1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ АЗАРТНИХ ІГОР ТА ЛОТЕРЕЙ
РІШЕННЯ
27.06.2022 № 174
Про затвердження Стратегічного плану діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2022-2024 роки
Відповідно до пунктів 3, 4 Положення про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 891, та з метою реалізації Стратегічних цілей КРАІЛ на 2021-2024 роки, затверджених рішенням КРАІЛ від 03 серпня 2021 року № 467, Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Стратегічний план діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2022-2024 роки, що додається.
2. Департаменту документального забезпечення та організаційної роботи забезпечити оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті КРАІЛ.
3. Контроль за виконанням цього рішення покласти на керівника апарату КРАІЛ.

В. о. Голови КРАІЛ

О. Водолажко
Протокол засідання КРАІЛ
від 27 червня 2022 р. № 19
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Комісії з регулювання
азартних ігор та лотерей
27 червня 2022 року № 174
СТРАТЕГІЧНИЙ ПЛАН
ДІЯЛЬНОСТІ КОМІСІЇ З РЕГУЛЮВАННЯ АЗАРТНИХ ІГОР ТА ЛОТЕРЕЙ НА 2022-2024 РОКИ
З метою здійснення послідовної політики щодо забезпечення державного регулювання діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та у лотерейній сфері, КРАІЛ визначає основні напрями своєї діяльності шляхом визначення місії та стратегічних цілей та завдань, зокрема прийняті:
рішення КРАІЛ від 17.12.2020 № 22 "Про затвердження Стратегічних цілей Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2020-2023 роки";
рішення КРАІЛ від 03.08.2021 № 467 "Про затвердження Стратегічних цілей Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2021-2024 роки", яким стратегічні цілі актуалізовані (оновлені)
Реалізація завдань та заходів Стратегічних цілей у 2021 році здійснювалася у рамках виконання планів на 2021 рік: Плану роботи Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2021 рік, затвердженого рішенням Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей від 30.12.2020 № 32 (зі змінами), та Плану діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей з підготовки проєктів регуляторних актів на 2021 рік, затвердженого рішенням Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей від 10.12.2020 № 21 (у редакції рішення КРАІЛ від 31.05.2021 зі змінами).
Стратегічний план діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2022-2024 роки (далі - Стратегічний план) розроблений для продовження роботи з метою реалізації Стратегічних цілей КРАІЛ на 2021-2024 роки. Реалізація завдань та заходів, визначених Стратегічним планом, буде здійснюватися в рамках відповідних річних планів роботи КРАІЛ.
КРАІЛ визначає пріоритетні напрями роботи з урахуванням забезпечення реалізації основних завдань та функцій органу відповідно до законодавства та з урахуванням, зокрема Програми діяльності Кабінету Міністрів України, Цілей сталого розвитку України на період до 2030 року, Національної економічної стратегії на період до 2030 року, Бюджетної декларації на 2022-2024 роки, та керуючись Указами Президента України, законами України та іншими документами та нормативно-правовими актами.
Наразі в умовах воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX (зі змінами), роботу КРАІЛ зосереджено на першочергових завданнях та питаннях, що потребують невідкладного реагування.
КРАІЛ продовжує роботу над впровадженням норм законів України, які регламентують питання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор, випуску та проведення лотерей (розробка проєктів нормативно-правових актів), вжиттям заходів для забезпечення функціонування реєстрів та переліків, розглядом звернень організаторів азартних ігор, інших суб'єктів та громадян, виявленням порушень (заходи детінізації), виконанням функцій органу ліцензування шляхом видачі відповідних ліцензій та дозволів тощо.
I. МАНДАТ КОМІСІЇ З РЕГУЛЮВАННЯ АЗАРТНИХ ІГОР ТА ЛОТЕРЕЙ
13 серпня 2020 року набрав чинності Закон України від 14.07.2020 № 768-IX "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" (далі - Закон), що визначає правові засади здійснення державного регулювання господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні, визначає правові, економічні, соціальні та організаційні умови функціонування азартних ігор.
