1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
19.12.2011 N 190
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 січня 2012 р.
за N 17/20330
Про затвердження Загальних вимог до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії
Відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення про Державну інспекцію ядерного регулювання України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 N 403, та пункту 3 Плану заходів щодо забезпечення відкритості і доступності інформації, пов'язаної з використанням ядерної енергії, а також підвищення рівня культури ядерної безпеки в атомній енергетиці, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 N 736-р, та з метою забезпечення державного регулювання у сфері використання ядерної енергії
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Загальні вимоги до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, що додаються.
2. Департаменту з питань безпеки ядерних установок (Шевченко І.А.) забезпечити подання цього наказу в п'ятиденний строк на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Суб'єктам діяльності у сфері використання ядерної енергії привести свою діяльність у відповідність до вимог цього наказу до 01.02.2013.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на першого заступника Голови - Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України Гашева М.Х.
Голова
ПОГОЖДЕНО:
Міністр охорони
здоров'я України
Голова Антимонопольного
комітету України
Міністр надзвичайних
ситуацій України
Міністр енергетики
та вугільної промисловості України
Перший віце-прем'єр-міністр України -
Міністр економічного розвитку
і торгівлі України
О.А.Миколайчук


О.Аніщенко

В.П.Цушко

В.Балога

Ю.Бойко


А.П.Клюєв
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
ядерного регулювання
України
19.12.2011 N 190
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
10 січня 2012 р.
за N 17/20330
ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ
до системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії
I. Загальні положення
1.1. Ці Загальні вимоги визначають вимоги до розробки, впровадження, оцінки та постійного поліпшення системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії.
1.2. Ці Загальні вимоги обов'язкові для виконання суб'єктами діяльності у сфері використання ядерної енергії (далі - суб'єкт діяльності) та рекомендовані для виконання юридичними та фізичними особами, що здійснюють види діяльності у сфері використання ядерної енергії, щодо яких Законом України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії" не встановлені вимоги щодо обов'язкового ліцензування, сертифікації або реєстрації, а також особами, які є постачальниками згідно зі статтею 34 Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку".
1.3. Ці Загальні вимоги не поширюються на лікувально-профілактичні заклади, що виконують діагностичні, терапевтичні та лікувальні процедури з використанням джерел іонізуючого випромінювання.
1.4. У цих Загальних вимогах терміни вживаються у такому значенні:
вимоги ядерної та радіаційної безпеки (далі - вимоги безпеки) - вимоги законодавства, норм, правил та стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, фізичного захисту ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів та інших джерел іонізуючого випромінювання, а також умови виданих Держатомрегулюванням України документів дозвільного характеру;
керівник процесу - особа, яка керує процесом і відповідальна за результат його виконання;
культура безпеки - набір характеристик і особливостей діяльності організації і поведінки окремих осіб, який встановлює, що проблемам безпеки використання ядерної енергії як таким, що мають вищий пріоритет, приділяється увага, визначена їх значущістю;
настанова щодо системи управління (настанова з якості) - основний документ системи управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії, що містить опис та регламентує цю систему управління;
незалежна оцінка - перевірка дотримання вимог щодо здійснення певної діяльності особою (групою осіб), яка не залучена безпосередньо до її здійснення;
організаційні зміни - зміни в системі управління, що вносяться в документацію системи управління та стосуються підпорядкованості, повноважень чи відповідальності персоналу суб'єкта діяльності;
політика суб'єкта діяльності - загальні наміри, зобов'язання та спрямованість дій суб'єкта діяльності, затверджені найвищим керівництвом та пов'язані зі здійснюваною діяльністю, забезпеченням безпеки тощо. На основі політики визначаються цілі суб'єкта діяльності;
