1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
Н А К А З
28.12.2005 N 9гн
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури N 9гн від 21.06.2011 )
Про організацію роботи з розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Генеральної прокуратури N 62 від 19.09.2007 N 17 від 25.03.2008 N 9гн-1 від 14.07.2010 N 26 від 28.02.2011 N 30 від 10.03.2011 ) ( У Наказі та Інструкції слова "відділ прийому громадян, розгляду звернень і запитів народних депутатів України" в усіх відмінках замінено словами "управління розгляду звернень та прийому громадян" у відповідних відмінках згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 62 від 19.09.2007 )
З метою забезпечення виконання вимог Конституції України, Законів України "Про звернення громадян", "Про статус народного депутата України", "Про статус депутатів місцевих рад", Указу Президента України "Про додаткові заходи щодо забезпечення реалізації громадянами конституційного права на звернення", вдосконалення діяльності органів прокуратури щодо розгляду та вирішенні заяв, скарг і пропозицій, керуючись ст. 15 Закону України "Про прокуратуру",
НАКАЗУЮ:
1. Заступникам Генерального прокурора України, прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, керівникам структурних підрозділів апаратів, міським, районним, міжрайонним, іншим прирівняним до них прокурорам роботу з розгляду звернень та особистого прийому вважати одним з важливих напрямів діяльності органів прокуратури, спрямувати її на захист прав і свобод людини і громадянина, зміцнення законності та правопорядку.
1.1. Забезпечити розгляд звернень і особистий прийом громадян у суворій відповідності з вимогами Інструкції про порядок розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України, яку затвердити і ввести в дію цим наказом.
1.2. При здійсненні перевірок за зверненнями забезпечити повне, об'єктивне та якісне вирішення кожного викладеного доводу, надавати юридично грамотну, обгрунтовану та мотивовану відповідь з посиланням на законодавчі акти. За необхідності до проведення перевірок залучати фахівців відповідних контролюючих і правоохоронних органів, авторів звернень.
1.3. Вживати вичерпних заходів щодо задоволення обгрунтованих звернень і реального поновлення порушених прав, застосовуючи у повному обсязі надані законом повноваження.
1.4. Викоренити з практики роботи прокурорів прояви формалізму та бездушності при розгляді звернень. Давати принципову оцінку кожному факту несумлінного ставлення до роботи із зверненнями, їх безпідставного відхилення, порушення строків і порядку розгляду, викривлення статистичної звітності, неналежного виконання доручень прокуратур вищого рівня.
1.5. Забезпечити здійснення безперешкодного і регулярного особистого прийому громадян, неухильне дотримання затверджених графіків і порядку особистого прийому.
1.6. Періодично проводити комплексний аналіз роботи з вирішення звернень та особистого прийому, вивчення причин надходження обгрунтованих звернень. Вживати заходів до вдосконалення правозахисної діяльності органів прокуратури, усунення недоліків та прорахунків.
Стан організації роботи зі зверненнями вивчати при проведенні комплексних і галузевих перевірок, наданні практичної допомоги.
1.7. Систематично організовувати та проводити перевірки додержання законодавства про звернення громадян органами державної влади, місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності.
2. Управлінню розгляду звернень та прийому громадян, галузевим відділам (старшим помічникам прокурорів) прокуратур обласного рівня:
2.1. Всебічно сприяти правильній організації роботи структурних підрозділів центрального та обласних апаратів, підпорядкованих прокуратур з питань розгляду звернень, особистого прийому, надавати практичну та методичну допомогу, проводити перевірки з цих питань.
2.2. Безпосередньо розглядати депутатські документи, первинні звернення, за необхідності надсилати їх до відповідних відомств, приймати громадян та юридичних осіб, організовувати їх прийом керівництвом, працівниками інших структурних підрозділів.