Державне регулювання у сфері організації та проведення азартних ігор, відповідно до статті 6 Закону, здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей та іншими органами державної влади в межах їх повноважень, визначених Конституцією та законами України.
Верховна Рада України визначає державну політику у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні.
Кабінет Міністрів України забезпечує формування державної політики у сфері організації та проведення азартних ігор шляхом затвердження ліцензійних умов провадження господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, інших підзаконних нормативно-правових актів, прийняття яких віднесено законом до повноважень Кабінету Міністрів України.
Органом державного регулювання у сфері організації та проведення азартних ігор є Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей.
Відповідно до частини п'ятої статті 6 Закону Комісія з регулювання азартних ігор та лотерей є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, що забезпечує державне регулювання діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей, та утворюється Кабінетом Міністрів України відповідно до Конституції України, цього Закону та інших законів України. Діяльність КРАІЛ спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
30 вересня 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 891 "Про Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей", відповідно до якої утворено Комісію з регулювання азартних ігор та лотерей (КРАІЛ) та затверджено Положення про неї (далі - Положення).
Основними завданнями КРАІЛ, відповідно до Положення, є: реалізація державної політики у сфері організації та проведення азартних ігор; реалізація державної політики в лотерейній сфері; здійснення державного нагляду (контролю) за ринком азартних ігор, а також у лотерейній сфері.
КРАІЛ реалізує державну політику та здійснює державний нагляд (контроль) у лотерейній сфері відповідно до Закону України "Про державні лотереї в Україні".
КРАІЛ як колегіальний орган утворюється у складі Голови Уповноваженого органу та шести членів. КРАІЛ та її апарат становлять систему органів КРАІЛ, яку очолює Голова. Основною формою роботи КРАІЛ як колегіального органу є засідання.
Протягом листопада і грудня 2020 року у стислі терміни КРАІЛ виконала низку заходів із забезпечення добору персоналу апарату КРАІЛ на 10 ключових посад, необхідних для початку її роботи. Станом на 31.12.2020 фактична чисельність становила 33 працівники.
У жовтні - грудні 2020 р. призначено керівний склад КРАІЛ (розпорядженнями Кабінету Міністрів України). Починаючи з першого засідання КРАІЛ (20 листопада 2020 року) забезпечено прийняття невідкладних рішень, зокрема були прийняті перші рішення КРАІЛ, якими були затверджені організаційні документи:
Регламент Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, затверджений рішенням КРАІЛ від 20 листопада 2020 року № 1;
• Структура Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, затверджена рішенням КРАІЛ від 20 листопада 2020 року № 2;
Положення про апарат Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, затверджене рішенням КРАІЛ від 20 листопада 2020 року № 3;
Положення про Консультаційно-експертну раду Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей, затверджене рішенням КРАІЛ від 20 листопада 2020 року № 4.
Також до кінця 2020 року на засіданнях КРАІЛ були затверджені стратегічні цілі КРАІЛ на 2020-2023 роки ; відповідні плани роботи на 2021 рік та внутрішні організаційно-розпорядчі документи.
Також, з березня 2021 року КРАІЛ внесено до відповідного переліку державних органів, що контролюють справляння надходжень бюджету згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2021 року № 168 "Про внесення змін у додаток до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 р. № 106". Таким чином, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2011 року № 106 "Деякі питання ведення обліку податків, зборів, платежів та інших доходів бюджету", КРАІЛ здійснює контроль за надходженням плати за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей.
В Державному бюджеті України на 2021 рік та на 2022 рік плата за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей визначена у спеціальному фонді державного бюджету за кодом класифікації доходів бюджету (у 2021 р. за кодом 22013000, у 2022 р. за кодом 22020000). Наразі контроль сплати коштів за ліцензії здійснюється через систему взаємодії КРАІЛ з Державною казначейською службою України.
З метою забезпечення початку роботи КРАІЛ своєчасно і повно виконала заходи, визначені Кабінетом Міністрів України, що були спрямовані на реалізацію основних першочергових завдань: фінансових, матеріально-технічних, розроблення пріоритетних нормативно-правових актів, забезпечення органу працівниками ключових посад тощо.