система управління діяльністю у сфері використання ядерної енергії (далі - система управління) - документація суб'єкта діяльності та практика керування ресурсами (людськими, матеріально-речовими, фінансовими, інформаційними, природними). Система управління складається з елементів керування - процесів, функцій, проектів та робіт;
управляюча організація - юридична особа, якій суб'єкт діяльності повністю або частково підпорядковується при здійсненні господарської діяльності та/або яка є власником ядерної установки, радіоактивних матеріалів чи джерел іонізуючого випромінювання, що перебувають у розпорядженні суб'єкта діяльності.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання", "Про загальну безпечність нехарчової продукції", а також у ДСТУ ISO 9000:2007 "Системи управління якістю. Основні положення та словник термінів".
II. Вимоги до системи управління
2.1. Система управління розробляється, впроваджується, оцінюється та постійно поліпшується відповідно до затверджених політики та цілей суб'єкта діяльності.
2.2. Політика, цілі та система управління суб'єкта діяльності відповідають таким принципам:
пріоритет виконання вимог безпеки над економічними, технічними, науковими та іншими цілями;
забезпечення постійного та систематичного контролю за дотриманням вимог безпеки;
забезпечення планування, управління та нагляду за діяльністю, що впливає на безпеку, в нормальних, перехідних та аварійних умовах;
формування та підтримка культури безпеки та культури захищеності;
встановлення особистої відповідальності найвищого керівництва за пріоритетне виділення ресурсів, необхідних для виконання вимог безпеки;
запобігання вчиненню порушень вимог безпеки шляхом постійного аналізу своєї діяльності та впровадження коригувальних і запобіжних заходів.
2.3. Суб'єкт діяльності визначає та підтримує в актуальному стані перелік законів України, інших нормативно-правових актів України і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, якими він має керуватись при здійсненні своєї діяльності.
2.4. Інформація щодо наявності у суб'єкта діяльності управляючої організації зазначається в настанові щодо системи управління (настанові з якості) із зазначенням переліку питань, за якими суб'єкт діяльності їй підпорядковується.
2.5. Розподіл повноважень та відповідальності між суб'єктом діяльності та управляючою організацією здійснюється з урахуванням закріплення за суб'єктом діяльності:
повної відповідальності за ядерну та радіаційну безпеку;
права самостійно приймати рішення, що впливають на ядерну та радіаційну безпеку, та розпоряджатися ресурсами, необхідними для виконання вимог безпеки.
2.6. Система управління суб'єкта діяльності та документація, що її описує, враховує вимоги законів, інших нормативно-правових актів і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, охорони праці, фізичного захисту, екологічної безпеки, охорони здоров'я, цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, якості, що стосуються діяльності суб'єкта діяльності (інтегрована система управління).
III. Формування та підтримка культури безпеки та культури захищеності
3.1. Суб'єкт діяльності документально визначає цілі формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності та вживає заходів для досягнення таких цілей.
3.2. Цілі формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності, а також заходи, що розробляються та здійснюються для досягнення таких цілей, відповідають таким принципам:
персональна відповідальність кожного працівника за дотримання вимог безпеки;
посадові особи суб'єкта діяльності демонструють відповідальне ставлення до виконання вимог безпеки;
першочергова увага дотриманню вимог безпеки при прийнятті рішень;
атмосфера довіри та відкритості серед персоналу в обговоренні питань безпеки;
ядерні та радіаційні технології визнаються такими, що вимагають особливої уваги при їх використанні;
постійне накопичення, аналіз досвіду роботи та його використання для підвищення безпеки;
своєчасне інформування органів державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки про порушення вимог безпеки.
3.3. Заходи щодо формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності включають заходи із здійснення аналізу стану культури безпеки та культури захищеності, а також заходи із заохочення персоналу до відповідального ставлення до виконання вимог безпеки.
3.4. Найвище керівництво планує та виділяє ресурси, необхідні для виконання заходів щодо формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності.
IV. Впровадження та функціонування системи управління
4.1. Суб'єкт діяльності призначає підрозділ (чи окремих осіб) та посадову особу з числа найвищого керівництва, до компетенції яких належать розробка, впровадження та аналіз ефективності системи управління, а також розробка заходів щодо її поліпшення.
