1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.09.2023 № 784
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 листопада 2023 р.
за № 1909/40965
Деякі питання дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден
Відповідно до статей 3 і 51 Кодексу торговельного мореплавства України, Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 01 листопада 1996 року № 464/96-ВР "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року", Міжнародної конвенції про стандарти підготовки, сертифікації персоналу риболовних суден та несення вахти 1995 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 17 січня 2002 року № 2993-III "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про стандарти підготовки, сертифікації персоналу риболовних суден та несення вахти 1995 року", Конвенції Міжнародної організації праці 1946 року № 69 "Про видачу судновим кухарям свідоцтв про кваліфікацію", абзацу п’ятдесят другого підпункту 20 пункту 4 Положення про Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2022 року № 1400), Положення про звання осіб командного складу морських суден та порядок їх присвоєння, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1499, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, що додаються.
2. До впровадження та введення в експлуатацію інформаційно-комунікаційної системи у сфері підготовки та дипломування членів екіпажів суден Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України здійснює збір, зберігання, перегляд, надсилання, прийняття, обробку, розгляд інформації у сфері підготовки та дипломування моряків засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, зокрема, з використанням посадовими особами Адміністрації судноплавства відповідних електронних кабінетів користувача, які створюються на Єдиному державному вебпорталі електронних послуг.
3. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Міністерства інфраструктури України від 18 жовтня 2013 року № 812 "Про затвердження Порядку видачі кваліфікаційних документів особам командного складу суден та суднової команди морських суден", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14 листопада 2013 року за № 1950/24482;
наказ Міністерства інфраструктури України від 18 жовтня 2013 року № 813 "Про затвердження Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 07 листопада 2013 року за № 1901/24433.
4. Установити, що кваліфікаційні документи осіб рядового складу екіпажів морських суден, видані до набрання чинності цим наказом, залишаються чинними до закінчення строку їх дії або безстроково, якщо вони видані безстроково. За бажанням власники таких кваліфікаційних документів мають право в будь-який час замінити їх на кваліфікаційні документи, що видаються відповідно до Правил дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, затверджених цим наказом.
5. Управлінню морського та річкового транспорту забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
6. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити розміщення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
7. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, крім пунктів 2-4 розділу III Правил дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден, затверджених цим наказом, які набирають чинності 15 грудня 2023 року.
8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ю. Васькова.

Віце-прем’єр-міністр
з відновлення України -
Міністр



О. Кубраков

ПОГОДЖЕНО:

Керівник Секретаріату
Спільного представницького органу сторони
роботодавців на національному рівні

Перший заступник Голови
Спільного представницького орагну
об’єднань профспілок

В. о. Голови Державної служби морського
і внутрішнього водного транспорту
та судноплавства України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Міністр освіти і науки України





