- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 липня 2003 р.
за № 558/7879
Про внесення доповнення до наказу Мінтрансу від 21.11.2000 № 644
1. Доповнити пункт 1
наказу Мінтрансу від 21.11.2000 № 644 "Про затвердження окремих розділів Правил перевезення вантажів", зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082 (із змінами та доповненнями, внесеними наказами Мінтрансу від 20.08.2001 № 542, від 28.05.2002 № 334, від 09.12.2002 № 873, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України відповідно 10.09.2001 за № 793/5984, 08.07.2002 за № 565/6853, 29.12.2002 за № 1030/7318), розділом "Правила перевезення наливних вантажів" (далі - Правила), що додається.
2. Державній адміністрації залізничного транспорту України (Федюшин Ю.М.):
2.1. Подати цей наказ в установленому порядку до Міністерства юстиції України для державної реєстрації.
2.2. Довести Правила, зазначені в цьому наказі, до відома працівників залізниць, підприємств, організацій, експедиторів та громадян, які користуються послугами залізничного транспорту.
2.3. Організувати вивчення Правил з причетними працівниками залізниць, взяти їх до керівництва та забезпечити виконання.
3. З моменту набрання чинності цим наказом вважати таким, що не застосовується на території України при перевезенні вантажів у внутрішньому сполученні,
розділ 41 "Правил перевозок грузов", затверджених Міністерством шляхів сполучення СРСР 25.05.66.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Державного секретаря Мінтрансу Е.Ф. Абдуллаєва.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
18.04.2003 № 299
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
7 липня 2003 р.
за № 558/7879
ПРАВИЛА
перевезення наливних вантажів
1. Загальні положення
1.1. Застосування Правил
1.1.1 Ці Правила поширюються на перевезення вантажів наливом залізничним транспортом України і є обов'язковими для працівників залізничного транспорту, відправників і одержувачів, підприємств, організацій, громадян, а також для транспортно-експедиційних підприємств, які обслуговують відправників і одержувачів.
( Абзац перший підпункту 1.1.1 пункту 1.1 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
( Абзац другий підпункту 1.1.1 пункту 1.1 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.1.2 Терміни, що використовуються в цих Правилах, мають таке значення:
аварійна картка - документ установленої форми, що регламентує первинні оперативні дії працівників залізничного транспорту та спеціальних формувань, причетних до ліквідації наслідків аварійних ситуацій з небезпечними вантажами при перевезенні їх магістральним залізничним транспортом;
аварійна ситуація - умови, які відмінні від умов нормального перевезення вантажів, пов'язані із загоранням, витіканням, розсипанням небезпечного вантажу, пошкодженням тари або рухомого складу з небезпечним вантажем і які можуть призвести чи призвели до вибуху, пожежі, отруєння, опромінення, опіків, захворювання, обмороження, загибелі людей і тварин, небезпечних для природного середовища наслідків, а також випадки, коли в зоні аварії на залізниці виявилися вагони, контейнери або вантажні місця з небезпечними вантажами;
вагон бункерного типу (далі - бункерний напіввагон) - вантажний вагон, призначений для перевезення наливних вантажів, кузов якого складається з декількох вертикальних бункерів;
вагон спеціальний (спеціалізований) - вагон, що має спеціальну конструкцію, пристрої та устаткування і призначений для перевезення однієї або кількох груп вантажів, які близькі за своїми властивостями;
вагон-цистерна (далі - цистерна) - вагон, призначений для перевезення рідин, скраплених газів, порошкоподібних сипких вантажів, у якого кузовом вагона є спеціальний резервуар (котел) циліндричної або іншої форми;
вантаж наливний - вантаж у рідкому стані, який перевозиться наливом у цистернах, бункерних напіввагонах і контейнерах-цистернах;
вантаж небезпечний - речовини, матеріали, вироби, відходи виробничої та іншої діяльності, які внаслідок притаманних їм властивостей за наявності певних факторів можуть під час перевезення спричинити вибух, пожежу, пошкодження технічних засобів, пристроїв, споруд та інших об'єктів, заподіяти матеріальні збитки та шкоду довкіллю, а також призвести до загибелі, травмування, отруєння людей, тварин і які за міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або за результатами випробувань у встановленому порядку залежно від ступеня їх впливу на довкілля або людину віднесено до одного з класів небезпечних речовин;
випробувальний надлишковий тиск - максимальний надлишковий тиск усередині цистерни при її випробуванні;
запірно-пломбувальний пристрій (ЗПП) - пломба в єдиній конструкції з пристроєм для пломбування;
контейнер-цистерна (танк-контейнер) - спеціалізований контейнер з герметичною ємкістю для рідин, газів, порошкоподібних або сипких вантажів, що не злежуються, конструкція якого складається з двох основних частин: каркаса, обладнаного верхніми і нижніми кутовими фітингами, і цистерни або цистерн, які закріплені в каркасі, а також арматури;
цистерна (частина контейнера-цистерни) - ємкість з арматурою (люки, запобіжні пристрої, труби, затвори, кришки і т.ін.), призначена для перевезення вантажу;
легкозаймисті рідини - рідини, які здатні займатися від короткочасної (до 30 сек) дії джерела запалювання з низькою енергією (полум'я сірника, іскра, тліюча сигарета і т.ін.);
максимальний допустимий робочий надлишковий тиск - надлишковий тиск, який не повинен бути перевищений при експлуатації цистерни або контейнера-цистерни;
незаповнений об'єм - частина повної місткості цистерни, не заповнена рідиною, що перевозиться, виражена у відсотках від місткості;
номер ООН - порядковий номер, наданий небезпечному вантажу або групі подібних за властивостями небезпечних вантажів на основі Рекомендацій Комітету експертів Організації Об'єднаних Націй з перевезення небезпечних вантажів (документ ST/SG/AC.10/1/ Rev./10).
1.1.3 Вантажі, що перевозяться наливом, поділяються на безпечні, які транспортуються з дотриманням загальних умов, і небезпечні, для яких, крім загальних умов, повинні виконуватися спеціальні умови, передбачені цими Правилами та
Правилами перевезення небезпечних вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 25.11.2008 № 1430, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 26.02.2009 за № 180/16196 (далі - Правила перевезення небезпечних вантажів).
1.1.4 До перевезення залізничним транспортом приймаються наливні безпечні вантажі, викладені в Алфавітному покажчику (додаток 1 до цих Правил).
1.1.5 Рідкі вантажі наливом в цистернах, контейнерах-цистернах і бункерних напіввагонах до перевезення в прямому змішаному сполученні не приймаються.
1.2. Оформлення перевізних документів
1.2.1 Відправник повинен надати станції відправлення на кожну відправку наливного вантажу накладну (комплект перевізних документів), заповнену у відповідності до
Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000
№ 644 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084.
1.2.3 Порожні цистерни, бункерні напіввагони після зливу направляються в пункти наливу за перевізними документами або за пересильними накладними форми ГУ-27-дс і ГУ-27-дт (додатки 2 і 3).
Порожні власні та орендовані цистерни перевозяться за перевізними документами. Порожні спеціалізовані власні та орендовані цистерни, контейнери-цистерни після вивантаження небезпечних вантажів пломбуються одержувачем.
Перевезення порожніх власних (орендованих) цистерн з надлишковим тиском або залишками небезпечного вантажу, які допускаються нормативними документами на ці цистерни або вантаж, здійснюється на умовах, які встановлені правилами перевезення небезпечних вантажів. У перевізних документах на порожні цистерни відправник (одержувач вантажу) у графі 20 "Найменування вантажу" зазначає:
"Порожня власна цистерна (найменування власника) після перевезення
____________________________________________________________________________,
(вказуються ідентифікаційний номер небезпеки,
_____________________________________________________________________________
номер ООН, найменування вантажу, номер зразка знака небезпеки,
_____________________________________________________________________________
група паковання, номер аварійної картки)
що прибула за накладною № _______ із станції ________________________________
____________________________________________________________________________,
(вказуються станція і залізниця відправлення вантажу)
злита повністю (вказується дата зливу), неочищена повертається власнику
(направляється до пункту навантаження, у ремонт)".
Відправник (одержувач) вантажу також проставляє відомості про небезпеку, передбачені для вантажу, що перевозився.
Якщо після вивантаження порожні власні (орендовані) цистерни очищалися (промивалися, дезінфікувалися), одержувач у графі 20 "Найменування вантажу" зазначає "Порожня власна цистерна (найменування власника)", далі зазначаються номер ООН та найменування вантажу, що перевозився останнього разу, а також інформація: "Цистерна очищена (промита, продезінфікована), безпечна направляється до пункту навантаження (у ремонт)".
