміни направляється одержувачу разом із супровідними документами, для ЯМ I категорії у балк-формі та II категорії - додатково надається інформація щодо точності та невизначеності вимірювань, що здійснювались відправником;
5.3.2. Список фактично наявної кількості ЯМ, який складається згідно з додатками 5, 6 до Правил за результатами фізичної інвентаризації та містить інформацію про кожну партію ЯМ;
5.3.3. Матеріально-балансовий звіт, який складається згідно з додатком 7 до Правил за результатами фізичної інвентаризації та містить підсумкові дані про зміни інвентарної кількості ЯМ за звітний період, який починається наступного дня після проведення попередньої інвентаризації ЯМ і закінчується датою поточної інвентаризації. Матеріально-балансовий звіт для кожної ЗБМ складається окремо для урану, плутонію, торію та містить:
сумарну кількість ЯМ на дату закінчення попередньої інвентаризації;
сумарну кількість збільшень (окремо за кожним типом інвентарних змін);
сумарну кількість зменшень (окремо за кожним типом інвентарних змін);
сумарну зареєстровану кількість ЯМ;
фактично наявну кількість ЯМ на дату закінчення поточної інвентаризації;
різницю між фактично наявною та зареєстрованою кількістю ЯМ;
величину похибки, з якою визначено фактично наявну кількість ЯМ.
5.4. Звітні документи надсилаються до Держатомрегулювання України в терміни, зазначені в додатку 1 до Правил.
5.5. У разі виникнення аномалії ліцензіат за результатами розслідування складає у довільній формі спеціальний звіт згідно з розділом VIII цих Правил.
VI. Система ведення та обробки інформації з обліку ядерних матеріалів
6.1. Система ведення та обробки інформації з обліку ЯМ повинна відповідати таким загальним вимогам:
внесення нової інформації не призводить до втрати попередніх записів;
зберігається інформація про дату внесення зміни та прізвище особи, яка вносить зміну;
інформація про кожну партію ЯМ зберігається не менше 5 років після припинення її обліку і має бути доступна в будь-який час.
6.2. Ліцензіат впроваджує комп'ютерну інформаційну систему ведення та обробки інформації з обліку ЯМ, яка виконує такі функції:
ведення бази даних з ЯМ;
формування звітів про зміни інвентарної кількості та про фактично наявну кількість ЯМ в електронному форматі відповідно до вимог Держатомрегулювання України;
зведення матеріального балансу ЯМ і формування матеріально-балансового звіту;
надання інформації, необхідної при проведенні фізичної інвентаризації та інспекційних перевірок.
За узгодженням з Держатомрегулюванням України у разі наявності в ліцензіата ЯМ тільки IV категорії в невеликій кількості та з незначним потоком ЯМ протягом року можливе ведення обліку ЯМ на папері без використання комп'ютера.
6.3. Програмне забезпечення інформаційної системи забезпечує:
формування звітів про ЯМ, сумісних із державним інформаційним банком даних;
перевірку цілісності та контроль інформації, що вводиться;
коригування даних з реєстрацією дати та прізвища особи, яка виконує коригування;
захист доступу до інформації.
6.4. Ліцензіат забезпечує захист даних в інформаційній системі від несанкціонованого втручання під час обробки, зберігання та передавання інформації, а також захист інформації від втрати в результаті несправності технічних засобів відповідно до законодавства.
6.5. База даних з обліку ЯМ містить дані щодо проведення фізичної інвентаризації, одержання та відправлення ЯМ, включаючи відомості про відправника або одержувача, і пов'язані з передаванням документи (супровідні документи, попередні повідомлення, транспортні документи, номери контейнерів тощо), а також інформацію про кожну партію, а саме:
первинні дані;
дані про кількість та ізотопний склад урану, плутонію та торію;
опис ЯМ, включаючи хімічну формулу та фізичну форму.
VII. Оцінка стану системи обліку та контролю ядерних матеріалів
7.1. Ліцензіат у рамках системи управління якістю проводить оцінку стану системи обліку та контролю ЯМ.
7.2. Періодичність проведення оцінки стану системи обліку та контролю ЯМ встановлюється ліцензіатом, але не може бути більшою одного року для систем обліку та контролю ЯМ I категорії, двох років - для систем обліку та контролю ЯМ II та III категорій, трьох років - для систем обліку та контролю ЯМ IV категорії. Інформація про результати оцінки включається у щорічний звіт, що подається до Держатомрегулювання України відповідно до ліцензійних вимог.
7.3. Оцінка стану систем обліку та контролю ЯМ включає перевірку відповідності таким вимогам законодавства:
навчання, підтримання та підвищення кваліфікації персоналу;
забезпечення умов для виконання персоналом своїх обов'язків;
інструкції з обліку та контролю ЯМ;
ведення облікової та звітної документації;
функціонування системи вимірювань ЯМ;
функціонування системи ведення та обробки інформації з обліку ЯМ;
поводження з інформацією з обліку та контролю ЯМ;
використання засобів індикації втручання та забезпечення їх працездатності;
процедур обліку та контролю ЯМ, розслідування порушень вимог обліку та контролю ЯМ, дій при підозрі, що відбулася втрата ЯМ або несанкціонований доступ до них, дій при виявленні втрати або несанкціонованого доступу до ЯМ;
взаємодії системи обліку та контролю ЯМ з системою фізичного захисту;
здійснення оцінки вразливості системи обліку та контролю ЯМ I, II, III категорій і вжиття заходів за результатами оцінки;
організації роботи з інспекторами МАГАТЕ;
вжиття коригувальних заходів за результатами інспекційної перевірки.
VIII. Порядок дій ліцензіата при виявленні аномалій у ЗБМ
8.1. Критеріями виявлення аномалії при проведенні фізичної інвентаризації або при виконанні будь-яких заходів з обліку та контролю ЯМ є:
нестача або надлишок партії;
неперекривання довірчих інтервалів при довірчій імовірності* 0,95 результатів вимірювань ЯМ при реєстрації кількості ЯМ і вимірювань кількості ЯМ при проведенні фізичної інвентаризації або будь-яких інших вимірювань;
_______________
* Довірча імовірність - імовірність того, що значення параметра ЯМ, отримане в результаті вимірювань, відповідає його істинному значенню в межах довірчого інтервалу. Довірчий інтервал при довірчій імовірності 0,95 складає +-2 (сигма), де (сигма) - середнє квадратичне відхилення.
неперекривання довірчих інтервалів при довірчій імовірності 0,95 результатів вимірювань кількості ЯМ відправником та одержувачем;
пошкодження цілісності партії;
пошкодження, відмови, втрата засобів індикації втручання або ознаки втручання в їх функціонування сторонніми особами;
відхилення в облікових і звітних документах;
перевищення терміну одержання ЯМ, передбаченого графіком перевезення, більше двох діб при невизначених причинах.

................
Перейти до повного тексту