- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ГЕНЕРАЛЬНА ПРОКУРАТУРА УКРАЇНИ
НАКАЗ
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Генеральної прокуратури
№ 30 від 16.02.2018 )
( Наказ втратив чинність, окрім пункту 1 цього Наказу, згідно з Наказом Генеральної прокуратури
№ 430 від 30.12.2015 )
Про організацію особистого прийому та розгляду звернень в органах прокуратури України
1. Затвердити та ввести в дію Інструкцію про порядок розгляду звернень та особистого прийому в органах прокуратури України.
2. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України, прокурорам обласного і районного рівнів, керівникам структурних підрозділів апаратів забезпечити проведення особистого прийому громадян та розгляд звернень відповідно до вимог Інструкції про порядок розгляду звернень та особистого прийому в органах прокуратури України.
2.1. Зазначену роботу вважати одним із важливих напрямів діяльності органів прокуратури, спрямувати її на реальний захист прав і свобод людини та громадянина, зміцнення законності й правопорядку.
2.2. При розгляді звернень забезпечити своєчасну, повну, об'єктивну та якісну перевірку кожного викладеного доводу. Надавати юридично грамотні, обґрунтовані та вмотивовані відповіді з посиланням на законодавчі акти.
2.3. У межах визначених законом повноважень вживати вичерпних заходів щодо задоволення обґрунтованих звернень і реального поновлення порушених прав.
2.4. Вивчати причини надходження обґрунтованих звернень. Приділяти увагу організації роботи зі зверненнями під час проведення комплексних або галузевих перевірок, надання прокурорам практичної допомоги.
2.5. Надавати принципову оцінку кожному факту несумлінного ставлення до роботи зі зверненнями, їх безпідставного відхилення, порушення строків чи порядку розгляду, неналежного виконання доручень прокуратур вищого рівня, вживати заходів до усунення недоліків і притягнення до відповідальності винних осіб.
2.6. Забезпечити здійснення безперешкодного та систематичного особистого прийому громадян, неухильного дотримання графіків і порядку особистого прийому.
2.7. Періодично, але не рідше одного разу на рік вивчати стан роботи з вирішення звернень та особистого прийому. Вживати заходів до вдосконалення діяльності органів прокуратури з цих питань, усунення недоліків та прорахунків.
3. Управлінню організації прийому громадян та розгляду звернень Генеральної прокуратури України, галузевим підрозділам прокуратур обласного рівня:
3.1. Активно впливати на стан організації роботи з розгляду звернень у структурних підрозділах апаратів та підпорядкованих прокуратурах, вносити пропозиції щодо підвищення її рівня, надавати практичну та методичну допомогу, проводити перевірки з цих питань.
3.2. Безпосередньо розглядати депутатські документи, первинні звернення, надсилати їх до відповідних відомств, підпорядкованих прокуратур, приймати громадян та представників юридичних осіб, організовувати їх прийом керівництвом, працівниками інших структурних підрозділів.
3.3. Здійснювати контроль за дотриманням порядку і строків вирішення у структурних підрозділах апаратів депутатських документів, звернень громадян та юридичних осіб з особистого прийому керівництва, за наявності підстав вживати заходів до усунення виявлених порушень.
4. Основним критерієм оцінки ефективності роботи на цьому напрямі вважати забезпечення якісного, своєчасного та об'єктивного розгляду звернень, реальне поновлення порушених прав.
Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Генерального прокурора України згідно з розподілом обов'язків, прокурорів обласного та районного рівнів.
З наказом ознайомити працівників Генеральної прокуратури України та надіслати прокурорам обласного рівня, ректору Національної академії прокуратури України.
Генеральний прокурор України |
В. Ярема |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Генерального
прокурора України
27.12.2014 № 9гн
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок розгляду звернень та особистого прийому в органах прокуратури України
1. Загальні положення
1.2. Порядок прийому громадян в органах прокуратури визначається Генеральним прокурором України.
