- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Рішення
КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
XI сесія VI скликання
РІШЕННЯ
Про затвердження Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Київську міську цільову програму сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки, що додається.
2. Департаменту промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки.
2.2. Подавати звіти про хід і результати виконання Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки щорічно Київській міській раді, щоквартально постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку та постійній комісії Київської міської ради з питань торгівлі, підприємництва, громадського харчування та послуг.
3. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) при внесенні змін до
бюджету м. Києва на 2013 рік та формуванні бюджету м. Києва на 2014 рік враховувати, в межах можливості дохідної частини міського бюджету, потребу у видатках на здійснення заходів з реалізації Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань торгівлі, підприємництва, громадського харчування та послуг.
Заступник міського голови - секретар Київради |
Г.Герега |
Додаток
до рішення
Київської міської ради
22.05.2013 № 324/9381
КИЇВСЬКА МІСЬКА ЦІЛЬОВА ПРОГРАМА
сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки
Паспорт
Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки
1. |
Ініціатор розроблення програми |
Департамент промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
2. |
Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення програми |
Закон України від 22.03.2012 № 4618-VI "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні", стаття 9; доручення Кабінету Міністрів України від 05.07.2012 № 24426/1/1-12 щодо розробки регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки; рішення Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року"; рішення Київської міської ради від 23.12.2010 № 412/5224 "Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011 - 2012 роки"; розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 06.08.2012 № 1391 "Про створення робочої групи для розробки проекту Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки" |
3. |
Розробник програми |
Департамент промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
4. |
Співрозробники програми |
КНДУ "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста" |
5. |
Замовник (відповідальний виконавець) програми |
Департамент промисловості та розвитку підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) |
6. |
Учасники (співвиконавці) програми |
Структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації): Департамент економіки та інвестицій, Департамент соціальної політики, Департамент транспортної інфраструктури, Департамент фінансів, Департамент містобудування та архітектури, Департамент земельних ресурсів, Департамент житлово-комунальної інфраструктури, Департамент суспільних комунікацій, Департамент культури, Департамент комунальної власності м. Києва, Департамент освіти і науки, молоді та спорту, Департамент міського благоустрою та збереження природного середовища. Головне управління МВС України у м. Києві, Головне управління статистики у м. Києві, Державна податкова служба у м. Києві, Київський міський центр зайнятості, Київський молодіжний центр праці, районні в місті Києві державні адміністрації, Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при виконавчому органі Київради (Київській міській державній адміністрації), об'єкти інфраструктури підтримки підприємництва, в тому числі: громадські організації промисловців і підприємців (за згодою), об'єднання підприємців (за згодою), організації роботодавців (за згодою), суб'єкти господарювання, визначені шляхом застосування норм Закону України "Про здійснення державних закупівель" від 01.06.2010 № 2289-VI |
7. |
Термін реалізації програми |
2013 - 2014 роки |
8. |
Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми (на 2013 - 2014 роки), тис. грн., |
Усього 3967061,0 |
2013 рік 1846968,0 |
2014 рік 2120093,0 |
у тому числі: |
|
|
|
коштів бюджету м. Києва: |
104000,0 |
49000,0 |
55000,0 |
на часткову компенсацію відсотків за користування банківськими кредитами |
98000,0 |
46000,0 |
52000,0 |
на виконання інших заходів з реалізації Програми |
6000,0 |
3000,0 |
3000,0 |
коштів інших джерел: |
3863061,0 |
1797968,0 |
2065093,0 |
кошти фінансово-кредитних установ |
3828805,0 |
1780840,0 |
2047965,0 |
власні кошти суб'єктів підприємництва |
56,0 |
28,0 |
28,0 |
кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття |
34200,0 |
17100,0 |
17100,0 |
Вступ
Підстави для розробки Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки (далі - Програма)
• Закон України від 22.03.2012
№ 4618-VI "Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні", стаття 9;
• доручення Кабінету Міністрів України від 05.07.2012 № 24426/1/1-12 щодо розробки регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки;
• рішення Київської міської ради від 23.12.2010
№ 412/5224 "Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011 - 2012 роки".
Нормативно-правові документи, вимоги та положення яких враховувались при розробці Програми
• Закон України від 23.03.2000
№ 1602-III "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України";
• Закон України від 18.03.2004
№ 1621-IV "Про державні цільові програми";
• Закон України від 21.12.2000
№ 2157-III "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні";
• Закон України від 15.05.2003
№ 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців";
• Закон України від 11.09.2003
№ 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 06.09.2005
№ 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 05.04.2007
№ 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 01.07.2010
№ 2404-VI "Про державно-приватне партнерство"; передане
• Закон України від 19.05.2011
№ 3392-VI "Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 08.09.2011
№ 3715-VI "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні";
• Закон України від 06.09.2012
№ 5203-VI "Про адміністративні послуги";
• Указ Президента України від 02.07.2008
№ 603/2008 "Питання впровадження в Україні принципів Європейської хартії малих підприємств";
• Указ Президента України від 21.12.2010
№ 1154/2010 "Про заходи щодо забезпечення ефективності реалізації Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 21.07.2006
№ 1001 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2008
№ 587 "Про запровадження в Україні принципів Європейської хартії для малих підприємств";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.01.2010
№ 145-р "Про впровадження кластерної моделі розвитку народних художніх промислів";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.06.2010
№ 1724-р "Про виконання Програми економічних реформ на 2010 - 2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.05.2012
№ 331-р "Про затвердження плану заходів з виконання у 2012 році Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні";
• Методичні рекомендації щодо формування і реалізації регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва, затверджені наказом Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 18.09.2012 № 44;
• Рішення Київської міської ради від 05.07.2001
№ 375/1351 "Про затвердження Положення про фінансово-кредитну підтримку суб'єктів господарювання в м. Києві";
• Рішення Київської міської ради від 15.03.2007
№ 262/923 "Про запровадження в м. Києві принципу організаційної єдності з видачі документів дозвільного характеру";
• Рішення Київської міської ради від 27.11.2008
№ 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року";
• Рішення Київської міської ради від 25.12.2008
№ 930/930 "Про вдосконалення інфраструктури підтримки підприємництва у м. Києві";
• Рішення Київської міської ради від 29.10.2009
№ 520/2589 "Про Порядок розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві";
• Рішення Київської міської ради від 15.12.2011
№ 824/7060 "Про затвердження Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року";
• інші законодавчі та нормативні акти, що стосуються окремих сфер підприємницької діяльності та пріоритетних напрямів розвитку м. Києва.
