- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ
Р І Ш Е Н Н Я
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 жовтня 2010 р.
за N 912/18207
( Рішення втратило чинність на підставі Рішення Національної
комісії з цінних паперів та фондового ринку
N 995 від 19.07.2012 )
Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів
1. Затвердити Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів (додається).
2. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Комісії від 4 жовтня 2005 року
N 538 "Про затвердження Положення про здійснення фінансового моніторингу учасниками ринку цінних паперів", зареєстроване у Міністерстві юстиції України 16 листопада 2005 року за N 1379/11659.
3. Департаменту з питань контрольно-правової роботи (Р.Машуренку) забезпечити:
подання цього рішення на здійснення експертизи на відповідність Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод до Секретаріату Урядового уповноваженого у справах Європейського суду з прав людини Міністерства юстиції України;
подання цього рішення на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Управлінню із забезпечення діяльності Голови Комісії, організації роботи засідань Комісії та міжнародних зв'язків (Н.Піскун) забезпечити опублікування цього рішення відповідно до вимог законодавства.
5. Це рішення набирає чинності через 10 днів після його державної реєстрації.
6. Професійним учасникам ринку цінних паперів привести внутрішні документи у відповідність до Положення про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів, затвердженого цим рішенням, протягом місяця після набрання ним чинності.
7. Контроль за виконанням цього рішення покласти на члена Комісії М.Бурмаку.
Голова Комісії ПОГОДЖЕНО: Заступник Голови Національного банку України Голова Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва Голова Державного комітету фінансового моніторингу України | Д.Тевелєв І.В.Соркін М.Бродський С.Г.Гуржій |
Протокол засідання Комісії від 27 липня 2010 р. N 30 |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Рішення Державної комісії
з цінних паперів
та фондового ринку
27.07.2010 N 1155
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
12 жовтня 2010 р.
за N 912/18207
ПОЛОЖЕННЯ
про здійснення фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів
I. Загальні положення
1. Цим Положенням встановлюються загальні вимоги Комісії щодо організації та проведення первинного фінансового моніторингу професійними учасниками ринку цінних паперів (далі - суб'єкти первинного фінансового моніторингу).
Дія цього Положення поширюється на суб'єктів первинного фінансового моніторингу, які отримали в Комісії ліцензію(ї) на провадження певного(их) виду(ів) професійної діяльності на фондовому ринку: діяльності з торгівлі цінними паперами, депозитарної діяльності, діяльності з організації торгівлі на фондовому ринку, діяльності з управління активами інституційних інвесторів, та їх відокремлені підрозділи.
Дія цього Положення не поширюється на банки/філії іноземних банків, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів.
2. У корпоративних інвестиційних фондах організація та проведення первинного фінансового моніторингу здійснюються компанією з управління активами інститутів спільного інвестування.
4. Цим Положенням установлюються загальні вимоги щодо:
а) призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу;
б) правил проведення фінансового моніторингу та програм його здійснення;
в) здійснення ідентифікації та вивчення клієнтів;
г) забезпечення виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та фінансових операцій, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
ґ) проведення внутрішніх перевірок діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
д) підготовки персоналу (працівників) суб'єкта первинного фінансового моніторингу до виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.
II. Призначення працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу
1. З метою забезпечення належного здійснення первинного фінансового моніторингу суб'єкти первинного фінансового моніторингу призначають працівника, відповідального за проведення фінансового моніторингу (далі - відповідальний працівник).
2. Відповідальний працівник очолює та координує внутрішню систему запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
3. Відповідальний працівник призначається за посадою на рівні керівництва суб'єкта первинного фінансового моніторингу та повинен працювати в цьому суб'єкті первинного фінансового моніторингу за основним місцем роботи.
4. З урахуванням особливостей організаційної структури суб'єкта первинного фінансового моніторингу може бути створено окремий структурний підрозділ з питань проведення фінансового моніторингу. Зазначений підрозділ функціонує відповідно до положення про цей структурний підрозділ. У цьому випадку керівником підрозділу є відповідальний працівник.
5. У разі недоцільності введення окремої посади або визначення працівника, на якого покладаються обов'язки відповідального працівника, відповідальним за проведення фінансового моніторингу може призначатися керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
6. Відповідальний працівник призначається у порядку, встановленому установчими та/або внутрішніми документами суб'єкта первинного фінансового моніторингу, до здійснення першої фінансової операції.
