- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про затвердження Положення про визначення банками України мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком
Відповідно до
статей 7,
15,
55,
56,
58 Закону України "Про Національний банк України",
статей 35,
66 Закону України "Про банки і банківську діяльність", з метою імплементації положень Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС)
№ 575/2013 від 26 червня 2013 року про пруденційні вимоги для кредитних установ та про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 648/2012 (зі змінами) щодо визначення мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком згідно зі стандартизованим підходом, Правління Національного банку України постановляє:
1. Затвердити Положення про визначення банками України мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком (далі - Положення), що додається.
2. Банкам України:
1) розробити / доопрацювати внутрішньобанківські положення для визначення мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, до 27 лютого 2026 року (включно);
2) здійснити розрахунок у тестовому режимі мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, згідно з вимогами Положення:
на звітні дати 01 березня, 01 квітня, 01 травня, 01 червня, 11 червня, 19 червня 2026 року та надати інформацію про результати такого розрахунку до Національного банку України за встановленою ним формою не пізніше 16 березня, 15 квітня, 15 травня, 05 червня, 16 червня, 25 червня 2026 року відповідно;
зі звітної дати 01 липня 2026 року до звітної дати 31 липня 2026 року (включно) на дати, які є звітними для файлів із показниками статистичної звітності зі щоденною періодичністю подання, та надати інформацію про результати такого розрахунку до Національного банку України за встановленою ним формою до 23 години 00 хвилин робочого дня, наступного за відповідною звітною датою;
3) повідомити Національний банк України до 16 березня 2026 року про намір застосовувати або не застосовувати кредитні рейтинги для визначення значень ваг ризику експозицій згідно з вимогами Положення.
Банк, який має намір застосовувати кредитні рейтинги для визначення значень ваг ризику, додатково в повідомленні зазначає:
найменування та місцезнаходження рейтингового агентства / рейтингових агентств, кредитні рейтинги якого / яких банк має намір застосовувати для визначення значень ваг ризику експозицій;
групу / групи експозицій, значення ваг ризику яких банк має намір визначати із застосуванням кредитних рейтингів;
4) затвердити та запровадити внутрішньобанківські положення для визначення мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, до 31 липня 2026 року (включно);
5) здійснювати розрахунок мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, згідно з вимогами Положення починаючи зі звітної дати станом на 01 серпня 2026 року.
3. Банки України мають право протягом періоду дії воєнного стану та 365 календарних днів після його припинення чи скасування визначати значення ваг ризику експозицій із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу Уряду України згідно з вимогами Положення, але в розмірі не вище (не гірше), ніж:
1) 50%, - для експозицій до Уряду України в іноземній валюті;
2) 100%, - для інших експозицій, значення ваг ризику яких визначається згідно з пунктом 47 глави 6, пунктом 54 глави 7, пунктом 62 глави 8, пунктом 77 глави 10 розділу III Положення.
4. Департаменту методології регулювання діяльності банків (Оксана Присяженко) після офіційного опублікування довести до відома банків України інформацію про прийняття цієї постанови.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.
Інд. 22
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
03 квітня 2025 року № 43
Положення
про визначення банками України мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком
I. Загальні положення
1. Основні положення та терміни
Підходи, визначені цим Положенням, ґрунтуються на нормах Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС)
№ 575/2013 від 26 червня 2013 року про пруденційні вимоги для кредитних установ та про внесення змін до Регламенту (ЄС) № 648/2012 (зі змінами) (далі - Регламент ЄС № 575) щодо визначення розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком згідно зі стандартизованим підходом.
2. Терміни та скорочення в цьому Положенні вживаються в такому значенні:
2) багатосторонній банк розвитку (англійською мовою multilateral development bank) - фінансова установа, створена центральними урядами країн / міжнародними організаціями з метою фінансування проєктів економічного та соціального розвитку;
3) валовий розмір експозиції - показник, який відображає загальний розмір договірних зобов’язань за правочином та визначається для:
фінансового зобов’язання як сума цього фінансового зобов’язання, що обліковується за активним позабалансовим рахунком
Плану рахунків (без зменшення на суму оціночного резерву), зважена на коефіцієнт кредитної конверсії (CCF) згідно з вимогами глави 3 розділу І цього Положення;
4) гарантійний інструмент (англійською мовою guarantee) - договірне зобов’язання надавача забезпечити сплату банку коштів у разі невиконання контрагентом своїх зобов’язань перед банком;
5) група пов’язаних контрагентів (англійською мовою group of connected counterparty) - юридичні особи, які визначені групою пов’язаних контрагентів відповідно до глави 1 розділу VI Інструкції про порядок регулювання діяльності банків в Україні, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 28 серпня 2001 року № 368,
зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 26 вересня 2001 року за № 841/6032 (зі змінами) (далі - Інструкція № 368);
6) деривативні фінансові інструменти (далі - деривативи) - уживається в значенні, визначеному в пункті 13 частини першої
статті 2 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки";
7) дефолтна експозиція (англійською мовою exposure in default) - експозиція за активом / фінансовим зобов’язанням, яка визначена дефолтним активом у значенні, визначеному в підпункті 10 пункту 5 розділу I Положення
№ 351, крім експозиції, якій встановлений ступінь кредитної якості 6 згідно з вимогами розділу II та глав 6-11 розділу III цього Положення із застосуванням кредитного рейтингу експозиції / контрагента / іншого фінансового інструменту контрагента;
8) експозиція (англійською мовою exposure) - актив / фінансове зобов’язання, що обліковується за активними балансовими / позабалансовими рахунками
Плану рахунків;
9) експозиція без кредитного рейтингу - експозиція, до якої не застосовується кредитний рейтинг у зв’язку з тим, що рейтингове агентство, обране банком згідно з вимогами цього Положення, не визначило жодного з таких кредитних рейтингів: кредитний рейтинг експозиції, кредитний рейтинг контрагента, кредитний рейтинг іншого фінансового інструменту контрагента;
10) Європейський орган банківського нагляду (далі - EBA) - Європейський орган банківського нагляду, заснований згідно з Регламентом Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 1093/2010 від 24 листопада 2010 року про заснування Європейського наглядового органу (Європейського органу банківського нагляду) та про внесення змін до Рішення № 716/2009/ЄC та скасування Рішення Комісії № 2009/78/ЄC (зі змінами);
11) житлова нерухомість (англійською мовою residential property) - об’єкт нерухомого майна, який відповідає одній з таких ознак:
майбутній об’єкт житлової нерухомості;
земельна ділянка, оформлена на правах власності, на якій розташоване нерухоме майно, що належить до житлового фонду (будинок), і площа якої безпосередньо використовується для функціонування об’єкта;
12) іноземна юридична особа публічного права - юридична особа-нерезидент, яка відповідає одночасно таким критеріям:
є неприбутковим органом адміністрування, що належить до сфери управління центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування іноземної країни або органу, що виконує повноваження, ідентичні до повноважень регіонального уряду / органу місцевого самоврядування іноземної країни, або суб’єктом господарювання, який перебуває у власності центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування іноземної країни, отримує від нього фінансову підтримку, достатню для забезпечення виконання визначених законодавством повноважень, та здійснює некомерційне господарювання;
