- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
РІШЕННЯ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 жовтня 2022 р.
за № 1186/38522
Про затвердження Ліцензійних умов провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Національної комісії
з цінних паперів та фондового ринку
№ 1243 від 07.10.2022 )
Відповідно до
статей 3,
4, пункту 13 частини першої
статті 8 Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків",
статті 70 Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки" Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, що додаються.
3. Для цілей цих Ліцензійних умов стаж роботи на ринках фінансових послуг, а саме послуг з адміністрування недержавних пенсійних фондів, прирівнюється до стажу роботи на ринках капіталу.
4. Для цілей цих Ліцензійних умов, стаж роботи у фінансових установах, що здійснювали діяльність з адміністрування недержавних пенсійних фондів або в саморегулівних організаціях чи об’єднаннях, які об’єднували такі фінансові установи, прирівнюється до стажу роботи у професійних учасниках ринків капіталу або в саморегулівних організаціях чи об’єднаннях, які об’єднують таких професійних учасників.
5. Адміністратори недержавних пенсійних фондів, які мають ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, зобов’язані:
привести свої внутрішні документи у відповідність до цих Ліцензійних умов протягом шести місяців з дня, наступного після закінчення строку, на який уведено воєнний стан, згідно Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", якщо інше не встановлено стандартами корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків;
привести структуру власності у відповідність до вимог цих Ліцензійних умов протягом шести місяців з дня, наступного після закінчення строку, на який уведено воєнний стан, згідно Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", а у разі якщо в структурі власності такої особи є іноземна(і) юридична(і) особа(и) та/або фізична(і) особа(и) - іноземець(ці) - протягом року.
Вимоги цих Ліцензійних умов щодо початкового капіталу застосовуються лише до юридичних осіб, які мають намір провадити діяльність з адміністрування недержавних пенсійних фондів і подали до НКЦПФР заяву та відповідні документи для отримання ліцензії.
6. Департаменту методології регулювання професійних учасників ринку цінних паперів (Курочкіна І.) забезпечити:
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього рішення на офіційному вебсайті Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
7. Це рішення набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
8. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Бойка Ю.
Голова Комісії |
Р. Магомедов |
ПОГОДЖЕНО: Голова Державної служби фінансового моніторингу України Голова Антимонопольного комітету України Перший заступник Міністра цифрової трансформації України |
І. Черкаський О. Піщанська О. Вискуб |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Національної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
26 серпня 2022 року № 1122
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
06 жовтня 2022 р.
за № 1186/38522
ЛІЦЕНЗІЙНІ УМОВИ
провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів
I. Загальні положення
1. Ці Ліцензійні умови встановлюють вимоги, обов’язкові для виконання при отриманні ліцензії на провадження професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів (далі - ліцензія), при провадженні професійної діяльності на ринках капіталу - діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів, особливості поєднання такої діяльності з діяльністю за окремими видами професійної діяльності на ринках капіталу.
2. У цих Ліцензійних умовах терміни вживаються в таких значеннях:
безперервне надання послуг - надання послуг без відхилення від вимог до надання послуг, визначених внутрішніми документами ліцензіата відповідно до законодавства та/або його договорами з клієнтами;
відокремлений підрозділ заявника/ліцензіата - філія, інший підрозділ юридичної особи, що розташований поза її місцезнаходженням і здійснює всі або частину її функцій щодо провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів та/або іншої професійної діяльності на ринках капіталу (у випадку поєднання діяльності з адміністрування недержавних пенсійних фондів з діяльністю з управління активами), крім спеціалізованого структурного підрозділу;
заявник - юридична особа, створена за законодавством України, яка має намір провадити діяльність з адміністрування недержавного пенсійного фонду (далі - пенсійний фонд) та подає до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку для видачі ліцензії заяву і відповідні документи для отримання ліцензії;
інформаційна система для ведення персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду (далі - інформаційна система персоніфікованого обліку) - система, що здійснює зберігання, передачу та обробку даних, до складу якої входять технічні засоби їх обробки (засоби обчислювальної техніки і зв’язку), методи і процедури, а також програмне забезпечення;
керівні посадові особи - особи, які здійснюють виконавчі функції, та особи, які здійснюють наглядові функції;
керівник заявника/ліцензіата - особа, яка виконує функцію одноосібного виконавчого органу, або голова колегіального виконавчого органу заявника/ліцензіата;
ліцензіат - юридична особа, створена за законодавством України, яка має ліцензію, отриману в установленому законодавством порядку;
опосередкована істотна участь - володіння у заявнику/ліцензіаті, яке настає, якщо особа або група осіб прямо або опосередковано володіє часткою (акціями) у статутному капіталі однієї чи кількох юридичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата, у такому розмірі, який забезпечує можливість контролювати через цю особу (цих осіб) 10 і більше відсотків статутного капіталу заявника/ліцензіата;
особи, які здійснюють наглядові функції - голова та члени наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду юридичної особи відповідно до внутрішніх документів ліцензіата), інші особи, які мають повноваження на визначення стратегії, цілей і загального напряму діяльності юридичної особи, наглядають за процесом прийняття управлінських рішень та контролюють цей процес;
посадові особи системи внутрішнього контролю - керівники підрозділів, які виконують функції з управління ризиками, внутрішнього аудиту та комплаєнсу та/або окремі особи, які виконують функції ризик-менеджера, комплаєнс-менеджера та внутрішнього аудитора;
приміщення - частина внутрішнього об’єму будівлі, обмежена будівельними елементами, з можливістю входу і виходу, яка використовується ліцензіатом, у тому числі його відокремленими та/або спеціалізованими структурними підрозділами, при провадженні діяльності з адміністрування пенсійних фондів;
прямий власник заявника/ліцензіата - особа, яка є власником частки (акцій) у статутному капіталі заявника/ліцензіата;
публічна компанія - це:
публічне акціонерне товариство;
іноземна юридична особа, що є емітентом акцій, які допущені до торгів на хоча б одному з наступних регульованих ринків:
New York Stock Exchange (NYSE);
Hong Kong Exchanges and Clearing;
London Stock Exchange (LSE);
Japan Exchange Group;
регульовані ринки, що входять до Nasdaq, Inc.;
регульовані ринки країни, що входить до Європейського Союзу, та Швейцарії;
сертифікований фахівець - фізична особа, на ім’я якої виданий сертифікат НКЦПФР на право вчинення дій, пов’язаних з безпосереднім провадженням професійної діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках, термін дії якого не закінчився;
спеціалізований структурний підрозділ заявника/ліцензіата - департамент, управління, відділ, сектор тощо, що є невід’ємною частиною внутрішньої організаційної структури заявника/ліцензіата або його відокремленого підрозділу та має інше місцезнаходження, ніж ліцензіат або його відокремлений підрозділ;
стаж роботи на керівних посадах - стаж роботи як керівної посадової особи та/або як заступника керівної посадової особи та/або як керівника та/або заступника керівника відокремленого, спеціалізованого та/або функціонального структурного підрозділу професійного учасника ринків капіталу та/або на посаді державної служби не нижче категорії Б у Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР та/або Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, та/або Національній комісії, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та/або на посаді Голови або члена такої(их) комісії(й);
стаж роботи на ринках капіталу - це загальний стаж роботи фізичної особи:
на керівних посадах/як фахівця суб’єкта господарювання, що провадить професійну діяльність на ринках капіталу;
та/або на керівних посадах/як фахівця в об’єднаннях (асоціаціях) осіб, які провадять професійну діяльність на ринках капіталу;
та/або на посаді державної служби в Державній комісії з цінних паперів та фондового ринку та/або НКЦПФР, та/або Державній комісії з регулювання ринків фінансових послуг України, та/або Національній комісії, що здійснює регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та/або на посаді Голови або члена такої(их) комісії(й);
функціональний підрозділ професійного учасника - структурний підрозділ (структурна одиниця), який безпосередньо здійснює операції з провадження професійної діяльності (операційна діяльність) згідно з отриманою ліцензією (ліцензіями) або здійснює обслуговування діяльності таких підрозділів та не входить до системи внутрішнього контролю професійного учасника.
