1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
03.07.2007 N 4.2-17/1450
Міністру освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
начальникам управлінь
освіти і науки обласних,
Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій,
керівникам вищих навчальних
закладів I-IV рівнів
акредитації
Про основні завдання вищих навчальних закладів України на 2007/2008 навчальний рік
2006/2007 навчальний рік для вищої освіти відзначився певними позитивними змінами. Зокрема, було здійснено кроки щодо подальшого розширення доступу громадян до здобуття вищої освіти, у тому числі на навчання за кошти державного бюджету та збільшення обсягів видатків з Державного бюджету України на вищу освіту. Затверджено новий Перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (постанова Кабінету Міністрів України від 13.12.2006 N 1719 та новий Перелік спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста (постанова Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 N 839.
З метою забезпечення інноваційного розвитку держави запроваджено нові спеціальності за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста, магістра: "Менеджмент інноваційної діяльності", "Управління інноваційною діяльністю", "Управління фінансово-економічною безпекою". Розпочато роботу з визначення системи кваліфікацій для бакалаврів та нового переліку спеціальностей для підготовки магістрів.
Проводилася також робота щодо впорядкування мережі вищих навчальних закладів, зокрема, Кабінету Міністрів України надіслано проект розпорядження щодо поетапної передачі відомчих вищих навчальних закладів до сфери управління МОН.
З метою розробки і реалізації програмних завдань щодо інтеграції вищої освіти України в європейський освітній простір створено відомчу робочу групу супроводу Болонського процесу у вищій освіті та міжвідомчу робочу групу впровадження Болонського процесу, розроблено План дій щодо забезпечення якості вищої освіти України та її інтеграції в європейське і світове освітнє співтовариство на період до 2010 року.
Вжито заходи щодо соціального захисту учасників навчально-виховного процесу. Прийнято ряд урядових рішень з питань заснування нових іменних академічних та збільшення розмірів існуючих стипендій, надання одноразової адресної грошової допомоги випускникам вищих педагогічних навчальних закладів. Зросла заробітна плата педагогічних і науково-педагогічних працівників.
Обсяги фінансування закладів і установ системи вищої освіти Міністерства освіти і науки у 2006 році зросли на 19,8 відсотка порівняно з 2005 роком.
Здійснено кроки щодо подальшої демократизації управління навчальними закладами та розвитку студентського самоврядування.
Водночас кількість проблемних питань, які об'єктивно виникають в процесі реформування системи вищої освіти, не зменшується, що викликає необхідність розробки і реалізації комплексу системних заходів, спрямованих як на структурну трансформацію освітньої системи в контексті європейських вимог, так і на вирішення поточних питань освітньої діяльності. Зрозуміло, що успіх такої діяльності неможливий без активної зацікавленої участі всіх суб'єктів освітнього процесу та громадськості в пошуках шляхів вирішення проблемних питань сучасної освіти, подоланні окремих негативних явищ.
Вступна кампанія
Одним з головних питань діяльності вищого навчального закладу є формування якісного контингенту студентів.
Слід зазначити, що, незважаючи на певні здобутки, у багатьох вищих навчальних закладах недоліки і порушення під час проведення вступної кампанії набувають характеру звичайної практики, що формує в суспільстві стійку уяву про вступ до вищого навчального закладу як про закриту, інколи корумповану процедуру, уникнути якої неможливо.
Як показав аналіз роботи приймальних комісій вищих навчальних закладів у минулому та поточному роках, на жаль, ще низьким залишається рівень інформованості абітурієнтів про навчальний заклад, правила прийому, порядок і технологію зарахування студентів, наявні ліцензії і акредитаційні сертифікати, обсяги місць державного замовлення і результати конкурсного відбору на них.