7. Протягом трьох робочих днів з дати призначення відповідального працівника, але не пізніше дня проведення першої фінансової операції, суб'єкт первинного фінансового моніторингу подає Держфінмоніторингу інформацію, необхідну для взяття його на облік, та повинен своєчасно подавати зміни до поданої при постановці на облік інформації у разі їх виникнення.
Суб'єкт первинного фінансового моніторингу подає Держфінмоніторингу інформацію для постановки на облік за формою та в порядку, встановленими постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2010
N 747 "Деякі питання організації фінансового моніторингу".
Примірник (копія) відповідної форми зберігається суб'єктом первинного фінансового моніторингу разом з повідомленням про результати її обробки.
8. Не пізніше наступного робочого дня після звільнення відповідального працівника суб'єкт первинного фінансового моніторингу призначає іншого відповідального працівника.
Допускається виконання обов'язків відповідального працівника в разі його звільнення особою, що тимчасово виконує його обов'язки, на строк перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника, який не повинен перевищувати двох місяців.
9. Відповідальний працівник повинен мати бездоганну ділову репутацію та відповідати вимогам, встановленим наказом Державного департаменту фінансового моніторингу Міністерства фінансів України від 12.05.2003
N 46 "Про затвердження Вимог до кваліфікації працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу, відповідального за проведення фінансового моніторингу у сфері запобігання та протидії запровадженню в легальний обіг доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансуванню тероризму", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 20.05.2003 за N 379/7700.
10. Призначення відповідального працівника повинно бути здійснено після перевірки ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника, за результатами якої встановлено, що кандидат має бездоганну ділову репутацію, на підставі наданих оригіналів документів: паспорта, трудової книжки, документів про освіту та/або підвищення кваліфікації, сертифіката на право здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, довідки про відсутність судимості, отриманої в органах внутрішніх справ.
У разі призначення відповідальним працівником керівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу перевірка його ділової репутації здійснюється відповідним органом управління суб'єкта первинного фінансового моніторингу або засновниками.
Підтвердження ділової репутації кандидата на посаду відповідального працівника за результатами її перевірки оформлюється письмовим висновком, який підписується або керівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу, або особами, які робили перевірку ділової репутації, або затверджується відповідним органом управління суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
11. Відповідальний працівник повинен пройти професійну підготовку у порядку, встановленому рішенням Комісії від 10.12.2003
N 562 "Про затвердження Порядку організації професійної підготовки фахівців з питань фінансового моніторингу професійних учасників ринку цінних паперів", зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10.02.2004 за N 176/8775, не пізніше двох місяців після призначення на посаду та підвищувати свою кваліфікацію шляхом проходження навчання не рідше одного разу на три роки.
12. У разі якщо відповідальний працівник працює в суб'єкті первинного фінансового моніторингу, який отримав ліцензію на провадження діяльності з надання фінансових послуг, та має документ про навчання відповідно до розпорядження Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України від 16.09.2003
N 55 "Про затвердження Положення про порядок навчання працівників та керівників підрозділів фінансових установ, відповідальних за проведення внутрішнього фінансового моніторингу", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 23.10.2003 за N 965/8286, то отримання документа про складання іспиту з питань фінансового моніторингу професійних учасників ринку цінних паперів Комісії не є обов'язковим.
13. На час відсутності (відпустки, відрядження, хвороби) відповідального працівника або неможливості виконання покладених на нього обов'язків призначається особа, що тимчасово виконує його обов'язки. Строк виконання обов'язків не може перевищувати чотирьох місяців безперервно. На вказану особу поширюються права та обов'язки, установлені для відповідального працівника.
Особа, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, може бути призначена одночасно з відповідальним працівником.
14. Особа, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, повинна відповідати таким вимогам:
а) не мати не погашеної або не знятої в установленому законодавством порядку судимості за вчинення умисного злочину;
б) не бути за вироком суду позбавлена права обіймати певні посади та займатись певною діяльністю;
в) мати сертифікат Комісії на право здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів, який відповідає ліцензії (або одній із ліцензій) на провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів, що має суб'єкт первинного фінансового моніторингу;
г) пройти підготовку до виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, за програмою навчання, затвердженою в суб'єкті первинного фінансового моніторингу.