Разом з тим, КРАІЛ з моменту утворення та протягом 2021-2022 років не брала участі в реалізації та не була замовником загальнодержавних цільових (регіональних) інвестиційних та інших програм і проєктів.
II. БАЧЕННЯ (ВІЗІЯ), МІСІЯ ТА ЦІННОСТІ КРАІЛ
Відповідно до рішення КРАІЛ від 03.08.2021 № 467 "Про затвердження Стратегічних цілей Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей на 2021-2024 роки" визначено бачення (візія), місія, цінності, стратегічні цілі та ключові завдання.
БАЧЕННЯ (ВІЗІЯ): забезпечення ефективної моделі державного регулювання та нагляду у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей для досягнення оптимального балансу між учасниками грального бізнесу і лотерей та держави.
МІСІЯ: створення та розвиток сприятливих умов для легалізації у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей, спрямованих на зміцнення системної стабільності економіки держави та стимулювання інвестицій, забезпечення захисту прав громадян, а також інтеграція у світовий простір без загроз безпеці та національним інтересам України.
ЦІННОСТІ:
верховенство права;
законність;
захист прав, законних інтересів, життя та здоров'я громадян;
прозорість;
стабільність;
відкритість;
рівність;
справедливість та об'єктивність;
професійність;
відповідальність та підзвітність.
III. СТРАТЕГІЧНІ ЦІЛІ ТА КЛЮЧОВІ ЗАВДАННЯ
Ціль 1. Забезпечення державного регулювання та нагляду (контролю) у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей
Завдання 1.1. Удосконалення функціонування реєстрів та процедур ліцензування у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей.
Завдання 1.2. Розбудова ефективної системи державного нагляду (контролю) за ринком азартних ігор та у сфері лотерейної діяльності.
Завдання 1.3. Забезпечення здійснення заходів державного нагляду (контролю) за ринком азартних ігор та у сфері лотерейної діяльності, застосування фінансових санкцій за порушення законодавства.
Ціль 2. Створення сприятливих умов для формування та розвитку ринку азартних ігор та лотерейного ринку
Завдання 2.1. Реалізація заходів, спрямованих на детінізацію господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей.
Завдання 2.2. Створення сприятливих умов для залучення інвестицій у сферу організації та проведення азартних ігор та розвитку лотерейного ринку.
Завдання 2.3. Удосконалення законодавчого та нормативно-правового забезпечення.
Ціль 3. Захист прав, законних інтересів, життя та здоров'я громадян
Завдання 3.1. Сприяння мінімізації негативного впливу азартних ігор, у тому числі дотримання принципів відповідальної гри.
Завдання 3.2. Вжиття заходів та створення умов щодо взаємодії із заінтересованими органами (установами, експертами) для зниження соціальних ризиків, пов'язаних з організацією та проведенням азартних ігор, боротьби з ігровою залежністю (лудоманією).
Завдання 3.3. Забезпечення поінформованості населення щодо організації та проведення азартних ігор та з питань боротьби з вираженою ігровою залежністю (лудоманією).
Завдання 3.4. Забезпечення функціонування зручних сервісів для звернень громадян.
Ціль 4. Розбудова інституційної спроможності КРАІЛ для забезпечення здійснення повноважень у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей
Завдання 4.1. Забезпечення належного рівня ефективності, результативності та прозорості роботи КРАІЛ.
Завдання 4.2. Взаємодія з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інститутами громадянського суспільства, міжнародними організаціями та державними органами (установами) інших держав.
Завдання 4.3. Підвищення якості надання адміністративних послуг.
Завдання 4.4. Забезпечення розбудови територіального державного регулювання та нагляду.
IV. АНАЛІЗ ПОТОЧНОЇ СИТУАЦІЇ У СФЕРІ ОРГАНІЗАЦІЇ ТА ПРОВЕДЕННЯ АЗАРТНИХ ІГОР ТА ЛОТЕРЕЙНІЙ СФЕРІ
На сучасному етапі розвитку довоєнної економіки та суспільства азартні ігри стали невід'ємною складовою індустрії розваг, та в системі світового туризму азартні ігри часто виступають одним із головних мотивів туризму.
