1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
20.08.2014 № 118
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
9 вересня 2014 р.
за № 1102/25879
Про внесення змін до Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів
Відповідно до частини п’ятої статті 6 Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" , підпункту 7 пункту 4 Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України , затвердженого Указом Президента України від 06 квітня 2011 року № 403, та з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до чинного законодавства
НАКАЗУЮ:
1. У заголовку та пункті 1 наказу Державного комітету ядерного регулювання України від 22 жовтня 2002 року № 110 "Про затвердження Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів (НП 306.5.04/2.060-2002)", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 06 листопада 2002 року за № 874/7162 (зі змінами), слова і цифри "з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів (НП 306.5.04/2.060-2002)" замінити словами "у сфері поводження з радіоактивними відходами".
2. Унести зміни до Умов і вимог безпеки (ліцензійних умов) провадження діяльності з переробки, зберігання та захоронення радіоактивних відходів (НП 306.5.04/2.060-2002), затверджених наказом Держатомрегулювання України від 22 жовтня 2002 року № 110, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 06 листопада 2002 року за № 874/7162 (зі змінами), виклавши їх у новій редакції, що додаються.
3. Управлінню безпеки поводження з радіоактивними відходами (Кілочицька Т.П.) забезпечити подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Макаровську О.А.
Голова С. Божко
ПОГОДЖЕНО:

Міністр екології
та природних ресурсів України

Голова Державного агентства України
з управління зоною відчуження

Міністр енергетики
та вугільної промисловості України

Міністр охорони здоров'я України

Голова Державної служби України
з питань регуляторної політики
та розвитку підприємництва



