- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 26 січня 2021 року № 27 |
Про заходи щодо виконання постанови Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20
Постановою Верховного Суду від 12 листопада 2020 року у справі № 855/111/20 (далі - Постанова Верховного Суду) визнано протиправною бездіяльність Центральної виборчої комісії, яка полягає в нездійсненні заходів на поновлення порушених виборчих прав позивачів бути обраними, а також зобов’язано Комісію з урахуванням висновків, що викладені в Постанові Верховного Суду, прийняти рішення, спрямовані на відновлення порушених виборчих прав Кісенка В’ячеслава Петровича, Бачурського Вячеслава Борисовича, Бєлграда Сергія Миколайовича, Задир Алли Володимирівни, Громика Олександра Олександровича, Сирбула Андрія Миколайовича, Кучера Ігоря Юрійовича, Діденко Наталі Дмитріївни, Чередниченка Юрія Анатолійовича.
Ухвалою Верховного Суду від 2 грудня 2020 року в зазначеній справі задоволено заяву вказаних осіб про встановлення судового контролю за виконанням Постанови Верховного Суду та зобов’язано Центральну виборчу комісію не пізніше 14 грудня 2020 року подати звіт про її виконання.
Центральною виборчою комісією 11 грудня 2020 року подано звіт про виконання Постанови Верховного Суду, в якому зазначено, що на виконання постанов Комісії від 18 листопада 2020 року
№ 495 та від 1 грудня 2020 року
№ 535 Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська територіальна виборча комісія) ухвалено постанову від 9 грудня 2020 року № 273, якою визнано вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазька сільська рада) 25 жовтня 2020 року в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7 такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради в багатомандатних виборчих округах № 1 - 5, 7, а також визнано вибори Кароліно-Бугазького сільського голови Білгород-Дністровського району Одеської області (далі - Кароліно-Бугазький сільський голова) 25 жовтня 2020 року такими, що не відбулись, та призначено на 7 лютого 2021 року повторні вибори Кароліно-Бугазького сільського голови. За таких обставин, на думку Комісії, Постанову Верховного Суду нею було виконано у повному обсязі.
Водночас 24 грудня 2020 року Кісенко В.П., Бачурський В.Б., Бєлград С.М., Задир А.В., Громик О.О., Сирбул А.М., Кучер І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченко Ю.А. звернулися до Верховного Суду із заявою про встановлення нового строку подання звіту про виконання Постанови Верховного Суду оскільки, на їх думку, Комісією вказана Постанова не виконується.
В обґрунтування своєї позиції зазначені особи вказали на нескасування Комісією на підставі пункту п’ятого частини першої статті
205 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови, внаслідок чого, незважаючи на визнання виборів такими, що не відбулися, та призначення повторних виборів, неправомірно обрані депутати та сільський голова продовжують виконувати повноваження та створювати перешкоди у проведенні повторних виборів шляхом відмови у виділенні коштів на їх підготовку та проведення, а також не надають доступ до приміщення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії для подання документів для реєстрації їх кандидатами на повторних виборах.
Верховний Суд ухвалою від 19 січня 2021 року у справі № 855/111/20 задовільнив указану заяву та зобов’язав Центральну виборчу комісію подати до 15 березня 2021 року новий звіт про виконання Постанови Верховного Суду.
Відповідно до частини першої статті
1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Центральна виборча комісія є постійно діючим колегіальним державним органом, що наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів у порядку та в межах, установлених указаним та іншими законами України.
Комісія та її члени зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені
Конституцією України та законами України (частина друга статті
3 Закону України "Про Центральну виборчу комісію").
За змістом частини другої статті
1, статті
2, пунктів 1 - 3 частини першої статті
17, пунктів 1, 2 частини першої статті
21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" на Центральну виборчу комісію покладено повноваження щодо контролю за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів, за додержанням та однаковим застосуванням законодавства про місцеві вибори на всій території України, а також забезпечення реалізації і захисту виборчих прав громадян України, здійснення контролю за додержанням вимог законодавства України про вибори і референдуми.
Також повноваження Центральної виборчої комісії щодо організації підготовки та проведення місцевих виборів, крім передбачених
Законом України "Про Центральну виборчу комісію", визначено статтею 205 Кодексу, системний аналіз яких також свідчить, що такі повноваження спрямовані на консультативно-методичне забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій, або здійснення контрольних повноважень у разі визнання незаконними відповідних дій/рішень/бездіяльності територіальних виборчих комісій.