4.2. Суб'єкт діяльності розробляє та підтримує в актуальному стані настанову щодо системи управління (настанову з якості), у якій визначає:
політику суб'єкта діяльності у сфері забезпечення безпеки та у сфері забезпечення якості;
перелік та загальний опис основних процесів, зокрема тих, що впливають на забезпечення ядерної та радіаційної безпеки;
структуру документації системи управління;
відповідність системи управління цим Загальним вимогам (із зазначенням відступів, якщо такі є).
Настанова щодо системи управління (настанова з якості) також може містити будь-яку іншу інформацію відповідно до потреб суб'єкта діяльності.
4.3. Суб'єкт діяльності затверджує політику з безпеки, забезпечення якості, а також формування та підтримки культури безпеки та культури захищеності.
4.4. Настанова щодо системи управління (настанови з якості) може бути оформлена у вигляді одного документа або декількох відповідно до потреб суб'єкта діяльності. У разі викладення настанови у декількох документах суб'єкт діяльності надає до Держатомрегулювання України усі документи, що містять відомості, зазначені в пункті 4.2 цього розділу.
4.5. Суб'єкт діяльності з метою реалізації визначеної ним політики затверджує цілі у сфері забезпечення безпеки та у сфері забезпечення якості (стратегії, програми, плани тощо).
4.6. Цілі у сфері забезпечення безпеки та у сфері забезпечення якості є конкретними та містять критерії, за якими можна оцінити їх досягнення; доводяться до відома персоналу та є доступними йому для ознайомлення; переглядаються з метою забезпечення їх відповідності.
4.7. Суб'єкт діяльності документує опис організаційної структури із зазначенням сфер відповідальності посадових осіб з числа найвищого керівництва та підпорядкованих їм підрозділів.
4.8. Суб'єкт діяльності розробляє та підтримує в актуальному стані задокументовані описи усіх процесів та функцій, що впливають на забезпечення ядерної та радіаційної безпеки. Цими документами встановлюються:
обов'язки керівників процесу та його виконавців, їх повноваження та відповідальність щодо прийняття рішень, підпорядкованість, порядок взаємодії при виконанні процесу чи реалізації функції;
послідовність виконання процесу чи реалізації функції;
повноваження, відповідальність та порядок взаємодії з постачальниками та замовниками (споживачами) при реалізації процесу чи функції;
порядок і критерії моніторингу та вимірювання процесу чи реалізації функції;
перелік ресурсів, необхідних для виконання процесу чи реалізації функції;
вимоги до кінцевого результату (продукту) виконання процесу чи реалізації функції;
невідповідності, аварійні ситуації та аварії, можливі під час виконання процесу, та заходи щодо керування ними;
посилання на документи, якими слід керуватись при виконанні процесу чи реалізації функції, в тому числі посилання на відповідні вимоги безпеки.
4.9. З метою забезпечення однозначного розуміння персоналом суб'єкта діяльності документації системи управління в ній використовується єдина термінологія, зрозуміла для користувачів.
4.10. Під час розробки, затвердження, використання та перегляду документації системи управління суб'єкт діяльності забезпечує:
наявність системи ідентифікації документів;
запобігання використанню персоналом версій документів системи управління, що втратили чинність або не були затверджені у встановленому порядку;
відображення в документації актуальної практики діяльності;
вчасну доступність необхідної документації в місцях її використання;
зрозумілість документації та процедур поводження з нею для тих, хто її використовує.
4.11. Суб'єкт діяльності документує процедури складання, контролю, ідентифікації, захисту, пошуку, збереження та вилучення протоколів і записів, що засвідчують відповідність здійснюваної діяльності вимогам безпеки.
4.12. Суб'єкт діяльності самостійно здійснює контроль за діяльністю сторонніх організацій, що залучені ним до розробки, впровадження або поліпшення системи управління чи виконання процесів.
4.13. Суб'єкт діяльності визначає процедуру та здійснює інформування персоналу та інших зацікавлених сторін, у тому числі громадськості, про стан забезпечення ядерної та радіаційної безпеки, охорони праці, екологічної безпеки, охорони здоров'я, цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки.
V. Обов'язки керівництва
5.1. До посадових обов'язків найвищого керівництва входить:
затвердження політики суб'єкта діяльності;
затвердження цілей суб'єкта діяльності (стратегій, планів та програм діяльності);
виділення ресурсів, необхідних для забезпечення виконання вимог безпеки;

................
Перейти до повного тексту