1. Правова система ipLex360
  2. Законодавство
  3. Наказ


МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.10.2013 № 663
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 жовтня 2013 р.
за № 1777/24309
Про затвердження Інструкції про організацію підготовки і проведення державних випробувань нових типів повітряних суден, призначених для використання в державній авіації України
Відповідно до статті 7 Повітряного кодексу України та з метою унормування процедур організації підготовки і проведення державних випробувань нових типів повітряних суден, призначених для використання в державній авіації України,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про організацію підготовки і проведення державних випробувань нових типів повітряних суден, призначених для використання в державній авіації України, що додається.
2. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр оборони УкраїниП.В. Лебедєв
ПОГОДЖЕНО:
Міністр внутрішніх справ України
генерал внутрішньої служби України
Генеральний директор
Державного концерну "Укроборонпром"
Т.в.о. Голови
Державної прикордонної служби України
генерал-полковник
Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

В.Ю. Захарченко
С. Громов
П.А. Шишолін
М. Болотських
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
оборони України
01.10.2013 № 663
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 жовтня 2013 р.
за № 1777/24309
ІНСТРУКЦІЯ
про організацію підготовки і проведення державних випробувань нових типів повітряних суден, призначених для використання в державній авіації України
І. Загальні положення
1.1. У цій Інструкції терміни вживаються у таких значеннях:
випробувальна база - сукупність функціонально взаємопов’язаних ділянок простору (наземних, повітряних, морських), споруд, випробувального обладнання, технічних засобів і матеріалів, що забезпечують проведення випробувань нових типів повітряних суден (далі - ПС) в обсягах та умовах, визначених програмою та методикою (далі - ПМ);
випробувальна бригада (далі - ВБ) - тимчасове позаштатне формування фахівців Державного науково-випробувального центру Збройних Сил України (далі - ДНВЦ ЗС України) із залученням, за необхідності, представників інших науково-дослідних установ (далі - НДУ), організацій та військових частин для безпосереднього проведення випробувань зразка нового типу ПС;
випробування - експериментальне визначення кількісних та (або) якісних характеристик властивостей нового типу ПС, як наслідок дії на нього під час функціонування та під час моделювання ПС та (або) дій на нього;
державні замовники - центральні органи виконавчої влади та інші державні органи - головні розпорядники бюджетних коштів, які здійснюють діяльність в галузі державної авіації і укладають договори на створення (модернізацію, модифікацію) нових типів ПС військового призначення;
дослідне повітряне судно - ПС, яке виготовлене (модернізоване, модифіковане) за наново розробленою документацією для перевірки шляхом випробувань відповідності його заданим технічним вимогам з метою прийняття рішення про можливість впровадження у виробництво та (або) прийняття в експлуатацію (на озброєння);
засоби випробувань - технічне устаткування і матеріали для проведення випробувань;
модернізоване повітряне судно - ПС, яке створене на основі базового шляхом внесення в конструкцію змін, що суттєво покращують раніше встановлені нормативними документами характеристики;
модифіковане повітряне судно - ПС, яке створене на основі базового шляхом внесення в конструкцію змін, що змінюють його цільове призначення або сферу застосування;
новий тип повітряного судна - тип ПС, який створений шляхом дослідної розробки (модернізації, модифікації) за нормами і правилами стосовно військової техніки або закуплений від виробника для потреб суб’єктів державної авіації;
полігонний вимірювально-обчислювальний комплекс - сукупність технічних і програмних засобів, призначених для виконання вимірювань і оброблення вимірювальної інформації з метою оцінки тактико-технічних характеристик об’єктів випробувань в полігонних умовах.
У цій Інструкції інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України та ДСТУ 3021-95.
1.2. Ця Інструкція визначає організацію підготовки і проведення державних випробувань нових типів ПС, призначених для використання в державній авіації України.
Дія цієї Інструкції поширюється на суб’єктів державної авіації України та процедури державних випробувань повітряних суден, які розробляються, виготовляються (модернізуються, модифікуються) вітчизняними підприємствами на замовлення та (або) за тактико-технічними завданнями центральних органів виконавчої влади, які експлуатують державні повітряні судна.
1.3. Нові ПС, які не належать до військової техніки, випробовуються у порядку, встановленому Правилами сертифікації типу авіаційної техніки (розділи А, В, С, D, Е частини 21 Авіаційних правил України "Процедури сертифікації авіаційної техніки") , затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 03 листопада 2000 року № 611, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2000 року за № 959/5180 (зі змінами).
