- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 листопада 2013 р.
за № 1901/24433
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури
№ 784 від 05.09.2023 )
Про затвердження Порядку підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден
1. Затвердити Порядок підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден, що додається.
( Пункт 1 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
2. Департаменту державної політики в галузі морського і річкового транспорту забезпечити:
подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Демидовича Д.В.
ПОГОДЖЕНО: Т. в. о. Голови Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва Перший заступник Голови Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні Перший заступник Голови Спільного представницького органу об'єднань профспілок Перший заступник Міністра освіти і науки України Голова Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті Голова Професійної спілки робітників морського транспорту України |
О.Ю. Потімков О. Мірошниченко Г.В. Осовий Є.М. Суліма Г. Соболевський М.І. Кірєєв |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
18.10.2013 № 813
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 листопада 2013 р.
за № 1901/24433
ПОРЯДОК
підтвердження кваліфікації та дипломування осіб командного складу суден та суднової команди морських суден
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок визначає процедуру і вимоги до підтвердження кваліфікації з метою дипломування осіб командного складу суден, яким не передбачено присвоєння звань, осіб суднової команди морських суден, а також види обов’язкової підготовки для осіб, які займають певні посади або виконують певні обов’язки на судні.
( Пункт 1.1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
1.2. Дія цього Порядку поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства, які працюють або мають право працювати на морських суднах.
( Пункт 1.2 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
1.3. Цей Порядок не поширюється на персонал риболовних суден та військових суден, а також суден валовою місткістю менше 80 одиниць або потужністю головної енергетичної установки менше 55 кВт.
1.4. У цьому Порядку терміни вживаються в таких значеннях:
ГЕУ - головна енергетична установка;
ГМЗЛБ - Глобальна морська система зв’язку в разі лиха та для забезпечення безпеки;
ДКК - державна кваліфікаційна комісія, яка діє відповідно до
статті 51 Кодексу торговельного мореплавства України в порядку, визначеному Мінінфраструктури України;
документальний доказ підготовки (Documentary Evidence) - свідоцтво, яке засвідчує проходження членом екіпажу судна схваленої підготовки, необхідної для дипломування з метою роботи або виконання спеціальних обов’язків на морських суднах. Документальний доказ видається схваленою організацією, установою, закладом, які здійснюють підготовку моряків (схваленим навчально-тренажерним закладом (НТЗ));
( Пункт 1.4 розділу I доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
документ про присвоєння або підвищення робітничої кваліфікації - документ державного зразка про здобуття особою робітничої професії, присвоєння або підвищення робітничої кваліфікації після завершення курсу професійно-технічного навчання в професійно-технічних навчальних закладах, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності та підпорядкування (далі - навчальні заклади), які здійснюють освітню діяльність на підставі ліцензії Міністерства освіти і науки України;
захищені води - портові чи прибережні води, захищені рельєфом місцевості або штучними спорудами від впливу несприятливих погодних умов (вітру та хвилювання моря);
Кодекс МГП - Міжнародний кодекс з безпеки для суден, що використовують гази або інші види палива з низькою температурою спалаху (Правило II-1/2.29 Конвенції СОЛАС );
( Пункт 1.4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
Кодекс ПДНВ - Кодекс з підготовки і дипломування моряків та несення вахти;
Конвенція СОЛАС - Міжнародна конвенція з охорони людського життя на морі 1974 року, з поправками;
( Пункт 1.4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
обов’язкові напрями підготовки для дипломування - напрями підготовки, які зазначені у кваліфікаційних вимогах та мінімальних стандартах компетентності осіб командного складу та суднової команди морських суден, встановлених
Конвенцією ПДНВ та Кодексом ПДНВ, а також національними вимогами, яким необхідно відповідати зазначеним особам для отримання відповідного кваліфікаційного документа з метою роботи на морських суднах на посаді, зазначеній в цьому документі;