А.В. Мохник


В.І. Холоша


Ю.В. Продан

О. Мусій



М.Ю. Бродський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
ядерного регулювання України
22.10.2002 № 110
(у редакції наказу Державної
інспекції ядерного регулювання
України
20.08.2014 № 118)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 вересня 2014 р.
за № 1102/25879
УМОВИ І ВИМОГИ
безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності у сфері поводження з радіоактивними відходами
І. Загальні положення
1.1. Ці Умови і вимоги встановлюють вимоги безпеки до провадження діяльності у сфері поводження з радіоактивними відходами (далі - РАВ), а саме провадження суб’єктами діяльності у сфері поводження з РАВ: діяльності з переробки РАВ, діяльності із зберігання РАВ та діяльності експлуатуючої організації (оператора) на окремому етапі життєвого циклу сховища для захоронення РАВ.
1.2. У цих Умовах і вимогах терміни та визначення вживаються у таких значеннях:
експлуатуюча організація (оператор) сховища для захоронення РАВ - призначена державою юридична особа, яка провадить діяльність, пов’язану з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям сховища для захоронення РАВ, забезпечує ядерну та радіаційну безпеку, фізичний захист сховища для захоронення РАВ на всіх етапах його життєвого циклу і несе відповідальність за ядерну шкоду;
об’єкт з переробки РАВ - споруда, оснащена технологічним обладнанням, або установка (мобільна, стаціонарна, збірно-розбірна), призначена для переробки РАВ шляхом здійснення послідовних технологічних операцій з переведення РАВ у стан, прийнятний для їх безпечного зберігання та/чи захоронення у сховищах РАВ, подальшої переробки, звільнення від регулюючого контролю шляхом припинення;
суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ - суб’єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії, у тому числі експлуатуюча організація (оператор) сховища для захоронення РАВ, спеціалізоване підприємство з поводження з РАВ, який провадить або заявив про намір провадити діяльність у сфері поводження з РАВ, які передані від виробників РАВ у власність держави, та/або з РАВ, які утворились унаслідок Чорнобильської катастрофи (крім РАВ, розміщених на майданчику Чорнобильської АЕС).
Інші терміни та визначення вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про поводження з радіоактивними відходами", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", "Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами", Технічному регламенті щодо пакувальних комплектів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 939 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 1099), Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 02 лютого 2005 року № 54, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 20 травня 2005 року за № 552/10832.
1.3. Діяльність у сфері поводження з РАВ включає:
діяльність з переробки РАВ - діяльність, пов’язана з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом та введенням в експлуатацію, експлуатацією, зняттям з експлуатації об’єкта з переробки РАВ та всіх об’єктів, що розміщені на майданчику об’єкта і технологічно з ним пов’язані, а також з розробкою, виготовленням, експлуатацією (застосуванням), зняттям з експлуатації установки для переробки РАВ;
діяльність із зберігання РАВ - діяльність, пов’язана з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, зняттям з експлуатації сховища для зберігання РАВ та всіх об’єктів, що розміщені на майданчику сховища і технологічно з ним пов’язані;
діяльність із захоронення РАВ - діяльність експлуатуючої організації (оператора) сховища для захоронення РАВ, пов’язана з вибором майданчика, проектуванням, будівництвом, експлуатацією, закриттям сховища для захоронення РАВ та всіх об’єктів, що розміщені на майданчику сховища і технологічно з ним пов’язані.
1.4. Суб’єкт діяльності у сфері використання ядерної енергії, у тому числі суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ, планує та провадить діяльність у сфері поводження з РАВ з метою реалізації завдань та заходів, передбачених Законом України "Про Загальнодержавну цільову екологічну програму поводження з радіоактивними відходами" , Стратегією поводження з радіоактивними відходами в Україні, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2009 року № 990-р, іншими актами у сфері поводження з РАВ та використання ядерної енергії.
1.5. Згідно зі статтями 6 - 8 Закону України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" ліцензії у сфері поводження з РАВ видаються:
експлуатуючій організації (оператору) сховища для захоронення РАВ на: будівництво сховища для захоронення РАВ, експлуатацію сховища для захоронення РАВ, закриття сховища для захоронення РАВ;
суб’єкту діяльності у сфері поводження з РАВ на провадження окремого виду діяльності - переробки РАВ;
суб’єкту діяльності у сфері поводження з РАВ на провадження окремого виду діяльності - зберігання РАВ.
1.6. Діяльність з переробки РАВ, яка підлягає ліцензуванню, включає діяльність з переробки РАВ, які передані від виробників РАВ у власність держави, та/або РАВ, які утворились унаслідок Чорнобильської катастрофи (крім РАВ, розміщених на майданчику Чорнобильської АЕС), а саме роботи з:
будівництва та введення в експлуатацію, експлуатації, зняття з експлуатації об’єкта з переробки РАВ;
експлуатації (застосування), зняття з експлуатації установки для переробки РАВ.
Експлуатація (застосування) об’єкта з переробки РАВ включає здійснення на цьому об’єкті технологічних операцій, в результаті яких змінюються характеристики РАВ (радіаційні, фізичні, хімічні), відбувається переведення РАВ у більш безпечний та стабільний стан. Такі технологічні операції включають: попередню обробку РАВ (збирання, вилучення, сортування, фрагментація, дезактивація), обробку РАВ (технологічні операції із зменшення об’єму РАВ, зміни радіонуклідного складу), кондиціонування РАВ (розміщення РАВ у пакувальний комплект (контейнер), іммобілізація).
1.7. Діяльність із зберігання РАВ, яка підлягає ліцензуванню, включає роботи з будівництва та введення в експлуатацію, експлуатації, зняття з експлуатації сховища для зберігання РАВ, які передані від виробників РАВ у власність держави, та/або РАВ, які утворились унаслідок Чорнобильської катастрофи (крім РАВ, розміщених на майданчику Чорнобильської АЕС).