Перевірка відповідності особи, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, вимогам, встановленим цим Положенням, здійснюється керівником або особою, яка виконує його обов'язки, до призначення на підставі оригіналів документів: паспорта, трудової книжки, документів про освіту та/або підвищення кваліфікації, сертифіката на право здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів; довідки про відсутність судимості, отриманої в органах внутрішніх справ.
Такі документи або їх копії повинні зберігатись у суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
У разі призначення керівника особою, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника, перевірка його відповідності вимогам, встановленим цим Положенням, здійснюється відповідним органом управління суб'єкта первинного фінансового моніторингу або засновниками.
15. У разі наявності у суб'єкта первинного фінансового моніторингу відокремлених підрозділів за поданням керівника відокремленого підрозділу або особи, яка виконує його обов'язки, за погодженням з відповідальним працівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особа, яка виконує його обов'язки, призначає відповідального працівника у відокремленому підрозділі.
Відповідальний працівник у відокремленому підрозділі підзвітний тільки керівнику суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
У разі недоцільності введення окремої посади або визначення працівника, на якого покладаються обов'язки відповідального працівника, відповідальним за проведення фінансового моніторингу у відокремленому підрозділі може призначатися керівник відокремленого підрозділу.
Одна й та сама особа не може бути одночасно призначена відповідальним працівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу і відокремленого підрозділу, а також одночасно у декількох відокремлених підрозділах.
16. Відповідальний працівник здійснює свої повноваження на підставі посадової інструкції, яка затверджується керівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особою, яка виконує його обов'язки. Відповідальний працівник засвідчує підписом факт ознайомлення з посадовою інструкцією.
Посадова інструкція відповідального працівника повинна містити повноваження (права), функції та завдання, передбачені законодавством, правилами внутрішнього фінансового моніторингу, іншими внутрішніми документами суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
17. Відповідальний працівник є незалежним у своїй діяльності, підзвітним тільки керівнику суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
18. Відповідальний працівник не рідше одного разу на місяць складає письмові звіти довільної форми про виявлені фінансові операції, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходи, які були вжиті для реалізації законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму. Відповідальний працівник підписує звіт.
Звіт, зокрема, може містити інформацію щодо:
а) виявлених фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу, та заходів, які були вжиті;
б) зареєстрованих фінансових операцій з ознаками обов'язкового і внутрішнього фінансового моніторингу;
в) зупинених фінансових операцій;
г) фінансових операцій, у проведенні яких суб'єктом первинного фінансового моніторингу було відмовлено;
ґ) ужитих заходів стосовно розроблення та поновлення правил і програм проведення фінансового моніторингу;
д) результатів проведених відповідальним працівником внутрішніх перевірок діяльності підрозділів або працівників;
е) підготовки персоналу щодо виконання вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму шляхом проведення освітньої та практичної роботи.
У разі якщо відповідальним працівником не є керівник, звіт після його складання направляється керівнику суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особі, яка виконує його обов'язки, для інформування.
Ознайомлення керівника або особи, яка виконує його обов'язки, зі звітом підтверджується підписом цієї особи.
19. Відповідальний працівник має право доступу до всіх приміщень, документів, засобів телекомунікації суб'єкта первинного фінансового моніторингу незалежно від поєднання видів професійної діяльності на ринку цінних паперів.
20. Керівник суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особа, яка виконує його обов'язки, сприяє виконанню відповідальним працівником покладених на нього функцій, а також забезпечує отримання професійної підготовки та підвищення відповідальним працівником кваліфікації шляхом направлення його на навчання, семінари, "круглі столи".
III. Встановлення правил проведення фінансового моніторингу та програм його проведення
1. Правила проведення фінансового моніторингу (далі - Правила) являють собою окремий єдиний внутрішній документ суб'єкта первинного фінансового моніторингу, який визначає порядок та умови проведення заходів, спрямованих на недопущення використання суб'єкта первинного фінансового моніторингу і його відокремлених підрозділів для легалізації (відмивання) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансування тероризму.
Правила визначають процедуру реалізації обов'язкового фінансового моніторингу та внутрішнього фінансового моніторингу.
Правила охоплюють усі види професійної діяльності на фондовому ринку відповідно до отриманої ліцензії.
2. Програма проведення фінансового моніторингу (далі - Програма) являє собою окремий внутрішній документ суб'єкта первинного фінансового моніторингу, який містить план організаційних заходів для запровадження фінансового моніторингу.
3. Правила і Програма розробляються відповідальним працівником з урахуванням вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму і міжнародних стандартів у цій сфері та затверджуються керівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особою, яка виконує його обов'язки.