Характеристика київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва
на 2013 - 2014 роки
1. |
Загальна характеристика міста Києва: • площа території - 83,6 тис. га (0,14 % території України); • середня чисельність наявного населення за 2012 рік - 2829,6 тис. осіб; • специфіка - столиця України, має сприятливі умови для інтенсивного розвитку; • рівень зареєстрованого безробіття на 01.01.2013 - 0,5 %; • рівень безробіття за методологією МОП станом на 01.01.2013 - 10,6 % |
2. |
Мета Програми: створення сприятливих умов для розвитку малого і середнього підприємництва, зростання його інвестиційної та інноваційної активності, підвищення рівня його конкурентоспроможності та внеску у забезпечення усталеного соціально-економічного зростання |
3. |
Перелік пріоритетних завдань Програми: • впорядкування нормативного регулювання сфери підприємництва; • спрощення процесу започаткування бізнесу; • реформування сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи; • забезпечення рівних умов діяльності суб'єктів малого та середнього підприємництва; • усунення адміністративних бар'єрів, прямо не встановлених чинним законодавством; • розширення видів фінансової підтримки малого та середнього підприємництва; • удосконалення інформаційної, консультативної та ресурсної підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва; • підвищення кваліфікації та освітнього рівня підприємців; • розвиток інфраструктури підтримки підприємництва; • реалізація підприємницького потенціалу громадян; • стимулювання співпраці між секторами великого та малого і середнього підприємництва, інноваційної та експортної діяльності; • сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву суб'єктів малого та середнього підприємництва; • посилення діалогу між бізнесом та владою. |
4. |
Очікувані кінцеві результати від реалізації Програми в динаміці змін цільових показників |
Вихідні дані за результатами 2012 року |
Очікувані результати за 2013 рік |
Очікувані результати за 2014 рік (прогноз) |
Кількість малих та середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення, одиниць |
(очік.) 285 |
290 |
295 |
Середньорічна кількість найманих працівників на малих та середніх підприємствах, тис. осіб |
(очік.) 761,0 |
763,0 |
765,0 |
Кількість підприємців - фізичних осіб, тис. осіб |
208,8 |
209,0 |
210,0 |
Питома вага малих та середніх підприємств у загальних обсягах реалізованої продукції (робіт, послуг) по місту, % |
(очік.) 53,0 |
53,2 |
53,5 |
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва, млрд. грн. |
75,87 |
84,16 |
84,90 |
Кількість об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва, одиниць: |
|
|
|
• бізнес-центри |
118 |
121 |
122 |
• бізнес-інкубатори |
10 |
10 |
10 |
• технопарки |
20 |
20 |
20 |
• лізингові компанії |
346 |
350 |
355 |
• кредитні спілки |
375 |
370 |
370 |
• фонди підтримки підприємництва |
69 |
68 |
68 |
• інвестиційні фонди і компанії |
1522 |
1510 |
1510 |
• інноваційні фонди і компанії |
380 |
383 |
385 |
• інформаційно-консультативні установи |
1076 |
1070 |
1075 |
• страхові компанії |
1309 |
1300 |
1280 |
• аудиторські фірми |
531 |
530 |
530 |
• біржі |
125 |
125 |
125 |
Кількість безробітних, що пройдуть навчання з основ підприємництва та для подальшої самозайнятості протягом року, осіб |
818 |
950 |
965 |
Кількість створених нових робочих місць у всіх сферах економічної діяльності за рік, одиниць |
115919 |
61000 |
61500 |
5. |
Напрями Програми: Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики. Удосконалення умов започаткування бізнесу. Оптимізація сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи у сфері господарської діяльності. Забезпечення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів. Інформаційно-консультативна, ресурсна та освітня підтримка суб'єктів малого і середнього підприємництва, удосконалення її інфраструктури. Підтримка підприємницької ініціативи громадян. Сприяння співпраці великого та малого і середнього підприємництва, інноваційному розвитку, підтримка експортної діяльності суб'єктів малого та середнього підприємництва. |
6. |
Основні джерела фінансування: Бюджет м. Києва, кошти фінансово-кредитних установ, власні кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття |
7. |
Система організації контролю за виконанням Програми: контроль здійснюють Київська міська рада, виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація), постійні комісії Київської міської ради, органи фінансового контролю |
1. Мета Програми
Метою Програми є створення сприятливих умов для розвитку малого і середнього підприємництва, зростання його інвестиційної та інноваційної активності, підвищення рівня його конкурентоспроможності та внеску у забезпечення усталеного соціально-економічного зростання.
• Забезпечувалось дотримання в повному обсязі принципів та норм державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.
Реалізація державної регуляторної політики здійснювалась системно відповідно до норм Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Регуляторні акти Київської міської влади приймалися після проходження процедур підготовки, визначених цим Законом.
Для дотримання принципу передбачуваності регуляторної діяльності затверджувались і оприлюднювались плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) та здійснювалось їх коригування.
З метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних і юридичних осіб та їх об'єднань проекти регуляторних актів з відповідними повідомленнями про їх оприлюднення та аналізом регуляторного впливу постійно розміщувались на офіційному веб-порталі Київської міської влади. Одержані зауваження і пропозиції ретельно вивчались, обговорювались та включались до проектів або аргументовано відхилялись. Протягом 2011 - 2012 років були оприлюднені на офіційному веб-порталі Київської міської влади та інших інтернет-ресурсах 146 проектів регуляторних актів.
Відповідно до Закону здійснювалось відстеження результативності регуляторних актів згідно з відповідним графіком. Протягом двох років були підготовлені та оприлюднені 57 звітів про проведення відстежень результативності регуляторних актів, з них: 8 базових, 13 періодичних та 36 повторних.
У 2011 році здійснено перегляд регуляторних актів, прийнятих органами та посадовими особами місцевого самоврядування міста Києва: опрацьовано 23975 нормативно-правових актів, 55 з них визначені такими, що не відповідають принципам державної регуляторної політики. Здійснені заходи із приведення їх у відповідність до вимог чинного законодавства України шляхом внесення до них змін та доповнень або скасування.
У 2012 році проведено моніторинг діючих регуляторних актів - рішень Київської міської ради та розпоряджень виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), за результатами якого виявлено 23 регуляторні акти, які не відповідали принципам державної регуляторної політики. Здійснено заходи щодо приведення їх у відповідність до вимог чинного законодавства України.
Регулярно проводились телефонні "гарячі лінії" для підприємців, що сприяло встановленню діалогу між міською владою та представниками бізнесу в процесі формування сприятливого нормативно-правового поля.
Виконання заходів
Програми на 2011 - 2012 роки щодо реалізації державної регуляторної політики сприяло удосконаленню нормативно-правового забезпечення підприємницької діяльності.
• В усіх 10 районах міста державна реєстрація суб'єктів підприємництва здійснювалась в єдиних реєстраційних офісах сучасного зразка в режимі on-line.
З метою впорядкування процедури прийому відвідувачів державними реєстраторами та забезпечення безперебійного проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців у всіх районних в місті Києві державних адміністраціях запроваджено електронну систему управління чергою.
Для вдосконалення роботи державних реєстраторів організовувались семінари-тренінги та круглі столи, здійснювався постійний моніторинг реєстраційної діяльності органів державної реєстрації, визначались проблемні питання та надавались пропозиції щодо їх вирішення центральним органам влади, проводився міський конкурс "Кращий державний реєстратор".
• Проводилось реформування сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи.
Для забезпечення прозорості у роботі органів виконавчої влади, усунення підґрунтя для корупційних проявів, скорочення часу та витрат підприємців на отримання документів дозвільного характеру у столиці відкрито Міський дозвільний центр. Встановлена електронна система управління чергою, електронний документообіг та інформаційні кіоски, впроваджено інформаційну систему "Єдиний дозвільний центр м. Києва", до якої підключено районні та міські адміністративні органи.
До Міського дозвільного центру протягом двох років звернулося 80537 суб'єктів підприємництва, видано 52212 документів дозвільного характеру та надано 3807 консультацій.
В районних дозвільних центрах державними адміністраторами видано 17081 документ дозвільного характеру, місцевими дозвільними органами та державними адміністраторами надано 20196 консультацій.
Реформування дозвільної системи є складовою реформи сфери надання адміністративних послуг. У столиці реалізується Комплексний пілотний проект із реформування сфери надання адміністративних послуг у м. Києві, в рамках якого на базі Міського дозвільного центру відкрито Центр надання адміністративних послуг м. Києва, у всіх десяти районах міста - районні центри надання адміністративних послуг. Забезпечена можливість отримувати 23 адміністративні послуги міського рівня в районних центрах надання адміністративних послуг.
Створено веб-портал адміністративних послуг в місті Києві (ac.dozvil-kiev.gov.ua), ведеться облік звернень щодо надання 69 адміністративних послуг районного рівня та 119 послуг міського рівня. Запроваджено:
можливість відслідковувати стан електронної черги в режимі он-лайн;
запис через мережу Інтернет на прийом до державних адміністраторів, державних реєстраторів, представників адміністративних органів на певний час;
сервіс "швидкі послуги" (замовлення по телефону та через мережу Інтернет за допомогою електронного кабінету п'яти видів довідок);
багатоетапну процедуру погоджень документів дозвільного характеру державним адміністратором без участі заявника (дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, документи дозвільного характеру із земельних питань);
можливість відслідковувати в режимі он-лайн стан проходження документів дозвільного характеру;
персоніфіковану видачу талонів електронної черги, що виключає можливість отримання однією особою великої кількості талонів для подальшого продажу.
