- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
Про особливості застосування процедур реєстрації та ліцензування учасників ринку небанківських фінансових послуг у період дії воєнного стану та внесення змін до постанови Правління Національного банку України від 06 березня 2022 року № 39
Відповідно до
статей 7,
15,
55-1,
56 Закону України "Про Національний банк України",
статей 19,
21,
28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Указу Президента України від 24 лютого 2022 року
№ 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року
№ 2102-IX "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні", з метою забезпечення безпеки та фінансової стабільності фінансової системи і запобігання кризовим явищам у період запровадження воєнного стану Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Небанківські фінансові установи [крім кредитних спілок та осіб, визначених у пунктах 8, 10 та 12 постанови Правління Національного банку України від 07 жовтня 2022 року
№ 217 "Про затвердження Положення про порядок здійснення авторизації діяльності надавачів фінансових платіжних послуг та обмежених платіжних послуг" (далі - Постанова № 217)] зобов'язані в строки, визначені в пункті 1-1 цієї постанови, в один із способів, визначених у пункті 20 глави 2 розділу I Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 24 грудня 2021 року
№ 153 (зі змінами) (далі - Положення про ліцензування та реєстрацію), подати до Національного банку України (далі - Національний банк):
( Абзац перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 237 від 01.12.2022 )
1) письмове запевнення в довільній формі про відповідність прямих та кінцевих власників істотної участі в небанківській фінансовій установі вимогам щодо фінансового/майнового стану, установленим у пунктах 5 (щодо власників істотної участі юридичних осіб) та 6 (щодо власників істотної участі фізичних осіб) цієї постанови (далі - запевнення);
2) документи згідно з главами 38, 39 розділу V
Положення про ліцензування та реєстрацію для оцінки фінансового/майнового стану прямих і кінцевих власників істотної участі в небанківській фінансовій установі станом на дату подання запевнення.
1-1. Страховики подають інформацію, визначену в пункті 1 цієї постанови, до 30 грудня 2022 року.
Небанківські фінансові установи (крім страховиків, кредитних спілок та осіб, визначених у пунктах 8, 10 та 12 Постанови
№ 217 ) подають інформацію, визначену в пункті 1 цієї постанови, до 31 березня 2023 року.
Особи, визначені в пунктах 8, 10, 12 Постанови
№ 217 , подають інформацію, визначену в пункті 1 цієї постанови, не пізніше дня звернення до Національного банку за отриманням ліцензії на надання фінансових платіжних послуг з урахуванням строку, визначеного
Законом України "Про платіжні послуги".
( Постанову доповнено новим пунктом 1-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 237 від 01.12.2022 )
2. Національний банк не здійснює оцінки фінансового/майнового стану:
( Абзац перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 13 від 02.02.2024 )
1) осіб, визначених у підпунктах 1-7 пункту 451 глави 38 розділу V Положення про авторизацію надавачів фінансових послуг та умови здійснення ними діяльності з надання фінансових послуг, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 29 грудня 2023 року
№ 199 (далі - Положення про авторизацію), а також публічної компанії;
2) юридичних осіб, контролером/контролерами яких є міжнародна фінансова установа, держава, територіальна громада, юридична особа публічного права та/або публічна компанія.
Документи, визначені в пункті 1 цієї постанови, не подаються щодо осіб, оцінка фінансового стану яких не здійснюється.
2-1. Вимоги щодо розкриття інформації про джерела власних коштів, установлені цією постановою, не застосовуються до банку, публічної компанії та юридичної особи, яка має інвестиційний рівень кредитного рейтингу.
( Постанову доповнено новим пунктом 2-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 237 від 01.12.2022 )
3. Національний банк за результатами розгляду документів, визначених у пункті 1 цієї постанови, має право розглянути питання про відповідність власника істотної участі в небанківській фінансовій установі вимогам, установленим у пунктах 5, 6 цієї постанови.
Національний банк під час розгляду питання про відповідність власників істотної участі в небанківській фінансовій установі оцінює:
1) фінансовий стан юридичної особи, яка прямо та/або опосередковано володіє істотною участю в небанківській фінансовій установі;
2) майновий стан фізичної особи, яка прямо та/або опосередковано володіє істотною участю в небанківській фінансовій установі.
4. Відповідною датою для оцінки фінансового/майнового стану юридичної/фізичної особи згідно з пунктом 3 цієї постанови є дата подання запевнення.