Центральними органами виконавчої влади, які експлуатують державні ПС, визнаються сертифікати типу, надані цивільним ПС, що плануються до використання в державній авіації України. У разі встановлення на такі ПС обладнання для виконання спеціальних завдань, наслідком чого є суттєва зміна типової конструкції, здійснюється процедура державних випробувань згідно з цією Інструкцією.
1.4. Нові типи ПС, які створюються (модернізуються) для потреб державної авіації України і належать до військової техніки, підлягають державним випробуванням. Орієнтовний перелік документів, що розробляються при організації підготовки і проведення державних випробувань нових типів повітряних суден, наведений у додатку 1 до цієї Інструкції.
1.5. Загальну координацію діяльності при проведенні державних випробувань нових типів ПС, призначених для використання в державній авіації, крім Збройних Сил України, здійснює Міністерство оборони України через уповноважений орган з регулювання діяльності державної авіації України.
ІІ. Організація підготовки до проведення державних випробувань повітряних суден, які плануються для використання в державній авіації України
2.1. Організація підготовки до проведення державних випробувань повітряних суден, які плануються для використання в державній авіації України (далі - нові типи ПС) здійснюється відповідним структурним підрозділом державного замовника за погодженням з Міністерством оборони України і передбачає:
забезпечення навчання особового складу, що залучається до проведення державних випробувань відповідно до пункту 2.2 цього розділу;
призначення державної комісії та постановку завдання учасникам проведення державних випробувань;
розробку й оформлення документації відповідно до позицій 1-10 додатка 1 до цієї Інструкції;
забезпечення наявності, придатності і готовності на місці проведення випробувань матеріально-технічних і метрологічних засобів, які гарантують створення умов і режимів державних випробувань зразка ПС відповідно до тактико-технічного завдання (далі - ТТЗ) на створення зразка і ПМ випробувань;
своєчасну доставку до місця проведення державних випробувань зразка ПС з необхідним комплектом робочої конструкторської та іншої документації;
оцінку готовності до проведення державних випробувань зразка ПС та його матеріально-технічне приймання відповідно до пункту 2.7 цього розділу;
визначення переліку засобів та документації, які передаються разом зі зразком, а також установ, на які покладаються завдання приймання, експлуатації та збереження зразка ПС.
У рамках підготовки до державних випробувань нового типу ПС за рішенням державного замовника ДНВЦ ЗС України та інші учасники державних випробувань беруть участь у проведенні його попередніх випробувань з метою:
вивчення зразка ПС, правил його експлуатації та підготовки льотно-випробувального складу до виконання самостійних польотів;
спільного з розробником визначення окремих характеристик зразка;
аналізу матеріалів випробувань та зарахування оцінок, що є заліковими і не потребують повторного визначення у державних випробуваннях.
Проект рішення щодо проведення державних випробувань нового типу ПС розробляється не пізніше ніж за два місяці до початку випробувань за формою, наведеною у додатку 2 до цієї Інструкції.
2.2. До участі у державних випробуваннях нових типів ПС залучаються найбільш підготовлені фахівці. Особовий склад, який передбачається включити до складу випробувальної бригади (далі - ВБ), допускається до проведення державних випробувань нового типу ПС наказами керівників відповідних установ (організацій) після вивчення фахівцями зразка ПС та правил його експлуатації у необхідному обсязі відповідно до спеціалізації та складання заліків.
Вивчення нових типів ПС здійснюється, як правило, на базі розробника. За наявності повної інформації про зразок ПС допускається проходити навчання самостійно в обсязі персонально встановленої для кожного фахівця (групи фахівців) програми навчання. Приймання заліків здійснюється комісією, яка призначається керівником установи, що проводить навчання. Результати складання заліків оформлюються у вигляді листів оцінок за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.
2.3. Програма державних випробувань нових типів ПС розробляється згідно з ГОСТ В 15.211-78 СРПП ВТ "Порядок разработки программ и методик испытаний опытных образцов изделий. Основные положения".
Програма повинна передбачати перевірку відповідності зразка вимогам ТТЗ в умовах, які відповідають умовам його застосування, і забезпечувати повноту випробувань та достовірність результатів.
Разом з програмою розробляється методика державних випробувань, яка оформлюється у вигляді розділу програми або окремим документом.
2.4. До початку державних випробувань нового типу ПС мають бути завершені заходи з підготовки випробувальної бази, які передбачають наявність, придатність та готовність засобів випробувань і матеріально-технічних ресурсів на місці проведення державних випробувань. Загальну координацію робіт щодо підготовки випробувальних баз, контроль термінів готування та обсягів фінансування здійснює державний замовник.
