1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Рішення


КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
VI сесія VI скликання
РІШЕННЯ
23.12.2010 № 412/5224
Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні" та з метою підтримки та розвитку підприємництва в м. Києві, прискорення економічних реформ, формування умов для забезпечення зайнятості населення міста, забезпечення конституційного права громадян на підприємницьку діяльність відповідно до Закону України "Про державну підтримку малого підприємництва" Київська міська рада
ВИРІШИЛА:
1. Затвердити Київську міську програму сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки згідно з додатком.
2. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації):
2.1. Забезпечити виконання Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки.
2.2. Подавати Київській міській раді звіт про хід і результати виконання програми.
3. Виконавчому органу Київської міської ради (Київській міській державній адміністрації) при формуванні бюджету м. Києва на 2011 та 2012 роки враховувати, в межах можливості дохідної частини міського бюджету, потребу у видатках на здійснення заходів з реалізації Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київради з питань торгівлі, підприємництва, громадського харчування та послуг.
Київський міський голова Л.Черновецький
Додаток
до рішення
Київської міської ради
23.12.2010 № 412/5224
КИЇВСЬКА МІСЬКА ПРОГРАМА
сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки
ПАСПОРТ
(загальна характеристика)
КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2011-2012 РОКИ
1. Загальна характеристика міста Києва:
• Площа території - 83,6 тис. га (0,14 % території України)
• Середня чисельність наявного населення на 01.07.2010 - 2783,6 тис. осіб
• Специфіка - столиця України, має сприятливі умови для інтенсивного розвитку
• Рівень зареєстрованого безробіття на 01.07.2010 - 0,3 %
• Рівень безробіття за методологією МОП станом на 01.04.2010 - 7,2 %
2. Ініціатор розроблення Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки (далі-Програма на 2011 - 2012 роки) - Головне управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу
Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
3. Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Програми на 2011-2012 роки - розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 14.06.2010 № 430
"Про створення робочої групи для розробки проекту Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки"
4. Розробники Програми на 2011-2012 роки - Головне управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та КНДУ "Науково-дослідний інститут соціально-економічного розвитку міста"
5. Замовник (відповідальний виконавець) Програми на 2011-2012 роки - Головне управління з питань регуляторної політики та
підприємництва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)
6. Мета і перелік основних завдань Програми на 2011-2012 роки:
Головною метою Програми на 2011-2012 роки є створення сприятливих умов для активізації підприємницької діяльності та
поліпшення інвестиційного клімату, забезпечення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва та
підвищення його ролі у вирішенні завдань прискореного соціально-економічного розвитку міста
Основні завдання Програми на 2011-2012 роки:
• удосконалення нормативно-правової бази сфери підприємництва;
• спрощення процедур та зменшення витрат при започаткуванні підприємницької діяльності та отриманні дозвільних документів;
• активізація діючих та впровадження нових форм фінансово-кредитної підтримки малого та середнього підприємництва;
• удосконалення ресурсної, інформаційно-консультативної та освітньої підтримки;
• розвиток інфраструктури підтримки підприємництва;
• створення умов для активізації діяльності підприємців у галузях, що пов'язані із проведенням у м. Києві фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу;
• підтримка розвитку інноваційної діяльності малого та середнього підприємництва;
• сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• розширення взаємодії бізнесу та органів влади міста шляхом упровадження механізмів державно-приватного партнерства.
7. Очікувані кінцеві результати від реалізації Програми на 2011-2012 роки в динаміці змін цільових показників Вихідні дані за результатами 2010 року (очік.) Очікувані результати за 2011 рік Очікувані результати за 2012 рік (прогноз)
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення, одиниць 265 273 283
Середньорічна кількість найманих працівників на малих
підприємствах, тис. осіб
402,6 415,0 430,0
Кількість підприємців - фізичних осіб, тис. осіб 204,2 210,4 216,7
Питома вага малих підприємств у загальних обсягах реалізованої продукції (робіт, послуг) по місту, % 15,5 15,8 16,2
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва, млрд. грн. 34,83 36,22 37,03
Кількість об'єктів інфраструктури підтримки малого та середнього підприємництва, одиниць:
• бізнес-центри 130 135 140
• бізнес-інкубатори 10 11 12
• технопарки 18 18 18
• лізингові компанії 385 390 395
• кредитні спілки 476 480 485
• фонди підтримки підприємництва 80 85 90
• інвестиційні фонди і компанії 1700 1710 1720
• інноваційні фонди і компанії 408 410 415
• інформаційно-консультативні установи 1160 1180 1200
• страхові компанії 1490 1500 1510
• аудиторські фірми 586 588 590
• біржі 125 130 135
Кількість безробітних, що пройдуть навчання з основ
підприємництва та для подальшої самозайнятості протягом року, осіб
934 1160 1174
Кількість створених нових робочих місць у всіх сферах
економічної діяльності за рік, одиниць
53200 54300 54500
8. Терміни і етапи реалізації Програми на 2011-2012 роки:
I етап - 2011 рік
II етап - 2012 рік
9. Напрями Програми на 2011-2012 роки:
Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики
Удосконалення процедур започаткування бізнесу та оптимізація дозвільної системи у сфері господарської діяльності
Розширення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів
Удосконалення системи інформаційно-консультативного, ресурсного, інфраструктурного та освітнього забезпечення суб'єктів
підприємництва
Розвиток соціальне спрямованих заходів
Стимулювання інноваційного розвитку та посилення ринкових позицій малого та середнього підприємництва на міжрегіональному та міжнародному рівнях
10. Виконавці:
головні управління, управління та відділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної
адміністрації),
Державна податкова адміністрація у м. Києві,
Головне управління МВС України у м. Києві,
Головне управління статистики у м. Києві,
Київський міський центр зайнятості,
Київський міський центр соціальної, професійної та трудової реабілітації інвалідів, районні в місті Києві державні адміністрації,
Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові,
об'єкти інфраструктури підтримки підприємництва, в тому числі:
громадські організації промисловців і підприємців (за згодою),
об'єднання підприємців (за згодою),
організації роботодавців (за згодою),
суб'єкти господарювання міста, визначені шляхом застосування норм
Закону України "Про здійснення державних закупівель" від 01.06.2010 № 2289-VI
11. Обсяги коштів з міського бюджету на підтримку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки - сума визначається
щорічно рішенням Київської міської ради "Про бюджет міста Києва" відповідно на 2011 та 2012 роки
12. Основні джерела фінансування: міський бюджет, кошти фінансово-кредитних установ, кошти інвесторів, власні кошти суб'єктів підприємництва, кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття
13. Система організації контролю за виконанням Програми на 2011-2012 роки
Контроль здійснюють Київська міська рада, виконавчий орган Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація),
постійні комісії Київської міської ради, органи фінансового контролю
ВСТУП
Підстави для розробки Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки (далі-Програма на 2011 - 2012 роки):
• Закон України від 19.10.2000 № 2063-III "Про державну підтримку малого підприємництва", стаття 9;
• доручення Кабінету Міністрів України від 20.05.2010 № 27479/1/1-10 щодо розробки регіональних програм підтримки малого підприємництва на 2011-2012 роки;
• рішення Київської міської ради від 25.12.2008 № 931/931 "Про затвердження Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки".