Полярний кодекс - Міжнародний кодекс для суден, що експлуатуються в полярних водах (Правило XIV/1.1. Конвенції СОЛАС );
( Пункт 1.4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
полярні води - арктичні води та/або антарктична зона (Правила XIV/1.2-XIV/1.4 Конвенції СОЛАС );
( Пункт 1.4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
( Абзац одинадцятий пункту 1.4 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
свідоцтво фахівця (Certificate of Proficiency) - свідоцтво встановленого зразка, яке підтверджує кваліфікацію особи суднової команди чи особи командного складу, якій не передбачено присвоєння звань, або засвідчує проходження схваленої підготовки, необхідної для дипломування з метою роботи або виконання спеціальних обов’язків на морських суднах;
схвалена морська професійно-технічна освіта - професійно-технічна освіта, здобута у схваленому навчальному закладі професійно-технічної освіти, який здійснює освітню діяльність на підставі ліцензії МОН України за відповідною професією для роботи на морських суднах у складі суднової команди, та засвідчена документом про освіту державного зразка;
( Абзац пункту 1.4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
схвалений навчально-тренажерний заклад (НТЗ) - підприємство, організація або установа, що проводить підготовку моряків та має систему управління якістю у сфері підготовки моряків відповідно до Конвенції ПДНВ, сертифіковану органом із сертифікації, призначеним відповідно до чинного законодавства України на виконання робіт із сертифікації систем управління якістю, тренажери (засоби для здійснення підготовки, зазначеної у відповідних навчальних програмах), матеріально-технічну базу, обладнання та засоби практичної демонстрації;
схвалений навчальний заклад професійно-технічної освіти - навчальний заклад, що здійснює освітню діяльність на підставі ліцензії МОН України за відповідними професіями для роботи на морських суднах у складі суднової команди;
( Абзац пункту 1.4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
фаховий виробничий стаж - досвід роботи за відповідною професією, що сприяє набуттю особою необхідної кваліфікації, професіоналізму і знань;
( Абзац пункту 1.4 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
функція - група завдань, обов’язків та відповідальності, необхідних для експлуатації судна, забезпечення безпеки життя на морі або захисту морського середовища. Для осіб командного складу для виконання обов’язків на рівнях управління або експлуатації передбачено вісім функцій, за якими повинні бути продемонстровані визначені національними вимогами стандарти компетентності для роботи на суднах:
судноводіння;
обробка та розміщення вантажів;
управління операціями судна та піклування про людей на судні;
суднові механічні установки;
суднові рефрижераторні установки;
електрообладнання, електронна апаратура та системи управління;
технічне обслуговування та ремонт;
радіозв’язок.
У свідоцтві фахівця особи суднової команди та інших осіб, які пройшли підготовку за певними видами, функції визначаються відповідно до професійних вимог за окремою професією або видом підготовки.
1.6. Свідоцтво фахівця видається на підставі протоколу засідання ДКК у разі наявності вимог щодо підтвердження кваліфікації в ДКК, в іншому випадку - на підставі свідоцтва про підготовку у схваленому НТЗ.
1.7. Свідоцтво фахівця належать особі, яка отримала його у встановленому законодавством порядку.
1.8. Свідоцтво фахівця надає право його власнику займати посади або виконувати певні обов’язки на суднах, з урахуванням можливих встановлених обмежень стосовно типу, місткості, потужності та виду рухової установки, району плавання, типу обладнання тощо.
1.9. Інформація про свідоцтва фахівця, які були видані відповідно до цього Порядку або строк дії яких закінчився чи продовжений, дія яких була призупинена, які були анульовані або які були заявлені як загублені чи знищені, вноситься до єдиного Державного реєстру документів моряків.
ІІ. Загальні вимоги щодо підтвердження кваліфікації осіб командного складу суден, яким не передбачено присвоєння звань
2.1. До підтвердження кваліфікації з метою дипломування для роботи на командних посадах на суднах допускаються особи, які отримали відповідну освіту, мають документально підтверджені необхідну підготовку і стаж роботи, відповідають стандартам компетентності, визначеним національними і міжнародними вимогами.
