1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Постанова


ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 18 січня 2024 року № 1
Про окремі питання діяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області
Постановою Центральної виборчої комісії від 13 грудня 2023 року № 77 "Про скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8063 та № 21-34-8065":
визнано обраним депутатом Лохвицької міської ради Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська рада) на перших виборах депутатів цієї ради 25 жовтня 2020 року від ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" Білашенко Вікторію Вікторівну як наступного за черговістю кандидата в депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі за єдиним виборчим списком цієї організації політичної партії;
достроково припинено повноваження всього складу Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Миргородського району Полтавської області (далі - Лохвицька міська територіальна виборча комісія) у зв’язку з систематичним порушенням нею Конституції України, Виборчого кодексу України (далі - Кодекс) та законів України, а також невиконанням рішення виборчої комісії вищого рівня;
зобов’язано Лохвицьку міську територіальну виборчу комісію після сформування її нового складу вирішити в установленому законодавством порядку питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Наталії Іванівни, про що невідкладно поінформувати Центральну виборчу комісію в установленому порядку.
Постановою Центральної виборчої комісії від 15 грудня 2023 року № 80 сформовано новий склад Лохвицької міської територіальної виборчої комісії у складі голови, заступника голови, секретаря та шести членів комісії.
До Комісії 27 грудня 2023 року, 02, 03, 08 та 10 січня 2024 року (вх. № 21-33/1-9354, 21-33/1-9355, 21-33/1-14, 21-33/1-67, 21-33/1-69, 21-33/1-246, 21-33/1-247, 31-33/1-354) надійшли звернення (повідомлення) голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Піддубного С.М. щодо скликання на виконання постанови Комісії від 13 грудня 2023 року № 77 засідань територіальної виборчої комісії на 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року із включенням до проєкту порядку денного питання щодо визнання обраним наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Н.І. До проєкту порядку денного засідань зазначеної виборчої комісії, скликаних на 28 та 30 грудня 2023 року, також було включено питання щодо реєстрації Білашенко В.В. депутатом Лохвицької міської ради. Однак засідання 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року не відбулися, оскільки семеро з дев’яти членів комісії (крім голови територіальної виборчої комісії Піддубного С.М. та секретаря комісії Гордіян Л.П.) не з’явилися. При цьому їх було належним чином поінформовано про засідання шляхом надсилання смс-повідомлень на їхні контактні номери телефонів, що підтверджується відповідними актами, складеними 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року, а також копіями відповідних повідомлень.
Голова Лохвицької міської територіальної виборчої комісії у своїх зверненнях указує на цілеспрямовану бездіяльність членів комісії, що полягає у систематичній неучасті у засіданнях комісії з метою унеможливлення їх проведення, а також на ймовірність такої бездіяльності й надалі.
У зв’язку з цим голова Лохвицької міської територіальної виборчої комісії просить Центральну виборчу комісію вжити заходів щодо забезпечення роботи вказаної виборчої комісії та припинення порушення її членами вимог Конституції України, Кодексу, законів України.
Також до Центральної виборчої комісії 05 січня 2024 року надійшло звернення Лохвицької міської ради (вх. № 21-40-216) щодо неприйняття Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією рішень про визнання обраними наступних за черговістю кандидатів у депутати Лохвицької міської ради у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутатів цієї ради.
За змістом частини другої статті 1, частини першої статті 2, пунктів 1, 3 статті 17, пунктів 1 - 3 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" Комісія відповідно до своїх повноважень здійснює контроль за додержанням вимог законодавства України про місцеві вибори, забезпечує реалізацію і захист виборчих прав громадян України, а також здійснює контроль за діяльністю виборчих комісій, які утворюються для організації підготовки та проведення місцевих виборів.
Керуючись наведеними нормами законодавства, Центральна виборча комісія вважає за необхідне розглянути питання діяльності Лохвицької міської територіальної виборчої комісії та, вивчивши наявні в неї документи, зазначає.
Відповідно до частини першої статті 32, частин першої, четвертої, восьмої статті 33, статті 206 Кодексу територіальні виборчі комісії є постійно діючими спеціальними колегіальними незалежними органами адміністрування виборчих процесів, що в межах своїх повноважень та в порядку, передбачених Кодексом, забезпечують організацію та проведення місцевих виборів, реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.
Територіальні виборчі комісії та їх члени при виконанні своїх повноважень зобов’язані діяти відповідно до Конституції України, Кодексу та законів України (частина третя статті 32, частина четверта статті 38 Кодексу). Втручання в діяльність виборчих комісій, зокрема у вирішення питань, віднесених до їхніх повноважень, крім випадків, передбачених законом, заборонено частиною четвертою статті 32 Кодексу.
