- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної
прокуратури
N 9гн від 27.12.2014 )
Про організацію роботи з розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Генеральної
прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011
N 1гн-2 від 12.07.2012
N 9гн-1 від 05.12.2012
N 49 від 12.04.2013
N 87 від 21.08.2014 )
1. Заступникам Генерального прокурора України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровському екологічному прокурору, керівникам структурних підрозділів апаратів, міським, районним, міжрайонним, іншим прирівняним до них прокурорам роботу з розгляду звернень та особистого прийому вважати одним з важливих напрямів діяльності органів прокуратури, спрямувати її на захист прав і свобод людини і громадянина, зміцнення законності та правопорядку.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної
прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011 )
1.1. Забезпечити розгляд звернень і особистий прийом громадян у суворій відповідності з вимогами Інструкції про порядок розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України, яку затвердити і ввести в дію цим наказом.
1.2. При здійсненні перевірок за зверненнями забезпечити повне, об'єктивне та якісне вирішення кожного викладеного доводу, надавати юридично грамотну, обгрунтовану та мотивовану відповідь з посиланням на законодавчі акти. За необхідності до проведення перевірок залучати фахівців відповідних контролюючих і правоохоронних органів, авторів звернень.
1.3. Вживати вичерпних заходів щодо задоволення обгрунтованих звернень і реального поновлення порушених прав, застосовуючи у повному обсязі надані законом повноваження.
Домагатися своєчасного, законного та остаточного вирішення звернень у тих прокуратурах, до компетенції яких належить розгляд порушених заявниками питань.
1.4. Викоренити з практики роботи прокурорів прояви формалізму та бездушності при розгляді звернень. Давати принципову оцінку кожному факту несумлінного ставлення до роботи із зверненнями, їх безпідставного відхилення, порушення строків і порядку розгляду, викривлення статистичної звітності, неналежного виконання доручень прокуратур вищого рівня.
1.5. Забезпечити здійснення безперешкодного і регулярного особистого прийому громадян, неухильне дотримання затверджених графіків і порядку особистого прийому.
1.6. Періодично проводити комплексний аналіз роботи з вирішення звернень та особистого прийому, вивчення причин надходження обгрунтованих звернень. Вживати заходів до вдосконалення правозахисної діяльності органів прокуратури, усунення недоліків та прорахунків.
Стан організації роботи зі зверненнями вивчати при проведенні комплексних і галузевих перевірок, наданні практичної допомоги.
1.7. Систематично організовувати та проводити перевірки додержання законодавства про звернення громадян органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності.
2. Управлінню розгляду звернень та прийому громадян, галузевим відділам (старшим помічникам прокурорів) прокуратур обласного рівня:
2.1. Всебічно сприяти правильній організації роботи структурних підрозділів центрального та обласних апаратів, підпорядкованих прокуратур з питань розгляду звернень, особистого прийому, надавати практичну та методичну допомогу, проводити перевірки з цих питань.
2.2. Безпосередньо розглядати депутатські документи, первинні звернення, за необхідності надсилати їх до відповідних відомств, приймати громадян та юридичних осіб, організовувати їх прийом керівництвом, працівниками інших структурних підрозділів.
2.3. Здійснювати контроль за порядком і строками вирішення у структурних підрозділах центрального та обласних апаратів депутатських документів, звернень громадян та юридичних осіб з особистого прийому керівництва, за наявності підстав вживати заходів щодо усунення виявлених порушень.
2.4. Вивчати у структурних підрозділах та підпорядкованих прокуратурах стан роботи та прокурорського нагляду з питань розгляду звернень та особистого прийому, вживати необхідних заходів з метою підвищення рівня цієї діяльності.
3. Вважати критерієм оцінки ефективності роботи на цьому напрямі забезпечення якісного, своєчасного та об'єктивного вирішення звернень, реальне поновлення порушених прав.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків, прокурорів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокурорів регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровського екологічного прокурора.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровському екологічному прокурору, ректору Національної академії прокуратури України, міським, районним, міжрайонним і прирівняним до них прокурорам, довести до відома прокурорсько-слідчих працівників.
Наказ Генерального прокурора України
N 9гн від 28 грудня 2005 року "Про організацію роботи з розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України" вважати таким, що втратив чинність.
( Пункт 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної
прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011 )
Генеральний прокурор України державний радник юстиції України | В.Пшонка |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального
прокурора України
21.06.2011 N 9гн
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України
1. Загальні положення
1.1. Відповідно до ст.
12 Закону України
"Про прокуратуру" в органах прокуратури вирішуються звернення про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду.
