1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
15.01.2013 № 113/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 січня 2013 р.
за № 140/22672
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства юстиції № 1284/5 від 27.06.2013 )
Про затвердження Порядку контролю за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів)
( Додатково див. Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва № 826/5294/13-а від 05.06.2013, Ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду  N 826/5294/13-а від 05.09.2013, Ухвалу Вищого адміністративного суду України  N К/800/51405/13 від 17.12.2013 )
Відповідно до статті 106 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та пунктів 3, 9 Положення про Міністерство юстиції України , затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 395,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок контролю за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), що додається.
2. Установити, що контроль за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), які здійснюють свою діяльність відповідно до ліцензії на право здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), до її заміни на свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), але не пізніше ніж протягом шести місяців з дня набрання чинності Законом України від 22 грудня 2011 року № 4212-VІ "Про внесення змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", здійснюється відповідно до Порядку контролю за додержанням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) , затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 14 жовтня 2011 року № 3177/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17 жовтня 2011 року за № 1197/19935.
3. Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу (Чижмарь К.І.) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 03 жовтня 1992 року № 493 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади".
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування, але не раніше набрання чинності Законом України від 22 грудня 2011 року № 4212-VІ "Про внесення змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора Департаменту нотаріату, банкрутства та функціонування центрального засвідчувального органу Чижмарь К.І.
Міністр О. Лавринович
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
юстиції України
15.01.2013 № 113/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
21 січня 2013 р.
за № 140/22672
ПОРЯДОК
контролю за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів)
І. Загальні положення
1.1. Цей Порядок розроблено відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" .
1.2. Цей Порядок поширюється на всіх фізичних осіб, які отримали в установленому порядку свідоцтво про право на здійснення діяльності арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), у тому числі які отримали таке свідоцтво на заміну ліцензії на право здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора) відповідно до пункту 6 розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 22 грудня 2011 року № 4212-VІ "Про внесення змін до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон).
1.3. Контроль за діяльністю арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) (далі - арбітражний керуючий) здійснюють Міністерство юстиції України (далі - Мін’юст) як державний орган з питань банкрутства та за дорученням Мін’юсту України головні управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, в областях, містах Києві та Севастополі як територіальні органи з питань банкрутства (далі - орган контролю).
1.4. Цей Порядок встановлює:
процедуру організації та проведення перевірок діяльності арбітражних керуючих;
повноваження осіб, які здійснюють перевірки;
права й обов’язки арбітражних керуючих;
порядок оформлення результатів перевірки;
порядок підготовки за результатами перевірки подання на Дисциплінарну комісію арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів) (далі - Дисциплінарна комісія) про застосування до арбітражного керуючого дисциплінарного стягнення.
ІІ. Організація проведення перевірок
2.1. Контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснюється шляхом проведення планових і позапланових перевірок.
2.2. Контроль за діяльністю арбітражних керуючих здійснюється на предмет дотримання ними вимог Конституції України , Господарського процесуального кодексу України , Закону , іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці.
2.3. Здійснення контролю за діяльністю арбітражних керуючих складається з таких етапів:
проведення перевірки, складання довідки про результати перевірки діяльності арбітражного керуючого (далі - Довідка);
надання арбітражним керуючим комісії заперечень щодо Довідки та (або) усунення зазначених у Довідці порушень;
складення акта перевірки з урахуванням Довідки, заперечень та усунутих арбітражним керуючим порушень.
2.4. Строк проведення перевірки не може перевищувати для:
планової - восьми робочих днів;
позапланової - трьох робочих днів.
2.5. Планова перевірка діяльності арбітражного керуючого здійснюється за календарний рік, що передує перевірці, та не частіше одного разу на два роки.
2.5.1. Планові перевірки проводяться відповідно до квартальних планів, які затверджуються наказом Мін’юсту до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому.
2.5.2. При визначенні періодичності здійснення планових перевірок враховуються форма власності, вид господарської діяльності, структура кредиторської заборгованості суб’єкта господарювання, щодо якого порушено провадження у справі про банкрутство, на якому арбітражний керуючий здійснює повноваження розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, результати заходів контролю, проведених у попередніх періодах.
2.5.3. У квартальному плані проведення перевірок визначається орган контролю, який здійснюватиме перевірку.
2.5.4. Попередні періоди, що раніше перевірялися, не можуть бути предметом наступних перевірок, крім перевірок за зверненнями фізичної чи юридичної особи.
