- Правова система ipLex360
- Законодавство
- Наказ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
28 лютого 2012 р.
за № 335/20648
ПРАВИЛА
сертифікації екземпляра державного повітряного судна України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014
№ 536 від 06.10.2015
№ 384 від 24.07.2017
№ 131 від 13.03.2023 )
( У тексті Правил та додатках до них слова "стан льотної придатності", "Служба реєстрації та сертифікації державних повітряних суден України" у всіх відмінках замінено словами "льотна придатність", "Управління регулювання діяльності державної авіації України" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
( У тексті Правил та додатках до них слова "Управління регулювання діяльності державної авіації України" у всіх відмінках замінено словом "ГУДАУ" згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 131 від 13.03.2023 )
I. Загальні положення
1.1. Ці Правила визначають порядок перевірки льотної придатності державних повітряних суден, видачі та припинення дії сертифікатів льотної придатності державних повітряних суден (далі - сертифікат льотної придатності), контролю за залученням до польотів державних повітряних суден та порядок організації робіт з перевірки льотної придатності державних повітряних суден.
( Пункт 1.1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
1.2. Ці Правила поширюються і є обов’язковими для всіх експлуатуючих організацій, повітряні судна яких зареєстровані в реєстрі державних повітряних суден України, незалежно від форми власності та підпорядкування.
1.3. У цих Правилах терміни вживаються в такому значенні:
акт перевірки льотної придатності державного повітряного судна - документ, який складається в процесі перевірки комісією експлуатуючої організації льотної придатності державного повітряного судна та його експлуатаційної (ремонтної, пономерної) документації і засвідчує її проведення з метою видачі сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності;
( Абзац другий пункту 1.3 розділу I в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
( Абзац третій пункту 1.3 розділу I виключено на підставі Наказу Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
припинення дії сертифіката льотної придатності - офіційна процедура Головного управління державної авіації України (далі - ГУДАУ), що засвідчує припинення дії сертифіката льотної придатності з правом відновлення його дії після усунення недоліків;
сертифікація екземпляра державного повітряного судна - комплекс робіт, пов’язаних з перевіркою льотної придатності державного повітряного судна на відповідність вимогам нормативних документів з питань експлуатації і ремонту повітряних суден, видачею (припиненням дії) сертифіката льотної придатності.
( Абзац пункту 1.3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
Інші терміни, які використовуються в цих Правилах, вживаються у значеннях, наведених у
Повітряному кодексі України та інших нормативно-правових актах України з питань діяльності державної авіації України.
( Пункт 1.3 розділу I доповнено новим абзацом п'ятим згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
II. Загальні вимоги
2.1. Сертифікацію екземпляра державного повітряного судна та видачу сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності, крім безпілотних повітряних суден, що належать до І класу, здійснює ГУДАУ.
2.2. Планування та виконання польотів державних повітряних суден без наявності в експлуатуючій організації сертифікатів льотної придатності, за винятком особливого періоду, заборонено.
Порядок видачі сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності в особливий період доводиться у п’ятиденний строк експлуатуючим організаціям відповідним розпорядженням ГУДАУ.
( Пункт 2.2 розділу ІІ доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 536 від 06.10.2015 )
2.3. Сертифікати льотної придатності видаються тільки на повітряні судна, занесені до реєстру державних повітряних суден України.
2.4. ГУДАУ видає сертифікати (спеціальні сертифікати) льотної придатності на підставі заяви на отримання сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності державного повітряного судна, переліку агрегатів, ресурс (строк служби) яких відрізняється від ресурсу (строку служби) державного повітряного судна, акта перевірки льотної придатності державного повітряного судна.
2.5. Сертифікат льотної придатності видається залежно від підстави та виду польоту у формі:
сертифіката льотної придатності державного повітряного судна (додаток 1);
спеціального сертифіката льотної придатності державного повітряного судна (додаток 2) (далі - спеціальний сертифікат льотної придатності).