Нормативно-правові документи, вимоги та положення яких враховувались при розробці Програми на 2011-2012 роки:
• Закон України від 23.03.2000 № 1602-III "Про державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України";
• Закон України від 18.03.2004 № 1621-IV "Про державні цільові програми";
• Закон України від 21.12.2000 № 2157-III "Про Національну програму сприяння розвитку малого підприємництва в Україні";
• Закон України від 11.09.2003 № 1160-IV "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 15.05.2003 № 755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців";
• Закон України від 06.09.2005 № 2806-IV "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності";
• Закон України від 01.07.2010 № 2404-VI "Про державно-приватне партнерство";
• Закон України від 16.01.2003 № 433-IV "Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності в Україні";
• Указ Президента України від 09.08.2008 № 698/2008 "Про невідкладні заходи щодо вдосконалення державного регулювання господарської діяльності";
• Указ Президента України від 02.07.2008 № 603/2008 "Питання впровадження в Україні принципів Європейської хартії малих підприємств";
• Указ Президента України від 03.09.2007 № 816/2007 "Про Концепцію вдосконалення державного регулювання господарської діяльності";
• Указ Президента України від 11.07.2005 № 1073/2005 "Про вдосконалення державного регулювання у сфері зайнятості населення та ринку праці в Україні";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 02.07.2008 № 587 "Про запровадження в Україні принципів Європейської хартії для малих підприємств";
• Постанова Кабінету Міністрів України від 21.07.2006 № 1001 "Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2015 року";
Постанова Кабінету Міністрів України від 14.05.2008 № 447 "Про затвердження Державної цільової економічної програми "Створення в Україні інноваційної інфраструктури" на 2009-2013 роки";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2009 № 680-р "Про схвалення Концепції розвитку національної інноваційної системи";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 23.06.2010 № 1724-р "Про виконання Програми економічних реформ на 2010-2014 роки "Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна влада";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 24.02.2010 № 274-р "Про затвердження плану заходів з виконання у 2010 році Національної програми сприяння розвитку малого підприємництва в Україні";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.08.2002 № 447-р "Про затвердження Концепції державної політики у сфері управління якістю продукції (товарів, робіт, послуг)";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1110-р "Про затвердження плану заходів з розвитку ремісничої діяльності на період до 2015 року";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.01.2010 № 145-р "Про впровадження кластерної моделі розвитку народних художніх промислів";
• Розпорядження Кабінету Міністрів України від 02.06.2010 № 1164-р "Про затвердження плану заходів на 2010 рік щодо удосконалення дозвільної системи у сфері господарської діяльності";
• Методичні рекомендації щодо формування і реалізації регіональних програм підтримки малого підприємництва, затверджені наказом Держкомпідприємництва від 04.06.2008 № 67;
Методичні рекомендації щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання , затверджені наказом Мінекономіки від 04.12.2006 № 367;
• Рішення Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року";
• Рішення Київської міської ради від 29.10.2009 № 520/2589 "Про Порядок розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві";
• Розпорядження Київської міської державної адміністрації від 29.11.2004 № 2168 "Про схвалення Стратегії економічного та соціального розвитку м. Києва на період до 2015 року";
• інші законодавчі та нормативні акти, що стосуються окремих сфер підприємницької діяльності та пріоритетних напрямів розвитку м. Києва.
Розробка Програми на 2011-2012 роки здійснювалась згідно з рішенням Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632 "Про затвердження Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року" та відповідно до Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації регіональних програм підтримки малого підприємництва, затверджених наказом Держкомпідприємництва від 04.06.2008 № 67, якими визначено доцільність розробки регіональних програм терміном на два роки, що пов'язано зі специфікою малого і середнього підприємництва та динамічністю законодавства, яке його регулює. Враховувались також вимоги Порядку розроблення, затвердження та виконання міських цільових програм у місті Києві , затвердженого рішенням Київської міської ради від 29.10.2009 № 520/2589, та положення Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання , затверджених наказом Мінекономіки від 04.12.2006 № 367.
Програма на 2011-2012 роки пов'язана з Програмою соціально-економічного та культурного розвитку м. Києва та є логічним продовженням Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2009-2010 роки (далі - Програма на 2009 - 2010 роки).
Зважаючи на те, що одним із інструментів виконання стратегічного завдання з підвищення конкурентоспроможності регіонів, визначених Державною стратегією регіонального розвитку на період до 2015 року , є підтримка малого та середнього підприємництва, а також враховуючи те, що згідно з бюджетною класифікацією у бюджеті міста передбачаються кошти на підтримку малого та середнього підприємництва загалом, Програма на 2011-2012 роки спрямована на сприяння розвитку і малого, і середнього підприємництва.
1. ПІДСУМКИ ВИКОНАННЯ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2009-2010 РОКИ ( ra0931023-08 )
1.1. Результати реалізації заходів Програми на 2009-2010 роки
• Забезпечувалось виконання вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Реалізація державної регуляторної політики здійснювалась системно відповідно до норм Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Регуляторні акти Київської міської влади приймалися після проходження процедур підготовки, визначених законом.
Для дотримання принципу передбачуваності регуляторної діяльності при розробці проектів регуляторних актів затверджувались і оприлюднювались плани діяльності з підготовки проектів регуляторних актів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) та здійснювалось їх коригування.
З метою одержання пропозицій і зауважень від суб'єктів господарювання та громадян проекти регуляторних актів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) разом з аналізами регуляторного впливу оприлюднювались на офіційному веб-порталі Київської міської влади на сторінці "Підприємцям" в розділі "Регуляторна політика" та на сторінках структурних підрозділів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), що ініціюють та розробляють зазначені проекти. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року оприлюднені 98 проектів регуляторних актів.
Відповідно до Закону здійснювалось відстеження результативності регуляторних актів: протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року проведено 59 базових відстежень, 2 повторних та 1 періодичне відстеження.
Регулярно проводились телефонні "гарячі лінії" для підприємців, що сприяло поліпшенню інформаційно-консультативного забезпечення підприємців та усуненню бар'єрів на шляху розвитку підприємництва.
Реалізація заходів Програми на 2009-2010 роки у напрямку підвищення ефективності реалізації державної регуляторної політики сприяла забезпеченню прозорості регуляторних процесів та удосконаленню нормативно-правової бази підприємництва.
• В усіх 10 районах міста державна реєстрація суб'єктів підприємництва здійснювалась згідно з положеннями Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" та в режимі on-line.
Для вдосконалення роботи державних реєстраторів організовувались семінари-тренінги та круглі столи, здійснювався постійний моніторинг реєстраційної діяльності органів державної реєстрації, визначались проблемні питання та надавались пропозиції щодо їх вирішення Кабінету Міністрів України та Держкомпідприємництва, проводився щорічний міський конкурс "Кращий державний реєстратор".
• Для скорочення часу та витрат підприємців на отримання документів дозвільного характеру забезпечувалось функціонування міського дозвільного центру "Єдиний офіс" (Управління з питань видачі документів дозвільного характеру Головного управління з питань регуляторної політики та підприємництва виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації), створеного згідно з рішенням Київради від 15.03.2007 № 262/923 . Розроблено концепцію функціонування Єдиного дозвільного центру. До роботи із видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності залучено 20 міських дозвільних органів (шляхом підписання порядків взаємодії). Відпрацьовано механізм видачі 57 документів дозвільного характеру. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року видано 3,2 тис. документів дозвільного характеру.
Дозвільні центри із видачі документів дозвільного характеру за принципом організаційної єдності працюють також в усіх 10 районах міста. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року адміністраторами районних дозвільних центрів та місцевими дозвільними органами видано 30,86 тис. документів дозвільного характеру та надано 41,82 тис. консультацій.
Для підвищення професійного рівня працівників дозвільних центрів та удосконалення дозвільної системи проводились семінари, круглі столи, робочі наради.
Діяльність дозвільних центрів сприяла зниженню адміністративних бар'єрів для підприємців, зменшенню тривалості процесу отримання дозволів, полегшенню процесу відновлення ділової активності.
• Продовжував діяти механізм фінансової допомоги суб'єктам підприємництва шляхом часткового відшкодування за рахунок коштів міського бюджету відсотків по отриманих кредитах.
Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року з бюджету міста на часткову компенсацію відсотків за отриманими суб'єктами господарювання кредитами перераховано 14,32 млн. грн.
З метою забезпечення фінансово-кредитної підтримки підприємців проводились засідання круглих столів, на яких обговорювались проблеми кредитування та мікрокредитування суб'єктів малого та середнього підприємництва та визначались завдання із розвитку в Україні доступної, розгалуженої та соціальне спрямованої системи кредитування.
