1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
30.12.2009 N 742
Про внесення змін і доповнень до наказу ДПА України від 18.04.2008 N 266
( Наказ фактично втратив чинність у зв'язку з втратою чинності Наказу Державної податкової адміністрації N 266 від 18.04.2008, до якого вносились зміни )
З метою удосконалення адміністрування податку на додану вартість та запровадження подвійної системи контролю перевірки податкових декларацій з податку на додану вартість, удосконалення порядку взаємодії органів державної податкової служби, відповідно до статті 8 Закону України від 04.12.90 N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні"
НАКАЗУЮ:
1. Внести зміни до наказу ДПА України від 18.04.2008 N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів", а саме:
1.1. назву наказу викласти у такій редакції:
"Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів";
1.2. у пунктах 2, 3 та 4 слово "Порядку" замінити на слова "Методичних рекомендацій";
1.3. у підпунктах 2.1, 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 назву структурного підрозділу "Департаменту податку на додану вартість" викласти у такій редакції: "Департаменту адміністрування податку на додану вартість";
1.4. у підпунктах 2.2, 2.3, 2.4 пункту 2 прізвище з ініціалами "Заглада І.В." замінити на прізвище з ініціалами "Удачина І.М.", прізвище з ініціалами "Мухін О.В." - на "Лісовий Г.О.";
1.5. у пункті 3 прізвище з ініціалами "Лонюк І.І." замінити на прізвище з ініціалами "Притула Є.М.";
1.6. підпункт 3.2 пункту 3 викласти у такій редакції:
"3.2. за результатами аналізу причин скасування податкових повідомлень-рішень пропозиції щодо удосконалення положень Методичних рекомендацій (за наявності проблемних питань), підготовки відповідних узагальнюючих податкових роз'яснень, а також узагальнену інформацію про типові порушення в діяльності органів ДПС, які стають приводами для скасування їх рішень в межах апеляційної процедури".
2. Затвердити Зміни до Примірного порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, що додаються.
3. Департаменту адміністрування податку на додану вартість (Лапшин Ю.В.), Департаменту оподаткування фізичних осіб (Дусяк С.П.) за результатами моніторингу перевірки податкових декларацій із застосуванням системи подвійного контролю у місячний термін надати Департаменту інформаційно-аналітичного забезпечення процесів оподаткування узгоджену Заявку на розробку програмного забезпечення щодо розподілу платників податку на додану вартість за категоріями уваги платників (далі - Заявка).
4. Департаменту інформаційно-аналітичного забезпечення процесів оподаткування (Шевченко С.С.), Департаменту адміністрування податку на додану вартість (Лапшин Ю.В.), Департаменту оподаткування фізичних осіб (Дусяк С.П.) розробити Технічне завдання на створення програмного забезпечення для розподілу платників податку на додану вартість за категоріями уваги платників (далі - Технічне завдання) у термін, визначений у Заявці.
5. Департаменту інформаційно-аналітичного забезпечення процесів оподаткування (Шевченко С.С.) розробити програмне забезпечення розподілу платників податку на додану вартість за категоріями уваги платників у термін, визначений у Технічному завданні.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Любченка О.М.
Голова С.В.Буряк
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ ДПА України
30.12.2009 N 742
ЗМІНИ ДО ПРИМІРНОГО ПОРЯДКУ
взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів ( v0266225-08 )
1. Назву цього Порядку викласти у такій редакції: "Методичні рекомендації щодо взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів". Відповідно у тексті слово "Порядку" замінити словами "Методичних рекомендацій".
2. Внести зміни до розділу I Методичних рекомендацій:
2.1. пункт 1.1 після слів "в умовах запровадження системи" доповнити словами "подвійного контролю перевірки податкової звітності з податку на додану вартість та";
2.2. пункт 1.2:
2.2.1. доповнити такими нормативно-правовими актами:
"- наказ ДПА України від 28.03.2008 N 201 "Про затвердження нової редакції Методичних рекомендацій щодо складання плану-графіка проведення планових виїзних перевірок суб'єктів господарювання", із змінами (далі - наказ N 201);
- наказ ДПА України від 30.06.2006 N 373 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги" (далі - наказ N 373);
- наказ ДПА України від 21.06.2001 N 253 "Про затвердження Порядку направлення органами державної податкової служби України податкових повідомлень платникам податків та рішень про застосування штрафних (фінансових) санкцій" (далі - наказ N 253);
- наказ ДПА України від 31.12.2008 N 827 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України" (далі - наказ N 827)";
2.2.2. виключити такий нормативно-правовий акт:
"- наказ ДПА України від 11.12.2006 N 766 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо взаємодії між підрозділами органів державної податкової служби України при адмініструванні податку на прибуток" (далі - наказ N 766)";
2.3. пункт 1.4 доповнити підпунктами такого змісту:
"1.4.2. Вигодонабувач - суб'єкт господарювання (платник ПДВ) - виробник або отримувач (товарів, послуг), що здійснює господарські операції з використанням вигодоформуючих суб'єктів (у тому числі по ланцюгу поставки товару), діяльність яких спрямовано на отримання податкової вигоди.