2.6. Сертифікат льотної придатності видається на справний літальний апарат для штатної льотної експлуатації.
2.7. Спеціальний сертифікат льотної придатності видається на державне повітряне судно для:
перельоту до місця ремонту після пошкодження, яке спричинило часткову втрату придатності до польотів, на підставі висновків комісії у складі спеціалістів, уповноважених на це командувачем Повітряних Сил Збройних Сил України (командувачем виду Збройних Сил України, керівником відповідного центрального органу виконавчої влади) (далі - уповноваженої посадової особи);
випробувальних, ознайомлювальних польотів та перельоту до місця базування після виконання ремонту на ремонтних підприємствах, робіт з переведення на експлуатацію за технічним станом, робіт з модернізації авіаційної техніки або після виконання доробок за бюлетенями промисловості, які впливають на льотну придатність повітряного судна;
( Абзац третій пункту 2.7 розділу II із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
обльоту (контрольного польоту) та перельоту до місця ремонту, місця виконання регламентних робіт, робіт з продовження ресурсу (строку служби), робіт з переведення на експлуатацію за технічним станом та робіт з експлуатації за технічним станом чи іншого місця базування (на державні повітряні судна, які не мають залишку ресурсу (строку служби) та з простроченими термінами виконання регламентних робіт). Підставою для обльоту (контрольного польоту) та перельоту є розпорядження уповноваженої посадової особи на підставі висновку комісії у складі спеціалістів, уповноважених нею на це.
2.8. Сертифікат (спеціальний сертифікат) льотної придатності підписується начальником ГУДАУ (у разі його відсутності - особою, яка виконує його обов’язки) та скріплюється гербовою печаткою ГУДАУ.
2.9. ГУДАУ веде облік виданих сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності.
III. Порядок видачі сертифіката льотної придатності
3.1. Для видачі сертифіката льотної придатності експлуатуюча організація подає до ГУДАУ заяву на отримання сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності державного повітряного судна (додаток 3) (далі - заява) та акт перевірки льотної придатності державного повітряного судна (додаток 4) (далі - акт).
( Абзац перший пункту 3.1 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
У разі закінчення строку дії сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності під час тимчасового перебування повітряного судна в іншій експлуатуючій організації (виконання спеціальних завдань, завдань у складі національних контингентів, регламентних робіт, робіт із продовження ресурсних показників, відсутність метеоумов тощо) оформлення заяви та акта дозволяється цій експлуатуючій організації, якщо вона допущена до експлуатації повітряних суден цього типу.
( Абзац другий пункту 3.1 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
Якщо на державному повітряному судні його розробником (виробником) або експлуатуючою організацією виконувалися роботи з індивідуального продовження ресурсу (строку служби) або переведення на експлуатацію за технічним станом, то, крім заяви та акта, до ГУДАУ надсилається копія вказівки (технічного розпорядження) керівника уповноваженого органу з льотної придатності про встановлення відповідного ресурсу (строку служби).
Допускається надання вищезазначених документів до ГУДАУ факсимільним або електронним зв’язком із обов’язковим наданням оригіналів документів.
3.2. Заява підписується командиром (керівником) експлуатуючої організації та скріплюється гербовою печаткою.
3.3. Акт оформляється після перевірки технічного стану державного повітряного судна комісією, призначеною наказом командира (керівника) експлуатуючої організації. Обсяг перевірки технічного стану повинен бути не меншим, ніж обсяг контрольного огляду згідно з регламентом технічного обслуговування державного повітряного судна відповідного типу.
3.4. Акт підписується членами комісії, затверджується командиром (керівником) експлуатуючої організації та скріплюється гербовою печаткою.
3.5. Разом з актом оформляється перелік агрегатів, ресурс (строк служби) яких відрізняється від ресурсу (строку служби) державного повітряного судна (додаток 5) (далі - перелік агрегатів).
