1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
31.12.2008 N 827
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної податкової служби N 516 від 14.06.2012 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України
(Витяг)
( Щодо змін додатково див. Наказ Державної податкової адміністрації N 168 від 06.04.2009 ) ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
З метою запровадження централізованої системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків та реєстрів отриманих та виданих податкових накладних із урахуванням різних способів надходження документів до органів державної податкової служби України, у тому числі в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку, та відповідно до статті 2 Закону України від 12 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Методичні рекомендації щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України (далі - Методичні рекомендації) (додаток 1);
1.2. Регламент виконання робіт та взаємодії підрозділів на районному рівні у системі централізованого подання податкової звітності в електронному вигляді (додаток 2);
( Зміни до Регламенту див. в Наказі Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
1.3. Опис алгоритму контролю (додаток 3);
1.4. Тимчасовий реєстр форм звітних документів платників податків юридичних та фізичних осіб - підприємців для занесення до електронної бази звітних документів ДПА України (додаток 4);
1.5. Форму Квитанції про стан розрахунків з бюджетом (додаток 5).
<...>
4. Головам ДПА в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі:
4.1. організувати роботу щодо застосування Методичних рекомендацій після введення їх в дію у підпорядкованих державних податкових інспекціях;
4.2. забезпечити контроль за дотриманням встановлених Методичних рекомендацій;
4.3. здійснити заходи щодо своєчасного та якісного введення податкової звітності з урахуванням збільшення кількості документів, що обробляються.
5. Дозволити органам ДПС на місцях залучати фізичних осіб для обробки документів податкової звітності згідно з цивільно-правовими договорами.
6. Ввести в дію цей наказ після впровадження в промислову експлуатацію централізованої системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України.
7. Наказ ДПА України від 15.04.2008 р. N 250 "Про затвердження нової редакції Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України" вважати таким, що втратив чинність, з моменту введення в дію цього наказу.
<...>
Голова С.Буряк
( Додатки 2-5 не наводяться )
Додаток 1
до наказу ДПА України
31.12.2008 N 827
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо централізованого приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в ОДПС України
1. Прийняті скорочення
АЗ - адресат звітності
АІС - автоматизована інформаційна система
АІСОР - автоматизована інформаційна система обласного рівня
АРМ - автоматизоване робоче місце
БД - Бази даних
БДАЗ - Бази даних адресата звітності
ДПА - державна податкова адміністрація
ДПІ - державна податкова інспекція
ДПС - державна податкова служба
ДРФО - Державний реєстр фізичних осіб
ЕЦП - електронний цифровий підпис
ЗЕД - зовнішньоекономічна діяльність
КМУ - Кабінет Міністрів України
КОР - картка особового рахунку
КОАТУУ - класифікатор об'єктів адміністративно-територіального
устрою України
ОДПС - органи державної податкової служби
ПДВ - податок на додану вартість
ПЗ - програмний засіб
РГО - Реєстратор розрахункових операцій
СПД - суб'єкт підприємницької діяльності
СПДФО - суб'єкт підприємницької діяльності - фізична особа
СПЗ - спеціалізоване програмне забезпечення
ТРДПАУ - тимчасовий реєстр Державної податкової адміністрації
України
ЦБД - Центральна база даних
ЦОЕЗ - центр обробки електронних звітів
ЦСЕЗ - централізована система електронної звітності
2. Терміни та їх визначення
У Методичних рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
АДРЕСАТ ЗВІТНОСТІ - органи державної податкової служби;
БАЗА ДАНИХ АДРЕСАТА ЗВІТНОСТІ - база даних в електронному вигляді, створена в адресата звітності на основі показників звітних документів платників податків та призначена для централізованого накопичення та багаторазового використання у інформаційних системах адресата звітності;
ВІДКРИТИЙ КЛЮЧ - термін визначено Законом України від 22.05.2003 р. N 852-IV "Про електронний цифровий підпис" (далі - Закон N 852);
