1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО РОЗВИТКУ ГРОМАД, ТЕРИТОРІЙ ТА ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
05.09.2023 № 788
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 жовтня 2023 р.
за № 1825/40881
Про внесення змін до наказу Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644
Відповідно до частини першої статті 15 Закону України "Про центральні органи виконавчої влади", НАКАЗУЮ:
1. Визнати такими, що втратили чинність, абзаци одинадцятий-тринадцятий, п’ятнадцятий, дев’ятнадцятий-двадцять другий, двадцять четвертий, двадцять восьмий та двадцять дев’ятий пункту 1 наказу Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644 "Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 861/5082.
2. Внести зміни до Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000 року № 644, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 року за № 861/5082, виклавши їх в новій редакції, що додається.
3. Управлінню залізничного транспорту (О. Федоренку) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Сектору зовнішніх комунікацій забезпечити оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
5. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Ю. Васькова.

Віце-прем’єр-міністр
з відновлення України -
Міністр



О. Кубраков

ПОГОДЖЕНО:

Виконувач обов’язків
Міністра економіки України

Перший заступник
Міністра цифрової трансформації України

Голова
Державної регуляторної служби України

Міністр захисту довкілля
та природних ресурсів України

В.о. Голови Державної служби України
з питань безпечності харчових продуктів
та захисту споживачів




