1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Правила


МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
N 542 від 20.08.2001 Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 вересня 2001 р.
за N 798/5989
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
20.08.2001 N 542
( Правила втратили чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури N 788 від 05.09.2023 )
Правила перевезення вантажів в універсальних контейнерах (ст. 7, 38, 54, 119 Статуту)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 54 від 31.01.2004 Наказами Міністерства транспорту та зв'язку N 540 від 12.09.2005 N 1454 від 01.12.2008 Наказами Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 N 513 від 14.10.2014 )
1. Ці Правила встановлюють порядок та умови перевезення вантажів залізничним транспортом в універсальних контейнерах незалежно від їх належності.
2. У цих Правилах наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
контейнерний пункт - комплекс технічних засобів і споруд на залізничних станціях або під'їзних коліях, які призначені для виконання операцій, пов'язаних з прийманням (видачею) вантажів у контейнерах, навантаженням (вивантаженням), сортуванням і зберіганням контейнерів, а також інших комерційних та технічних операцій з контейнерами;
універсальний контейнер - транспортний засіб багаторазового використання, призначений для розміщення і перевезення вантажу одним або декількома видами транспорту. Конструкція універсального контейнера повинна забезпечувати його механізоване навантаження і вивантаження;
універсальний середньотоннажний контейнер - універсальний контейнер масою брутто 3 або 5 тонн, що має дев'ятизначну нумерацію, яка починається відповідно з цифр 3 і 5;
універсальний великотоннажний контейнер - універсальний контейнер масою брутто 10 і більше тонн та довжиною 10 і більше англійських футів;
табличка КБК (додаток 1) - табличка, яка встановлюється відповідно до вимог Міжнародної конвенції щодо безпечних контейнерів, що прикріплюється на дверях великотоннажного контейнера і засвідчує безпечність його експлуатації;
митна табличка (табличка КТК, додаток 2) - табличка, що прикріплюється до великотоннажного контейнера та містить інформацію про його придатність для перевезення вантажу під митним контролем.
3. Для перевезення вантажів застосовуються універсальні контейнери транспорту загального користування, а також контейнери, що належать одержувачам та відправникам ( власні) або орендовані.
Власним контейнером вважається також контейнер, який не належить залізницям держав - учасниць Угоди про спільне користування вагонами та контейнерами, укладеної між Урядами держав - учасниць Співдружності у місті Москві 12.03.93.
Усі контейнери, незалежно від належності, за розмірами та вантажопідйомністю повинні відповідати вимогам стандартів (технічних умов), мати маркувальні коди встановленого зразка (додаток 3), а також трафарет терміну наступного огляду або ремонту.
Контейнери без маркувального коду, а також без трафарету про термін наступного огляду чи ремонту або з простроченим терміном огляду чи ремонту для перевезення вантажів не використовуються.
4. Перевезення вантажів в універсальних контейнерах провадиться між станціями, відкритими для операцій з контейнерами, між залізничними станціями та портами, включеними до прямого змішаного залізнично-водного сполучення.
Приймання контейнерів через порти, які не включено до переліку, встановленого Мінтрансом відповідно до статті 80 Статуту залізниць України, та направлення контейнерів через ці порти і станції забороняється.
Відправлення вантажів в універсальних контейнерах із залізничної станції, не відкритої для виконання комерційних операцій з контейнерами, дозволяється начальником станції відправлення за умови наявності у відправника на станції відправлення механізмів для навантаження контейнерів у вагони.
( Пункт 4 доповнено новим абзацом третім згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
Перевезення вантажів в універсальних контейнерах на залізничну станцію, не відкриту для виконання комерційних операцій з контейнерами, дозволяється начальником станції призначення за умови наявності в одержувача або на станції призначення механізмів для вивантаження контейнерів із вагонів.
( Абзац четвертий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
Перевезення вантажів у контейнерах у міжнародних сполученнях здійснюється згідно із відповідними міжнародними угодами.
5. В універсальних контейнерах перевозяться:
тарно-штучні вантажі;
продовольчі та промислові товари для потреб населення;
різні запчастини;
домашні речі;
сировина тваринного походження (шкурки свійських та диких тварин сухого консервування, хутро яких перевозиться без дослідження на сибірку);
рідкі вантажі у дрібній розфасовці (місткістю до 1 л), а також у бочках, бідонах тощо;
вантажі у полегшеній тарі (обрешітки, картонні короби тощо);
швидкопсувні та небезпечні вантажі відповідно до Правил перевезень швидкопсувних вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09 грудня 2002 року N 873, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2002 року за N 1031/7319, та Правил перевезення небезпечних вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 листопада 2008 року N 1430, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 26 лютого 2009 року за N 180/16196.
( Абзац дев'ятий пункту 5 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
6. Не дозволяється перевезення в універсальних контейнерах вибухових, легкозаймистих, їдких, отруйних, смердючих вантажів, що забруднюють стіни та підлогу, а також тих, після вивантаження яких необхідні промивання або дезінфекція контейнера.
7. Маса окремих вантажних місць, що пред'являються до перевезення у контейнерах, не повинна перевищувати:
у середньотоннажному контейнері 1000 кг;
у великотоннажному контейнері 1500 кг.
Домашні речі громадян перевозяться в універсальних контейнерах без обмеження маси окремих місць.
( Пункт 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту N 54 від 31.01.2004 )
8. Залізниця зобов'язана надавати для завантаження контейнери справні, придатні для перевезення, очищені від залишків вантажу і сміття.
Придатність контейнера в комерційному відношенні для перевезення вантажу визначається відправником. У разі наявності в контейнері будь-яких несправностей, що можуть негативно впливати на схоронність вантажу, відправник повинен відмовитися від його використання.