Для підвищення професійного рівня працівників центрів надання адміністративних послуг та вирішення проблемних питань їх діяльності проводились семінари, круглі столи, робочі наради.
Реалізація заходів із реформування сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи дозволила підвищити якість обслуговування мешканців міста, в тому числі підприємців, забезпечити прозорість процедур надання адміністративних послуг і документів дозвільного характеру та сприяла ліквідації підґрунтя для скоєння корупційних діянь і поліпшенню бізнес-клімату.
• Здійснювалась фінансова та інвестиційна підтримка суб'єктів підприємництва.
Продовжував діяти механізм фінансової допомоги суб'єктам підприємництва шляхом часткового відшкодування за рахунок коштів бюджету м. Києва відсотків по отриманих кредитах: протягом 2011 - 2012 років з бюджету міста перераховано 10,17 млн. грн.
З метою сприяння залученню іноземних інвестицій створено та розповсюджено три випуски електронного англомовного бюлетеню комерційних пропозицій підприємств м. Києва щодо експорту-імпорту, субконтрактингу (виробничої кооперації) та інвестицій.
Для налагодження співпраці з комерційними банками та іншими фінансовими установами щодо фінансового забезпечення малого та середнього підприємництва проведено круглий стіл "Взаємодія промислового та банківського капіталу в умовах модернізації економіки України".
Міська влада в складних умовах післякризового відновлення економіки винайшла можливості виділення коштів з бюджету міста на часткову компенсацію суб'єктам підприємництва відсотків по кредитах, однак їх сума була значно меншою від запланованої
Програмою на 2011 - 2012 роки .
• Підприємці столиці забезпечувались інформаційними ресурсами.
Інформаційно-аналітичні матеріали з питань підприємництва розміщувались на офіційному веб-порталі Київської міської влади. Підтримувався в актуальному стані інтернет-ресурс "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua), призначений для допомоги підприємцям з різних аспектів їх діяльності.
Проблеми та перспективи розвитку підприємництва, оперативна інформація щодо підприємницької діяльності та виконання заходів з її розвитку висвітлювались засобами масової інформації м. Києва: у газетах "Хрещатик" та "Вечірній Київ", на ТРК "Київ" та в ефірі радіо "Голос Києва".
• Здійснювалось формування мережі об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва.
У столиці функціонує комунальне підприємство "Київський міський бізнес-центр" (КП КМБЦ), забезпечується діяльність районних інформаційно-консультативних центрів, створених як структурні підрозділи КП КМБЦ у всіх районах міста. Активно співпрацюють з місцевими органами влади 36 об'єктів інфраструктури (бізнес-центри, бізнес-інкубатори, інформаційні центри сприяння підприємництву).
З метою спрощення процедур започаткування бізнесу та надання практичної допомоги підприємцям працює створений на виконання рішення Київради від 25.12.2008
№ 930/930 Центр по наданню послуг суб'єктам підприємництва з районними структурними підрозділами, яким за час дії
Програми на 2011 - 2012 роки укладено 526 договорів з суб'єктами підприємництва про надання офісних, інформаційно-консультативних та інших послуг та надано 25,4 тис. консультацій.
Реалізовувались заходи із створення мережі районних бізнес-центрів:
підписано Меморандум про спільну діяльність з розвитку інфраструктури підприємництва в м. Києві між Київською міською державною адміністрацією, Головним управлінням з питань регуляторної політики та підприємництва, Державною податковою службою у м. Києві та Головним управлінням Пенсійного фонду України в м. Києві;
укладено договори про співпрацю між районними в місті Києві державними адміністраціями та діючими інформаційно-консультативними центрами.
Діяльність із розвитку інфраструктури підтримки підприємництва сприяла вирішенню проблемних питань проведення державної реєстрації суб'єктів господарювання, підвищенню ефективності їх функціонування, ліквідації тіньової підприємницької діяльності.
• Проводилась робота з професійної підготовки та перепідготовки спеціалістів для малого та середнього підприємництва.
Продовжувалась реалізація Програми заходів з перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва "Українська ініціатива". У 2011 році закінчили навчання та отримали дипломи 170 спеціалістів, у 2012 році розпочали навчання 82 спеціалісти, з них - 44 з міста Києва. За два роки надано рекомендації на стажування на підприємствах країн Європейського співтовариства 14 підприємцям.
• Здійснювались заходи із стимулювання інноваційного розвитку та посилення ринкових позицій малого та середнього підприємництва на міжрегіональному та міжнародному рівнях.
Проведено круглі столи "Поєднання потенціалу наукової та виробничої сфери - як важливий чинник інноваційних процесів" та "Наука і промисловість - партнери чи сусіди?", на яких розглядались питання розвитку науково-технічної та інноваційної діяльності у столиці, створення інноваційної інфраструктури, інноваційної освіти та культури, співпраці науки та виробництва.
Київською торгово-промисловою палатою здійснювалось навчання підприємців та надавались консультації з питань побудови та удосконалення систем управління якістю. Протягом 2011 року 78 осіб закінчили навчання, 29 осіб отримали консультації з питань побудови систем управління якістю.
Проводились регіональні етапи Всеукраїнського конкурсу якості продукції (товарів, робіт, послуг) - "100 кращих товарів України" у 2011 та 2012 роках.
З метою розвитку малого інноваційного підприємництва та створення сучасної інноваційної інфраструктури в м. Києві укладено угоду про співпрацю між Київською міською державною адміністрацією, Торгово-промисловою палатою України та Міжнародним благодійним фондом "Сід Форум Україна", якою передбачено створення мережі первинного пошуку потенційних суб'єктів інноваційної підприємницької діяльності у вищих навчальних закладах та школах міста, проведення навчальних тренінгів для суб'єктів інноваційної підприємницької діяльності, навчання молодих підприємців сучасним технікам ведення бізнесу тощо.
Розвитку міжрегіонального та міжнародного співробітництва сприяло проведення за час дії
Програми на 2011 - 2012 роки понад 120 виставок-ярмарків, організованих ТОВ "Київський міжнародний контрактовий ярмарок", за участі майже 9 тисяч суб'єктів господарювання.
• Проводилась робота із залучення до підприємницької діяльності безробітних громадян, жінок, молоді та осіб з функціональними обмеженнями.
Безробітним, які виявили бажання займатись підприємницькою діяльністю, надавались групові та індивідуальні довідково-інформаційні, методичні та психодіагностичні консультації.
Проводились семінари з орієнтації на підприємницьку діяльність: "Шлях до власної справи", "Крок у бізнес", "Як розпочати свій бізнес". Протягом 2011 - 2012 років проведено 506 таких семінарів за участі 3493 осіб.
Проходили навчання з основ підприємництва протягом двох років 1060 безробітних, закінчила навчання 961 особа, 776 осіб зареєструвалися як суб'єкти підприємництва.
Безробітним надавалась фінансова підтримка для організації власної справи у вигляді одноразової виплати допомоги по безробіттю. Протягом 2011 - 2012 років таку допомогу надано 1128 особам на суму 23,4 млн. грн.
Здійснювалась також професійна підготовка безробітних за професіями, спрямованими на подальшу самозайнятість. Протягом двох років таку підготовку за професіями бармена, перукаря, кондитера, кравця, закрійника, флориста-озеленювача, манікюрниці, кухаря, слюсаря з ремонту автомобілів тощо проходили 509 безробітних, закінчили навчання 344 особи, більшість з яких працевлаштовані.
З метою підтримки підприємницької ініціативи молоді проводився конкурс бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді м. Києва та конкурс "Молодий підприємець року".