Міська влада в складних умовах фінансово-економічної кризи винайшла можливості виділення коштів з бюджету міста на часткову компенсацію відсотків по кредитах, однак у 2009-2010 роках сума цих коштів порівняно з попередніми роками була значно меншою.
• Підприємці столиці забезпечувались інформаційними ресурсами. Інформаційно-аналітичні матеріали з питань підприємництва розміщувались на офіційному веб-порталі Київської міської влади. Підтримувався в актуальному стані інтернет-ресурс "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua), призначений для допомоги підприємцям з різних аспектів їх діяльності.
Проблеми та перспективи розвитку підприємництва, оперативна інформація щодо підприємницької діяльності та виконання заходів з її розвитку висвітлювались засобами масової інформації м. Києва: газетами "Хрещатик" та "Вечірній Київ"; КП "Радіостанція "Голос Києва" (передачі "Правовий Київ", "Спікер-тайм", "Новини"); телеканалом "Київ" (передачі "Економічний вісник", "У центрі уваги", "Столиця", "Новини").
• Продовжувалось формування розвиненої інфраструктури підтримки підприємництва.
У столиці функціонує комунальне підприємство "Київський міський бізнес-центр" (КП КМБЦ), забезпечується діяльність районних інформаційно-консультативних центрів, створених як структурні підрозділи КП КМБЦ у восьми районах міста. Активно співпрацюють з місцевими органами влади 20 об'єктів інфраструктури (бізнес-центри, бізнес-інкубатори, інформаційні центри сприяння підприємництву).
З метою спрощення процедур започаткування бізнесу та надання практичної допомоги підприємцям згідно з рішенням Київради від 25.12.2008 № 930/930 створено Центр по наданню послуг суб'єктам підприємництва з районними структурними підрозділами, яким за час дії Програми на 2009-2010 роки укладено близько 1100 договорів з суб'єктами підприємництва про надання офісних, інформаційно-консультативних та інших послуг.
• Проводилась робота з професійної підготовки та перепідготовки спеціалістів для малого та середнього підприємництва.
Продовжувалась реалізація Програми заходів з перепідготовки управлінських кадрів для сфери підприємництва "Українська ініціатива". Постійно проводились консультації для підприємців стосовно умов участі у програмі. У 2009 році закінчили навчання та отримали дипломи 112 спеціалістів, 25 осіб пройшли стажування на підприємствах країн Європейського співтовариства. У 2010 році на навчання направлено 230 осіб, надано рекомендації 11 підприємцям для участі у стажуванні на підприємствах країн Європейського Союзу за програмою InWent.
Здійснювались освітні заходи з питань розвитку підприємництва для державних службовців: протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року підвищили кваліфікацію 454 державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування. Розроблено програму тематичного семінару з питань основ екологічної культури підприємців.
• Здійснено заходи із стимулювання інноваційного розвитку та підвищення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва.
Проведено восьмий ярмарок інноваційних та інвестиційних пропозицій. Організовано та проведено регіональний етап Всеукраїнського конкурсу якості продукції (товарів, робіт, послуг) - "100 кращих товарів України".
Комунальне підприємство "Центр високих технологій та інновацій" виступило співорганізатором Всеукраїнського конкурсу "Інноваційний прорив-2009", спрямованого на активізацію впровадження у виробництво інноваційних розробок та залучення інвестицій у високотехнологічні проекти.
З метою поглиблення зв'язків науковців і підприємців, створення передумов для ефективного використання здобутків національної та світової науки представники міськдержадміністрації, провідні спеціалісти у різних галузях науки та підприємці залучались до участі у конференціях, бізнес-форумах, круглих столах, семінарах, у т. ч. міжнародних та всеукраїнських, які проводились на база вищих навчальних закладів Києва.
Для налагодження довгострокової співпраці наукових установ та виробничих підприємств проведено круглі столи "Наука - виробництву" та "Розвиток науково-технічної та інноваційної діяльності як важливий чинник у подоланні економічної нестабільності".
Київською торгово-промисловою палатою здійснювалось навчання підприємців та надавались консультації з питань побудови та удосконалення систем управління якістю.
З метою сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву за час дії Програми на 2009-2010 роки проведено близько 80 виставок, у тому числі міжнародних і туристичних, за участю близько 6,0 тис. суб'єктів підприємництва, понад 430 ярмарків, організовувались форуми, бізнес-зустрічі, круглі столи, прес-конференції.
• Здійснювались соціальне спрямовані заходи.
Для підвищення конкурентоспроможності безробітних проводилось їх навчання основам підприємницької діяльності з використанням найбільш ефективних навчальних програм та інтенсивних модульних технологій на базі Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. За січень - вересень 2010 року проходили навчання з основ підприємництва 374 безробітні. Закінчили навчання 294 особи, зареєструвалися як суб'єкти підприємництва 260 безробітних.
Проводились семінари з орієнтації на підприємницьку діяльність: "Шлях до власної справи", "Крок у бізнес", "Як розпочати свій бізнес". Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року проведено 231 такий семінар за участю майже 2,0 тис. осіб.
Для допомоги безробітним в організації власної справи надавалась фінансова підтримка у вигляді одноразової виплати допомоги по безробіттю. За січень - вересень 2010 року 353 безробітних отримали допомогу на суму 5051,4 тис. грн.
Здійснювалась також професійна підготовка безробітних за професіями, спрямованими на подальшу самозайнятість. Протягом 2009 року та 9 місяців 2010 року таку підготовку за професіями перукаря, кравця, закрійника, флориста, кухаря, кондитера тощо проходили 712 безробітних, закінчили навчання 467 осіб, більшість з яких працевлаштовані.
З метою підтримки підприємницької ініціативи молоді проводився конкурс бізнес-планів підприємницької діяльності серед молоді м. Києва та конкурс "Молодий підприємець року". Професійній орієнтації молоді, залученню її до підприємницької діяльності сприяла реалізація у Голосіївському районі міста освітньої програми "Лабораторія бізнес-моделювання" для учнів 9-х, 10-х класів середніх загальноосвітніх шкіл.
Для залучення осіб із функціональними обмеженнями до самозайнятості проводилась їх підготовка та перепідготовка для діяльності у сферах художніх промислів та побутового обслуговування населення.
• Міська влада постійно виявляла та оперативно реагувала на нагальні потреби підприємців.
До здійснення заходів з реалізації Програми на 2009-2010 роки залучались неприбуткові об'єднання підприємців та організації роботодавців, серед яких найбільш активними є Спілка малих, середніх і приватизованих підприємств України, Спілка орендарів і підприємців України, "Об'єднання підприємців XXI століття", профспілка працівників малого та середнього бізнесу України "Єднання", Асоціація зовнішньої реклами України, Київська міська організація профспілки працівників інноваційних і малих підприємств, Київська міська організація роботодавців, Київська міська організація роботодавців-перевізників "Столиця".
З метою обговорення проблемних питань у сфері відносин бізнесу і влади та напрацювання пропозицій щодо їх подолання у лютому 2010 року проведено громадський форум "Бізнес за реформу державного управління: від скарг - до плану дій!".
Підвищенню ефективності реалізації державної регуляторної політики сприяла діяльність Координаційної Ради з питань розвитку підприємництва при Київському міському голові, районних координаційних рад, а також регіональних та місцевих галузевих рад підприємців. За результатами їх роботи напрацьовувались пропозиції та рекомендації щодо формування сприятливого підприємницького середовища, які направлялись Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України.
Аналіз виконання Програми на 2009-2010 роки свідчить про виконання її заходів не в повній мірі через недостатність фінансового забезпечення, що в свою чергу викликано негативними наслідками фінансово-економічної кризи.