Н. Бігун


О. Вискуб


О. Кучер


Р. Стрілець



В. Чайковський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
21 листопада 2000 року № 644
(у редакції наказу
Міністерства розвитку громад,
територій та інфраструктури
України
від 05 вересня 2023 року № 788)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
19 жовтня 2023 р.
за № 1825/40881
ПРАВИЛА
приймання вантажів до перевезення
1. Ці Правила визначають вимоги до підготовки вантажу до перевезення (визначення способу та умов його перевезення, вимог до його пакування та маркування), визначення рухомого складу та його придатності для здійснення такого перевезення залізничним транспортом України, вимоги щодо встановлення, забезпечення єдності вимірювань, обслуговування та контролю за технічним станом зважувальних приладів на залізничному транспорті.
2. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
ваги вагонні - зважувальний прилад, який вбудований у рейкову колію та призначений для визначення маси вагонів;
вагон - залізничний рухомий склад, призначений для перевезення вантажів, який не обладнано власними засобами тяги;
вагон відкритого типу - вагон, що не має даху або, в тому числі, бокових, торцевих стінок;
вагон закритого типу - вагон, який має бокові, торцеві стінки, та жорсткий дах, підлогу, в тому числі з розсувними дверима, знімним дахом, а також цементовоз, мінераловоз, зерновоз, содовоз та інші вагони бункерного типу;
вагон з укриттям - вагон відкритого типу, що має знімне укриття для захисту вантажу;
вагонна відправка - вантаж, що перевозиться за накладною, оформленою на один вагон;
вантаж - товар, який приймається до перевезення з оформленням договору перевезення;
вантаж, що змерзається - вантаж, що перевозиться навалом або насипом, і який при температурі нижче 0° C втрачає свої властивості сипучості внаслідок змерзання окремих часток вантажу між собою та примерзання їх до підлоги та стін вагона;
Гармонізована номенклатура вантажів - документ, що служить для опису та кодування вантажів у міжнародному вантажному сполученні країн-членів Організації співробітництва залізниць (ОСЗ), які є учасниками Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення, до якої Україна приєдналася згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 03 квітня 1993 року № 246 "Про угоди щодо міжнародного залізничного вантажного та пасажирського сполучення";
групова відправка - вантаж, оформлений однією накладною, для перевезення якого надається не менше двох вагонів (групова вагонна відправка) або контейнерів (групова контейнерна відправка), але менше кількості вагонів, встановленої для маршрутної відправки;
зважувальний прилад - засіб вимірювальної техніки, призначений для визначення маси тіла шляхом використання сили тяжіння на таке тіло. Зважувальний прилад також може застосовуватися для визначення інших кількісних величин, параметрів або характеристик, пов’язаних із масою;
контейнер - тип транспортного обладнання багаторазового використання, який має стандартні розміри, конструктивно призначений для перевезення вантажів різними видами транспорту, обладнаний пристосуваннями для механізованого навантаження, вивантаження та кріплення на транспортному засобі;
контейнер відкритого типу - контейнер, що не має даху або, в тому числі, бокових, торцевих стінок;
контейнер закритого типу - контейнер, що має жорсткий дах в тому числі дах, що відкривається але закритий під час перевезення, жорсткі бічні стінки, жорсткі торцеві стінки і настил основи;
контейнер з укриттям - контейнер відкритого типу, що має знімне укриття для захисту вантажу;
контейнерна відправка - вантаж, що перевозиться за накладною, оформленою на один контейнер;
контрейлерна відправка - це завантажені на вагон: автомобіль, автопоїзд, знімний автомобільний кузов, причеп, напівпричеп, тягач і ін. з вантажем або у порожньому стані до, чи після їх використання для перевезення вантажу;
маніпуляційні знаки - це знаки, які вказують на спосіб поводження з вантажем;
маршрутна відправка - вантаж, оформлений однією накладною, в кількості вагонів, встановленій перевізником для маршрутного поїзда;
маршрутний поїзд - поїзд, одночасно пред’явлений до перевезення, який відповідає встановленій перевізником масі та/або довжині та прямує без переробки на одну станцію призначення/вихідну станцію. Вантаж, що перевозиться у складі маршрутного поїзда, може бути оформлений як однією, так і декількома накладними;
митна табличка (табличка КТК) - табличка, що прикріплюється до контейнера та містить інформацію про його придатність до перевезення вантажу під митним контролем;
паковання - продукт операції пакування, що складається із тари і вантажу, що пакується;
провідник - особа, уповноважена вантажовідправником (вантажоодержувачем) для здійснення супроводу вантажу з вказанням у перевізних документах його персональних даних (прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності), серія (за наявності), номер паспорта);
табличка КБК - табличка, що прикріплюється до контейнера відповідно до вимог Міжнародної конвенції про безпечні контейнери (Женева, 1972 року із поправками, опублікованими Міжнародною морською організацією (ІМО), Лондон) і засвідчує безпечність його експлуатації;
тара - елемент паковання, призначений для розміщення в ньому вантажу (ящики, каністри тощо);
Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення (далі - УМВС) - міжнародна угода, яка встановлює єдині правові норми договору перевезення вантажу в прямому міжнародному залізничному сполученні та у прямому міжнародному залізнично-поромному сполученні;