Терміни "недержавний пенсійний фонд", "корпоративний пенсійний фонд", "адміністратор недержавного пенсійного фонду", "компанія з управління активами", "персоніфікований облік", "учасник пенсійного фонду", "саморегулівна організація адміністраторів недержавних пенсійних фондів", "резервний фонд", "пенсійні кошти", "одиниця пенсійних активів", "чиста вартість одиниці пенсійних активів" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
Терміни "ділова репутація", "особа, яка здійснює виконавчі функції", "особа, яка здійснює управлінські функції", "офіційний канал зв’язку", "посадові особи професійного учасника ринків капіталу та організованих товарних ринків", "початковий капітал", "професійна діяльність на організованих товарних ринках", "ринки капіталу", "професійна діяльність на ринках капіталу", "професійні учасники організованих товарних ринків", "учасники ринків капіталу", "грубе порушення", "системне порушення" вживаються у значеннях, наведених
Законом України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки".
Терміни "істотна участь", "контролер", "контроль", "пов’язана особа" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про фінансові послуги та фінансові компанії".
Терміни "асоційована особа", "ключовий учасник юридичної особи", "ланцюг володіння корпоративними правами юридичної особи" та "структура власності юридичної особи" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про банки і банківську діяльність".
Терміни "бездоганна ділова репутація", "ідентифікаційні дані", "кінцевий бенефіціарний власник" та "траст" вживаються у значеннях, наведених у
Законі України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення".
Термін "форс-мажорні обставини" вживається у значенні, наведеному в
Законі України "Про торгово-промислові палати в Україні".
Інші терміни, що вживаються в цих Ліцензійних умовах, використовуються у значеннях, визначених законами України та нормативно-правовими актами НКЦПФР.
3. Вимогам, установленим цими Ліцензійними умовами, повинні відповідати:
заявник та власники істотної участі у заявнику, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники заявника, станом на дату подання заяви про видачу ліцензії та визначених цими Ліцензійними умовами документів;
ліцензіат, власники істотної участі у ліцензіаті, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники ліцензіата, посадові особи ліцензіата протягом усього часу, коли вони зберігають свій статус або мають істотну участь у ліцензіаті.
Ліцензіат повинен виконувати вимоги, встановлені цими Ліцензійним умовами, протягом усього строку провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
5. У разі поєднання заявником/ліцензіатом діяльності з адміністрування пенсійних фондів з іншою діяльністю на ринках капіталу, а саме з діяльністю з управління активами інституційних інвесторів - діяльністю з управління активами, заявник/ліцензіат повинен одночасно виконувати та відповідати всім вимогам, установленим ліцензійними умовами, які застосовуються до видів діяльності, що поєднує заявник/ліцензіат.
II. Вимоги, яким повинен відповідати заявник для отримання ліцензії та ліцензіат під час провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів
1. Загальні вимоги
1. Ліцензіат при провадженні діяльності з адміністрування пенсійних фондів зобов’язаний дотримуватись вимог законодавства України та внутрішніх документів ліцензіата.
2. Ліцензію можуть отримати:
юридична особа, зареєстрована у формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю, яка має намір провадити діяльність з адміністрування пенсійних фондів як професійний адміністратор;
юридична особа - одноосібний засновник корпоративного пенсійного фонду, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування такого пенсійного фонду;
компанія з управління активами, яка має видану НКЦПФР ліцензію на провадження професійної діяльності на ринках капіталу, а саме на провадження діяльності з управління активами інституційних інвесторів - діяльності з управління активами (далі - діяльність з управління активами).
3. Заявником/ліцензіатом не може бути юридична особа, яка відповідає хоча б одному з таких критеріїв:
до особи застосовано санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особа має серед учасників (засновників, акціонерів) юридичних осіб, зареєстрованих у державах (юрисдикціях), внесених до переліку держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, сформованого в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України на основі висновків міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері боротьби з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму чи фінансуванням розповсюдження зброї масового знищення, та оприлюдненого на офіційному вебсайті Державної служби фінансового моніторингу України;
особа має серед учасників (засновників, акціонерів) та/або кінцевих бенефіціарних власників громадян Російської Федерації та/або Республіки Білорусь, крім випадків, якщо вони проживають на території України на законних підставах;
особа та/або учасники (засновники, акціонери) включені відповідно до закону до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції;
особа підконтрольна юридичним особам, створеним відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України" та/або особам, зазначеним у абзацах другому, п’ятому цього пункту, та/або має таких осіб серед власників істотної участі, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників.
4. Заявник (крім юридичної особи - одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, яка прийняла рішення про самостійне здійснення адміністрування цього пенсійного фонду) повинен мати найменування, яке відображає його організаційно-правову форму (акціонерне товариство або товариство з обмеженою відповідальністю), містить слова "адміністратор пенсійного фонду" (крім компанії з управління активами) та відрізняється від найменувань будь-яких інших адміністраторів.
5. У разі створення корпоративного пенсійного фонду одноосібним засновником рішення про здійснення адміністрування самим засновником або про залучення адміністратора пенсійного фонду (далі - адміністратор) приймається вищим органом управління або власником такого засновника.