Р. Іллічов



О. Шубін



О. Липовий


О. Вискуб

О. Лісовий
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства розвитку
громад, територій
та інфраструктури України
05 вересня 2023 року № 784
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 листопада 2023 р.
за № 1909/40965
ПРАВИЛА
дипломування осіб рядового складу екіпажів морських суден
I. Загальні положення
1. Ці Правила визначають вимоги до отримання кваліфікаційних документів особами рядового складу екіпажів морських суден.
2. Дія цих Правил поширюється на осіб рядового складу екіпажів морських суден і суден змішаного плавання, для професій яких міжнародними договорами України запроваджене додаткове регулювання, заклади професійної (професійно-технічної) освіти, що визначені підпунктом 5 пункту 3 цього розділу, державне підприємство "Сервісний центр морського та річкового транспорту", до основних завдань якого належить організаційно-технічне забезпечення надання послуг у сфері морського і внутрішнього водного транспорту, Адміністрацію судноплавства.
Дія цих Правил не поширюється на членів екіпажів малих, прогулянкових і річкових, морських суден та суден змішаного плавання валовою місткістю до 500 і риболовних суден довжиною до 24 метрів.
3. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
1) валова місткість - величина найбільшого розміру судна, визначеного відповідно до Міжнародної конвенції по обмірюванню суден 1969 року, до якої Україна приєднана відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21 вересня 1993 року № 772 "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про обмірювання суден 1969 року";
2) вахтовий матрос - особа рядового складу, яка несе ходову навігаційну вахту на судні, компетентність якої визначена у розділі A-II/4 Кодексу дипломування (rating forming part of a navigational watch);
3) вахтовий моторист - особа рядового складу машинної вахти на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, компетентність якої визначена у розділі A-III/4 Кодексу дипломування (rating forming part of a watch in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room);
4) документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти - диплом про присвоєння освітньо-кваліфікаційного рівня "кваліфікований робітник";
5) заклад освіти - заклад професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти або структурний підрозділ закладу фахової передвищої, вищої освіти, іншої юридичної особи, право якої на провадження освітньої діяльності у сфері професійно-технічної освіти за відповідною професією члена рядового складу екіпажу судна зазначено в ліцензії відповідної юридичної особи;
6) кваліфікаційний документ - свідоцтво фахівця, свідоцтво боцмана;
7) кваліфікований матрос - особа рядового складу, компетентність якої визначена у розділі A-II/5 Кодексу дипломування (able seafarer deck);
8) кваліфікований моторист - особа рядового складу машинної вахти на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, компетентність якої визначена у розділі A-III/5 Кодексу дипломування (able seafarer engine);
9) Кодекс дипломування - Кодекс з підготовки і дипломування моряків та несення вахти, схвалений Резолюцією 2 Конференції Сторін Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року від 07 липня 1995 року;
10) Кодекс суден з газовим паливом - Міжнародний кодекс з безпеки суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху, визначений правилом II-1/2.29 Міжнародної конвенції з охорони людського життя на морі 1974 року;
11) Конвенція 1978 року - Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, до якої Україна приєднана відповідно до Закону України від 01 листопада 1996 року № 464/96-ВР "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року";
12) Конвенція 1946 року - Конвенція Міжнародної організації праці 1946 року № 69 "Про видачу судновим кухарям свідоцтв про кваліфікацію";
13) рядовий склад - особи, які входять до складу суднової команди;
14) свідоцтво фахівця - кваліфікаційний документ моряка, що не є професійним дипломом або сертифікатом компетентності, яким підтверджується виконання ним вимог щодо підготовки, компетентності та стажу його роботи на судні;
15) стаж роботи на судні - робота або проходження практичної підготовки на судні, які необхідні для видачі чи підтвердження кваліфікаційного документа, що підтверджуються записами у послужній книжці моряка або в інших документах, визначених цими Правилами;
16) судновий електрик - особа рядового складу на суднах з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше, компетентність якої визначена у розділі A-III/7 Кодексу дипломування (electro-technical rating);
17) судновий кухар - особа, основним обов’язком якої є приготування їжі для членів екіпажу судна.
Інші терміни у цих Правилах вживаються у значеннях, наведених у Конвенції 1978 року, Конвенції 1946 року, Кодексі торговельного мореплавства України, Законах України "Про внутрішній водний транспорт", "Про освіту", "Про професійну (професійно-технічну) освіту", "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів", Положенні про ступеневу професійно-технічну освіту, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 03 червня 1999 року № 956, Положенні про звання осіб командного складу морських суден та порядок їх присвоєння, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 року № 1499 (далі - Положення про звання осіб командного складу).
4. Надання права на зайняття особою суднової команди відповідної посади або виконання визначених функцій на судні відповідно до Конвенції 1946 року, Конвенції 1978 року та Кодексу дипломування засвідчується свідоцтвами фахівця, які видає Адміністрація судноплавства, а саме:
вахтового матроса;
кваліфікованого матроса;
вахтового моториста;
кваліфікованого моториста;
суднового електрика;
суднового кухаря.
Свідоцтва фахівця є безстроковими та не потребують підтвердження.
5. Таблиця відповідності кваліфікаційних документів осіб рядового складу наведена в додатку 1 до цих Правил.
