- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Постанова
ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 10 серпня 2020 року № 173 |
Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів
З метою забезпечення належної організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, відповідно до
статей 23,
32,
33,
35 -
38,
61,
87,
88,
91,
144,
145,
148, частин першої, другої статті
206, статей
207,
211 Виборчого кодексу України, враховуючи положення Законів України
"Про звернення громадян",
"Про доступ до публічної інформації", постанови Кабінету Міністрів України від 17 січня 2018 року
№ 55 "Деякі питання документування управлінської діяльності",
Інструкції з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 14 квітня 1997 року № 348,
Правил організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 червня 2015 року № 1000/5, керуючись
статтями 11 -
13, пунктами 4, 13
статті 17, пунктами 3, 9, 17
статті 18, пунктами 2, 8, 17
статті 19, пунктами 2, 7, 9
статті 21 Закону України
"Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія
постановляє:
1. Затвердити Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (додається).
2. Визнати такими, що втратили чинність:
пункт 4 постанови Центральної виборчої комісії від 19 січня 2012 року № 4 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Центральної виборчої комісії";
3. Виборчим комісіям з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів забезпечити дотримання Порядку, затвердженого пунктом 1 цієї постанови.
4. Цю постанову надіслати обласним, Київській міській державним адміністраціям для доведення до відома територіальних виборчих комісій після їх утворення (сформування нового складу).
5. Цю постанову оприлюднити на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії |
О.ДІДЕНКО |
Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 10 серпня 2020 року № 173
ПОРЯДОК
організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів
Цей Порядок спрямований на забезпечення однакового застосування положень
Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) з питань організації роботи виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (крім Центральної виборчої комісії) (далі - виборчі комісії) і на підставі
статей 36,
37 Кодексу встановлює єдиний порядок роботи виборчих комісій, у тому числі з документами, заявами (клопотаннями), скаргами, пропозиціями (зауваженнями), запитами (далі - документи, звернення), з моменту їх створення або одержання до завершення виконання або відправлення чи передачі на зберігання до відповідної архівної установи.
1. Загальні положення
1.1. Виборчі комісії в Україні утворюються і діють як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, що відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених
Конституцією України та
Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів.
Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
1.2. До виборчих комісій належать:
Центральна виборча комісія-*;
окружні виборчі комісії;
територіальні виборчі комісії;
дільничні виборчі комісії.
1.3. Окружні виборчі комісії.
1.3.1. Окружні виборчі комісії в межах повноважень, визначених
Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних виборів у межах відповідних територіальних виборчих округів загальнодержавних виборів і є тимчасовими органами, що утворюються на час підготовки та проведення відповідних виборів.
1.3.2. Окружні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій у межах відповідних територіальних виборчих округів загальнодержавних виборів.
1.3.3. Окружні виборчі комісії є юридичними особами, крім випадку, передбаченого абзацом другим цього підпункту (абзац другий частини шостої
статті 33 Кодексу ). Окружні виборчі комісії набувають статусу юридичної особи з дня державної реєстрації юридичної особи.
Окружні виборчі комісії утворюються без реєстрації їх юридичними особами в разі утворення територіальних представництв Центральної виборчої комісії та покладення на них функцій фінансового та матеріально-технічного забезпечення окружних виборчих комісій.
1.3.4. Повноваження окружної виборчої комісії з виборів Президента України починаються з моменту складення присяги не менш як двома третинами її складу, визначеного при її утворенні, на її першому засіданні, яке проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про її утворення і скликається її головою.
1.3.5. Повноваження окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України починаються з моменту складення присяги не менш як двома третинами її мінімального складу, визначеного частиною першою
статті 140 Кодексу , на її першому засіданні, яке проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про її утворення.
1.3.6. Повноваження окружної виборчої комісії припиняються через п’ятнадцять днів після дня офіційного оголошення (офіційного оприлюднення) Центральною виборчою комісією результатів виборів Президента України або виборів народних депутатів України у порядку, встановленому
Кодексом.