1.2. Цією Інструкцією встановлюється порядок розгляду і вирішення звернень громадян, службових та інших осіб, запитів і звернень народних депутатів України, депутатів місцевих рад, а також прийому громадян, службових та інших осіб у Генеральній прокуратурі України, прокуратурах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратурах регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровській екологічній прокуратурі, міських, районних, міжрайонних і прирівняних до них прокуратурах.
( Пункт 1.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011 )
1.4. Основні поняття, що використовуються в цій Інструкції:
Звернення - викладена в письмовій або усній формі пропозиція, заява (клопотання), скарга громадянина, народного депутата України, депутата місцевої ради, службової чи іншої особи.
Пропозиція (зауваження) - звернення, спрямоване на поліпшення діяльності органів прокуратури або інших правоохоронних, державних органів або про сприяння реалізації прав та інтересів осіб.
Заява - звернення громадян та юридичних осіб з проханням про сприяння реалізації закріплених
Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, органів місцевого самоврядування, службових осіб.
Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод, встановлених чинним законодавством.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, інших осіб, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, службових осіб.
Колективне звернення - звернення двох і більше осіб, а також звернення, прийняте на мітингу чи зборах і підписане організаторами або учасниками мітингу, зборів.
Дублікат - звернення, що є копією попереднього звернення, або примірник звернення з того самого питання в інтересах тієї самої особи.
Повторне звернення - звернення, що надійшло від тієї самої особи з того самого питання, в якому:
оскаржується рішення, прийняте за попереднім зверненням, що надійшло в прокуратуру;
повідомляється про неотримання відповіді, невчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув установлений законодавством строк розгляду;
вказується на інші недоліки, допущені при розгляді та вирішенні попереднього звернення.
Лист народного депутата України, депутата місцевої ради - документ, який супроводжує звернення громадянина, яке надійшло на його адресу, в органи прокуратури для розгляду по суті.
2. Межі дії Інструкції
2.1. Положення Інструкції поширюються на звернення, отримані поштою або в письмовій, усній формі на особистому прийомі.
( Пункт 2.2 в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
2.3. Заяви і скарги громадян, документи, що надходять від депутатів усіх рівнів вирішуються лише у випадках, передбачених частиною 1 статті
12, статтею
21 і частиною 2 статті
36-1 Закону України
"Про прокуратуру", з дотриманням вимог, визначених у Рішенні Конституційного Суду від 11 квітня 2000 року
N 4-рп/2000.
( Абзац перший пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
Скарги на дії (бездіяльність) і рішення органів досудового розслідування чи прокурора під час досудового розслідування, а також на вироки, рішення, ухвали, постанови судів перевіряються в порядку та межах повноважень, передбачених відповідно кримінальним, цивільним, господарським або адміністративним процесуальним законодавством та рішеннями Конституційного Суду України.
( Абзац другий пункту 2.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )( Абзац третій пункту 2.3 виключено на підставі Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
2.4. Перевірки за заявами та скаргами фізичних і юридичних осіб, зверненнями та запитами депутатів усіх рівнів, крім заяв та повідомлень про кримінальні правопорушення, проводяться лише у разі їх попереднього розгляду компетентними органами виконавчої влади, державного нагляду (контролю), органами місцевого самоврядування, посадовими чи службовими особами відповідного рівня або неприйняття ними рішень з цих питань у встановлені строки.
Заяви та скарги, звернення і запити депутатів усіх рівнів, які надійшли до органів прокуратури без долучення до них копій відповідей органів державного нагляду (контролю), уповноважених на їх розгляд, надсилаються за належністю підрозділами з розгляду звернень та прийому громадян.
У разі неприйняття органами державного нагляду (контролю) рішень з цих питань у встановлені строки, організація розгляду звернень забезпечується відповідними галузевими підрозділами, міськими, районними, міжрайонними та прирівняними до них прокурорами з обов'язковим наданням оцінки законності діяльності уповноважених органів.
( Пункт 2.4 в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
2.5. Звернення може бути усним (записаним на особистому прийомі службовою особою) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідної прокуратури особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до вимог чинного законодавства (ст.
5 Закону України
"Про звернення громадян" тощо). У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення має бути підписано заявником (якщо колективне - заявниками) із зазначенням дати.
( Абзац перший пункту 2.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
Звернення, що не містять даних про особу (прізвище і його місцезнаходження, адресу), визнаються анонімними й залишаються без розгляду. Анонімні заяви, повідомлення про кримінальні правопорушення у прокуратурах районного рівня передаються на доповідь керівнику, який у формі резолюції визначає порядок їх скерування до правоохоронного органу. У прокуратурах міст з районним поділом, обласного рівня та Генеральній прокуратурі України такі заяви та повідомлення спрямовуються до підрозділу з питань розгляду звернень для їх надсилання до відповідних правоохоронних органів.