має прямо визначені на законодавчому рівні гарантійні зобов’язання центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування іноземної країни щодо забезпечення виконання зобов’язань, взятих такою юридичною особою, у разі їх невиконання;
13) інструмент, ідентичний до грошових коштів (англійською мовою cash assimilated instrument), - ощадний сертифікат, депозитний сертифікат, облігація або будь-який інший несубординований фінансовий інструмент, випущений банком, оплачений покупцем такого інструменту в повній сумі та зобов’язання за яким підлягає безумовному виконанню банком у встановлений правочином строк за його номінальною вартістю;
14) контрагент - боржник / контрагент банку у значенні, визначеному в підпунктах 5, 16 пункту 5 розділу I Положення
№ 351; сторона в зобов’язанні (боржник) за факторинговою операцією з регресом, визначена банком на підставі сформованого ним судження;
15) коефіцієнт кредитної конверсії (CCF) - коефіцієнт, що відображає кількісну ймовірність того, що експозиція за фінансовим зобов’язанням, яке обліковується за позабалансовим рахунком
Плану рахунків, стане експозицією за активом, який обліковуватиметься за балансовим рахунком Плану рахунків;
16) країна з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню Європейського Союзу (далі - ЄС) стосовно експозицій щодо банків, - країна, яка не є членом ЄС та включена до додатка I до Імплементаційного рішення Комісії (ЄС) № 2021/1753 від 01 жовтня 2021 року про еквівалентність наглядових та регуляторних вимог певних третіх країн та територій для врахування експозицій відповідно до Регламенту (ЄС)
№ 575/2013 Європейського Парламенту і Ради [далі - Імплементаційне рішення (ЄС) № 2021/1753];
17) країна з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів, - країна, яка не є членом ЄС та включена до додатка IV до Імплементаційного рішення (ЄС) № 2021/1753;
18) непрофінансоване забезпечення (англійською мовою unfunded credit protection) - інструмент пом’якшення кредитного ризику, який передбачає договірне зобов’язання третьої сторони сплатити банку визначену суму грошових коштів у разі дефолту контрагента або в разі настання інших подій, передбачених правочином;
19) неявна державна підтримка (англійською мовою implicit government support) - застосовані рейтинговим агентством під час визначення кредитного рейтингу припущення про заходи, що вживаються / можуть бути вжиті центральним / регіональним урядом або органом місцевого самоврядування України / країни реєстрації банку-контрагента для запобігання невиконанню ним своїх зобов’язань перед кредиторами та вкладниками;
23) пом’якшення кредитного ризику (англійською мовою credit risk mitigation, CRM) - зменшення розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, шляхом застосування інструментів пом’якшення кредитного ризику;
24) поставний форвард (англійською мовою forward assets purchases) - форвард, який відповідає умовам пункту 2 частини другої
статті 7 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки";
25) початковий строк погашення (англійською мовою original maturity) - строк погашення експозиції у повній сумі згідно з первинними умовами правочину без урахування внесених до правочину змін щодо продовження строку погашення боргу;
26) профінансоване забезпечення (англійською мовою funded credit protection) - інструмент пом’якшення кредитного ризику, який передбачає договірне право банку звернути стягнення на отримане забезпечення для подальшої його реалізації (отримання платежів) або набуття у власність для забезпечення зменшення розміру експозиції щодо контрагента в разі його дефолту або в разі настання інших подій, визначених правочином;
27) Регламент ЄС № 2016/1646 - Імплементаційний регламент Комісії (ЄС) № 2016/1646 від 13 вересня 2016 року про встановлення імплементаційних технічних стандартів щодо основних індексів та визнаних бірж відповідно до Регламенту (ЄС) № 575/2013 Європейського Парламенту та Ради про пруденційні вимоги до кредитних установ та інвестиційних фірм (зі змінами);
28) регулятор - державний орган, до функцій та повноважень якого відповідно до законодавства країни належить здійснення регулювання ринків фінансових послуг;
29) роздрібна експозиція (англійською мовою retail exposure) - експозиція щодо фізичної особи або суб’єкта мікропідприємництва, малого, середнього підприємництва (далі - суб’єкт МСП);
30) субординований борг - уживається в значенні, визначеному в пункті 59 частини першої
статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії";
31) суб’єкт МСП (англійською мовою small and medium-sized enterprise, SME) - суб’єкт мікропідприємництва, малого, середнього підприємництва у значенні, визначеному частиною третьою
статті 55 Господарського кодексу України, включаючи фізичну особу-підприємця; особа, яка провадить незалежну професійну діяльність відповідно до підпункту 14.1.226 пункту 14.1
статті 14 Податкового кодексу України;
32) торговельне фінансування (англійською мовою trade finance) - фінансовий інструмент, умовами якого передбачено фінансування зовнішньоекономічної діяльності контрагента банку з експорту та імпорту товарів та послуг, із фіксованим строком погашення до одного року та без права продовження (роловеру);
33) торгова експозиція (англійською мовою trade exposure) - експозиція щодо центрального контрагента за операцією з деривативом, операцією репо / зворотного репо, включаючи експозицію за маржею, крім експозиції за внесками до гарантійного фонду центрального контрагента;
34) учасник КІП - інший, ніж банк, учасник кредитно-інвестиційної підгрупи банківської групи, до якої належить банк;
35) учасник клірингу (англійською мовою clearing member) - учасник ринків капіталу, який уклав з особою, яка провадить клірингову діяльність центрального контрагента, договір про клірингове обслуговування для здійснення клірингу прав та зобов’язань за контрактами / правочинами / операціями, вчиненими у власних інтересах учасника клірингу та/або в інтересах його клієнтів;
36) фінансове зобов’язання - уживається в значенні, визначеному в підпункті 26 пункту 5 розділу І Положення
№ 351;
38) форвардний депозит (англійською мовою forward deposit) - зобов’язання банку розмістити в майбутньому в контрагента депозит у визначеному розмірі, на визначений строк та під визначену відсоткову ставку згідно з правочином, укладеним між банком та контрагентом;
39) центральний контрагент (англійською мовою qualified central counterparty, QCCP) - одна з двох таких юридичних осіб:
юридична особа, що здійснює клірингову діяльність центрального контрагента відповідно до
статті 60 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки";
центральний контрагент, який уповноважений на здійснення діяльності центрального контрагента відповідно до статей 14, 25 Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 648/2012 від 04 липня 2012 року про позабіржові деривативи, центральних контрагентів та торгові репозиторії (зі змінами);
40) юридична особа публічного права (англійською мовою public sector entity, PSE) - юридична особа публічного права України, іноземна юридична особа публічного права;
41) юридична особа публічного права України - юридична особа-резидент, яка відповідає одночасно таким критеріям:
є неприбутковою установою / організацією, що належить до сфери управління Уряду України / органу місцевого самоврядування України, або суб’єктом господарювання, який створений в установленому порядку Урядом України, отримує від нього фінансову підтримку та здійснює некомерційне господарювання;
має прямо визначені законодавством України гарантійні зобов’язання центрального Уряду України / органу місцевого самоврядування України щодо забезпечення виконання фінансових зобов’язань, взятих такою юридичною особою, у разі їх невиконання.