1.4. Територіальні виборчі комісії.
1.4.1. До територіальних виборчих комісій належать:
виборча комісія Автономної Республіки Крим;
обласні виборчі комісії;
районні виборчі комісії;
міські виборчі комісії;
районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);
селищні, сільські виборчі комісії.
1.4.2. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених
Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів і є постійно діючими органами.
1.4.3. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.
1.4.4. Члени територіальної виборчої комісії здійснюють свої повноваження до сформування у порядку, передбаченому Кодексом, нового складу відповідної територіальної виборчої комісії.
1.4.5. Територіальні виборчі комісії є юридичними особами.
1.4.6. Територіальні виборчі комісії можуть ліквідовуватися у разі відповідної зміни адміністративно-територіального устрою.
1.5. Дільничні виборчі комісії.
1.5.1. Дільничні виборчі комісії в межах повноважень, визначених
Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення загальнодержавних і місцевих виборів у межах відповідних виборчих дільниць і є тимчасовими органами, що утворюються на час підготовки та проведення відповідних виборів.
1.5.2. Дільничні виборчі комісії не є юридичними особами.
Фінансове та матеріально-технічне забезпечення діяльності дільничної виборчої комісії під час відповідного виборчого процесу здійснює відповідна окружна виборча комісія (територіальне представництво Центральної виборчої комісії (у разі утворення) або територіальна виборча комісія у порядку, встановленому Кодексом.
1.5.3. Повноваження дільничної виборчої комісії з виборів Президента України починаються з моменту складення присяги більшістю від її складу, визначеного під час її утворення, на засіданні комісії, яке проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про її утворення і скликається її головою.
1.5.4. Повноваження дільничної виборчої комісії з виборів народних депутатів України починаються з моменту складення присяги не менш як двома третинами її мінімального складу, визначеного частинами другою та третьою
статті 141 Кодексу , на засіданні комісії, що проводиться не пізніш як на другий день після дня прийняття рішення про її утворення.
1.5.5. Повноваження дільничної виборчої комісії з місцевих виборів починаються з моменту складення присяги на засіданні цієї комісії більшістю від складу дільничної виборчої комісії, визначеного під час її утворення.
1.5.6. Повноваження дільничної виборчої комісії припиняються через п’ять днів після дня офіційного оголошення (офіційного оприлюднення) результатів відповідних виборів. Дільнична виборча комісія припиняє свою діяльність одночасно з припиненням її повноважень.
1.6. Для організаційного, правового, інформаційного, технічного забезпечення здійснення повноважень, передбачених Кодексом, виборчі комісії, можуть на час виборчого процесу залучати на підставі цивільно-правових договорів відповідних спеціалістів, експертів, технічних працівників у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією.
1.8. Член виборчої комісії має право:
1) брати участь у підготовці питань, що вносяться на розгляд виборчої комісії;
2) виступати на засіданнях виборчої комісії, ставити іншим учасникам засідання запитання щодо порядку денного, вносити пропозиції з питань, що належать до повноважень комісії;
3) за дорученням відповідної виборчої комісії перевіряти діяльність виборчих комісій нижчого рівня;
4) безперешкодно відвідувати всі приміщення виборчої комісії, ознайомлюватися з усіма документами виборчої комісії, членом якої він є, та виборчих комісій нижчого рівня на відповідній території;
5) на відшкодування шкоди, заподіяної його життю, здоров’ю чи майну у зв’язку з виконанням обов’язків члена виборчої комісії, в порядку та розмірі, встановлених законодавством.
1.9. Член виборчої комісії зобов’язаний:
2) брати участь у засіданнях виборчої комісії;
3) виконувати рішення виборчої комісії та обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.
1.10. Член виборчої комісії має інші права та обов’язки відповідно до
Кодексу та законів України.
1.11. Члену виборчої комісії забороняється агітувати за чи проти кандидатів на відповідних виборах, а також публічно оцінювати діяльність кандидатів, політичних партій (далі - партії), місцевих організацій партій (далі - організації партій) - суб’єктів виборчого процесу.