2.6. Підставами для проведення позапланової перевірки є:
подання арбітражним керуючим письмової заяви до органу контролю про проведення перевірки за його бажанням;
звернення (скарги) фізичних та юридичних осіб щодо дій арбітражного керуючого з викладенням обставин невиконання або неналежного виконання ним покладених на нього повноважень, з яких вбачається необхідність проведення додаткового контролю;
виявлення недостовірності даних, заявлених у документах, поданих арбітражним керуючим для отримання свідоцтва про право на здійснення діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), або у документах обов’язкової звітності, поданих арбітражним керуючим;
неподання у встановлений строк арбітражним керуючим документів обов’язкової звітності;
перевірка виконання арбітражним керуючим розпоряджень, виданих за результатами проведення планових чи позапланових перевірок органом контролю;
встановлення Дисциплінарною комісією невідповідності висновків акта перевірки вимогам законодавства, зазначеного в пункті 2.2 цього розділу, та направлення звернення (скарги), що було(а) підставою для проведення відповідної позапланової перевірки, для проведення додаткового контролю;
рішення Дисциплінарної комісії щодо проведення органами контролю додаткового контролю на підставі заяв та скарг, які надійшли на розгляд Дисциплінарної комісії.
2.6.1. Позапланова перевірка здійснюється Мін’юстом або територіальними органами з питань банкрутства за наявності доручення Мін’юсту на її проведення.
2.6.2. У разі надходження на адресу територіального органу з питань банкрутства звернення від фізичної чи юридичної особи про невиконання або неналежне виконання арбітражним керуючим покладених на нього повноважень територіальний орган надсилає відповідне звернення до Мін’юсту для вирішення питання щодо проведення позапланової перевірки.
2.6.3. Мін’юст аналізує звернення, які надійшли на його адресу, та, у разі якщо з таких звернень вбачається необхідність проведення додаткового контролю з боку державного органу з питань банкрутства, здійснює позапланову перевірку або надає доручення на проведення позапланової перевірки територіальному органу з питань банкрутства.
2.6.4. Мін’юст з метою контролю за проведенням перевірок територіальними органами з питань банкрутства має право у дорученні на проведення позапланової перевірки зобов’язати територіальний орган з питань банкрутства погодити з Мін’юстом проект Довідки.
2.7. Орган контролю проводить перевірки за умови письмового повідомлення арбітражного керуючого про проведення перевірки, яке повинно бути надіслано органом контролю не пізніше ніж за десять календарних днів до дня початку планової перевірки та не пізніше ніж за п’ять днів до дня початку позапланової перевірки, з урахуванням особливостей, визначених у цьому Порядку.
2.8. Для проведення перевірки орган державного контролю видає наказ про проведення перевірки, в якому зазначаються:
підстава для проведення перевірки;
вид перевірки;
склад комісії з перевірки;
арбітражний керуючий, щодо якого буде здійснюватися захід;
місце проведення перевірки з урахуванням вимог пункту 3.1 розділу ІІІ цього Порядку;
предмет перевірки;
строки проведення перевірки;
інші організаційні заходи, спрямовані на забезпечення проведення перевірки.
У наказі про проведення позапланової невиїзної перевірки додатково зазначається строк, до якого арбітражний керуючий зобов’язаний надіслати вмотивовану відповідь та копії відповідних документів на запит органу контролю в межах предмета звернення. Зазначений строк повинен бути достатнім, враховувати час на перебіг поштової кореспонденції та забезпечити належні можливості для арбітражного керуючого для підготовки такої відповіді.
2.9. Для проведення перевірки органом контролю створюється комісія у складі від однієї до трьох осіб. До складу комісії включаються виключно представники державного органу з питань банкрутства та його територіальних органів.
2.10. Місцем проведення перевірки є:
місцезнаходження органу контролю (невиїзна перевірка);
контора (офіс) арбітражного керуючого або місцезнаходження суб’єкта, щодо якого арбітражний керуючий здійснює свої повноваження розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора (виїзна перевірка).
2.10.1. Місце проведення перевірки визначається органом державного контролю у наказі на проведення перевірки.
2.10.2. Місцем проведення планової виїзної перевірки є контора (офіс) арбітражного керуючого.
2.10.3. Місце проведення позапланової виїзної перевірки визначається органом контролю з урахуванням питань, які підлягають перевірці, і обсягу документів, які передбачається дослідити під час перевірки.