( Абзац другий пункту 2.5 в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
2.6. Звернення з незрозумілим текстом або у яких відсутні дані, достатні для їх розгляду чи прийняття обгрунтованого рішення (про орган, що прийняв оскаржуване рішення, про час його прийняття тощо), у 5-денний строк повертаються заявникам із відповідними роз'ясненнями оперативними працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян Генеральної прокуратури України, галузевих відділів прокуратур Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратур регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровської екологічної прокуратури, прокурором, заступником прокурора міста, району. Копії таких звернень долучаються до наглядових проваджень.
( Пункт 2.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011 )
2.7. Не підлягають розгляду звернення народних депутатів України, депутатів місцевих рад, у яких містяться пропозиції, вказівки чи вимоги у конкретних кримінальних, цивільних, господарських, адміністративних справах, а також справах про адміністративні правопорушення, у тому числі з питань слідства і нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання і досудове слідство, нагляду за додержанням законів при виконанні рішень у кримінальних справах, при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян. Авторам таких звернень у 10-денний строк надаються роз'яснення про неприпустимість втручання в діяльність органів прокуратури з посиланням на відповідні рішення Конституційного Суду України та процесуальне законодавство.
2.8. Не поширюється на відносини у сфері звернень громадян Закон України
"Про доступ до публічної інформації". Питання доступу до такої інформації регулюються окремим наказом Генерального прокурора України.
3. Розгляд звернень
3.1. Відповідальність за своєчасний і якісний розгляд звернень покладається на керівників структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, прокуратур Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратур регіонів та Військово-Морських Сил України, Дніпровської екологічної прокуратури, міських, районних, міжрайонних і прирівняних до них прокурорів.
При встановленні фактів несумлінного ставлення до перевірок звернень, а також неналежного і невчасного виконання доручень прокуратур вищого рівня винні в цьому прокурорські працівники несуть відповідальність згідно з
Дисциплінарним статутом прокуратури України.
( Пункт 3.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 3/2/1гн від 04.10.2011 )
3.2. За кожним зверненням в прокуратурах усіх рівнів може бути виконана одна з таких дій:
- прийнято до розгляду;
- передано на вирішення до підпорядкованої прокуратури;
- направлено до іншого відомства;
- приєднано до скарги, що раніше надійшла, або до матеріалів кримінальної справи.
3.3. Звернення громадян, службових та інших осіб у 5-денний строк направляються за належністю з одночасним повідомленням про це заявників оперативними працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян Генеральної прокуратури України, галузевих відділів обласних і прирівняних до них прокуратур, міськими, районними, міжрайонними прокурорами та їх заступниками.
( Пункт 3.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
3.4. У разі припинення в прокуратурі розгляду звернення відповідно до ст.
8 Закону України
"Про звернення громадян" воно за належністю направляється прокурору вищого рівня з необхідними для вирішення матеріалами та повідомленням про це автора.
Про припинення провадження прокуратурою вищого рівня підпорядкованому прокурору направляється повідомлення, в якому зазначається, коли і з яких саме питань провадження припинено.
3.5. У Генеральній прокуратурі України після реєстрації у секретаріаті та попереднього розгляду працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян, визначення структурного підрозділу, до компетенції якого належить вирішення викладених у зверненнях питань, для доповіді Генеральному прокурору України або особі, яка виконує його обов'язки, подаються звернення:
які надійшли на його ім'я від Президента України, Голови Верховної Ради України, Глави Адміністрації Президента України, Прем'єр-міністра України, Секретаря Ради національної безпеки і оборони України, Голови Конституційного Суду України, Голови Верховного Суду України, голів вищих спеціалізованих судів України, Міністра внутрішніх справ України, Міністра доходів і зборів України, Міністра юстиції України, Голови Служби безпеки України, Голови Державної прикордонної служби України, Голови Вищої ради юстиції, Голови Центральної виборчої комісії, запити народних депутатів України, звернення Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни, скарги на дії першого заступника та заступників Генерального прокурора України, а також з актуальних питань, що викликали підвищену увагу громадськості та засобів масової інформації.
( Пункт 3.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012; в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 49 від 12.04.2013 )
3.6. За резолюцією Генерального прокурора України зазначені у п. 3.5 Інструкції документи передаються заступникам Генерального прокурора України для організації розгляду, вирішення і підготовки відповідей.
3.7. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України подаються на розгляд звернення Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністрів України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, заступників Глави Адміністрації Президента України, Уповноваженого Президента України з прав дитини, заступників голів Конституційного, Верховного та вищих спеціалізованих судів України, Служби безпеки України, Вищої ради юстиції, Голови Державної судової адміністрації України, перших керівників і заступників міністерств (крім Міністра внутрішніх справ України, Міністра юстиції України та Міністра доходів і зборів України), державних комітетів, інших центральних органів державної виконавчої влади, Верховної Ради та Уряду Автономної Республіки Крим, представника Президента України в Автономній Республіці Крим, голів обласних рад і державних адміністрацій, Київського та Севастопольського міських голів, державних установ зарубіжних країн і міжнародних організацій (їх представництв), звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України та скарги на рішення керівників структурних підрозділів Генеральної прокуратури України.