Така ситуація, як наслідок, призводила до появи інших недоліків і порушень. Зокрема, до відмови у прийнятті сертифікатів зовнішнього оцінювання знань; проведення конкурсного відбору не на напрям, а на спеціальність, спеціалізацію; перевищення ліцензійних обсягів; проведення забороненого прийому на навчання протягом календарного року; відмови у прийомі документів, що засвідчують встановлені державою пільги; використання форм договорів на платне навчання, відмінних від Типового договору; встановлення розділеної плати за навчання з внесенням ще до зарахування коштів на рахунки як вищого навчального закладу, так і створених ним різних благодійних фондів тощо.
Незадовільний рівень організації прийому з особистих питань абітурієнтів і громадян працівниками приймальних комісій, відсутність інформації про роботу консультаційного телефону МОН, низький рівень культури і підготовки технічного персоналу приймальних комісій породжували численні скарги абітурієнтів та їх батьків як на консультаційний телефон, так і безпосередньо до Міністерства освіти і науки.
Враховуючи зазначене, Міністерство освіти і науки зобов'язує вищі навчальні заклади:
- забезпечити безумовне дотримання вимог діючого законодавства у сфері вищої освіти, Умов прийому до вищих навчальних закладів України на 2008 рік, Положення про приймальну комісію вищого навчального закладу, власних Правил прийому до вищого навчального закладу та інших нормативних документів МОН;
- організувати якісний відбір і навчання технічного персоналу приймальних комісій, унеможливити прояви непрофесійних дій, прийняття некомпетентних рішень або неповаги до абітурієнтів та їх батьків;
- забезпечити детальне ознайомлення абітурієнтів та їх батьків з усіма, без винятку, нормативними документами з питань організації прийому до вищого навчального закладу та організований прийом громадян з особистих питань керівництвом приймальної комісії;
- забезпечити прозорість і демократичність проведення вступної кампанії на всіх її етапах: прийому документів, зарахування результатів незалежного зовнішнього оцінювання знань, проведення вступних випробувань та зарахування студентів. Особливу увагу слід звернути на прозорість, відкритість і обґрунтованість процедури зарахування на навчання на наступні освітньо-кваліфікаційні рівні - спеціаліста і магістра.
Міністерство освіти і науки звертає увагу також на те, що вищим навчальним закладам заборонено:
- здійснювати зарахування випускників загальноосвітніх середніх закладів на II курс за освітньо-професійними програмами бакалавра;
- проводити прийом за кошти фізичних і юридичних осіб до вищих навчальних закладів державної та комунальної форм власності за відсутності місць державного (місцевого) замовлення;
- встановлювати в ході вступної кампанії непередбачені відповідними нормативними документами платні послуги;
- здійснювати прийом документів після термінів, установлених Умовами прийому до вищих навчальних закладів України;
- проводити прийом випускників вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації за скороченим терміном навчання на невідповідні здобутій кваліфікації напрями підготовки або спеціальності;
- укладати договори із студентами першого курсу на період навчання, що передбачає здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня спеціаліста, магістра, крім спеціальностей медичного та ветеринарного спрямування;
- використовувати форми договорів на підготовку фахівців, які відмінні від Типового договору, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 11.03.2002 N 183.
Приймальним комісіям слід звернути особливу увагу на організацію профілактичної та упереджувальної роботи щодо запобігання проявів хабарництва, порушення фінансово-господарської діяльності у сфері вищої освіти.
Виконання державного замовлення
В останні роки в системі вищої освіти забезпечується зростання обсягів державного замовлення, завдяки чому у 2006 році частка осіб, зарахованих на денну форму навчання за державні кошти до вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації, досягла 62 відсотків, до вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації - 57 відсотків.
Разом з тим, 15 вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації не спромоглися виконати доведені обсяги державного замовлення за окремими спеціальностями, а деякі з них на ці спеціальності ще й здійснили прийом за кошти фізичних (юридичних) осіб.
Не виконано також державне замовлення окремими вищими навчальними закладами, підпорядкованими галузевим міністерствам і відомствам. Навіть надходили пропозиції від вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації щодо повернення частини обсягу державного замовлення з певних напрямів підготовки.