Для здійснення діяльності з адміністрування пенсійних фондів заявник - одноосібний засновник корпоративного пенсійного фонду, компанія з управління активами повинні утворити відповідний функціональний структурний підрозділ та отримати ліцензію.
6. Особи, які входять до складу виконавчих і контролюючих органів заявника/ліцензіата, керівник структурного підрозділу компанії з управління активами та керівник структурного підрозділу одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування такого пенсійного фонду, що здійснюють адміністрування пенсійного фонду, повинні відповідати вимогам частини другої
статті 24 Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення".
7. Установчий документ заявника/ліцензіата повинен відповідати законодавству України та передбачати провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів, ураховувати особливості та обмеження, передбачені законами України щодо поєднання такої діяльності з іншими видами діяльності, порядок формування органу, відповідального за здійснення нагляду, у випадках, передбачених законодавством України.
Поєднання діяльності з адміністрування пенсійного фонду з іншими видами діяльності забороняється, крім провадження професійної діяльності на ринках капіталу, а саме діяльності з управління активами інституційних інвесторів - діяльності з управління активами.
У статуті заявника/ліцензіата, який має намір здійснювати/здійснює діяльність з адміністрування пенсійних фондів, крім вимог, установлених законодавством України, мають бути зазначені відомості про:
здійснення такої діяльності з урахуванням обмежень, передбачених законом;
створення резервного фонду.
8. Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата, власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті має бути прозорою і такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є прозорою та такою, що відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо розкриває інформацію щодо системи взаємовідносин юридичних та фізичних осіб у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата і надає змогу визначити:
усіх ключових учасників (включаючи публічні компанії) і контролерів заявника/ліцензіата;
усіх ключових учасників кожної юридичної особи, яка існує у ланцюгу володіння корпоративними правами заявника/ліцензіата;
усіх власників істотної участі в заявнику/ліцензіаті;
усіх кінцевих бенефіціарних власників заявника/ліцензіата або їх відсутність у випадках, передбачених абзацом двадцять третім цього пункту;
відносини контролю між усіма вказаними особами.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР установлений факт, що заявник/ліцензіат має серед власників істотної участі або підконтрольний:
юридичній особі, створеній відповідно до законодавства держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України";
особі, до якої застосовано санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особі, що включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР установлений факт, що заявник/ліцензіат має серед учасників (засновників, акціонерів) та/або кінцевих бенефіціарних власників громадян Російської Федерації та/або Республіки Білорусь, крім випадків, якщо вони проживають на території України на законних підставах.
Структура власності юридичної особи власників істотної участі у заявнику/ліцензіаті є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо НКЦПФР встановлений факт, що власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті підконтрольний або має серед власників істотної участі:
юридичну особу - резидента держави, що здійснює збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України";
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішеннями Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, які передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій;
особу, до якої або до посадових осіб якої застосовані санкції відповідно до
Закону України "Про санкції";
особу, яка або посадові особи якої включені до переліку осіб, пов’язаних з провадженням терористичної діяльності або стосовно яких застосовано міжнародні санкції.
Структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата є такою, що не відповідає вимогам цих Ліцензійних умов, якщо вона є непрозорою, а саме не дотримані вимоги щодо її прозорості, визначені абзацами другим - шостим цього пункту, та/або якщо:
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявна конструкція щодо взаємного володіння часткою статутного капіталу (зустрічні інвестиції) однієї особи в іншій;
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата наявний траст, про який не розкрита інформація відповідно до довідки про схематичне зображення структури власності юридичної особи - заявника (додаток 1), та/або довірчим власником такого трасту не погоджено НКЦПФР намір набуття або збільшення істотної участі, якщо на момент набуття істотної участі таке погодження було передбачено законодавством;
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата (крім публічної компанії) наявні особи, які мають юридичне право володіти, користуватися та розпоряджатися правами, що становлять істотну участь у заявнику/ліцензіаті, але при цьому діють за вказівками кінцевих бенефіціарних власників, інформація про яких не розкрита згідно з цими Ліцензійними умовами;
структура власності юридичної особи заявника/ліцензіата складається виключно з осіб, які володіють участю у статутному капіталі заявника/ліцензіата в розмірі менше 10%;
у структурі власності юридичної особи заявника/ліцензіата відсутня інформація про кінцевого(их) бенефіціарного(их) власника(ів) осіб, яким одноосібно/спільно у сукупності (при додаванні акцій/часток всіх цих осіб) належить більше 90% статутного капіталу заявника/ліцензіата, крім осіб, якими або контролерами яких є держава, Національний банк України, територіальна громада, міжнародна фінансова організація, публічна компанія, фізична особа, права якої на акції/частки статутного капіталу заявника/ліцензіата або права голосу за ними не є формальними (особа не є комерційним агентом, номінальним власником або номінальним утримувачем, або лише посередником щодо такого права);
власниками істотної участі порушений порядок погодження набуття такої істотної участі.
