- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 березня 2010 р.
за N 202/17497
Про внесення змін до Правил ведення обліку та контролю ядерних матеріалів
Відповідно до Положення про Державний комітет ядерного регулювання України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2006
N 1830, та з метою приведення у відповідність до законодавства
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до Правил ведення обліку та контролю ядерних матеріалів, затверджених наказом Державного комітету ядерного регулювання України від 26.06.2006
N 97, та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 17.07.2006 за N 849/12723, виклавши їх їх у новій редакції, що додається.
2. Начальнику Відділу гарантій нерозповсюдження Лопатіну С.Д. забезпечити подання цього наказу в п'ятиденний термін після затвердження на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням наказу покладається на першого заступника Голови Ускова А.Г.
Голова ПОГОДЖЕНО: Міністр палива та енергетики України Міністр промислової політики України Президент Національної академії наук України Міністр України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи | О.А.Миколайчук Ю.В.Продан В.С.Новицький Б.Є.Патон В.Шандра |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
26.06.2006 N 97
( z0849-06 )
(у редакції наказу
Державного комітету ядерного
регулювання України
08.02.2010 N 14)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
3 березня 2010 р.
за N 202/17497
ПРАВИЛА
ведення обліку та контролю ядерних матеріалів
I. Загальні положення
1.1. Ці Правила розроблені відповідно до Положення про державну систему обліку та контролю ядерних матеріалів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.96
N 1525 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2009
N 257) .
1.2. Правила встановлюють вимоги щодо ведення обліку та контролю ядерних матеріалів (далі - ЯМ) і подання до Держатомрегулювання інформації в рамках державної системи обліку та контролю ЯМ. Правила поширюються на суб'єктів державної системи обліку та контролю ЯМ.
1.3. Суб'єкти державної системи обліку та контролю ЯМ подають до Держатомрегулювання інформацію згідно з порядком, визначеним міністерствами, іншими органами виконавчої влади, Національною академією наук України, або, у разі відсутності такого порядку, відповідно до цих Правил. Перелік інформації та строки її подання до Держатомрегулювання зазначено у додатку 1 до цих Правил.
1.4. Держатомрегулювання в межах наданих повноважень забезпечує виконання зобов'язань, прийнятих Україною відповідно до міжнародних договорів у галузі нерозповсюдження ядерної зброї, шляхом збору, перевірки і подання в МАГАТЕ відповідної інформації про ядерні та неядерні матеріали, обладнання та технології, які можуть бути використані для створення ядерної зброї, організації в установленому порядку інспекційних перевірок МАГАТЕ.
1.5. Ліцензіат, який провадить діяльність, пов'язану з використанням, виробництвом, зберіганням, придбанням і збутом ЯМ, забезпечує ведення системи обліку та контролю ЯМ відповідно до Правил, складовими частинами якої є:
персонал з обліку та контролю ЯМ;
процедури обліку та контролю ЯМ, включаючи процедури вимірювання ЯМ та контролю вимірювання;
облікова та звітна документація щодо ЯМ;
система ведення та обробки інформації з обліку ЯМ.
1.6. У Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
аномалія - це незвичайні обставини, які вказують прямо або викликають підозру, що:
відбувся несанкціонований доступ до ЯМ або їх втрата;
кількість ЯМ у зоні балансу ЯМ (далі - ЗБМ) не відповідає зареєстрованій кількості ЯМ;
вказана у документах відправника кількість ЯМ не відповідає кількості ЯМ, отриманій одержувачем;
високозбагачений уран - уран, який містить 20% або більше ізотопу урану-235, або урану-233, або їхньої суміші;
засоби збереження та спостереження - засоби, які забезпечують збереження та спостереження за ЯМ (засіб індикації втручання, відеокамера, пристрій радіаційного контролю тощо) і доповнюють заходи з обліку ЯМ, а також забезпечують їх збереженість;
засіб індикації втручання - технічний засіб або пристрій, призначений для виявлення несанкціонованого доступу до ЯМ та який має унікальний номер;
низькозбагачений уран - уран, який містить менше 20% ізотопу урану-235, або урану-233, або їхньої суміші;
облікова одиниця - предмет, який містить ЯМ, піддається ідентифікації та має унікальний номер (ідентифікатор).
II. Вимоги до обліку ядерних матеріалів
2.1. Державному обліку підлягають ЯМ у будь-якому фізичному стані або хімічних сполуках, за винятком таких, що містяться в урановій руді під час її видобутку або обробки.