На перевезення порожніх цистерн після зливу світлих нафтопродуктів одержувач складає пересильні накладні форми ГУ-27-дс, а на перевезення бункерних напіввагонів і порожніх цистерн після зливу темних нафтопродуктів - пересильні накладні форми ГУ-27-дт. Перевезення непромитих цистерн здійснюється на умовах перевезення вантажів, що перевозилися в них до зливання; у пересильній накладній у графі "Найменування вантажу, який було злито з цистерни" зазначаються: ідентифікаційний номер небезпеки, номер ООН, найменування вантажу, знаки небезпеки (додатковий знак небезпеки зазначається в дужках), номер аварійної картки, у верхній частині накладної проставляються відомості та штемпелі про небезпеку, знаки небезпеки на цистерні повинні бути добре видимі.
У пересильних накладних на порожні цистерни і бункерні напіввагони, вивантажені організаціями Міністерства оборони, Служби безпеки, Держкомкордону та Міністерства внутрішніх справ України, графи про найменування організації, що злила вантаж, міністерства (відомства), до системи якого вона входить, і про посаду агента одержувача вантажу не заповнюються, печатка або штемпель одержувача не проставляється.
Пересильну накладну одержувач складає на кожну цистерну (бункерний напіввагон) і пред'являє її станції одночасно з повідомленням про закінчення зливу. Без пред'явлення пересильної накладної цистерни (бункерні напіввагони) станція не приймає і вони залишаються на платному простої у одержувача.
Одночасно з пересильною накладною одержувач заповнює корінець пересильної накладної, який залишається на станції відправлення порожнього вагона.
Станція, отримавши від одержувача пересильну накладну, перевіряє правильність її заповнення, наявність підпису і печатки (штемпеля) одержувача в графі, що підтверджує повноту зливу і очищення цистерни.
Зворотний бік пересильної накладної, що містить результати огляду порожньої цистерни або бункерного напіввагона, заповнюється на станції нового навантаження.
1.2.4 У випадку виявлення на промивально-пропарювальному пункті цистерн і бункерних напіввагонів із залишками недозлитого вантажу більше допустимих норм складається акт (додаток 4). Цей акт разом з пересильною накладною, в якій робиться відповідна відмітка про його складання, направляється на залізницю зливу для розслідування і притягнення винних до відповідальності, а також є підставою для стягнення плати з одержувача за витрати, пов'язаних з очищенням та перебуванням цистерн (бункерних напіввагонів) під очищенням.
1.2.5 Відповідальність за правильність оформлення перевізних документів, у тому числі щодо назви вантажу, наявності відповідних знаків небезпеки, а також дотримання умов наливу, зливу і очищення цистерн, бункерних напіввагонів і контейнерів-цистерн покладається на відправника і одержувача. Відповідальність за правильне оформлення перевізних документів на порожні вагони і контейнери-цистерни, передбачені цими Правилами, покладається на одержувача.
1.3. Супроводження наливних вантажів.
Супроводження наливних небезпечних вантажів провідниками відправника (одержувача) здійснюється згідно з вимогами правил перевезення небезпечних вантажів.
Без супроводження вагони з такими вантажами станцією відправлення до перевезення не приймаються.
1.3.2 Провідники, які супроводжують наливні вантажі, повинні знати розроблену і затверджену відправником інструкцію із супроводження даного вантажу, небезпечні властивості вантажу, заходи першої допомоги, заходи безпеки в аварійних ситуаціях та слідкувати в процесі перевезення за дотриманням умов і заходів безпеки, встановлених для даного вантажу.
1.3.3 Відправник зобов'язаний забезпечити провідників необхідними засобами індивідуального захисту і спецодягом, аптечкою, комплектом інструментів, первинними засобами пожежогасіння і дегазації, а також необхідними допоміжними матеріалами.
1.3.4 У разі виявлення під час перевезення вантажів, що мають супроводжуватися без провідників, вагони з небезпечними вантажами затримуються на станції до прибуття представника відправника (одержувача).
Начальник станції, на якій затримано вагон, повідомляє відправника (одержувача) в установленому порядку через начальника станції відправлення (призначення) вантажу про затримку, а відправник (одержувач) повинен негайно відрядити своїх представників до пункту затримки.
1.3.5 У разі виявлення при перевезенні технічних несправностей у вагонах (контейнерах) з небезпечними вантажами, які неможливо усунути без відчеплення від поїзда, або вагонів, які повинні супроводжуватися, без провідників, такі вагони відчіплюються від поїздів і подаються на спеціально виділені колії станції.
Якщо несправні вагони перевозяться у складі групи вагонів, яка супроводжується одним провідником, то від поїзда відчіплюється вся група. Усунення несправності проводиться під наглядом провідника.
1.4. Вимоги до вагонів (контейнерів-цистерн), у яких перевозяться вантажі наливом
1.4.1 Перевезення рідких вантажів наливом у межах України здійснюється у цистернах і бункерних напіввагонах та у контейнерах-цистернах. Допускається здійснювати перевезення вантажів в орендованих цистернах згідно з їх спеціалізацією.
( Абзац перший підпункту 1.4.1 пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
Конструкція і параметри цистерн і бункерних напіввагонів, які призначені для перевезення рідких вантажів наливом, мають відповідати вимогам стандартів (ДСТУ 3431-96 "Вагони вантажні. Терміни та визначення", ДСТУ 3445-96 (ГОСТ 10674-97) "Вагони-цистерни магістральних залізниць колії 1520 мм. Загальні технічні умови" і забезпечувати схоронність вантажу та безпеку перевезення.
( Абзац другий підпункту 1.4.1 пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
Характеристика цистерн і бункерних напіввагонів наведена в альбомі-довіднику "Грузовые вагоны колеи 1520 мм железных дорог СССР (М., Транспорт, 1989 г.)", в "Таблицах калибровки железнодорожных цистерн (М., Транспорт, 1980 и 1997 гг.)".
1.4.2 Для перевезення безпечних та небезпечних рідин і газів можуть використовуватись власні спеціалізовані контейнери-цистерни, передбачені стандартами (ГОСТ 26380-84 "Контейнеры специализованные групповые. Типы, основные параметры и размеры", ГОСТ 25290-82 "Контейнеры крупнотоннажные. Маркировочный код", ГОСТ 22377-77 "Контейнеры среднетоннажные. Маркировочный номер") і технічними умовами на дані вантажі.
1.4.3 Власні спеціальні (спеціалізовані) цистерни, контейнери-цистерни або орендовані відправником (одержувачем) мають бути приписані до станцій постійного навантаження (вивантаження).
Нові цистерни, контейнери-цистерни, що використовуються для перевезення небезпечних вантажів та відходів, повинні мати сертифікати відповідності, які надаються заводом-виробником на відповідність конструкції і технічного стану вимогам безпечного перевезення конкретного вантажу.
Перед початком експлуатації цистерни та контейнери-цистерни для перевезення небезпечних вантажів (крім цистерн та контейнерів-цистерн, що використовуються для перевезення газів та рідких, порошкоподібних і гранульованих небезпечних вантажів, в яких для їх випорожнення періодично утворюється тиск вище 0,07 МПа) повинні пройти первинну перевірку згідно з
Порядком перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 12 травня 2015 року № 166/550, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05 червня 2015 року за № 663/27108 (далі - Порядок перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів).
( Підпункт 1.4.3 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
1.4.4 Залізничні цистерни поділяються на:
цистерни для перевезення нафтопродуктів:
з універсальним зливним пристроєм (трафарет "Бензин-нефть"), у тому числі цистерни з паровою оболонкою для в'язких вантажів та вантажів, які застигають (трафарет "Мазут"), а також з трафаретами "Бензин" і "Светлые нефтепродукты";
з верхнім зливом (без нижнього зливного пристрою), злив з яких провадиться через наливний люк (трафарет "Бензин");
цистерни для перевезення хімічних вантажів;
цистерни для перевезення харчових вантажів.
Нафтопродукти можуть перевозитися також у бункерних напіввагонах для перевезення бітуму.
Усі цистерни повинні мати трафарети згідно з
п.1.4.13 цих Правил.
1.4.5 Додаткові вимоги до цистерн і контейнерів-цистерн, які призначені для перевезення скраплених газів (працюють під тиском), наведені в технічній документації на цистерни.
( Підпункт 1.4.5 пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.4.6 З метою попередження нагрівання газу вище розрахункової температури цистерни для скраплених газів можуть мати термоізоляцію або тіньовий захист.
До термоізоляції кожуха цистерни для кріогенних рідин має бути прилаштована розривна запобіжна мережа.
1.4.7 У залізничній цистерні у верхній її частині має бути люк діаметром не менше 450 мм і поміст біля люка з металевими сходами з обох боків цистерни з прилаштованими поручнями.
На цистернах для скрапленого кисню, азоту та інших кріогенних рідин улаштування помосту біля люка не обов'язкове.