У вищих навчальних закладах міста відкрито 15 філій Київського молодіжного центру праці, в яких студентська молодь, може отримати практичну допомогу у започаткуванні власної справи. У Київському університеті права та у Національному транспортному університеті проведено навчальні семінари-тренінги, спрямовані на підвищення трудової активності молоді, за участі майже 3 тисяч осіб.
Професійній орієнтації молоді, залученню її до підприємницької діяльності сприяла також реалізація освітньої програми "Лабораторія бізнес-моделювання" для учнів 9-х, 10-х класів середніх загальноосвітніх шкіл.
Для жінок, які бажають відкрити власний бізнес, Київським міським центром сім'ї "Родинний дім" впроваджено Програму "Почни власну справу".
Залученню осіб із функціональними обмеженнями до самозайнятості сприяло проведення підготовки та перепідготовки їх для діяльності у сферах художніх промислів і побутового обслуговування населення.
• Налагоджено діалог міської влади з підприємцями.
Підвищенню ефективності взаємодії органів влади міста та підприємців сприяла діяльність Координаційної ради з питань розвитку підприємництва при виконавчому органі Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації), районних координаційних рад, а також регіональної ради підприємців. За результатами їх роботи напрацьовувались пропозиції та рекомендації щодо формування сприятливого підприємницького середовища, які направлялись Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України.
Аналіз виконання
Програми на 2011 - 2012 роки свідчить, що її виконавцями здійснювалась реалізація всіх основних завдань за визначеними напрямами, однак заходи Програми виконані не в повній мірі через недостатність фінансового забезпечення, що обумовило також невиконання ряду запланованих кількісних показників.
За період дії Програми на 2011 - 2012 роки з бюджету м. Києва за статтею "Підтримка малого і середнього підприємництва" спрямовано: у 2011 році - 9,2 млн. грн., що на 25,7 % менше ніж у попередньому році; у 2012 році - 2,0 млн. грн., що у порівнянні з попереднім роком менше у 4,6 разу (табл. 1). Інформація про стан фінансування
Програми на 2011 - 2012 роки щоквартально розміщувалась на інтернет-ресурсі "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua). Розгорнута інформація про використання коштів на виконання Програми на 2011 - 2012 роки в розрізі заходів щоквартально надавалась Мінекономіки, Держпідприємництва та Головному управлінню економіки та інвестицій виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) в рамках звіту про її виконання (таблиця 2).
№ з/п |
Джерела фінансування |
Сума витрачених коштів, тис. грн. |
за 2011 рік |
за 2012 рік |
всього |
1. |
Бюджет м. Києва |
9226,0 |
2000,0 |
11226,0 |
2. |
Інші джерела, всього, |
13504,0 |
9952,5 |
23456,5 |
в тому числі: кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття |
13426,0 |
9952,5 |
23378,5 |
власні кошти суб'єктів підприємництва |
78,0 |
_ |
78,0 |
3. |
Загальна сума коштів, витрачених на реалізацію заходів програми |
22730,0 |
11952,5 |
34682,5 |
тис. грн.
№ з/п |
Зміст заходу |
2011 рік |
2012 рік |
1. Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики |
1.1. |
абз. 5 Проведення круглих столів та семінарів із залученням підприємців та їх громадських об'єднань з проблемних питань реалізації державної регуляторної політики, підготовка пропозицій щодо їх вирішення |
11,0 |
- |
1.4. |
абз. 1 Дослідження результативності заходів з підтримки малого та середнього підприємництва, спрямованих на виконання Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року |
58,0 |
- |
абз. 2 Моніторинг виконання Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011 - 2012 роки та підготовка звітної і аналітичної інформації |
98,0 |
- |
абз. 3 Дослідження ділової активності підприємництва по районах міста та розробка пропозицій щодо її оптимізації |
40,0 |
- |
2. Удосконалення процедур започаткування бізнесу та оптимізація дозвільної системи у сфері господарської діяльності |
2.1. |
абз. 3 Проведення щорічного Київського міського конкурсу "Кращий державний реєстратор" |
12,0 |
- |
абз. 4 Проведення круглих столів із залученням підприємців та їх громадських об'єднань з проблемних питань започаткування бізнесу, напрацювання пропозицій щодо їх вирішення |
10,0 |
- |
абз. 5 Проведення семінарів-тренінгів для державних реєстраторів з проблемних питань застосування законодавчих актів щодо державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців |
18,0 |
- |
2.2 |
абз. 3 Проведення круглих столів для підприємців з питань отримання документів дозвільного характеру |
10,0 |
- |
абз. 4 Проведення навчальних семінарів-тренінгів для державних адміністраторів дозвільних центрів та представників дозвільних органів щодо видачі документів дозвільного характеру суб'єктам господарювання |
10,0 |
- |
3. Розширення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів |
3.1. |
абз. 2 Надання фінансово-кредитної підтримки суб'єктам господарювання шляхом відшкодування відсотків за користування банківським кредитом згідно з Положенням про фінансово-кредитну підтримку суб'єктів господарювання , затвердженим рішенням Київради від 05.07.2001 № 375/1351 (зі змінами) |
8170,5 |
2000,0 |
абз. 3 Забезпечення суб'єктів малого та середнього підприємництва інформацією про порядок отримання фінансових ресурсів та страхових послуг |
55,5 |
|
3.2. |
абз. 2 Проведення круглих столів для налагодження співпраці з комерційними банками та іншими фінансовими установами щодо фінансового забезпечення малого та середнього підприємництва |
10,0 |
|
4. Удосконалення системи інформаційно-консультативного, ресурсного, інфраструктурного та освітнього забезпечення суб'єктів підприємництва |
4.5. |
абз. 1 Розробка, видання та безоплатне розповсюдження довідників та брошур (друкованих та CD) з актуальних питань підприємницької діяльності |
90,0 |
- |
абз. 3 Проведення круглих столів та інформаційних семінарів для підприємців та їх громадських об'єднань з питань: - ефективного управління бізнес-процесами; - молодіжного підприємництва; - формування та забезпечення повноцінної діяльності мережі бізнес-інкубаторів; - інших актуальних питань підприємництва |
27,0 |
- |
4.6. |
Забезпечення функціонування інтернет-ресурсу "Столичний діловий портал" |
190,0 |
- |
4.7. |
абз. 1 Випуск тематичної телепрограми для підприємців "Бізнес-ситуація" |
95,0 |
- |
4.8. |
абз. 2 Забезпечення діяльності районних (міжрайонних) центрів інформаційно-консультативних послуг для суб'єктів підприємництва за участю ресурсів районних громад |
45,0 |
- |
4.12. |
абз. 1 Проведення заходів з нагоди Дня підприємця |
80,0 |
- |
4.13. |
абз. 3 Реалізація Програми заходів з перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва ("Українська ініціатива") в м. Києві |
30,0 |
- |
5. Розвиток соціально спрямованих заходів |
5.3. |
абз. 1 Проведення Київського міського конкурсу "Молодий підприємець року" |
69,00 |
- |
Загальна сума коштів, витрачених на реалізацію Програми з бюджету м. Києва, тис. грн. |
9226,0* |
2000,0 |
Суттєві зміни законодавства, до яких найбільш чутливе мале та середнє підприємництво, а також відлуння фінансово-економічної кризи позначилися на рівні виконання цільових показників
Програми на 2011 - 2012 роки .
Перевиконані лише заплановані показники кількості створених нових робочих місць та надходжень до Зведеного бюджету м. Києва від суб'єктів підприємництва. Так, у всіх сферах економічної діяльності у 2011 році створено 103,4 тис. нових робочих місць, що в 1,9 разу більше ніж було заплановано; у 2012 році - 115,9 тис. нових робочих місць, що перевищує запланований показник у 2,1 разу. Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва у 2011 році становили 65,7 млрд. грн. або в 1,8 разу більше від запланованих обсягів, у 2012 році - 75,9 млрд. грн., що перевищує заплановані обсяги у 2 разу.