флексітанк - м’яке еластичне герметичне паковання, призначене для перевезення безпечних наливних вантажів у контейнерах закритого типу;
швидкопсувний вантаж - це вантаж, для перевезення якого вантажовідправник визначає необхідні заходи захисту (охолодження, опалення, вентилювання) від впливу на нього високих або низьких температур зовнішнього повітря, догляду або обслуговування під час перевезення.
3. Для перевезення вантажів використовуються контейнери, що відповідають міжнародним стандартам і вимогам.
4. Вантажі до перевезення приймаються за наявності плану перевезення, оформленого відповідно до Правил планування перевезень вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 09 грудня 2002 року № 873, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 грудня 2002 року за № 1030/7318.
5. Відправники пред’являють вантажі до перевезення на місцях загального й незагального користування.
6. Перевезення вантажів здійснюються вагонними, контейнерними, контрейлерними, груповими або маршрутними відправками.
Розміщення і кріплення вантажів та контейнерів у вагонах провадяться згідно з додатком 3 до УМВС.
Розміщення і кріплення вантажів у великотоннажних контейнерах провадиться згідно з пам’яткою Організації співдружності залізниць "Розміщення та кріплення вантажів у великотоннажних контейнерах" (О+Р 401).
Умови перевезення небезпечних вантажів визначені Правилами перевезення небезпечних вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 25 листопада 2008 року № 1430, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 26 лютого 2009 року за № 180/16196.
Перевезення вантажів наливом у вагонах-цистернах та контейнерах-цистернах здійснюється відповідно до Правил перевезення наливних вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 18 квітня 2003 року № 299, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 07 липня 2003 року за № 558/7879.
7. Вантажі можуть перевозитися у тарі або навалом / насипом. Рішення щодо способу перевезення вантажів у залежності від фракційного складу, а також фізико-хімічних властивостей вантажу приймає відправник за погодженням з одержувачем без участі перевізника.
8. Вантажі, що потребують тари для збереження їх від утрати, псування або пошкодження під час перевезення, повинні пред’являтися до перевезення у справній тарі, яка забезпечує їх збереження. Паковання, яке пред’являється до перевезення, не повинно завдавати шкоди рухомому складу, залізничній колії та довкіллю.
Перевезення харчових продуктів здійснюється з дотриманням вимог Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів". Перевезення харчових продуктів (жири, масло, олія, вино, сік тощо), рідких хімічних вантажів (крім небезпечних вантажів) може здійснюватися у флексітанках. Заповнення флексітанків має бути не менше 95 %.
Перевезення вантажів у пакованні, виготовленому з використанням тари, чутливої до вологи, повинно здійснюватися у вагонах та контейнерах закритого типу або у вагонах та контейнерах з укриттям.
Якщо під час зовнішнього огляду паковання, пред’явленого до перевезення вантажу будуть помічені недоліки, які можуть призвести до втрати, псування або пошкодження вантажу, відправник зобов’язаний на вимогу станції привести паковання у відповідність до встановлених вимог.
Перевізник не приймає вантаж до перевезення у разі відсутності або неналежного його маркування, а також якщо товар знаходиться у тарі, що не відповідає вимогам цих Правил.
9. Вантажі, які не потребують упакування, залежно від фракційного складу, перевозяться навалом або насипом без підрахунку місць.
Можливість перевезення вантажів навалом і насипом встановлюється відправником.
У перевізних документах на ці вантажі у графі "Найменування вантажу" проставляється відмітка: "Навалом" або "Насипом".
Перед завантаженням вагони та контейнери повинні бути оглянуті вантажовідправником у комерційному відношенні щодо цілісності стелі, стінок, дверей, люків вагонів.
Підготовлення вагонів перед завантаженням, розміщення вантажів у вагоні, захист вантажів від видування здійснюється відправником згідно з вимогами глави 14 додатка 3 до УМВС.
У графі 50 "Відмітки відправника" накладної відправник повинен зробити відмітку: "Перевезення навалом / насипом з одержувачем узгоджено".
У разі пред’явлення у зимовий період до перевезення навалом або насипом вантажів, що змерзаються, відправник повинен вжити заходів для зменшення їх вологості до того ступеня, за якого вантаж утрачає здатність змерзатися.
Якщо вологість вантажу неможливо зменшити до такого ступеня, за якого вантаж не змерзається, відправник перед навантаженням вантажу у вагони застосовує профілактичні заходи проти змерзання вантажу. Вибір профілактичних заходів провадиться відправником у залежності від роду вантажу, технології вивантаження та подальшого перероблення вантажу.
Профілактичні заходи застосовуються у зимовий період, який визначається на всьому шляху прямування вантажу.
Відправник зобов’язаний у накладній у графі 50 "Відмітки відправника" зазначити "Вантаж змерзається", а також вказати відсотки вологості вантажу та про вжиті заходи проти змерзання, наприклад: "Вантаж переморожено", "Пересипано вапном у кількості _____ %", "Пошарове перекладання в кількості ____ %", "Обмаслено в кількості _____" тощо. Внесення до накладної даних про вологість у разі навантаження землі, глини, піску та гравію не обов’язкове.