1.8. Умови і вимоги безпеки при провадженні переробки та зберігання РАВ виробниками РАВ до моменту передачі РАВ спеціалізованим підприємствам з поводження з РАВ встановлюються нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки, а також ліцензійними умовами на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, в результаті якої утворюються РАВ (експлуатація та зняття з експлуатації ядерних установок, використання та виробництво джерел іонізуючого випромінювання).
Дотримання умов і вимог безпеки при проведенні робіт з будівництва, реконструкції, модернізації, ремонту, зняття з експлуатації об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, із залученням підрядних організацій забезпечується суб’єктами діяльності у сфері поводження з РАВ, які користуються послугами підрядних організацій під час провадження ліцензованої діяльності.
1.9. Ці Умови і вимоги рекомендовані для врахування в роботі проектними організаціями, які здійснюють проектування об’єктів, призначених для поводження з РАВ, на замовлення органу державного управління у сфері поводження з РАВ або спеціалізованого підприємства з поводження з РАВ.
ІІ. Загальні умови і вимоги безпеки (ліцензійні умови) провадження діяльності у сфері поводження з РАВ
2.1. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ забезпечує наявність:
відповідної організаційної структури та кваліфікованого персоналу, який пройшов навчання і перевірку знань з питань ядерної та радіаційної безпеки, не має медичних протипоказань для роботи з джерелами іонізуючого випромінювання;
фінансових, матеріальних та інших ресурсів для забезпечення рівня безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, передбаченого нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту, а також умовами провадження діяльності, зазначеними у ліцензії, умовами виконання робіт чи операцій, зазначеними в окремому письмовому дозволі;
фінансових ресурсів для відшкодування збитків від радіаційних аварій, що можуть статися під час провадження ліцензованої діяльності, власними коштами або за рахунок коштів страхових компаній (організацій).
2.2. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ відповідно до затверджених політики та цілей суб’єкта діяльності розробляє, впроваджує, оцінює та постійно поліпшує систему управління діяльністю, розробляє та підтримує в актуальному стані настанову щодо системи управління (настанову з якості), здійснює періодичне проведення незалежної оцінки системи управління діяльністю та її складових відповідно до Загальних вимог до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, затверджених наказом Держатомрегулювання України від 19 грудня 2011 року № 190, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 січня 2012 року за № 17/20330.
Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ своїми наказами:
призначає підрозділ (чи окремих осіб) та посадову особу з числа найвищого керівництва, до компетенції яких належать розробка, впровадження та аналіз ефективності системи управління діяльністю, здійснення незалежної оцінки, а також розробка заходів щодо поліпшення системи управління діяльністю;
визначає та підтримує в актуальному стані перелік законів України, інших нормативно-правових актів України з ядерної та радіаційної безпеки, якими він керується при провадженні своєї діяльності.
2.3. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ здійснює заходи з навчання, підтримки і підвищення кваліфікації та перевірки знань персоналу, а саме:
розробляє та погоджує з Держатомрегулюванням України положення про перевірку знань законодавства, норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, включаючи критерії успішності проходження персоналом перевірки знань, у порядку, передбаченому пунктами 2.5 та 2.6 розділу ІІ Порядку проведення навчання і перевірки знань з питань ядерної та радіаційної безпеки у персоналу експлуатуючої організації (оператора) та юридичних осіб, які залучаються експлуатуючими організаціями як підрядники , затвердженого наказом Держатомрегулювання України від 18 жовтня 2012 року № 188, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 31 жовтня 2012 року за № 1817/22129;
визначає кваліфікаційні вимоги до персоналу;
створює екзаменаційну комісію з перевірки знань, члени якої проходять перевірку знань в органі державного управління у сфері поводження з РАВ в установленому ним порядку;
здійснює планування та проведення заходів з навчання, підтримки і підвищення кваліфікації персоналу;
забезпечує ведення та збереження документації про результати перевірки знань.
2.4. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ проводить всебічну оцінку та аналіз рівня безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, з метою обґрунтування того, що під час провадження ліцензованої діяльності забезпечується рівень радіаційної безпеки персоналу, населення та навколишнього природного середовища не нижчий, ніж передбачено нормами та правилами з ядерної та радіаційної безпеки. Оцінка та аналіз безпеки документуються у звіті про аналіз безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, та документах, що засвідчують рівень безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ. Вимоги щодо оформлення та змісту звіту про аналіз безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ (об’єкта з переробки РАВ, сховища для зберігання РАВ, сховища для захоронення РАВ), та порядку його подання встановлюються Держатомрегулюванням України.
Матеріали, які містять обґрунтування безпеки, зміни вимог та лімітів безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, підлягають обов’язковій державній експертизі ядерної та радіаційної безпеки згідно із вимогами статті 40 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" .
2.5. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ забезпечує інформування населення, громадськості, органів місцевого самоврядування про рівень безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, можливий негативний вплив провадженої діяльності з поводження з РАВ на населення та навколишнє природне середовище, засоби і заходи з його попередження.