( Абзац перший пункту 3.7 в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 49 від 12.04.2013 )
Зазначені документи, вирішення яких стосується двох і більше самостійних структурних підрозділів, управлінням розгляду звернень та прийому громадян передаються на розгляд першому заступнику Генерального прокурора України.
За резолюцією заступника Генерального прокурора України зазначені документи передаються керівникам самостійних структурних підрозділів для організації розгляду, вирішення та підготовки відповідей народним депутатам України, громадянам і юридичним особам, які їх ініціювали.
3.8. Звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України, за якими прокурори обласного рівня раніше не приймали рішення (первинні), надсилаються у п'ятиденний строк підпорядкованим прокурорам, про що повідомляються народні депутати України з обґрунтуванням підстав направлення депутатських документів та посиланням на відповідні законодавчі акти.
Повідомлення народним депутатам України про скерування прокурорам обласного рівня депутатських документів, а також доручення підпорядкованим прокурорам підписуються заступниками Генерального прокурора України відповідно до їх компетенції.
Необхідність встановлення контролю за розглядом зазначених депутатських документів вирішується заступниками Генерального прокурора України з огляду на актуальність порушених у них питань.
За результатами розгляду і вирішення на місцях депутатських документів відповідь народним депутатам України надається лише за підписом першого керівника прокуратури обласного рівня або особи, яка виконує його обов'язки.
Забороняється надсилати депутатські документи до прокуратур районного рівня для вирішення та надання відповідей народним депутатам України.
У такому ж порядку розглядаються та надаються відповіді на звернення, які надійшли від Глави Адміністрації Президента України та його заступників.
3.9. У разі направлення народним депутатом України звернення чи листа за скаргою громадян або юридичних осіб на ім'я заступника Генерального прокурора України чи іншої службової особи органів прокуратури ці документи розглядаються відповідно до вимог ст. ст.
16,
24 Закону України
"Про статус народного депутата України" та передаються на розгляд відповідно до пунктів 3.7, 3.8 цієї Інструкції.
3.10. Начальникам самостійних структурних підрозділів Генеральної прокуратури України передаються на розгляд звернення громадян та юридичних осіб щодо рішень, прийнятих підлеглими працівниками або прокурорами обласного рівня, а також з питань зволікання, тривалого неприйняття ними рішень, залишення їх без розгляду.
3.11. Звернення громадян та юридичних осіб, які надійшли до Генеральної прокуратури України вперше і за ними не приймалися рішення прокурорами обласного рівня (первинні звернення), передаються до управління розгляду звернень та прийому громадян для розгляду і надсилання до підпорядкованих прокуратур (відповідних відомств) для вирішення. Оперативними працівниками зазначеного управління повертаються письмові звернення, оформлені без додержання вимог ст.
5 Закону України
"Про звернення громадян", заявникові з відповідним роз'ясненням.
3.12. Керівники прокуратури, структурних підрозділів зобов'язані розглянути документ не пізніше наступного дня з часу реєстрації, а терміновий - негайно. Надходження документів від керівництва прокуратури до безпосередніх виконавців не повинно перевищувати двох робочих днів у Генеральній прокуратурі України і одного дня - в інших прокуратурах.
3.13. Скарги на дії суддів, пов'язані з винесенням судових рішень, передаються на розгляд структурним підрозділам, до компетенції яких належить перевірка відповідності судових рішень закону.
У випадку надходження до органів прокуратури України скарг учасників кримінального процесу, звернень депутатів усіх рівнів, інших осіб, у яких оскаржуються рішення, дії чи бездіяльність слідчого або прокурора, за винятком недотримання розумних строків під час досудового розслідування або скарг слідчого на рішення чи бездіяльність прокурора, заявникам роз'яснюється судовий порядок оскарження.
( Абзац другий пункту 3.12 в редакції Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )( Абзац третій пункту 3.12 виключено на підставі Наказу Генеральної прокуратури
N 9гн-1 від 05.12.2012 )
3.14. Звернення, що надійшли після припинення провадження, передаються до відповідних структурних підрозділів, які раніше займались їх розглядом.
3.15. За наявності у зверненні питань, що належать до компетенції кількох структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, організація перевірки в повному обсязі покладається на керівника підрозділу, зазначеного серед виконавців першим. Він забезпечує тиражування, передачу їх у відповідні підрозділи, підготовку в строк не пізніше 5 днів від дня надходження єдиного доручення про перевірку, у разі необхідності - клопотання про продовження строку її проведення і відповіді по суті.
................Перейти до повного тексту