Випадки дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради визначено статтею 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", якою встановлено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених у частині першій цієї статті підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради, а також за рішенням відповідної ради у зв’язку з обставинами, про які йдеться у частині другій указаної статті. Зокрема, згідно з пунктом 8 частини першої статті 5 цього Закону повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково без прийняття рішення відповідної ради у разі його смерті.
Процедуру заміщення територіальними виборчими комісіями депутатів місцевих рад, повноваження яких достроково припинені, визначено положеннями статті 284 Кодексу.
Частиною першою статті 284 Кодексу та пунктом 5.9 Роз’яснення щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 28 жовтня 2020 року № 433 (далі - Роз’яснення), встановлено, що в разі дострокового припинення повноважень депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням відповідної територіальної виборчої комісії депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у відповідному територіальному або єдиному виборчому списку від цієї місцевої організації політичної партії у порядку, передбаченому частиною п’ятою статті 283 Кодексу ( пункт 5.4 Роз’яснення ).
Як зазначено в пункті 5.9 Роз’яснення , рішення, вказане у частині першій статті 284 Кодексу, ухвалюється територіальною виборчою комісією не пізніш як у тридцятиденний строк з дня надходження: від відповідної ради - належним чином засвідченої копії рішення ради про дострокове припинення повноважень депутата цієї ради або документа, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради); від інших осіб - належним чином засвідченої копії документа уповноваженого органу, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради.
Документом, що свідчить про дострокове припинення повноважень депутата відповідної ради (у разі дострокового припинення повноважень депутата без рішення ради), може бути, зокрема, свідоцтво про смерть (витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про державну реєстрацію смерті).
Також згідно з частиною першою статті 283 Кодексу, пунктом 5.9 Роз’яснення особа, визнана обраною депутатом, зобов’язана протягом 20 днів з дня повідомлення територіальною виборчою комісією про визнання її обраною подати в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, необхідні документи для реєстрації її депутатом.
Реєстрація особи, яку визнано обраною депутатом, здійснюється територіальною виборчою комісією в порядку, передбаченому статтею 283 Кодексу, з урахуванням Роз’яснення.
У п’ятиденний строк з дня отримання документів, визначених частиною першою статті 283 Кодексу, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію депутата (частина третя статті 283 Кодексу).
З наявних у Центральної виборчої комісії документів вбачається, що Лохвицька міська територіальна виборча комісія в установлені законодавством строки зобов’язана була вирішити питання щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Н.І. та питання реєстрації Білашенко В.В. депутатом Лохвицької міської ради (заява її надійшла до територіальної виборчої комісії 27 грудня 2023 року).
Також 20 грудня 2023 року до зазначеної територіальної виборчої комісії надійшла заява Бурлея Віктора Васильовича про скасування його реєстрації як кандидата в депутати Лохвицької міської ради від цієї самої організації політичної партії.
За змістом частин першої, п’ятої, дванадцятої статті 36 Кодексу, пунктів 2.1, 3.1, 3.4, 9.1, 9.2 Порядку організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2020 року № 173 , основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. Засідання виборчої комісії скликається з обов’язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. Повідомлення про засідання може здійснюватися телефоном, електронною поштою чи з використанням інших засобів телекомунікаційного зв’язку. Особа вважається повідомленою в разі, зокрема, надсилання відповідної інформації на її контактний номер телефону, зазначений у поданні до складу відповідної виборчої комісії. За результатами розгляду та обговорення питання на засіданні виборча комісія ухвалює рішення відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.
Проте, як поінформував голова Лохвицької міської територіальної виборчої комісії, скликані в установленому порядку на 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року засідання цієї виборчої комісії, до проєкту порядку денного яких було включено відповідні питання, не відбулися через їх неповноважність, а отже, передбачених Кодексом рішень Лохвицька міська територіальна виборча комісія до сьогодні не ухвалила.
З огляду на викладене, беручи до уваги невиконання Лохвицькою міською територіальною виборчою комісією вимог статей 283, 284 Кодексу, пункту 5.9 Роз’яснення , постанови Центральної виборчої комісії від 13 грудня 2023 року № 77 "Про скарги ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА", зареєстровані в Центральній виборчій комісії 21 листопада 2023 року за № 21-34-8063 та № 21-34-8065", Комісія констатує наявність такої, що не відповідає вимогам законодавства про вибори та порушує виборчі права громадян, бездіяльності вказаної виборчої комісії, яка полягає у неприйнятті нею рішень щодо визнання обраним депутатом Лохвицької міської ради на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року наступного за черговістю кандидата в депутати у відповідному виборчому списку ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ДОВІРА" у зв’язку з достроковим припиненням повноважень депутата цієї ради Лисенко Н.І., а також щодо реєстрації Білашенко В.В. депутатом Лохвицької міської ради та скасування реєстрації кандидата в депутати зазначеної ради Бурлея В.В.