1.12. На час безпосереднього виконання обов’язків члена виборчої комісії (участь у засіданнях комісії, інших заходах на виконання Кодексу чи рішень комісії) на кожного члена виборчої комісії поширюються гарантії і компенсації, передбачені законодавством для працівників на час виконання ними державних або громадських обов’язків у робочий час.
Члени виборчої комісії звільняються від виконання службових обов’язків за місцем постійної роботи на час, необхідний для здійснення обов’язків члена комісії, на підставі письмового повідомлення голови, заступника голови чи секретаря відповідної виборчої комісії про скликання засідання комісії або рішення виборчої комісії про залучення члена комісії до участі в інших заходах, передбачених
Кодексом. Такі повідомлення або рішення повинні містити зазначення дати, часу та запланованої тривалості засідання виборчої комісії чи іншого заходу.
1.13. На членів виборчих комісій не поширюється дія законодавства з питань запобігання корупції.
1.14. Діяльність виборчих комісій здійснюється публічно і відкрито.
З метою забезпечення публічного та відкритого характеру виборчого процесу виборчі комісії, що організовують підготовку та проведення відповідних виборів:
1) інформують громадян про свій склад, місцезнаходження та режим роботи, про виборчі округи і виборчі дільниці, про основні права виборців (у тому числі про право оскарження протиправних рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій та їх членів, органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових та службових осіб, які порушують або обмежують виборчі права);
2) забезпечують можливість для ознайомлення виборців, інших суб’єктів відповідного виборчого процесу зі списками виборців, передвиборними програмами партій (організацій партій), кандидатів, виборчими списками партій (організацій партій), відомостями про кандидатів;
3) роз’яснюють виборцям порядок голосування, у тому числі порядок заповнення виборчих бюлетенів;
4) оприлюднюють підсумки голосування та результати відповідних виборів;
5) надають іншу інформацію у випадках та в порядку, передбачених
Кодексом.
1.15. Для висвітлення діяльності виборчої комісії у її приміщенні в місці, вільно доступному для відвідувачів, обладнується стенд офіційних матеріалів комісії, на якому розміщуються рішення виборчої комісії та інші документи відповідно до вимог Кодексу.
Окружні виборчі комісії надають усі свої рішення до Центральної виборчої комісії в електронній формі не пізніше дня, наступного після дня їх прийняття для подальшого оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії.
Територіальні виборчі комісії оприлюднюють власні рішення на своїх офіційних вебсайтах (за наявності), вебсайтах відповідних місцевих рад (за наявності) або в інший спосіб, визначений Кодексом.
Окружні та територіальні виборчі комісії надають усі свої рішення для оприлюднення на офіційних вебсайтах відповідних регіональних або територіальних представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення) не пізніше дня, наступного після дня їх прийняття.
1.16. Окружні та територіальні виборчі комісії в порядку, встановленому
Кодексом, передають для оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії відомості про кандидатів, зареєстрованих для участі у відповідних виборах. Така інформація може бути оприлюднена та надана в порядку, визначеному Законом України
"Про доступ до публічної інформації".
Територіальні виборчі комісії оприлюднюють інформацію щодо зареєстрованих кандидатів у порядку, передбаченому
Кодексом, на своїх веб-сайтах (за наявності) або на вебсайтах відповідних рад чи в інший спосіб, визначений цими комісіями, а також у випадках, передбачених Кодексом, передають відомості про кандидатів для оприлюднення на офіційному вебсайті Центральної виборчої комісії в обсягах та порядку, встановлених Центральною виборчою комісією.
Інформація щодо зареєстрованих кандидатів може оприлюднюватися на офіційних вебсайтах відповідних регіональних або територіальних представництв Центральної виборчої комісії (у разі їх утворення).