Кількість малих та середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення за результатами 2011 року становила 283 одиниці, що менше запланованої кількості на 6 одиниць.
Нижчим від запланованого на 2011 рік виявився показник середньорічної кількості найманих працівників на малих та середніх підприємствах (760,6 тис. осіб при запланованих 941,0 тис. осіб).
За результатами 2011 року не вдалося також досягти запланованої кількості об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва, яка становила 6066 одиниць (заплановано 6637), протягом 2012 року відбулось подальше зниження загальної кількості об'єктів інфраструктури, яка становила на кінець року 5881 одиницю (заплановано 6710).
У 2011 році знизилась порівняно з попереднім роком і кількість фізичних осіб - підприємців. За результатами року цей показник дорівнював 205,7 тис. осіб, що менше запланованого на 2,2 %. Натомість у 2012 році розпочалось збільшення кількості фізичних осіб - підприємців: протягом року цей показник зріс на 3050 осіб та становив 208,8 тис, однак виявився меншим від запланованого на 3,6 %.
3. Аналіз стану, тенденцій та проблем розвитку підприємництва у м. Києві
3.1. SWOT-аналіз розвитку підприємницького середовища
|
Позитивний вплив |
Негативний вплив |
Внутрішнє середовище |
Сильні схорони (Strengths) |
Слабкі схорони (Weaknesses) |
До найбільш сильних внутрішніх сторін малого та середнього підприємництва належать: 1) мобільність і гнучкість бізнес-процесів: - швидка реакція малого бізнесу на нові потреби ринку, зміну попиту; - більша маневреність і ефективність у розширенні й модернізації діючих малих підприємств; - орієнтація на конкретного споживача (клієнта) і якісно-сфокусоване керування; 2) суттєвий вплив на формування соціальної складової життєдіяльності суспільства завдяки: - значному потенціалу створення нових робочих місць; - можливості розвитку підприємницької ініціативи соціально вразливих верств населення; - підвищення соціального статусу підприємницької діяльності (в т. ч. завдяки проведенню в м. Києві заходів з нагоди Дня підприємця, щорічного міського конкурсу "Молодий підприємець року" тощо); 3) значні внутрішні резерви, які обумовлюють зростання кількісних показників, в т. ч.: - кількість малих підприємств на 10 тис. наявного населення у 2011 році зросла порівняно з 2010 роком на 20 од., фізичних осіб - підприємців, які сплачували податки, - на 2,4 %; 4) потужний сегмент ринку праці: - кількість найманих працівників малих та середніх підприємств у 2011 році становила понад 760,6 тис. осіб або 48,6 % від загальної кількості найманих працівників підприємств міста; 5) значна питома вага обсягів продукції (робіт, послуг), реалізованих малими та середніми підприємствами в загальних обсягах реалізованої продукції підприємствами міста: - за результатами 2011 року частка малих та середніх підприємств становила 53,3 %; 6) значні можливості до диверсифікації видів підприємницької діяльності; 7) високий потенційний рівень сприйняття і запровадження сучасних інформаційних технологій. |
Слабкими внутрішніми сторонами малого та середнього підприємництва є: 1) високий ступінь чутливості і вразливості до внутрішньо- і зовнішньополітичних, економічних, соціальних змін та екологічних проблем; 2) незначна фінансово-економічна потужність сектора малого та середнього бізнесу; 3) невисока продуктивність праці; 4) значна збитковість діяльності малих підприємств (у 2011 році близько 38 % малих підприємств звітували про збитковість); 5) незначний рівень конкурентоспроможності (в першу чергу у високотехнологічних галузях); 6) підвищена чутливість до конкуренції, цін, умов кредитування; 7) неможливість залучення значних інвестицій; 8) дисбаланс між кількістю малих і середніх підприємств і підприємців - фізичних осіб: - кількість малих і середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення становить менше третини загальної кількості суб'єктів малого та середнього підприємництва (з урахуванням фізичних осіб - підприємців); 9) наявність "тіньової" діяльності суб'єктів підприємництва; 10) складність та відсутність економічної мотивації впровадження наукоємних проектів; 11) низька інноваційна активність малого бізнесу та низький рівень кооперації з великими підприємствами та науково-технічним потенціалом; 12) недостатній рівень освіти підприємців з питань сучасних методів та форм організації господарювання (невміння використовувати сучасні підходи до управління бізнесом, його ризиками, зокрема, інноваційними, недостатність коштів у підприємців для отримання знань, необхідних для ведення бізнесу); 13) недостатній рівень інформаційного та методичного забезпечення: - з питань сертифікації продукції та послуг, а також впровадження систем управління якістю; - щодо державних, муніципальних та міжнародних програм тощо; 14) складний доступ вітчизняного малого підприємництва до сучасних технологій; 15) недостатня активність представників малого і середнього бізнесу щодо захисту власних інтересів; 16) низький рівень міжрегіонального і міжнародного співробітництва, експортної діяльності. |
|
Можливості (Opportunities) |
Загрози (Threats) |
Зовнішнє середовище |
Наявними можливостями, які можуть бути використані для подальшого розвитку малого та середнього підприємництва, є: 1) вигідне економіко-географічне розташування міста Києва; 2) значні природні, водні, рекреаційні ресурси; 3) наявність платоспроможного попиту та зростання рівня життя населення: - у 2012 році середньомісячна заробітна плата штатного працівника у м. Києві перевищувала середній рівень по Україні в 1,5 разу; 4) значний трудовий потенціал м. Києва: кількість економічно активного населення працездатного віку у 2011 році становила 1345,3 тис. осіб; 5) розвинена транспортна інфраструктура та система зв'язку; 6) значний промисловий потенціал: - за підсумками 2011 року в Києві кількість найманих працівників малих та середніх підприємств, що здійснюють виробничу діяльність, становила 14,7 % загальної кількості найманих працівників малих та середніх підприємств міста; 7) значний освітній і науково-технічний потенціал м. Києва (за даними органів статистики): - 72 вищі навчальні заклади III - IV рівнів акредитації, 43 - I - II рівнів та 29 професійно-технічних навчальних закладів (за 2012 рік); - 327 наукових організацій та установ, 34,6 тис. науковців, у т. ч. 5469 докторів та 23655 кандидатів наук (за 2011 рік); 8) розвинена інфраструктура підтримки підприємництва (станом на 01.01.2013): 118 бізнес-центрів, 10 бізнес-інкубаторів, 20 технопарків, 380 інноваційних фондів і компаній; 9) значний фінансово-кредитний потенціал (станом на 01.01.2013): - у Києві зосереджено дві третини всіх комерційних банків України; - 346 лізингових компаній; - 375 кредитних спілок; - 69 фондів підтримки підприємництва; - 1522 інвестиційні фонди і компанії; - 125 бірж; - 1309 страхових організацій; 10) розвинені міжрегіональні та міжнародні соціально-зв'язки; 11) запровадження нових видів державної підтримки малого та середнього підприємництва; 12) наявність вільних ринкових ніш, широке поле діяльності для розвитку бізнесу. |
Загрозами для стабільного розвитку малого та середнього підприємництва є: 1) політична і соціально-економічна нестабільність; 2) існування правових, економічних та адміністративних перешкод в реалізації прав на підприємницьку діяльність (у рейтингу легкості ведення бізнесу Світового банку у 2012 році Україна перемістилася на 15 сходинок вгору, але займає 137-е місце із 185); 3) низький рівень конкурентоспроможності національної економіки (Україна займає 82 місце із 142 у рейтингу глобальної конкурентоспроможності за 2011 - 2012 роки, оприлюдненого Всесвітнім економічним форумом); 4) низький рівень ВВП на душу населення (за даними Міжнародного валютного фонду на вересень 2011 року Україна посідає 106 місце (із 183) - 3575 дол. США. Для порівняння: Польща займає 50 місце із показником 13967 дол. США); 5) невизначеність механізмів державної підтримки інноваційного та науково-технічного розвитку; 6) транспортне перевантаження міста; 7) зростання вартості енергоносіїв; 8) зростаюча кількість глобальних екологічних проблем; 9) висока, економічно обтяжлива для малого та середнього бізнесу вартість землі, нерухомості, орендної плати; 10) значна частка тінізації економіки; 11) низький рівень безпеки бізнесу (рейдерство); 12) високий рівень корупції; 13) невисокий рівень соціального статусу і престижу підприємців; 14) високі бар'єри входження суб'єктів малого та середнього підприємництва в інноваційні процеси (в т. ч. через високу вартість та тривалість окупності нововведень та високі економічні ризики, проблеми організаційного характеру, нерозвиненість ринку технологій, недоліки нормативно-правової бази інноваційної діяльності, низький попит на вітчизняну інноваційну продукцію, недостатній рівень підготовки технічного та управлінського персоналу; недоступність інформації про нові технології, що мають потенціал комерціалізації). |
3.2. Стан та тенденції розвитку підприємництва у м. Києві
В умовах післякризового відновлення економіки України столичне підприємництво демонструвало як зростання, так і падіння кількісних показників його розвитку через вплив світової фінансово-економічної кризи та значні зміни законодавства (табл. 3).