Мали місце факти невиконання державного замовлення на підготовку спеціалістів і магістрів. На вакантні місця державного замовлення за цими освітньо-кваліфікаційними рівнями не зараховувалися випускники-бакалаври, що навчалися за власні кошти. Багатьма навчальними закладами не виконано план випуску молодших спеціалістів, бакалаврів, спеціалістів та магістрів, що класифікується відповідними контролюючими органами як нецільове використання державних коштів.
Мали місце випадки самовільної зміни доведених обсягів за напрямами підготовки і спеціальностями.
У зв'язку з цим Міністерство освіти і науки наголошує, що стан виконання державного замовлення є головним показником економічної діяльності вищого навчального закладу, а постійне корегування обсягів державного замовлення як у процесі його формування, так і в процесі вступної кампанії є свідченням низького рівня роботи навчального закладу щодо прогнозування підготовки фахівців з вищою освітою.
Одночасно звертаємо увагу на те, що вищому навчальному закладу забороняється:
- здійснювати переведення студентів, які навчаються за кошти фізичних та юридичних осіб, на вакантні місця державного замовлення без проведення конкурсного відбору за участю органів студентського самоврядування;
- самовільний перерозподіл місць державного замовлення між напрямами підготовки, спеціальностями, курсами тощо;
- необґрунтована передача державного замовлення з базової структури до структурно-відокремлених підрозділів, що мають нижчі, ніж у базової структури, показники якості надання освітніх послуг;
- самовільне збільшення обсягів державного замовлення.
Запровадження нового переліку напрямів підготовки
У зв'язку із затвердженням постановою Кабінету Міністрів України від 13 грудня 2006 року N 1719 Переліку напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра (Перелік-2006), та відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 27 січня 2007 року N 58 "Про порядок введення в дію переліку напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра" Міністерство освіти і науки акцентує увагу керівників вищих навчальних закладів, що підготовка фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста, магістра до 2010 року буде здійснюватися за спеціальностями переліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 1997 року N 507 "Про перелік напрямів і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями" (Перелік-1997) за отриманими в ДАК ліцензіями на зазначену освітню діяльність.
Якщо термін дії ліцензій на підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра завершується до 2010 року, а на підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста, магістра - до 2011 року, то керівникам вищих навчальних закладів необхідно подовжити їх в установленому порядку.
Підготовка педагогічних працівників напряму "Педагогічна освіта" до 2011 року має здійснюватися за визначеними МОН поєднаними спеціальностями з наданням випускникам вищих педагогічних навчальних закладів кваліфікацій відповідно до набутих спеціальностей.
Прийом до вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації за новим Переліком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20.06.2007 р. N 839, розпочнеться з 2008 року.
Організація навчального процесу
При підготовці фахівців за напрямами і спеціальностями Переліку-1997 вищим навчальним закладам належить керуватися галузевими стандартами вищої освіти другого покоління, які погоджено в Міністерстві праці та соціальної політики і затверджено відповідними наказами Міністерства освіти і науки.
При розробці навчальних планів і навчальних програм на підготовку фахівців за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра за напрямами Переліку-2006 належить керуватися наказом Міністерства освіти і науки України від 19.06.02 р. N 1/9-307 "Про завершення розробки галузевих стандартів вищої освіти" щодо формування циклу гуманітарної та соціально-економічної підготовки, суворо дотримуватися визначеного переліку навчальних дисциплін циклу та обсягу годин на їх вивчення.
Звертаємо увагу вищих навчальних закладів на те, що обсяг часу на вивчення навчальних дисциплін має узгоджуватися з обсягом часу національного кредиту. У навчальних та робочих навчальних планах підготовки, відповідно до наказу Міністерства освіти і науки від 20 жовтня 2004 року N 812 "Про особливості впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу", слід передбачати додаткову графу "Кредити ECTS", що визначаються діленням загального обсягу годин національного кредиту з навчальної дисципліни на ціну кредиту європейської кредитно-трансферної системи.
Вважаємо за доцільне розпочати роботу щодо підготовки навчально-методичної літератури для використання в навчальному процесі вищого навчального закладу відповідно до напрямів підготовки Переліку-2006 та навчальних посібників і підручників, які можуть бути видані з грифом Міністерства освіти і науки.