"ЄДИНЕ ВІКНО" - робоче місце для приймання різних форм податкової звітності платників податків. Звітні документи платників приймаються на єдиному робочому місці як в електронному, так і паперовому вигляді;
ЗВІТИ, ЗВІТНІСТЬ - документи, які відповідно до законодавства подаються платниками податків адресату звітності;
ЗВІТ, ЗВІТНІСТЬ В ЕЛЕКТРОННІЙ ФОРМІ (електронний звіт, електронна форма) - звіти, інформація в яких зафіксована у вигляді електронних даних, включаючи обов'язкові реквізити звітів;
КВИТАНЦІЯ ПРО ОДЕРЖАННЯ ЗВІТУ В ЕЛЕКТРОННІЙ ФОРМІ (далі - перша квитанція) - електронний документ, що формується АЗ або оператором та засвідчує факт і час одержання звіту в електронній формі;
КВИТАНЦІЯ ПРО ПРИЙМАННЯ ЗВІТУ В ЕЛЕКТРОННІЙ ФОРМІ (далі - друга квитанція) - електронний документ, що формується програмним забезпеченням ЦОЕЗ та засвідчує факт і час приймання (неприймання) звіту в електронній формі та внесення його даних у БДАЗ;
ЛОГІЧНЕ ВИДАЛЕННЯ - видалення платника податку з електронної бази даних без фізичного видалення (можна лише переглянути раніше введені звіти, а створити нові звіти у такого платника неможливо);
ОПЕРАТОР ЕЛЕКТРОННОЇ ЗВІТНОСТІ (далі - оператор) - юридична особа - посередник, яка є суб'єктом електронного документообігу та надає послуги з обміну електронними звітами і квитанціями у ЦСЕЗ;
ОПЕРАЦІЙНИЙ (БАНКІВСЬКИЙ) ДЕНЬ - термін визначено Законом України від 21.12.2000 р. N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", із змінами та доповненнями (далі - Закон N 2181);
ОСОБИСТИЙ КЛЮЧ - термін визначено Законом N 852;
ПІДПИСУ БАЧ - термін визначено Законом N 852;
ПЛАТНИКИ ПОДАТКІВ - термін визначено Законом N 2181;
ПОДАННЯ ЗВІТНОСТІ В ЕЛЕКТРОННОМУ ВИГЛЯДІ - подання податкової звітності в електронному вигляді на електронну адресу оператора або АЗ засобами телекомунікаційного зв'язку із застосуванням ЕЦП у форматі, затвердженому наказом ДПА України від 03.05.2006 р. N 242 "Про затвердження формату (стандарту) електронного документа звітності платників податків", із змінами та доповненнями;
ПОДАТКОВА ДЕКЛАРАЦІЯ, РОЗРАХУНОК - термін визначено Законом N 2181;
ПОДАТКОВА ЗВІТНІСТЬ - сукупність документів, що подаються платниками податків до органів державної податкової служби у строки, встановлені законодавством, на підставі яких здійснюються нарахування та/або сплата податків, зборів (обов'язкових платежів);
ПОДАТКОВИЙ АГЕНТ - термін визначено Законом України від 22.05.2003 р. N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб";
ПОДАТКОВЕ ЗОБОВ'ЯЗАННЯ - термін визначено Законом N 2181;
ПРОГРАМНИЙ ЗАСІБ - програмне забезпечення, призначене для створення платником податків електронних звітів відповідного формату (стандарту);
СПЕЦІАЛІЗОВАНЕ ПРОГРАМНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ - програмне забезпечення, призначене для формування, накладання ЕЦП, шифрування та передачі податкової звітності відповідного формату (стандарту) в електронному вигляді до АЗ, у тому числі через оператора;
СУБ'ЄКТИ ЕЛЕКТРОННОГО ДОКУМЕНТООБІГУ - АЗ, платник податків, посередник (оператор), які набувають передбачених законом або договором прав і обов'язків у процесі електронного документообігу;
СЕРТИФІКАТ ВІДКРИТОГО КЛЮЧА - термін визначено Законом N 852;
ТРАНСПОРТНЕ ПОВІДОМЛЕННЯ - електронний документ, що містить транспортний заголовок для оператора або АЗ та електронний звіт, підписаний ЕЦП, зашифрований згідно з вимогами чинного законодавства;
ТРАНСПОРТНИЙ ЗАГОЛОВОК - обов'язкові реквізити транспортного повідомлення згідно з уніфікованим форматом, встановленим адресатом, що ідентифікують суб'єктів електронного документообігу при передачі звітності телекомунікаційними каналами зв'язку;
УНІФІКОВАНИЙ ФОРМАТ - структура транспортного повідомлення, затверджена АЗ;
ФОРМАТ (СТАНДАРТ) ЗВІТУ В ЕЛЕКТРОННІЙ ФОРМІ (далі - формат) - формалізований опис складу та структури показників звіту в електронній формі, затверджений в установленому законодавством порядку;
ЦЕНТРАЛІЗОВАНА СИСТЕМА ЕЛЕКТРОННОЇ ЗВІТНОСТІ - сукупність нормативно-правових та організаційних заходів; програмних, програмно-апаратних та телекомунікаційних засобів, що забезпечують формування, передачу, контроль проходження, обробку даних, зберігання електронних звітів та квитанцій підписувачів, операторів та адресата звітності;
ЕЛЕКТРОННИЙ ЦИФРОВИЙ ПІДПИС - термін визначено Законом N 852.