1.4.8 На цистернах підприємство-виробник наносить клеймуванням такі паспортні дані:
найменування підприємства-виробника або його товарний знак;
заводський номер цистерни;
рік виготовлення і дата опосвідчення;
місткість (м-3);
маса цистерни в порожньому стані (т);
величина робочого і пробного тиску;
клеймо відділу технічного контролю підприємства-виробника;
дата проведеного чергового опосвідчення.
На цистернах клейма повинні наноситись по колу фланця люка.
1.4.9 Періодичність технічних опосвідчень та перевірок (зовнішній, внутрішній огляд, гідравлічне випробування, випробування на герметичність) цистерн, які перебувають в експлуатації, має відповідати вимогам, встановленим технічною документацією на цистерни,
Порядком перевірки цистерн для перевезення небезпечних вантажів та іншими нормативно-правовими актами.
1.4.10 На цистернах, призначених для перевезення скраплених газів, які викликають корозію, місця клеймування після нанесення паспортних даних повинні бути покриті антикорозійним безбарвним лаком.
1.4.11 На рамі цистерн має бути закріплена металева табличка з паспортними даними:
найменування підприємства-виробника або товарний знак;
заводський номер;
рік виготовлення;
маса цистерни в порожньому стані (т);
реєстраційний номер цистерни (вибивається власником цистерни після її реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці України);
( Абзац шостий підпункту 1.4.11 пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
дата чергового опосвідчення.
На табличці цистерн, що використовуються для перевезення небезпечних вантажів, додатково повинно бути нанесено методом штампування або іншим аналогічним методом:
( Підпункт 1.4.11 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
дату проведення наступної перевірки;
( Підпункт 1.4.11 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
інші відомості, передбачені міжнародними регламентами з перевезення небезпечних вантажів.
( Підпункт 1.4.11 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
1.4.12 Цистерни з нижнім і верхнім зливом можуть бути використані для перевезення різних нафтопродуктів згідно з додатком 1 до Правил і ГОСТ 1510-84 "Нефть и нефтепродукты. Маркировка, упаковка, транспортирование и хранение".
Цистерни повинні подаватися під завантаження тих вантажів, для перевезення яких вони призначені згідно з технічною документацією на цистерни.
Цистерни з трафаретами "Бензин" і "С" використовуються тільки для перевезення світлих нафтопродуктів. Використання цих цистерн під налив темних нафтопродуктів не дозволяється. Використання цистерн для перевезення інших вантажів у неспеціалізованих цистернах дозволяється Укрзалізницею на підставі висновку заводу - виробника. При цьому налив у цистерни повинен здійснюватися без перевищення їх вантажопідйомності, а заповнення котла рідиною має бути менше 20% або більше 80% його об'єму. Ця вимога не застосовується до рідин, у яких кінематична в'язкість при температурі 20°.C складає не менше 2680 кв.мм/с, розплавлених речовин, у яких кінематична в'язкість при температурі наповнення складає не менше 2680 кв.мм/с, та вантажів з номером ООН 1963 "ГЕЛІЙ ОХОЛОДЖЕНИЙ РІДКИЙ" і номером ООН 1966 "ВОДЕНЬ ОХОЛОДЖЕНИЙ РІДКИЙ".
Спеціально виділені (спеціалізовані) цистерни загального парку залізниць України для перевезення хімічних і харчових вантажів дозволяється використовувати під налив тільки тих вантажів, для яких такі цистерни призначені згідно з додатком 1 до цих Правил.
Власні спеціальні (спеціалізовані) цистерни, бункерні напіввагони або контейнери-цистерни використовуються для перевезення вантажів згідно з трафаретами на вагонах (контейнерах-цистернах).
( Підпункт 1.4.12 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1430 від 25.11.2008 )
1.4.13 Цистерни для перевезення нафтопродуктів повинні мати один з таких трафаретів: "Бензин-Нефть", "Бензин", "Нефть", "Мазут", а спеціалізовані цистерни - точне найменування нафтопродукту.
Усі спеціальні (спеціалізовані) цистерни повинні мати відповідний колір котлів (кольорові смуги), знаки небезпеки, а також трафарети про найменування вантажу. Фарбування цистерн, нанесення на них знаків небезпеки, смуг і трафаретів про найменування вантажу повинні здійснюватись відповідно до цих Правил та
"Правил перевезення небезпечних вантажів", стандартів, технічних умов на виготовлення нових цистерн підприємством-виробником, а тих, які перебувають в експлуатації, - їх власником або орендарем.
Знаки небезпеки на цистернах наносяться в правій нижній частині котла, з обох боків, між днищем і хомутом котла.
Крім того, на торцевих днищах цистерн, спеціалізованих для перевезення хімічних і харчових вантажів, наноситься трафарет:
"Срочный возврат на __________________________________ железную дорогу".
(зазначається станція і залізниця)
Під ним наносяться трафарет: "Арендован...", "Собственник..." і вказується орендар або власник цистерни.
( Підпункт 1.4.13 пункту 1.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1135 від 05.11.2009 )
1.4.14 Фарбування котлів та нанесення всіх необхідних написів і трафаретів на цистерни, передбачених цими Правилами, здійснюється тільки олійними фарбами.
Знаки і написи на вагонах роблять згідно з альбомом-довідником "Знаки и надписи на вагонах грузового парка колеи 1520 мм № 632-2000 ПКБ ЦВ", затвердженим Комісією Ради залізничного транспорту держав-учасниць Співдружності 25.04.2001.
1.4.15 Власні вантажні вагони допускаються до виходу на загальну мережу залізниць України після реєстрації у картотеці власних вантажних вагонів Головним інформаційно-обчислювальним центром Укрзалізниці (далі - ГІОЦ) і автоматизованому банку даних інвентарного парку вантажних вагонів залізниць та вагонів, які належать підприємствам і організаціям (далі - АБД ПВ) у порядку, встановленому
Правилами експлуатації власних вантажних вагонів, затвердженими наказом Міністерства інфраструктури України від 29 січня 2015 року № 17, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 168/26613. Про проведений технічний огляд на днищах цистерн проставляється трафарет із зазначенням дати і пункту огляду. Торцеві днища і рами таких цистерн їх власники фарбують у зелений колір. Біля краю днищ по колу наноситься біла смуга шириною 300 мм.
Правильність фарбування котла і нанесених власником цистерни написів і трафаретів перевіряється разом з технічним оглядом цистерни.
На цистерні, призначеній для перевезення певного вантажу, наноситься трафарет, що відповідає роду цього вантажу, і знаки небезпеки, якщо він належить до небезпечних вантажів. Без указаних трафаретів і написів вихід власних і орендованих цистерн на загальну мережу залізниць України не дозволяється.
1.4.16 На станціях відправлення і призначення вантажів власні (орендовані) цистерни мають перебувати на під'їзних коліях.
1.4.17 Цистерни для перевезення скраплених газів мають бути обладнані:
вентилями із сифонними трубками для зливання і наливання вантажу;
вентилем для випускання пари з верхньої частини цистерни;
пружинним запобіжним клапаном;
штуцером для підключення манометра;
покажчиком рівня рідини.
1.4.18 Запобіжний клапан, який встановлено на цистерні, повинен сполучатися з газовою фазою цистерни і мати ковпак з отворами для випускання газу у випадку відкриття клапана. Площа отворів у ковпаку повинна бути не менше півтори площі робочого розрізу запобіжного клапана.
1.4.19 Кожний наливний і спускний вентиль цистерни для скрапленого газу повинен мати заглушку.
1.4.20 Цистерни, призначені для перевезення вибухонебезпечних горючих речовин, шкідливих речовин 1-го і 2-го класів небезпеки за "ГОСТ 12.1.007 ССБТ. Вредные вещества. Классификация и общие требования безопасности", повинні мати на сифонних трубках для зливання швидкісний клапан, що унеможливлює вихід газу при розриванні трубопроводу.
1.4.21 Цистерни для скраплених газів можна заповнювати тільки тим газом, для перевезення і зберігання якого вони призначені.
1.4.22 Перед наповненням цистерн газами відповідальною особою відправника провадиться ретельний огляд зовнішньої поверхні, справність і герметичність арматури, перевіряється наявність залишкового тиску і відповідність газу призначенню цистерни. Результати огляду цистерн і висновок щодо можливості їх наповнення реєструються в журналі.
1.4.23 Не допускається наповнювати газом несправні цистерни, якщо:
скінчився термін чергового опосвідчення;
відсутня або несправна арматура і контрольно-вимірювальні прилади;
відсутнє необхідне фарбування або написи;
в цистернах міститься не той газ, для якого вони призначені.
Вантажоодержувач, спорожнюючи цистерни, зобов'язаний залишити в них надлишковий тиск газу не менше 0,05 МПа.