2.3. Здійснювати контроль за порядком і строками вирішення у структурних підрозділах центрального та обласних апаратів депутатських документів, звернень громадян та юридичних осіб з особистого прийому керівництва, за наявності підстав вживати заходів щодо усунення виявлених порушень.
2.4. Вивчати у структурних підрозділах та підпорядкованих прокуратурах стан роботи та прокурорського нагляду з питань розгляду звернень та особистого прийому, вживати необхідних заходів з метою підвищення рівня цієї діяльності.
3. Вважати критерієм оцінки ефективності роботи на цьому напрямі забезпечення якісного, своєчасного та об'єктивного вирішення звернень, реальне поновлення порушених прав.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків, прокурорів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокурорів регіонів та Військово-Морських Сил України.
Наказ надіслати прокурорам Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, військовим прокурорам регіонів та Військово-Морських Сил України, міським, районним, міжрайонним і прирівняним до них прокурорам.
Наказ Генерального прокурора України N 5гн від 9 квітня 2004 року "Про введення в дію Інструкції про порядок розгляду і вирішення звернень та особистого прийому громадян в органах прокуратури України" вважати таким, що втратив чинність.
Генеральний прокурор України О.Медведько
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального
прокурора України
28.12.2005 N 9гн
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розгляду і вирішення звернень та особистого прийому в органах прокуратури України
1. Загальні положення
1.1. Відповідно до ст. 12 Закону України "Про прокуратуру" в органах прокуратури вирішуються звернення про порушення прав громадян та юридичних осіб, крім скарг, розгляд яких віднесено до компетенції суду.
1.2. Цією Інструкцією встановлюється порядок розгляду і вирішення звернень громадян, службових та інших осіб, запитів і звернень народних депутатів України, депутатів місцевих рад, а також прийому громадян, службових та інших осіб у Генеральній прокуратурі України, прокуратурах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратурах регіонів та Військово-Морських Сил України, міських, районних, міжрайонних і прирівняних до них прокуратурах.
1.3. Порядок прийому, обліку, реєстрації звернень, їх формування в наглядові провадження, оформлення, копіювання, систематизації та збереження, а також контролю за їх виконанням встановлюється Інструкцією з діловодства в органах прокуратури України.
1.4. Основні поняття, що використовуються в цій Інструкції:
Звернення - викладена в письмовій або усній формі пропозиція, заява (клопотання), скарга громадянина, народного депутата України, депутата місцевої ради, службової чи іншої особи.
Пропозиція (зауваження) - звернення, спрямоване на поліпшення діяльності органів прокуратури або інших правоохоронних, державних органів або про сприяння реалізації прав та інтересів осіб.
Заява - звернення громадян та юридичних осіб з проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, органів місцевого самоврядування, службових осіб.
Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод, встановлених чинним законодавством.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, інших осіб порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, службових осіб.
Колективне звернення - звернення двох і більше осіб, а також звернення, прийняте на мітингу чи зборах і підписане організаторами або учасниками мітингу, зборів.
Дублікат - звернення, що є копією попереднього звернення, або примірник звернення з того самого питання в інтересах тієї самої особи.
Повторне звернення - звернення, що надійшло від тієї самої особи з того самого питання, в якому:
оскаржується рішення, прийняте за попереднім зверненням, що надійшло в прокуратуру;
повідомляється про неотримання відповіді, невчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув установлений законодавством строк розгляду;
вказується на інші недоліки, допущені при розгляді та вирішенні попереднього звернення.
Запит народного депутата України, депутата місцевої ради - запит, прийнятий відповідно до ст. 15 Закону України "Про статус народного депутата України" та ст.ст. 21, 22 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад".
Звернення народного депутата України, депутата місцевої ради - це пропозиція, прохання, вимога здійснити певні дії, дати офіційне роз'яснення чи викласти позицію. Надсилається народним депутатом України відповідно до ст. 16 Закону України "Про статус народного депутата України", депутатом місцевої ради - відповідно до ст. 13 Закону України "Про статус депутата місцевої ради".