( Пункт 2.1 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
2.2. Надання права на зайняття на суднах командних посад для осіб, яким не передбачено присвоєння звань, засвідчується свідоцтвом фахівця встановленого зразка.
ІІІ. Вимоги щодо підтвердження кваліфікації боцмана
3.1. Кожний кандидат на отримання свідоцтва фахівця боцмана повинен:
мати схвалену морську професійно-технічну освіту за професією матроса і свідоцтво про підвищення кваліфікації державного зразка або робітничу кваліфікацію боцмана;
( Абзац другий пункту 3.1 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
мати свідоцтво фахівця (свідоцтво) матроса першого класу;
( Абзац четвертий пункту 3.1 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
мати документально підтверджений стаж плавання на суднах за професією матроса першого класу не менше 2 років;
( Абзац четвертий пункту 3.1 розділу III в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
повинен відповідати стандарту компетентності, зазначеному в розділі А-ІI/5 Кодексу ПДНВ, та національним вимогам.
( Абзац п'ятий пункту 3.1 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
( Абзац шостий пункту 3.1 розділу III виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
3.2. Особи, яким підтверджена кваліфікація боцмана, мають право займати на морських суднах посади: боцман та матрос першого класу (кваліфікована особа палубної команди - able seafarer deck).
ІV. Вимоги щодо підтвердження кваліфікації осіб суднової команди морських суден
4.1. Для підтвердження кваліфікації з метою дипломування для роботи в складі суднової команди кандидат має відповідати таким вимогам:
мати схвалену професійно-технічну освіту;
мати чинні документальні докази проходження відповідної схваленої обов’язкової підготовки відповідно до розділу V цього Порядку;
( Абзац третій пункту 4.1 розділу IV в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
мати документально підтверджений стаж роботи на суднах, визначений цим Порядком.
( Абзац п'ятий пункту 4.1 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
( Абзац п'ятий пункту 4.1 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
4.2. Особам суднової команди може підтверджуватись кваліфікація з метою дипломування для зайняття таких посад на морських суднах:
матрос другого класу / особа суднової команди, яка несе ходову навігаційну вахту, - rating forming part of a navigational watch (Правило ІІ/4
Конвенції ПДНВ);
матрос першого класу / кваліфікована особа палубної команди - able seafarer deck (Правило ІІ/5 Конвенції ПДНВ);
моторист другого класу / особа рядового складу машинної вахти на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - rating forming part of a watch in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room (Правило ІІІ/4 Конвенції ПДНВ);
моторист першого класу / кваліфікований моторист на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - able seafarer engine in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room (Правило ІІІ/5 Конвенції ПДНВ);
електрик судновий / electro-technical rating (Правило ІІІ/7 Конвенції ПДНВ).
( Абзац сьомий пункту 4.2 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
( Абзац восьмий пункту 4.2 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
Особи суднової команди, які відповідно до національних вимог раніше підтвердили кваліфікацію для роботи на морських суднах на посадах матроса другого класу, матроса першого класу, моториста другого класу, моториста першого класу та електрика суднового першого класу до набрання чинності цим Порядком для продовження роботи на морських суднах і зайняття посад відповідно:
матроса другого класу / особи суднової команди, яка несе ходову навігаційну вахту, - rating forming part of a navigational watch (Правило II/4 Конвенції ПДНВ);
матроса першого класу / кваліфікованої особи палубної команди - able seafarer deck (Правило II/5 Конвенції ПДНВ);
моториста другого класу / особи рядового складу машинної вахти на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - rating forming part of a watch in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room (Правило III/5 Конвенції ПДНВ);
моториста першого класу / кваліфікованого моториста на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - able seafarer engine in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room (Правило III/5 Конвенції ПДНВ) та
електрика суднового / electro-technical rating (Правило III/7 Конвенції ПДНВ)
повинні підтвердити відповідність компетентності стандартам, визначеним відповідно в розділах А-II/4, А-II/5, А-IІI/4, А-III/5 або А-III/7 Кодексу ПДНВ відповідно при обміні документів.