1.2. Фінансове забезпечення та виконання цільових показників Програми на 2009-2010 роки
За період дії Програми на 2009-2010 роки з міського бюджету за статтею "підтримка малого і середнього підприємництва" спрямовано: у 2009 році-9,0 млн. грн., що на 58,9 % менше ніж у попередньому році; за 9 місяців 2010 року-6,5 млн. грн., що менше порівняно з відповідним періодом попереднього року на 23,0 % (табл. 1). Інформація про стан фінансування Програми на 2009 - 2010 роки за формою, встановленою Держкомпідприємництва, щоквартально розміщувалась на інтернет-ресурсі "Столичний діловий портал" (www.bizportal.kiev.ua). Розгорнута інформація про використання коштів на виконання Програми на 2009 - 2010 роки в розрізі заходів щоквартально надається Мінекономіки, Держкомпідприємництва та Головному управлінню економіки та інвестицій виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) в рамках звіту про її виконання. Проводиться моніторинг розвитку підприємництва за видами економічної діяльності згідно з національним класифікатором України "Класифікація видів економічної діяльності" , гармонізованим з міжнародною статистичною класифікацією видів діяльності Європейського Союзу.
Таблиця 1. Фінансування Програми на 2009-2010 роки
№ з/п Джерела фінансування Сума витрачених коштів, тис. грн.
за 2009 рік за 9 місяців 2010 року всього
1. З міського бюджету цільовим спрямуванням на виконання програми 9000,4 6509,0 15509,4
2. По інших статтях міського бюджету 10256,2 1597,3 11853,5
3. З бюджетів районів 34,87 - 34,87
4. З інших джерел 899,5 5354,5 6254,0
5. Загальна сума коштів, витрачених на реалізацію заходів
програми
20190,97 13460,8 33651,77
Наслідки фінансово-економічної кризи позначилися на рівні виконання цільових показників Програми на 2009-2010 роки .
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення за результатами 2009 року становила 258 одиниць, що менше запланованої кількості на 17 одиниць.
За результатами 2009 року не вдалося також досягти запланованої кількості об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва, яка становила 6877 одиниць (заплановано 7409), протягом 9 місяців 2010 року відбулось подальше зниження загальної кількості об'єктів інфраструктури.
Надходження до Зведеного бюджету м. Києва від діяльності суб'єктів підприємництва у 2009 році становили 39,6 млрд. грн. або на 18,7 % менше від запланованих обсягів.
Водночас, ряд запланованих показників перевиконано. Це стосується показників кількості створених нових робочих місць та кількості фізичних осіб - підприємців. Так, у всіх сферах економічної діяльності у 2009 році створено 66031 нове робоче місце, що на 8,2 % більше ніж було заплановано, у січні - вересні 2010 року - 47,8 тис. нових робочих місць, при запланованих на кінець 2010 року 63,0 тис.
Кількість фізичних осіб - підприємців за результатами 2009 року перевищила запланований показник на 1,1 % та становила 192,1 тис. осіб. Протягом першого півріччя 2010 року їх кількість збільшилась ще на 12,3 тис. та становила 204,4 тис., що більше від рівня, запланованого на кінець 2010 року.
Показник середньорічної кількості найманих працівників на малих підприємствах у 2009 році значно вищий від запланованого, але це викликано зміною критеріїв віднесення підприємств до категорії малих.
Реалізація програмних заходів сприяла зменшенню негативних наслідків фінансово-економічної кризи, водночас, не вдалося усунути ряд негативних факторів, подолання яких залежить, в першу чергу, від створення сприятливого регуляторного та податкового середовища на рівні держави.
2. АНАЛІЗ СТАНУ, ТЕНДЕНЦІЙ ТА ПРОБЛЕМ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМНИЦТВА У м. КИЄВІ
2.1. Стан та тенденції розвитку підприємництва у м. Києві
Аналіз діяльності підприємницького сектора економіки Києва свідчить про збереження певних позитивних тенденцій його розвитку, хоча столичне підприємництво і зазнало падіння деяких показників через негативні наслідки світової фінансово-економічної кризи, яка вразила й економіку України (табл. 2).
Таблиця 2. Основні показники розвитку підприємництва в м. Києві-
Показник 2007 2008 2009 2010
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та
фізичних осіб), зареєстрованих як платники податків1), тис. од.
347,01 378,03 394,70 01.07.2010
412,11
у % до попереднього року 110,7 108,9 104,4 106,13)
Кількість суб'єктів підприємництва юридичних осіб, зареєстрованих як платники податків1), тис. од. 177,87 192,28 202,58 01.09.2010
211,29
у % до попереднього року 110,7 108,1 105,4 106,13)
Кількість фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих як платники податків1), тис. од. 169,14 185,75 192,12 01.07.2010
204,38
у % до попереднього року 110,8 109,8 103,4 106,43)
Загальна кількість суб'єктів підприємництва (юридичних та
фізичних осіб), які сплачували
податки1), тис. од.
282,09 315,83 334,72 01.07.2010
316,70
у % до попереднього року 111,3 112,0 106,0 96,93)
Кількість суб'єктів підприємництва - юридичних осіб, які
сплачували податки1), тис. од.
120,59 130,95 142,72 01.09.2010
146,64
у % до попереднього року 109,8 108,6 109,0 105,43)
Кількість фізичних осіб - підприємців, які сплачували податки1), тис. осіб 161,50 184,89 192,00 01.07.2010
173,46
у % до попереднього року 112,4 114,5 103,8 90,33)
Надходження податків і зборів до Зведеного бюджету від суб'єктів
підприємництва1), млн. грн.
34295,93 44471,66 39605,11 01.07.2010
22854,77
у % до попереднього року 111,1 129,7 89,1 116,63)
Надходження податків і зборів до бюджету міста від суб'єктів
підприємництва1), млн. грн.
7016,14 10061,33 9644,43 01.07.2010
4998,63
у % до попереднього року 144,4 143,4 95,9 107,63)
Кількість середніх підприємств на 10 тис. осіб наявного населення2), одиниць 15 16 14 -
Середньорічна кількість найманих працівників на середніх підприємствах2), тис. осіб 506,09 467,35 486,67 -
у % до попереднього року 100,4 92,3 104,1 -
Обсяг реалізованої продукції на середніх підприємствах2), млн. грн. 442801,8 492332,6 397516,2 -
у % до попереднього року 132,0 111,2 80,7 -
Частка обсягу реалізованої продукції на середніх підприємствах до загального обсягу по місту2), % 52,6 46,8 40,9 -
Середньомісячна заробітна плата на середніх підприємствах, грн. 1768,49 2438,61 2183,02 -
Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення2), одиниць 267 243 258 -
Середньорічна кількість найманих працівників на малих підприємствах2), тис. осіб 403,71 420,65 401,64 -
у % до попереднього року 106,6 104,2 95,5 -
Обсяг реалізованої продукції на малих
підприємствах2), млн. грн.
139404,9 156169,8 147567,2 -
у % до попереднього року 132,1 112,0 94,5 -
Частка обсягу реалізованої продукції на малих підприємствах до
загального обсягу по місту2), %
16,6 14,8 15,2 -
Середньомісячна заробітна плата на малих підприємствах, грн. 1163,20 1569,67 1660,06 -
Кількість фізичних осіб - підприємців2), на 10 тис. осіб наявного населення, ос. 606 672 - -
Кількість найманих працівників у фізичних осіб - підприємців2), тис. осіб 79,0 77,0 - -
у % до попереднього року 97,2 97,5 - -
Обсяг реалізованої продукції фізичними особами - підприємцями2), млн. грн. 14483,6 18654,2 - -
у % до попереднього року 126,6 128,8 - -
____________
- 1) за даними Державної податкової адміністрації у м. Києві
- 2) за даними органів статистики
- 3) порівняно з відповідним періодом попереднього року
Збереглась тенденція до збільшення кількості суб'єктів підприємництва, хоча його темпи й уповільнились. Так, загальна кількість суб'єктів підприємництва, зареєстрованих як платники податків, за підсумками 2009 року зросла порівняно з попереднім роком на 4,4 % (у 2008 році - на 8,9 %) та становила 394,7 тис. (рис. 1). Однак, надходження податків і зборів від суб'єктів підприємництва до Зведеного бюджету зменшились на 10,9 % (надійшло 39,6 млрд. грн.), до бюджету міста - на 4,1 % (надійшло 9,64 млрд. грн.).