2.2. За погодженням з Держатомрегулюванням від державного обліку може бути звільнено:
плутоній з концентрацією ізотопу плутонію-238, яка перевищує 80%;
ЯМ, які передбачається використовувати в неядерній діяльності, такій як виробництво сплавів або кераміки;
ЯМ, витрачені або розчинені таким чином, що стали непридатними для будь-якої ядерної діяльності, що представляє інтерес з точки зору гарантій, або стали такими, що практично не регенеруються.
2.3. Вимоги до процедур обліку ЯМ встановлюються залежно від їх категорій, які визначаються згідно з додатком 2 до Правил.
2.4. Облік ЯМ ведеться шляхом безперервного документування всіх операцій з ЯМ із використанням єдиної системи класифікації та кодифікації облікових даних відповідно до Додаткових положень до Угоди між Україною та МАГАТЕ про застосування гарантій у зв'язку з
Договором про нерозповсюдження ядерної зброї. Перелік і вимоги до ведення обліково-звітної документації визначаються Держатомрегулюванням.
2.5. Облік ЯМ здійснюється за масою їх ізотопів у кожній обліковій одиниці, що знаходиться в даній ЗБМ.
2.6. Усі записи в облікових документах стосовно конкретної облікової одиниці містять її ідентифікатор, нанесений на поверхню облікової одиниці та який визначається візуально або за допомогою технічних засобів.
2.7. При взятті на державний облік дані про кількість ЯМ базуються на: даних технічних паспортів облікових одиниць; результатах вимірювань ЯМ у даній ЗБМ або результатах попередніх вимірювань кількості ЯМ в іншій ЗБМ, якщо збереженість ЯМ підтверджується засобами збереження та спостереження; застосуванні розрахункових методів у випадку неможливості проведення вимірювань; довідкових даних для ЯМ IV категорії, за погодженням з Держатомрегулюванням.
2.8. Облік ведеться відповідно до розробленої ліцензіатом інструкції з обліку та контролю ЯМ, яка визначає:
персонал, який здійснює ведення системи обліку та контролю ЯМ;
порядок надання інформації до Держатомрегулювання;
опис і порядок заповнення облікових і звітних документів;
процедуру одержання та відправлення ЯМ;
процедуру визначення фактично наявної кількості ЯМ під час проведення фізичної інвентаризації;
систему ведення та обробки інформації з обліку ЯМ;
порядок розслідування аномалій.
2.9. Передача ЯМ від одного ліцензіата до іншого в межах України дозволяється за умови наявності в одержувача відповідної ліцензії та системи обліку і контролю ЯМ, що відповідає вимогам Правил.
III. Заходи щодо створення та ведення системи обліку та контролю ядерних матеріалів
3.1. Заявник, який має намір проваджувати діяльність, пов'язану з використанням, виробництвом, зберіганням, придбанням і збутом ЯМ, згідно із законодавством отримує відповідну ліцензію, що видається Держатомрегулюванням за умови підтвердження заявником спроможності дотримуватися вимог законодавства щодо обліку та контролю ЯМ.
3.2. Ліцензіат для створення системи обліку та контролю ЯМ:
наказом призначає особу, відповідальну за ведення системи обліку та контролю ЯМ і надання інформації до Держатомрегулювання відповідно до вимог Правил, за необхідності визначає структурний підрозділ, який здійснюватиме облік та контроль ЯМ (далі - персонал);
визначає вимоги до кваліфікації персоналу, який здійснює ведення обліку та контролю ЯМ, забезпечує навчання персоналу, перевірку знань та умінь персоналу, допуск до виконання своїх обов'язків відповідно до вимог законодавства;
забезпечує персонал приміщеннями, обладнанням, засобами зв'язку, іншими матеріально-технічними засобами в обсязі, необхідному для ефективного виконання персоналом своїх обов'язків;
розробляє та затверджує інструкцію з обліку та контролю ЯМ відповідно до вимог Правил, інших нормативно-правових актів з обліку та контролю ЯМ;
створює та веде систему вимірювань ЯМ відповідно до вимог Положення про систему вимірювань ядерних матеріалів, затвердженого наказом Держатомрегулювання від 13.02.2006
N 24, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01.03.2006 за N 213/12087. У разі наявності ЯМ тільки IV категорії у формі окремих предметів ліцензіат приймає рішення щодо доцільності створення системи вимірювань ЯМ і узгоджує його з Держатомрегулюванням.