1.3. Цією Інструкцією регламентується порядок розгляду в органах прокуратури України звернень, у тому числі депутатів усіх рівнів, а також організація особистого прийому громадян.
1.4. Порядок прийому, обліку, реєстрації звернень, їх формування в наглядові провадження та наповнення, оформлення, копіювання, систематизації та збереження, а також контролю за їх виконанням встановлюється
Інструкцією з діловодства в органах прокуратури України та іншими організаційно-розпорядчими документами Генерального прокурора України.
1.5. Розгляд звернень в органах прокуратури здійснюється на принципах:
- законності (в межах повноважень та у спосіб, визначений
Конституцією України та іншими нормативно-правовими актами);
- об'єктивності (з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення);
- незалежності (незалежності прокурора від будь-якого незаконного впливу, тиску, втручання під час розгляду звернень);
- неупередженості (недопущення впливу негативної, заздалегідь сформованої думки на прийняття рішення);
- своєчасності (з дотриманням строків розгляду звернень відповідно до вимог чинного законодавства);
- добросовісності (сумлінної та чесної поведінки при розгляді звернень);
- превентивності (недопущення надходження повторних звернень з аналогічних питань, з яких уже прийнято рішення та надано відповідь заявнику);
- недопущення дискримінації за будь-якими ознаками;
- заборони переслідувань за подання звернень.
1.6. Основні терміни, що вживаються в цій Інструкції:
Звернення - викладена в письмовій або усній формі пропозиція, заява (клопотання) чи скарга громадянина.
Індивідуальне звернення - звернення однієї особи.
Колективне - двох та більше осіб.
Пропозиція (зауваження) - звернення, у якому висловлюються поради щодо удосконалення діяльності органів прокуратури або інших правоохоронних, державних органів чи сприяння реалізації прав та інтересів осіб.
Заява - звернення з проханням про сприяння реалізації закріплених
Конституцією та чинним законодавством їх прав, інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, органів місцевого самоврядування, посадових осіб.
Клопотання - письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод, встановлених чинним законодавством.
Скарга - звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, інших осіб, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, посадових осіб.
Дублікат - звернення, що є копією попереднього звернення, або примірник звернення з того самого питання в інтересах тієї самої особи.
Повторне звернення - звернення, що надійшло від однієї і тієї самої особи, з одного і того самого питання, в якому:
- оскаржується рішення, прийняте за попереднім зверненням, що надійшло в прокуратуру;
- повідомляється про неотримання відповіді, несвоєчасний розгляд попереднього звернення, якщо з часу його надходження минув установлений законодавством строк розгляду;
- вказується на інші недоліки, допущені при розгляді та вирішенні попереднього звернення.
Запит народного депутата України, депутата місцевої ради - вимога депутата, яка заявляється на сесії, про надання офіційної відповіді з питань, віднесених до компетенції органів прокуратури.
Звернення народного депутата України, депутата місцевої ради, звернення від комітетів Верховної Ради України - це викладена в письмовій формі пропозиція здійснити певні дії, дати офіційне роз'яснення чи викласти позицію з питань, віднесених до компетенції органів прокуратури.
Лист народного депутата України, депутата місцевої ради - документ, який супроводжує звернення громадянина, що надійшло на його адресу.
Запит на інформацію - це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні.
Адвокатський запит - письмове звернення адвоката про надання інформації, копій документів, необхідних для надання правової допомоги клієнту. До адвокатського запиту додаються посвідчені копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, ордера або доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.
Протокол, стенограма є офіційними документами, що підтверджують процес обговорення і прийняття рішень Верховною Радою України.
Заява, повідомлення про вчинення кримінального правопорушення - усне чи письмове звернення фізичних або юридичних осіб, службових (посадових) осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, виявлені прокурором або слідчим обставини, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
2. Межі дії Інструкції
2.1. Положення Інструкції поширюються на звернення, отримані поштою або в письмовій, усній формі на особистому прийомі.