Рисунок 1. Кількість суб'єктів підприємництва (юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) м. Києва, зареєстрованих як платники податків, тис. од.
Зниження темпів приросту кількості суб'єктів підприємництва обумовлено падінням ділової активності, що відобразилося, зокрема, на зменшенні у 2008 та 2009 роках кількості новостворених суб'єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) (рис. 2).
Рисунок 2. Кількість новостворених суб'єктів господарювання (юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців) в м. Києві
У 2010 році розпочалось поступове зменшення кризових явищ, про що свідчить зростання порівняно з попереднім роком кількості новостворених суб'єктів господарювання та збільшення надходжень податків і зборів від суб'єктів підприємництва до бюджету. Так, державними реєстраторами м. Києва за січень - вересень 2010 року зареєстровано 23558 новостворених суб'єктів господарської діяльності, що на 9,9 % більше ніж за 9 місяців 2009 року. Таке зростання відбулось за рахунок збільшення на 29 % кількості новостворених юридичних осіб, кількість новостворених фізичних осіб - підприємців зменшилась через очікувані зміни податкового законодавства (рис. 3).
Рисунок 3. Динаміка кількості новостворених суб'єктів господарювання в м. Києві, одиниць
Протягом 9 місяців 2010 року від суб'єктів підприємництва - юридичних осіб до Зведеного бюджету надійшло 29,84 млрд. грн., що на 13,3 % більше ніж у відповідному періоді попереднього року, до бюджету міста - 7,54 млрд. грн., що більше на 9,8 % (рис. 4).
Рисунок 4. Динаміка надходжень до Зведеного та міського бюджету м. Києва від суб'єктів підприємництва - юридичних осіб, млн. грн.
Загальна кількість об'єктів інфраструктури підтримки підприємництва у 2009 році зазнала зменшення. Через фінансові проблеми найбільш суттєво зменшилась порівняно з попереднім роком кількість страхових організацій - на 22,6 %, кредитних спілок - на 20,7 %, фондів підтримки підприємництва - на 16,2 %, бізнес-центрів - на 12,3 %. Водночас, зросла кількість інвестиційних фондів і компаній - на 15,4 %, бірж - на 10,7 %, лізингових компаній - на 2,0 %. За 9 місяців 2010 року відбулось збільшення порівняно з початком року кількості: технопарків - на 1 од., інформаційно-консультативних установ - на 23 од., громадських об'єднань підприємців - на 20 од., аудиторських фірм - на 3 од.
Станом на 01.10.2010 у столиці налічувалось: 128 бізнес-центрів, 10 бізнес-інкубаторів, 19 технопарків, 376 лізингових компаній, 457 кредитних спілок, 75 фондів підтримки підприємництва, 1649 інвестиційних фондів і компаній, 395 інноваційних фондів і компаній, 1141 інформаційно-консультативна установа, 248 громадських об'єднань підприємців, 124 біржі, 1463 страхові організації, 587 аудиторських фірм.
Ряд показників діяльності малого та середнього підприємництва за результатами 2009 року покращився, хоча наслідки кризових явищ відбилися на його розвитку досить відчутно. Зросла порівняно з попереднім роком кількість малих підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення, середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств та середньорічна кількість найманих працівників середніх підприємств.
На початок 2010 року в Києві діяло у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення 272 малих та середніх підприємства, що на 13 підприємств більше ніж у попередньому році. Збільшення відбулось за рахунок зростання на 15 од. кількості малих підприємств, кількість середніх підприємств зменшилась на 2 од.
Середньорічна кількість найманих працівників малих та середніх підприємств у 2009 році зросла порівняно з попереднім роком на 310 осіб (у 2008 році зменшилась на 11,8 тис. осіб або на 2,5 %) та становила 888,31 тис. осіб або 52,1 % загальної кількості найманих працівників підприємств міста. В тому числі, кількість найманих працівників середніх підприємств зросла на 4,1 % (у 2008 році зменшилась на 7,7 %) та становила 486,67 тис. осіб, малих підприємств зменшилась на 4,5 % (у 2008 році зросла на 4,2 %) та становила 401,64 тис. осіб (рис. 5).
Рисунок 5. Кількість найманих працівників підприємств м. Києва, тис. осіб
Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) малих та середніх підприємств зменшився у 2009 році порівняно з попереднім роком на 15,9 % (у 2008 році збільшився на 6,4 %) та становив 545083,46 млн. грн. На малих підприємствах відбулось зменшення на 5,5 % (у 2008 році - збільшення на 12,0 %), на середніх - 19,3 % (у 2008 році - збільшення на 11,2 %) (рис. 6). Питома вага обсягів реалізованої продукції (робіт, послуг) малих та середніх підприємств у загальних обсягах реалізації по місту у 2009 році знизилась порівняно з 2008 роком на 5,5 в. п. та становила 56,1 %.
Рисунок 6. Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг) підприємствами м. Києва, млн. грн.
Середній обсяг реалізованої продукції малих та середніх підприємств столиці на одного працюючого становив 614 тис. грн. Середні підприємства працювали більш ефективно - на одного працюючого на них реалізовано продукції (робіт, послуг) на суму 817 тис. грн., на малих підприємствах - 367 тис. грн.
Середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств м. Києва зросла у 2009 році порівняно з попереднім роком на 5,8 % та становила 1660,06 грн., середніх підприємств зменшилась на 10,5 % та становила 2183,02 грн. (рис. 7).
Рисунок 7. Середньомісячна заробітна плата найманих працівників підприємств м. Києва, грн.
Галузева структура малих підприємств не відповідає потребам столичного міста та стратегічним напрямам розвитку економіки: найбільша питома вага все ще належить сфері торгівлі, водночас недостатнім є рівень розвитку інноваційної сфери, а також соціальної сфери, комунальних та індивідуальних послуг (табл. 3).
Таблиця 3. Галузева структура малих підприємств міста Києва
Види діяльності Середньорічна кількість найманих працівників Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг)
2007 2008 2009 2007 2008 2009
Тис. ос. % до підс. Тис. ос. % до підс. Тис. ос. % до підс. Млн. грн. % до підс. Млн. грн. % до підс. Млн. грн. % до підс.
Промисловість 52,6 13,0 50,4 12,0 49,6 12,3 8637,3 6,2 10243,9 6,6 9845,2 6,7
Будівництво 46,8 11,6 51,4 12,2 46,2 11,5 10768,3 7,7 11830,2 7,6 10353,8 7,0
Торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів
особистого вжитку
122,4 30,3 125,7 29,9 119,1 29,7 80540,6 57,8 87018,2 55,7 83674,3 56,7
Діяльність готелів та ресторанів 10,9 2,7 11,2 2,7 11,0 2,8 735,4 0,5 879,7 0,6 906,1 0,6
Діяльність транспорту та зв'язку 21,3 5,3 23,1 5,5 21,8 5,4 4520,8 3,2 5256,2 3,4 5649,6 3,8
Фінансова діяльність 11,0 2,7 11,4 2,7 11,4 2,8 8975,1 6,4 9810,9 6,3 4549,2 3,1
Операції з нерухомим майном; оренда машин та устаткування 31,4 7,8 33,8 8,0 33,6 8,4 7016,0 5,0 8410,1 5,4 9592,2 6,5
Діяльність у сфері інформатизації 11,1 2,8 12,1 2,9 12,0 3,0 1730,7 1,2 2153,1 1,4 2711,7 1,8
Дослідження та розробки 8,8 2,2 8,2 1,9 7,2 1,8 981,6 0,7 1263,3 0,8 1178,5 0,8
Діяльність у сферах права, бухгалтерського обліку, інжинірингу;
надання послуг підприємцям
63,6 15,7 68,9 16,4 66,4 16,5 13502,7 9,7 16791,6 10,8 16658,5 11,3
Освіта 3,5 0,9 3,6 0,8 3,6 0,9 192,5 0,1 241,7 0,2 209,9 0,1
Охорона здоров'я та надання соціальної допомоги 6,3 1,6 7,0 1,7 6,7 1,7 326,7 0,2 467,6 0,3 466,3 0,3
Надання комунальних та індивідуальних послуг у сфері культури та
спорту
13,0 3,2 12,8 3,0 11,9 3,0 1317,4 0,9 1624,1 1,0 1491,4 1,0
Інша діяльність 1,2 0,3 1,1 0,3 1,3 0,3 159,8 0,1 179,2 0,1 280,5 0,2
Всього по м. Києву 403,7 100 420,6 100 401,6 100 139404,9 100 156169,8 100 147567,2 100
Розраховано за даними органів статистики
Галузева структура середніх підприємств дещо відрізняється від структури малих підприємств (табл. 4). Так, у 2009 році найбільша частка загальної кількості працівників малих підприємств була зосереджена у сфері торгівлі (119,1 тис. осіб або 29,7 %), а середніх - у сфері права, бухгалтерського обліку, інжинірингу, надання послуг підприємцям (98,9 тис. осіб або 20,3 %). Друге місце за кількістю найманих працівників на малих підприємствах належить діяльності у сфері права, бухгалтерського обліку, інжинірингу, надання послуг підприємцям (66,4 тис. осіб або 16,5 %), на середніх - сфері торгівлі (83,4 тис. осіб або 17,1 %). Промислові - і малі, і середні - підприємства посідають третє місце: на малих підприємствах налічується 49,6 тис. найманих працівників або 12,3 %, на середніх - 77,4 тис. осіб або 15,9 %.