Очищення контейнерів після вивантаження з них вантажів здійснюється одержувачами.
Залізниця не приймає неочищені після вивантаження контейнери. Вантажна операція вважається незакінченою до повного очищення контейнерів, а з одержувача стягується плата за користування контейнерами за весь час їх перебування під вивантаженням і очищенням.
За необхідності додаткова підготовка контейнерів для вантажів, що потребують особливих умов перевезення та зберігання, може здійснюватися залізницею за рахунок відправника на підставі окремого договору.
9. Завантаження вантажів у контейнери і розвантаження їх здійснюються відправниками та одержувачами.
Навантаження контейнерів у вагони та автомобілі та вивантаження їх з вагонів та автомобілів на місцях загального користування здійснюється залізницею.
На місцях незагального користування ці операції виконуються засобами відправників та одержувачів, залізниці можуть виконувати ці операції за окремими договорами.
10. Вантаж у контейнері розміщується відправником так, щоб унеможливити переміщення його всередині контейнера при перевезенні, а навантаження на підлогу та тиск на стіни контейнера були рівномірними.
Двері контейнера повинні вільно закриватися і відкриватися, для чого при розміщенні вантажу потрібно залишати вільний простір від 3 до 5 см між вантажем та дверима.
Вантаж у контейнері закріплюється упорними брусками, щитами (у дверному отворі контейнера), розпорними рамками із дощок розмірами не менше ніж 20х100 мм.
Завантаження контейнера допускається не вище його вантажопідйомності, яка визначається як різниця між масою брутто контейнера та масою його тари, зазначеними на трафареті.
( Абзац п'ятий пункту 10 виключено на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 1454 від 01.12.2008 )
Залізниця звільняється від відповідальності за всі наслідки, що сталися з вантажем, внаслідок того, що відправник не закріпив його у контейнері або закріпив неналежним чином.
11. Розміщення контейнерів на рухомому складі здійснюється згідно з правилами розміщення та кріплення вантажів.
Великотоннажні контейнери на платформі розміщуються дверима всередину.
Розміщення порожніх великотоннажних контейнерів на платформі може здійснюватися дверима назовні з накладенням закруток.
( Пункт 11 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 513 від 14.10.2014 )
12. Після завантаження вантажу відправник повинен закрити та запломбувати контейнер.
Контейнери з вантажами, що належать громадянам, можуть пломбуватися залізницею або експедитором.
13. При пред'явленні громадянами до перевезення в контейнері домашніх речей відправник повинен скласти їх опис за формою ГУ-112, один примірник якої вкладається в контейнер. Порядок оформлення опису наведено в Правилах перевезень вантажів з оголошеною вартістю, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644 та зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за N 867/5088.
14. На кожний завантажений, порожній власний (орендований) контейнер відправник надає станції заповнену накладну, в тому числі в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису).
Накладна заповнюється згідно з правилами оформлення перевізних документів.
У графі накладної 20 "Найменування вантажу" вантажовідправник зазначає:
номер контейнера:
для універсальних великотоннажних контейнерів - усі літери та цифри першого рядка маркувального коду контейнера;
для середньотоннажних контейнерів - усі цифри першого рядка маркувального коду;
код власника;
двозначний цифровий код залізниці - власниці контейнера згідно з міжнародною системою кодування залізниць. Цифровий код залізниць держав - учасниць СНД, Латвійської Республіки, Литовської Республіки, Естонської Республіки, Грузії, нанесений на контейнері під маркувальним кодом контейнера. Якщо контейнер власний, то у правій частині графи проставляється літера "Р";
типорозмір контейнера:
для універсальних великотоннажних контейнерів - чотири знаки другого рядка маркувального коду;
для середньотоннажних контейнерів - перша цифра маркувального коду;
маса брутто:
для великотоннажних контейнерів маса брутто, нанесена на дверях контейнера, в кг;
маса брутто середньотоннажного контейнера - перша цифра маркувального коду.
Для порожніх власних та орендованих контейнерів у графі 20 "Найменування вантажу" зазначається: "Порожній, власний (орендований), власник (орендар) ___________".
Перевезення повним комплектом в одному вагоні контейнерів, завантажених одним відправником однаковим вантажем на адресу одного одержувача з призначенням на одну станцію, оформляються однією накладною, у графі 20 "Найменування вантажу" якої проставляється відмітка "контейнер", зазначаються їх кількість та номери. Інші графи накладної заповнюються згідно з правилами оформлення перевізних документів.
Перевезення контейнерів маршрутами або групами вагонів з однієї станції відправлення від одного відправника на одну станцію призначення на адресу одного одержувача оформлюється накладною з доданням до неї відомості вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною ( додаток 4) , яка заповнюється відповідно до правил оформлення перевізних документів та відповідно до цього пункту. Про зазначену відомість зазначається у накладній у графі 9 "Документи, що додані відправником.
( Пункт 14 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 )
15. Завантажені контейнери приймаються залізницями до перевезення за масою, визначеною відправником, після їх зовнішнього огляду.
16. При завантаженні контейнера відправник зобов'язаний вкласти всередину контейнера специфікацію або рахунок-фактуру на вантаж із зазначенням у ній кількості місць, переліку предметів у кожному місці вантажу та вартості кожного предмета. Специфікація (рахунок-фактура) засвідчується підписом і печаткою відправника.
17. Пошкодження контейнера, що трапилося з вини відправника, одержувача чи експедиторської організації, усувається ними своїми силами власним коштом або за їх рахунок залізницею.

................
Перейти до повного тексту