3.3. Ліцензіат забезпечує ведення системи обліку та контролю ЯМ шляхом:
підтримання та підвищення кваліфікації персоналу;
забезпечення умов для виконання своїх обов'язків особою, відповідальною за облік та контроль ЯМ;
дотримання вимог законодавства при здійсненні процедур обліку та контролю ЯМ;
забезпечення працездатності системи вимірювань ЯМ і виконання програм вимірювань ЯМ;
здійснення оцінки вразливості системи обліку та контролю ЯМ;
забезпечення функціонування системи ведення та обробки інформації з обліку ЯМ відповідно до Правил;
організації взаємодії системи обліку та контролю ЯМ з системою фізичного захисту;
забезпечення працездатності засобів збереження та спостереження, іншого обладнання системи обліку та контролю ЯМ;
аналізу причин порушень вимог Правил при здійсненні персоналом діяльності з обліку та контролю ЯМ та вжиття заходів за результатами аналізу.
IV. Процедури контролю ядерних матеріалів
4.1. Ліцензіат здійснює постійний контроль за наявністю та переміщенням ЯМ з метою своєчасного виявлення та запобігання їх втраті або несанкціонованому використанню за допомогою таких процедур:
застосування засобів збереження та спостереження;
за принципом, що ґрунтується на спостереженні однієї особи за діями іншої під час доступу до ЯМ (правила двох осіб);
контролю доступу до місцезнаходження ЯМ і даних про ЯМ;
проведення фізичної інвентаризації;
контролю вимірювань ЯМ, втрат, розходжень у даних відправника та одержувача ЯМ, виявлення аномалій.
4.2. Для ЯМ I, II категорій застосування засобів індикації втручання є обов'язковим. Засоби індикації втручання для ЯМ III, IV категорій застосовуються у разі, якщо це є доцільним для своєчасного виявлення та запобігання їх втраті або несанкціонованому використанню.
4.3. Фізична інвентаризація є найважливішою процедурою контролю ЯМ. Залежно від категорії ЯМ фізична інвентаризація в ЗБМ включає:
перевірку наявності всіх облікових одиниць ЯМ та їх ідентифікаторів;
перевірку стану засобів індикації втручання (для ЯМ, що містяться в закритих об'ємах);
проведення вимірювань кількості та визначення складу ЯМ відповідно до програми вимірювань;
визначення фактично наявної кількості ЯМ;
зведення балансу ЯМ та закриття звітного періоду.
4.4. Ліцензіат проводить фізичну інвентаризацію за планом з періодичністю відповідно до Правил або за приписом Держатомрегулювання у разі виникнення аномалії згідно з процедурою, що затверджується ліцензіатом. На період проведення фізичної інвентаризації переміщення ЯМ не допускається.
4.5. Фізична інвентаризація ЯМ I, II категорій проводиться раз на півроку, ЯМ III категорії - раз на рік, у разі тривалості паливної кампанії реакторної установки більше року її періодичність визначається зупинками для перевантаження реактора. Термін проведення щорічної фізичної інвентаризації у ЗБМ, в яких знаходиться ЯМ тільки IV категорії, встановлюється Держатомрегулюванням у відповідній ліцензії.
4.6. У разі виявлення аномалії під час фізичної інвентаризації або при виконанні облікових процедур ліцензіат діє згідно з розділом VIII цих Правил.
4.7. З метою забезпечення державного контролю та виконання вимог міжнародних договорів ліцензіат створює умови для здійснення інспекційних перевірок державними інспекторами Держатомрегулювання та інспекторами МАГАТЕ відповідно до законодавства.
V. Ведення облікової та звітної документації
5.1. У звітних та облікових документах кількість ЯМ округлюється з точністю до цілих чисел грама для урану та плутонію і до кілограма - для торію за правилами округлення.