Місце проведення державних випробувань зазначається у ТТЗ на створення нового типу ПС та у програмі випробувань. Вибір місця проведення державних випробувань здійснюється виходячи з вимог єдиної комплексної системи вимірювання, а також ( у разі її відсутності) з аналізу потрібних засобів та умов випробувань; стану і оснащення наявних баз розробника та Міністерства оборони України (у якості державного замовника), які можуть бути використані для державних випробувань нового типу ПС.
Під час проведення державних випробувань нового типу ПС в установах державного замовника необхідне матеріально-технічне і метрологічне забезпечення засобами, наявними в їх розпорядженні, а також всіма видами забезпечення польотів здійснюють зазначені установи.
Надання матеріально-технічних, метрологічних засобів, а також засобів технічного обслуговування і ремонту, якими не в змозі забезпечити установи державного замовника, на базах яких проводять державні випробування, організовує (забезпечує) розробник, якщо інше не встановлено програмою державних випробувань нового типу ПС.
Підготовка випробувальних баз здійснюється шляхом реалізації:
планів (програм) розвитку та підготовки випробувальних баз через систему державного оборонного замовлення, а також за рахунок інших коштів, які передбачені на розвиток розробників;
проектів єдиної комплексної системи вимірювання для випробувань нового типу ПС за рахунок коштів, що передбачені на виконання дослідно-конструкторської роботи;
планів матеріально-технічного забезпечення (далі - МТЗ) державних випробувань нового типу ПС за рахунок наявних, а також виділених за цільовим призначенням ресурсів.
Плани матеріально-технічного забезпечення державних випробувань розробляються за формою, наведеною у додатку 4 до цієї Інструкції.
2.5. Під час підготовки до державних випробувань нового типу ПС розробляється план-графік проведення державних випробувань (далі - план-графік) за формою, наведеною у додатку 5 до цієї Інструкції, яким встановлюються:
черговість, строки та тривалість виконання пунктів програми;
кількість польотів (експериментів);
бази і умови проведення випробувань;
додаткові види робіт та інші обов’язкові заходи.
План-графік складається на весь період державних випробувань (загальний), а також для більшої деталізації (при значних обсягах та тривалості робіт) може складатися на квартал, місяць, декаду. У таких випадках, коли проведення державних випробувань передбачається на декількох зразках ПС, у плані-графіку наводиться розподіл за зразками.
Строки початку та завершення робіт у плані-графіку повинні відповідати встановленим у наказі державного замовника про проведення державних випробувань нового типу ПС.
При складанні планів-графіків враховуються:
принцип послідовності виконання робіт від менш навантажених та простих до більш навантажених та складних;
тривалість та трудомісткість робіт, які визначені відповідними документами або ґрунтуються на існуючому досвіді і можуть бути реалізовані з урахуванням наявних технічних та організаційних можливостей для конкретної випробувальної бази;
технологічна черговість та можливість сумісного виконання пунктів (підпунктів) ПМ випробувань;
потреба пристосування до специфічних умов проведення державних випробувань (географічних, кліматичних, завадових тощо);
терміни та роботи, що пов’язані з переміщенням або перебазуванням зразка ПС, який випробовується, для виконання окремих видів перевірок;
можливі перерви у державних випробуваннях нового типу ПС через необхідність виконання регламентних та інших тривалих робіт з технічного обслуговування зразка ПС, який випробовується.
2.6. Зразки ПС, які надаються розробником на державні випробування, підлягають прийманню у порядку, визначеному рішенням щодо проведення державних випробувань.
Приймання зразка ПС на державні випробування здійснюється на підставі повідомлення (сповіщення) розробника за умов, якщо:
зразок надійшов на місце приймання або проведення випробувань у комплектації штатним та спеціальним обладнанням, озброєнням, технічними засобами протидії розвідкам, засобами обслуговування та контрольно-перевірною апаратурою, документацією в обсязі, який передбачений ТТЗ, ПМ та чинними нормативно-правовими актами;
зразок обладнаний системою бортових вимірювань та (або) радіотелеметричним обладнанням (далі - РТМО) і укомплектований необхідними для їх застосування документацією, засобами технічного і метрологічного обслуговування, алгоритмами і програмами автоматизованої обробки інформації;
дослідні складові частини зразка пройшли спеціальні лабораторні і попередні випробування та змонтовані (встановлені) на ПС, на якому передбачені їх державні випробування;
зразок із задовільними результатами і в повному обсязі пройшов попередні випробування та на ньому виконані заходи щодо усунення виявлених у процесі випробувань недоліків;
робоча конструкторська документація на зразок ПС погоджена, а сам зразок прийнятий військовим представництвом Міністерства оборони України при розробнику.