Інші терміни в Методичних рекомендаціях вживаються у значенні, наведеному в Законах України від 22.05.2003 р. N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг", від 22.05.2003 р. N 852-IV "Про електронний цифровий підпис" та інших нормативно-правових актах.
3. Загальні положення
3.1. Методичні рекомендації щодо ведення та захисту податкової звітності, поданої платниками податків в органи державної податкової служби (далі - Методичні рекомендації) охоплюють повний цикл ведення та захисту документів податкової звітності (далі - документи податкової звітності), які подаються до органів державної податкової служби підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності та фізичними особами - підприємцями (далі - платники податків).
3.2. Методичні рекомендації розроблено з метою впровадження у державних податкових органах єдиної методології ведення та захисту документів податкової звітності платників податків з урахуванням різних способів надходження документів до ОДПС, у тому числі засобами телекомунікаційного зв'язку. Для забезпечення єдиної методології ведення та захисту документів податкової звітності повинні виконуватись такі процедури:
приймання та реєстрація документів податкової звітності від платників податків;
перенесення інформації з документів податкової звітності на паперових носіях до електронних баз податкової звітності;
перенесення інформації, наданої платниками податків в електронному вигляді, до електронних баз податкової звітності;
проведення автоматизованих перевірок документів податкової звітності, зокрема звірка даних документів податкової звітності з інформацією відповідних реєстрів, переліків тощо, згідно з наданими технічними завданнями;
верифікація даних податкової звітності, наданої на паперових носіях, що переносяться до КОР платників податків;
перенесення показників про нараховані суми з електронних баз податкової звітності до КОР платників податків;
контроль за даними при перенесенні сум з баз податкової звітності до КОР платників податків;
обробка податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, і сум утриманого з них податку за ф. N 1ДФ;
обробка податкової звітності (у тому числі поданої в електронному вигляді), дані з якої не заносяться до КОР платників податків;
формування та передача реєстрів на основі обробленої податкової звітності;
оформлення і передача для збереження паперових носіїв податкової звітності;
адміністрування системи приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності.
3.3. Методичні рекомендації визначають методологію забезпечення достовірності введених даних, специфічні вимоги для обробки окремих груп документів тощо.
3.4. Методичні рекомендації розроблено з урахуванням вимог Законів України від 21 грудня 2000 року N 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", із змінами та доповненнями, від 22 травня 2003 року N 889-IV "Про податок з доходів фізичних осіб", від 22 травня 2003 року N 851-IV "Про електронні документи та електронний документообіг", із змінами та доповненнями, від 22 травня 2003 року N 852-IV "Про електронний цифровий підпис", від 4 грудня 1990 року N 509-XII "Про державну податкову службу в Україні", із змінами та доповненнями, від 20 лютого 2003 року N 551-IV "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань оподаткування", наказу ДПА України від 24.06.2005 р. N 228 "Про введення в дію Регламенту експлуатації АІС ДПА України", із змінами та доповненнями, Типової інструкції з діловодства в органах державної податкової служби України, затвердженої наказом ДПА України від 01.06.98 р. N 315, із змінами та доповненнями (далі - Типова інструкція з діловодства) та інших нормативно-правових актів з питань оподаткування, від 3 квітня 1997 року N 168/97-ВР "Про податок на додану вартість" із змінами, наказ ДПА України від 18.04.2008 N 266 "Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів" із змінами та доповненнями.
( Пункт 3.4 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
3.5. Обробка "Декларацій про доходи фізичної особи" виконується засобами АІС "Облік податків і платежів" підрозділами оподаткування фізичних осіб за окремим порядком.
4. Приймання та реєстрація податкової звітності
Податкова звітність до органів податкової служби надається (надсилається):
на паперових носіях - особисто;
на паперових носіях - поштовими відправленнями;
на електронних носіях із доданням роздрукованих оригіналів документів податкової звітності на паперових носіях - особисто;
засобами телекомунікаційного зв'язку з накладанням електронного цифрового підпису - до ЦОЕЗ, у тому числі через оператора.