Для скраплених газів, пружність пари яких у зимовий час може бути нижче 0,05 МПа, залишковий тиск установлюється інструкцією підприємства-відправника.
1.4.24 Наповнення цистерн скрапленими газами має відповідати нормам, які вказані в технічній документації на цистерни.
Власник повинен забезпечити утримання цистерни у справному стані і безпечні умови її експлуатації.
( Підпункт 1.4.24 пункту 1.4 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.4.25 При роботі всередині цистерни (внутрішній огляд, ремонт, очищення і т.ін.) мають застосовуватися безпечні світильники напругою не вище 12 В, а для вибухонебезпечних середовищ - у вибухобезпечному виконанні. У разі потреби здійснюється аналіз повітряного середовища, концентрація шкідливих речовин не повинна перевищувати гранично-допустимих норм.
1.4.26 Спеціалізовані контейнери-цистерни поділяються на:
контейнери-цистерни для перевезення безпечних рідин, які завантажуються і розвантажуються гравітаційним способом (кодове позначення - 70);
контейнери-цистерни для перевезення безпечних рідин, які завантажуються і розвантажуються примусово за допомогою спеціальних пристроїв (кодові позначення: 71, 72);
контейнери-цистерни для перевезення небезпечних рідин (кодові позначення: 73, 74, 75, 76);
контейнери-цистерни для перевезення небезпечних газів (кодові позначення: 77, 78, 79).
Кодове позначення контейнера-цистерни залежить від його конструктивних особливостей і максимального надлишкового тиску всередині цистерни при її випробуваннях.
1.4.28 Спеціалізовані великотоннажні контейнери-цистерни, які використовуються для перевезень вантажів у прямому або змішаному сполученні, повинні відповідати нормам
Міжнародної конвенції щодо безпечних контейнерів, державним і міжнародним стандартам, великотоннажні контейнери-цистерни, які не відповідають цим нормам, до перевезення не приймаються.
1.4.29 На контейнерах-цистернах у легкодоступному місці кріпиться табличка з некорозійного матеріалу, на якій наноситься інформація (маркування):
номер допуску;
виробник або знак виробника;
заводський номер;
дата випуску;
випробувальний тиск - МПа;
максимальний робочий тиск - МПа;
номінальна місткість, м-3;
розрахункова температура (якщо розрахункова температура вище + 50°.C);
дата першого гідравлічного випробування - рік/місяць;
дата останнього гідравлічного випробування - рік/місяць;
клеймо експерта, що провадив випробовування;
матеріал цистерни і матеріал захисного облицювання (якщо воно є);
назва власника цистерни або орендаря;
маса тари;
максимально допустима маса брутто;
код контейнера;
назва вантажу, для перевезення якого призначається контейнер.
На табличках контейнерів-цистерн для перевезення небезпечних вантажів додатково повинно бути зазначено:
( Підпункт 1.4.29 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом дев’ятнадцятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
дату проведення наступної перевірки;
( Підпункт 1.4.29 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом двадцятим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
інші відомості, передбачені міжнародними регламентами з перевезення небезпечних вантажів.
( Підпункт 1.4.29 пункту 1.4 глави 1 доповнено новим абзацом двадцять першим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
Безпосередньо на контейнер-цистерну можна наносити: назву власника цистерни і того, хто її експлуатує, об'єм, максимально допустиму масу брутто цистерни і назву вантажу.
При нанесенні числових значень указується одиниця виміру.
1.4.30 У разі пред'явлення вантажів до перевезення в контейнерах-цистернах відправник у перевізних документах вказує масу вантажу, власну масу контейнера і загальну масу брутто всієї відправки.
Маса вантажу в контейнері-цистерні не повинна перевищувати його вантажопідйомність.
1.4.31 Завантаження вантажів у контейнери-цистерни з маркуванням, яке не відповідає вимогам структури маркувального коду для спеціалізованих великотоннажних контейнерів (ГОСТ 25588-83 "Контейнеры крупнотоннажные. Маркировка") і середньотоннажних контейнерів (ГОСТ 22377-77), не дозволяється.
1.4.32 Якщо спеціалізовані контейнери-цистерни за своїми розмірами (параметрами) однакові з універсальними контейнерами загального парку і не містять небезпечних вантажів, то їх можна перевозити в одному вагоні разом з універсальними контейнерами.
( Підпункт 1.4.33 пункту 1.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1135 від 05.11.2009 )
( Підпункт 1.4.34 пункту 1.4 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 138 від 08.06.2011 )
1.4.34 На кожній цистерні і контейнері-цистерні з небезпечними вантажами наносяться знаки небезпеки і спеціальні трафарети згідно з
"Правилами перевезення небезпечних вантажів". На неочищених і недегазованих порожніх цистернах і контейнерах-цистернах повинно бути аналогічне маркування. Після вивантаження небезпечних вантажів, очищення і дегазації цистерн (контейнерів-цистерн) одержувачем маркування знімається.
( Абзац другий підпунтку 1.4.34 пункту 1.4 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 138 від 08.06.2011 )
( Підпункт пункту 1.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1135 від 05.11.2009 )
1.5. Налив і злив
1.5.1 Налив і злив вантажів, які перевозяться в цистернах, бункерних напіввагонах і контейнерах-цистернах, проводиться на місцях незагального користування.
1.5.2 Під налив повинні подаватись справні цистерни, бункерні напіввагони і контейнери-цистерни згідно з додатком 1, які відповідають найменуванню вантажу, що в них перевозиться.
1.5.3 Не дозволяється подавати під налив цистерни, бункерні напіввагони і контейнери-цистерни, без технічного огляду і визнання їх придатними для перевезення цих вантажів.
Огляд вагонів і контейнерів здійснюється в порожньому стані.
( Абзац другий підпункту 1.5.3 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
При подачі вагонів під навантаження небезпечними вантажами залишковий строк до наступного планового ремонту цих вагонів не повинен бути меншим за строк, визначений нормативним документом з технічного обслуговування вагонів в експлуатації.
( Абзац третій підпункту 1.5.3 пункту 1.5 глави 1 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
( Пункт 1.5.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1454 від 01.12.2008 )
1.5.4 Технічний огляд і визначення придатності ходових частин, колісних пар, буксового вузла, рами вагона, гальмівних і ударно-тягових пристроїв рухомого складу проводяться працівниками вагонного господарства, у процесі огляду також перевіряється наявність табличок і написів, що вказують на технічну характеристику вагонів і контейнерів-цистерн. Результати огляду записуються в журналі форми ВУ-14 із зазначенням найменування вантажу, під перевезення якого цей вагон призначається.
( Абзац перший підпункту 1.5.4 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
Технічний стан і придатність для перевезення наливних вантажів котлів спеціальних (спеціалізованих) цистерн і контейнерів-цистерн, а також їх арматури й обладнання визначає відправник.
1.5.5 При оформленні накладної відправник у графі 7 проставляє відмітку "Цистерна (контейнер-цистерна), її арматура й обладнання справні та відповідають установленим вимогам.
( Абзац перший підпункту 1.5.5 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014; в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
Завантаження цистерн здійснюється не пізніше 24 години після закінчення технічного обслуговування.
1.5.6 Підготовку цистерн парку залізниць під налив нафтопродуктів провадить залізниця або відправник за рахунок залізниці за договором з дотриманням вимог, передбачених "Технологічним процесом роботи залізничних станцій з наливу та зливання нафтовантажів і промивально-пропарювальних станцій з очищення та підготовки цистерн для перевезення вантажів", і правилами охорони праці при промиванні гарячою водою і парою.
Після промивання і пропарювання до вирівнювання температури всередині котла цистерни з температурою навколишнього середовища для уникнення деформації котла кришку наливного люка треба залишити відкритою.
( Підпункт 1.5.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1430 від 25.11.2008 )
1.5.7 Підготовка під налив спеціальних (спеціалізованих) цистерн, бункерних напіввагонів і контейнерів-цистерн усіх форм власності провадиться засобами і за рахунок відправника.
1.5.8 Цистерни, призначені для перевезення тільки одного виду небезпечного вантажу, у порожньому стані приймаються до перевезення від одержувача за таких умов:
спеціальні (спеціалізовані) цистерни, що призначені для перевезення скраплених вуглеводневих газів і аміаку, - з надлишковим тиском у цистерні після зливу не менше 0,05 МПа;
цистерни, в яких перевозився жовтий (білий) фосфор, - після промивки котла, очищення зовні від залишків вантажу і наповнення чистою водою (взимку - розчином хлористого кальцію) висотою шару не менше 30 см;
цистерни, в яких перевозились кислоти, - після злиття вантажу повністю, якщо це дозволяють конструктивні особливості даного типу цистерн, і очищення їх зовнішньої поверхні від підтікання вантажу;
цистерни, в яких перевозилися метиловий спирт (метанол), антифриз, денатурат, етиленгліколь та інші гліколі (спирти), - після промивки водою. Вода після промивання має бути повністю злита з цистерни в інші ємкості;
цистерни, в яких перевозились їдкі (крім кислот) і отруйні вантажі, - після їх злиття повністю та очищення зовнішньої поверхні цистерни від підтікання вантажу;
цистерни після зливу сірковуглецю в період з 1 квітня до 1 жовтня одержувач зобов'язаний наповнити чистою водою висотою шару не менше 5 см або заповнювати інертним газом під надлишковим тиском від 0,01 до 0,03 МПа.