Терміни "гарантійне забезпечення", "гарантійний фонд", "клієнт учасника клірингу", "маржа" вживаються в значеннях, визначених
Положенням про провадження клірингової діяльності, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 13 січня 2022 року № 5, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 01 лютого 2022 року за № 114/37450 (зі змінами).
Термін "майбутній об’єкт житлової нерухомості" уживається в значенні, визначеному
Законом України "Про гарантування речових прав на об’єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому".
3. Це Положення встановлює порядок визначення банками України мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком. Експозиції, зважені за кредитним ризиком, відображають неочікувані втрати (збитки) від кредитного ризику за активними банківськими операціями.
Банк ураховує мінімальний розмір експозицій, зважених за кредитним ризиком, під час розрахунку нормативів достатності капіталу згідно з вимогами Інструкції
№ 368.
5. Банк розробляє та затверджує рішенням уповноваженого органу внутрішньобанківське положення щодо визначення мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком (далі - внутрішньобанківське положення), яке документально закріплює процес розрахунку мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, регламентує інші питання, пов’язані з отриманням інформації для цілей такого розрахунку, та враховує вимоги цього Положення.
Внутрішньобанківське положення може бути частиною окремого(их) внутрішньобанківського(их) положення(нь) щодо управління кредитним ризиком.
Мінімальний перелік методик та процедур щодо визначення банком мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком, які повинні бути передбачені внутрішньобанківським положенням, визначений в додатку 1 до цього Положення.
6. Відповідність внутрішньобанківського положення вимогам цього Положення є предметом оцінки Національним банком України (далі - Національний банк) під час здійснення банківського нагляду.
Внутрішньобанківське положення подається до Національного банку на його запит, а також уповноваженим Національним банком особам під час здійснення інспекційної перевірки.
Неподання внутрішньобанківського положення для ознайомлення на запит Національного банку або уповноважених Національним банком осіб під час здійснення інспекційної перевірки банку є підставою для застосування до банку заходів впливу згідно з Положенням
№ 346.
Відсутність у банку внутрішньобанківського положення є підставою для прийняття Національним банком рішення про неефективність та неадекватність системи управління кредитним ризиком у банку, а також застосування заходів впливу згідно з Положенням
№ 346.
7. Банк готує юридичний висновок, складання якого передбачено вимогами цього Положення, за результатами аналізу норм права, що застосовується до правочину (законодавство України; законодавство іншої країни, згідно із законодавством якої здійснюється виконання правочину / вирішення спорів за правочином).
Юридичний висновок складається юридичним підрозділом банку в письмовій формі за підписом керівника цього підрозділу.
Банк переглядає юридичний висновок із періодичністю, визначеною у внутрішньобанківському положенні, яка забезпечує його актуальність, з урахуванням норм законодавства України / іншої країни та правочину.
8. Банк подає до Національного банку на його запит юридичний висновок та документи, що підтверджують інформацію, викладену в юридичному висновку, разом із супровідним листом за підписом однієї з таких осіб:
1) голови правління банку або особи, на яку покладені обов’язки голови правління банку, включаючи підписання документів;
2) заступника голови правління банку, який здійснює керівництво та контролює діяльність структурного підрозділу банку, до функцій якого належить здійснення юридичного супроводу діяльності банку відповідно до розподілу функціональних обов’язків між головою правління банку та його заступниками.
9. Банк надає лист та документи, зазначені в пункті 8 глави 1 розділу I цього Положення, в один із таких способів:
1) у паперовій формі з одночасним поданням електронної копії оригіналу документа в паперовій формі (далі - електронна копія) без накладання кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Електронна копія документа надається на цифрових носіях або надсилається засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу;
2) в електронній формі, підписаній шляхом накладання КЕП, або електронну копію документа, засвідчену КЕП згідно з вимогами
Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги", засобами електронної пошти на офіційну електронну поштову скриньку Національного банку або іншими засобами електронного зв’язку, які використовуються Національним банком для електронного документообігу.
10. Юридичний висновок, що подається до Національного банку, та документи, що додаються до нього, повинні бути викладені українською мовою і не містити виправлень, неточностей.
Документи, складені іноземною мовою, для подання до Національного банку повинні бути перекладені на українську мову (справжність підпису перекладача засвідчується нотаріально). Не перекладаються на українську мову документи, складені іноземною мовою, у разі одночасного наведення їх тексту українською мовою.
Документи, які видані в іноземній країні, для подання до Національного банку повинні бути легалізовані в установленому законодавством України порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Документи щодо юридичної особи, які видані в іноземній країні та легалізація яких не передбачена міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, подаються банком до Національного банку за підписом керівника або іншого уповноваженого представника юридичної особи.
Банк у разі неможливості дотримання визначених в абзаці третьому пункту 10 глави 1 розділу I цього Положення вимог щодо оформлення документів, виданих в іноземній країні, з незалежних від особи причин подає до Національного банку обґрунтовані пояснення.
2. Загальні підходи до розрахунку мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком
11. Банк розраховує мінімальний розмір експозицій, зважених за кредитним ризиком, як сукупний розмір експозицій банку, зважених на ваги ризику цих експозицій відповідно до вимог цього Положення.
12. Банк розраховує мінімальний розмір експозицій, зважених за кредитним ризиком, за всіма експозиціями, крім:
2) експозицій за активами (їх частинами), включеними до вирахувань із капіталу згідно з Положенням
№ 196, за виключенням нарахованих доходів, строк сплати яких згідно з договором минув, та нарахованих доходів, неотриманих понад 30 днів із дати їх нарахування, строк сплати яких згідно з договором не минув.
13. Банк визначає розмір експозиції, зваженої за кредитним ризиком, починаючи з дня визнання активу / фінансового зобов’язання в бухгалтерському обліку до дня припинення такого визнання.