4.1. Для приймання документів податкової звітності в ОДПС повинно бути спеціально виділене та обладнане за принципом операційного залу приміщення із встановленими робочими станціями із системою приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності (за технологією "єдиного вікна").
4.2. Податкова звітність приймається підрозділом ведення та захисту податкової звітності (за необхідності, в останній день строку подання звітності із залученням працівників інших підрозділів) без попередньої перевірки зазначених показників від платника податків або іншої особи, на яку покладено обов'язки подання органам ДПС податкової звітності.
Як зазначено в Законі N 2181, відмова службової (посадової) особи ОДПС прийняти податкову декларацію з будь-яких причин або висування нею будь-яких передумов щодо такого прийняття (включаючи зміну показників такої декларації, зменшення або скасування від'ємного значення об'єктів оподаткування, сум бюджетних відшкодувань, незаконного збільшення податкових зобов'язань тощо) забороняється та розцінюється як перевищення службових повноважень такою особою, що тягне за собою її дисциплінарну та матеріальну відповідальність у порядку, визначеному законодавством.
У разі якщо службова (посадова) особа ОДПС порушує норми абзацу першого підпункту 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 Закону N 2181, платник податків зобов'язаний до закінчення граничного строку подання декларації надіслати таку декларацію поштою з описом вкладеного та повідомленням про вручення, до якої долучається заява на ім'я керівника відповідного ОДПС, складена у довільній формі, із зазначенням прізвища службової (посадової) особи, яка відмовилася прийняти декларацію, та/або із зазначенням дати відмови. При цьому декларація вважається поданою у момент її вручення пошті, а граничний десятиденний строк, встановлений для поштових відправлень підпунктом 4.1.7 пункту 4.1 статті 4 Закону N 2181, не застосовується.
Платник податків може також оскаржити дії службової (посадової) особи контролюючого органу з відмови у прийнятті податкової декларації у судовому порядку.
4.3. Податкова звітність має бути:
надана адресату звітності за формами встановленого зразка, що діють на момент подання документа, з обов'язковими додатками;
повністю заповненою, а саме: наявні обов'язкові реквізити та відмітка про подані додатки, значення показників, що не заповнюються через відсутність інформації, мають бути прокреслені;
документи податкової звітності, що подаються на паперових носіях, мають бути заповнені чорнилом, пастою кулькових ручок, за допомогою друкарських машинок, принтерів, засобів механізації або інших засобів, які забезпечують збереження записів протягом установленого терміну зберігання звітності;
без підчисток, помарок, малопомітних виправлень;
підписана відповідними посадовими особами, скріплена печаткою платника податків.
У випадку втрати платником податків печатки на момент подання звітності до податкових органів, така звітність надається разом з відповідним документом, виданим органом внутрішніх справ, який засвідчує втрату печатки.
4.4. Працівники ОДПС при прийманні податкової звітності на паперових та електронних носіях з доданням роздрукованих оригіналів контролюють наявність:
підписів посадових осіб;
печатки платника податків;
обов'язкових реквізитів;
обов'язкових додатків до податкової звітності, передбачених порядком заповнення відповідної звітності, які є невід'ємною частиною податкової декларації або уточнюючої звітності та не можуть бути самостійним документом;
( Абзац п'ятий пункту 4.4 розділу 4 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
прокреслень у значеннях показників, що не заповнюються через відсутність інформації.
У цьому контексті під обов'язковими реквізитами розуміються:
тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період;
назва платника податків;
код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року N 118 "Про створення Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України" або реєстраційний (обліковий) номер з ТРДПАУ;
ідентифікаційний номер згідно з ДРФО або, у разі відмови від нього - серія та номер паспорта для фізичної особи;
місцезнаходження платника податків;
назва ОДПС, до якого подається звітність;
дата подання звіту (або дата заповнення - залежно від форми);
підписи посадових осіб, засвідчені печаткою.
Для звітів, у яких це передбачено формою:
звітний (податковий) період, що уточнюється, у разі надання платником податків уточнюючого розрахунку;
ініціали, прізвища та ідентифікаційні номери посадових осіб;
код виду економічної діяльності ( КВЕД);
код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;
індивідуальний податковий номер та номер Свідоцтва про реєстрацію платника податку на додану вартість згідно з даними Реєстру платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період.