При підготовці вчителів загальноосвітніх шкільних предметів слід ураховувати вимоги Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2004 року N 24, щодо профільного навчання учнів старшої школи за напрямами.
З метою реалізації вимог зазначеного стандарту Міністерство освіти і науки здійснює заходи щодо централізованого постачання психолого-педагогічних і методичних кафедр вищих педагогічних навчальних закладів шкільними навчальними програмами та підручниками для учнів профільних шкіл. У зв'язку з цим керівникам вищих навчальних закладів, в яких здійснюється підготовка педагогічних працівників, необхідно надавати управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій замовлення на шкільні програми та підручники, що будуть видаватися Міністерством освіти і науки за щорічними планами видання.
Керівникам вищих навчальних закладів, на базі яких продовжують працювати робочі групи з розроблення Галузевих стандартів вищої освіти (ГСВО) за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліста і магістра за спеціальностями згідно з Переліком-97, що є чинним у цій частині, слід негайно забезпечити завершення роботи з формування ГСВО в повному обсязі відповідно до вимог та положень наказу Міністерства освіти України від 31.07.1998 N 285 "Про порядок розробки складових нормативного та навчально-методичного забезпечення підготовки фахівців з вищою освітою" та іншими нормативним документами, які не суперечать цілям Болонського процесу.
Також необхідно враховувати, що відповідно до Закону України "Про вищу освіту" спеціалізації за спеціальностями, за якими здійснюється підготовка фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів молодшого спеціаліста, спеціаліста та магістра, зміст варіативних частин ГСВО, навчальні плани та програми навчальних дисциплін розробляються і затверджуються у вищих навчальних закладах. Керівники вищих навчальних закладів несуть персональну відповідальність за їх якість, що встановлюється під час зовнішньої експертизи при проведенні процедури ліцензування, акредитації або інспекцій, які здійснюються відповідними підрозділами міністерства. Будь-які типові спеціалізації за спеціальностями, варіативні частини галузевих стандартів, навчальні плани та програми навчальних дисциплін, що затверджені на будь-якому рівні, можуть носити лише рекомендаційний характер.
Вищим навчальним закладам необхідно припинити практику здійснення підготовки за навчальними планами та програмами навчальних дисциплін, структура та зміст яких не відповідають тимчасово діючим затвердженим стандартам, а також включення до навчальних планів підготовки бакалаврів, спеціалістів або магістрів навчальних дисциплін, зміст яких не стосується питань формування системи умінь і не відповідає вимогам освітньо-кваліфікаційного рівня та кваліфікації за дипломом. Не допускати введення до навчальних планів підготовки спеціалістів та магістрів навчальних дисциплін або їх розділів, вивчення яких передбачено на рівні підготовки бакалавра (наприклад, з цивільної оборони або захисту), або тих, які не відповідають професійним завданням майбутнього фахівця.
Більшість з цих проблем повинна вирішуватися у процесі експертизи проектів галузевих стандартів вищої освіти. Але, на жаль, їх експертиза здійснюється в окремих випадках формально. Представники окремих кафедр, які працюють у складі робочих груп та Науково-методичних комісій Науково-методичної ради МОН, з кон'юнктурних міркувань намагаються зберегти обсяги підготовки (в годинах) на основі введення обов'язкового переліку навчальних дисциплін, нормативний зміст та цілі навчання яких майже не визначено, оскільки потребують конкретизації у вигляді переліку умінь, рівень сформованості яких можна оцінювати.
З метою поліпшення експертної роботи в частині розроблення змісту вищої освіти та підготовки навчально-методичної літератури міністерством наказом від 08.05.2007 р. N 363 затверджено новий перелік і склад науково-методичних комісій. Організаційну нараду голів НМК, їх заступників передбачається провести у вересні-жовтні цього року.
Звертаємо увагу керівників вищих навчальних закладів, на базі яких сформовано НМК і робочі групи з розробки стандартів, на персональну відповідальність щодо забезпечення їх ефективної роботи.