1.17. Кожна виборча комісія здійснює документування своєї діяльності, що полягає в підготовці відповідно до встановленого порядку документів на паперових та електронних носіях, що фіксують прийняття рішень та здійснення іншої діяльності комісії в межах повноважень, передбачених
Кодексом та законами України.
1.18. Документування діяльності виборчої комісії здійснюється державною мовою.
1.19. Організацію ведення діловодства виборчої комісії забезпечує секретар виборчої комісії.
1.20. Відповідальність за організацію роботи та ведення діловодства виборчої комісії, а також за дотримання цього Порядку покладається на голову відповідної виборчої комісії.
1.21. У разі припинення повноважень складу виборчої комісії, у тому числі дострокового, виборча комісія, повноваження якої припинено, зобов’язана передати виборчу та іншу документацію, матеріальні цінності, зокрема печатки та штампи "Вибув", виборчій комісії, сформованій (затвердженій) у новому складі.
Відповідальним за передачу є голова відповідної виборчої комісії, в разі його відсутності - заступник голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретар комісії, повноваження якої припинено.
1.22. Вимоги цього Порядку обов’язкові для всіх членів виборчої комісії та осіб, які залучаються до її роботи.
1.23. Ніхто не має права втручатися в діяльність виборчої комісії, зокрема у вирішення питань, що належать до її повноважень, крім випадків, передбачених законом.
1.24. Кожна виборча комісія має власну печатку затвердженого Центральною виборчою комісією зразка.
2. Засідання виборчої комісії. Основні положення
2.1. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання.
Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії.
2.2. Виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог
Кодексу та цього Порядку у формі відкритих засідань.
2.3. Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу.
2.4. Засідання виборчої комісії, як правило, плануються з огляду на потребу, згідно з установленими виборчим законодавством календарними строками заходів щодо підготовки та проведення виборів, здійснення окремих виборчих процедур, реалізації інших повноважень виборчої комісії відповідно до законів.
2.5. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання.
3. Скликання засідання виборчої комісії
3.1. Засідання виборчої комісії скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем виборчої комісії.
3.2. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов’язаний скликати засідання виборчої комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.
3.3. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
3.4. Засідання виборчої комісії скликається з обов’язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний.
Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв’язку. Особа вважається повідомленою, зокрема, у разі надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії.
Відомості щодо повідомлення членів виборчої комісії про засідання (час і спосіб повідомлення) фіксуються в окремому журналі або додаються до протоколу засідання.
4. Підготовка до проведення засідання виборчої комісії
4.1. Перед проведенням засідання виборчої комісії (далі - засідання) формується проєкт порядку денного цього засідання.
4.2. Проєкт порядку денного засідання готує секретар виборчої комісії згідно із встановленими законом строками розгляду питань щодо організації підготовки та проведення виборів, інших питань, що належать до повноважень виборчої комісії, за дорученням голови виборчої комісії, а також з урахуванням пропозицій членів виборчої комісії та погоджує його з головою виборчої комісії.
4.3. Проєкт порядку денного засідання після його погодження з головою комісії секретар комісії в обов’язковому порядку разом з інформацією про час і місце проведення засідання доводить до відома членів комісії, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, але не пізніш як до початку засідання.
4.4. На засідання обов’язково запрошуються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, заявники, суб’єкти звернення зі скаргою, суб’єкти оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скаргах, інші особи, якщо питання, включене до проєкту порядку денного, стосується їх прав або законних інтересів щодо участі у виборчому процесі.
4.5. Інформація про дату, час проведення, порядок денний засідання розміщується на стенді офіційних матеріалів виборчої комісії, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання.
Територіальні виборчі комісії можуть розміщувати таку інформацію також на своїх офіційних вебсайтах (за наявності) або вебсайтах відповідних місцевих рад (за наявності).
4.6. Матеріали до питань порядку денного засідання складаються з проєкту постанови, додатків до неї, якщо такі зазначено в тексті постанови (список, перелік, звернення, графік, звіт тощо), а в разі потреби - доповідної записки члена комісії, який готує питання на розгляд виборчої комісії, інших документів.