9. Ділова репутація заявника/ліцензіата, юридичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером, кінцевим бенефіціарним власником заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов’язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти визнання особи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках;
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління іноземної фінансової установи/товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи/товарної біржі неплатоспроможною чи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від виконання обов’язків і володіння участю у фінансовій установі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи/товарної біржі, у тому числі іноземної, станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання такої фінансової установи/товарної біржі неплатоспроможною чи банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи анулювання всіх ліцензій за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни, щодо заміни цієї особи на посаді у зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою/товарною біржою вимог законодавства;
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, фінансові послуги, законодавства про акціонерні товариства та захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась, в установленому законодавством порядку, права займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності, або стосовно яких застосовано міжнародні санкції, в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою вимог закону щодо необхідності погодження наміру набуття істотної участі у фінансовій установі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак установлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка є власником істотної участі, у тому числі контролером, кінцевим бенефіціарним власником заявника/ліцензіата, або яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) власника істотної участі, у тому числі контролера заявника/ліцензіата, є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо:
особу не було звільнено з роботи на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках на вимогу державного органу, у тому числі іноземного (за винятком випадків, коли особа була звільнена у зв’язку з відмовою у погодженні особи на посаду керівника або посадової особи системи внутрішнього контролю);
особу не було звільнено з роботи (у тому числі з роботи в іноземних юридичних особах) за систематичне або одноразове грубе порушення особою своїх посадових обов’язків та/або правил трудового розпорядку, порушення законодавства про протидію корупції, вчинення розкрадання, зловживання владою/службовим становищем або іншого правопорушення (при роботі в юридичних особах - резидентах - звільнення на підставі пунктів 3, 4, 7, 8 частини першої
статті 40, пунктів 1, 1-1, 2, 3 частини першої
статті 41, абзацу дев’ятого частини першої
статті 43-1 та
статті 45 Кодексу законів про працю України, а також з підстав, визначених частиною п’ятою
статті 66 Закону України "Про державну службу";
особу не було звільнено від виконання функцій довірчого власника трасту або не було припинено інші фідуціарні відносини з цією особою у зв’язку з порушенням або неналежним виконанням нею обов’язків;
відсутні факти, встановлені відповідним державним органом, надання особою безпосередньо або через третіх осіб державному органу недостовірної інформації про власну особу, яка вплинула або могла вплинути на прийняття цим державним органом рішення (застосовується протягом трьох років із дня надання такої інформації);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців на посаді керівника фінансової установи/товарної біржі або посадової особи системи внутрішнього контролю фінансової установи/товарної біржі (або виконання обов’язків за посадою) протягом року, що передує даті рішення про визнання такої фінансової установи/товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або про віднесення банку до категорії неплатоспроможних або про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю у фінансовій установі/товарній біржі надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії такої фінансової установи/товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року, що передує даті рішення про визнання фінансової установи/товарної біржі банкрутом або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію, або анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або про віднесення банку до категорії неплатоспроможних чи про відкликання в банку банківської ліцензії за ініціативою Національного банку України (крім відкликання банківської ліцензії у зв’язку з нездійсненням банком жодної банківської операції протягом року з дня її отримання або під час ліквідації банку за ініціативою власників);
відсутні факти перебування протягом більше шести місяців у складі органу управління або на посаді посадової особи системи внутрішнього контролю іноземної фінансової установи/товарної біржі протягом року до прийняття уповноваженим органом відповідної країни рішення про визнання такої фінансової установи/товарної біржі неплатоспроможною чи банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
у особи була відсутня можливість незалежно від обіймання посад і володіння участю надавати обов’язкові вказівки або іншим чином визначати чи істотно впливати на дії іноземної фінансової установи/товарної біржі станом на будь-яку дату протягом року до прийняття уповноваженим органом іноземної країни рішення про визнання фінансової установи/товарної біржі неплатоспроможною чи банкрутом, або набрання законної сили рішення про примусову ліквідацію чи анулювання ліцензії за вчинення правопорушення на ринках фінансових послуг та/або організованих товарних ринках, або про визнання банку неплатоспроможним чи відкликання ліцензії на здійснення банківської/кредитної діяльності (крім відкликання ліцензії під час ліквідації іноземного банку за ініціативою власників);
відсутні факти припинення повноважень (звільнення) особи чи її переведення на іншу посаду протягом останніх трьох років, якщо йому передувала вимога відповідного державного органу, у тому числі уповноваженого органу іноземної країни щодо заміни цієї особи на посаді у зв’язку з неналежним виконанням особою посадових обов’язків, яке призвело до порушення фінансовою установою/товарною біржою вимог законодавства;
ділова репутація особи є бездоганною в розумінні
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" (наявність ознаки встановлюється за останні три календарні роки, що передують оцінці ділової репутації особи);
особою не вчинено грубих та/або системних порушень вимог банківського, фінансового, валютного законодавства, законодавства з питань фінансового моніторингу, законодавства про ринки капіталу та організовані товарні ринки, законодавства про фінансові послуги, акціонерні товариства та захист прав споживачів;
відсутні факти невідповідності діяльності особи вимогам до ділової практики та/або професійної етики;
до особи не застосовувались економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) згідно з резолюціями Ради Безпеки Організації Об’єднаних Націй, інших міжнародних організацій, рішень Ради Європейського Союзу, інших міждержавних об’єднань, членом (учасником) яких є Україна, що передбачають обмеження або заборону торговельних та/або фінансових операцій, органами іноземних держав (крім держав, що здійснюють збройну агресію проти України у значенні, наведеному у
статті 1 Закону України "Про оборону України") або України;
особа не позбавлялась в установленому законодавством порядку права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю;
особа не включена до переліку осіб, пов’язаних із провадженням терористичної діяльності, або стосовно яких застосовано міжнародні санкції в установленому законодавством порядку;
відсутні факти порушення особою вимог закону щодо необхідності погодження наміру набуття істотної участі у фінансовій установі/товарній біржі;
відсутні інші ознаки невідповідності ділової репутації вимогам, визначеним відповідними державними органами (у тому числі відповідними іноземними державними органами), що виявлені відносно періодів роботи особи на ринках фінансових послуг та організованих товарних ринках, державне регулювання щодо яких здійснюють відповідні державні органи.
Наявність вищезазначених ознак встановлюється за останні п’ять календарних років, що передують оцінці ділової репутації особи, якщо інше не встановлено у змісті самих ознак.
Ділова репутація фізичної особи, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) або є посадовою особою/працівником системи внутрішнього контролю заявника/ліцензіата є такою, що відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо вона відповідає вимогам стандартів корпоративного управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків, встановлених рішеннями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 2021 року
№ 1288 "Про затвердження Стандарту № 1 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Основні поняття та терміни", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 261/37597, від 30 грудня 2021 року
№ 1289 "Про затвердження Стандарту № 2 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є підприємствами, що становлять суспільний інтерес та які не є банками", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 258/37594, від 30 грудня 2021 року
№ 1290 "Про затвердження Стандарту № 3 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які є системно важливими професійними учасниками та які не є банками", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 267/37603, від 30 грудня 2021 року
№ 1291 "Про затвердження Стандарту № 4 "Корпоративне управління в професійних учасниках ринків капіталу та організованих товарних ринків. Організація та функціонування системи внутрішнього контролю в професійних учасниках, які не належать до підприємств, що становлять суспільний інтерес та до системно важливих професійних учасників", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 лютого 2022 року за № 263/37599 (далі - Стандарти).
Фізична особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу (призначена головою або членом колегіального виконавчого органу) чи здійснює повноваження голови або члена наглядової ради (або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду) або є посадовою особою/працівником системи внутрішнього контролю заявника/ліцензіата або є керівником відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу заявника/ліцензіата не може бути громадянином Російської Федерації або Республіки Білорусь, крім випадків, якщо вона проживає на території України на законних підставах.
У власників істотної участі в заявнику/ліцензіаті, посадових осіб заявника/ліцензіата та інших фахівців заявника/ліцензіата має бути відсутній конфлікт інтересів (суперечності між особистими інтересами і правами і обов’язками власника істотної участі в заявнику/ліцензіаті та/або посадовими обов’язками особи в заявнику/ліцензіаті) або є можливість усунення такого конфлікту інтересів.