( Абзац двадцять другий пункту 4.4 розділу 4 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
4.5. Якщо надана органу ДПС платником податків податкова звітність заповнена ним з порушенням правил, зазначених у затвердженому порядку заповнення, то вона може бути не визнана таким органом ДПС як податкова декларація, а саме:
1) у ній не зазначено обов'язкових реквізитів або не проставлено прочерк у показниках, які не заповнюються;
2) її не підписано відповідними посадовими особами (факсиміле не дозволяється);
3) не скріплено печаткою платника податків;
4) відсутні обов'язкові додатки до податкової звітності, передбачені порядком заповнення відповідної звітності;
5) неможливо прочитати текст або цифри внаслідок пошкодження (наприклад, документи, залиті чорнилом або іншою рідиною, потерті);
6) наявні порвані аркуші, підчищення, помарки, виправлення, дописки і закреслювання;
7) подана ксерокопія звітних документів;
8) звітність з податку на додану вартість, подана неплатником ПДВ.
У таких випадках працівники структурного підрозділу ОДПС, до функцій якого належить приймання податкової звітності, в усній формі попереджають платника податків про виявлені недоліки і право невизнання органом ДПС такої податкової звітності відповідно до норм Закону N 2181.
Якщо платник податків наполягає на прийнятті звітності, то звітність приймається, реєструється та разом зі службовою запискою передається до галузевого підрозділу для подальшого зберігання у звітній частині особової справи платника податків. На примірнику, що залишається у платника податків, проставляється штамп "ОТРИМАНО, попереджено про можливість невизнання" (зразок штампа наведено у додатку 1 до Методичних рекомендацій).
Структурним підрозділом ОДПС, до функцій якого належить приймання податкової звітності у триденний термін від дня отримання звітності (але не пізніше наступного дня від граничного строку подання), надсилається платнику податків повідомлення про невизнання ОДПС податкової звітності як податкової декларації із зазначенням підстав неприйняття та пропозицією надати нову податкову декларацію, оформлену належним чином (пп. 4.1.3 п. 4.1 ст. 4 Закону N 2181) .
У БДАЗ ця податкова звітність тільки реєструється (без внесення показників) та отримує статус "Не визнано як податкова декларація" із обов'язковим зазначенням підстав невизнання, а в коментарях проставляється реєстраційний номер повідомлення ОДПС (про невизнання податкової звітності як податкової декларації) та дата його відправки.
Для інформування платників податків про відповідальність та наслідки повернення податкової звітності на дошці об'яв або інших інформаційних стендах в операційних залах розміщується витяг із Закону N 2181 (пп. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4).
( Пункт 4.5 розділу 4 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
4.6. У разі визначення підрозділом оподаткування юридичних або фізичних осіб неправомірності подання податкової звітності платником податків на підставах, не передбачених пунктом 4.5, а саме:
випадків подання платниками податку на додану вартість податкової звітності за період, що не відповідає звітному періоду для кожного конкретного платника,
випадків подання платниками податкової звітності, яка не відповідає обраному режиму оподаткування,
випадків подвоєння поданої податкової звітності з вини суб'єкта господарювання,
працівник цього підрозділу протягом 3 робочих днів з моменту отримання реєстру прийнятої звітності готує та направляє:
за підписом керівника органу ДПС - платнику податків повідомлення про невизнання такої звітності як податкової декларації із зазначенням підстав неприйняття такої звітності та пропозицією подати нову, оформлену належним чином;
за підписом керівника підрозділу оподаткування юридичних або фізичних осіб - підрозділу ведення та захисту податкової звітності службову записку з резолюцією керівника ОДПС для присвоєння такій звітності (з усіма поданими додатками) в електронних базах статусу "Не визнано як податкова декларація" та проставлення в коментарях реєстраційних номерів повідомлень (про невизнання ОДПС декларації як податкової) та дат їх відправлення;
за підписом керівника підрозділу оподаткування юридичних або фізичних осіб - підрозділу обліку і звітності службову записку з резолюцією керівника ОДПС для усунення даних, занесених до КОР, датою службової записки.
( Пункт 4.6 розділу 4 в редакції Наказу Державної податкової адміністрації N 39 від 27.01.2010 )
4.7. Якщо за результатами судового або адміністративного оскарження дій службової (посадової) особи щодо відмови у прийнятті податкової звітності задовольняються вимоги платника податків, то:

................
Перейти до повного тексту