1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 5 лютого 2021 року № 43
Про забезпечення діяльності територіальних виборчих комісій поза виборчим процесом місцевих виборів
Відповідно до частини першої статті 33 Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Частинами четвертою, восьмою цієї статті передбачено, що територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування на чергових місцевих виборах у порядку, встановленому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
Після закінчення виборчого процесу чергових місцевих виборів та у разі призначення в порядку, встановленому Кодексом, Верховною Радою України, Центральною виборчою комісією, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, міськими радами (у разі утворення районних у місті рад) чи відповідною територіальною виборчою комісією позачергових, перших, повторних, додаткових чи проміжних місцевих виборів територіальні виборчі комісії забезпечують організацію та проведення відповідних місцевих виборів.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів установлено насамперед статтею 206 Кодексу.
Разом з тим територіальна виборча комісія як постійно діючий колегіальний орган уповноважена вирішувати низку питань поза виборчим процесом місцевих виборів, а також питань, пов’язаних із виборчим процесом виборів, підготовку та проведення яких вона не здійснює безпосередньо.
Так, відповідно до частин шостої, сьомої статті 203 Кодексу районні виборчі комісії формують склад сільських, селищних виборчих комісій у відповідному районі; міські виборчі комісії (у містах з районним поділом) - склад районних у місті виборчих комісій. Також відповідні районні та міські виборчі комісії, незалежно від того, чи проводяться у цей час вибори депутатів відповідно міської ради (міського голови) чи районної ради, здійснюють повноваження, передбачені статтею 208 Кодексу, щодо дострокового припинення повноважень усього складу виборчих комісій, їх окремих членів, затвердження нового складу виборчих комісій (районних у місті, сільських, селищних), утворених такими міськими та районними комісіями відповідно, а також заміни членів територіальних виборчих комісій.
Згідно з частиною першою статті 204 Кодексу до виключних повноважень міських (міст без районного поділу), районних у містах, сільських, селищних виборчих комісій належить утворення не пізніш як за 15 днів до дня виборів дільничних виборчих комісій для підготовки і проведення голосування та підрахунку голосів виборців, що може здійснюватися поза межами виборчого процесу виборів депутатів відповідних міських, районних у містах, сільських, селищних рад. Такі міські (міст без районного поділу), районні у місті, сільські, селищні виборчі комісії утворюють дільничні виборчі комісії для проведення виборів депутатів обласних та районних рад, крім того, районні у місті виборчі комісії - для проведення виборів депутатів міської ради та міського голови.
За змістом частин четвертої, п’ятої статті 242 Кодексу, Порядку виготовлення виборчих бюлетенів з місцевих виборів та їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2020 року № 330, міські, районні у місті, сільські, селищні виборчі комісії наділені повноваженнями з приймання-передачі виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної ради та з виборів депутатів міської ради і міського голови, тобто з інших виборів, аніж для організації підготовки та проведення яких вони сформовані, і незалежно від того, чи здійснюють вони у цей період організацію підготовки та проведення виборів депутатів відповідних місцевих рад чи сільських, селищних, міських голів, що фактично передбачає можливість виконання ними таких повноважень поза межами відповідного виборчого процесу.
Кодексом визначено, що міські, сільські та селищні виборчі комісії здійснюють також повноваження щодо встановлення підсумків голосування з виборів депутатів обласних і районних рад, а районні в місті - щодо виборів депутатів міських рад і міських голів, тобто виборів, фінансове забезпечення підготовки та проведення яких безпосередньо на такі комісії не покладається, та передачі відповідних протоколів про підсумки голосування територіальним виборчим комісіям, які встановлюють результати відповідних місцевих виборів.
Відповідно до статті 284 Кодексу в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті ради, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) виборча комісія Автономної Республіки Крим, відповідна обласна, районна, районна у місті, міська, сільська, селищна виборча комісія приймає рішення про визнання обраним та реєстрацію в установленому порядку наступного за черговістю кандидата у виборчому списку місцевої організації партії. Такі повноваження щодо заміщення депутатів зазначені територіальні виборчі комісії можуть здійснювати також і поза виборчим процесом.
Частиною третьою статті 196 Кодексу встановлено, що виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому Кодексом. Разом з тим територіальна виборча комісія може виконувати значний обсяг роботи щодо відповідних виборів і після цієї дати, зокрема, у порядку, визначеному статтею 283 Кодексу та Роз’ясненням щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433, здійснювати реєстрацію обраних депутатів відповідної ради та відповідного голови.
Також згідно з частиною третьою статті 232 Кодексу, Порядком інформування Центральної виборчої комісії про перебіг виборчого процесу місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2020 року № 200, про результати виборів депутатів, сільського, селищного, міського голови територіальна виборча комісія невідкладно надсилає повідомлення Центральній виборчій комісії та інформує відповідну раду на її першому пленарному засіданні, яке скликає відповідно до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів територіальна виборча комісія згідно з частиною першою статті 73 Кодексу передає виборчу та іншу документацію до відповідної місцевої архівної установи.
До територіальної виборчої комісії і після завершення виборчого процесу можуть надходити документи, звернення, які згідно з Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, повинні бути розглянуті відповідною територіальною виборчою комісією в установлений строк.
Так, згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" та пунктом 4 частини першої статті 79 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" однією з підстав припинення повноважень депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів є відкликання за народною ініціативою. Після проведення відповідних процедур саме територіальні виборчі комісії наділені повноваженнями щодо аналізу, перевірки відповідних документів та прийняття рішення про звернення до відповідної місцевої ради або до політичної партії щодо відкликання депутата місцевої ради, сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою чи про припинення ініціативи про відкликання за народною ініціативою.
Частинами шостою, дев'ятою статті 33 Кодексу встановлено, що територіальна виборча комісія є юридичною особою та має власну печатку, зразок якої затверджується Центральною виборчою комісією. Згідно з Порядком організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173, печатка, штамп комісії повинні зберігатися у сейфі чи металевій шафі у приміщенні комісії, а відповідальність за їх зберігання покладається на голову комісії, в разі його відсутності - на заступника голови комісії.
Крім того, територіальні виборчі комісії як юридичні особи повинні подавати передбачену законодавством відповідну звітність.

................
Перейти до повного тексту