Особа, яка вважає, що з поважних причин до неї не повинні застосовуватися певні ознаки невідповідності ділової репутації (крім ознаки, зазначеної в абзаці двадцять шостому цього пункту) вимогам, зазначеним у цьому пункті, має право надати з цього приводу до НКЦПФР відповідне обґрунтоване письмове клопотання, яке підлягає розгляду у терміни та в порядку, визначені у
Законі України "Про звернення громадян" із забезпеченням, у тому числі, права особи особисто викладати свої аргументи та бути присутньою при розгляді клопотання.
Аудиторський звіт щодо фінансової звітності (консолідованої фінансової звітності) можуть надавати суб’єкти аудиторської діяльності, включені, у тому числі на період проведення ними обов’язкового аудиту фінансової звітності ліцензіата, до розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності" або розділу "Суб’єкти аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес" Реєстру аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності.
11. Власники істотної участі у заявнику/ліцензіаті повинні відповідати таким вимогам.
Власник істотної участі у заявнику/ліцензіаті:
спроможний забезпечити виконання своїх фінансових зобов’язань;
має можливості у надавати в разі потреби фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення діяльності ліцензіата у відповідність із вимогами законодавства;
зобов’язаний у разі зменшення показників діяльності ліцензіата, що використовуються для вимірювання та оцінки ризиків його діяльності, таким чином, що існує ризик невиконання ним пруденційних нормативів, встановлених
Положенням щодо пруденційних нормативів професійної діяльності на фондовому ринку та вимог до системи управління ризиками, затвердженим рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 01 жовтня 2015 року № 1597, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 жовтня 2015 року за № 1311/27756, або виникає ризик неспроможності виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань, строк виконання яких настав:
1) надати фінансову допомогу ліцензіату в рамках вжиття заходів з метою приведення його діяльності у відповідність із вимогами законодавства або з метою виконання ліцензіатом своїх фінансових зобов’язань у розмірі, пропорційному до розміру його участі у ліцензіаті;
2) ініціювати розгляд загальними зборами учасників (акціонерів) ліцензіата питання про його ліквідацію та, у разі якщо загальними зборами не підтримано його пропозицію, прийняти рішення про ліквідацію ліцензіата зобов’язаний виконати дії, передбачені підпунктом 1 цього пункту.
12. Керівник заявника/ліцензіата (його відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу) при здійсненні діяльності з адміністрування пенсійних фондів не може одночасно працювати в інших професійних учасниках ринків капіталу.
Голова та члени колегіального виконавчого органу (особа, яка здійснює повноваження одноосібного виконавчого органу) заявника/ліцензіата повинні відповідати вимогам, установленим Стандартами.
Керівник заявника/ліцензіата на дату призначення його на цю посаду або керівник юридичної особи на дату подання до НКЦПФР заяви для отримання ліцензії (крім юридичної особи - одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, яка прийняла рішення про самостійне здійснення адміністрування цього пенсійного фонду) повинен мати стаж роботи на ринках капіталу не менше трьох років, у тому числі стаж роботи на керівних посадах не менше одного року.
Керівник функціонального підрозділу з адміністрування пенсійного фонду компанії з управління активами та одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, що прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування такого пенсійного фонду, повинен мати загальний стаж роботи на ринках капіталу не менше трьох років, у тому числі стаж роботи на керівних посадах не менше одного року.
У разі тимчасової відсутності керівника ліцензіата (відпустка, відрядження, тимчасова непрацездатність) особа, яка тимчасово виконує його обов’язки, має приступити до виконання обов’язків керівника ліцензіата з першого дня його відсутності. При цьому така особа призначається з числа сертифікованих фахівців ліцензіата.
Особа, яка виконує обов’язки керівника ліцензіата, може бути призначена на строк не більше ніж три місяці, крім випадку тимчасової відсутності керівника.
У разі припинення трудових правовідносин з керівником ліцензіата (у тому числі звільнення) орган ліцензіата, до повноважень якого віднесено призначення керівника, зобов’язаний призначити нового керівника або виконуючого обов’язки керівника ліцензіата не пізніше трьох робочих днів з дати припинення трудових правовідносин з керівником ліцензіата. Така особа повинна відповідати вимогам, установленим цими Ліцензійними умовами до керівника.
13. Керівником функціонального підрозділу з адміністрування пенсійних фондів компанії з управління активами, керівником функціонального підрозділу одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, який прийняв рішення про самостійне здійснення адміністрування такого пенсійного фонду, можуть бути лише особи, які:
не мають обмежень щодо виконання покладених на них функцій, які виникають через їх пов’язаних осіб;
не є громадянами Російської Федерації або Республіки Білорусь, крім випадків, якщо вони проживають на території України на законних підставах;
протягом останніх семи років не були керівниками юридичних осіб, визнаних банкрутами або підданих процедурі примусової ліквідації в період перебування цієї особи на керівній посаді.
14. Фізична особа, яка займає посаду головного бухгалтера (фізична особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку) заявника/ліцензіата (крім банку) або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата на юридичну особу, з якою заявником/ліцензіатом укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, фізична особа, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата), повинна відповідати таким вимогам щодо професійної придатності:
мати кваліфікаційне посвідчення фахівця з питань бухгалтерського обліку професійних учасників ринків капіталу та/або організованих товарних ринків. У разі відсутності такого документа у тримісячний строк після прийняття на роботу на посаду головного бухгалтера заявника/ліцензіата або укладення договору про здійснення бухгалтерського обліку юридичною особою пройти підвищення кваліфікації;
мати стаж роботи на ринках капіталу та організованих товарних ринках на посаді бухгалтера або головного бухгалтера не менше двох років або на(в) будь-якому(ій) іншому(ій) підприємстві, організації, установі на посаді бухгалтера або головного бухгалтера не менше п’яти років.
Фізична особа, яка займає посаду головного бухгалтера (фізична особа, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку) заявника/ліцензіата (крім банку) або, у разі покладання ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата на юридичну особу, з якою заявником/ліцензіатом укладений договір про здійснення бухгалтерського обліку, фізична особа, яка безпосередньо здійснює ведення бухгалтерського обліку заявника/ліцензіата) не може бути громадянином Російської Федерації або Республіки Білорусь, крім випадків, якщо вона проживає на території України на законних підставах.
Зазначені фізичні особи не можуть бути посадовими особами в іншому професійному учаснику ринків капіталу.
Ліцензіат у разі звільнення особи, яка займає посаду головного бухгалтера, або особи, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, або закінчення/розірвання договору з юридичною особою, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата, повинен протягом одного місяця призначити головного бухгалтера (особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку ліцензіата) або укласти договір з юридичною особою, на яку покладається ведення бухгалтерського обліку ліцензіата.