( Пункт 3.5 розділу III із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
3.6. Перелік агрегатів надсилається до ГУДАУ.
Якщо під час експлуатації державного повітряного судна ресурс (строк служби) будь-якого комплектуючого виробу, блока, агрегату (далі - виріб) із переліку агрегатів закінчується раніше строку дії сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності, експлуатуюча організація здійснює заходи щодо заміни цього виробу або продовження його ресурсу (строку служби), про що протягом п’яти діб після виконання цих заходів повідомляє ГУДАУ.
( Абзац другий пункту 3.6 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
У разі відсутності протягом трьох місяців можливості заміни такого виробу чи продовження його ресурсу (строку служби) експлуатуюча організація повідомляє ГУДАУ, повертає сертифікат (спеціальний сертифікат) льотної придатності.
( Абзац третій пункту 3.6 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 536 від 06.10.2015 )
( Пункт 3.6 розділу III в редакції Наказу Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
3.7. Прийняті документи розглядаються ГУДАУ протягом 5 днів з дати надходження.
Якщо документи оформлено з порушеннями цих Правил, то після їх розгляду у строк не більше трьох робочих днів ГУДАУ вони повертаються до експлуатуючої організації із зазначенням виявлених недоліків.
3.8. Якщо відомості, що містяться в заяві, акті та переліку агрегатів, не відповідають вимогам цих Правил, або виникла потреба в розгляді додаткових документів (копій формулярів повітряних суден, паспортів їх виробів, компонентів, обладнання тощо), або потрібно провести додаткову перевірку, строк розгляду заяви може бути продовжений не більше ніж на десять робочих днів з дати одержання додаткових документів або з дати здійснення представниками ГУДАУ перевірки льотної придатності державного повітряного судна на місці його перебування.
3.9. Після вивчення наданих документів ГУДАУ приймається рішення про видачу сертифіката льотної придатності.
3.10. Експлуатуюча організація заносить номер сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності в розділ "Індивідуальні особливості повітряного судна" формуляра державного повітряного судна за формою: "Сертифікат льотної придатності державного повітряного судна № 2563, строк дії до 05.03.2017" або "Спеціальний сертифікат льотної придатності державного повітряного судна № 2778, строк дії до 15.05.2017". Запис до формуляра державного повітряного судна засвідчується підписом заступника командира (керівника) експлуатуючої організації з інженерно-авіаційної служби (далі - ІАС) та скріплюється гербовою печаткою. Вищезазначені записи заносяться до Книги обліку сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності державних повітряних суден експлуатуючої організації (додаток 6) (далі - книга обліку).
Старший технік (технік, бортовий технік) літака (вертольота) контролює строк дії сертифіката льотної придатності та відповідає за випуск у політ державного повітряного судна за відсутності діючого сертифіката льотної придатності.
Начальник технічно-експлуатаційної частини ланки (загону) контролює строк дії сертифіката льотної придатності, наявність відповідного запису у формулярі та не допускає до польоту державне повітряне судно без наявності чинного сертифіката льотної придатності.
Заступник командира авіаційної ескадрильї з ІАС веде облік строку дії сертифікатів льотної придатності літаків (вертольотів) підрозділу та не допускає до польоту державне повітряне судно без наявності чинного сертифіката льотної придатності та відповідного запису у формулярі.
( Абзац четвертий пункту 3.10 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
3.11. У разі псування, зношення або втрати сертифіката льотної придатності керівництво експлуатуючої організації проводить службове розслідування та надає матеріали про його проведення до ГУДАУ.
Видача нового сертифіката льотної придатності здійснюється на загальних підставах згідно з цим розділом.
IV. Порядок видачі спеціального сертифіката льотної придатності
( У тексті розділу IV слова "заява та акт" у всіх відмінках замінено словами "заява, акт та перелік агрегатів" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 44 від 22.01.2014 )
4.1. Для видачі спеціального сертифіката льотної придатності експлуатуюча організація подає до ГУДАУ заяву, акт та перелік агрегатів.