Строк приймання зразка ПС на державні випробування не повинен перевищувати 15 днів.
2.7. При прийманні на державні випробування зразка ПС перевіряються:
повнота та якість проведення попередніх випробувань зразка ПС за актами (звітами) випробувань;
повнота проведення державних (міжвідомчих) випробувань складових частин зразка і виробів міжгалузевого застосування;
повнота та якість усунення раніше виявлених недоліків на зразку ПС та відповідність його ТТЗ;
наявність та достатність звітної та робочої конструкторської документації (комплектність документації, що надається на державні випробування, встановлюється відповідно до ГОСТ 2.902-68, ГОСТ 19.101-77, загальних технічних вимог та спільних з розробником переліків);
укомплектованість зразка ПС складовими частинами згідно з ТТЗ та технічною документацією;
наявність та достатність інструменту, контрольно-перевірної апаратури, пристроїв та пристосувань, засобів наземного обслуговування, необхідних для державних випробувань та експлуатації зразка ПС (з технічною документацією);
залишок ресурсу та гарантійний строк експлуатації зразка ПС і всіх його складових частин (на державні випробування повинен прийматися зразок ПС з ресурсом і гарантійним строком, що забезпечують виконання програми випробувань з необхідним запасом, який визначається залежно від особливостей державних випробувань);
якість встановлення системи бортових вимірювань та радіотелеметричного обладнання, їх відповідність затвердженим переліку і схемам, а також стан і наявність експлуатаційної документації, графіків градуювання, сервісної апаратури та інструментів для їх обслуговування;
наявність інструкції та технічних засобів протидії технічним розвідкам (якщо зразок підлягає захисту від технічних розвідок);
наявність протиугінних пристроїв, що виключають несанкціоновані застосування та експлуатацію зразка;
працездатність зразка ПС, його систем і обладнання;
окремі характеристики та параметри на відповідність заданим вимогам (у разі необхідності).
У процесі приймання зразка ПС здійснюється перевірка його працездатності і функціонування системи бортових вимірювань та радіотелеметричного обладнання у контрольному польоті.
У разі виявлення недоліків, які пов’язані з безпекою експлуатації, порушенням працездатності, невиконанням вимог ТТЗ, а також недоліків, що перешкоджають проведенню державних випробувань у повному обсязі, вони усуваються до передавання зразка ПС на державні випробування. Інші недоліки підлягають усуненню в погоджені строки.
Приймання зразка ПС на державні випробування може здійснюватися як з матеріальною передачею зразка від розробника, так і без передачі. Результати матеріально-технічного приймання зразка ПС на державні випробування оформлюються приймально-здавальним актом, форма якого наведена у додатку 6 до цієї Інструкції.
У разі приймання зразка ПС на державні випробування складається акт готовності до державних випробувань, форма якого наведена у додатку 7 до цієї Інструкції.
Зразок ПС вважається готовим до проведення державних випробувань після затвердження акта готовності до проведення державних випробувань.
2.8. Проведення державних випробувань нових типів ПС здійснюється на підставі наказів державного замовника, проекти яких повинні містити:
посилання на акти законодавства, на підставі яких проводяться державні випробування нового типу ПС;
загальну постановку завдань щодо проведення державних випробувань нового типу ПС з посиланням на програму випробувань;
порядок та місце проведення державних випробувань нового типу ПС;
строки початку та закінчення випробувань з визначенням дати надання акта державних випробувань нового типу ПС на затвердження посадовій особі, яка підписує наказ;
конкретні завдання установам, організаціям і посадовим особам щодо участі у проведенні та забезпеченні державних випробувань нових типів ПС;
заходи щодо забезпечення охорони державної таємниці (за необхідності) та інші організаційні заходи;
відповідальну посадову особу за контроль виконання наказу.
До наказу державного замовника додаються:
ПМ державних випробувань;
план МТЗ державних випробувань (додаток 4);
інші документи (за необхідності).
Після видання наказу державного замовника про проведення державних випробувань нового типу ПС керівники установ, фахівці яких задіяні у випробуваннях, видають накази для поіменного призначення учасників випробувань та більш детальної постановки завдань підпорядкованим підрозділам і посадовим особам на проведення та забезпечення випробувань.
ІІІ. Організація проведення державних випробувань
3.1. Державні випробування нового типу ПС проводяться з метою:
визначення відповідності тактико-технічних, бойових, експлуатаційних та інших характеристик вимогам ТТЗ на зразок та загальним технічним вимогам;
порівняльної оцінки тактичного та технічного рівня зразка ПС з вітчизняними та іноземними аналогами, які визначені у ТТЗ;
видачі рекомендацій про придатність нового типу ПС і його складових частин до прийняття в експлуатацію (на озброєння) суб’єктом державної авіації та постановки на серійне виробництво.