Лист народного депутата України, депутата місцевої ради - документ, який супроводжує звернення громадянина, яке надійшло на його адресу, в органи прокуратури для розгляду по суті.
2. Межі дії Інструкції
2.1. Положення Інструкції поширюються на звернення, отримані поштою або в письмовій, усній формі на особистому прийомі.
2.2. Заяви та повідомлення про вчинений злочин або той, що готується, розглядаються в порядку, передбаченому законодавством, і обліковуються у звіті за ф. 2-Є. Зареєстровані як звернення громадян, за наслідками перевірки яких прийнято рішення відповідно до ст. 97 КПК України, виключаються з обліку звернень та реєструються у книзі обліку заяв і повідомлень про злочини.
2.3. Скарги на дії (бездіяльність) і рішення органів дізнання, слідчих і прокурорів, пов'язані з досудовим слідством у кримінальних справах, а також на вироки, рішення, ухвали, постанови судів перевіряються в порядку та межах повноважень, передбачених відповідно кримінальним, цивільним або господарським процесуальним законодавством та рішеннями Конституційного Суду України.
Звернення, розгляд яких належить до компетенції судових органів, вирішуються в разі необхідності захисту інтересів держави та громадян, які неспроможні через фізичний або матеріальний стан захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження (ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру").
2.4. Звернення може бути усним (записаним на особистому прийомі службовою особою) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідної прокуратури особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до вимог чинного законодавства (ст. 5 Закону України "Про звернення громадян", ст. 44 КПК України тощо). У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення має бути підписано заявником (якщо колективне - заявниками) із зазначенням дати.
Звернення, що не містять даних про особу (прізвище і його місцезнаходження, адресу), визнаються анонімними й залишаються без розгляду. За наявності в таких зверненнях повідомлень про вчинені злочини або ті, що готуються направляються до правоохоронних органів за належністю.
2.5. Звернення з незрозумілим текстом або в яких відсутні дані, достатні для їх розгляду чи прийняття обгрунтованого рішення (про орган, що прийняв оскаржуване рішення, про час його прийняття тощо), у 5-денний строк повертаються заявникам із відповідними роз'ясненнями оперативними працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян Генеральної прокуратури України, галузевих відділів прокуратур Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратур регіонів та Військово-Морських Сил України, прокурором, заступником прокурора міста, району. Копії таких звернень долучаються до наглядових проваджень.
2.6. Не підлягають розгляду звернення народних депутатів України, депутатів місцевих рад, у яких містяться пропозиції, вказівки чи вимоги у конкретних кримінальних, цивільних, господарських справах, у тому числі з питань слідства і нагляду за додержанням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнання і досудове слідство, нагляду за додержанням законів при виконанні рішень у кримінальних справах, при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов'язаних з обмеженням особистої свободи громадян. Авторам таких звернень у 10-денний строк надаються роз'яснення про неприпустимість втручання в діяльність органів прокуратури з посиланням на відповідні рішення Конституційного Суду України та процесуальне законодавство.
3. Розгляд звернень
3.1. Відповідальність за своєчасний і якісний розгляд звернень покладається на керівників структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, прокуратур Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, військових прокуратур регіонів та Військово-Морських Сил України, міських, районних, міжрайонних і прирівняних до них прокурорів.
При встановленні фактів несумлінного ставлення до перевірок звернень, а також неналежного і невчасного виконання доручень прокуратур вищого рівня винні в цьому прокурорські працівники несуть відповідальність згідно з Дисциплінарним статутом прокуратури України.
3.2. По кожному зверненню в прокуратурах усіх рівнів може бути виконана одна з таких дій:
- прийнято до розгляду;
- передано на вирішення до підпорядкованої прокуратури;
- направлено до іншого відомства;
- долучено до скарги, що раніше надійшла, або до матеріалів кримінальної справи.