На жаль, продовжується практика нав'язування вищим навчальним закладам типових навчальних планів та типових навчальних програм з вивчення навчальних дисциплін, існування яких не передбачено відповідними нормативними документами. Особливо це стосується медичних і аграрних вищих навчальних закладів.
Слід зазначити, що при визначені складу змістовних частин ГСВО підготовки фахівців освітньо-кваліфікаційних рівнів (далі - ОКР) молодшого спеціаліста та бакалавра, в частині обов'язкового забезпечення проведення нормативно встановленого циклу професійної та практичної підготовки з безпеки життя і діяльності людини та охорони праці, слід керуватися виключно положеннями статті 14 Закону України "Про вищу освіту" щодо порядку формування ГСВО та стандартів вищих навчальних закладів, інструктивним листом МОН "Про завершення розробки галузевих стандартів вищої освіти" від 19.06.2002 N 1/9-307.
Аналіз навчальних планів і програм підвищення кваліфікації та стажування, перепідготовки, спеціалізації, що розробляються закладами післядипломної освіти та відповідними структурними підрозділами вищих навчальних закладів, свідчить про численні порушення та недотримання вимог нормативно-правових документів щодо організації навчального процесу за денною (очною) формою навчання. Зокрема, виявлено непоодинокі випадки, коли навчальними планами не передбачається реалізація обов'язкових форм організації навчального процесу, обсяги годин на вивчення навчальних дисциплін не відповідають національним кредитам та кредитам Європейської кредитно-трансферної системи. Порушуються вимоги трудового законодавства щодо тривалості навчального дня та навчального тижня.
Першочерговим завданням залишається подальша робота з удосконалення кредитно-модульної системи організації навчального процесу. Формальне перерахування навчального навантаження у кредити та запровадження інформаційних пакетів є недостатнім для переходу до нових методів реалізації навчального процесу та застосування новітніх форм контролю знань. Положення вищих навчальних закладів про організацію навчального процесу побудовані на формальних підходах до накопичувальної системи оцінок знань і, як результат, призводять до необґрунтованих масових відрахувань студентів, створення соціальної напруги в студентських колективах, формування у студентів уяви про кредитно-модульну систему як про ще один спосіб суб'єктивного керування результатами навчання.
Міністерство пропонує керівниками вищих навчальних закладів продовжити роботу щодо вдосконалення змістовного наповнення кредитів, їх структури і обсягів, місця в структурно-логічній схемі навчального процесу. При цьому слід уникати формальних підходів при впроваджені тестових технологій поточного та підсумкового контролю знань з метою забезпечення їх максимальної об'єктивності і надання студентам можливості корегувати результати навчання, як це передбачено діючим законодавством і нормативними документами.
Міністерство звертає увагу вищих навчальних закладів на необхідність інтенсифікації роботи щодо запровадження інноваційних технологій навчання, в тому числі, на основі комп'ютерних технологій, інтерактивних методів навчання тощо.
Як показує практика, найбільш ефективними шляхами вирішення проблеми критичного відставання темпів оновлення матеріальної бази вищих навчальних закладів від темпів оновлення техніки на виробництві є застосування комп'ютерного моделювання технологічних процесів, процесів проектування та експлуатації обладнання і максимальне використання матеріальної бази сучасних підприємств.
У зв'язку з цим міністерство вважає одним з важливих завдань вищих навчальних закладів проведення широкомасштабної роботи з встановлення або відновлення тісних зв'язків з роботодавцями - замовниками фахівців або споживачами кадрів як з точки зору забезпечення процесу професійно-практичної підготовки, так і майбутнього працевлаштування випускників навчальних закладів.
Водночас слід звернути увагу на організацію проведення практик, проходження яких дедалі стає формальним, а у ряді випадків - взагалі умовним.