Таблиця 4. Галузева структура середніх підприємств міста Києва
Види діяльності Середньорічна кількість найманих працівників Обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг)
2007 2008 2009 2007 2008 2009
Тис. ос. % до підс. Тис. ос. % до підс. Тис. ос. % до підс. Млн. грн. % до підс. Млн. грн. % до підс. Млн. грн. % до підс.
Промисловість 106,8 21,0 90,3 19,3 77,4 15,9 56687,5 12,8 73884,9 15,0 76359,8 19,2
Будівництво 51,5 10,1 46,6 10,0 38,2 7,9 14489,1 3,3 17813,2 3,6 13333,3 3,4
Торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та
предметів особистого вжитку
91,5 18,0 93,1 19,9 83,4 17,1 268189 60,6 293520 59,6 207467,2 52,2
Діяльність готелів та ресторанів 16,7 3,3 14,9 3,2 13,3 2,7 1495,8 0,3 1746,4 0,4 1560,3 0,4
Діяльність транспорту та зв'язку 39,3 7,7 35,9 7,7 35,0 7,2 9088 2,1 11558,5 2,3 12010,1 3,0
Фінансова діяльність 18,8 3,7 16,3 3,5 17,6 3,6 67782,5 15,3 59681,1 12,1 44882,1 11,3
Операції з нерухомим майном; оренда машин та
устаткування
36,0 7,1 29,4 6,3 38,2 7,8 5888,2 1,3 7800,6 1,6 12112,9 3,0
Діяльність у сфері інформатизації 6,3 1,2 7,4 1,6 6,3 1,3 874,2 0,2 1968,8 0,4 2490,8 0,6
Дослідження та розробки 17,6 3,5 14,5 3,1 13,4 2,7 1238,4 0,3 1463,2 0,3 1367,9 0,3
Діяльність у сферах права, бухгалтерського обліку,
інжинірингу; надання послуг підприємцям
69,8 13,7 66,5 14,2 98,9 20,3 12698,9 2,9 17361,3 3,5 18514,3 4,7
Освіта 8,5 1,7 8,5 1,8 7,3 1,5 286,2 0,1 369,5 0,1 506,3 0,1
Охорона здоров'я та надання соціальної допомоги 7,9 1,6 6,9 1,5 7,7 1,6 468,8 0,1 728,7 0,1 880,7 0,2
Надання комунальних та індивідуальних послуг,
діяльність у сфері культури та спорту
26,9 5,3 28,6 6,1 43,0 8,8 3004,4 0,7 3794,8 0,8 5065,6 1,3
Інша діяльність 11,5 2,3 8,5 1,8 7,1 1,5 610,6 0,1 641,6 0,1 964,9 0,2
Всього по м. Києву 509,1 100 467,4 100 486,7 100 442801,6 100 492332,6 100 397516,2 100
Розраховано за даними органів статистики
За обсягами реалізованої продукції (робіт, послуг) найбільша частка загальних обсягів і малих, і середніх підприємств належить сфері торгівлі (відповідно 83674,3 млн. грн. або 56,7 % та 207467,2 млн. грн. або 52,2 %), а от на другому місці по малих підприємствах - діяльність у сфері права, бухгалтерського обліку, інжинірингу, надання послуг підприємцям (16658,5 млн. грн. або 11,3 %), по середніх - промисловість (76359,8 млн. грн. або 19,2 %). Третє місце посідає серед малих підприємств сфера будівництва (10353,8 млн. грн. або 7,0 %), по середніх - фінансова діяльність (44882,1 млн. грн. або 11,2 %).
Наслідки фінансово-економічної кризи досить відчутними стали як для малих, так і для середніх підприємств, при цьому суттєво постраждали сфери будівництва, фінансової діяльності, промисловості, торгівлі. Так, загальна кількість працівників малих підприємств знизилась у 2009 році порівняно з попереднім роком насамперед за рахунок зменшення кількості працівників у сферах: будівництва - на 10,1 %, транспорту - на 5,6 %, торгівлі - на 5,3 %. На середніх підприємствах загальна кількість працівників збільшилась, але водночас зменшилась кількість працівників у сферах: будівництва - на 18,0 %, промисловості - на 14,3 %, торгівлі - на 10,4 %. Зниження обсягів реалізованої продукції (робіт, послуг) на малих підприємствах відбулось за рахунок сфер: фінансової діяльності - на 53,6 %, будівництва - на 12,5 %, промисловості - на 3,9 %. На середніх підприємствах - за рахунок сфер: торгівлі - на 29,3 %, будівництва - на 25,2 %, фінансової діяльності - на 24,8 %.
Складовою малого підприємництва є фізичні особи - підприємці. На кінець 2009 року в Києві налічувалось 192,12 тис. фізичних осіб - підприємців, зареєстрованих як платники податків, що на 3,4 % більше ніж у попередньому році, однак темпи їх приросту знизились (у 2008 році приріст становив 9,8 %).
Розвиток малого підприємництва по районах міста має нерівномірний характер. Так, якщо у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення за результатами 2009 року у Печорському районі припадало 1008 малих підприємств, у Шевченківському - 551, то у Дарницькому цей показник становить 157, а в Деснянському - 84 малих підприємства. Водночас, найбільше фізичних осіб - підприємців у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення зосереджено у Дарницькому (796) та Святошинському (767) районах, найменше - у Солом'янському (594) та Голосіївському (673) районах.
Хоча столичне мале та середнє підприємництво і постраждало через фінансово-економічну кризу, однак за показниками його розвитку Київ значно випереджає інші регіони України, а за кількістю його суб'єктів і країни Євросоюзу.
Станом на 01.08.2010 у столиці зареєстровано 20 % загальної кількості юридичних осіб, зареєстрованих в Україні, у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення це становить 820 од., що майже в чотири рази більше ніж в середньому по Україні.
У 2009 році кількість малих та середніх підприємств у розрахунку на 10 тис. осіб наявного населення у м. Києві перевищувала середній рівень по Україні в 3,4 раза, у т. ч. малих підприємств - у 3,5 раза (рис. 8).
Рисунок 8. Кількість малих підприємств на 10 тис. осіб наявного населення, од.