2.4. Скарги на рішення, дії або бездіяльність органів досудового розслідування чи прокурора під час досудового розслідування, а також на вироки, рішення, ухвали, постанови судів розглядаються в порядку та межах, передбачених відповідно кримінальним, цивільним, господарським або адміністративним процесуальним законодавством та рішеннями Конституційного Суду України.
Скарги на вироки, рішення, ухвали, постанови судів можуть розглядатися з метою оцінки дотримання прокурорами у судовому розгляді основних принципів професійної етики та поведінки працівника прокуратури.
2.5. Заяви і скарги громадян, документи, що надходять від депутатів усіх рівнів вирішуються лише у випадках, передбачених статтями
12,
36-1 Закону України
"Про прокуратуру" , з дотриманням вимог, зазначених у Рішенні Конституційного Суду України від 11 квітня 2000 року
№ 4-рп/2000.
2.6. Звернення осіб, які не є громадянами України і на законних підставах перебувають на її території, розглядаються у порядку, визначеному цією Інструкцією, якщо інше не передбачено міжнародними договорами.
2.7. Скарга на рішення прокурора може бути подана прокурору вищого рівня протягом одного року з моменту його прийняття, але не пізніше одного місяця з часу ознайомлення з ним громадянина.
2.8. Скарги на дії та рішення підпорядкованих прокурорів надсилаються до Генеральної прокуратури України з долученням копій відповідей прокурорів обласного та районного рівнів.
2.9. Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб'єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначається Законом України
"Про доступ до публічної інформації" та відповідними організаційно-розпорядчими документами.
2.10. Не підлягають реєстрації та розгляду в органах прокуратури України звернення, отримані факсимільним зв'язком або електронною поштою, публікації друкованих засобів масової інформації та Інтернет-сайтів тощо, які надійшли без супровідного листа.
2.11. Під час розгляду звернень працівниками органів прокуратури забезпечується нерозголошення відомостей про особисте життя громадян без їхньої згоди та задовольняється прохання щодо нерозголошення анкетних даних, місця проживання і роботи.
3. Попередній розгляд звернень
3.1. Звернення може бути усним (записаним на особистому прийомі службовою особою) чи письмовим, надісланим поштою або переданим громадянином до відповідної прокуратури особисто чи через уповноважену ним особу, якщо ці повноваження оформлені відповідно до вимог чинного законодавства. У зверненні має бути зазначено прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, прохання чи вимоги. Письмове звернення має бути підписано заявником (колективне - заявниками) із зазначенням дати.
Письмове звернення без зазначення місця проживання, не підписане автором (авторами), а також таке, з якого неможливо встановити авторство, визнається анонімним і розгляду не підлягає.
3.2. У день надходження звернення обов'язково реєструються працівниками прокуратури відповідного рівня у програмному комплексі "Єдина система статистики та аналізу роботи органів прокуратури України" з подальшим внесенням інформації про заявника, характер та суть звернення, дати його вирішення та відправки кореспонденції.
3.3. Після реєстрації звернення передаються для попереднього розгляду в Генеральній прокуратурі України - до управління організації прийому громадян та розгляду звернень, у прокуратурах обласного рівня - до відповідних структурних підрозділів.
3.4. За результатами попереднього розгляду звернень працівниками зазначених підрозділів приймається рішення щодо:
- передачі звернення для доповіді керівництву органу прокуратури;
- передачі звернення відповідному структурному підрозділу (чи декільком структурним підрозділам) органу прокуратури для розгляду;
- скерування звернення за територіальністю та/чи належністю;
- повернення звернення заявнику з наданням відповідних роз'яснень;
- долучення звернення до наглядового провадження чи номенклатурної справи.