Разом із заявою, актом та переліком агрегатів надається копія розпорядження уповноваженої посадової особи щодо виконання відповідного польоту. На модернізовані повітряні судна - копія технічного розпорядження (розпорядження) головного інженера авіації виду Збройних Сил України (головного інженера авіації центрального органу виконавчої влади) про допуск їх до експлуатації (до виконання польотів).
( Абзац другий пункту 4.1 розділу ІV із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 536 від 06.10.2015 )
В окремих випадках допускається надання зазначених документів до ГУДАУ факсимільним або електронним зв’язком з обов’язковим наданням оригіналів документів протягом 10 днів.
4.2. Заява, акт та перелік агрегатів оформляються згідно з пунктами 3.1-3.8 розділу III цих Правил. У рядку 3 пункту 2 додатка 4 до цих Правил обов’язково зазначаються номер та дата документа, який дає право на виконання польотів.
4.3. Спеціальний сертифікат льотної придатності після виконання ремонту державного повітряного судна на ремонтному підприємстві видається на підставі заяви, акта та переліка агрегатів після огляду державного повітряного судна комісією, призначеною наказом керівника підприємства, перед виконанням випробувальних польотів. Оформлення документів на отримання спеціального сертифіката льотної придатності виконує відповідна посадова особа авіаційно-ремонтного підприємства.
4.4. Заява, акт та перелік агрегатів надсилаються до ГУДАУ.
4.5. Прийняті документи розглядаються ГУДАУ протягом 5 днів з дати надходження.
4.6. Якщо відомості, що містяться в заяві, акті та переліку агрегатів, не відповідають вимогам цих Правил, або виникла потреба в розгляді додаткових документів (копії формулярів повітряних суден, паспортів їх виробів, компонентів, обладнання тощо), або потрібно провести додаткову перевірку, строк розгляду заяви може бути продовжений, але не більше ніж на десять робочих днів з дати одержання додаткових документів або з дати здійснення представниками ГУДАУ перевірки льотної придатності державного повітряного судна на місці його перебування.
4.7. Після вивчення наданих документів ГУДАУ приймається рішення про видачу спеціального сертифіката льотної придатності.
V. Строк дії, припинення дії сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності
5.1. Строк дії сертифіката льотної придатності встановлюється з урахуванням залишку ресурсу (строку служби) державного повітряного судна або його основних комплектуючих виробів (двигунів, допоміжних силових установок, головних редукторів), ресурс (строк служби) яких відрізняється від ресурсу (строку служби) державного повітряного судна до ремонту, призначеного ресурсу (строку служби) або від термінів виконання робіт з переведення на експлуатацію за технічним станом, робіт з експлуатації за технічним станом та комплексів доробок за бюлетенями промисловості.
Строк дії сертифіката льотної придатності не може перевищувати трьох років.
5.2. Дія сертифіката льотної придатності припиняється у разі:
закінчення призначеного, до першого ремонту або міжремонтного ресурсу (строку служби) державного повітряного судна або його основних комплектуючих виробів (двигунів, допоміжних силових установок, головних редукторів);
виявлення недоліків, що впливають на придатність до польотів (експлуатація державного повітряного судна або його комплектуючих виробів без ресурсу (строку служби) та без виконання робіт, передбачених нормативно-технічною документацією);
отримання рішення розробника щодо припинення експлуатації державного повітряного судна цього типу (серії тощо);
пошкодження державного повітряного судна, що призвело до втрати (часткової втрати) придатності до польотів;
прийняття рішення щодо припинення експлуатації всього парку, типу, серії або окремого державного повітряного судна;
проведення доробок державного повітряного судна, що впливають на його льотну придатність (переобладнання повітряного судна тощо);
виконання робіт з модернізації (зміни типової конструкції) повітряного судна;
закінчення строку дії сертифіката льотної придатності;
зміни найменування та (або) місцезнаходження експлуатуючої організації;
виключення державного повітряного судна з реєстру державних повітряних суден України;
випадків, що зазначені у пункті 3.6 цих Правил.