Разом з тим, цій бізнес-галузі властиві прибутковість, з одного боку, а з іншого - певні суспільні ризики. Як показує практика розвинених країн, правове регулювання у вказаній сфері потребує збалансованого та комплексного підходу.
До 2020 року в Україні була відсутня нормативно-правова база, яка б якісно регулювала діяльність з організації та проведення азартних ігор, при цьому всі види грального бізнесу здійснювали діяльність відповідно до положень Закону України "Про державні лотереї в Україні" від 06.09.2012 № 5204-VI.
Заборона азартних ігор була введена Законом України "Про заборону грального бізнесу в Україні" від 15.05.2009 № 1334-VI, однак це лише сприяло розвитку тіньового ринку без можливості ефективного державного регулювання, наслідками чого стали прямі втрати доходів державного бюджету (більше 10 млрд гривень на рік - дані до законопроєкту реєстр. № 2285-д). Разом з тим, у абзаці 1 пункту 4 Перехідних положень Закону України "Про заборону грального бізнесу в Україні" передбачалася розробка законопроєкту про діяльність з організації та проведення азартних ігор у спеціально відведених для цього гральних зонах. Проте протягом наступних 10 років діяльність з організації та проведення грального бізнесу, належним чином не була врегульована, незважаючи на численні законопроєкти.
З метою унеможливлення розповсюдження грального бізнесу під виглядом державних лотерей 20 грудня 2019 року Кабінет Міністрів України прийняв рішення № 1325-р "Про протидію гральному бізнесу", яким доручив Національній поліції, Державній фіскальній службі забезпечити вжиття заходів до припинення функціонування розповсюджувачів лотерей, діяльність яких не віднесена до організації та проведення лотерей, не заборонених Законом України "Про заборону грального бізнесу в Україні".
Однак наявна проблема правового регулювання у сфері азартних ігор та лотерейній сфері поглибила проблему тінізації грального бізнесу, при цьому у держави була відсутня реальна можливість належним чином контролювати та адмініструвати зазначені види діяльності. Так, за інформацією, оприлюдненою 20.07.2020 на сайті Міністерства внутрішніх справ України, лише за період 19.12.2019 - 20.07.2020 поліцейські припинили функціонування 1694 підпільних гральних закладів: 1568 інтерактивних клубів та букмекерських контор, 85 залів з гральними автоматами та 29 для гри у покер, а також 12 казино. З осередків грального бізнесу правоохоронці вилучили понад 32300 одиниць техніки загальною вартістю 129 мільйонів гривень. А саме - 28,4 тисячі одиниць комп'ютерної техніки, одну тисячу гральних автоматів, 223 столи для гри у покер та 46 електронних рулеток. Крім того, понад 1,9 мільйона гривень, отриманих від забороненої діяльності. Зазначена інформація розміщена за посиланням: https://mvs.gov.ua/uk/press-center/news/Policeyski_pripinili_diyalnist_mayzhe_1700_gralnih_zakladiv_32726.
Крім того, результатом заборони роботи гральних закладів стала не лише тінізація ринку, а й "консервація" проблеми ігрової залежності (лудоманїї). А також це створювало несприятливі фактори та корупційні ризики через приховування азартних ігор під виглядом лотерей. За неофіційною інформацією в Україні діяло: до 160 тис. ігрових комп'ютерів; до 5 тис. залів гральних автоматів; до 2 тис. пунктів прийому ставок; не менше 20 підпільних казино (згідно з наведеними даними у пояснювальній записці до законопроєкту реєстр. № 2285-д від 18.12.2019).
Слід зазначити, що ще в 2017 році Україною підтверджено свої зобов'язання стосовно реалізації політики та виконання завдань економічної програми, яка підтримується у межах угоди з Міжнародним валютним фондом про Механізм розширеного фінансування, та визначено подальші етапи політики на виконання цих завдань в Меморандумі про економічну і фінансову політику (02.03.2017), зокрема пунктом 19 розділу D "Фіскальна політика" Додатка I до Меморандуму про економічну і фінансову політику зазначалося: "ми легалізуємо видобуток бурштину та азартні ігри, що сприятиме додатковим надходженням до бюджету, не пізніше ніжу 2018 році".