3.5. Для доповіді Генеральному прокурору України або особі, яка виконує його обов'язки, подаються звернення, які надійшли на його ім'я від Президента України, Голови Верховної Ради України, Глави Адміністрації Президента України, Прем'єр-міністра України, Секретаря Ради національної безпеки і оборони України, Голови Конституційного Суду України, Голови Верховного Суду України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, голів вищих спеціалізованих судів України, Міністра внутрішніх справ України, Міністра юстиції України, Голови Служби безпеки України, Голови Державної фіскальної служби України, Голови Державної прикордонної служби України, Голови Вищої ради юстиції, Голови Центральної виборчої комісії, запити народних депутатів України, звернення Героїв України, Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни, скарги на дії та рішення першого заступника і заступників Генерального прокурора України, а також з актуальних питань, що викликали підвищену увагу громадськості та засобів масової інформації.
3.6. За резолюцією Генерального прокурора України зазначені у пункті 3.5 Інструкції документи передаються першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України для організації розгляду і підготовки відповідей.
3.7. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора України подаються на розгляд звернення заступників Голови Верховної Ради України, Прем'єр-міністра (надіслані для відома), Першого віце-прем'єр-міністра України, Віце-прем'єр-міністрів України, заступників Глави Адміністрації Президента України, Уповноваженого Президента України з прав дитини, заступників голів Конституційного, Верховного та вищих спеціалізованих судів України, Служби безпеки України, Вищої ради юстиції, Голови Державної судової адміністрації України, перших керівників і заступників керівників міністерств та інших центральних органів державної виконавчої влади, голів обласних рад і державних адміністрацій, Київського міського голови, державних установ зарубіжних країн і міжнародних організацій (їх представництв), звернення і листи народних депутатів України, голів комітетів і комісій Верховної Ради України та скарги на рішення керівників структурних підрозділів Генеральної прокуратури України та прокурорів обласного рівня.
Зазначені документи, вирішення яких стосується кількох самостійних структурних підрозділів, управлінням організації прийому громадян та розгляду звернень передаються на розгляд першому заступнику Генерального прокурора України.
За резолюцією першого заступника та заступника Генерального прокурора України зазначені документи передаються керівникам самостійних структурних підрозділів або їх заступникам для організації розгляду та підготовки відповідей народним депутатам України, громадянам і юридичним особам, які їх ініціювали.
3.8. У разі направлення народним депутатом України звернення чи листа за скаргою громадян або юридичних осіб на ім'я заступника Генерального прокурора України чи іншої службової особи органів прокуратури ці документи розглядаються відповідно до пунктів 3.7, 4.5 цієї Інструкції.
3.9. Керівництву самостійних структурних підрозділів Генеральної прокуратури України передаються на розгляд звернення з питань зволікання, тривалого неприйняття рішень у центральному апараті, прийнятих рішень прокурорами обласного рівня, залишення їх без розгляду.
3.10. Керівниками органів прокуратури, структурних підрозділів звернення розглядаються не пізніше наступного дня з часу реєстрації. Надходження документів від керівництва прокуратури до безпосередніх виконавців не повинно перевищувати двох робочих днів у Генеральній прокуратурі України та прокуратурах обласного рівня, одного дня - в інших прокуратурах.
3.11. Скарги на дії суддів, пов'язані з винесенням судових рішень, щодо яких ставиться питання про їх перегляд, а також на рішення, дії чи бездіяльність прокурорів при судовому розгляді передаються на розгляд підрозділам, які забезпечують участь прокурорів у відповідному судовому провадженні.
За результатами їх розгляду заявникам роз'яснюється виключно судовий порядок оскарження відповідно до вимог ст.ст.
303 -
306 КПК України .
Скарги з вимогою притягнути до кримінальної відповідальності суддів, прокурорів та інших правоохоронців передаються підрозділам, які здійснюють нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування.
При вирішенні звернень з питань недотримання слідчим, прокурором розумних строків слідства, заявникам обов'язково надається роз'яснення про можливість оскарження таких фактів прокурору вищого рівня.