На малих та середніх підприємствах столиці було зайнято 18,0 % всіх найманих працівників малих та середніх підприємств України та реалізовано 36,5 % їх загального обсягу продукції (робіт, послуг). На малих підприємствах Києва було зайнято 19,4 % найманих працівників малих підприємств України та реалізовано 32,4 % їх загального обсягу продукції (робіт, послуг).
Середньомісячна заробітна плата найманих працівників малих підприємств м. Києва більше середнього рівня по Україні на 48,6 %, середніх підприємств - на 47,8 %.
У Києві зосереджено третину всіх бізнес-центрів та інформаційно-консультативних установ, половину лізингових компаній, дві третини інвестиційних та інноваційних фондів України.
Досить високий рівень розвитку бізнесу поряд з лідируючими позиціями за рівнем розвитку інновацій, ефективністю ринків товарів і послуг та іншими складовими дозволив столиці посісти перше місце в регіональному рейтингу конкурентоспроможності та зайняти 59-е місце серед 133-ох країн світу у міжнародному рейтингу глобальної конкурентоспроможності, випередивши чотири країни ЄС (Румунію, Латвію, Грецію, Болгарію) та наблизившись впритул до Угорщини (Україна займає 82-у позицію) ("Звіт про конкурентоспроможність України 2010", Фонд "Ефективне управління").
2.2. Основні проблеми, що стримують розвиток малого та середнього підприємництва
Згідно з результатами опитування керівників бізнесу, проведеного Всесвітнім економічним форумом, найбільш суттєвими факторами негативного впливу на умови ведення бізнесу в Києві є: нестабільність політики (17 %), податкова політика (15 %), корупція (13 %), нестабільність уряду (11 %), доступ до фінансування (11 %). Ці проблеми збігаються з проблемами для України загалом та потребують вирішення перш за все на загальнодержавному рівні. Водночас, проведений аналіз стан у підприємницького середовища столиці та опитування членів громадських організацій підприємців дозволив визначити основні проблеми, які перешкоджають подальшому розвитку підприємництва та на усунення яких спрямовано Програму на 2011-2012 роки, а саме:
• зарегульованість підприємницької діяльності, в тому числі ігнорування регуляторними органами вимог законодавства щодо виконання всіх процедур, пов'язаних з прийняттям регуляторних актів, недостатня кваліфікація державних службовців у питаннях регуляторної політики, низька активність громадських об'єднань підприємців у процесі підготовки та аналізу впливу регуляторних актів;
• відсутність ефективної для бізнесу системи кредитування, включно з неможливістю отримання кредиту, особливо на тривалий термін, з розміром кредитної ставки, наближеної до прийнятих у світовій практиці, а також з суттєвим зменшенням обсягів відшкодування за рахунок коштів міського бюджету відсотків за кредити;
• наявність адміністративних бар'єрів при здійсненні післяреєстраційних процедур новоствореними суб'єктами господарювання;
• все ще громіздка та непрозора система видачі документів дозвільного характеру, що обумовлено, зокрема, відсутністю чітко визначеного переліку дозволів, які повинні видаватися суб'єктам господарювання за принципом організаційної єдності, а також відсутністю регламентів (інформаційних карток) щодо видачі документів дозвільного характеру;
• нестача приміщень для започаткування підприємницької діяльності, недостатній розвиток інфраструктурної складової підтримки малого та середнього підприємництва, у тому числі відсутність муніципальних бізнес-інкубаторів;
• обмеженість інформації про ресурсну базу міста, яка може бути використана для підтримки розвитку малого та середнього підприємництва, про стан регіональних і міжнародних ринків тощо;
• нестача кваліфікованого управлінського персоналу суб'єктів малого та середнього підприємництва, спроможного розвивати бізнес у складних економічних умовах;
• недостатня конкурентоспроможність суб'єктів малого та середнього підприємництва в умовах зростаючого тиску з боку імпортних товарів;
• низький рівень розвитку інноваційної діяльності та відсутність систем менеджменту якості;
• недостатня ефективність взаємодії місцевих органів влади та підприємців щодо вирішення нагальних проблем підприємницької діяльності;
• низький рівень соціальної відповідальності бізнесу.
Комплексний характер та взаємопов'язаність зазначених проблем визначає програмно-цільовий метод їх вирішення, який передбачає узгодження в рамках єдиної програми комплексу заходів по напрямах, пріоритетних завданнях, виконавцях та ресурсах.
3. ГОЛОВНА МЕТА ТА ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2011-2012 РОКИ
Головною метою Програми на 2011-2012 роки є створення сприятливих умов для активізації підприємницької діяльності та поліпшення інвестиційного клімату, забезпечення конкурентоспроможності малого та середнього підприємництва та підвищення його ролі у вирішенні завдань прискореного соціально-економічного розвитку міста.
Для досягнення головної мети мають бути вирішені такі основні завдання, визначені з урахуванням положень Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки , реалізація якої передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 23.06.2010 № 1724-р , Стратегії розвитку малого та середнього підприємництва у м. Києві на період до 2015 року, затвердженої рішенням Київської міської ради від 27.11.2008 № 632/632, та принципів Європейської хартії для малих підприємств , які запроваджуються в Україні згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2008 № 587:
• удосконалення нормативно-правової бази сфери підприємництва;
• спрощення процедур та зменшення витрат при започаткуванні підприємницької діяльності та отриманні дозвільних документів;
• активізація діючих та впровадження нових форм фінансово-кредитної підтримки малого та середнього підприємництва;
• удосконалення ресурсної, інформаційно-консультативної та освітньої підтримки;
• розвиток інфраструктури підтримки підприємництва;
• створення умов для активізації діяльності підприємців у галузях, що пов'язані із проведенням у м. Києві фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу;
• підтримка розвитку інноваційної діяльності малого та середнього підприємництва;
• сприяння міжрегіональному та міжнародному співробітництву суб'єктів малого та середнього підприємництва;
• розширення взаємодії бізнесу та органів влади міста шляхом впровадження механізмів державно-приватного партнерства.
4. НАПРЯМИ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ПРОГРАМИ СПРИЯННЯ РОЗВИТКУ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО ПІДПРИЄМНИЦТВА НА 2011-2012 РОКИ
На основі попереднього аналізу виконання Програми на 2009-2010 роки , стану, тенденцій та проблем розвитку підприємництва визначені напрями та заходи Київської міської програми сприяння розвитку малого та середнього підприємництва на 2011-2012 роки, спрямовані на виконання стратегічних завдань, окреслених у програмних документах державного та міського рівня, та подолання проблем, що стримують розвиток малого та середнього підприємництва.
4.1. Забезпечення повноти та якості виконання положень державної регуляторної політики
Важливим інструментом поліпшення бізнес-клімату, а це один з головних пріоритетів Програми економічних реформ України на 2010-2014 роки, є належне та повне виконання органами влади всіх рівнів норм державної регуляторної політики. Основний наголос має бути зроблено, по-перше, на дотриманні засад гласності, відкритості та прозорості і, по-друге, на виконанні вимог щодо професійно та фахово підготовленого аналізу необхідності державного втручання.
Передбачається розробка та ініціювання прийняття нормативно-правових актів, які впливають на впорядкування та спрощення процедур започаткування та провадження підприємницької діяльності в столиці. Заплановано ведення реєстру регуляторних актів органів влади міста та регулярний їх перегляд щодо відповідності принципам державної регуляторної політики. Передбачено підтримувати постійний діалог з підприємцями шляхом проведення круглих столів, семінарів, телефонних гарячих ліній. Особливого значення в умовах економічної нестабільності набувають заходи із моніторингу стану малого та середнього підприємництва, дослідження результативності заходів з його підтримки та їх подальшого коригування.
Реалізація заходів цього напряму Програми на 2011-2012 роки сприятиме створенню належних умов для розвитку малого та середнього бізнесу, який найбільше потерпає від нормативно-правових та адміністративних перешкод.
4.2. Удосконалення процедур започаткування бізнесу та оптимізація дозвільної системи у сфері господарської діяльності
Спрощення процесу входження у бізнес, тобто процедур державної реєстрації, ліцензування та отримання дозволів на започаткування певних видів підприємницької діяльності у кризових та посткризових умовах є вирішальним чинником прискорення розвитку малого та середнього підприємництва.