5.2. Облік ЯМ ведеться з використанням таких облікових документів:
початкові документи, на даних яких базується первинна інформація про кожну облікову одиницю ЯМ (супровідна та технічна документація, технічні паспорти, протоколи вимірювань, транспортні накладні тощо);
облікова картка для кожної облікової одиниці ЯМ, яка ведеться за довільною формою та містить ідентифікатор облікової одиниці, її місцезнаходження, вихідні дані про кількість у ній ЯМ, зміни інвентарної кількості ЯМ тощо;
картограма розміщення ЯМ, яка ведеться за довільною формою у кожній ЗБМ з кількістю більше двадцяти облікових одиниць та містить координати розміщення ЯМ з позначкою ідентифікатора облікової одиниці;
журнал обліку ЯМ, до якого вноситься інформація про кількість ЯМ, ідентифікатори облікових одиниць, дані про відправника/одержувача ЯМ, про всі інвентарні зміни ЯМ, дані про наявну кількість ЯМ після кожної зміни інвентарної кількості. Інформація про зміни інвентарної кількості та переміщення ЯМ реєструється в журналі не пізніше наступного робочого дня після дати інвентарних змін, для ЯМ I, II категорій інформація вноситься в день, коли відбулись зміни;
документи про виробничу діяльність (експлуатаційні документи), що відображають поводження з ЯМ відповідно до технологічного процесу та дають змогу визначити місцезнаходження ЯМ у будь-який час;
додаткові документи, що використовуються ліцензіатом у разі потреби залежно від специфіки його діяльності та можуть включати інформацію про засоби збереження і спостереження МАГАТЕ, процедури ідентифікації облікових одиниць тощо.
5.3. Ліцензіат подає до Держатомрегулювання на паперовому та електронному носіях інформацію, яка подається до Держатомрегулювання для обробки та наступного подання до МАГАТЕ відповідно до вимог міжнародних угод, включаючи звітні документи про кількість ЯМ:
5.3.1. Звіт про зміни інвентарної кількості ЯМ, який складається згідно з додатками 3, 4 до Правил у разі:
одержання або відправлення ЯМ між окремими ЗБМ у межах країни;
імпорту або експорту ЯМ;
збільшення/зменшення кількості ЯМ в обліковій одиниці;
незворотної втрати ЯМ;
випадкового виявлення ЯМ;
виявлення розбіжності між даними відправника й одержувача ЯМ;
коригування даних у попередніх звітах;
інших випадків, що стосуються змін інвентарної кількості ЯМ.
У звітах про зміни інвентарної кількості відображаються зміни інвентарної кількості ЯМ окремо для урану, плутонію, торію. У разі відправлення ЯМ іншому ліцензіату один примірник звіту про інвентарні зміни направляється одержувачу разом із супровідними документами, для ЯМ I категорії у балк-формі та II категорії - додатково надається інформація щодо точності та невизначеності вимірювань, що здійснювались відправником;
5.3.2. Список фактично наявної кількості ЯМ, який складається згідно з додатками 5, 6 до Правил за результатами фізичної інвентаризації та містить інформацію про кожну облікову одиницю ЯМ;
5.3.3. Матеріально-балансовий звіт, який складається згідно з додатком 7 до Правил за результатами фізичної інвентаризації та містить підсумкові дані про зміни інвентарної кількості ЯМ за звітний період, який починається наступного дня після проведення попередньої інвентаризації ЯМ і закінчується датою поточної інвентаризації. Матеріально-балансовий звіт для кожної ЗБМ складається окремо для урану, плутонію, торію та містить:
сумарну кількість ЯМ на дату закінчення попередньої інвентаризації;
сумарну кількість збільшень (окремо за кожним типом інвентарних змін);
сумарну кількість зменшень (окремо за кожним типом інвентарних змін);
сумарну зареєстровану кількість ЯМ;
фактично наявну кількість ЯМ на дату закінчення поточної інвентаризації;
різницю між фактично наявною та зареєстрованою кількістю ЯМ;
величину похибки, з якою визначено фактично наявну кількість ЯМ.
5.4. Звітні документи надсилаються до Держатомрегулювання в терміни, зазначені в додатку 1 до Правил.
5.5. У разі виникнення аномалії ліцензіат за результатами розслідування складає у довільній формі спеціальний звіт згідно з розділом VIII цих Правил.
VI. Система ведення та обробки інформації з обліку ядерних матеріалів
6.1. Система ведення та обробки інформації з обліку ЯМ повинна відповідати таким загальним вимогам:
внесення нової інформації не призводить до втрати попередніх записів;
зберігається інформація про дату внесення зміни та прізвище особи, яка вносить зміну;
інформація про кожну облікову одиницю ЯМ зберігається не менше 5 років після припинення її обліку і має бути доступна в будь-який час.
6.2. Ліцензіат впроваджує комп'ютерну інформаційну систему ведення та обробки інформації з обліку ЯМ, яка виконує такі функції:
ведення бази даних з ЯМ;
формування звітів про зміни інвентарної кількості та про фактично наявну кількість ЯМ в електронному форматі відповідно до вимог Держатомрегулювання;
зведення матеріального балансу ЯМ і формування матеріально-балансового звіту;
надання інформації, необхідної при проведенні фізичної інвентаризації та інспекційних перевірок.