1.5.9 На цистерни, які вивантажені на умовах, наведених у п. 1.5.8, наклеюють знаки небезпеки відповідно до вантажу, який раніше перевозився.
( Підпункт 1.5.9 пункту 1.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1135 від 05.11.2009 )
1.5.10 При пред'явленні до перевезення порожніх контейнерів-цистерн з-під небезпечних вантажів одержувач зобов'язаний забезпечити таку саму щільність закриття люків та інших запірних пристроїв, як і для завантажених контейнерів, а також видалити сліди й залишки вантажів на зовнішній поверхні контейнерів.
1.5.11 Придатність у комерційному відношенні цистерн усіх форм власності, бункерних напіввагонів і контейнерів-цистерн для перевезення конкретних вантажів визначає відправник, який несе відповідальність відповідно до чинного законодавства України за псування вантажу в результаті наливу в невідповідну або неочищену цистерну (бункерний напіввагон, контейнер-цистерну), а також за наслідки неправильного їх використання.
( Пункт 1.5.11 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту
№ 54 від 31.01.2004 )
1.5.12 У пунктах масового наливу нафтопродуктів цистерни, бункерні напіввагони і контейнери-цистерни, які пред'являються під налив, оглядають приймальники відправника одночасно з працівниками залізниці на коліях станції або промивально-пропарювальних підприємств до подачі на наливні колії.
Якщо промивально-пропарювальне підприємство віддалене від підприємства масового наливу, то приймальник відправника на промивально-пропарювальному підприємстві має бути постійно.
1.5.13 Цистерни з несправними зливними пристроями, внутрішніми сходами, кришками люків, баранчиками, з течею в котлах, без вушок для пломбування на кришках люків, а також без гумових прокладок, якщо є спеціальні пази для їх укладки, з несправними та неопломбованими запобіжними клапанами подавати і використовувати під налив не дозволяється.
1.5.14 Очищення внутрішньої поверхні котла цистерни і контейнера-цистерни, необхідність якого виявлена в пункті наливу нафтопродуктів після приймання цистерни (контейнера-цистерни) приймальником відправника, здійснюється засобами і за рахунок вантажовідправника.
1.5.15 Маса вантажів, які перевозяться наливом у цистернах, визначається відповідно до
Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082.
1.5.16 Порядок наливу і зливу рідких хімічних вантажів і харчових продуктів, які перевозяться в спеціальних (спеціалізованих) цистернах і контейнерах-цистернах, установлюється керівництвом з експлуатації спеціального (спеціалізованого) вагона-цистерни, контейнера-цистерни або інструкціями, що розроблюються підприємствами-відправниками та одержувачами цих вантажів.
( Підпункт 1.5.16 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.5.17 З метою запобігання витоку наливних вантажів з цистерн (контейнерів-цистерн) відправник має перед завантаженням розрахувати їх ступінь наповнення з урахуванням максимальних параметрів (об'ємного термічного розширення вантажів та температури речовини при перевезенні) згідно з такими вимогами:
1.5.18 Не дозволяється наливати вантаж з температурою вище 100°.C в цистерни і контейнери-цистерни, обладнані універсальним зливним пристроєм (за винятком цистерн з паровою оболонкою).
1.5.19 Якщо знаки, написи (трафарети) або поверхня котла цистерни, бункерного напіввагона або контейнера-цистерни забруднились під час наливу, відправник зобов'язаний відновити видимість знаків і написів та протерти поверхню котла. За недотримання цієї вимоги з відправника стягується плата за користування вагонами за весь час простою під очищенням відповідно до статей 35 та 119
Статуту залізниць України.
1.5.20 У разі виявлення течі з цистерни або контейнера-цистерни в пункті наливу відправник повинен негайно вжити заходів щодо забезпечення схоронності вантажу і перекачування його в іншу цистерну, контейнер-цистерну або іншу ємкість.
У разі виявлення течі з цистерни або контейнера-цистерни на коліях станції відправлення і неможливості перекачування вантажу засобами залізниці несправна цистерна або контейнер-цистерна повертається відправнику і вантаж перекачується в його ємкість (цистерну, контейнер-цистерну) або в цистерну, надану залізницею.
1.5.21 Під кришку наливного люка цистерни (контейнера-цистерни) відправник встановлює ущільнювальну прокладку з матеріалу, який не вступає в реакцію з вантажем , що перевозиться, після чого кришка щільно закривається.
На цистернах парку залізниць, які мають на наливному люці спеціальний паз для гумової прокладки, така прокладка ставиться засобами залізниці.
Завантажені цистерни і контейнери-цистерни пред'являються до перевезення опломбованими відправником запірно-пломбувальними пристроями (ЗПП). Порядок пломбування цистерн і контейнерів-цистерн установлюються
Правилами пломбування вагонів і контейнерів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 № 542 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 10.09.2001 за № 793/5984.
( Абзац третій підпункту 1.5.21 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 156 від 25.04.2017 )
1.5.22 Цистерни (контейнери-цистерни), залиті невідповідним вантажем (з порушенням спеціалізації, встановленої цими Правилами) або вантажем, перевезення якого не дозволено в цистернах (контейнерах-цистернах), станція відправлення зобов'язана негайно повернути відправнику для зливу й очищення за його рахунок з нарахуванням плати за користування вагонами (контейнерами) згідно зі статтею 119
Статуту залізниць України.
Кожний випадок завантаження цистерн (контейнерів-цистерн) невідповідним вантажем розслідується, а винні особи притягуються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
( Підпункт 1.5.22 пункту 1.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1135 від 05.11.2009 )
1.5.23 Одержувачі зобов'язані завчасно вживати заходів щодо організації зливу вантажу, а у разі потреби - його розігріву.
Не дозволяється злив вантажу через нижній зливний пристрій при закритій кришці верхнього люка через можливість виникнення недопустимого вакууму в котлі цистерни.
( Абзац третій підпункту 1.5.23 пункту 1.5 глави 1 виключено на підставі Наказу Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.5.24 Злив вантажів з цистерн, бункерних напіввагонів і контейнерів-цистерн провадиться повністю (за винятком випадків, коли стандартами допускається наявність залишків) з видаленням в'язких продуктів з внутрішньої поверхні котла і бункера. Нафтопродукти вважаються повністю злитими з цистерн і контейнерів-цистерн з верхнім зливом за наявності залишку не більше 1 см (за заміром під наливним люком).
У вагонах для нафтобітуму (бункерних напіввагонах) допускається залишок не більше 3 см (за вимірюваннями в середній частині бункера) (ГОСТ 1510-84, п.3.4).
За згодою між відправником і одержувачем очищення внутрішньої поверхні власних (орендованих) цистерн може не проводитись.
1.5.25 Залізниця може перевірити повноту зливу цистерн, бункерних напіввагонів, контейнерів-цистерн і має право не приймати не очищенні після зливу цистерни, бункерні напіввагони і контейнери-цистерни. Вантажна операція вважається незакінченою до повного очищення вагонів (контейнерів), а з одержувача стягується плата за користування вагонами (контейнерами) за весь час їх затримки під очищенням.
У разі виявлення на станціях зливу цистерн, бункерних напіввагонів, контейнерів-цистерн із залишками вантажу, а також із неочищеною зовнішньою поверхнею котла (бункера) складається акт загальної форми і цистерни (бункерні напіввагони), контейнери-цистерни із залишками вантажу повертаються одержувачу для очищення.
1.5.26 Визначення норм недостачі наливних вантажів при перевезеннях залізничним транспортом здійснюється згідно з
Правилами видачі вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000
№ 644 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 862/5083.
1.5.27 Пункти наливу і зливу поділяються на механізовані і немеханізовані.
Пунктами механізованого наливу і зливу вважаються такі пункти, де налив цистерн проводиться самостіканням із сховищ або за допомогою насосів з механічним приводом, а злив з цистерн проводиться за допомогою таких самих насосів або самостіканням через нижній зливний люк цистерни.
Пунктами немеханізованого наливу і зливу вважаються пункти, де налив цистерн або злив проводиться ручними насосами.