2.10.4. Обов’язковим є проведення виїзної позапланової перевірки за місцезнаходженням суб’єкта, щодо якого арбітражний керуючий здійснює свої повноваження розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, у разі якщо із звернення фізичної чи юридичної особи, яке стало підставою для проведення цієї перевірки, вбачається необхідність здійснення перевірки наявності, стану збереження об’єктів рухомого чи нерухомого майна, здійснення аналізу оригіналів документів такого суб‘єкта тощо.
2.10.5. Арбітражний керуючий до початку перевірки може запропонувати змінити місце проведення перевірки, визначене органом контролю в наказі на проведення перевірки, на інше місце, передбачене абзацами другим, третім цього пункту, за умови, якщо проведення перевірки в такому місці забезпечить більш повне та об’єктивне з’ясування питань предмета перевірки.
2.10.6. У разі проведення виїзної перевірки арбітражний керуючий зобов’язаний забезпечити належні умови для проведення такої перевірки і роботи членів комісії.
2.11. Предметом планової перевірки є відповідність арбітражного керуючого вимогам, визначеним у Законі , а також додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України , Господарського процесуального кодексу України , Закону, іншого законодавства з питань банкрутства та законодавства про оплату праці, під час здійснення повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора у справах про банкрутство за період, що підлягає плановій перевірці.
Предметом позапланової перевірки є додержання арбітражним керуючим вимог Конституції України , Господарського процесуального кодексу України , Закону та іншого законодавства з питань банкрутства з питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цієї перевірки.
2.12. Повторна перевірка з питань, що вже були предметом перевірки, не допускається, крім випадків, передбачених цим Порядком.
2.13. На підставі наказу оформлюються посвідчення на проведення перевірки (додаток 1) та повідомлення про проведення перевірки (додаток 2), які підписуються керівником структурного підрозділу органу контролю, відповідального за виконання функції державного органу з питань банкрутства.
2.14. Посвідчення на проведення перевірки реєструється в журналі обліку посвідчень на проведення перевірки арбітражних керуючих (додаток 3), сторінки якого нумеруються, прошнуровуються та скріплюються печаткою.
2.15. Повідомлення про проведення позапланової перевірки надсилається разом з копією документа (заяви, скарги), який став підставою для проведення позапланової перевірки. Повідомлення про проведення позапланової невиїзної перевірки надсилається разом із запитом, у якому визначаються питання, які будуть перевірені в межах предмета перевірки, а також перелік документів, які арбітражний керуючий зобов’язаний надати комісії для перевірки, та термін надання цих документів.
2.15.1. Повідомлення про проведення перевірки надсилається рекомендованим листом за рахунок коштів органу контролю на адресу місцезнаходження контори (офісу) арбітражного керуючого, а також факсимільним зв’язком та електронною поштою за реквізитами, які подаються арбітражним керуючим у документах обов’язкової звітності.
2.15.2. Арбітражний керуючий вважається повідомленим про проведення перевірки належним чином за умови, якщо повідомлення про проведення перевірки надіслано органом контролю у строки та спосіб, визначені цим Порядком, незалежно від дати ознайомлення арбітражного керуючого з цим повідомленням, крім випадків відсутності арбітражного керуючого протягом тривалого часу з об’єктивних підстав (перебування на лікарняному, у відпустці, у відрядженні тощо). Докази надсилання повідомлення арбітражного керуючого про проведення перевірки є невід’ємною частиною Довідки.
2.16. Дата проведення перевірки може бути перенесена у разі неможливості її проведення з підстав, незалежних від органу контролю чи арбітражного керуючого, про що орган контролю видає наказ, у якому зазначаються підстава та термін перенесення.
Проведення перевірки може бути перенесено за рішенням органу контролю, оформленим відповідним наказом, до початку проведення перевірки виключно у виняткових випадках, якщо з об’єктивних підстав проведення перевірки у встановлений строк є неможливим.
2.17. Проведення перевірки може бути продовжено понад строки, зазначені в пункті 2.4 цього розділу, за рішенням органу контролю, оформленим відповідним наказом, виключно у виняткових випадках, якщо для проведення перевірки необхідно отримати в інших фізичних чи юридичних осіб додаткову інформацію, без отримання якої завершення проведення перевірки є неможливим.