4.7. Проєкт постанови виборчої комісії за дорученням голови комісії готує член комісії, який долучає до проєкту всі необхідні документи, а також перелік осіб, які повинні бути запрошені на засідання виборчої комісії, та передає проєкт постанови (відповідні матеріали) голові комісії.
4.8. Після ознайомлення з підготовленими матеріалами голова комісії проставляє на проєкті постанови відповідну резолюцію ("для розгляду на засіданні комісії") та передає їх секретарю, який забезпечує комплектність матеріалів до питань порядку денного засідання для членів комісії.
4.9. У разі неможливості з поважних причин подати матеріали до засідання в установлений строк секретар комісії завчасно повідомляє про це голову комісії.
4.10. Членам виборчої комісії проєкти постанов та необхідні матеріали до порядку денного засідання надаються, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання, але не пізніш як до початку засідання.
4.11. Список усіх запрошених на засідання готує секретар комісії. У списку зазначаються: прізвище, ім’я, по батькові, посада запрошених, офіційні назви органів (організацій, установ, партій, їх місцевих організацій тощо) або осіб, яких вони представляють, статус у виборчому процесі, а також у зв’язку з розглядом якого питання порядку денного засідання вони запрошені.
4.12. Секретар комісії відповідає за реєстрацію осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення виборчої комісії та без дозволу чи запрошення, і перед початком засідання подає голові комісії список таких осіб.
5. Перше засідання виборчої комісії
5.1. Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення (формування складу) в порядку, передбаченому розділом 3 цього Порядку, головою виборчої комісії, визначеним рішенням про утворення (формування складу) цієї виборчої комісії, або в разі невиконання головою цієї функції - заступником голови комісії, а в разі невиконання цієї функції головою та заступником голови комісії - секретарем виборчої комісії.
5.2. Член виборчої комісії на першому її засіданні, в якому він бере участь, в обов’язковому порядку ознайомлюється зі своїми правами та обов’язками, передбаченими частинами третьою - шостою
статті 38 Кодексу , після чого складає таку присягу члена комісії:
"Я, (прізвище, ім’я та по батькові), беручи на себе повноваження члена виборчої комісії та усвідомлюючи свою високу відповідальність перед Українським народом, присягаю додержуватися Конституції та законів України, чесно і сумлінно виконувати свої обов’язки, виходячи з принципів верховенства права, законності, об’єктивності та неупередженості, забезпечувати реалізацію і захист виборчих прав громадян України".
Особа, яка склала присягу, ставить свій підпис під текстом присяги. Цей документ є невід’ємною частиною документації відповідної виборчої комісії. Члену виборчої комісії після складення ним присяги видається посвідчення за підписом голови комісії вищого рівня за формою, затвердженою Центральною виборчою комісією.
5.3. Відмова особи скласти присягу означає її відмову бути членом виборчої комісії.
5.4. Перше засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник.
У разі їх відсутності на засіданні виборчої комісії або невиконання ними цієї функції виборча комісія визначає зі свого складу головуючого на засіданні.
5.5. На першому засіданні виборчої комісії за пропозицією голови комісії (заступника голови комісії або головуючого на засіданні) (далі - головуючий на засіданні), як правило, розглядаються такі першочергові питання:
- розподіл обов’язків між головою, заступником голови, секретарем та іншими членами виборчої комісії, про що виборчою комісією ухвалюється відповідне рішення;
забезпечення виборчої комісії необхідним приміщенням, транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, оргтехнікою, іншими матеріальними цінностями відповідно до нормативних вимог, установлених
Кодексом та Центральною виборчою комісією;
- режим роботи виборчої комісії та графік чергувань членів комісії у приміщенні виборчої комісії;
- залучення виборчою комісією відповідних спеціалістів, експертів, технічних працівників для організаційного, правового, інформаційного, технічного забезпечення здійснення повноважень комісії, передбачених Кодексом.
За необхідності на першому засіданні виборчої комісії можуть бути розглянуті також інші питання.