15. Ліцензіат та його відокремлені підрозділи зобов’язані протягом усього строку провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів виконувати вимоги законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Ліцензіат щодо відокремлених підрозділів розташованих у державах, в яких рекомендації Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF) не застосовуються або застосовуються недостатньою мірою, зобов’язаний провести оцінку заходів запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, що здійснюються в таких державах.
У разі якщо здійснення зазначених заходів не дозволяється законодавством такої держави, ліцензіат зобов’язаний повідомити відповідному суб’єкту державного фінансового моніторингу, що відповідно до
Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" виконує функції державного регулювання та нагляду за суб’єктом первинного фінансового моніторингу, про відповідні запобіжні заходи, що ліцензіат буде вживати для мінімізації ризиків використання діяльності відокремленого підрозділу з метою легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансування тероризму чи фінансування розповсюдження зброї масового знищення.
У разі якщо вимоги щодо організації фінансового моніторингу суперечать законодавству іноземної держави, на території якої утворено відокремлений підрозділ, ліцензіат зобов’язаний повідомити центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, і НКЦПФР про неможливість дотримання його відокремленим підрозділом зазначених вимог.
16. Ліцензіат для забезпечення провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів повинен мати технічне та програмне забезпечення, яке спроможне:
впроваджувати та підтримувати системи та процедури, які є достатніми для забезпечення безпеки, цілісності та конфіденційності інформації, враховуючи характер відповідної інформації, складність та різноманітність діяльності такого ліцензіата;
використовувати системи та засоби, які забезпечують безперервність, швидкість надання послуг та захист інформації.
17. Ліцензіат у разі переривань надання послуг на один і більше робочих днів повинен поінформувати НКЦПФР офіційним каналом зв’язку про факт зазначеної події з наданням детальної інформації про обставини, причини й наслідки події та оприлюднити інформацію про факт події на власному вебсайті, крім випадку, якщо таке переривання пов’язано з перериванням у роботі вебсайту. При цьому ліцензіат повинен вживати заходів для швидкого відновлення надання послуг та/або виконання зобов’язань ліцензіата, у тому числі з дотриманням положень плану забезпечення безперервності та дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій.
18. Ліцензіат зобов’язаний мати власний вебсайт, номери засобів зв’язку та адресу електронної пошти для офіційного каналу зв’язку.
19. Ліцензіат має право проваджувати діяльність з адміністрування пенсійних фондів на всій території України після видачі НКЦПФР відповідної ліцензії, внесення в установленому НКЦПФР порядку запису про включення до державного реєстру фінансових установ, які надають фінансові послуги на ринках капіталу (крім банку) відповідно до
Порядку ведення реєстрів учасників ринків капіталу та організованих товарних ринків, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 26 серпня 2021 року № 700, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 26 жовтня 2021 року за № 1385/37007, та за умови членства в саморегулівній організації, що об’єднує професійних учасників ринків капіталу за цим видом професійної діяльності (за умови реєстрації НКЦПФР об’єднання професійних учасників ринків капіталу як саморегулівної організації за відповідним видом професійної діяльності).
У разі відсутності об’єднання професійних учасників ринків капіталу, зареєстрованого НКЦПФР як саморегулівна організація за відповідним видом професійної діяльності, членство ліцензіата в об’єднанні професійних учасників ринків капіталу за цим видом діяльності є добровільним.
2. Організаційні та операційні вимоги
1. Заявник/ліцензіат забезпечує організацію корпоративного управління відповідно до Стандартів.
2. Заявник/ліцензіат створює необхідну організаційну структуру та необхідні механізми для виконання своїх зобов’язань відповідно до вимог цих Ліцензійних умов.
3. Організаційна структура заявника/ліцензіата має бути побудована таким чином, щоби було забезпечено:
ефективне управління заявником/ліцензіатом, у тому числі шляхом відповідного розподілу обов’язків;
здійснення нагляду за операційною діяльністю заявника/ліцензіата;
запобігання та врегулювання конфліктів інтересів;
відповідальність за неналежну організацію корпоративного управління.
4. Заявник/ліцензіат зобов’язаний створити комплексну, ефективну систему внутрішнього контролю, що включає підсистеми комплаєнсу, управління ризиками та внутрішнього аудиту відповідно до Стандартів.
5. Ліцензіат повинен створити структурний підрозділ або призначити окрему посадову особу, або визначити працівника, відповідального за розгляд скарг.
Ліцензіат повинен повідомляти скаржника про своє рішення стосовно скарги. Прийняте за результатами розгляду скарг рішення ліцензіата може бути оскаржене в судовому порядку.
6. Заявник/ліцензіат повинен:
створити та забезпечити функціонування механізму виявлення, запобігання та усунення конфліктів інтересів між будь-якими такими особами: ліцензіатом, у тому числі його акціонерами (учасниками), посадовими особами, працівниками, будь-якими контролерами, афілійованими особами та власниками істотної участі, пенсійними фондами, зокрема, у випадках, якщо такі конфлікти інтересів можуть виявитися шкідливими для виконання будь-яких функцій ліцензіата;
запровадити належні механізми та системи для виявлення всіх значних ризиків для його діяльності та вживати ефективні заходи для зменшення цих ризиків;
мати засоби раціонального управління технічними аспектами роботи ліцензіата, включаючи створення ефективних механізмів для усунення ризиків перебоїв у роботі систем у випадку форс-мажорних обставин;
мати прозорі та недискреційні правила і процедури, які передбачають ефективну взаємодію з пенсійними фондами;
мати достатні фінансові ресурси для забезпечення його функціонування, з урахуванням характеру й обсягу правочинів щодо адміністрування пенсійного фонду та характеру і рівня ризиків, з якими стикається/стикатиметься ліцензіат.
При дотриманні вимог, викладених у цьому пункті, заявник/ліцензіат повинен враховувати характер, масштаб та складність своєї діяльності.
7. Для здійснення діяльності з адміністрування пенсійних фондів заявник - одноосібний засновник корпоративного пенсійного фонду чи компанія з управління активами повинні утворити функціональний підрозділ для провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
У разі поєднання компанією з управління активами діяльності з управління активами з діяльністю з адміністрування пенсійних фондів створений для провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів функціональний підрозділ повинен розташовуватися відокремлено від інших підрозділів за місцезнаходженням цієї юридичної особи та підпорядковується безпосередньо її керівнику.
Організація діяльності функціонального підрозділу, утвореного для здійснення діяльності з адміністрування пенсійних фондів, повинна регламентуватися положенням про функціональний підрозділ або внутрішнім положенням про здійснення адміністрування пенсійних фондів (далі - внутрішнє положення).
8. Ліцензіат може здійснювати діяльність з адміністрування пенсійних фондів через відокремлені підрозділи.