1.5.28 У разі надходження на пункт зливу нафтопродукту в цистернах без ЗПП, якщо у відповідності до перевізних документів вони були опломбовані або перевантажені під час перевезення, а також при надходженні палива Т-1, Т-2, ТС-1 і авіаційного бензину одержувачу надається в разі потреби термін тривалістю 35 хв. для виконання аналізу вантажу без оплати за користування вагонами.
1.5.29 У разі подачі під злив цистерн (контейнерів-цистерн) з несправними зливними пристроями або бункерних напіввагонів з несправними паропідігрівальними пристроями одержувачу надається термін для зливу (вивантаження) за згодою начальника станції з одержувачем без оплати за користування вагонами.
1.5.30 Про прибуття вантажу в невідповідній цистерні (контейнері-цистерні), в цистерні (контейнері-цистерні) з несправним зливним пристроєм або в бункерному напіввагоні з несправними паропідігрівальними пристроями станція зливу складає акт загальної форми за участю одержувача.
1.5.31 Одержувач повинен мати біля пункту наливу технічні засоби для перекачування вантажу з несправної цистерни, а також необхідні пристрої, які забезпечують роздільне збирання і зберігання різних світлих і темних нафтопродуктів.
1.5.32 Місця наливу і зливу обладнуються вибухобезпечним освітленням, що забезпечує проведення вантажних робіт цілодобово, а також обладнуються протипожежними засобами згідно з установленими нормами.
У місцях наливу і зливу легкозаймистих рідин, не обладнаних електричним освітленням, як освітлювальні прилади, безпосередньо біля місць проведення вказаних операцій, дозволяється використовувати тільки електричні акумуляторні вибухобезпечні ліхтарі. Куріння і застосування відкритого вогню на відстані ближче 50 м від місць наливу або зливу небезпечних вантажів не дозволяється.
1.5.33 Місця наливу небезпечних вантажів мають бути віддалені від залізничних складів, станційних споруд, головних колій, загальних місць навантаження та вивантаження і від житлових будинків на відстані не менше 100 м, від місць навантаження, вивантаження і зберігання вибухових і отруйних речовин - не менше 200 м. Місця зливу небезпечних вантажів повинні бути віддалені у першому випадку на відстань не менше 50 м, а в другому - не менше 125 м.
Керівник залізниці має право дозволяти відхилення від встановлених норм. При цьому вказані відстані і додаткові заходи безпеки визначає комісія у складі головного інженера Дирекції перевезень (голова), представника пожежної охорони, начальника станції, комерційного ревізора, вантажовласника і представника місцевого органу виконавчої влади. Висновок комісії надається на затвердження керівнику залізниці.
( Абзац другий підпункту 1.5.33 пункту 1.5 глави 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
1.5.34 Окремі вантажі з числа тих, що перевозяться наливом у цистернах і контейнерах-цистернах, застигають або набувають підвищеної в'язкості, що викликає необхідність попереднього розігріву їх перед зливом.
Одержувачі вантажів, які мають властивість застигати при охолодженні, та в'язких вантажів зобов'язані мати достатні за потужністю засоби підігріву, що забезпечують повний злив таких вантажів з цистерн і контейнерів-цистерн.
Одночасно з розігрівом вантажу в цистерні або контейнері-цистерні перед відкриттям зливного клапана особливо в зимовий час необхідно розігріти клапан зовні для запобігання пошкодженню його при відкритті.
Для прискорення зливу з цистерн з паровою оболонкою зливний пристрій відкривають після короткочасного розігріву (15-20 хв.), при цьому вантаж починає зливатися з цистерни у в'язкому стані.
1.5.35 Розігрів вантажу в цистернах, контейнерах-цистернах і бункерних напіввагонах вогнищами, жаровнями, форсунками та іншими джерелами відкритого вогню, а також вивантаження бітуму без розігріву шляхом виколювання ломами, кирками не дозволяється.
1.5.36 Вантаж, який має властивість застигати при охолодженні, та в'язкий вантаж, що прибув у цистерні з паровою оболонкою, розігрівають парою. Для цього перед початком зливу до вихідного (верхнього) патрубка на корпусі зливного пристрою підключають шланг від паропроводу. Одночасно на патрубки, які розміщені біля торцевих днищ цистерни, надівають шланги для спуску конденсату.
Пара тиском 0,3-0,4 МПа подається в парову оболонку зливного пристрою поступово так, щоб спочатку з кінцевих патрубків для конденсату виходила невелика кількість пари, а потім тільки конденсат. При впусканні пари і в процесі зливу вантажу нижній патрубок на корпусі зливного пристрою, що призначений для спуску конденсату, повинен бути закритим.
Через 15-20 хв. після подачі пари, коли зливний пристрій і низ цистерни біля зливного пристрою будуть прогріті, відкривають зливний клапан. У разі виникнення ускладнень з відкриттям клапана треба дещо збільшити час підігріву, тому що причиною цього може бути льодяна пробка (що утворюється у разі перевезення обводненого нафтопродукту), яку необхідно розтопити.
1.5.37 При наливі бункерних напіввагонів бункери заповнюються вантажем з недоливом на 250 мм до верхніх країв бортів. Температура вантажу, який наливають, не повинна перевищувати 150°.C. Після наливу відправник закриває кришки бункерів.
1.5.38 Відправник нафтобітуму зобов'язаний обладнати фронти наливу пристроями, які захищають від попадання в бункер атмосферних опадів, при наливанні під час дощу та снігу.
1.5.39 Для вивантаження бітуму з бункерних напіввагонів одержувачі зобов'язані мати відповідні приймальні і паропідігрівальні пристрої. Пара для підігріву бункерів уводиться в простір між стінками бункерів шлангами, що приєднуються до відповідних пристроїв. Щоб уникнути пошкодження стінок бункера пара повинна впускатися обережно шляхом повільного відкривання впускного вентиля. Тиск пари в магістралі (перед впускним вентилем) не повинен бути вище 0,4 МПа.
Готовність бункерів до вивантаження і момент припинення підігріву визначаються початком сповзання бітуму, який прилип до верхніх кромок внутрішніх стінок бункера.
Більш тривалий підігрів утруднює вивантаження, а розігрів до повного розплавлення бітуму викликає довгочасний простій бункерних напіввагонів, тому що для вивантаження вантажу в рідкому вигляді вони не пристосовані.
Після припинення впускання пари шланги від'єднують. Гвинти гаків-зачепів з боку, протилежного вивантаженню, розгвинчуються і обережно відводяться в бік, гаки з боку вивантаження залишаються на місці (гвинти замків не розгвинчуються). Після цього бункери перевертаються.
Вивантаження бункерів має провадитись послідовно.
Перевертання одночасно двох і більше бункерів не дозволяється для уникнення перекидання напіввагона.
1.5.40 Після вивантаження бункерів одержувач зобов'язаний очистити від залишків вантажу їх зовнішні стінки, раму і колісні пари, установити в нормальне положення всі гаки-зачепи і повністю закрутити гвинти замків, використовуючи у разі потреби короткий ломик.
Бункери після зливу мають бути встановлені і закріплені без перекосу як відносно площини рами вагона, так і відносно один до одного.
За повернення недозлитих або неочищених бункерних напіввагонів, а також за псування їх одержувач несе таку саму відповідальність, як і за цистерни.
1.6 Перевезення наливних вантажів за участю залізничних ліній вузької колії
1.6.1 Перевезення нафти і нафтопродуктів в цистернах і контейнерах-цистернах за участю залізничних ліній вузької колії провадиться за перевізними документами, складеними до станції примикання вузької колії на адресу нафтобази нафтозбутової організації.
У разі відсутності в пункті примикання нафтобази перевезення провадиться за перевізними документами, складеними на весь шлях перевезення, з перевантаженням на станції примикання з одних цистерн в інші, з цистерн у бочки або іншу тару. Перевантаження виконується засобами відправника, одержувача або залізниці за угодою.
Відправник вказує в перевізних документах, чиїми засобами буде проводитись перевантаження. Якщо перевантаження буде провадитись засобами залізниці, відправник зобов'язаний разом з перевізними документами надати станції відправлення письмову згоду на це начальника станції перевантаження.
1.6.2 Кислота, метанол, скраплені гази та інші вантажі, перевезення яких лініями широкої колії здійснюється в спеціальних (спеціалізованих) цистернах або контейнерах-цистернах, можуть перевозиться між станціями залізничних ліній широкої і вузької колії тільки в тарі, яка відповідає вимогам стандартів (технічних умов).
1.6.3 Олія рослинна, патока та інші харчові продукти, а також хімічні вантажі, що перевозяться наливом у спеціальних (спеціалізованих) цистернах, можуть прийматися до перевезення за перевізними документами, складеними на весь шлях перевезення, за умови перевантаження їх на станціях примикання засобами відправника або одержувача в свою тару.
Етиловий (винний) спирт наливом у цистернах приймається до перевезення за перевізними документами, складеними до станції примикання вузької колії.