Таким чином у 2019 р. розпочалася законопроєктна робота щодо легалізації грального бізнесу в Україні у рамках виконання Указу Президента України від 20 вересня 2019 року № 713/2019 "Про невідкладні заходи щодо забезпечення економічного зростання, стимулювання розвитку регіонів та запобігання корупції".
Законопроект реєстр. № 2285-д від 18.12.2019 "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" був прийнятий 14 липня 2020 року ("за" проголосувало 248 народних депутатів).
Зокрема у Посланні Президента України Володимира Зеленського до Верховної Ради України про внутрішнє та зовнішнє становище України (20 жовтня 2020 року) зазначено: "По всій країні закриті тисячі підпільних казино. Ухвалено закон про легалізацію грального бізнесу. Те, що роками існувало в тіні, вже наступного року, з першими ліцензіями, має принести в бюджет п'ять мільярдів гривень." (посилання: https://www.president.gov.ua).
Питання легалізації грального бізнесу стає також актуальним у рамках підвищення туристичного потенціалу, а також як розважальний туризм під час проведення культурно-спортивних та розважальних заходів транснаціонального рівня, що проходять в Україні (пісенні конкурси, спортивні змагання тощо).
Закон України від 14 липня 2020 року № 768-IX "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" набрав чинності 13 серпня 2020 року зокрема містить виключний перелік видів діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор, що дозволені в Україні, а саме: організація та проведення азартних ігор у гральних закладах казино; проведення азартних ігор казино через мережу Інтернет; букмекерська діяльність у букмекерських пунктах та через Інтернет; організація азартних ігор у залах гральних автоматів; організація покеру через Інтернет.
З прийняттям Закону гральні заклади дозволяється розміщувати у спеціальних гральних зонах на території готелів відповідної категорії, а також у заміських комплексах з урахуванням певних вимог та обмежень. Також встановлено вікові обмеження гравця (до 21 року) шляхом здійснення ідентифікації гравців, а також можливості щодо самообмеження участі у азартних іграх тощо. За порушення організаторами вимог законодавства, зокрема встановлено фінансові санкції.
За рахунок впровадження ефективної моделі контролю з боку держави забезпечується досягнення оптимального балансу між інтересами суспільства, учасників ринку та держави, і створюються умови для наповнення державного бюджету та підтримки розвитку економіки України, соціальної та культурної сфери, підтримки та розвитку спорту, медицини, освіти та науки в Україні за рахунок надходжень від проведення азартних ігор в Україні.
Упродовж листопада - грудня 2020 року КРАІЛ розпочала процедуру погодження 11 пріоритетних проєктів нормативно-правових актів. Так, за вказаний період розроблено та прийнято низку постанов Кабінету Міністрів України, якими унормовано, зокрема, питання про видачу ліцензій.
З прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2020 року № 1341 "Про затвердження ліцензійних умов у сфері організації та проведення азартних ігор" та із затвердженням рішенням КРАІЛ від 17 грудня 2020 року № 26 "Про затвердження Порядку видачі власнику приміщення дозволу, що підтверджує відповідність приміщення для організації та проведення азартних ігор у гральному закладі, вимогам, встановленим Законом України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор", що зареєстроване Міністерством юстиції України 15 січня 2021 року № 65/35687, за перші 100 днів роботи КРАІЛ було розглянуто відповідно 22 і 54 пакети документів на отримання ліцензій та дозволів з подальшим прийняттям відповідних рішень КРАІЛ (29.01.2021 прийнято перше рішення КРАІЛ про видачу дозволу, що підтверджує відповідність приміщення для організації та проведення азартних ігор у гральному закладі, вимогам Закону та 02.02.2021 - перше рішення КРАІЛ про видачу ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор (для казино у мережі Інтернет).
З метою здійснення інформаційного та комунікаційного обміну із зовнішніми користувачами, у тому числі спрямованого на оперативну взаємодію з вищими та центральними органами виконавчої влади, КРАІЛ забезпечила: підключення до веб-модуля СЕВ (системи електронної взаємодії); гарячої лінії зі звернень громадян; роботу зі зверненнями громадян; захист персональних даних у КРАІЛ; проведення дослідної експлуатації та введення у промислову експлуатацію офіційного вебсайту КРАІЛ та інші заходи.