III. Права і обов’язки комісії та арбітражного керуючого
3.1. Голова та члени комісії мають право:
доступу до приміщення, де розміщена(ий) контора (офіс) арбітражного керуючого, для його обстеження і з’ясування питань, безпосередньо пов’язаних з перевіркою;
у разі необхідності з’ясування під час перевірки питань, які пов’язані з виконанням арбітражним керуючим повноважень розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора щодо конкретного боржника, члени комісії мають право доступу на територію боржника (банкрута) для її обстеження і з’ясування питань, безпосередньо пов’язаних з перевіркою;
отримувати від арбітражного керуючого, інших фізичних та юридичних осіб необхідні для проведення перевірки документи;
одержувати від арбітражного керуючого письмові пояснення з питань, що виникають під час перевірки;
під час проведення перевірки складати акти, які фіксують факти, пов’язані з організаційними питаннями стосовно проведення перевірки, необхідності її продовження чи неможливості її проведення;
залучати до участі в проведенні перевірки найбільш досвідчених і висококваліфікованих арбітражних керуючих відповідно до вимог цього Порядку;
у разі необхідності з’ясування питань, які входять до предмета перевірки та з’ясування яких потребує вжиття заходів (обстеження території боржника (банкрута), отримання додаткових документів тощо) на території іншої, ніж місце проведення перевірки, територіально-адміністративної одиниці, звернутись до відповідного територіального органу з питань банкрутства для здійснення ним відповідних заходів.
3.2. Голова та члени комісії зобов’язані:
керуватись у своїй роботі нормами законодавства України;
повно, об’єктивно та неупереджено здійснювати перевірку в межах повноважень, передбачених законодавством;
приймати від арбітражного керуючого заяви, зауваження, пояснення щодо предмета перевірки та проводити перевірку викладених у них питань, про що зазначати в Довідці та акті перевірки;
забезпечувати нерозголошення комерційної таємниці, що стає доступною їм під час проведення перевірки;
надати арбітражному керуючому Довідку та акт перевірки;
на вимогу арбітражного керуючого залучати до участі в проведенні перевірки найбільш досвідчених і висококваліфікованих арбітражних керуючих відповідно до вимог цього Порядку;
виконувати інші обов’язки, передбачені цим Порядком.
3.3. Арбітражний керуючий під час здійснення перевірки має право:
вимагати від комісії додержання вимог законодавства;
у випадках, передбачених цим Порядком, перевіряти наявність у членів комісії службового посвідчення і одержувати копії посвідчення на проведення перевірки;
не допускати комісію до проведення перевірки у разі неповідомлення про проведення перевірки належним чином, а також у випадках, якщо планова перевірка проводиться з порушенням вимог щодо періодичності проведення перевірок, передбачених цим Порядком, або якщо голова або член комісії не надали копію посвідчення на проведення перевірки у випадках, передбачених цим Порядком;
бути присутнім під час здійснення перевірки або забезпечити присутність свого уповноваженого представника на будь-якій стадії перевірки;
вимагати нерозголошення інформації, що є комерційною таємницею ліцензіата;
одержувати Довідку та акт перевірки в день їх складання;
підписувати Довідку та акт перевірки із зауваженнями або відмовитися від їх підписання;
надавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до Довідки;
усунути до дня складання акта перевірки порушення, виявлені під час перевірки та зафіксовані в Довідці;
одержувати копію подання до Дисциплінарної комісії щодо притягнення арбітражного керуючого до дисциплінарної відповідальності;
вимагати від комісії залучити до участі в проведенні перевірки найбільш досвідчених і висококваліфікованих арбітражних керуючих;
оскаржувати в установленому законом порядку неправомірні дії комісії та її членів.
3.4. Арбітражний керуючий зобов’язаний:
допускати комісію до контори (офісу) арбітражного керуючого;
забезпечити у випадках, передбачених цим Порядком, доступ комісії для здійснення заходів контролю на територію боржника (банкрута);
надавати необхідні документи та їх копії, пояснення, довідки, відомості та інші матеріали з питань, що виникають під час перевірки;
виконувати вимоги органу контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.
ІV. Порядок проведення перевірки
4.1. У разі проведення виїзної перевірки комісія в перший день перевірки зобов’язана прибути на місце проведення перевірки, визначене у наказі про проведення перевірки, а арбітражний керуючий зобов’язаний забезпечити умови для проведення перевірки.
4.1.1. У разі проведення планової невиїзної перевірки арбітражний керуючий зобов’язаний в перший день перевірки прибути до органу контролю для проведення перевірки.

................
Перейти до повного тексту