Безпосередніми повноваженнями щодо організації і проведення місцевих виборів (зокрема, утворення виборчих округів, відкриття відповідних рахунків, реєстрація (скасування реєстрації) кандидатів, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб місцевих організацій політичних партій, офіційних спостерігачів, затвердження тексту виборчого бюлетеня та виготовлення виборчих бюлетенів, встановлення результатів виборів, реєстрація обраних) за змістом статті 206 Кодексу наділені саме територіальні виборчі комісії.
Отже, повноваження Центральної виборчої комісії під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є контрольними та консультативно-методичними, на відміну від безпосередніх повноважень Центральної виборчої комісії при організації і проведенні виборів Президента України, народних депутатів України. Такий правовий висновок міститься також в постанові Великої Палати Верховного Суду від 7 січня 2021 року (справа № 9901/1/21).
У межах реалізації наданих їй контрольних повноважень Центральна виборча комісія неодноразово розглядала питання організації діяльності Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії.
Зокрема, постановами від 1 грудня 2020 року
№ 535, від 24 грудня 2020 року
№ 577, від 30 грудня 2020 року
№ 588, від 3 січня 2021 року
№ 1, від 15 січня 2020 року
№ 12 Комісія вживала заходів, спрямованих на забезпечення ефективного відновлення порушених виборчих прав Кісенка В.П., Бачурського В.Б., Бєлграда С.М., Задир А.В., Громика О.О., Сирбула А.М., Кучера І.Ю., Діденко Н.Д., Чередниченка Ю.А., а саме: прийняття Кароліно-Бугазькою сільською територіальною виборчою комісією рішень про призначення повторних виборів депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови та забезпечення проведення цих виборів.
Частиною третьою статті
32 Кодексу визначено, що виборчі комісії зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, установлені
Конституцією України, Кодексом та законами України. Водночас Комісія зазначає, що згідно з частинами першою, четвертою, восьмою статті
33, частиною першою статті
206 Кодексу забезпечення організації та проведення місцевих виборів, зокрема повторних, у межах повноважень та в порядку, передбачених законами України, покладено саме на територіальні виборчі комісії.
Комісія зауважує, що за змістом указаних приписів
Закону України "Про Центральну виборчу комісію" та
Кодексу вона наділена функцією контролю за діяльністю територіальних виборчих комісій, натомість не може здійснювати замість територіальної виборчої комісії організацію підготовки та проведення відповідних місцевих виборів.
У Постанові Верховного Суду вказано, що Комісією не надавалась оцінка законності постанов Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 27 жовтня 2020 року щодо визнання депутатів та сільського голови обраними в контексті встановлених судами порушень виборчого законодавства (що було доведено до відома Комісії), а отже, судові рішення залишилися без належного реагування Комісії, яка, маючи можливості застосувати свої контрольні повноваження, ухилилася від цього, що і є проявом бездіяльності.
Центральна виборча комісія неодноразово (зокрема, у постановах від 1 грудня 2020 року
№ 535, від 3 січня 2021 року
№ 1) висловлювала позицію з приводу того, що рішення Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів, сільського голови не можуть бути перешкодою для поновлення порушених виборчих прав та не потребують скасування, оскільки є актами одноразової дії, які вичерпують свою дію після їх реалізації.
У свою чергу в Ухвалі від 19 січня 2021 року у справі № 855/111/20 Верховний Суд, аналізуючи питання виконання Комісією його Постанови, вказав про відсутність доказів того, що заходи Комісії на її виконання були ефективними, і дійшов висновку, що "на даний час, Центральна виборча комісія не забезпечила відновлення порушеного права позивачів, яке має бути, як зазначив Верховний Суд в ухвалі від 02 грудня 2020 року у цій справі, ефективним і таким, що виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність". Приводом для прийняття зазначеної ухвали було, зокрема, звернення позивачів із заявою про встановлення Комісії відповідного строку подання звіту про виконання Постанови Верховного Суду, яке було мотивоване тим, що нескасування рішень Кароліно-Бугазької сільської територіальної виборчої комісії від 27 жовтня 2020 року про визнання обраними депутатів Кароліно-Бугазької сільської ради та Кароліно-Бугазького сільського голови є свідченням невиконання Комісією Постанови Верховного Суду.
З огляду на викладене Комісія зазначає.
Порядок проведення голосування, визначення результатів місцевих виборів регламентовано розділом XXXX
Кодексу .
Відповідно до частини першої статті
269 Кодексу сільська, селищна, міська територіальна виборча комісія з виборів депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч), встановлюючи результати голосування з виборів у відповідному багатомандатному окрузі, приймає, зокрема, рішення про визнання депутатів обраними у відповідному багатомандатному окрузі.
................Перейти до повного тексту