( Абзац тринадцятий пункту 4.2 розділу IV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
4.3. Надання права на зайняття особою суднової команди відповідної посади на судні засвідчується свідоцтвом фахівця встановленого зразка.
4.4. Свідоцтво фахівця надає право займати посади або виконувати певні обов’язки згідно із встановленими вимогами на суднах визначеного типу, місткості, потужності та виду рухової установки, району плавання.
4.5. Особам суднової команди для підтвердження кваліфікації для роботи на морських суднах необхідно:
1) для отримання свідоцтва матроса другого класу / особи суднової команди, яка несе ходову навігаційну вахту, - rating forming part of a navigational watch відповідно до вимог Правила II/4
Конвенції ПДНВ та національних вимог:
мати документ державного зразка про присвоєння робітничої кваліфікації не нижче матроса другого класу;
мати документально підтверджений стаж роботи на судні не менше двох місяців на самохідних суднах валовою місткістю більше 80 одиниць і довжиною не менше 24 метрів, отриманий під час навчання в навчальному закладі відповідно до планів навчальних закладів. При цьому стаж роботи на судні має бути пов’язаний з функціями несення ходової навігаційної вахти і включати виконання обов’язків під безпосереднім керівництвом вахтового помічника або кваліфікованої особи палубної команди (матроса першого класу);
( Абзац четвертий підпункту 1 пункту 4.5 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
2) для отримання свідоцтва фахівця матроса першого класу / кваліфікованої особи палубної команди - able seafarer deck відповідно до вимог Правила II/5 Конвенції ПДНВ та національних вимог:
мати документ державного зразка про присвоєння робітничої кваліфікації матроса першого класу;
мати документально підтверджений стаж роботи на судні не менше дванадцяти місяців на самохідних морських суднах валовою місткістю 500 одиниць і більше у складі суднової команди морських суден;
( Абзац четвертий підпункту 2 пункту 4.5 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
3) для отримання свідоцтва фахівця моториста другого класу / особи рядового складу машинної вахти на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - rating forming part of a watch in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room відповідно до вимог Правила III/4 Конвенції ПДНВ та національних вимог:
мати документ державного зразка про присвоєння робітничої кваліфікації не нижче моториста другого класу;
мати документально підтверджений стаж роботи на суднах не менше двох місяців у складі машинної команди на самохідних суднах з ГЕУ потужністю 55 кВт і більше;
( Абзац четвертий підпункту 3 пункту 4.5 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 39 від 01.02.2016 )
4) для отримання свідоцтва моториста першого класу / кваліфікованого моториста на суднах з машинним відділенням, що обслуговується традиційно або періодично не обслуговується, - able seafarer engine in a manned engine-room or designated to perform duties in a periodically unmanned engine-room відповідно до вимог Правила III/5 Конвенції ПДНВ та національних вимог:
мати документ державного зразка про присвоєння робітничої кваліфікації моториста першого класу;
мати документально підтверджений стаж роботи на суднах не менше дванадцяти місяців у складі машинної команди на морських суднах з ГЕУ потужністю 750 кВт і більше;
( Абзац четвертий підпункту 4 пункту 4.5 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
5) для отримання свідоцтва електрика суднового / electro-technical rating відповідно до вимог Правила III/7 Конвенції ПДНВ та національних вимог:
мати документ державного зразка про присвоєння робітничої кваліфікації не нижче електрика першого класу.
( Абзац третій підпункту 5 пункту 4.5 розділу IV виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 201 від 06.04.2021 - Рішення про державну реєстрацію Наказу скасовано )
Для отримання свідоцтва електрика суднового першого класу / electro-technical rating необхідно мати документально підтверджений стаж роботи не менше дванадцяти місяців на морських суднах з ГЕУ потужністю 55 кВт і більше у складі машинної команди з участю в роботах з обслуговування суднового електрообладнання під контролем електромеханіка або вахтового механіка;
................Перейти до повного тексту