Державна реєстрація суб'єктів господарювання проводиться районними органами реєстрації в режимі реального часу, підприємець отримує свідоцтво про державну реєстрацію у термін від однієї години до одного робочого дня в залежності від кількості засновників. Однак, підприємець повинен брати особисту участь у післяреєстраційних процедурах, що призводить до зайвих витрат робочого часу. Тому потребує вирішення на державному рівні питання запровадження електронної реєстрації та взаємного обміну інформацією між всіма учасниками процесу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. Водночас, одними з основних завдань органів місцевої влади є забезпечення в повній мірі відділів державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців необхідним кадровим складом та фінансуванням для розвитку матеріально-технічної бази, підвищення кваліфікації державних реєстраторів, визначення проблемних питань започаткування бізнесу та надання пропозицій центральним органам влади щодо їх вирішення.
Система регулювання господарської діяльності шляхом видачі дозволів залишається громіздкою та неефективною, хоча у напрямку її реформування зроблено ряд важливих кроків, у тому числі запроваджено принцип організаційної єдності з видачі документів дозвільного характеру на рівні м. Києва. Створення міського дозвільного центру "Єдиний офіс" дозволяє мінімізувати процес отримання документів дозвільного характеру за рахунок встановлення єдиних вимог до порядку їх видачі та скорочення необхідності самостійних звернень суб'єктів господарювання безпосередньо до дозвільних органів для отримання проміжних погоджень та висновків, оскільки документообіг між учасниками дозвільного процесу здійснюється шляхом спілкування чиновників між собою.
Програмою на 2011-2012 роки передбачається подальший розвиток діяльності "Єдиного офісу" шляхом запровадження електронного документообігу, забезпечення участі у його роботі всіх дозвільних органів, здійснення контролю за додержанням посадовими особами місцевих дозвільних органів строків розгляду та видачі документів дозвільного характеру.
Реалізація заходів цього напряму Програми на 2011-2012 роки сприятиме забезпеченню відкритості та прозорості у роботі органів виконавчої влади, недопущенню вчинення корупційних дій.
4.3. Розширення доступу суб'єктів малого та середнього підприємництва до фінансових ресурсів
Особливу роль у формуванні конкурентоспроможності малого та середнього бізнесу відіграє наявність у них фінансових ресурсів. При розв'язанні фінансово-кредитних проблем підприємців держава має зосередитись на реалізації таких завдань: стимулювання комерційних банків та небанківських фінансових установ до розширення спектру послуг малому та середньому бізнесу, активізація процесу створення та діяльності недержавних гарантійних, лізингових та страхових установ тощо. Має бути забезпечена можливість для суб'єктів малого та середнього бізнесу отримання кредитів, в тому числі середньо- та довгострокових, з прийнятним розміром кредитної ставки; мікрокредитів, що надаються за спрощеною схемою та швидким оформленням; часткового відшкодування відсотків по кредитах за рахунок бюджетних коштів; споживчих кредитів, гарантій по кредитах тощо.
Програмою на 2011-2012 роки передбачається вдосконалення механізму фінансово-кредитної підтримки суб'єктів господарювання, зокрема за рахунок спрямування бюджетних коштів, призначених для часткового відшкодування відсоткових ставок по кредитах, тим суб'єктам малого та середнього бізнесу, які впроваджують енергозберігаючі проекти, новітні технології та створюють нові робочі місця. Планується залучення міжнародної технічної допомоги для розвитку малого та середнього підприємництва, надання інформаційної підтримки підприємцям щодо можливості отримання фінансових ресурсів та ін.
Реалізація заходів цього напряму Програми на 2011-2012 роки сприятиме розвитку малого та середнього підприємництва у пріоритетних для міста напрямах, створенню нових робочих місць, збільшенню податкових надходжень до бюджету.
4.4. Удосконалення системи інформаційно-консультативного, ресурсного, інфраструктурного та освітнього забезпечення суб'єктів підприємництва
Одним із вагомих чинників успішного розвитку малого та середнього підприємництва є швидкий пошук оптимальної стратегії виживання та негайне реагування на зміни у бізнес-кліматі. Реалізація цих конкурентних переваг потребує інформаційно-консультативної та ресурсної підтримки.
Оскільки у сучасному глобалізованому світі ефективний розвиток бізнесу без використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій є неможливим, то в Програмі на 2011-2012 роки передбачається розширення сфери застосування сучасних інформаційних технологій в практиці ведення бізнесу за рахунок розвитку інтернет-ресурсів, що надасть змогу забезпечити вільний доступ підприємців до баз даних про ресурси міста, ділові, в т. ч. зарубіжні пропозиції, бізнес-програми, тендери на закупівлю товарів (робіт, послуг), виставки, ярмарки, міжнародні заходи тощо. Планується також для інформаційного забезпечення підприємців використання можливостей засобів масової інформації, проведення круглих столів та семінарів.
Завдання із поліпшення консультативного та ресурсного забезпечення підприємництва передбачається вирішувати шляхом формування сучасної інфраструктури його підтримки, орієнтованої на задоволення всього спектра потреб підприємців, у тому числі створення на засадах державно-приватного партнерства муніципальних бізнес-центрів та бізнес-інкубаторів.
Передбачається забезпечувати виконання бізнес-інкубаторами притаманних їм функцій із надання підприємцям:
- приміщень для офісів/майстерень на умовах оренди за цінами, нижчими від ринкових;
- офісних і технічних послуг (телефон, копіювання, приміщення для конференцій/зустрічей, секретаріат і т. д.);
- правової підтримки;
- консалтингу та бізнес-планування;
- послуг із трансферу технологій;
- проведення семінарів і тренінгів тощо.
Враховуючи те, що подолання негативних наслідків фінансово-економічної кризи та подальше реформування економіки потребує консолідації зусиль влади та бізнесу, передбачається посилити роль консультативно-дорадчих рад, створених для підвищення ефективності взаємодії органів влади з підприємцями та їх неприбутковими об'єднаннями.
Необхідність більш активного залучення громадян до започаткування бізнесу та здобуття підприємцями навиків подолання кризових явищ обумовлює актуальність проведення освітніх заходів з питань підприємницької діяльності, підготовки та підвищення кваліфікації кадрів. Для вирішення цього завдання передбачається залучення установ вищої освіти та організацій інфраструктури підтримки підприємництва.
Реалізація заходів цього напряму Програми на 2011-2012 роки сприятиме збільшенню кількості суб'єктів малого та середнього підприємництва, які діють у реальному секторі економіки, та зайнятих на них працівників, підвищенню ефективності їх діяльності, якості продукції і послуг та конкурентоспроможності.
4.5. Розвиток соціально спрямованих заходів
Реалізація завдань із реформування економіки потребує одночасного вирішення соціальних проблем, які особливо загострились в кризових умовах. Передбачається проводити профорієнтаційну роботу з безробітними, спрямовану на заняття підприємницькою діяльністю, навчання безробітних основам підприємництва, надавати одноразову виплату допомоги по безробіттю для започаткування власної справи тощо. Планується підтримувати підприємницьку ініціативу соціально вразливих верств населення, сприяти забезпеченню соціального захисту найманих працівників та безпечних умов праці. Заплановані також заходи із підвищення соціальної відповідальності малого та середнього підприємництва, тобто забезпечення сплати суб'єктами господарювання податків та зборів у повному обсязі, виведення заробітної плати з тіні та ін.
Реалізація заходів цього напряму Програми на 2011-2012 роки сприятиме зменшенню тінізації підприємницької діяльності, збільшенню надходжень податків і зборів до бюджету та рівня зайнятості населення, підвищенню статусу та престижу підприємців.
4.6. Стимулювання інноваційного розвитку та посилення ринкових позицій малого та середнього підприємництва на міжрегіональному та міжнародному рівнях

................
Перейти до повного тексту