6. Включення до складу екіпажів малих, прогулянкових, річкових і риболовних суден, а також морських торговельних суден і суден змішаного плавання валовою місткістю до 500, осіб рядового складу, які отримали кваліфікаційні документи відповідно до цих Правил, не є обов’язковим і може здійснюватися судновласником таких суден з метою забезпечення належного рівня безпеки судноплавства.
7. Стаж роботи на судні, необхідність якого передбачена цими Правилами, підтверджується записами у послужній книжці моряка. Стаж роботи в закладах ресторанного господарства, необхідність якого визначена абзацом четвертим пункту 6 розділу II цих Правил, підтверджується довідками з місця роботи або трудовою книжкою (у разі наявності) або відомостями про трудову діяльність з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Вимоги до ведення послужної книжки моряка встановлені Положенням про звання осіб командного складу.
8. У закладах освіти, має бути впроваджена та підтримуватись система стандартів якості, що стосується підготовки та оцінки компетентності осіб рядового складу, та яка відповідає вимогам Конвенції 1978 року та Кодексу дипломування або Конвенції 1946 року.
II. Кваліфікаційні вимоги для осіб рядового складу
1. Для отримання свідоцтва фахівця вахтового матроса кандидат повинен:
бути не молодше 16 років;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації матроса другого класу або матроса першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 2 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням навігаційної вахти під керівництвом капітана, старшого чи вахтового помічника капітана або кваліфікованого матроса в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання.
2. Для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого матроса кандидат повинен:
бути не молодше 18 років;
мати свідоцтво фахівця вахтового матроса;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації матроса першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 18 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням навігаційної вахти в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання валовою місткістю 500 або більше.
3. Для отримання свідоцтва фахівця вахтового моториста кандидат повинен:
бути не молодше 16 років;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації моториста (машиніста) другого класу або моториста (машиніста) першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 2 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням машинної вахти під керівництвом старшого, другого чи вахтового механіка або кваліфікованого моториста в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання з головними двигунами з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується.
4. Для отримання свідоцтва фахівця кваліфікованого моториста кандидат повинен:
бути не молодше 18 років;
мати свідоцтво фахівця вахтового моториста;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації моториста (машиніста) першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана із несенням машинної вахти в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання з головними двигунами потужністю 750 кВт або більше та з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується.
5. Для отримання свідоцтва фахівця суднового електрика кандидат повинен:
бути не молодше 18 років;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації електрика суднового другого класу або електрика суднового першого класу;
мати стаж роботи на судні не менше 6 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти з відривом від виробництва, або
мати стаж роботи на судні не менше 12 місяців у випадку отримання професійно-технічної освіти без відриву від виробництва;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота, пов’язана з обслуговуванням електрообладнання в складі машинної команди морського судна або судна змішаного плавання.
6. Для отримання свідоцтва фахівця суднового кухаря кандидат повинен:
бути не молодше 18 років;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації кухаря суднового;
мати стаж роботи на судні не менше 3 місяців або стаж роботи, пов’язаної з приготуванням їжі, в закладах ресторанного господарства не менше 6 місяців;
мати свідоцтво фахівця про початкову підготовку з питань безпеки;
мати свідоцтво фахівця про ознайомлювальну підготовку з питань охорони судна.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота в складі екіпажу морського торговельного судна або судна змішаного плавання.
7. Для отримання свідоцтва боцмана, кандидат повинен:
мати свідоцтво фахівця кваліфікованого матроса;
бути кваліфікованим робітником і мати документ про здобуття професійної (професійно-технічної) освіти та присвоєння робітничої кваліфікації боцмана;
мати стаж роботи на судні не менше 18 місяців.
Під стажем роботи на судні у цьому пункті розуміється робота в складі палубної команди морського судна або судна змішаного плавання.
Свідоцтво боцмана, для професії якого міжнародними договорами України не запроваджене додаткове регулювання, видається виключно за власним бажанням моряка і не є обов’зковим для зайняття посади на судні. Свідоцтво боцмана видається Адміністрацією судноплавства, є безстроковим та не потребує підтвердження.
8. Перелік документів, що додаються до заяви про отримання кваліфікаційного документа, наведений у додатку 2 до цих Правил.
9. Проходження особами рядового складу підготовки з питань безпеки засвідчується:
свідоцтвом фахівця про початкову підготовку з питань безпеки (видається усім особам рядового складу);
свідоцтвом фахівця з індивідуальних рятувальних засобів та рятувальних шлюпок (крім швидкісних рятувальних катерів) (видається особам рядового складу, призначеним для здійснення спуску, піднімання рятувальних засобів та управління ними);
свідоцтвом фахівця з швидкісних рятувальних катерів (видається особам рядового складу, призначеним для здійснення спуску, піднімання швидкісних рятувальних засобів та управління ними);

................
Перейти до повного тексту