1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Закон України


ЗАКОН УКРАЇНИ
Про державні цільові програми
(Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2004, № 25, ст.352) ( Із змінами, внесеними згідно із Законами № 4731-VI від 17.05.2012, ВВР, 2013, № 15, ст.98 № 5463-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 4, ст.61 № 2354-VIII від 20.03.2018, ВВР, 2018, № 16, ст.138 № 912-IX від 17.09.2020 № 2849-IX від 13.12.2022 ) ( У тексті Закону слова "центральний орган виконавчої влади з питань фінансів" в усіх відмінках замінено словами "центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики" у відповідному відмінку згідно із Законом № 5463-VI від 16.10.2012 ) ( У тексті Закону слова "засоби масової інформації" в усіх відмінках і числах замінено словом "медіа" згідно із Законом № 2849-IX від 13.12.2022 )
Цей Закон визначає засади розроблення, затвердження та виконання державних цільових програм.
Розділ I
ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
Стаття 1. Визначення та види державних цільових програм
Державна цільова програма - це комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
Державні цільові програми поділяються на:
загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля (далі - загальнодержавні програми) - це програми, які охоплюють всю територію держави або значну кількість її регіонів, мають довгостроковий період виконання і здійснюються центральними та місцевими органами виконавчої влади;
інші програми, метою яких є розв'язання окремих проблем розвитку економіки і суспільства, а також проблем розвитку окремих галузей економіки та адміністративно-територіальних одиниць, що потребують державної підтримки.
Стаття 2. Мета і основні умови розроблення державних цільових програм
Метою розроблення державних цільових програм є сприяння реалізації державної політики на пріоритетних напрямах розвитку держави, окремих галузей економіки та адміністративно-територіальних одиниць; забезпечення концентрації фінансових, матеріально-технічних, інших ресурсів, виробничого та науково-технічного потенціалу, а також координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій для розв'язання найважливіших проблем.
Державна цільова програма розробляється за сукупності таких умов:
існування проблеми, розв'язання якої неможливе засобами територіального чи галузевого управління та потребує державної підтримки, координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
відповідності мети програми пріоритетним напрямам державної політики;
необхідності забезпечення міжгалузевих і міжрегіональних зв'язків технологічно пов'язаних галузей та виробництв;
наявності реальної можливості ресурсного забезпечення виконання програми.
Стаття 3. Класифікація державних цільових програм
За своєю спрямованістю державні цільові програми поділяються на:
економічні, що спрямовані на розв'язання комплексних галузевих і міжгалузевих проблем виробництва, підвищення його ефективності та якісних характеристик, забезпечення ресурсозбереження, створення нових виробництв, розвиток виробничої кооперації;
наукові, метою яких є забезпечення виконання фундаментальних досліджень у галузі природничих, суспільних і технічних наук;
науково-технічні, що розробляються для розв'язання найважливіших науково-технічних проблем, створення принципово нових технологій, засобів виробництва, матеріалів, іншої наукоємної та конкурентоспроможної продукції;
соціальні, що передбачають розв'язання проблем підвищення рівня та якості життя, проблем безробіття, посилення соціального захисту населення, поліпшення умов праці, розвиток охорони здоров'я та освіти;
національно-культурні, спрямовані на розв'язання проблем національно-культурного розвитку, збереження національно-культурної спадщини, задоволення інтелектуальних та духовних потреб людини;
екологічні, метою яких є здійснення загальнодержавних природоохоронних заходів, запобігання катастрофам екологічного характеру та ліквідація їх наслідків;
оборонні, що розробляються з метою посилення обороноздатності держави;
правоохоронні, спрямовані на забезпечення правоохоронної діяльності, боротьби із злочинністю та державної безпеки;
з питань розвідувальної діяльності, з питань посилення розвідувальних спроможностей держави.
( Частину першу статті 3 доповнено абзацом десятим згідно із Законом № 912-IX від 17.09.2020 )
Державні цільові програми можуть бути спрямовані на розв'язання інших проблем, у тому числі регіонального розвитку, що мають державне значення.
Стаття 4. Державні цільові програми в системі планування та прогнозування економічного і соціального розвитку України
Заходи, завдання та показники державних цільових програм:
( Абзац другий частини першої статті 4 виключено на підставі Закону № 4731-VI від 17.05.2012 )
враховуються під час складення проекту Державного бюджету України на відповідний рік шляхом визначення головними розпорядниками бюджетних коштів обсягів видатків на їх реалізацію у складі бюджетних програм та включення центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, відповідних бюджетних запитів до пропозицій проекту Державного бюджету України.
Заходи, завдання та показники державних цільових програм, спрямованих на розвиток окремих адміністративно-територіальних одиниць, включаються до програм економічного і соціального розвитку Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст на відповідний рік.
Перелік державних цільових програм, які планується виконати у відповідному році з використанням коштів Державного бюджету України, подається на розгляд Верховної Ради України разом із проектом закону про Державний бюджет України на відповідний рік.