Таблиця 3. Основні показники розвитку підприємництва в м. Києві-
Показник |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та фізичних осіб), зареєстрованих як платники податків 1), тис. од. |
394,70 |
421,57 |
431,83 |
405,46 |
у % до попереднього року |
104,4 |
106,8 |
102,4 |
93,9 |
Кількість суб'єктів підприємництва юридичних осіб, зареєстрованих як платники податків 1), тис. од. |
202,58 |
214,78 |
226,13 |
196,71 |
у % до попереднього року |
105,4 |
106,0 |
105,3 |
87,0 |
Кількість фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих як платники податків 1), тис. од. |
192,12 |
206,80 |
205,70 |
208,75 |
у % до попереднього року |
103,4 |
107,6 |
99,5 |
101,5 |
Кількість фізичних осіб - підприємців 1), на 10 тис. осіб наявного населення, осіб |
695 |
741 |
731 |
738 |
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та фізичних осіб), які сплачували податки 1), тис. од. |
334,72 |
327,76 |
339,74 |
341,60 |
у % до попереднього року |
106,0 |
97,9 |
103,7 |
100,5 |
Кількість суб'єктів підприємництва - юридичних осіб, які сплачували податки 1), тис. од. |
142,72 |
150,21 |
157,95 |
151,78 |
у % до попереднього року |
109,0 |
105,2 |
105,2 |
96,1 |
Кількість фізичних осіб - підприємців, які сплачували податки 1), тис. осіб |
192,00 |
177,55 |
181,79 |
189,82 |
у % до попереднього року |
103,8 |
92,5 |
102,4 |
104,4 |
Надходження податків і зборів до Зведеного бюджету від суб'єктів підприємництва 1), млн. грн. |
39605,11 |
48042,06 |
65697,95 |
75869,04 |
у % до попереднього року |
89,1 |
121,3 |
136,8 |
115,5 |
Надходження податків і зборів до бюджету міста від суб'єктів підприємництва 1), млн. грн. |
9644,43 |
10757,23 |
7464,19 |
9325,85 |
у % до попереднього року |
95,9 |
111,5 |
69,4 |
124,9 |
Кількість середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення 2), одиниць |
14 |
13 |
13 |
- |
Середньорічна кількість найманих працівників на середніх підприємствах 2), тис. осіб |
486,67 |
395,73 |
373,44 |
- |
у % до попереднього року |
104,1 |
81,3 |
94,4 |
- |
Обсяг реалізованої продукції на середніх підприємствах 2), млн. грн. |
397516,2 |
498249,2 |
535836,9 |
- |
у % до попереднього року |
80,7 |
125,3 |
107,5 |
- |
Частка обсягу реалізованої продукції на середніх підприємствах до загального обсягу по місту 2), % |
40,9 |
42,8 |
41,3 |
- |
Середньомісячна заробітна плата на середніх підприємствах, грн. |
2183,02 |
3005,74 |
3471,42 |
- |
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення 2), одиниць |
258 |
250 |
270 |
- |
Середньорічна кількість найманих працівників на малих підприємствах 2), тис. осіб |
401,64 |
387,54 |
387,20 |
- |
у % до попереднього року |
95,5 |
96,5 |
99,9 |
- |
Обсяг реалізованої продукції на малих підприємствах 2), млн. грн. |
147567,2 |
151605,1 |
155453,8 |
- |
у % до попереднього року |
94,5 |
102,7 |
102,5 |
- |
Частка обсягу реалізованої продукції на малих підприємствах до загального обсягу по місту 2), % |
15,2 |
13,0 |
12,0 |
- |
Середньомісячна заробітна плата на малих підприємствах, грн. |
1660,06 |
1838,19 |
2190,08 |
- |
__________- 1) за даними Державної податкової служби у м. Києві- 2) за даними органів статистики
Збереглась тенденція до збільшення кількості суб'єктів підприємництва, які сплачують податки, хоча його темпи й уповільнились. Так, загальна кількість суб'єктів підприємництва, які сплачують податки, за підсумками 2011 року зросла порівняно з попереднім роком на 3,7 % та становила 339,7 тис, у 2012 році - на 0,5 % та становила 341,6 тис. суб'єктів (рис. 1).
У 2012 році відновилась тенденція до збільшення загальної кількості новостворених суб'єктів господарської діяльності: протягом 2012 року державними реєстраторами м. Києва зареєстровано 24007 новостворених суб'єктів господарювання, що на 4,8 % більше порівняно з попереднім роком (рис. 2).
Таке зростання відбулось за рахунок збільшення на 12,2 % кількості новостворених фізичних осіб - підприємців, яка становила 12278 осіб, кількість новостворених юридичних осіб зменшилась на 2,1 % та становила 11729 суб'єктів господарювання (рис. 3).
З 2010 року спостерігалось динамічне зростання надходжень до Зведеного бюджету. У 2011 році від суб'єктів підприємництва до Зведеного бюджету надійшло 65,70 млрд. грн., що більше ніж у попередньому році на 36,8 %, у 2012 - 75,87 млрд. грн., що більше ніж у 2011 році на 15,5 % (рис. 4).
Загальна кількість об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва у 2012 році зазнала зменшення. Через фінансові проблеми найбільш суттєво зменшилась порівняно з попереднім роком кількість кредитних спілок - на 9,9 %, страхових організацій - на 5,1 %, бізнес-центрів - на 4,8 %, фондів підтримки підприємництва - на 4,2 %. Водночас, зросла кількість технопарків - на 5,3 %, громадських об'єднань підприємців - на 4,5 % та інформаційно-консультативних установ - на 0,3 %.
Станом на 01.01.2013 у столиці налічувалось: 118 бізнес-центрів, 10 бізнес-інкубаторів, 20 технопарків, 346 лізингових компаній, 375 кредитних спілок, 69 фондів підтримки підприємництва, 1522 інвестиційні фонди і компанії, 380 інноваційних фондів і компаній, 1076 інформаційно-консультативних установ, 278 громадських об'єднань підприємців, 125 бірж, 1309 страхових організацій, 531 аудиторська фірма.
За результатами 2011 року покращився ряд показників діяльності малого та середнього підприємництва, хоча давались взнаки наслідки кризових явищ. Зросла порівняно з попереднім роком кількість малих підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення, збільшились обсяги реалізованої продукції (робіт, послуг) малих та середніх підприємств та середньомісячна заробітна плата їх найманих працівників, призупинились темпи падіння кількості працюючих на малих та середніх підприємствах.
На початок 2012 року в Києві діяло 283 малих та середніх підприємства у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення, що на 20 підприємств більше, ніж у попередньому році. Збільшення відбулось за рахунок зростання на 20 од. кількості малих підприємств, кількість середніх підприємств залишилась незмінною.