2.6. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ у документах, що засвідчують рівень безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, які подаються для отримання ліцензії на провадження діяльності у сфері поводження з РАВ, вказує: місце розміщення, розміри та межі майданчика об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, включаючи об’єкти інфраструктури, технологічно пов’язані з об’єктом, розміри та межі санітарно-захисної зони та зони спостереження навколо об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, визначені в установленому законодавством порядку.
Ліцензіат провадить ліцензовану діяльність лише у межах майданчика, в місці та на території, які визначені в установленому законодвством порядку, обґрунтовані у проекті і оцінках безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, та зазначені у ліцензії.
2.7. Суб’єкт діяльності у сфері поводження з РАВ провадить діяльність на підставі затвердженого в установленому порядку проекту будівництва, виготовлення, реконструкції, модифікації, зняття з експлуатації або закриття об’єкта, призначеного для поводження з РАВ.
2.8. За результатами оцінки безпеки при проектуванні об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, розробляється та надається до Держатомрегулювання України для проведення державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки у складі експертизи проекту об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, звіт про аналіз безпеки об’єкта на етапі проектування. Цей звіт є одним з документів, що засвідчують рівень безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, та подаються:
експлуатуючою організацією сховища для захоронення РАВ для отримання ліцензії на будівництво сховища для захоронення РАВ;
суб’єктом діяльності у сфері поводження з РАВ для отримання ліцензії на провадження діяльності з переробки (зберігання) РАВ, а саме робіт з будівництва та введення в експлуатацію об’єкта з переробки РАВ (сховища для зберігання РАВ).
2.9. Ліцензіат забезпечує наявність та врахування в повному обсязі висновків передбачених законодавством експертиз проекту об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, включаючи державну експертизу ядерної та радіаційної безпеки проекту, конструкторської документації, документів, які засвідчують рівень безпеки об’єкта.
2.10. Ліцензіат на етапі будівництва об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, надає на погодження до Держатомрегулювання України технічні умови (технічні специфікації - для імпортних поставок) (далі - технічні умови) на системи та обладнання, важливі для безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, у тому числі конструкторську (робочу) документацію.
Системи та обладнання, важливі для безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, визначаються у проекті об’єкта, вимоги до них обґрунтовуються у звіті про аналіз безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, на етапі проектування з урахуванням функціонального призначення та технологічних процесів, які забезпечуються відповідними системами та обладнанням.
2.11. Ліцензіат на етапі будівництва об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, проводить приймальні випробування систем та обладнання об’єкта, призначеного для поводження з РАВ. З цією метою ліцензіат розробляє та надає до Держатомрегулювання України програми проведення приймальних випробувань систем та обладнання, важливих для безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ.
Оцінка Держатомрегулюванням України програм проведення приймальних випробувань систем та обладнання, важливих для безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, здійснюється під час узгодження технічних умов на ці системи та обладнання.
До проведення приймальних випробувань можуть залучатись представники Держатомрегулювання України або експертної організації.
2.12. Ліцензіат після завершення будівельно-монтажних робіт на об’єкті, призначеному для поводження з РАВ, виготовлення установки для переробки РАВ, приймальних випробувань систем та обладнання об’єкта проводить комплексні випробування об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, під час введення його в експлуатацію. З цією метою ліцензіат розробляє та надає на погодження до Держатомрегулювання України програму комплексних випробувань об’єкта, призначеного для поводження з РАВ.
2.13. За результатами оцінки безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, з урахуванням виконання будівельно-монтажних робіт, виготовлення установки для переробки РАВ та комплексних випробувань об’єкта розробляється звіт про аналіз безпеки на етапі експлуатації об’єкта, який є одним з документів, що засвідчують рівень безпеки об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, та подаються:
суб’єктом діяльності у сфері поводження з РАВ для отримання ліцензії на провадження діяльності з переробки (зберігання) РАВ, а саме робіт з експлуатації об’єкта з переробки РАВ (сховища для зберігання РАВ);
експлуатуючою організацією сховища для захоронення РАВ для отримання ліцензії на експлуатацію сховища для захоронення РАВ.
2.14. Ліцензіат провадить діяльність відповідно до проектного призначення об’єкта, призначеного для поводження з РАВ, та із дотриманням розроблених на підставі проекту та оцінки безпеки об’єкта критеріїв приймання РАВ на об’єкт, технологічних регламентів експлуатації (зняття з експлуатації/закриття), інструкцій з радіаційної безпеки та інших документів, що подаються для отримання ліцензії на провадження діяльності у сфері поводження з РАВ.
2.15. Ліцензіат під час провадження ліцензованої діяльності придбаває та використовує пакувальні комплекти (контейнери) для зберігання та захоронення РАВ та збірники-контейнери для зберігання РАВ, для яких підтверджена відповідність вимогам Технічного регламенту щодо пакувальних комплектів для зберігання та захоронення радіоактивних відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 липня 2007 року № 939 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2012 року № 1099). Оцінка відповідності пакувальних комплектів (контейнерів) здійснюється у порядку, встановленому цим Технічним регламентом.
Технічні умови на пакувальні комплекти (контейнери) підлягають узгодженню з Держатомрегулюванням України з урахуванням результатів проведення оцінки відповідності.
2.16. Ліцензіат забезпечує ведення радіаційно-дозиметричного контролю, моніторингу навколишнього природного середовища та індивідуального дозиметричного контролю персоналу під час провадження ліцензованої діяльності.

................
Перейти до повного тексту