2. Додаткові умови перевезення вантажів наливом
2.1. Нафтові вантажі
2.1.1 Нафта і нафтопродукти перевозяться в цистернах і контейнерах-цистернах з внутрішнім маслобензиностійким і паростійким захисним покриттям, що задовольняє вимогам електростатичної іскробезпеки, обладнаних люками для верхнього наливу та нижнього зливу.
2.1.2 Підготовка цистерн і контейнерів-цистерн під налив нафтопродуктів провадиться відповідно до вимог додатка 2 до ГОСТ 1510-84. Порожні цистерни із залишками нафти і нафтопродуктів у випадках, передбачених ГОСТ, можуть бути використані під налив цих же вантажів без попередньої очистки і промивки.
2.1.3 Цистерни, що подаються для підготовки під налив, супроводжуються пересильною накладною на порожню цистерну, яка містить найменування злитого нафтопродукту. За відсутності вказаного документа найменування злитого нафтопродукту встановлюється шляхом аналізу залишку вантажу в цистерні або в контейнері-цистерні. Не дозволяється використовувати цистерни і контейнери-цистерни, які не мають супроводжувальних документів, для наливу нафтопродуктів, що застосовуються в авіаційній техніці. Використання таких цистерн і контейнерів-цистерн для наливу бензинів, розчинників, нафтової ароматики, гасів, масел першої групи допускається за умови підготовки їх згідно з позначенням 1 в табл. 1 додатка 2 до ГОСТ 1510-84.
2.1.4 Цистерни, що подаються під налив, супроводжуються пересильною накладною на порожню цистерну, яка містить відомості про найменування злитого нафтопродукту і під налив якого вона підготовлена. Цистерни, що подаються під налив після промивання на промивально-пропарювальній станції, супроводжуються актом форми ВУ-20, наведеному в Технологічному процесі роботи залізничних станцій з наливу та зливання нафтовантажів і промивально-пропарювальних станцій з очищення та підготовки цистерн для перевезення вантажів, із зазначенням в ньому відповідного пункту табл. 1 додатка 2 ГОСТ до 1510-84 про підготовку цистерни під налив. Не допускається використовувати цистерни з трафаретом "Бензин" для перевезення нафти, мазуту, масел, моторного палива, бітуму і аналогічних їм за фізико-хімічними властивостями нафтопродуктів.
( Підпункт 2.1.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства транспорту та зв'язку
№ 1430 від 25.11.2008 )
2.1.5 Цистерни, що використовуються для перевезення нафтопродуктів у кільцевих маршрутах, повинні проходити профілактичну обробку протягом часу, встановленого відправником і одержувачем за узгодженням, але не більше п'ятикратного використання (завантаження) цистерн для нафтопродуктів, зазначених у пунктах 1-10, 16, 17, 19, 20, 21, 28, і не менше одного разу на місяць для нафтопродуктів, зазначених у пунктах 11-15, 18, 22, 23, 29-34 ГОСТ 1510-84. При цьому обробка цистерн у першому випадку провадиться відповідно до позначки 2, а в другому - відповідно до позначки 3 табл. 1 додатка 2 до ГОСТ 1510-84.
2.1.6 На цистерни або контейнери-цистерни, придатні під налив нафтопродуктів, приймальник відправника наклеює бирки з позначенням роду продукту, під налив якого цистерна або контейнер-цистерна може бути використана.
2.1.7 Заповнення нафтопродуктами цистерн і контейнерів-цистерн провадиться з урахуванням збільшення об'єму нафтопродуктів при підвищенні температури під час перевезення, а також повного використання місткості і вантажопідйомності цистерн і контейнерів-цистерн.
Температура нафти, яка наливається, не повинна перевищувати 30°C.
( Абзац другий підпункту 2.1.7 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
2.1.8 Для скорочення втрат світлих нафтопродуктів від випарювання і запобігання недовикористанню вантажопідйомності цистерн і контейнерів-цистерн за рахунок утворення піни при наливі відправник зобов'язаний проводити налив по шлангах (трубах), які доходять до днища котла цистерни, або використовувати інші способи наливу, що запобігають утворенню піни.
Налив нафтопродуктів вільнопадаючим струменем не допускається.
2.1.9 Паливо для реактивних двигунів, авіаційні бензини і авіаційні масла наливають у цистерни через естакади, які обладнані навісами або дахами, за винятком естакад підприємств тривалого зберігання і наливних пунктів магістральних нафтопродуктів, а також естакад, обладнаних пристроями, що забезпечують герметизацію операцій наливу.
2.1.10 До кожного перевізного документа, що пред'являється відправником на перевезення нафтопродуктів, додається паспорт якості. У разі оформлення накладної в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису) паспорт додається також в електронному вигляді.
( Абзац перший підпункту 2.1.10 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 138 від 08.06.2011 )
У разі перевезення нафтопродуктів маршрутами і групами за одним перевізним документом паспорти якості додаються у кількості не менше п'яти примірників, які використовуються у випадках відчеплення цистерн через технічну несправність або з інших причин.
2.1.11 У пунктах розпилення нафтопродуктів відправлення цистерн і оформлення перевізних документів провадиться у термін не більше однієї години з моменту прибуття маршруту. При затримці цистерн в очікуванні відправлення більше цього терміну станцією розпилення складається акт загальної форми із зазначенням причин простою цистерн, на підставі якого стягується плата за користування цистернами з винної сторони (відправника або одержувача) згідно з
Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.99 № 113 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15.03.99 за № 165/3453.
2.1.12 Маса нафти і нафтопродуктів, налитих у цистерни або контейнери-цистерни, визначається одним з методів, визначених
Інструкцією про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженою наказом Міністерства палива та енергетики України, Міністерства економіки України, Міністерства транспорту та зв’язку України, Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 20 травня 2008 року № 281/171/578/155, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 02 вересня 2008 року за № 805/15496.
( Підпункт 2.1.12 пункту 2.1 глави 2 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
2.2. Етилований бензин
2.2.1 Етилований бензин має забарвлення яскраво-оранжевого, жовтого або синього кольорів, отруйно діє на людину як при вдиханні парів, так і при проникненні в організм через шкіру. Етилований бензин особливо небезпечний тим, що отруйна дія його на організм виявляється уповільнено і спочатку отруєння непомітне для потерпілого.
2.2.2 Етилований бензин перевозиться, як правило, у чотиривісних бензинових цистернах (без зливного пристрою). На цистернах з етилованим бензином має бути нанесено незмивною фарбою напис: "Бензин этилированный". З дозволу Укрзалізниці допускається використання для перевезення етилованого бензину також цистерн з універсальним зливним пристроєм. У цьому разі на котлах таких цистерн наноситься такий самий трафарет.
2.2.3 Не дозволяється використання цистерн, які мають трафарет "Бензин этилированный", для перевезення спеціальних сортів бензину, які не застосовуються як моторне паливо (бензину екстракційного, сорту "Калоша", уайт-спіриту та інших, які застосовуються у виробництві як розчинники і для побутових потреб), а також гасу освітлювального.
Цистерни після зливу етилованого бензину дозволяється використовувати під налив неетилованих нафтопродуктів, які застосовуються як моторне або котлове паливо (за винятком вказаних спеціальних сортів бензину).
2.2.4 Після наливу і зливу етилованого бензину підтікання на зовнішній поверхні котла цистерни відправники (одержувачі) старанно витирають ганчірками, що просочені чистим гасом або звичайним бензином.
2.2.5 У перевізних документах на етилований бензин у графі "Найменування вантажу" зазначається: "Бензин моторний етилований" і сорт бензину, наприклад, "Бензин моторний етилований авіаційний Б-100", а також проставляються необхідні відомості про небезпеку вантажу.
У пересильній накладній на порожню цистерну в графі "Найменування вантажу, злитого з цистерни" відправник вказує: "Бензин етилований".
2.2.6 У разі виявлення течі з цистерни під час перевезення працівники залізниці негайно вживають заходів до усунення течі і перекачують вантаж в справну цистерну, яка має трафарет: "Бензин этилированный". При перекачуванні необхідно дотримуватись відповідних застережних заходів і не допускати попадання рідини на руки та інші частини тіла.
Якщо теча виявлена на станції, де є нафтосклад, то цистерна негайно подається під злив на цей склад. За відсутності такого складу і неможливості перекачування в іншу цистерну етилований бензин передається іншій організації.
Передача провадиться в порядку, передбаченому
Правилами реалізації вантажів, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000
№ 644 та зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 869/5090.