1.4.3. Вигодотранспортуючий суб'єкт (транзитер) - суб'єкт господарювання (платник ПДВ), що здійснює посередницьку функцію між вигодоформуючим суб'єктом та вигодонабувачем, у якого відповідно до податкової звітності податкові зобов'язання на рівні податкового кредиту за всіма операціями чи по окремих операціях або різниця між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом незначна (+- 0,5%), економічна вигода від діяльності, що ними здійснюється, чи від окремих операцій, що вони здійснюють, - відсутня.
1.4.4. Вигодоформуючий суб'єкт (податкова яма) - суб'єкт господарювання, який значиться у розшифровках податкового кредиту контрагента та формує податкову вигоду вигодонабувачу (виробнику, отримувачу), у тому числі через вигодотранспортуючих суб'єктів.
1.4.11. Податкова вигода - незаконне благо, що отримує платник податку у вигляді мінімізації податкових зобов'язань шляхом заниження ціни продажу постачальником (виробником) або шляхом декларування незаконно сформованого податкового кредиту (отримувачем).
1.4.14. Фіскальна важливість - оцінка суб'єктів господарювання щодо рівня максимально можливих податкових зобов'язань по податках і зборах до бюджетів усіх рівнів від ведення господарської діяльності".
Відповідно підпункти 1.4.2 - 1.4.7 розділу I вважати підпунктами 1.4.5 - 1.4.10, підпункти 1.4.8, 1.4.9 - підпунктами 1.4.12, 1.4.13, підпункт 1.4.10 - підпунктом 1.4.15.
3. Внести зміни до розділу II Методичних рекомендацій:
3.1. у підпункті 2.1.5 слова у дужках "у тому числі відмітки про подані додатки" виключити;
3.2. пункт 2.14 викласти у редакції:
"2.14. Інформація податкової звітності з ПДВ, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, підлягає розподілу відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги та співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України";
3.3. пункт 2.15 доповнити новим абзацом такого змісту:
"Результати автоматизованого співставлення даних податкової звітності з податку на додану вартість та проведений за ними розподіл платників ПДВ за категоріями враховуються при визначенні категорії уваги суб'єкта господарювання";
3.4. у пункті 2.21 слова "описовій частині" замінити на слова "додатку до".
4. Розділ III Методичних рекомендацій викласти у такій редакції:
"Розділ III. Перевірка податкової звітності із застосуванням подвійної системи контролю податкових декларацій з податку на додану вартість
3.1. Податкові декларації і розрахунки з податку на додану вартість, що подаються платником ПДВ до ДПІ, підлягають обов'язковій камеральній перевірці працівниками підрозділів оподаткування юридичних, фізичних осіб протягом 30 днів, наступних за останнім днем граничного строку подання звітної податкової декларації до органу ДПС або днем фактичного подання уточнюючого розрахунку, згідно з Методичними рекомендаціями щодо проведення камеральних перевірок податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженими у додатку 3 до наказу ДПА України від 18.04.2008 N 266.
З метою посилення контролю за правомірністю декларування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість проводиться первинний автоматизований розподіл податкових декларацій та розрахунків з податку на додану вартість на групи за такими однорідними ознаками, як:
3.1.1. податкові декларації та розрахунки з податку на додану вартість суб'єктів господарювання, які декларують від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту з ПДВ та/або заявляють суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість;
3.1.2. податкові декларації та розрахунки з податку на додану вартість суб'єктів господарювання, які не декларують від'ємне значення різниці між сумою податкового зобов'язання та сумою податкового кредиту з ПДВ та/або не заявляють суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість.
3.2. Камеральна перевірка податкових декларацій і розрахунків здійснюється безпосередньо у державній податковій інспекції.
3.3. Метою проведення камеральної перевірки податкової звітності є виявлення та упередження на першому етапі можливих порушень податкового законодавства за рахунок застосування окремих методів контролю та аналізу діяльності суб'єктів господарювання.
3.4. Основними завданнями камеральної перевірки є:
3.4.1. перевірка своєчасності надання звітності до органу ДПС; логічний контроль (перевірка логічного зв'язку між окремими звітними і розрахунковими показниками, порівняння звітних показників з показниками попереднього звітного періоду);
3.4.2. перевірка обґрунтованості застосування ставок податку і податкових пільг, правильності відображення показників, необхідних для обчислення бази оподаткування (виявлення методологічних помилок);
3.4.3. перевірка узгодженості показників, що повторюються в податкових деклараціях і розрахунках;
3.4.4. співставлення даних податкової звітності з ПДВ з інформацією, отриманою від митних органів та інших джерел;
3.4.5. попередня оцінка податкових декларацій і розрахунків щодо достовірності окремих звітних показників, наявності сумнівних фактів або невідповідностей, що вказують на можливі порушення податкового законодавства.