Відокремлений підрозділ ліцензіата, якому надаються повноваження здійснювати діяльність з адміністрування пенсійних фондів, має право на провадження такої діяльності за умови дотримання вимог для відокремлених підрозділів ліцензіата, встановлених цими Ліцензійними умовами.
3. Вимоги до початкового, статутного та власного капіталу заявника та ліцензіата
1. Розмір початкового капіталу заявника (крім юридичної особи - одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, яка прийняла рішення про самостійне здійснення адміністрування цього пенсійного фонду), який має намір провадити діяльність з адміністрування пенсійних фондів, має становити не менше 1,25 мільйона гривень.
Розмір початкового капіталу заявника - банку повинен бути не менше мінімального розміру регулятивного капіталу, установленого для банків.
2. Для розрахунку початкового капіталу заявника до його складу включаються один або декілька таких елементів:
емісійний дохід, що належить до інструментів капіталу;
накопичені прибутки або збитки;
накопичений інший сукупний дохід;
інші резерви.
Заявник вважається таким, що не відповідає цим Ліцензійним умовам, якщо сформований ним початковий капітал включає елементи, не передбачені цим пунктом.
3. Статутний капітал заявника/ліцензіата повинен бути повністю сплачений виключно грошовими коштами в розмірі не менше ніж 2,5 мільйона гривень.
Джерела походження грошових коштів, за рахунок яких сформовано статутний капітал заявника/ліцензіата, повинні бути підтверджені на підставі офіційних документів або їх копій, засвідчених в установленому порядку.
Ліцензіат зобов’язаний протягом строку дії ліцензії підтримувати власний капітал у розмірі, не меншому ніж мінімальний розмір статутного капіталу.
На дату подання заяви на отримання ліцензії у юридичної особи, яка подала таку заяву, не може бути цінних паперів власних випусків, які знаходяться у процесі емісії.
4. Ліцензіат зобов’язаний забезпечити формування резервного фонду відповідно до порядку та вимог, встановлених законодавством (крім юридичної особи - одноосібного засновника корпоративного пенсійного фонду, яка прийняла рішення про самостійне здійснення адміністрування цього пенсійного фонду).
5. Ліцензіат у разі зменшення визначеного цією главою розміру власного капіталу зобов’язаний:
повідомити про це НКЦПФР протягом трьох робочих днів з дня виникнення такого зменшення;
привести розмір власного капіталу у відповідність із розміром, передбаченим пунктом 3 цієї глави, протягом шести місяців з дня виникнення такої невідповідності та надати відповідні підтвердні документи НКЦПФР.
4. Вимоги до технічного та програмного забезпечення
1. Ліцензіат для здійснення діяльності з адміністрування пенсійних фондів повинен мати у власності або в користуванні належне обладнання, зокрема комп’ютерну техніку з відповідним програмним забезпеченням, яка дає змогу забезпечити ведення обліку та реєстрацію операцій з надання послуг з адміністрування пенсійних фондів та виконання вимог щодо подання до НКЦПФР інформації, встановленої законодавством, що відповідають вимогам, визначеним нормативно-правовими актами НКЦПФР, канали зв’язку (далі - програмно-технічне забезпечення).
Ліцензіат зобов’язаний заздалегідь вживати заходів для продовження дії відповідних договорів або для заміни компонентів програмно-технічного забезпечення.
2. Заявник/ліцензіат повинен мати умови та засоби для фізичної та інформаційної безпеки, призначені для захисту його програмно-технічного забезпечення, зокрема: мінімізації ризиків кібератак, ризиків несанкціонованого доступу тощо. Заявник/ліцензіат повинен запровадити систему захисту інформації відповідно до законодавства, яка передбачатиме: перелік засобів захисту інформації, перелік посадових осіб та/або працівників особи, яка провадить діяльність з адміністрування пенсійних фондів, на яких наказом керівника такої особи покладені обов’язки щодо захисту інформації.
3. Програмно-технічне забезпечення, у тому числі спеціалізовані програмні продукти, які створюються та/або використовуються ліцензіатом при здійсненні діяльності з адміністрування пенсійних фондів, для формування форм подання до НКЦПФР звітних даних різних видів та інформації, повинно відповідати таким вимогам до програмних продуктів на ринках капіталу та організованих товарних ринках:
1) мати здатність забезпечувати безперервність надання послуг у випадку збою;
2) враховувати операційні потреби та ризики ліцензіата;
3) передбачати механізми контролю входу, запобігання несанкціонованому доступу чи використанню даних;
4) забезпечувати виконання вимог технічного регламенту підключення та протоколу взаємодії зовнішніх програмно-технічних комплексів із програмно-технічним комплексом НКЦПФР.
4. Програмне забезпечення, що використовується ліцензіатом, повинно відповідати вимогам законодавства та забезпечувати:
надання необхідної інформації у зручному для сприйняття вигляді, обслуговувати запити що надійшли, у тому числі надавати інформацію про результати обробки таких запитів;
ведення належного та своєчасного обліку фінансово-господарських операцій відповідно до законодавства.
Програмне забезпечення для ведення персоніфікованого обліку повинно:
передбачати можливість нарощування функціональних характеристик, а також адаптації в разі змін нормативно-правової бази щодо персоніфікованого обліку;
мати механізм обробки незавершених трансакцій та забезпечувати реєстрацію всіх операцій системи персоніфікованого обліку. Помилки в роботі програмного забезпечення або аварійне завершення роботи програми не повинні спричиняти втрату, часткове або повне порушення бази даних програмного продукту;
передбачати можливість створення резервних копій інформації та механізм відновлення інформації з резервних копій незалежно від того, в якій з попередніх версій програми ця резервна копія була створена;
забезпечувати можливість виконання всіх функцій адміністратора в частині ведення персоніфікованого обліку.
5. Ведення ліцензіатом персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду здійснюється виключно автоматизовано.
Ліцензіат зобов’язаний мати у власності або в користуванні інформаційну систему персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду, що забезпечує можливість ведення персоніфікованого обліку пенсійних коштів на індивідуальних пенсійних рахунках учасників пенсійного фонду із застосуванням одиниці пенсійних активів та щоденного розрахунку чистої вартості одиниці пенсійних активів та відповідає вимогам до технічного забезпечення та інформаційних систем для ведення персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду, встановленим
Положенням затвердженим розпорядженням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг від 03 грудня 2013 року № 4400, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 04 лютого 2014 року за № 218/24995.
6. Заявник/ліцензіат повинен забезпечити технічний супровід (обслуговування) програмно-технічних засобів, які використовуються для забезпечення безперервності роботи інформаційної системи персоніфікованого обліку учасників пенсійного фонду та захисту даних персоніфікованого обліку.