КРАІЛ проводиться робота за напрямом міжнародного співробітництва, з метою налагодження співпраці з іноземними регуляторами азартних ігор щодо вивчення міжнародного досвіду. Наразі встановлена комунікація з іноземними регуляторами США, Сінгапуру, Федеративної Республіки Німеччина, Італійської Республіки, Грецької Республіки, Литовської Республіки, Чеської Республіки, Республіки Хорватії, Королівства Іспанії, Королівства Данії, Королівства Бельгії, Королівства Швеції, Королівства Нідерланди.
Одним із пріоритетних напрямів роботи КРАІЛ на 2021 рік було методологічне забезпечення впровадження норм законів України, що здійснювалося відповідно до Плану діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей з підготовки проєктів регуляторних актів на 2021 рік, затвердженого рішенням КРАІЛ від 10.12.2020 № 21 (зі змінами).
У 2021 році прийнято постанови Кабінету Міністрів України з питань ліцензування діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та інші нормативно-правові акти, що надало можливість в 2021 році запуску ринку шляхом реалізації вимог Закону щодо ведення реєстрів, надання дозволів та здійснення ліцензування.
Станом на 01.01.2022 КРАІЛ надано адміністративних послуг щодо видачі ліцензій, дозволів, а також забезпечено ведення відповідних переліків, а саме:
88 дозволів власникам приміщень щодо підтвердження відповідності приміщення для організації та проведення азартних ігор у гральному закладі вимогам, встановленим Законом України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор";
44 ліцензії на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор, з них: 8 - у гральних закладах казино; 13 - у казино у мережі Інтернет; 19 - у залах гральних автоматів; 3 - у покер у мережі Інтернет; 1 - з організації та проведення букмекерської діяльності;
3960 ліцензій на гральне обладнання, з них: 3811 - на гральний автомат; 106 - на гральний стіл; 43 - на гральний стіл з кільцем рулетки;
18 ліцензій на провадження діяльності з надання послуг у сфері азартних ігор, яка надає суб'єкту господарювання право провадження діяльності з надання послуг з постачання та/або надання програмного забезпечення, що безпосередньо використовується у сфері організації та проведення азартних ігор;
8 суб'єктів у переліку суб'єктів сертифікації, які можуть здійснювати сертифікацію грального обладнання. Відповідно до вимог Закону України "Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор" сертифікація та інспектування грального обладнання на відповідність встановленим технічним вимогам (стандартам) проводяться відповідно до встановленого порядку суб'єктами сертифікації;
4 одиниці грального обладнання включено до переліку грального обладнання, що підлягає сертифікації.
У 2021 році розпочато ведення Єдиного реєстру державних лотерей, запроваджених в Україні - станом на 01.01.2022 внесено інформацію щодо 9-ти державних лотерей за відповідними поданнями операторів державних лотерей, станом на 01.06.2022 - щодо 16 державних лотерей.
Надходження коштів до спеціального фонду Державного бюджету України за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор за 2021 рік становило 1579944,0 тис. грн.
На виконання рішення КРАІЛ від 16 лютого 2021 року № 52 "Про розміщення на офіційному вебсайті КРАІЛ інформації" (із змінами, рішення КРАІЛ від 30 квітня 2021 року № 214 та № 215) на вебсайті КРАІЛ створено розділи "Реєстри та Переліки", "Інформація щодо наявності у суб'єкта господарювання права на провадження діяльності з організації та проведення азартних ігор". Прийнято наказ КРАІЛ від 17 листопада 2021 року № 333-ОД "Про розширення функціональних можливостей офіційного вебсайту КРАІЛ".