Скарги слідчого на рішення чи бездіяльність прокурора вирішуються у порядку, визначеному
Кримінальним процесуальним кодексом України, із обов'язковим витребуванням відповідного кримінального провадження та складанням мотивованого висновку.
3.12. При порушенні у зверненні питань, вирішення яких належить до компетенції кількох структурних підрозділів Генеральної прокуратури України, організація його розгляду у повному обсязі покладається на керівника підрозділу, зазначеного серед виконавців першим. Він забезпечує тиражування, передачу їх у відповідні підрозділи, підготовку в строк не пізніше п'яти днів від дня надходження єдиного доручення про перевірку, за необхідності - клопотання про продовження строку її проведення і надання відповіді по суті.
Якщо перевірка доводів звернення належить до компетенції кількох структурних підрозділів і перший виконавець встановив відсутність питань для перевірки, він передає матеріали з відповідною довідкою (інформацією) наступному визначеному виконавцю.
3.13. У разі неправильного визначення структурного підрозділу для вирішення порушених у зверненні питань, воно, на підставі рапорту виконавця, завізованого безпосереднім керівником з обґрунтуванням такого рішення, невідкладно, не пізніше наступного дня, повертається до управління організації прийому громадян та розгляду звернень.
Депутатські документи у таких випадках на підставі рапорту керівника структурного підрозділу і резолюції першого заступника або заступника Генерального прокурора України невідкладно передаються безпосередньо структурному підрозділу, до компетенції якого належить вирішення зазначених у них питань.
Копія рапорту направляється до управління організації прийому громадян та розгляду звернень.
У спірних випадках управлінням організації прийому громадян та розгляду звернень звернення передаються першому заступнику Генерального прокурора України для встановлення порядку їх розгляду.
3.14. При надходженні кількох запитів або звернень народних депутатів України з того самого питання або кількох звернень в інтересах тієї самої особи реєструється перше звернення, а всі наступні - як дублікати. У підрозділах такі дублікати долучаються до наглядового провадження з повідомленням кожного автора про результати їх розгляду. Якщо дублікат надійшов після розгляду основного звернення (запиту), то не пізніше 10-денного строку на нього направляється відповідь зі стислим викладом суті прийнятого рішення і посиланням на дату та вихідний номер направленої раніше відповіді.
3.15. Запити і звернення народних депутатів України та звернення з особистого прийому керівництва Генеральної прокуратури України беруться на контроль управлінням організації прийому громадян та розгляду звернень, а звернення, за розглядом яких встановлено контроль Генеральним прокурором України, - управлінням організаційного забезпечення.
Спеціаліст структурного підрозділу зобов'язаний стежити за наближенням строків виконання документа, доповідати керівнику підрозділу про всі наявні факти порушення строків їх реєстрації чи розгляду.
3.16. Усі документи, що подаються на підпис керівництву Генеральної прокуратури України, мають бути завізовані безпосередніми виконавцями, керівниками структурних підрозділів та редактором, а Генеральному прокурору України - також заступниками Генерального прокурора України і, у визначених випадках, керівником Апарату Генерального прокурора України.
4. Розгляд звернень
4.1. Звернення, у яких порушуються питання, що не належать до повноважень органів прокуратури, в термін не більше п'яти днів працівниками управління організації прийому громадян та розгляду звернень Генеральної прокуратури України, галузевих підрозділів прокуратур обласного рівня, міськими, районними, міжрайонними прокурорами та їх заступниками надсилаються за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянин, який подав звернення.
4.2. При цьому заявнику обов'язково роз'яснюється компетенція органів прокуратури та право звернення до суду. За необхідності автору звернення надається роз'яснення контрольних функцій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, органів влади та місцевого самоврядування, уповноважених вжити відповідних заходів. Забороняється направляти скарги громадян для розгляду тим органам або посадовим особам, дії чи рішення яких оскаржуються.
................Перейти до повного тексту