1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Лист


МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
02.03.2006 N 1/9-128
Міністерству освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управлінням освіти і науки
обласних, Київської та
Севастопольської міських
державних адміністрацій
Ректорам інститутів
післядипломної педагогічної
освіти
Керівникам загальноосвітніх
навчальних закладів
Про порядок закінчення навчального року та проведення державної підсумкової атестації у загальноосвітніх навчальних закладах в 2005/2006 навчальному році
( Щодо зміни термінів проведення зовнішнього незалежного оцінювання та строків державної підсумкової атестації додатково див. Лист Міністерства освіти і науки N 1/9-319 від 10.05.2006 )
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що закінчення 2005/2006 навчального року і проведення державної підсумкової атестації учнів загальноосвітніх навчальних закладів визначені Типовими навчальними планами початкової школи з українською мовою навчання та мовами навчання національних меншин (наказ Міністерства освіти і науки України від 01.03.2004 N 162, Типовими навчальними планами загальноосвітніх навчальних закладів (наказ Міністерства освіти і науки України від 25.04.2001 N 342, Типовими навчальними планами для організації профільного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.05.2003 N 306, Типовими навчальними планами спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних мов та предметів художньо-естетичного циклу (для 1-5 класів - наказ Міністерства освіти і науки від 13.05.2005 N 291; для 6-11 класів - наказ Міністерства освіти і науки від 16.07.2001 N 516, Положенням про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 р. N 588 та Інструкцією про переведення та випуск учнів навчальних закладів системи загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 05.02.2001 р. N 44, відповідно до яких державна підсумкова атестація учнів проводиться після завершення ними кожного ступеня навчання.
Відповідно до зазначених документів навчальні заняття мають завершитися: у 1-4-х класах - 25 травня, 5-11(12)-х класах - 31 травня 2006 р. Після завершення занять у 1-4-х класах проводяться навчальні екскурсії, а у 5-8-х і 10-х класах - навчальна практика.
Навчальні екскурсії та навчальна практика учнів організовуються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 07.03.2001 р. N 1/9-97 орієнтовно у такі строки:
- з 26 по 31 травня (4 дні) - для учнів 1-4-х класів (не більше 3-х годин на день);
- з 1 червня по 14 червня (10 днів) - для учнів 5-6-х класів по 3 години, 7-8-х класів - по 4 години, 10-х класів - по 5 годин на день.
Після завершення навчальних екскурсій та навчальної практики проводиться підсумкове оцінювання навчальних досягнень учнів цих класів.
Керівникам навчальних закладів дозволяється вносити корективи до строків організації навчальних екскурсій та навчальної практики з урахуванням місцевих умов, специфіки навчального процесу, профілю навчання та строків надолуження виконання навчальних програм у зв'язку з вимушеним призупиненням навчальних занять, спричинених захворюваністю учнів на грип та гострі респіраторні інфекції та іншими причинами.
При цьому залишається незмінною загальна кількість навчального часу, що обумовлюється виконанням навчальних програм (у загальноосвітніх навчальних закладах І ступеня - 175 робочих днів, II-III ступенів - 190 робочих днів, з урахуванням навчальної практики, підсумкового оцінювання та державної підсумкової атестації учнів).
Після завершення навчальних занять у загальноосвітніх навчальних закладах проводиться свято "Останній дзвоник".
У випускних 9-х і 11-х (12-х) класах з 2 по 24 червня 2006 р. проводитиметься державна підсумкова атестація.
Для проведення державної підсумкової атестації Міністерством освіти і науки України підготовлені і затверджені білети і збірники завдань відповідно до чинних навчальних програм.
Державна підсумкова атестація з української мови для випускників 9-х класів проводитиметься 2 червня, для випускників 11-х класів - 6 червня 2006 р.
Державна підсумкова атестація, що проводиться у письмовій формі, розпочнеться о 9.00, а в усній формі - для першої групи - о 9.00, для другої групи - о 14.00. Інший час початку проведення державної підсумкової атестації має бути погоджений з відповідними органами управління освітою.
При складанні розкладу проведення державної підсумкової атестації необхідно передбачити, щоб для підготовки до атестації з кожного предмета учні мали не менше двох-трьох днів.
I. Державна підсумкова атестація у початковій школі
Відповідно до п. 3 Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти (наказ Міністерства освіти і науки України від 14.12.2000 N 588 державній підсумковій атестації підлягають результати навчальної діяльності учнів 4 класу з української мови, українського читання та математики.
У загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій додатково можуть підлягати атестації результати навчальної діяльності учнів 4-их класів з мови навчання (мови й читання).
Порядок державної підсумкової атестації учнів початкових класів визначено інструктивно-методичними листами Міністерства освіти і науки України (від 21.10.2002 р. N 1/9-468 "Про методику здійснення контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи", від 18.04.2003 р. N 1/9-192 "Про дотримання вимог нормативно-правових документів при оцінюванні навчальних досягнень учнів початкової школи").