( Частина третя статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4731-VI від 17.05.2012 )
Розділ II
РОЗРОБЛЕННЯ ТА ВИКОНАННЯ ДЕРЖАВНИХ ЦІЛЬОВИХ ПРОГРАМ
Стаття 5. Основні стадії розроблення та виконання державної цільової програми
Основними стадіями розроблення та виконання державної цільової програми є:
ініціювання розроблення державної цільової програми, розроблення та громадське обговорення концепції програми;
схвалення концепції програми та прийняття рішення щодо розроблення проекту програми, визначення державного замовника та строків її розроблення;
розроблення проекту програми - визначення заходів і завдань, що пропонуються для включення до неї, а також обсягів і джерел фінансування;
стратегічна екологічна оцінка у випадках, визначених Законом України "Про стратегічну екологічну оцінку";
( Частину першу статті 5 доповнено новим абзацом згідно із Законом № 2354-VIII від 20.03.2018 )
державна експертиза проекту програми;
погодження та затвердження програми;
проведення конкурсного відбору виконавців заходів і завдань програми;
організація виконання заходів і завдань програми, здійснення контролю за їх виконанням;
підготовка та оцінка щорічних звітів про результати виконання програми, а в разі потреби - проміжних звітів;
підготовка та опублікування в офіційних друкованих виданнях заключного звіту про результати виконання програми.
Порядок розроблення та виконання державних цільових програм затверджується Кабінетом Міністрів України.
Стаття 6. Ініціювання розроблення державної цільової програми та громадське обговорення концепції програми
Кабінет Міністрів України, центральні органи виконавчої влади, розвідувальні органи України, Національний банк України, Національна академія наук України, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські ради, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації можуть ініціювати розроблення державної цільової програми, розробляти та проводити громадське обговорення концепції програми.
( Частина перша статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 912-IX від 17.09.2020 )
Концепція державної цільової програми розробляється з метою обґрунтування необхідності розроблення державної цільової програми та визначення оптимального варіанта розв'язання проблеми.
Проект концепції державної цільової програми повинен містити:
визначення проблеми, на розв'язання якої спрямована програма;
аналіз причин виникнення проблеми та обґрунтування необхідності її розв'язання шляхом розроблення і виконання програми;
визначення мети програми;
визначення, порівняльний аналіз можливих варіантів розв'язання проблеми та обґрунтування оптимального варіанта;
визначення на основі оптимального варіанта шляхів і засобів розв'язання проблеми, строків виконання програми;
оцінку очікуваних результатів виконання програми, зокрема економічних, соціальних, екологічних, та визначення її ефективності;
оцінку фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання програми.
Проект концепції державної цільової програми публікується в офіційних медіа для громадського обговорення.
Ініціатор розроблення державної цільової програми подає Кабінету Міністрів України погоджений із центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сфері економічного розвитку, державної фінансової політики, державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, а в разі необхідності також з іншими міністерствами, центральними та місцевими органами виконавчої влади проект концепції програми.
( Частина п'ята статті 6 із змінами, внесеними згідно із Законом № 5463-VI від 16.10.2012 )
У разі виникнення потреби в розробленні та виконанні державної цільової програми з метою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій концепція програми може не розроблятися.
Стаття 7. Схвалення концепції державної цільової програми та прийняття рішення щодо розроблення проекту програми
Кабінет Міністрів України розглядає концепцію державної цільової програми та у разі її схвалення приймає рішення щодо розроблення проекту програми, визначає державних замовників та строки її розроблення.
Стаття 8. Державний замовник державної цільової програми
Державним замовником державної цільової програми можуть бути центральні органи виконавчої влади, розвідувальні органи України, Національна академія наук України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
( Частина перша статті 8 із змінами, внесеними згідно із Законом № 912-IX від 17.09.2020 )
Державний замовник здійснює загальне керівництво і контроль за розробленням державної цільової програми та виконанням її заходів і завдань.
Державний замовник:
призначає керівника державної цільової програми, основними завданнями якого є оперативне управління та контроль за розробленням і виконанням програми;
подає пропозиції щодо внесення змін до державної цільової програми, а також припинення її виконання;
готує щорічний звіт про результати виконання державної цільової програми та подає його на розгляд Кабінету Міністрів України з метою визначення ефективності виконання програми. Строки подання державним замовником проміжних звітів визначаються нормативно-правовим актом, яким затверджено програму;
готує заключний звіт про результати виконання програми та подає його на розгляд Кабінету Міністрів України.
Стаття 9. Розроблення проекту державної цільової програми
Проект державної цільової програми розробляється на основі прогнозів економічного і соціального розвитку України, прогнозів розвитку окремих галузей економіки на середньостроковий період схваленої концепції державним замовником або визначеним ним відповідно до законодавства розробником.
( Частина перша статті 9 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4731-VI від 17.05.2012 )
Проект державної цільової програми повинен містити:
паспорт програми - стислий виклад основних даних (назва, рішення про розроблення, відомості про державного замовника та відповідальних виконавців програми, строк виконання, обсяги та джерела фінансування);
визначення мети програми;
обґрунтування шляхів і засобів розв'язання проблеми, а також необхідності фінансування за рахунок коштів Державного бюджету України;
перелік заходів і завдань з визначенням виконавців, строків виконання (в цілому і поетапно), обсягів та джерел фінансування (з розбивкою за роками);
розрахунок очікуваних результатів (економічних, соціальних, екологічних тощо) виконання програми та її ефективності;
розрахунок обсягів та визначення джерел фінансування програми, у тому числі за рахунок коштів Державного бюджету України (з розбивкою за роками).
Проект державної цільової програми підлягає обов'язковій державній експертизі, що проводиться відповідно до закону.
Стаття 10. Затвердження державної цільової програми
Загальнодержавні програми економічного, науково-технічного, соціального, національно-культурного розвитку, охорони довкілля за поданням Кабінету Міністрів України затверджуються законом.
Інші державні цільові програми за поданням державних замовників затверджуються Кабінетом Міністрів України.

................
Перейти до повного тексту