5. Фінансовий стан юридичної особи, яка прямо володіє істотною участю або є кінцевим власником у небанківській фінансовій установі, повинен відповідати таким вимогам:
1) розмір власних коштів юридичної особи станом на відповідну дату або на останню звітну дату, що передує відповідній даті, є рівним або більшим, ніж більша з таких величин:
величина частини власного капіталу небанківської фінансової установи (крім страховика), пропорційна частці, яку становить розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської фінансової установи (крім страховика) (розмір власного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина частини статутного (складеного) капіталу небанківської фінансової установи (крім страховика), пропорційна частці, яку розмір істотної участі особи становить у статутному (складеному) капіталі небанківської фінансової установи (крім страховика);
величина розрахункового нормативного запасу платоспроможності, пропорційна частці, яку становить розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі страховика (розмір розрахункового нормативного запасу платоспроможності визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
2) джерела власних коштів юридичної особи є підтвердженими відповідно до пунктів 468, 469 глави 40 розділу V
Положення про авторизацію ;
3) юридична особа є фінансово стійкою відповідно до пунктів 474-477 глави 40 розділу V
Положення про авторизацію та в неї немає ознак незадовільного фінансового стану станом на останню звітну дату, що передує відповідній даті, та на дату визначення розміру власних коштів юридичної особи (якщо ці дати є різними).
5-1. Ознаками незадовільного фінансового стану юридичної особи, що зазначені в підпункті 3 пункту 5 цієї постанови, є:
1) порушення справи про припинення/ліквідацію юридичної особи або про визнання її неплатоспроможною (банкрутом), установлення щодо юридичної особи режиму зовнішнього управління;
2) невиконання юридичною особою грошових зобов’язань на загальну суму один мільйон гривень (або еквівалент цієї суми в іноземній валюті) і більше протягом п’яти днів поспіль у період року, що передує даті, станом на яку здійснюється оцінка фінансового стану юридичної особи;
3) накладення арешту на всі активи юридичної особи або на більшу їх частину.
( Постанову доповнено новим пунктом 5-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 13 від 02.02.2024 )
6. Майновий стан фізичної особи, яка прямо та/або опосередковано володіє істотною участю в небанківській фінансовій установі, повинен відповідати таким вимогам:
1) розмір власних коштів фізичної особи станом на відповідну дату або на останній день кварталу, що передує відповідній даті, є рівним або більшим, ніж більша з таких величин:
величина частини власного капіталу небанківської фінансової установи (крім страховика), пропорційна частці, яку становить розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської фінансової установи (крім страховика) (розмір власного капіталу визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
величина частини статутного (складеного) капіталу небанківської фінансової установи (крім страховика), пропорційна частці, яку становить розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі небанківської фінансової установи (крім страховика);
величина розрахункового нормативного запасу платоспроможності, пропорційна частці, яку становить розмір істотної участі особи в статутному (складеному) капіталі страховика (розмір розрахункового нормативного запасу платоспроможності визначається на кінець звітного періоду, що передує даті підтвердження розміру власних коштів);
2) джерела походження власних коштів фізичної особи є підтвердженими відповідно до пункту 487 (крім абзацу третього підпункту 4 пункту 487) глави 42 розділу V
Положення про авторизацію ;
3) фізична особа є платоспроможною, якщо немає підстав уважати, що особа неспроможна виконувати всі майнові зобов’язання відповідно до умов правочинів, укладених такою особою, та/або майновий стан особи, та/або стан виконання нею майнових зобов’язань надалі погіршиться. Такими підставами є невиконання/неналежне виконання фізичною особою своїх зобов’язань або загроза невиконання/неналежного виконання таких зобов’язань, накладення арешту на все майно фізичної особи або значну його частину на підставі виконавчих документів, наявність судового спору за участю фізичної особи, негативне рішення за яким може призвести до втрати фізичною особою всього належного їй майна (доходів) або їх значної частини, майбутня втрата постійного джерела доходів фізичної особи, про яку стало відомо, погіршення майнового стану фізичної особи, що настало або ймовірно настане, унаслідок яких фізична особа може стати неспроможною виконувати свої майнові зобов’язання.