14. Банк визначає розмір експозиції, зваженої на вагу ризику (без пом’якшення кредитного ризику), за такою формулою:
де ЕКСКРі - розмір і-тої експозиції, зваженої на вагу ризику;
ЕКСі - розмір і-тої експозиції, визначений згідно з главою 3 розділу I цього Положення;
ВРі - значення ваги ризику і-тої експозиції, визначене згідно з пунктами 16-20 глави 2 розділу I, розділами II, III цього Положення.
15. Банк має право пом’якшити кредитний ризик за експозицією згідно з вимогами та в порядку, визначеними в розділі IV цього Положення.
16. Банк для визначення значення ваги ризику експозиції включає експозицію до однієї з таких груп:
1) експозиції щодо центральних урядів / центральних банків;
2) експозиції щодо регіональних урядів / органів місцевого самоврядування;
3) експозиції щодо юридичних осіб публічного права;
4) експозиції щодо багатосторонніх банків розвитку;
5) експозиції щодо міжнародних організацій;
6) експозиції щодо банків-контрагентів;
7) експозиції щодо суб’єктів господарювання;
8) роздрібні експозиції;
9) експозиції, забезпечені житловою нерухомістю;
10) дефолтні експозиції;
11) експозиції за інструментами капіталу;
12) експозиції за субординованим боргом;
13) експозиції за цінними паперами інститутів спільного інвестування;
14) експозиції щодо центрального контрагента;
15) інші експозиції.
17. Банк визначає значення ваг ризику експозицій, включених до однієї з груп, зазначених у підпунктах 1-4, 6, 7 пункту 16 глави 2 розділу І цього Положення, із застосуванням одного з таких підходів:
1) із застосуванням кредитних рейтингів;
2) без застосування кредитних рейтингів.
18. Банк у разі прийняття рішення про застосування до групи експозицій підходу, визначеного в підпункті 1 пункту 17 глави 2 розділу I цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції, яка включена до такої групи, та:
1) якщо визначено хоча б один із таких кредитних рейтингів: кредитний рейтинг експозиції, кредитний рейтинг контрагента, кредитний рейтинг іншого фінансового інструменту контрагента, - згідно з вимогами розділів II, III цього Положення щодо визначення ваги ризику експозиції із застосуванням кредитних рейтингів;
2) якщо не визначено жодного з таких кредитних рейтингів: кредитний рейтинг експозиції, кредитний рейтинг контрагента, кредитний рейтинг іншого фінансового інструменту контрагента, - згідно з вимогами розділу III цього Положення щодо визначення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу.
19. Банк у разі прийняття рішення про застосування до групи експозицій підходу, визначеного в підпункті 2 пункту 17 глави 2 розділу I цього Положення, визначає значення ваг ризику експозицій, які включені до такої групи, згідно з вимогами розділу III цього Положення щодо визначення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу, незважаючи на наявність хоча б одного з таких кредитних рейтингів: кредитний рейтинг експозиції, кредитний рейтинг контрагента, кредитний рейтинг іншого фінансового інструменту контрагента.
20. Банк визначає значення ваг ризику експозицій, включених до однієї з груп, зазначених у підпунктах 5, 8-15 пункту 16 глави 2 розділу I цього Положення, згідно з вимогами розділу III цього Положення щодо визначення ваг ризику експозицій у відповідних групах експозицій.
21. Банк має право здійснювати коригування сукупного розміру експозицій, які не є дефолтними, щодо суб’єкта МСП, зважених на ваги ризику.
Банк визначає скоригований сукупний розмір експозицій щодо суб’єктів МСП, зважених на ваги ризику, за такою формулою:
де ЕКСМСП(СК) - скоригований сукупний розмір експозицій, які не є дефолтними, щодо суб’єкта МСП, зважених на ваги ризику;
n - загальна кількість експозицій щодо суб’єкта МСП, які не є дефолтними та зважуються на ваги ризику відповідно до вимог глав 11-13 розділу III цього Положення;
і - порядковий номер експозиції щодо суб’єкта МСП;
ЕКСМСП(СК)і - розмір і-ої експозиції щодо суб’єкта МСП, зваженої на вагу ризику відповідно до вимог глав 11-13 розділу III цього Положення;
К - коригуючий коефіцієнт, визначений згідно з пунктом 22 глави 2 розділу I цього Положення.
22. Банк визначає коригуючий коефіцієнт (К) за такою формулою:
К = |
min( ГР; СВРМСП )• 0,7619 + max( (СВРМСП - ГР); 0 )• 0,85 |
(3), |
ВРЕМСП |
де К - коригуючий коефіцієнт;
ГР - граничний валовий розмір експозицій щодо суб’єкта МСП, який дорівнює 120 млн грн;
СВРМСП - сукупний валовий розмір експозицій щодо суб’єкта МСП, який дорівнює одній з таких величин:
1) сукупному валовому розміру експозицій банку та учасників КІП щодо суб’єкта МСП та групи пов’язаних із таким суб’єктом МСП контрагентів, крім експозицій, забезпечених житловою нерухомістю.
Сукупний валовий розмір експозицій визначається згідно з абзацом другим підпункту 1 пункту 86 глави 12 розділу III цього Положення;
2) сукупний валовий розмір експозицій банку та учасників КІП щодо суб’єкта МСП та групи пов’язаних із таким суб’єктом МСП контрагентів, що забезпечені житловою нерухомістю, - якщо сукупний валовий розмір експозицій, визначений згідно з підпунктом 1 пункту 22 глави 2 розділу I цього Положення, дорівнює нулю.
3. Визначення розміру експозиції
23. Банк визначає розмір експозиції за активом, крім активу за деривативом, як балансову вартість цього активу, визначену згідно з вимогами Інструкції
№ 14.
24. Банк визначає розмір експозиції за фінансовим зобов’язанням, крім зобов’язання за операцією з деривативом, за такою формулою:
де ЕКС - розмір експозиції;
СФЗ - сума фінансового зобов’язання, що обліковується за активним рахунком позабалансового обліку, зменшена на суму сформованого оціночного резерву за таким зобов’язанням, визначену згідно з вимогами Інструкції
№ 14;
CCF - коефіцієнт кредитної конверсії (CCF). Визначення значення коефіцієнта кредитної конверсії (CCF) здійснюється згідно з додатком 2 до цього Положення.
25. Банк визначає розмір експозиції за деривативом, крім поставного форварда, відповідно до розділу III Положення
№ 89.
26. Банк визначає розмір експозиції за поставним форвардом таким чином:
1) для частини фінансового інструменту, що є активом, - відповідно до пункту 23 глави 3 розділу I цього Положення;
2) для частини фінансового інструменту, що є фінансовим зобов’язанням, - відповідно до пункту 24 глави 3 розділу I цього Положення.
27. Банк визначає розмір експозиції в іноземній валюті в гривневому еквіваленті за офіційним курсом гривні до іноземних валют, установленим Національним банком станом на дату розрахунку мінімального розміру експозицій, зважених за кредитним ризиком.