3.3. Звернення громадян, службових та інших осіб у 5-денний строк направляються за належністю з одночасним повідомленням про це заявників оперативними працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян Генеральної прокуратури України, галузевих відділів обласних і прирівняних до них прокуратур, міськими, районними, міжрайонними прокурорами та їх заступниками. У цей же термін повідомляється автор про долучення звернення до матеріалів кримінальної справи для перевірки під час досудового слідства.
3.4. У разі припинення в прокуратурі розгляду звернення відповідно до ст. 8 Закону України "Про звернення громадян" воно за належністю направляється прокурору вищого рівня з необхідними для вирішення матеріалами та повідомленням про це автора.
Про припинення провадження прокуратурою вищого рівня підпорядкованому прокурору направляється повідомлення, в якому зазначається, коли і з яких саме питань провадження припинено.
3.5. У Генеральній прокуратурі України після реєстрації у секретаріаті та попереднього розгляду працівниками управління розгляду звернень та прийому громадян, визначення структурного підрозділу, до компетенції якого належить вирішення викладених у зверненнях питань, для доповіді Генеральному прокурору України або особі, яка виконує його обов'язки, подаються звернення:
( Абзац перший пункту 3.5 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
які надійшли на його ім'я від Президента України, Голови Верховної Ради України та його заступників, Глави Секретаріату Президента, Прем'єр-міністра України та Першого віце-прем'єр-міністра України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, Секретаря Ради національної безпеки та оборони України, Голови Конституційного Суду України, Голови Верховного Суду України, голів вищих спеціалізованих судів України, Голови Вищої ради юстиції України, Голови Державної судової адміністрації України, Голови Центральної виборчої комісії України, Голови Служби безпеки України, Голови Державної податкової адміністрації України, Голови Державної митної служби України, Голови Державної прикордонної служби України, перших керівників міністерств, державних комітетів, інших центральних органів державної виконавчої влади, державних установ іноземних країн і міжнародних організацій (їх представництв), усі запити, а також звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України, у яких порушуються питання додержання закону у діяльності перших керівників та заступників керівників центральних органів державної виконавчої влади, правоохоронних органів, органів судової влади, з інших актуальних питань, які викликали підвищену увагу громадськості та засобів масової інформації, звернення Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни, скарги на дії заступників Генерального прокурора України.
( Абзац другий пункту 3.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
3.6. За резолюцією Генерального прокурора України зазначені у п. 3.5 Інструкції документи передаються заступникам Генерального прокурора України для організації розгляду, вирішення і підготовки відповідей.
( Пункт 3.6 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
3.7. Заступникам Генерального прокурора України подаються на розгляд адресовані на їх ім'я або Генеральній прокуратурі України звернення віце-прем'єр-міністрів України, заступників Глави Секретаріату Президента, міністрів, керівників вищих центральних органів виконавчої влади, голів Конституційного, Верховного та вищих спеціалізованих судів України, голів Служби безпеки України, Вищої ради юстиції України, суддів Конституційного Суду України, Верховного Суду України та вищих спеціалізованих судів, Верховної Ради й Уряду Автономної Республіки Крим, представника Президента України в Автономній Республіці Крим, голів обласних рад і державних адміністрацій, Київського та Севастопольського міських голів, заступників керівників державних установ іноземних країн і міжнародних організацій (їх представництв), звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України, за винятком зазначених у п. 3.5 Інструкції, та скарги на рішення керівників структурних підрозділів Генеральної прокуратури України.
( Абзац перший пункту 3.7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
Зазначені документи, вирішення яких стосується двох і більше самостійних структурних підрозділів, управлінням розгляду звернень та прийому громадян передаються на розгляд першому заступнику Генерального прокурора України.
( Абзац другий пункту 3.7 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
За резолюцією заступника Генерального прокурора України зазначені документи передаються керівникам самостійних структурних підрозділів для організації розгляду, вирішення та підготовки відповідей народним депутатам України, громадянам і юридичним особам, які їх ініціювали.