6. Особи, які мають право бути присутніми на засіданні виборчої комісії, у приміщенні, де проводиться голосування
6.1. На засіданнях виборчої комісії, у тому числі під час підрахунку голосів виборців та встановлення результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування, без дозволу чи запрошення відповідної виборчої комісії мають право бути присутніми з додержанням вимог
Кодексу та цього Порядку:
1) члени Центральної виборчої комісії, працівники Секретаріату Центральної виборчої комісії, Служби розпорядника Державного реєстру виборців, посадові особи відповідного територіального та регіонального представництв Центральної виборчої комісії;
2) члени виборчих комісій вищого рівня;
3) кандидати на відповідних виборах, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій) - суб’єктів відповідного виборчого процесу, офіційні спостерігачі від кандидатів, партій (організацій партій) (не більше однієї особи від одного кандидата, однієї партії (організації партії);
4) офіційні спостерігачі від громадських організацій, які отримали дозвіл мати офіційних спостерігачів на відповідних виборах (не більше двох осіб від однієї громадської організації);
5) офіційні спостерігачі від іноземних держав і міжнародних організацій;
6) представники засобів масової інформації (не більше двох осіб від одного засобу масової інформації).
6.2. У разі одночасного проведення кількох видів виборів на засіданнях дільничної виборчої комісії, у тому числі під час підрахунку голосів виборців та встановлення результатів голосування, на виборчій дільниці в день виборів у приміщенні, де проводиться голосування, мають право бути присутніми без дозволу чи запрошення відповідної комісії кандидати, партії (організації партій) - суб’єкти виборчих процесів відповідних виборів, що проводяться одночасно, їх довірені особи, уповноважені особи партій (організацій партій), офіційні спостерігачі.
6.3. На засіданні виборчої комісії під час розгляду заяви чи скарги мають право бути присутніми заявник, суб’єкт звернення зі скаргою, суб’єкт оскарження, заінтересовані особи, зазначені у скарзі, або представник заявника, суб’єкта звернення зі скаргою, суб’єкта оскарження, заінтересованої особи, зазначеної у скарзі.
6.4. На засіданнях виборчих комісій також мають право бути присутніми особи, які супроводжують осіб, зазначених у пунктах 6.1 - 6.3 цього Порядку, які внаслідок порушення здоров’я (у зв’язку з інвалідністю, тимчасовим розладом здоров’я, віком) потребують такого супроводження.
6.5. Інші особи, крім зазначених у пунктах 6.1 - 6.4 цього Порядку, можуть бути присутніми на засіданні виборчої комісії тільки з дозволу або на запрошення цієї комісії, про що приймається рішення на її засіданні.
6.6. У приміщеннях виборчої комісії, у яких установлено елементи автоматизованої інформаційно-аналітичної системи, мають право перебувати особи, визначені рішенням Центральної виборчої комісії або відповідної комісії, які забезпечують кіберзахист, кібербезпеку системи та каналів зв’язку, задіяних для забезпечення її функціонування, та є співробітниками органів, перелік яких визначено відповідним рішенням Центральної виборчої комісії.
6.7. Працівники правоохоронних органів здійснюють охорону правопорядку в день голосування та під час підрахунку голосів виборців лише поза межами приміщення для голосування.
У разі виникнення фактів порушення правопорядку голова, заступник голови чи секретар комісії може викликати працівників правоохоронних органів лише для вчинення дій з відновлення правопорядку і лише на період, необхідний для таких дій.
6.8. Виборча комісія може прийняти мотивоване рішення про позбавлення права присутності на своєму засіданні кандидата на відповідних виборах, його довіреної особи, уповноваженого представника партії (організації партії), офіційного спостерігача, представника засобів масової інформації або особи, зазначеної у пункті 6.5 цього Порядку, якщо вони неправомірно перешкоджають його проведенню. Таке рішення приймається не менше ніж двома третинами голосів від складу виборчої комісії.
................Перейти до повного тексту