II. Вимоги щодо застосування кредитних рейтингів
4. Загальні підходи до застосування кредитних рейтингів
28. Банк застосовує кредитні рейтинги, визначені одним / кількома рейтинговими агентствами. Банк обирає рейтингові агентства з такого переліку: "Standard & Poor’s", "Fitch Ratings", "Moody’s Investors Service".
29. Банк для визначення значень ваг ризику експозицій із застосуванням кредитних рейтингів, визначених обраним(ми) рейтинговим(ми) агентством(ами):
1) застосовує кредитні рейтинги до кожної експозиції, яка одночасно відповідає таким умовам:
експозиція включена до групи експозицій, до якої можуть застосовуватися кредитні рейтинги згідно з підходом, визначеним у підпункті 1 пункту 17 глави 2 розділу I цього Положення;
щонайменше одним із рейтингових агентств визначено кредитний рейтинг експозиції / контрагента / іншого фінансового інструменту контрагента;
2) застосовує кредитні рейтинги безперервно та послідовно (вибіркове застосування кредитних рейтингів не дозволяється);
3) застосовує кредитні рейтинги, визначені за результатами аналізу всіх складових боргу за експозицією (основна сума боргу, відсотки).
30. Банк встановлює у внутрішньобанківському положенні періодичність оновлення інформації про кредитні рейтинги кожного з обраних рейтингових агентств відповідно до періодичності оновлення рейтинговим(ми) агентством(ами) інформації про кредитні рейтинги.
31. Банк повідомляє Національний банк про прийняття управлінським персоналом / колегіальним органом банку рішення про:
1) застосування кредитних рейтингів до однієї / кількох груп експозицій для визначення значення ваг ризику експозицій, уключених до групи / груп;
2) обрання одного / кількох рейтингових агентств для визначення значень ваг ризику експозицій;
3) припинення застосування кредитних до однієї / кількох груп експозицій для визначення значення ваг ризику експозицій, уключених до групи / груп;
4) припинення застосування кредитних рейтингів одного / кількох рейтингових агентств для визначення значень ваг ризику експозицій;
5) незастосування кредитних рейтингів до жодної групи експозицій.
32. Банк повідомляє Національний банк про прийняті рішення, визначені в пункті 31 глави 4 розділу II цього Положення:
1) не пізніше п’ятого робочого дня з дня прийняття рішення;
2) за підписом голови правління банку або особи, на яку покладені обов’язки голови правління банку, одним із способів, визначених у пункті 9 глави 1 розділу I цього Положення;
3) із додаванням:
копій прийнятих рішень;
обґрунтування про прийняття рішень, визначених у підпункті 4 пункту 31 глави 4 розділу II цього Положення, та інформації про вплив таких рішень на рівень достатності капіталу банку.
33. Банк у разі визначення кредитних рейтингів об’єкта рейтингування (експозиції, контрагента, іншого фінансового інструменту контрагента) кількома рейтинговими агентствами застосовує:
1) у разі наявності двох кредитних рейтингів, відповідно до яких можуть бути встановлені різні ваги ризику, - кредитний рейтинг, відповідно до якого встановлюється вище (гірше) значення ваг ризику;
2) у разі наявності трьох кредитних рейтингів, відповідно до яких можуть бути встановлені різні значення ваг ризику, - кредитний рейтинг, відповідно до якого встановлюється вище (гірше) значення ваги ризику з двох кредитних рейтингів, відповідно до яких встановлюються два найнижчих (найкращих) значень ваг ризику;
3) у разі наявності трьох кредитних рейтингів, відповідно до яких можуть бути встановлені різні значення ваг ризику та якщо два найнижчі (найкращі) значення ваг ризику, визначені із застосуванням кредитних рейтингів, є однаковими, - значення ваги ризику, визначене із застосуванням цих рейтингів.
34. Банк для визначення значення ваги ризику експозиції із застосуванням кредитних рейтингів здійснює такі послідовні дії:
1) визначає із застосуванням вимог глав 4, 5 розділу II цього Положення ступінь кредитної якості експозиції на підставі кредитного рейтингу згідно з:
таблицею 1 додатка 3 до цього Положення щодо визначення ступеня кредитної якості експозиції на підставі кредитного рейтингу - якщо застосовується довгостроковий кредитний рейтинг експозиції / контрагента / іншого фінансового інструменту контрагента;
таблицею 2 додатка 3 до цього Положення щодо визначення ступеня кредитної якості експозиції на підставі кредитного рейтингу - якщо застосовується короткостроковий кредитний рейтинг експозиції / контрагента / іншого фінансового інструменту контрагента;
2) визначає значення ваги ризику експозиції на підставі ступеня її кредитної якості згідно з вимогами розділу III цього Положення.
5. Вимоги щодо застосування кредитного рейтингу експозиції, контрагента, іншого фінансового інструменту контрагента
35. Банк визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням одного з таких кредитних рейтингів експозиції:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) короткострокового кредитного рейтингу експозиції - якщо експозиція є короткостроковою та контрагентом є банк або суб’єкт господарювання.
36. Банк визначає значення ваги ризику експозиції, щодо якої не визначено її кредитного рейтингу, із застосуванням:
1) довгострокового кредитного рейтингу контрагента з дотриманням вимог пункту 37 глави 5 розділу II цього Положення;
2) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту контрагента з дотриманням вимог пункту 38 глави 5 розділу II цього Положення - якщо немає довгострокового кредитного рейтингу контрагента.
37. Банк визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу контрагента за дотримання однієї з двох умов:
1) значення ваги ризику експозиції, визначене із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу контрагента, є вищим (гіршим), ніж значення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу, та пріоритетність задоволення вимог банку за експозицією є однаковою або нижчою, ніж пріоритетність задоволення вимог кредиторів за незабезпеченим несубординованим фінансовим інструментом контрагента згідно з умовами правочину та нормами законодавства про банкрутство;
2) значення ваги ризику експозиції, визначене із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу контрагента, є нижчим (кращим), ніж значення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу, та пріоритетність задоволення вимог банку за експозицією є однаковою або вищою, ніж пріоритетність задоволення вимог кредиторів за незабезпеченим несубординованим фінансовим інструментом контрагента згідно з умовами правочину та нормами законодавства про банкрутство.
Банк визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу контрагента та експозиції без кредитного рейтингу згідно з вимогами глав 6-11 розділу III цього Положення.
38. Банк визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту контрагента (незалежно від здійснення / нездійснення банком операції з таким інструментом) за дотримання однієї з двох умов:
1) значення ваги ризику, визначене із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту, є вищим (гіршим), ніж значення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу, та пріоритетність задоволення вимог банку за експозицією є однаковою або нижчою, ніж пріоритетність задоволення вимог кредиторів за іншим фінансовим інструментом контрагента згідно з умовами правочину та нормами законодавства про банкрутство;
2) значення ваги ризику, визначене із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту, є нижчим (кращим), ніж значення ваги ризику експозиції без кредитного рейтингу, та пріоритетність задоволення вимог банку за експозицією є однаковою або вищою, ніж пріоритетність задоволення вимог кредиторів за іншим фінансовим інструментом контрагента згідно з умовами правочину та нормами законодавства про банкрутство.