Середньорічна кількість найманих працівників малих та середніх підприємств у 2011 році зменшилась порівняно з попереднім роком на 22,63 тис. осіб або на 2,9 % (у 2010 році зменшилась на 105,0 тис. осіб або на 11,8 %) та становила 760,64 тис. осіб або 48,6 % загальної кількості найманих працівників підприємств міста. В тому числі, кількість найманих працівників середніх підприємств зменшилась на 5,6 % (у 2010 році зменшилась на 18,7 %) та становила 373,44 тис. осіб, малих підприємств зменшилась на 0,1 % (у 2010 році зменшилась на 3,5 %) та становила 387,2 тис. осіб (рис. 5).
Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) малих та середніх підприємств збільшився у 2011 році порівняно з попереднім роком на 6,4 % (у 2010 році збільшився на 19,2 %) та становив 691290,7 млн. грн. На малих підприємствах відбулось збільшення на 2,5 % (у 2010 році - збільшення на 2,7 %), на середніх - на 7,5 % (у 2010 році - збільшення на 25,3 %) (рис. 6). Питома вага обсягів реалізованої продукції (робіт, послуг) малих та середніх підприємств у загальних обсягах реалізації по місту у 2011 році знизилась порівняно з 2010 роком на 2,5 в. п. та становила 53,3 %.
Середній обсяг реалізованої продукції малих та середніх підприємств столиці на одного працюючого становив 909 тис. грн. Середні підприємства працювали більш ефективно - на одного працюючого на них реалізовано продукції (робіт, послуг) на суму 1435 тис. грн., на малих підприємствах - 402 тис. грн.
Середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств м. Києва зросла у 2011 році порівняно з попереднім роком на 19,1 % та становила 2190,08 грн., середніх підприємств збільшилась на 15,5 % та становила 3471,42 грн. (рис. 7).
Розвиток малого та середнього підприємництва по районах міста має нерівномірний характер. Так, за результатами 2011 року у Печерському районі у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення припадало 1030 малих підприємств, у Шевченківському - 632, а у Дарницькому районі цей показник становив 172, в Деснянському - 92 малих підприємства. Водночас, найбільше фізичних осіб - підприємців у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення зосереджено у Дарницькому (842) та Шевченківському (813) районах, найменше - у Голосіївському (699) та Солом'янському (563) районах.
За показниками розвитку малого та середнього підприємництва Київ є лідером серед регіонів України.
У 2011 році кількість малих та середніх підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення у м. Києві перевищувала середній рівень по Україні в 3,8 разу (рис. 8).
На малих та середніх підприємствах столиці було зайнято 17,5 % всіх найманих працівників малих та середніх підприємств України та реалізовано 35,5 % їх загального обсягу продукції (робіт, послуг).
У Києві зосереджено майже третину всіх бізнес-центрів, понад третину фондів підтримки підприємництва та інформаційно-консультативних установ, майже половину лізингових компаній, дві третини інвестиційних та інноваційних фондів і страхових компаній України.
4. Визначення проблем, на розв'язання яких спрямована Програма
Найбільш проблемними факторами для ведення бізнесу в Києві згідно з дослідженням, проведеним Фондом "Ефективне управління", є: корупція, податкова політика, нестабільність державної політики, неефективність держапарату. Ці проблеми характерні і загалом для України та потребують вирішення в масштабах всієї країни. Водночас, проведене опитування членів громадських організацій підприємців, SWOT-аналіз стану підприємницького середовища столиці та аналіз підсумків виконання попередньої
Програми на 2011 - 2012 роки дозволили визначити основні проблеми, які перешкоджають подальшому розвитку підприємництва у м. Києві та вирішуватимуться у рамках Програми, до яких належать:
- недосконалість нормативно-правової бази міського рівня з питань землекористування, місцевих податків і зборів, дозвільної системи;
- недостатня кваліфікація державних службовців у питаннях реалізації державної регуляторної політики, низька активність громадських об'єднань підприємців у процесі підготовки та аналізу впливу регуляторних актів, що призводить до недостатнього врахування думки підприємців;
- нестача фінансових ресурсів для розвитку бізнесу, обмеженість видів фінансової підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва, суттєве зменшення обсягів відшкодування за рахунок коштів бюджету м. Києва відсотків за кредити;
- недосконалість процесу започаткування бізнесу, складність та довготривалість процедур припинення підприємницької діяльності;
- незавершеність реформування сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи у сфері господарської діяльності;
- недостатній розвиток інфраструктурної складової підтримки малого та середнього підприємництва, практична відсутність об'єктів інфраструктури, які б надавали малому та середньому бізнесу комплекс необхідних послуг за доступними цінами;
- обмеженість інформації про ресурсну базу міста, яка може бути використана для розвитку малого та середнього підприємництва, про перелік товарів, робіт, послуг, що будуть закуповуватись для потреб міста за бюджетні кошти, про стан регіональних і міжнародних ринків тощо;
- нестача кваліфікованого управлінського персоналу суб'єктів малого та середнього підприємництва, спроможного розвивати бізнес у складних економічних умовах;
- відсутність дієвої системи співпраці великого та малого і середнього бізнесу та підтримки розвитку інноваційної діяльності;
- недостатня ефективність взаємодії місцевих органів влади та підприємців щодо вирішення нагальних проблем підприємницької діяльності.
Комплексний характер та взаємопов'язаність зазначених проблем визначає програмно-цільовий метод їх вирішення, який передбачає узгодження в рамках єдиної програми комплексу заходів по напрямах, пріоритетних завданнях, виконавцях та ресурсах.
5. Обгрунтування шляхів і засобів розв'язання проблем, обсягів та джерел фінансування; строки та етапи виконання Програми
• впорядкування нормативного регулювання сфери підприємництва;
• спрощення процесу започаткування бізнесу;
• реформування сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи;
• забезпечення рівних умов діяльності суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• усунення адміністративних бар'єрів, прямо не встановлених чинним законодавством;
• розширення видів фінансової підтримки малого та середнього підприємництва;
• удосконалення інформаційної, консультативної та ресурсної підтримки суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• підвищення кваліфікації та освітнього рівня підприємців;
• розвиток інфраструктури підтримки підприємництва;
• реалізація підприємницького потенціалу громадян;
• стимулювання співпраці між секторами великого та малого і середнього підприємництва, інноваційної та експортної діяльності;
• сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• посилення діалогу між бізнесом та владою.
Реалізація Програми буде здійснюватись за такими напрямами:
забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики;
удосконалення умов започаткування бізнесу;
оптимізація сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи у сфері господарської діяльності;
забезпечення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів;
інформаційно-консультативна, ресурсна та освітня підтримка суб'єктів малого і середнього підприємництва, удосконалення її інфраструктури;
підтримка підприємницької ініціативи громадян;
сприяння співпраці великого та малого і середнього підприємництва, інноваційному розвитку, підтримка експортної діяльності суб'єктів малого та середнього підприємництва.
Джерелами фінансування Програми є цільові кошти бюджету м. Києва, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, кошти фінансово-кредитних установ, власні кошти суб'єктів підприємництва.
Сума коштів з бюджету м. Києва на підтримку малого та середнього підприємництва визначається щорічно рішенням Київської міської ради "Про бюджет міста Києва" відповідно на 2013 та 2014 роки.
Відповідно до Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва, затверджених наказом Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 18.09.2012 № 44, Програма розрахована на два роки.
6. Напрями Програми
На основі попереднього аналізу виконання
Програми на 2011 - 2012 роки , стану, тенденцій та проблем розвитку підприємництва визначені напрями та сформовані заходи Київської міської цільової програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2013 - 2014 роки, спрямовані на виконання стратегічних завдань, окреслених у програмних документах державного та міського рівня, та подолання проблем, що стримують розвиток малого та середнього підприємництва.