У разі прибуття вантажів у змерзлому стані перевізник за вимогою одержувача складає акт загальної форми. В акті засвідчується факт прибуття вантажу в змерзлому стані, вказуються заходи, вжиті одержувачем для вивантаження вагонів, а також час, затрачений на розморожування та вивантаження. На підставі цього акта одержувач без участі перевізника вирішує з відправником питання про відшкодування додаткових витрат на розморожування та вивантаження, пов’язаних із недостатністю застосованих профілактичних заходів.
10. Вантажі, які не потребують захисту від атмосферних опадів, можуть перевозитись у вагонах або контейнерах відкритого типу. Можливість здійснення таких перевезень визначається відправником.
Відправник погоджує умови перевезення таких вантажів у вагонах (контейнерах) відкритого типу з одержувачем вантажу без участі перевізника та у графі 50 "Відмітки відправника" накладної проставляє відмітку: "Перевезення у вагоні (контейнері) відкритого типу з одержувачем узгоджено".
Відправник зобов’язаний підготувати і завантажити вантаж так, щоб забезпечувалась його схоронність під час перевезення.
У разі навантаження у вагони відкритого типу вантажів, які містять дрібні фракції, відправник повинен вжити заходів щодо запобігання видуванню або просипанню дрібних часток вантажу під час перевезення. Якщо втрата можлива через конструктивні щілини, відправник зобов’язаний вжити додаткових заходів щодо їх ущільнення.
З метою забезпечення збереженості всіх вантажів, що перевозяться у вагонах або контейнерах відкритого типу, може використовуватися вкладиш або укриття суцільним матеріалом, також на поверхню вантажу відправником може наноситися захисне маркування або покриття плівкою (емульсією) чи закріплення верхнього шару вантажу може здійснюватися іншим способом.
11. Швидкопсувні вантажі відправник пред’являє до перевезення в належному стані за якістю та за температурою відповідно до визначених вимог на продукцію.
Відправник визначає необхідні заходи захисту та рід вагона або контейнера для перевезення швидкопсувного вантажу з урахуванням температурного та фізіологічного стану вантажу перед навантаженням, терміну його придатності і розрахункового терміну доставки, а також найбільш несприятливих кліматичних умов на всьому шляху прямування.
Допускається перевезення в одному вагоні, контейнері тільки тих швидкопсувних вантажів різних найменувань, які не виділяють запахи і не насичуються запахами інших вантажів, та мають однакові умови перевезення.
Швидкопсувні вантажі, які вимагають під час перевезення вжиття заходів захисту, догляду або обслуговування, приймаються до перевезення у вагонах і контейнерах з оформленням накладної на вантаж, завантажений в кожен вагон або контейнер.
У графі накладної "Найменування вантажу" відправник проставляє позначку "Швидкопсувний", а якщо вантаж перевозиться у вагонах (контейнерах) закритого типу з вентилюванням - також позначку "З вентилюванням".
У графі накладної "Заяви відправника" відправник зазначає необхідні заходи захисту і температурний режим на весь час перевезення з урахуванням технічних можливостей вагона або контейнера. Якщо в накладній відправник такої інформації не зазначив, то при перевезення цього швидкопсувного вантажу здійснюється без застосування заходів захисту дотримання температурного режиму.
12. Перевезення тварин здійснюється з дотриманням ветеринарно-санітарних заходів відповідно до вимог Закону України від 25 червня 2023 року № 2498-XII "Про ветеринарну медицину", статті 11 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" та Правил транспортування тварин, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2011 року № 1402.
У разі перевезення тварин накладна оформлюється на кожен вагон.
Тварини перевозяться у спеціальних вагонах або у вагонах закритого типу, спеціально обладнаних для таких перевезень.
Перед завантаженням та подальшим перевезенням тварин відправник організовує здійснення заходів з дезінфекції, дезінсекції та дератизації вагонів відповідно до законодавства.
У разі перевезення бджіл, живих раків та риби, мальків, заплідненої ікри, призначених для інкубації запліднених яєць та сперми тварин дотримуються також вимог пункту 11 цих Правил.
Відправник забезпечує тварин кормами, ємностями для запасу води та підстилкою у кількості, достатній для забезпечення їхньої життєдіяльності під час перевезення.
Відправник на станції навантаження забезпечує тварин водою в кількості, достатній для їх перевезення до наступних станцій, де перевізник здійснює поповнення запасів води для напування тварин.
Про забезпечення водою або про відмову провідників від забезпечення вагонів водою перевізник робить відмітку в журналі провідника та документі перевізника про облік обслуговування вагонів із тваринами, яку провідник завіряє своїм підписом.
У разі затримки вагонів із тваринами в дорозі перевізник за заявкою провідника здійснює постачання вагонів водою для напування тварин незалежно від місця затримки вагонів.
Під час перевезення тварин у графі накладної "Найменування вантажу" накладної відправник проставляє позначки "Тварини" та "Не спускати з гірки".
Під час перевезення тварин на бічні стіни вагона під номером вагона відправник прикріплює наклейку, зазначену на малюнку 1, розміром не менше 148 x 105 мм, яка вказує на те, що у вагоні перевозяться тварини.

................
Перейти до повного тексту