Банк визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту контрагента та експозиції без кредитного рейтингу згідно з вимогами глав 6 - 11 розділу III цього Положення.
39. Банк, якщо немає довгострокового кредитного рейтингу експозиції / контрагента / іншого фінансового інструменту контрагента або недотримано умови, встановлені в пунктах 37, 38 глави 5 розділу II цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції згідно з вимогами розділу III цього Положення як для експозиції без кредитного рейтингу.
40. Банк, якщо немає кредитного рейтингу експозиції, коригує значення ваги ризику, визначене для цієї експозиції згідно з пунктами 36-39 глави 5 розділу II та розділу III цього Положення, таким чином:
1) визначає значення ваги ризику експозиції у розмірі 150% - якщо щонайменше за однією короткостроковою експозицією щодо контрагента визначено значення ваги ризику у розмірі 150% із застосуванням її короткострокового кредитного рейтингу;
2) визначає значення ваги ризику не нижче (не кращe) 100% - якщо експозиція є короткостроковою та щонайменше за однією короткостроковою експозицією контрагента визначено значення вагу ризику в розмірі 50% із застосуванням її короткострокового кредитного рейтингу.
41. Банк у разі перебування контрагента у групі юридичних осіб під спільним контролем не має права використовувати кредитні рейтинги контролера / інших учасників такої групи та їх фінансових інструментів.
42. Банк застосовує кредитний рейтинг об’єкта рейтингування (експозиції, контрагента, іншого фінансового інструменту контрагента), номінованого у:
1) національній валюті - тільки для визначення значення ваги ризику експозиції, що номінована в національній валюті;
2) іноземній валюті - тільки для визначення значення ваги ризику експозиції, що номінована в такій іноземній валюті.
Банк у разі відмінності валюти експозиції від валюти об’єкта рейтингування визначає значення ваги ризику експозиції згідно з вимогами розділу III цього Положення як для експозиції без кредитного рейтингу.
43. Банк під час застосування вимог пункту 37 глави 5 розділу II цього Положення щодо контрагента, яким є регіональний уряд / орган місцевого самоврядування / юридична особа публічного права / банк-контрагент, якщо немає одночасно довгострокового кредитного рейтингу контрагента та довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту контрагента, визначає значення ваги ризику експозиції із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу центрального уряду країни реєстрації такого контрагента з урахуванням вимог глав 7, 8, 10 розділу III цього Положення.
44. Банк має право визначати значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента, яка має початковий строк погашення до 90 календарних днів (включно), із застосуванням довгострокового кредитного рейтингу банку-контрагента згідно з пунктом 75 глави 10 розділу III цього Положення, без застосування вимог пункту 37 глави 5 розділу II цього Положення.
45. Банк у разі визначення обраним рейтинговим агентством кредитного рейтингу експозиції / банку-контрагента / іншого фінансового інструменту банку-контрагента із застосуванням припущення про неявну державну підтримку визначає значення ваги ризику експозиції згідно з вимогами розділу III цього Положення щодо експозиції без кредитного рейтингу.
Банк має право застосувати визначений із застосуванням припущення про неявну державну підтримку кредитний рейтинг за одночасного дотримання таких умов:
1) банк-контрагент перебуває у власності центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни реєстрації такого банку та отримує від них фінансову підтримку, достатню для забезпечення виконання зобов’язань перед його кредиторами;
2) немає кредитних рейтингів експозиції / банку-контрагента / іншого фінансового інструменту банку-контрагента, ніж ті, що визначені із застосуванням припущення про неявну державну підтримку.
46. Банк у разі наявності в контрагента ознак високого кредитного ризику, визначених згідно з розділом XVII Положення
№ 351, визначає значення ваги ризику експозиції не нижче (не краще), ніж значення ваги ризику, визначене для такої експозиції згідно з вимогами розділу III цього Положення щодо експозиції без кредитного рейтингу.
III. Визначення значень ваг ризику експозицій
6. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо центрального уряду / центрального банку
47. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо центрального уряду / центрального банку на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 1.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу центрального уряду / центрального банку;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту центрального уряду / центрального банку.
Таблиця 1
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
0% |
20% |
50% |
100% |
100% |
150% |
48. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо центрального уряду / центрального банку без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 47 глави 6 розділу III цього Положення) в розмірі 100%.
49. Банк має право визначити значення ваги ризику в розмірі 0% стосовно експозиції щодо:
1) Європейського центрального банку;
2) центрального уряду / центрального банку країни ЄС - якщо експозиція номінована та профінансована у національній валюті країни такого центрального уряду / центрального банку;
3) Уряду України / Національного банку - якщо експозиція номінована та профінансована у гривні.
50. Банк має право застосувати до експозиції щодо центрального уряду / центрального банку країни з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів, значення ваги ризику експозиції, встановлене регулятором цієї країни, за одночасного дотримання таких умов:
1) встановлене регулятором країни значення ваги ризику експозиції щодо центрального уряду / центрального банку є нижчим (кращим), ніж значення ваги ризику, визначене для такої експозиції згідно з пунктами 47, 48 глави 6 розділу III цього Положення;
2) експозиція щодо центрального уряду / центрального банку номінована та профінансована в національній валюті цієї країни.
51. Банк для застосування вимог підпунктів 2, 3 пункту 49, підпункту 2 пункту 50 глави 6 розділу III цього Положення визначає експозицію профінансованою у відповідній валюті згідно з порядком визначення експозиції профінансованою у відповідній валюті, визначеним у додатку 4 до цього Положення.
52. Банк визначає значення ваги ризику дефолтної експозиції щодо центрального уряду / центрального банку відповідно до глави 14 розділу III цього Положення.
7. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування
53. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 2.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу регіонального уряду / органу місцевого самоврядування;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту регіонального уряду / органу місцевого самоврядування.
Таблиця 2
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
50% |
100% |
100% |
150% |
54. Банк, якщо немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 53 глави 7 розділу III цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 3.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі довгострокового кредитного рейтингу центрального уряду, регіонального уряду, органу місцевого самоврядування.
Таблиця 3
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
100% |
100% |
100% |
150% |
55. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 53 та пункті 54 глави 7 розділу III цього Положення) у розмірі 100%.
56. Банк має право визначити значення ваги ризику в розмірі 20% стосовно експозиції щодо:
1) регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни ЄС - якщо експозиція номінована та профінансована в національній валюті країни такого регіонального уряду / органу місцевого самоврядування;
2) органу місцевого самоврядування України - якщо експозиція номінована та профінансована в гривні.