З метою реалізації норм Закону забезпечено прийняття нормативно-правових актів та рішень КРАІЛ:
постанова Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2021 року № 1263 "Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей";
постанова Кабінету Міністрів України від 09 лютого 2022 року № 101 "Про затвердження Порядку застосування Комісією з регулювання азартних ігор та лотерей фінансових санкцій (штрафів)";
рішення КРАІЛ:
від 01 квітня 2021 року № 128 "Про затвердження Переліку грального обладнання, що підлягає сертифікації", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 06 квітня 2021 року за № 453/36075;
від 21 липня 2021 року № 440 "Про затвердження Переліку відомостей, які відображаються в Єдиному реєстрі державних лотерей, запроваджених в Україні", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15 вересня 2021 року за № 1211/36833;
від 11 серпня 2021 року № 482 "Про затвердження Положення про отримання, обробку та реагування на отримані повідомлення про порушення у сфері азартних ігор", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 17 вересня 2021 року за № 1228/36850;
від 30 серпня 2021 року № 521 "Про затвердження Порядку направлення та виконання вимог щодо обмеження доступу на (з) території України до вебсайту або його частини", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 20 вересня 2021 року за № 1230/36852;
від 25 жовтня 2021 року № 681 "Про затвердження уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері організації та проведення азартних ігор", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 20 вересня 2021 року за № 1230/36852;
від 08 квітня 2022 року № 124 "Про затвердження форми посвідчення розповсюджувача державної лотереї", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 06 травня 2022 року за № 499/37835;
від 22 квітня 2022 року № 135 "Про затвердження Переліку звітності організаторів азартних ігор та Порядку подання звітності організаторами азартних ігор", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 25 травня 2022 року за № 566/37902.
З метою створення умов для зниження соціальних ризиків, пов'язаних з організацією та проведенням азартних ігор прийняті:
Принципи відповідальної гри, затверджені рішенням КРАІЛ від 11 серпня 2021 року № 483, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31 серпня 2021 року за № 1141/36763. До переліку Принципів відповідальної гри віднесено, зокрема, забезпечення ідентифікації гравця або відвідувача, обмеження гравця в участі в азартних іграх, відсутності стимулювання програшу гравця, упередження ігрової залежності (лудоманїі), самоконтролю та самообмеження, інформування гравця, обізнаності персоналу організатора азартних ігор, соціальної взаємодії. Запровадження на практиці принципів відповідальної гри має здійснюватися організаторами азартних ігор, зокрема, через: повсякденне застосування принципів відповідальної гри; включення до внутрішніх документів організаторів азартних ігор положень принципів відповідальної гри; розкриття інформації щодо їх дотримання.
Опис ідентифікаційної картки гравця, затверджений рішенням КРАІЛ від 30 серпня 2021 року № 522, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17 вересня 2021 року за № 1222/36844. Впровадження картки гравця забезпечить ефективну ідентифікацію гравців та відвідувачів у гральному закладі та під час провадження діяльності у мережі Інтернет та недопущення осіб, які не досягай 21-річного віку, та осіб, стосовно яких наявні обмеження згідно із Законом. Ідентифікаційна картка може бути у формі пластикової картки та як безконтактний електронний носій, та відображається в електронному вигляді у мобільному додатку організатора азартних ігор.
Порядок формування і ведення Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх, затверджений рішенням КРАІЛ від 22 квітня 2021 року № 167, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 03 червня 2021 року за № 747/36369. Цей Реєстр створено з метою обліку осіб, яким, відповідно до поданих заяв або за рішенням суду, обмежено відвідування гральних закладів та/або участь в азартних іграх, мінімізації негативних наслідків участі фізичних осіб в азартній грі, а також вжиття заходів, спрямованих на боротьбу з ігровою залежністю (лудоманією). З 15.06.2021 до кінця року зазначений реєстр запроваджено в режимі дослідної експлуатації.
Станом на 01.01.2022 в Реєстрі осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх містилася інформація про 195 осіб, яким відповідно до поданих заяв, обмежено відвідування гральних закладів та участь в азартних іграх, з них 41 внесено реєстраторами КРАІЛ; 154 - реєстраторами організаторів азартних ігор.