6.1. Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики
Створення сучасної та сприятливої системи державного регулювання розвитку підприємництва, а також належне дотримання органами державної влади та місцевого самоврядування вимог законодавства у сфері регуляторної політики є визначальним фактором поліпшення якості бізнес-клімату, що в свою чергу обумовлює активізацію підприємництва, яке є стрижнем економічних реформ.
Позитивний вплив на розвиток підприємницького середовища матимуть: подальший перегляд і зменшення кількості регуляторних актів, скасування тих, що не відповідають сучасним умовам;
підготовка та надання центральним органам влади пропозицій щодо вдосконалення законодавства з питань започаткування та провадження господарської діяльності;
безумовне дотримання положень державної регуляторної політики щодо забезпечення доцільності, передбачуваності та прозорості регуляторної діяльності;
забезпечення відкритого доступу до інформації на всіх етапах реалізації регуляторної політики;
активізація практики проведення публічних консультацій з підприємницькою громадськістю щодо доцільності та змісту нових регуляторних актів, оцінки ефективності діючих;
моніторинг стану розвитку малого та середнього підприємництва, дослідження результативності заходів з його підтримки та їх подальше коригування.
Реалізація заходів цього напряму Програми сприятиме створенню належних правових умов для розвитку малого та середнього бізнесу, розкриттю та реалізації підприємницького потенціалу столиці як основного інституційного ресурсу успішного проведення економічних реформ.
6.2. Удосконалення умов започаткування бізнесу
Спрощення процесу входження у бізнес у післякризових умовах є важливим чинником відновлення ділової активності.
Державна реєстрація суб'єктів господарювання проводиться районними органами реєстрації в режимі реального часу у термін від однієї години до одного робочого дня, запроваджено систему електронної черги. Однак, в центральних районах міста виникають черги через значне навантаження на державних реєстраторів. Це викликано тим, що згідно з Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" державна реєстрація у м. Києві проводиться у районній державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи - підприємця. Для якісного покращення обслуговування підприємців доцільно створити єдину міську систему державної реєстрації, що потребує внесення відповідних змін до Закону. Це дозволить значно підвищити ефективність роботи державних реєстраторів та забезпечити координацію їх діяльності. А підприємці матимуть змогу вільно обирати місце проведення реєстраційних дій, що дозволить значно скоротити витрати ними часу.
Завданнями органів місцевої влади з покращення умов започаткування бізнесу є забезпечення в повній мірі відділів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців необхідним кадровим складом та фінансуванням для розвитку матеріально-технічної бази, підвищення кваліфікації державних реєстраторів, визначення проблемних питань започаткування бізнесу та надання пропозицій центральним органам влади щодо їх вирішення.
Реалізація заходів цього напряму Програми сприятиме відновленню ділової активності малого та середнього бізнесу, розширенню підприємницького сектора економіки міста, створенню нових робочих місць.
6.3. Оптимізація сфери надання адміністративних послуг та дозвільної системи у сфері господарської діяльності
У напрямку реформування сфери адміністративних послуг та дозвільної системи у сфері господарської діяльності у Києві зроблено ряд важливих кроків, однак ці процеси потребують подальшого вдосконалення.
В Києві передбачається створити єдину міську систему надання адміністративних послуг, в тому числі документів дозвільного характеру.
В рамках реалізації цього напряму Програми передбачається: вдосконалення інформаційної системи "Міський веб-портал адміністративних послуг в м. Києві";
проведення навчальних семінарів-тренінгів для адміністраторів центрів надання адміністративних послуг, державних адміністраторів дозвільних центрів, представників дозвільних органів;
здійснення уніфікації процедур видачі документів дозвільного характеру та надання адміністративних послуг районного та міського рівня;
проведення моніторингу діяльності центрів надання адміністративних послуг м. Києва;
запровадження механізму надання адміністративних послуг в електронній формі тощо.
Реалізація заходів цього напряму Програми дозволить:
• створити зручні умови та зменшити витрати часу на отримання адміністративних послуг та документів дозвільного характеру мешканцями столиці, в тому числі підприємцями;
• усунути підґрунтя для корупційних проявів;
• вийти на більш високий рівень якості надання адміністративних послуг відповідно до кращих світових практик.
6.4. Забезпечення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів
Реалізація економічного потенціалу малих та середніх підприємств багато в чому залежить від можливостей та умов їх фінансування. Зростання потреб у фінансових ресурсах, поповненні обігових коштів підприємств значною мірою зумовлено зростанням економічної конкуренції, що вимагає оновлення та модернізації основних фондів, використання нових технологій та матеріалів, пошуку нових ринків збуту.
Забезпечувати мале та середнє підприємництво фінансовими ресурсами покликана ринкова інфраструктура, водночас особливе значення для розвитку цього сектора економіки має державна підтримка. Напрямами такої підтримки є: стимулювання комерційних банків та небанківських фінансових установ до розширення спектру послуг малому та середньому бізнесу; створення гнучкої системи гарантій; нарощування обсягів мікрокредитування; використання нових фінансових технологій, які дозволять поєднати інтереси малого і великого бізнесу тощо.
Програмою передбачається вдосконалення механізму фінансово-кредитної підтримки (на конкурсних засадах) суб'єктів господарювання шляхом часткового відшкодування за рахунок бюджетних коштів відсоткових ставок по кредитах, що діє згідно з відповідним Положенням, затвердженим рішенням Київради від 05.07.2001
№ 375/1351 (із змінами та доповненнями). Планується надання інформаційної підтримки підприємцям щодо можливості отримання фінансових ресурсів, проведення спільних заходів з фінансовими установами для визначення існуючих проблем у сфері фінансово-кредитного забезпечення підприємців та шляхів їх вирішення та ін.
Реалізація заходів цього напряму Програми сприятиме підвищенню ефективності діяльності суб'єктів малого та середнього підприємництва, створенню нових робочих місць, збільшенню податкових надходжень до бюджету.
6.5. Інформаційно-консультативна, ресурсна та освітня підтримка суб'єктів малого і середнього підприємництва, удосконалення її інфраструктури
Активізація розвитку малого та середнього підприємництва потребує покращення його інформаційно-консультативної та ресурсної підтримки.
Підприємцям для успішного ведення бізнесу необхідно мати вичерпну інформацію з широкого кола питань: про правові умови господарювання; загальну економічну і політичну кон'юнктуру; тенденції розвитку економіки; ситуацію на товарних ринках та ринках капіталу; про споживачів, конкурентів, постачальників; ціни та ін. Інформаційний ринок, який функціонує в Україні та споживачами послуг якого є підприємці, складається із ряду структурних елементів: ділова інформація, економічна і статистична інформація, комерційна інформація, юридична інформація, масова інформація.
В рамках реалізації цього напряму Програми передбачається завдяки розвитку інформаційно-комунікаційних технологій забезпечити вільний доступ підприємців до баз даних нормативно-правових документів, щодо ресурсів міста, ділових, в т. ч. зарубіжних пропозицій, бізнес-програм, закупівлі товарів (робіт, послуг) за бюджетні кошти, виставок, ярмарків, міжнародних заходів тощо. Крім того, для інформаційного забезпечення підприємців планується використання засобів масової інформації, проведення круглих столів та семінарів.
Удосконалення консультаційної та ресурсної підтримки малого та середнього підприємництва передбачається здійснювати шляхом розширення можливості доступу до необхідної інформації в режимі реального часу, сприяння формуванню та забезпеченню діяльності об'єктів сучасної інфраструктури, орієнтованих на надання комплексу послуг підприємцям, у тому числі створення мережі бізнес-центрів.
Досвід розвинених країн світу свідчить про пряму залежність темпів розвитку економіки від рівня професійної підготовки спеціалістів у галузі підприємницької діяльності. Навчати потенційних чи діючих підприємців означає озброювати їх ефективними методами підприємницької діяльності, прийомами, правилами і законами, вмінням вільно орієнтуватися в умовах ринкової конкуренції та приймати правильні рішення.
................Перейти до повного тексту