Правила і Програма розробляються з урахуванням видів професійної діяльності на фондовому ринку відповідно до отриманої ліцензії.
4. Правила і Програма затверджуються суб'єктом первинного фінансового моніторингу не пізніше дня проведення першої фінансової операції.
Строк, на який складаються Правила і Програма, визначається виходячи з реальних потреб суб'єкта первинного фінансового моніторингу.
5. Правила і Програма є документами з обмеженим доступом.
Порядок ознайомлення, користування і зберігання цих документів (в тому числі електронних копій), категорії персоналу, органи і підрозділи внутрішнього контролю, які мають право доступу до цих документів, визначаються порядком доступу до Правил і Програми.
Порядок доступу до Правил і Програми являє собою окремий документ, який розробляється відповідальним працівником та затверджується керівником суб'єкта первинного фінансового моніторингу або особою, яка виконує його обов'язки.
6. Працівники суб'єкта первинного фінансового моніторингу повинні дотримуватись Правил та Програми проведення фінансового моніторингу.
7. Програма містить такі заходи з термінами (строками) їх виконання та визначенням осіб, що відповідають за їх виконання:
а) призначення відповідального працівника та визначення його повноважень;
б) призначення працівника, що тимчасово виконує обов'язки відповідального працівника;
в) розробка внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
г) розробка правил та порядку доступу до Правил і Програми;
ґ) розробка посадових інструкцій відповідального працівника та інших працівників, що задіяні у проведенні первинного фінансового моніторингу;
д) постановка на облік та подання змін в інформації про суб'єкта первинного фінансового моніторингу Держфінмоніторингу;
е) розробка та перегляд критеріїв ризику;
є) ознайомлення персоналу з Правилами та Програмою;
ж) попередження персоналу про відповідальність за порушення внутрішніх документів та законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
з) внутрішні перевірки діяльності суб'єкта первинного фінансового моніторингу на предмет дотримання законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
и) внесення змін до Правил і Програми;
і) підготовка персоналу (працівників) до виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу.
8. Правила містять такі окремі розділи:
а) опис внутрішньої системи фінансового моніторингу суб'єкта первинного фінансового моніторингу;
б) перелік прав та обов'язків відповідального працівника суб'єкта первинного фінансового моніторингу, а також інших працівників суб'єкта первинного фінансового моніторингу, що задіяні у проведенні первинного фінансового моніторингу;
в) порядок вчинення дій для ідентифікації та вивчення клієнта та осіб, що беруть участь в операції;
г) порядок вчинення дій при спробі здійснити фінансову операцію клієнтом, при відмові від встановлення ділових відносин з клієнтом, при відмові в проведенні фінансової операції;
ґ) порядок вчинення дій для виявлення фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
д) порядок реєстрації фінансових операцій, що підлягають фінансовому моніторингу та які можуть бути пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
е) порядок дій працівників суб'єкта первинного фінансового моніторингу з підготовки та подання відповідальному працівнику інформації, необхідної для прийняття рішення про інформування, відповідно до законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму, Держфінмоніторингу та правоохоронних органів;
є) порядок повідомлення Держфінмоніторингу про фінансові операції, які підлягають фінансовому моніторингу та стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
ж) порядок повідомлення визначених законодавством правоохоронних органів про виявлені суб'єктом первинного фінансового моніторингу фінансові операції, стосовно яких є достатні підстави підозрювати, що вони пов'язані, стосуються або призначені для фінансування тероризму;
з) порядок надання додаткової інформації щодо фінансових операцій, що стали об'єктом фінансового моніторингу, на запит Держфінмоніторингу;
и) порядок вчинення дій щодо відстеження (моніторингу) фінансових операцій клієнта, операції якого стали об'єктом фінансового моніторингу;
і) порядок вчинення дій щодо зупинення проведення фінансової операції та/або видаткових операцій, подальшого зупинення проведення фінансової операції та/або видаткових операцій, поновлення проведення фінансової операції та/або видаткових операцій;
ї) перелік фінансових операцій, що підлягають обов'язковому фінансовому моніторингу;
й) перелік фінансових операцій, що підлягають внутрішньому фінансовому моніторингу;
к) типології міжнародних організацій, що здійснюють діяльність у сфері протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму;
л) критерії ризику та порядок оцінки ризику проведення клієнтами фінансових операцій;
................Перейти до повного тексту