57. Банк має право для експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС для експозицій щодо центральних урядів, застосувати значення ваги ризику експозиції, встановлене регулятором цієї країни, але не нижче (не краще), ніж 20%, за одночасного дотримання таких умов:
1) встановлене регулятором країни значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування є нижчим (кращим), ніж значення ваги ризику, визначене згідно з пунктами 53-55 глави 7 розділу III цього Положення;
2) експозиція щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування номінована та профінансована в національній валюті країни такого регіонального уряду / органу місцевого самоврядування.
58. Банк для застосування вимог пунктів 56, 57 глави 7 розділу III цього Положення визначає експозицію профінансованою у відповідній валюті згідно з порядком визначення експозиції профінансованою у відповідній валюті, встановленим у додатку 4 до цього Положення.
59. Банк має право визначати значення ваги ризику експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування із застосуванням вимог глави 6 розділу III цього Положення до експозицій щодо центрального уряду країни такого регіонального уряду / органу місцевого самоврядування за дотримання таких умов:
1) для експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни ЄС - регіональний уряд / орган місцевого самоврядування включений до оприлюдненого на сторінках офіційного Інтернет-представництва EBA переліку регіональних урядів / органів місцевого самоврядування, експозиції щодо яких можуть розглядатись як експозиції щодо центрального уряду;
2) для експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів, - за одночасного дотримання таких вимог:
встановлене регулятором країни такого регіонального уряду / органу місцевого самоврядування значення ваги ризику експозиції за фінансовим інструментом регіонального уряду / органу місцевого самоврядування цієї країни дорівнює значенню ваги ризику експозиції за фінансовим інструментом центрального уряду такої країни і такий фінансовий інструмент за своєю економічною суттю є аналогічним до фінансового інструменту регіонального уряду / органу місцевого самоврядування згідно з критеріями, визначеними у внутрішньобанківському положенні;
регіональний уряд / орган місцевого самоврядування наділений повноваженнями з отримання податків;
центральним урядом надано гарантійні зобов’язання, що зменшують ризик невиконання фінансових зобов’язань, взятих на себе регіональним урядом / органом місцевого самоврядування.
60. Банк визначає значення ваги ризику дефолтної експозиції щодо регіонального уряду / органу місцевого самоврядування відповідно до глави 14 розділу III цього Положення.
8. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо юридичної особи публічного права
61. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо юридичної особи публічного права на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 4.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу юридичної особи публічного права;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту юридичної особи публічного права.
Таблиця 4
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
30% |
50% |
100% |
100% |
150% |
62. Банк, якщо немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 61 глави 8 розділу III цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції щодо юридичної особи публічного права на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 5.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі довгострокового кредитного рейтингу центрального уряду юридичної особи публічного права.
Таблиця 5
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
100% |
100% |
100% |
150% |
63. Банк визначає значення ваги ризику для експозиції без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 61 та пункті 62 глави 8 розділу III цього Положення) в розмірі 100% для експозиції щодо:
1) юридичної особи публічного права України;
2) іноземної юридичної особи публічного права, що зареєстрована в країні ЄС або в країні з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів.
64. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо іноземної юридичної особи публічного права іншої країни, ніж країна ЄС або країна з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів:
1) у розмірі 100%;
2) у розмірі 150% - якщо в разі застосування кредитних рейтингів згідно з пунктами 61, 62 глави 8 розділу III цього Положення визначено ступінь кредитної якості експозиції 6.
65. Банк має право визначити значення ваги ризику в розмірі 20% для експозиції щодо юридичної особи публічного права України / іноземної юридичної особи публічного права, що зареєстрована в країні ЄС, за умови, що початковий строк погашення експозиції становить не більше ніж 90 календарних днів (включно).
66. Банк має право визначити значення ваги ризику експозиції щодо юридичної особи публічного права із застосуванням вимог глав 6, 7 розділу III цього Положення стосовно експозиції щодо центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування країни реєстрації юридичної особи публічного права за дотримання однієї з таких умов:
1) для експозиції щодо іноземної юридичної особи публічного права, зареєстрованої в країні ЄС, - іноземна юридична особа публічного права включена до оприлюдненого на сторінках офіційного Інтернет-представництва ЕВА переліку юридичних осіб публічного права ЄС, експозиції щодо яких можуть розглядатись як експозиції щодо центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування;
2) для експозиції щодо іноземної юридичної особи публічного права, зареєстрованої в країні з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо центральних урядів, - за одночасного дотримання таких вимог:
встановлене регулятором країни такої іноземної юридичної особи публічного права значення ваги ризику експозиції за фінансовим інструментом юридичної особи публічного права цієї країни дорівнює значенню ваги ризику експозиції за фінансовим інструментом центрального уряду / регіонального уряду / органу місцевого самоврядування такої країни і такий фінансовий інструмент за своєю економічною сутністю є аналогічним до фінансового інструменту іноземної особи юридичного права згідно з критеріями, визначеними у внутрішньобанківському положенні;
центральним урядом надано гарантійні зобов’язання, що зменшують ризик невиконання фінансових зобов’язань, взятих на себе іноземною юридичною особою публічного права;
3) для експозиції щодо юридичної особи публічного права України - юридична особа публічного права має встановлені на законодавчому рівні гарантійні зобов’язання Уряду України / органу місцевого самоврядування України, що зменшують ризик невиконання фінансових зобов’язань, взятих на себе такою юридичною особою публічного права України.
67. Банк визначає значення ваги ризику дефолтної експозиції щодо юридичної особи публічного права відповідно до глави 14 розділу III цього Положення.
9. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо багатостороннього банку розвитку, міжнародної організації
68. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо:
1) багатостороннього банку розвитку, який визначений у параграфі 2 статті 117 Регламенту ЄС № 575, - у розмірі 0%;
2) багатостороннього банку розвитку, який не визначений у параграфі 2 статті 117 Регламенту ЄС № 575, - у розмірі, визначеному згідно з пунктами 69, 70 глави 9 розділу III цього Положення.
69. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо багатостороннього банку розвитку на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 6.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу багатостороннього банку розвитку;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту багатостороннього банку розвитку.
Таблиця 6
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
30% |
50% |
100% |
100% |
150% |
70. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо багатостороннього банку розвитку без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 69 глави 9 розділу III цього Положення) у розмірі 50%.
71. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо міжнародної організації, яка визначена в
статті 118 Регламенту ЄС № 575, у розмірі 0%.
72. Банк визначає значення ваги ризику дефолтної експозиції щодо багатостороннього банку розвитку, міжнародної організації відповідно до глави 14 розділу III цього Положення.
10. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента
73. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента, що зареєстрований в:
1) Україні / країні ЄС / країні з регулюванням, що є еквівалентним регулюванню ЄС стосовно експозицій щодо банків, - відповідно до пунктів 74-79 глави 10 розділу III цього Положення;
2) іншій країні, - відповідно до глави 11 розділу III цього Положення.
74. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента, яка має початковий строк погашення до 365 календарних днів (включно), на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 7.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі короткострокового кредитного рейтингу такої експозиції.
Таблиця 7
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
100% |
150% |
75. Банк, якщо немає короткострокового кредитного рейтингу експозиції, має право визначати значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента, яка має початковий строк погашення до 90 календарних днів (включно), на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 8, за умови, що для жодної короткострокової експозиції щодо банку-контрагента згідно з пунктом 74 глави 10 розділу III цього Положення не визначено значення ваги ризику вище (гірше), ніж значення ваги ризику, визначене згідно з таблицею 8.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі довгострокового кредитного рейтингу банку-контрагента.
Таблиця 8
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
20% |
20% |
50% |
50% |
150% |
76. Банк для експозиції, що не відповідає вимогам пунктів 74, 75 глави 10 розділу III цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 9.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу банку-контрагента;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту банку-контрагента.
Таблиця 9
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
30% |
50% |
100% |
100% |
150% |
77. Банк, якщо немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 76 глави 10 розділу III цього Положення, визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 10.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі довгострокового кредитного рейтингу центрального уряду країни реєстрації банку-контрагента.
Таблиця 10
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
100% |
100% |
100% |
150% |
78. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-кореспондента без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 76 та пункті 77 глави 10 розділу III цього Положення) у розмірі:
1) 20% - якщо початковий строк погашення експозиції становить до 90 календарних днів (включно);
2) 50% - якщо експозиція є експозицією за операцією з торговельного фінансування та початковий строк погашення експозиції становить до 365 календарних днів (включно);
3) 100% - для іншої експозиції.
79. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо банку-контрагента, яка є:
1) дефолтною експозицією, - відповідно до глави 14 розділу III цього Положення;
2) вкладенням в інструмент капіталу / інструмент субординованого боргу, - відповідно до глави 15 розділу III цього Положення;
3) дебіторською заборгованістю з придбання необоротних активів, - відповідно до глави 17 розділу III цього Положення.
11. Визначення значення ваги ризику експозиції щодо суб’єкта господарювання
80. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо суб’єкта господарювання, яка має початковий строк погашення до 365 календарних днів (включно), на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 11.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі короткострокового кредитного рейтингу експозиції.
Таблиця 11
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
100% |
150% |
81. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо суб’єкта господарювання, яка має початковий строк погашення понад 365 календарних днів, на підставі ступеня її кредитної якості згідно з таблицею 12.
Ступінь кредитної якості експозиції визначається банком згідно з вимогами розділу II цього Положення на підставі одного з таких рейтингів:
1) довгострокового кредитного рейтингу експозиції;
2) довгострокового кредитного рейтингу суб’єкта господарювання;
3) довгострокового кредитного рейтингу іншого фінансового інструменту суб’єкта господарювання.
Таблиця 12
№ з/п |
Вага ризику |
Ступінь кредитної якості експозиції |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 |
Значення ваги ризику |
20% |
50% |
75% |
100% |
150% |
150% |
82. Банк визначає значення ваги ризику щодо суб’єкта господарювання без кредитного рейтингу (немає одночасно всіх кредитних рейтингів, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 81 глави 11 розділу III цього Положення) у розмірі 100%.
83. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо суб’єкта господарювання, яка є:
1) дефолтною експозицією, - відповідно до глави 14 розділу III цього Положення;
2) вкладенням в інструмент капіталу / субординований борг, - відповідно до глави 15 розділу III цього Положення;
3) дебіторською заборгованістю з придбання необоротних активів, - відповідно до глави 17 розділу III цього Положення.
12. Визначення значення ваги ризику для роздрібної експозиції
84. Банк визначає експозицію щодо фізичної особи або суб’єкта МСП роздрібною експозицією.
85. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо фізичної особи в розмірі 100%, крім випадків, визначених у пункті 91 глави 12 розділу III цього Положення.
86. Банк визначає значення ваги ризику експозиції щодо суб’єкта МСП, крім експозицій за операціями з цінними паперами та деривативами, у розмірі 75%, якщо одночасно дотримуються такі умови:
1) сукупний валовий розмір експозицій банку та учасників КІП щодо суб’єкта МСП та щодо групи пов’язаних з таким суб’єктом МСП контрагентів не перевищує 48 млн грн (абсолютний граничний розмір експозицій).
Банк визначає сукупний валовий розмір експозицій банку та учасників КІП щодо суб’єкта МСП та щодо групи пов’язаних з таким суб’єктом МСП контрагентів за всіма експозиціями, включаючи дефолтні експозиції (включаючи дефолтні експозиції, забезпечені житловою нерухомістю), експозиції за операціями з цінними паперами і деривативами, крім експозицій, забезпечених житловою нерухомістю;
2) валовий розмір експозицій банку щодо суб’єкта МСП не перевищує 0,2% від сукупного валового розміру експозицій банку щодо всіх суб’єктів МСП, щодо яких дотримано умову, визначену в підпункті 1 пункту 86 глави 12 розділу III цього Положення (відносне граничне значення експозицій).
Банк визначає валовий розмір експозицій банку щодо суб’єкта МСП за всіма експозиціями, крім дефолтних експозицій (включаючи дефолтні експозиції, забезпечені житловою нерухомістю), експозицій за операціями з цінними паперами і деривативами, експозицій, забезпечених житловою нерухомістю.
87. Банк визначає перелік суб’єктів МСП, до експозицій яких застосовується значення ваги ризику 75% (далі - перелік суб’єктів МСП), згідно з порядком, установленим у додатку 5 до цього Положення, та оновлює його з періодичністю, визначеною у внутрішньобанківському положенні, але не рідше одного разу на квартал.
88. Банк невідкладно припиняє застосування значення ваги ризику 75% для експозицій щодо суб’єкта МСП та виключає його з переліку суб’єктів МСП, якщо виконується одна з таких умов:
1) сукупний валовий розмір експозицій банку та учасників КІП щодо суб’єкта МСП та щодо групи пов’язаних з таким суб’єктом МСП контрагентів перевищує абсолютний граничний розмір експозицій, який встановлений у підпункті 1 пункту 86 глави 12 розділу III цього Положення;
2) валовий розмір експозицій банку щодо суб’єкта МСП перевищує відносне граничне значення експозицій, яке встановлене в підпункті 2 пункту 86 глави 12 розділу III цього Положення та визначене банком під час останнього оновлення переліку суб’єктів МСП.
................Перейти до повного тексту