7. Інформаційна система персоніфікованого обліку у ліцензіата повинна:
підтримуватись (супроводжуватись) її постачальником (розробником);
забезпечувати цілісність, актуальність та несуперечність інформації, що обробляється;
забезпечувати конфіденційність інформації, що зберігається в інформаційній системі;
забезпечувати розмежування доступу користувачів до об’єктів та функцій інформаційної системи;
зберігати аудит-інформацію про автора та час створення, модифікації та видалення будь-якого об’єкта інформаційної системи;
підтримувати можливість обміну інформацією з іншими суб’єктами недержавного пенсійного забезпечення та НКЦПФР.
8. Інформаційна система персоніфікованого обліку повинна забезпечити збереження інформації та містити засоби відновлення роботи системи:
при аваріях та перебоях у системах енергопостачання;
при аваріях (несправностях) та відмові серверів або робочих станцій;
при появі комп’ютерних вірусів в обчислювальній мережі.
Дані, що занесені до системи персоніфікованого обліку (електронного архіву), повинні зберігатись протягом терміну, установленого чинним законодавством.
5. Вимоги до внутрішніх документів заявника/ліцензіата
1. Ліцензіат для провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів повинен розробити та підтримувати в актуальному стані прозорі, недискримінаційні і недискреційні правила провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів, які відповідають вимогам законодавства, що регулює питання провадження такого виду професійної діяльності на ринках капіталу.
2. Заявник/ліцензіат для провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів повинен мати затверджені уповноваженим органом управління внутрішні документи (правила, положення, регламенти тощо), які відповідають вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР, у тому числі Стандартам, зокрема документи про:
виконавчий орган;
наглядову раду (у разі її створення) або інший орган, відповідальний за здійснення нагляду;
комітети наглядової ради (у разі її створення) або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду;
організацію контролю (комплаєнсу);
порядок організації та здійснення внутрішнього аудиту;
систему управління ризиками особи, яка провадить діяльність з адміністрування пенсійних фондів, із зазначенням видів ризиків, методики їх розрахунку, заходів зниження ризиків, порядку та умов їх застосування (для банків - враховуючи вимоги, встановлені Національним банком України).
порядок розгляду скарг структурним підрозділом або посадовою особою/працівником заявника/ліцензіата, відповідальними за розгляд скарг;
провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів;
інші внутрішні документи, які вимагаються Стандартами.
При розробці документів, зазначених у цьому пункті, заявник/ліцензіат повинен брати до уваги економічну суть, обсяг та складність операцій, які будуть ним здійснюватися, та перелік послуг, які будуть надаватися в рамках такої діяльності.
Ліцензіат зобов’язаний регулярно, але не рідше одного разу на рік, якщо інше не передбачено законодавством, переглядати внутрішні документи, що регламентують провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
3. Заявник/ліцензіат для провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів крім документів, зазначених у пункті 2 цієї глави, повинен додатково розробити та затвердити відповідним органом управління також наступну внутрішню документацію:
документація щодо організації та проведення внутрішнього фінансового моніторингу пенсійного фонду;
документація щодо організації та забезпечення захисту персональних даних відповідно до
Закону України "Про захист персональних даних";
регламент ведення архіву інформації персоніфікованого обліку;
регламент ведення обліку вхідної та вихідної кореспонденції;
регламент резервного копіювання бази даних системи персоніфікованого обліку;
технічна документація автоматизованої системи персоніфікованого обліку (інструкції користувача та адміністратора системи);
регламенти інформаційної безпеки, накази щодо надання прав доступу до інформації із системи персоніфікованого обліку, архіву та до приміщень з обмеженим доступом.
Положення кожного із зазначених у цьому підпункті внутрішніх документів можуть визначатися як в окремому документі, так і входити до складу внутрішнього положення або посадових інструкцій працівників адміністратора.
4. Заявник/ліцензіат щодо своїх відокремлених та спеціалізованих структурних підрозділів (у разі їх створення) повинен розробити та затвердити уповноваженим органом управління відповідні внутрішні документи (правила, положення, регламенти тощо), які відповідають вимогам нормативно-правових актів НКЦПФР, що регулюють провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів та визначають порядок провадження такої діяльності.
Положення про відокремлений та/або спеціалізований структурний підрозділ, який провадить діяльність з адміністрування пенсійних фондів, має містити, зокрема:
створення підрозділу;
повноваження підрозділу;
вимоги до наявності мінімальної кількості сертифікованих фахівців (у тому числі керівних посадових осіб);
порядок взаємодії (підпорядкування) керівників та фахівців відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу;
порядок взаємодії відокремленого та/або спеціалізованого структурного підрозділу з центральним апаратом, який забезпечує роботу виконавчого органу заявника/ліцензіата;
вимоги до приміщення з урахуванням вимог щодо приміщень, установлених цими Ліцензійними умовами;
умови ліквідації.
6. Вимоги до розкриття інформації ліцензіатом
1. Ліцензіат зобов’язаний розкривати, оприлюднювати та подавати до НКЦПФР у строки, порядку і за формами, встановленими законом та/або НКЦПФР, інформацію, передбачену законом та/або нормативно-правовими актами НКЦПФР.
2. Ліцензіат, зобов’язаний на власному вебсайті оприлюднювати в актуальному стані у вільному доступі у цілодобовому режимі:
повне найменування, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України (далі-ідентифікаційний код), місцезнаходження ліцензіата та графік його роботи;
відомості про власників істотної участі (у тому числі контролерів ліцензіата), якщо ліцензіат є системно важливим підприємством та/або підприємством, що становить суспільний інтерес;
відомості про склад наглядової ради (у разі її створення) або іншого органу, відповідального за здійснення нагляду, та виконавчого органу ліцензіата;
відомості про відокремлені та/або спеціалізовані структурні підрозділи ліцензіата;
відомості про наявні ліцензії, інформацію про зупинення дії ліцензії;
інформацію про умови та порядок діяльності ліцензіата, яка повинна, зокрема, включати перелік послуг, що надаються ліцензіатом, порядок та умови їх надання, вартість/тарифи за надання цих послуг, механізми захисту прав споживачів цих послуг;
документи (правила, положення, регламенти тощо), що визначають порядок провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів;
у строки, передбачені частиною третьою
статті 14 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність (у разі складення консолідованої фінансової звітності), яка має бути складена відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" та відповідати міжнародним стандартам фінансової звітності, разом з копією аудиторського звіту, складеного відповідно до Закону України
"Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність", міжнародних стандартів контролю якості, аудиту, огляду, іншого надання впевненості та супутніх послуг та з урахуванням вимог, встановлених нормативно-правовими актами НКЦПФР.
................Перейти до повного тексту