За узгодженням з Держатомрегулюванням у разі наявності в ліцензіата ЯМ тільки IV категорії в невеликій кількості та з незначним потоком ЯМ протягом року можливе ведення обліку ЯМ на папері без використання комп'ютера.
6.3. Програмне забезпечення інформаційної системи забезпечує:
формування звітів про ЯМ, сумісних із державним інформаційним банком даних;
перевірку цілісності та контроль інформації, що вводиться;
коригування даних з реєстрацією дати та прізвища особи, яка виконує коригування;
захист доступу до інформації.
6.4. Ліцензіат забезпечує захист даних в інформаційній системі від несанкціонованого втручання під час обробки, зберігання та передавання інформації, а також захист інформації від втрати в результаті несправності технічних засобів відповідно до законодавства.
6.5. База даних з обліку ЯМ містить дані щодо проведення фізичної інвентаризації, одержання та відправлення ЯМ, включаючи відомості про відправника або одержувача, і пов'язані з передаванням документи (супровідні документи, попередні повідомлення, транспортні документи, номери контейнерів тощо), а також інформацію про кожну облікову одиницю, а саме:
первинні дані;
дані про кількість та ізотопний склад урану, плутонію та торію;
опис ЯМ, включаючи хімічну формулу та фізичну форму.
VII. Оцінка стану системи обліку та контролю ядерних матеріалів
7.1. Ліцензіат у рамках системи управління якістю проводить оцінку стану системи обліку та контролю ЯМ.
7.2. Періодичність проведення оцінки стану системи обліку та контролю ЯМ встановлюється ліцензіатом, але не може бути більшою одного року для систем обліку та контролю ЯМ I категорії, двох років - для систем обліку та контролю ЯМ II та III категорій, трьох років - для систем обліку та контролю ЯМ IV категорії. Інформація про результати оцінки включається у щорічний звіт, що подається до Держатомрегулювання відповідно до ліцензійних вимог.
7.3. Оцінка стану систем обліку та контролю ЯМ включає перевірку відповідності таким вимогам законодавства:
навчання, підтримання та підвищення кваліфікації персоналу;
забезпечення умов для виконання персоналом своїх обов'язків;
інструкції з обліку та контролю ЯМ;
ведення облікової та звітної документації;
функціонування системи вимірювань ЯМ;
функціонування системи ведення та обробки інформації з обліку ЯМ;
поводження з інформацією з обліку та контролю ЯМ;
використання засобів індикації втручання та забезпечення їх працездатності;
процедур обліку та контролю ЯМ, розслідування порушень вимог обліку та контролю ЯМ, дій при підозрі, що відбулася втрата ЯМ або несанкціонований доступ до них, дій при виявленні втрати або несанкціонованого доступу до ЯМ;
взаємодії системи обліку та контролю ЯМ з системою фізичного захисту;
здійснення оцінки вразливості системи обліку та контролю ЯМ I, II, III категорій і вжиття заходів за результатами оцінки;
організації роботи з інспекторами МАГАТЕ;
вжиття коригувальних заходів за результатами інспекційної перевірки.
VIII. Порядок дій ліцензіата при виявленні аномалій у ЗБМ
8.1. Критеріями виявлення аномалії при проведенні фізичної інвентаризації або при виконанні будь-яких заходів з обліку та контролю ЯМ є:
нестача або надлишок облікової одиниці;
неперекривання довірчих інтервалів при довірчій імовірності* 0,95 результатів вимірювань ЯМ при реєстрації кількості ЯМ і вимірювань кількості ЯМ при проведенні фізичної інвентаризації або будь-яких інших вимірювань;
_______________
* Довірча імовірність - імовірність того, що значення параметра ЯМ, отримане в результаті вимірювань, відповідає його істинному значенню в межах довірчого інтервалу. Довірчий інтервал при довірчій імовірності 0,95 складає +-2 (сигма), де (сигма) - середнє квадратичне відхилення.
неперекривання довірчих інтервалів при довірчій імовірності 0,95 результатів вимірювань кількості ЯМ відправником та одержувачем;
пошкодження цілісності облікової одиниці;
пошкодження, відмови, втрата засобів індикації втручання або ознаки втручання в їх функціонування сторонніми особами;
відхилення в облікових і звітних документах;
перевищення терміну одержання ЯМ, передбаченого графіком перевезення, більше двох діб при невизначених причинах.
8.2. У разі виявлення ознак аномалії ліцензіат негайно призначає спеціальне розслідування.
................Перейти до повного тексту