( Пункт 3.7 доповнено абзацом третім згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
3.8. Звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України, за якими прокурори обласного рівня раніше не приймали рішення (первинні), надсилаються у п'ятиденний термін підпорядкованим прокурорам, про що повідомляються народні депутати України з обґрунтуванням підстав направлення депутатських документів та посиланням на відповідні законодавчі акти.
Повідомлення народним депутатам України про скерування прокурорам обласного рівня депутатських документів, а також доручення підпорядкованим прокурорам підписуються заступниками Генерального прокурора України відповідно до їх компетенції.
Необхідність встановлення контролю за розглядом зазначених депутатських документів вирішується заступниками Генерального прокурора України з огляду на актуальність порушених у них питань.
( Абзац третій пункту 3.8 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 26 від 28.02.2011 )
За результатами розгляду і вирішення на місцях депутатських документів відповідь народним депутатам України надається лише за підписом першого керівника прокуратури обласного рівня або особи, яка виконує його обов'язки.
Забороняється надсилати депутатські документи до прокуратур районного рівня для вирішення та надання відповідей народним депутатам України.
У такому ж порядку розглядаються та надаються відповіді на звернення, які надійшли від Глави Адміністрації Президента України та його заступників.
( Пункт 3.8 доповнено абзацом шостим згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 9гн-1 від 14.07.2010 )( Пункт 3.8 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
3.9. У разі направлення народним депутатом України звернення чи листа за скаргою громадян або юридичних осіб на ім'я заступника Генерального прокурора України чи іншої службової особи органів прокуратури ці документи розглядаються відповідно до вимог ст.ст. 16, 24 Закону України "Про статус народного депутата України" та передаються на розгляд у відповідності з п.п. 3.7, 3.8 цієї Інструкції.
( Пункт 3.9 в редакції Наказу Генеральної прокуратури N 17 від 25.03.2008 )
3.10. Начальникам самостійних структурних підрозділів Генеральної прокуратури України передаються на розгляд звернення громадян та юридичних осіб щодо рішень, прийнятих підлеглими працівниками або прокурорами обласного рівня, а також з питань зволікання, тривалого неприйняття ними рішень, залишення їх без розгляду.
( Пункт 3.10 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 62 від 19.09.2007 )
3.11. Звернення громадян та юридичних осіб, які надійшли до Генеральної прокуратури України вперше і за ними не приймалися рішення прокурорами обласного рівня (первинні звернення), передаються у управління розгляду звернень та прийому громадян для розгляду і надсилання до підпорядкованих прокуратур (відповідних відомств) для вирішення. Оперативними працівниками зазначеного відділу повертаються письмові звернення, оформлені без додержання вимог ст. 5 Закону України "Про звернення громадян", заявникові з відповідним роз'ясненням.
( Пункт 3.11 із змінами, внесеними згідно з Наказом Генеральної прокуратури N 62 від 19.09.2007 )
3.12. Керівники прокуратури, структурних підрозділів зобов'язані розглянути документ не пізніше наступного дня з часу реєстрації, а терміновий - негайно. Надходження документів від керівництва прокуратури до безпосередніх виконавців не повинно перевищувати двох робочих днів у Генеральній прокуратурі України і одного дня - в інших прокуратурах.
3.13. Скарги на дії суддів, пов'язані з винесенням судових рішень, передаються на розгляд структурним підрозділам, до компетенції яких належить перевірка відповідності судових рішень закону.
Скарги щодо зловживання службовим становищем суддів при виконанні службових обов'язків, не пов'язаних із розглядом справ (кримінальних, цивільних, господарських, адміністративних) вирішуються в порядку ст. 97 КПК України і передаються до структурних підрозділів, до компетенції яких належить прийняття таких рішень.

................
Перейти до повного тексту