За необхідності проведення державних випробувань нових типів ПС в інтересах інших центральних органів виконавчої влади, які здійснюють діяльність у галузі державної авіації (крім Міністерства оборони України), ДНВЦ ЗС України, інші НДУ та організації Міністерства оборони та Збройних Сил України залучаються до випробувань на договірній основі.
3.2. З метою скорочення витрат та строків створення (модернізації) нових типів ПС в окремих випадках за рішеннями замовника та розробника попередні випробування зразків ПС об’єднуються з державними випробуваннями. У цьому випадку проводяться державні спільні випробування, які повинні бути поділені відповідно до цілей на окремі етапи з визначенням відповідальності учасників та конкретних умов переходу з попереднього етапу до наступного.
3.3. Підставою для початку проведення державних випробувань нових типів ПС є наявність таких службових документів:
рішення щодо проведення державних випробувань;
акта готовності до проведення державних випробувань;
наказу державного замовника про проведення державних випробувань.
Проведення державних випробувань поза строками, встановленими наказом державного замовника, а також за відсутності затверджених ПМ заборонено.
3.4. Загальне керівництво державними випробуваннями і координацію діяльності усіх учасників державних випробувань здійснює державна комісія, яка призначається наказом державного замовника або, для складних зразків ПС, - Кабінетом Міністрів України.
Безпосереднє керівництво проведенням державних випробувань покладається на керівника ВБ ДНВЦ ЗС України.
Розбіжності, які виникають при проведенні державних випробувань у взаємовідносинах між учасниками, розглядають і вирішують на погоджувальних нарадах.
До початку державних випробувань проводяться збори членів ВБ для контролю їх готовності до проведення державних випробувань, розподілу і постановки завдань, доведення особливостей випробувань, заходів безпеки тощо.
3.5. Організація проведення державних випробувань нових типів ПС включає:
розподіл обсягу робіт та постановку завдань учасникам випробувань ВБ і координацію їх діяльності;
отримання та аналіз інформації про хід і результати державних випробувань;
керівництво випробувальними роботами і коригування планів під час підготовки і проведення польотів (експериментів);
заходи з економного та раціонального витрачання сил та засобів забезпечення державних випробувань;
контроль дотримання заданих умов проведення державних випробувань;
своєчасне виявлення порушень, неприпустимих відхилень параметрів або характеристик і оперативну зміну завдання на політ (експеримент) або його припинення.
3.6. Проведення державних випробувань нових типів ПС передбачає послідовне та повне виконання згідно із затвердженими планами-графіками пунктів програми державних випробувань.
Планування випробувальних польотів (експериментів) повинно включати уточнення цілей і завдань, які потребують вирішення, розробку комплексу заходів та вирішення питань, пов’язаних з розподілом і використанням людських, матеріальних, фінансових та часових ресурсів.
Випробувальні польоти модернізованих ПС здійснюються за наявності спеціального сертифіката льотної придатності ПС, виданого Службою реєстрації та сертифікації державних повітряних суден України Міністерства оборони України відповідно до Правил сертифікації екземпляра державного повітряного судна України , затверджених наказом Міністерства оборони України від 07 лютого 2012 року № 63 , зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2012 року за № 335/20648.
Для проведення випробувальних польотів (експериментів) ВБ складаються завдання на політ за формою, наведеною у додатку 8 до цієї Інструкції.
3.7. У разі проведення державних випробувань з підвищеною небезпекою повинні розроблятися та виконуватись спеціальні заходи безпеки, які враховують особливості зразка ПС і конкретні умови його застосування. Заходи безпеки оформлюють окремою інструкцією або розділом методики випробувань.
3.8. У процесі державних випробувань нових типів ПС ДНВЦ ЗС України забезпечує дотримання необхідних умов випробувань згідно з ПМ, а також отримання та документування сукупності об’єктивної і суб’єктивної інформації про кількісні та якісні характеристики зразка ПС, які оцінюються. Параметри роботи і характеристики зразка ПС підлягають вимірюванням, реєстрації та обробці за встановленими ПМ процедурами.
Аналіз отриманих результатів з прийняттям керівником ВБ рішення про залік кожного польоту (експерименту) проводиться після повної обробки матеріалів об’єктивного контролю, системи бортових вимірювань, засобів вимірювання полігонного вимірювально-обчислювального комплексу тощо.

................
Перейти до повного тексту