У 2022 році продовжилася робота щодо розробки Вимог щодо боротьби з вираженою ігровою залежністю (лудоманією); Порядку недопуску до участі в азартних іграх осіб, яким обмежено доступ до участі в азартних іграх, та осіб, у яких виражена ігрова залежність (лудоманія); Порядку відшкодування фінансової шкоди внаслідок бездіяльності організатора азартних ігор.
Прийнятими нормативно-правовими актами урегульовано вимоги до організатора азартних ігор щодо запровадження процедур (політики), що дають можливість достовірно ідентифікувати (верифікувати, встановити дані) вік гравця; встановлено принципи відповідальної гри, які є основними засадами, що встановлюють заходи спрямовані на попередження та мінімізацію негативних наслідків участі фізичної особи в азартній грі, та заходи, спрямовані на організацію самообмежень і самоконтролю для гравців; забезпечено можливість обмеження особам щодо відвідування гральних закладів (які відповідно до поданих заяв або за рішенням суду включені до Реєстру осіб, яким обмежено доступ до гральних закладів та/або участь в азартних іграх).
Також продовжується робота для вирішення проблеми тінізації грального бізнесу. Зокрема КРАІЛ долучилася до заходів з детінізації грального ринку та звертається до правоохоронних органів у разі виявлення факту нелегальної діяльності гральних закладів, співпрацює з правоохоронними органами у межах протидії розвитку та функціонуванню заборонених азартних ігор і гральних закладів.
У рамках виконання пункту 18 частини першої статті 8 Закону КРАІЛ постійно здійснюються заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері організації та проведення азартних ігор, зокрема здійснює моніторинг мережі Інтернет з метою виявлення вебсайтів, які надають послуги з ознаками азартних ігор, букмекерської діяльності та онлайн покеру без відповідних ліцензій, аналізу повідомлень, що надходять від інших органів та від фізичних і юридичних осіб.
У 2021 році у рамках виконання заходів детінізацїї господарської діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор та лотерей КРАІЛ виявлено 1535 вебсайтів організаторів азартних ігор, що діють на території України без відповідних ліцензій, та 44 вебсайти, які здійснюють діяльність з організації та проведення лотерей на території України без відповідних ліцензій. Інформацію про виявлені факти направлено до правоохоронних органів для вжиття заходів.
На вебсайті КРАІЛ забезпечено функціонування електронної форми повідомлення про порушення у сфері азартних ігор. Також 18 листопада 2021 року на офіційному вебсайті КРАІЛ розміщено Інтерактивну мапу гральних закладів України, функціонал якої також дозволяє подати повідомлення про випадки порушення норм Закону або про нелегальний гральний заклад шляхом заповнення відповідної електронної форми.
На виконання частини першої статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" прийнято рішення КРАІЛ від 23.11.2021 № 749 "Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2022 рік". Разом з тим, на період воєнного стану КРАІЛ припинено проведення заходів державного нагляду (контролю).
Напрями роботи КРАІЛ у 2022-2024 роках зосереджені на продовженні роботи зі створення сучасної та ефективної нормативно-правової бази у сфері регулювання відносин з організації та проведення азартних ігор, яка стимулюватиме розвиток легального ринку азартних ігор, посилення функціональної спроможності КРАІЛ щодо здійснення моніторингу та контролю за дотриманням організаторами азартних ігор вимог законодавства.
За рахунок впровадження ефективної моделі контролю з боку держави запропонований підхід забезпечить досягнення оптимального балансу між інтересами суспільства, учасників ринку та держави, і створить умови для наповнення державного бюджету, а громадянам і бізнесу - надання якісних публічних послуг, відкритий доступ до публічної інформації з питань регулювання грального ринку, зокрема щодо рішень КРАІЛ та реєстрів шляхом оприлюднення інформації на вебсайті КРАІЛ, реагування на запити та звернення.
Після легалізації український ринок азартних ігор став привабливим не тільки для українського бізнесу, але і для зарубіжних компаній, оскільки Законом передбачено безоплатне надання інвестиційної ліцензії терміном на 10 років у разі реалізації відповідних інвестиційних проєктів та будівництва готелів.
З вірою у перемогу України та після повернення миру та стабільності актуальним буде інвестиційний потенціал розвитку сфери азартних ігор України.

................
Перейти до повного тексту