Рекомендуємо провести у 4-х класах загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою та мовами національних меншин підсумкові контрольні роботи за рік з української (рідна і державна) мови (мова і читання), мови навчання (мова і читання), математики.
Підсумкові контрольні роботи проводяться відповідно до календарно-тематичного планування з цього предмета. До їх завдань слід включити матеріал, що відображає вимоги до результатів навчання відповідних освітніх галузей Державного стандарту початкової загальної освіти. Добір матеріалу підсумкової контрольної роботи та оцінювання здійснюються відповідно до Методичних рекомендацій щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкової школи, рекомендованих Міністерством освіти і науки України (лист Міністерства освіти і науки України від 30.08.2002 р. N 1/11-2927, К., "Початкова школа", 2002).
Передбачається наприкінці навчального року, як і попереднього, провести моніторинг якості освіти у початковій школі за завданнями, розробленими Міністерством освіти і науки з урахуванням вимог міжнародних досліджень якості освіти.
II. Державна підсумкова атестація в основній школі
У випускних 9-х класах державна підсумкова атестація проводиться з 5-ти предметів: української мови, математики, географії, біології, іноземної мови або іншого гуманітарного предмета з інваріантної складової навчального плану, у тому числі мов і літератур національних меншин, за вибором навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з української мови проводиться за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України у день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст диктанту визначатиметься з посібника "Українська мова. Збірник диктантів. Державна підсумкова атестація, 9 клас" (автори Авраменко О.М., Шабельникова Л.П.) -К.: ТОВ ВКФ "БАО", 2006 р.).
На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
Державна підсумкова атестація з математики проводитиметься з алгебри (письмово) за навчальним посібником "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" (за ред. Слєпкань З.І., Харків, "Гімназія", 2004, 2005, 2006 рр.) відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 13.02.04 N 1/11-615 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України N 5, 2004 р.).
Посібник "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з алгебри. 9 клас" складається з двох частин.
Варіанти завдань першої частини атестаційної роботи добирають загальноосвітні навчальні заклади, а другої - Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій за вказаним посібником.
Кількість варіантів першої частини атестаційної роботи добирається загальноосвітніми навчальними закладами за чисельністю учнів у класі з найбільшою наповненістю на паралелі. Міністерство освіти і науки Автономної Республіки Крим, управління освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій визначають чотири варіанти другої частини атестаційної роботи та дату проведення державної підсумкової атестації.
Кожен учень у класі має виконувати окремий варіант першої частини атестаційної роботи та один із чотирьох варіантів, запропонованих класу, другої частини атестаційної роботи.
Перед початком атестації учні почергово вибирають атестаційні бланки для виконання першої частини атестаційної роботи.
Державна підсумкова атестація з алгебри у 9 класах проводиться протягом двох астрономічних годин.
На виконання завдань першої частини атестаційної роботи відводиться до 40 хвилин. Відлік часу розпочинається з моменту початку роботи учнів над завданнями. Після закінчення часу, відведеного для виконання першої частини роботи, вчитель, що проводить державну підсумкову атестацію, збирає атестаційні бланки із вказаними учнем відповідями. Учні ж продовжують виконувати другу частину атестаційної роботи на листках зі штампом відповідного загальноосвітнього навчального закладу.
Державна підсумкова атестація з географії може проводитися або усно за білетами, або письмово за завданнями з навчального посібника "Збірник завдань для державної підсумкової атестації з географії за курс основної та старшої школи" (авт. Ковальчук Г.О., Паламарчук Л.Б., Скуратович О.Я., Харків, "Гімназія", 2003, 2004, 2005, 2006 рр.).
Білети містять по три завдання. Перше завдання охоплює навчальний матеріал курсу "Географія України" (8 клас), друге - навчальний матеріал 9-го класу, третє має практичну спрямованість та передбачає стислу характеристику географічних об'єктів і явищ з обов'язковим використанням тематичних карт.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після написання вчителем завдання на дошці.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з біології може проводитися як в усній (білети), так і в письмовій формі за завданнями з навчального посібника "Завдання для державної підсумкової атестації з біології за курс основної школи" (авт. Матяш Н.Ю., Костильов О.В., Вихренко А.С., Вихренко Т.О., К, "Генеза", 2002 р., 2004 р. ). Порядок проведення атестації у письмовій формі регламентований листом Міністерства освіти і науки України від 11.03.2004 р. N 1/9-112 (Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України N 7, 2004 р.).
На виконання завдання атестації у письмовій формі відводиться до 1,5 астрономічні години. Відлік часу розпочинатиметься після оголошення завдань.
Завдання для атестації у письмовій формі добирають вчителі.
Білети з біології складено у відповідності до чинної навчальної програми для учнів 6-9-х класів.
Форму проходження державної підсумкової атестації обирають учні.
Білети для державної підсумкової атестації з іноземної мови складені у відповідності до чинної навчальної програми. Білети складаються із двох завдань: перше - бесіда за поданими ситуаціями, друге - читання, переклад та переказ тексту. Перше завдання має на меті перевірити рівень сформованості мовних навичок та мовленнєвих умінь: правильне розуміння мовного матеріалу і мовленнєвої ситуації, рівень сформованості комунікативної компетенції; друге - перевірку ступеню розуміння незнайомого тексту, оперування лексичним матеріалом.