6-1. Аудитор має право готувати інформацію щодо оцінки майнового стану фізичної особи, яка подається на виконання вимог цієї постанови, з урахуванням таких особливостей:
1) документами та інформацією, що підтверджує доходи фізичної особи від операцій з майном, є інформація про:
вид майна, від операцій з яким особою отримано доходи, його загальні характеристики, розмір отриманих доходів від операцій з ним, дані контрагента (правочин щодо продажу/надання в оренду майна, наявність запису у відповідних реєстрах), наявність цього майна на його балансі (якщо контрагентом є юридична особа);
підстави набуття майна, від операцій з яким особою отримано доходи, дату набуття такого майна, його вартість на день набуття, а також джерела коштів для його набуття (правочин щодо придбання майна або безоплатного набуття майна);
відсутність фіктивної складової (документи, які підтверджують платоспроможність покупця майна, відсутність близьких родинних стосунків, відсутність ознак перепродажу майна кілька разів різним особам протягом короткого проміжку часу, складних конструкцій правочинів із незрозумілими умовами сплати/передавання майна);
відповідність ціни набуття майна та/або продажу майна та його вартості на відповідні дати (інформація з відкритих джерел, вартість, зазначена в договорі про набуття відповідного майна у власність, та за наявності - останній звіт суб’єкта оціночної діяльності);
2) фізична особа для підтвердження даних щодо майна (активів) та його вартості, зазначених в інформації про майновий стан, надає аудитору інформацію та документи/копії документів, визначені в підпунктах 1-5 пункту 523 глави 49 розділу VI
Положення про авторизацію , а також останній звіт про оцінку майна, проведену оцінювачем відповідно до законодавства України про оцінку майна, майнових прав і професійну оціночну діяльність (за наявності);
( Підпункт 2 пункту 6-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку
№ 13 від 02.02.2024 )
3) аудитор ураховує інформацію про нерухоме майно фізичної особи, місцезнаходженням якої є населені пункти територіальних громад, уключені до пунктів 2, 3 розділу I та розділу II Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22 грудня 2022 року № 309,
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23 грудня 2022 року за № 1668/39004 (зі змінами), за умови, що стосовно відповідного населеного пункту не визначено дати завершення бойових дій/дати завершення тимчасової окупації (далі - Перелік), та відомості про яке включено до інформації про майновий стан для розрахунку розміру власних коштів, за умови наявності відомостей про таке майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;
4) вартість цінних паперів, відомості про які зазначено в інформації про майновий стан для розрахунку розміру власних коштів, станом на відповідну дату може встановлюватися з урахуванням такого:
акції публічного акціонерного товариства - за ціною вартості придбання фізичною особою цих акцій;
державні цінні папери - за номінальною вартістю цих цінних паперів станом на відповідну дату;
емісійні цінні папери іноземних юридичних осіб - за котируванням відповідних цінних паперів станом на відповідну дату, за умови їх уключення до біржових списків і допущення до торгів у регульованому сегменті кваліфікованої фондової біржі.
( Постанову доповнено новим пунктом 6-1 згідно з Постановою Національного банку
№ 237 від 01.12.2022 )
7. Національний банк у разі невідповідності фінансового/майнового стану власника істотної участі в небанківській фінансовій установі вимогам пунктів 5, 6/підпунктів 2, 3 пункту 5, підпунктів 2, 3 пункту 6, пунктів 10- 5, 10- 6 (якщо документи подані відповідно до пунктів 10- 2, 10- 3 цієї постанови) цієї постанови має право прийняти рішення про невідповідність власника істотної участі в небанківській фінансовій установі вимогам законодавства України та відкликання (анулювання) ліцензії/ліцензій на провадження діяльності з надання фінансових послуг у небанківської фінансової установи/анулювання ліцензії на здійснення діяльності із страхування страховика або ліцензії на діяльність фінансової компанії, або ліцензії на діяльність ломбарду/відкликання (анулювання) ліцензії на здійснення валютних операцій в частині торгівлі валютними цінностями в готівковій формі [рішення приймає Комітет з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг (далі - Комітет з питань нагляду)].
Національний банк вносить відповідний запис до Державного реєстру фінансових установ/Реєстру платіжної інфраструктури/електронного реєстру ліцензій на здійснення валютних операцій та осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій, що ведеться Національним банком, протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення, зазначеного в абзаці першому пункту 7 цієї постанови.
Національний банк повідомляє небанківську фінансову установу про прийняте рішення протягом трьох робочих днів із дня його прийняття шляхом надсилання копії прийнятого рішення.
Національний банк здійснює виключення з Державного реєстру фінансових установ / Реєстру платіжної інфраструктури / електронного реєстру ліцензій на здійснення валютних операцій та осіб, яким видано ліцензії на здійснення валютних операцій, що ведеться Національним банком, відомостей про особу, стосовно якої прийнято рішення, зазначене в абзаці першому пункту 7 цієї постанови, протягом трьох робочих днів із дня прийняття Національним банком такого рішення.
7-1. Документи, визначені цією постановою, щодо:
1) прямих та кінцевих власників істотної участі в небанківських фінансових установах, місцезнаходженням, постійним місцем проживання, місцем реєстрації (далі - місцезнаходження) яких станом на 24 лютого 2022 року є населені пункти територій, уключених до
Переліку, подаються, якщо стосовно їх місцезнаходження відбулися такі зміни:
визначено / змінено дату завершення бойових дій / тимчасової окупації території відповідного населеного пункту - протягом 90 календарних днів із дня визначення / зміни дати завершення бойових дій / тимчасової окупації території відповідного населеного пункту;
місцезнаходження змінено до набрання чинності нормативно-правовим актом Національного банку про порядок поновлення тимчасово зупинених ліцензій на населений пункт території, що не включена до
Переліку, або населений пункт території, уключеної до Переліку, щодо якої зазначена дата завершення бойових дій / тимчасової окупації такої території, - протягом 90 календарних днів із дня набрання чинності нормативно-правовим актом Національного банку про порядок поновлення тимчасово зупинених ліцензій;
................Перейти до повного тексту