Зважаючи на наведене, Комісія бере до уваги мотивовані звернення (повідомлення) голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії разом з доданими документами щодо неявки на два і більше засідання територіальної виборчої комісії без поважних причин заступника голови цієї виборчої комісії Петренка Олександра Олександровича та членів виборчої комісії Дуба Володимира Васильовича, Кісенка Олега Анатолійовича, Лапенка Івана Григоровича, Ногіної Анастасії Максимівни, Носань Віри Григорівни, Шмирової Любові Григорівни.
Як вбачається з доданих до вказаних звернень документів, зазначені члени Лохвицької міської територіальної виборчої комісії не з’явилися на її засідання 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року. При цьому їх було належним чином поінформовано про засідання шляхом надсилання особистих повідомлень на їхні контактні номери телефонів, що підтверджується відповідними актами від 17, 19, 28 та 30 грудня 2023 року та копіями відповідних повідомлень, які члени територіальної виборчої комісії отримали та ознайомилися з ними.
Згідно з пунктом 9 частини четвертої статті 208 Кодексу та пунктами 7.1, 7.2 Роз’яснення щодо порядку дострокового припинення повноважень усього складу та окремих членів виборчих комісій з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 06 жовтня 2020 року № 351, повноваження члена територіальної виборчої комісії припиняються достроково, зокрема, у зв’язку двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин.
Комісія зауважує, що Кодексом та Роз’ясненням передбачено особливості дострокового припинення повноважень голови, заступника голови та секретаря виборчої комісії.
Зокрема, частиною восьмою статті 208 Кодексу визначено, що в разі дострокового припинення повноважень голови, заступника голови, секретаря виборчої комісії рішення про включення до складу відповідної виборчої комісії іншого члена від того самого суб’єкта подання (у разі надходження відповідного подання) приймається з одночасним призначенням цієї особи на відповідну посаду в комісії, яку займав член комісії, повноваження якого достроково припинені.
Відповідно до пункту 9.6 Роз’яснення в разі виявлення підстав для дострокового припинення повноважень голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії відповідна виборча комісія невідкладно повідомляє суб’єкта подання кандидатури про такі обставини із пропозицією не пізніше ніж на наступний день з дня отримання такого повідомлення внести подання про заміну відповідного члена комісії, що займає посаду голови, заступника голови або секретаря комісії.
Ураховуючи викладене, звернення голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії та додані до нього матеріали, передбачений статтею 38 Кодексу обов’язок члена виборчої комісії брати участь у засіданнях виборчої комісії, Центральна виборча комісія вважає за необхідне достроково припинити повноваження відповідно до пункту 9 частини четвертої статті 208 Кодексу членів Лохвицької міської територіальної виборчої комісії Дуба В.В., Кісенка О.А., Лапенка І.Г., Ногіної А.М., Носань В.Г., Шмирової Л.Г. у зв’язку з двома і більше неявками на засідання виборчої комісії без поважних причин, а також повідомити суб’єкта подання кандидатури Петренка О.О. про наявність аналогічних підстав для дострокового припинення його повноважень як заступника голови Лохвицької міської територіальної виборчої комісії згідно з пунктом 9 частини четвертої статті 208 Кодексу.
Частиною першою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" передбачено, якщо Комісії стане відомо про порушення законодавства України про вибори, виборчих прав громадян України з результатів проведених нею перевірок або із засобів масової інформації чи інших джерел, що не суперечать законодавству України, Комісія має право розглянути за власною ініціативою питання, що належать до її повноважень, та прийняти з цього приводу рішення в установленому цим Законом порядку. Також відповідно до частини третьої вказаної статті Комісія у разі необхідності з метою захисту виборчих прав громадян та поновлення порушених виборчих прав громадян може за власною ініціативою розглянути питання діяльності виборчих комісій нижчого рівня та за результатами розгляду прийняти передбачене частиною третьою статті 16 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" рішення.
Так, Комісія бере до уваги, що за Конституцією України громадяни мають право вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В Україні гарантується місцеве самоврядування (стаття 7, частина перша статті 38, частина перша статті 64 Основного Закону держави).

................
Перейти до повного тексту