( Пункт 5.2 розділу V доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
5.3. У випадках, зазначених в абзацах третьому та одинадцятому пункту 5.2 цього розділу, припинення дії сертифіката льотної придатності здійснює ГУДАУ та повідомляє про це експлуатуючу організацію.
( Абзац перший пункту 5.3 розділу V із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
У всіх випадках, наведених у пункті 5.2 цього розділу, крім випадків, зазначених в абзаці другому та дванадцятому цього самого пункту, експлуатуюча організація повинна припинити польоти державного повітряного судна та передати в п’ятиденний строк, за винятком випадку, зазначеного в абзаці дванадцятому цього самого пункту, до ГУДАУ сертифікат льотної придатності.
Видача нового сертифіката льотної придатності здійснюється на загальних підставах згідно з розділом III цих Правил.
5.4. Строк дії спеціального сертифіката льотної придатності встановлюється для виконання конкретного завдання (перельоту, обльоту та перельоту, випробувальних польотів після капітально-відновлювального ремонту тощо) і не може перевищувати трьох місяців.
5.5. Спеціальний сертифікат льотної придатності після виконання відповідного польоту або закінчення строку його дії до ГУДАУ не повертається, а протягом п’яти днів знищується експлуатуючою організацією на підставі акта, про що надається відповідна інформація до Управління.
5.6. Строк дії сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності вважати дійсним з дня його видачі ГУДАУ до дати, вказаної в пункті 9 сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності. Дата, вказана в пункті 9, не враховується до строку дії сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності.
Одночасна дія двох і більше сертифікатів (спеціальних сертифікатів) льотної придатності на одне і те саме державне повітряне судно не допускається. У такому випадку сертифікат (спеціальний сертифікат) льотної придатності, який має більший календарний строк дії, набирає чинності з дати, вказаної у пункті 9 попереднього сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності.
У випадку видання на одне і те саме державне повітряне судно, що має чинний сертифікат льотної придатності, спеціального сертифіката льотної придатності сертифікат льотної придатності втрачає чинність та повертається експлуатуючою організацією у порядку, визначеному пунктом 10.5 розділу X цих Правил.
( Р озділ V доповнено новим пунктом 5.6 згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 536 від 06.10.2015 )
VI. Перевірка льотної придатності державних повітряних суден
6.1. Перевірка льотної придатності державного повітряного судна проводиться комісією, призначеною наказом командира (керівника) експлуатуючої організації, перед оформленням документів для отримання сертифіката (спеціального сертифіката) льотної придатності.
До складу комісії входять: голова комісії - заступник командира (керівника) експлуатуючої організації з ІАС, головний інженер авіаційно-ремонтного підприємства) та члени комісії - старші інженери (інженери) з усіх спеціальностей.
( Абзац другий пункту 6.1 розділу VI із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства оборони
№ 384 від 24.07.2017 )
6.2. Під час перевірки льотної придатності державного повітряного судна перевіряються:
технічний стан державного повітряного судна;
формуляри державного повітряного судна, його виробів та паспорти компонентів і обладнання, ресурс (строк служби) яких відрізняється від ресурсу (строку служби) державного повітряного судна;
виконання на державному повітряному судні, силових установках та комплектуючих виробах робіт згідно з бюлетенями промисловості, директивами тощо;
виконання на державному повітряному судні, його виробах, компонентах та обладнанні відповідних ремонтів;
ресурси (строки служби) державного повітряного судна, його виробів, компонентів та обладнання, внесення нових значень ресурсів (строків служби) до формулярів та паспортів;
................Перейти до повного тексту