3.5. Перевірка податкових декларацій з податку на додану вартість, отриманих органами державної податкової служби за відповідний звітний період, здійснюється у три етапи:
1) до приймання звітності;
2) під час приймання звітності;
3) після приймання звітності.
Перший етап проведення перевірки - узагальнення інформації щодо можливих податкових ризиків платника податку на додану вартість (вивчення наявної в органах державної податкової служби інформації з інших джерел (Реєстр платників податку на додану вартість, АРМ "Митниця", АІС "Оголошення про банкрутство", Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України)).
Другий етап - безпосереднє проведення камеральної перевірки.
Третій етап - формування обґрунтованих висновків та відповідна передача їх до підрозділів податкового контролю юридичних осіб, відділів контрольно-перевірочної роботи підрозділів оподаткування фізичних осіб та податкової міліції із застосуванням системи подвійного контролю.
3.6. За результатами аналізу одержаної звітності, згрупованої згідно з підпунктом 3.1.2 цього розділу, проводиться розподіл платників податку за трьома категоріями уваги.
3.6.1. Категорія уваги 1 - сумлінні платники податків. До цієї категорії платників належать суб'єкти господарювання - платники податку на додану вартість, що оцінюються позитивно, мають високий рівень значення фіскальної важливості та більший за середній у групі (галузі) рівень сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) (податкове навантаження).
3.6.2. Категорія уваги 2 - платники податків помірного ризику. До цієї категорії платників належать суб'єкти господарювання - платники податку на додану вартість, що мають низьке значення фіскальної важливості.
3.6.3. Категорія уваги 3 - платники податків високого ризику. До цієї категорії платників належать суб'єкти господарювання - платники податку на додану вартість, що оцінюються негативно в частині податкової поведінки.
3.6.4. За однорідними ознаками платники податків високого ризику поділяються на такі підкатегорії:
1) платники реального сектору економіки, які мінімізують податкові зобов'язання шляхом використання в ланцюгу постачання чи придбання послуг вигодоформуючих суб'єктів, тобто потенційно мають резерви для збільшення надходжень до бюджету. При віднесенні платника податку до цієї категорії визначальними є такі фактори:
- високий рівень значення фіскальної важливості, але рівень визначення податкового зобов'язання до сплати до бюджету (податкове навантаження) є середнім чи нижчим від середнього по галузі;
- факти здійснення господарської діяльності, наявність основних виробничих фондів, достатня кількість трудових ресурсів для здійснення такої діяльності;
- ймовірне використання схем ухилення від оподаткування (у ланцюгах постачання та придбання товарів наявні вигодотранспортуючі та вигодоформуючі суб'єкти);
2) вигодоформуючі та вигодотранспортуючі суб'єкти господарювання. Визначальними факторами при віднесенні платника податку до цієї категорії є:
- високий рівень значення фіскальної важливості, але рівень сплати податків і зборів (обов'язкових платежів) до бюджетів та державних цільових фондів у групі (галузі) є нульовим або значно меншим за середні показники;
- відсутність (недостатність) основних виробничих фондів чи недостатня кількість трудових ресурсів для здійснення такої діяльності;
- наявність ознак серйозних порушень податкового законодавства, на які вказують фактори ризику;
- наявність ризику здійснення нереальних (удаваних) операцій з наданням послуг із безпідставного формування податкового кредиту третім особам відповідно до наказу ДПА України від 12.11.2009 N 631 "Про відпрацювання суб'єктів господарювання, що мають ризик здійснення нереальних (удаваних) операцій" (критерії відбору таких суб'єктів визначені в додатку до зазначеного наказу).
3.7. Податкова звітність, згрупована відповідно до підпункту 3.1.2 цього розділу, яка прийнята відповідним підрозділом та пройшла арифметичний контроль за допомогою програми "Бест-Звіт" без помилок та з урахуванням автоматичного розподілу платників податку на додану вартість за системою податкових ризиків, підлягає опрацюванню відповідно до категорії уваги платників.
3.7.1. Щодо сумлінних платників (категорія уваги 1) та платників податків помірного ризику (категорія уваги 2) інспектором підрозділу оподаткування юридичних (фізичних) осіб проводиться методологічний контроль поданої звітності та за відсутності можливих податкових ризиків здійснюється моніторинг сплати задекларованих сум.

................
Перейти до повного тексту