2.2.7 З метою попередження отруєнь при наливі і зливі етилованого бензину необхідно виконувати такі заходи безпеки:
роботи щодо наливу і зливу мають бути механізовані із забезпеченням максимальної герметизації;
працівники, які проводять налив і злив етилованого бензину, перед початком робіт повинні бути ознайомлені з його властивостями, проінструктовані з питань охорони праці під час роботи з етилованим бензином і забезпечені відповідним спецодягом;
під час виконання робіт працівники повинні стояти з надвітряного боку. Усі роботи всередині котла цистерни проводяться з обов'язковим використанням шлангового протигазу.
2.3. Перевезення харчових вантажів
2.3.1 Харчові вантажі (рослинна олія, патока, саломас тощо) перевозяться в спеціальних (спеціалізованих) власних або орендованих цистернах і контейнерах-цистернах з нижнім зливом.
На цистернах, спеціалізованих для перевезення харчових вантажів, на всю довжину котла з обох боків наносяться дві смуги червоного кольору шириною кожна 100 мм (проміжок між смугами 500 мм), а по периметру днищ - кільцева червона смуга шириною 100 мм. У проміжку між смугами вправо від середини котла буквами висотою 126 мм наноситься чорною фарбою найменування вантажу: "Патока", "Масло растительное" тощо.
2.3.2 Підготовка цистерн і контейнерів-цистерн для перевезення харчових продуктів провадиться відправником.
Перед наливом харчових продуктів у нові цистерни і контейнери-цистерни відправник повинен протерти внутрішню поверхню котла цистерни ганчірками, просоченими продуктами, які призначені для наливу. Особливо ретельно протирання повинно проводитись у швах котла.
Після зливу спеціальна (спеціалізована) цистерна або контейнер-цистерна опломбовується одержувачем і направляється на станцію приписки за перевізними документами.
Використання цистерн і контейнерів-цистерн, які призначені для перевезення харчових продуктів, не за прямим призначенням не дозволяється.
2.3.3 Перевезення виноградних вин допускається у власних або орендованих ізотермічних вагонах-цистернах у супроводі провідників відправника або в цистернах-термосах.
2.3.4 Мінеральні питні води перевозяться наливом в емальованих ізотермічних герметичних власних цистернах з провідниками згідно з вимогами ДСТУ 2991-95 "Води мінеральні питні. Технічні умови". Цистерни мають бути обладнані пристроями для наповнення і зливу води, водомірними склом для заміру рівня води, запобіжними клапанами або компенсаторами.
Для перевезення мінеральних вод можуть використовуватись власні цистерни-термоси ДСТУ 3445-96 (ГОСТ 10674), які обладнані пристроями для наповнення і зливу води, запобіжними клапанами або компенсаторами і спеціальними запірними пристроями, що забезпечують збереженість води при перевезенні з ЗПП відправника.
Мінеральна питна вода, що пред'являється до перевезення, повинна відповідати вимогам ДСТУ 878-93. Налив і злив мінеральної води провадиться на під'їзних коліях підприємств, які мають спеціальні пристрої для наливу і зливу. Цистерни заповнюються водою в об'ємі 98-99% їх місткості і пломбуються відправником. Тривалість перевезення мінеральної води з дня наповнення цистерни - не більше 20 діб. Мінеральна вода, яка прибула на станцію призначення зі справними ЗПП відправника, видається одержувачу без перевірки її кількості та якості.
Налив контейнерів-цистерн здійснюється на під'їзних коліях відправників з установкою контейнерів на фітингові платформи зливними приладами всередину з повним використанням місткості платформ і додержанням вимог правил розміщення та кріплення вантажів.
( Абзац другий підпункту 2.3.5 пункту 2.3 глави 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
№ 565 від 05.11.2014 )
Контейнери-цистерни завантажуються не вище їх трафаретної вантажопідйомності і вантажопідйомності фітингової платформи з урахуванням їх тари. Контейнери-цистерни перевозяться із ЗПП відправника. Вантаж перевозиться без додержання температурного режиму.
2.4. Етиловий (винний) спирт
2.4.1 Етиловий (винний) спирт перевозиться залізницями в модернізованих власних та орендованих цистернах з верхнім зливом.
У модернізованих цистернах мають бути заварені нижні зливні пристрої, приварені стандартні вушка на кришці і горловині люка для навішування двох ЗПП, надійно закритий ковпак запобіжно-впускного клапана.
Перевезення етилового (винного) спирту в немодернізованих цистернах допускається за окремими договорами між залізницею і відправником відповідно до статті 63
Статуту залізниць України.
На цистернах для перевезення спирту наносять встановлені трафарети згідно з пунктами 1.4.13-1.4.15 цих Правил.
2.4.2 На внутрішній поверхні наливного люка спиртових цистерн має бути нанесена лінія висоти наливу спирту або приварена планка.
Налив спирту вище або нижче встановленої висоти дозволяється не більше ніж на 5 см.
2.4.3 Після наливу спирту в цистерну до встановленого рівня визначається температура спирту в цистерні і відбирається проба, за якою відправник встановлює міцність спирту.
Після відбору проби відправник визначає висоту недоливу спирту в цистерні від верхнього краю наливного люка до рівня налитого спирту.
Пляшки з пробами пломбуються пломбами станції відправлення і зберігаються у відправника до надання йому одержувачем акта про прийом спирту без зміни міцності або до проведення аналізу проби.
2.4.4 Висота недоливу спирту вимірюється спеціальною металічною лінійкою, яка має державне повірочне тавро і на якій нанесені поділки з інтервалом 1 мм.
При вимірюванні недоливу лінійка опускається в цистерну таким чином, щоб її поперечна планка лежала на краях люка перпендикулярно поздовжній осі цистерни. Швидко піднявши лінійку вгору, по лінії змочування визначають висоту недоливу спирту з точністю до 1 мм.
Після закінчення заміру відправник вкладає в паз на люці гумову прокладку, щільно закриває кришку люка та пломбує цистерну. На кришку наливного люка накладається два ЗПП.
2.4.5 У перевізному документі в графі "Найменування вантажу" відправником зазначається:
сорт спирту (сирець, ректифікат);
міцність спирту з точністю до 0,1%;
температура спирту в цистерні під час замірювання висоти недоливу з точністю до 0,5°.C;
висота недоливу з точністю до 1 мм;
кількість налитого спирту в декалітрах.
Відомості про масу спирту, які вказуються відправником у перевізному документі, використовують тільки для визначення провізної плати.
Відправник може додавати до перевізних документів акт про відвантаження спирту, який є документом, що регулює взаємовідносини безпосередньо між відправником і одержувачем.
2.4.6 Перевезення вважається справним, якщо на станцію призначення спирт прибув у справній цистерні, зі справними ЗПП відправника. У цьому випадку видача спирту провадиться без перевірки залізницею кількості та якості спирту.
2.4.7 У випадку прибуття спирту в несправній цистерні або з порушеними ЗПП відправника видача спирту одержувачу провадиться комісією у складі начальника або заступника начальника станції, працівника станції і одержувача.
Про видачу спирту складається комерційний акт, в якому вказується тип цистерни, висота недоливу, висота наливного люка, міцність і температура спирту в цистерні. Кількість спирту, який міститься в цистерні, в акті не вказується.
До комерційного акта може додаватись складений одержувачем попередній розрахунок кількості отриманого спирту.
Якщо при видачі спирту одержувачу буде виявлено зниження міцності спирту, комісія відбирає з цистерни пробовідбірником дві проби спирту по 1 л кожна, які опломбовуються пломбами станції. Одна проба передається на аналіз у нейтральну лабораторію, а друга зберігається у одержувача спирту як контрольна проба.
У цьому випадку в комерційному акті вказується міцність спирту згідно з перевізними документами і міцність, що встановлена при видачі. В акті вказується також, що проба спирту відібрана для аналізу. Копія комерційного акта направляється в управління залізниці відправлення спирту для перевірки в лабораторних умовах міцності проби спирту, яка зберігається у відправника. Результати перевірки міцності висилаються в управління залізниці призначення.
Схоронність або недостача спирту за комерційним актом визначається управлінням залізниці призначення згідно з додатком 5 до цих Правил.
2.4.8 Після закінчення зливу одержувач зобов'язаний покласти під кришку люка гумову прокладку і запломбувати цистерну. Порожня цистерна направляється на станцію приписки за перевізними документами.
2.5. Скраплені гази
2.5.1 Скраплені гази наливом перевозяться у власних спеціалізованих цистернах і контейнерах-цистернах. У кожній такій цистерні або контейнері-цистерні перевозиться тільки певний вид газу. Використання її для наливу інших скраплених газів не допускається.
Скраплені гази в цистернах (контейнерах-цистернах) перевозяться під підвищеним тиском.
Деякі скраплені гази (кисень та ін.) перевозяться під нормальним тиском, у цьому випадку частина газу за час перевезення випаровується. Труба, що відводить з цистерни газ, який випаровується, має бути завжди відкритою.
................Перейти до повного тексту