Учням під час підготовки до відповіді дозволяється користуватися двомовними словниками.
Державна підсумкова атестація з гуманітарних предметів, зазначених нижче, не є обов'язковою і проводитиметься у тих загальноосвітніх навчальних закладах, що не обрали державну підсумкову атестацію з іноземної мови.
Навчальні заклади, що оберуть державну підсумкову атестацію з історії України проходитимуть її в усній формі за білетами, що містять по два завдання, зорієнтовані на перевірку основних знань і вмінь учнів. Особливу увагу приділено періоду кінця ХVIII початку ХХ століть.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють період ХVI-ХIХ століть. Особливу увагу приділено питанням розвитку культури.
Під час підготовки учням дозволяється користуватися настінними історичними картами, а також атласами.
Білети з основ правознавства включають завдання з теорії держави і права, основ публічного і приватного права. Основну увагу приділено основам конституційного права. Під час державної атестації дозволяється користуватися схемами і таблицями, відповідними кодексами.
У загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин за рішенням Міністерства освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій може проводитися державна підсумкова атестація з мови навчання у формі диктанту. Завдання з польської, молдовської, румунської, кримськотатарської, угорської, болгарської мов визначаються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій з посібників, що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України; з російської мови атестація проводиться за посібником "Російська мова. Збірник диктантів для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бикова К.І. та ін.). Харків, "Торсінг", 2004 р., 2005 р. або Київ, "Майстер-клас", 2006 р.
На проведення атестації відводиться 1 година. Відлік часу розпочинатиметься з початком читання вчителем тексту.
Окрім цього, у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською та румунською мовами державна підсумкова атестація з мови навчання може проводитись і в усній формі.
Завдання визначаються за посібниками:
- з російської мови - "Російська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Бучацька Т.Г. та інші), Київ, "Торсінг", 2004 р., 2005 р. або Київ, "Майстер-клас", 2006 р.;
- з румунської мови - "Румунська мова. Збірник текстів і завдань для державної підсумкової атестації. 9 клас" (авт. Маноїл Є.М.), Чернівці, "Технодрук", 2005 р.
Форму проходження атестації обирають учні.
Державна підсумкова атестація з інтегрованого курсу літератури (рідної та зарубіжної) проводитиметься в усній формі за білетами. Для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською мовами білети розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до 20 квітня 2006 р. до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами); з російською мовою - Міністерством освіти і науки України.
III. Державна підсумкова атестація у старшій школі
У випускних 11-х класах державна підсумкова атестація проводиться з п'яти предметів: української мови, історії України (ХХ ст.) та трьох предметів за вибором учнів з інваріантної складової навчального плану.
Атестація з української мови проводитиметься за завданнями, оголошеними Міністерством освіти і науки України у день атестації по Національному телебаченню та радіо. Текст переказу з творчим завданням буде визначено з посібника "Українська мова. Збірник текстів для переказів з творчим завданням. Державна підсумкова атестація, 11 клас" (автори Шелехова Г.Т., Скуратівський Л.В., Новосьолова В.І. та інші ) - Х.: Прапор, 2006.
Державна підсумкова атестація з української мови у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з навчанням мовами національних меншин проводиться відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.02.02 N 1/9-109.
На виконання завдання з української мови відводиться 4 астрономічні години. Відлік часу розпочинається після другого прочитання вчителем тексту переказу.
Білети з історії України (ХХ ст.) містять по два завдання і будуть сформовані у двох варіантах: для класів, де історія вивчається на рівні стандарту, та для класів історичного профілю.
Відповіді на запитання передбачають знання учнями основних історичних понять, уміння аналізувати історичні події, формулювати й аргументувати власну думку щодо них, висловлювати ставлення до історичних подій, явищ та осіб.
Завдання зі всесвітньої історії охоплюють основні події світової історії ХХ століття. При цьому перевагу надано аналізу історичних процесів у європейських державах. Учні під час підготовки до відповіді можуть користуватися настінними картами, атласами.
Державна підсумкова атестація з курсів української, зарубіжної літератури та літератур національних меншин проводитиметься в усній формі за білетами. Білети з української літератури розроблені Міністерством освіти і науки України.
Білети з інтегрованого курсу літератури (рідної та зарубіжної) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин:
- польською, молдовською, румунською, кримськотатарською, угорською розробляються Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій і погоджуються з Міністерством освіти і науки України (тексти завдань подаються до Міністерства освіти і науки України української та рідною мовами до 20 квітня 2006 р.);
- російською - Міністерством освіти і науки України.
Під час державної підсумкової атестації з літератури учні мають виявити знання літературного процесу і змісту художніх творів, вміння аналізувати їх, висловлювати та доводити власні думки щодо позиції автора і героїв твору, декламувати напам'ять вірші.

................
Перейти до повного тексту