Останнім часом частішими стали звернення вищих навчальних закладів щодо дозволу на підготовку за дистанційною формою навчання. Разом з тим, розуміючи, що освітні ресурси таких безвідривних форм навчання як вечірня і заочна вичерпуються і на їх зміну приходять новітні освітні технології, які побудовані на основі використання сучасної комп'ютерної техніки і мультімедіа, міністерство вважає, що досвід, напрацьований окремими навчальними закладами ще недостатній для широкого запровадження дистанційної форми навчання, тим більше з встановленням окремого ліцензованого обсягу. В зв'язку з цим робота по створенню новітніх дистанційних технологій та засобів їх реалізації буде продовжена в 2008 році в режимі педагогічних експериментів в рамках ліцензованого обсягу заочної форми навчання. Порядок проведення таких експериментів і умови отримання дозволу на їх проведення буде визначено окремим нормативним документом міністерства. Враховуючи це, міністерство пропонує вищим навчальним закладам утриматись від самостійного запровадження дистанційної форми навчання без відповідного попереднього висновку фахівців щодо можливості її реалізації.
Слід також більш вимогливо підходити до застосування такої особливої форми навчання як екстернат, уникаючи випадків його застосування для осіб, які можуть здобути освіту за допомогою інших форм, і не мають для вступу до екстернату об'єктивних причин.
Керівникам вищих навчальних закладів у новому навчальному році необхідно посилити увагу до питань підготовки молоді з обмеженими фізичними можливостями з метою забезпечення рівного доступу вищезазначеної категорії до якісної освіти. Зокрема, необхідно відпрацювати систему довузівської підготовки осіб з обмеженими фізичними можливостями у загальноосвітніх та вищих навчальних закладах (спеціальні (короткострокові, довгострокові) курси, підготовчі факультети тощо). Потребує також поліпшення робота щодо створення необхідних умов для допомоги випускникам даної категорії молоді в питаннях працевлаштування відповідно до набутої спеціальності.
Вищим навчальним закладам педагогічного спрямування слід передбачити у навчальних планах вивчення дисципліни "Основи корекційної педагогіки" (пункт 5.2 наказу МОН України від 02.12.2005 р. N 691 за рахунок вибіркової частини змісту освіти (рекомендовану програму вищевказаної дисципліни надіслано вищим навчальним закладам I-IV рівнів акредитації).
Вищим навчальним закладам, що здійснюють підготовку фахівців за напрямом "Право" забезпечити створення та функціонування юридичних клінік відповідно до Типового положення про юридичну клініку вищого навчального закладу, затвердженого наказом МОН від 3.08.2006 р. N 592. До початку навчального року наказом міністерства буде визначено норму часу для роботи викладачів у юридичних клініках.
З метою поліпшення якості підготовки педагогів до інноваційної діяльності необхідно забезпечити включення питань з інформаційно-комунікаційних технологій до програм державних екзаменів та дипломних робіт методичного спрямування за спеціальностями напряму підготовки "Педагогічна освіта" (рішення колегії МОН N 11/1-19 від 10.11.2005 р.).
У новому навчальному році розпочнеться робота щодо запровадження для бакалаврів державного екзамену з іноземної мови.
Вищим навчальним закладам слід припинити практику надання платних послуг, які заборонено нормативними документами, зокрема вимагання плати за пропуски занять тощо.
Необхідно також створити відповідні умови для підвищення кваліфікації викладацького складу вищих навчальних закладів, особливо з питань запровадження новітніх технологій навчання та нового змісту освіти відповідних напрямів підготовки і спеціальностей.
Державна атестація випускників
Аналіз роботи державних екзаменаційних комісій у 2007 році показав, що при проведенні державної атестації випускників мають місце суттєві недоліки та порушення нормативних документів. Зокрема, широкого розповсюдження набула практика призначення голів ДЕК з числа працівників даного навчального закладу без відповідної базової освіти, об'єднання в одній комісії спеціальностей різних напрямів, невизначеність термінів роботи комісії. Допускались непоодинокі випадки проведення державної атестації за відсутності голови комісії та значної частини її членів, а також самовільного проведення повторних засідань для окремих випускників, які отримали незадовільні оцінки.

................
Перейти до повного тексту